infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsBrne, infUsKratkeRadky-103-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 15.08.2001, sp. zn. I. ÚS 670/2000 [ nález / KLOKOČKA / výz-2 ], paralelní citace: N 120/23 SbNU 177 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:1.US.670.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Podmínky pro zastavení řízení - k poučovací povinnosti soudu

Právní věta Dle názoru Ústavního soudu, i když není věcí obecného soudu, aby žalobce poučoval o hmotném právu a tedy ani v otázce věcné legitimace, neznamená to, že by soud neměl žalobce poučit ve věci správného označení účastníků řízení, např. i tehdy, je-li žalován někdo, kdo nemá způsobilost být účastníkem řízení. Ústavní soud na tomto místě zdůrazňuje, že soud by měl vždy, dříve než řízení zastaví, dát žalobci možnost věc napravit a vzít přitom v úvahu všechny okolnosti daného případu. Lze uvést, že tato zásada platí tím spíše v oblasti řízení podle části páté o. s. ř., neboť správní soudnictví je v České republice vybudováno na principu jednoinstančního řízení, ve kterém je vyloučeno podání opravných prostředků. Tato skutečnost vyžaduje od soudu zvlášť pečlivý přístup při hodnocení případných formálních nedostatků žaloby, neboť zastavení řízení z uvedeného důvodu znamená vždy zároveň zásah do sféry regulované a chráněné předpisy nejvyšší právní síly a mnohdy je takový zásah natolik intenzivní, že vede i k jejich porušení.

ECLI:CZ:US:2001:1.US.670.2000
sp. zn. I. ÚS 670/2000 Nález Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní stížnosti stěžovatele J. K., zastoupeného JUDr. P. M., advokátem, proti usnesení Městského soudu v Brně ze dne 5. 9. 2000, sp. zn. 61 C 176/2000, takto: Usnesení Městského soudu v Brně ze dne 5. 9. 2000, sp. zn. 61 C 176/2000, se zrušuje. Odůvodnění: I. Ústavní stížností ze dne 14. 11. 2000 se stěžovatel domáhal zrušení usnesení Městského soudu v Brně ze dne 5. 9. 2000, sp. zn. 61 C 176/2000, kterým bylo zastaveno řízení ve věci přezkumu zákonnosti správního rozhodnutí proti žalované Policii České republiky, Správě Jihomoravského kraje, Dopravnímu inspektorátu Brno. Stěžovatel v uvedeném řízení napadal rozhodnutí o přestupku, vydané Policií ČR - Městským ředitelstvím, Dopravním inspektorátem v Brně dne 26. 5. 2000, č. j. MRBM-1099/DI-PŘ-2000, jímž mu byla uložena pokuta ve výši 5 000 Kč a zákaz činnosti řízení všech motorových vozidel na dobu 12 měsíců. Odvolání stěžovatele proti tomuto rozhodnutí bylo shora označeným orgánem zamítnuto (rozhodnutí ze dne 28. 6. 2000, č. j. PJM-571/DS-odv-2000). Městský soud v Brně uvedl v odůvodnění ústavní stížností napadeného usnesení, že stěžovatel v dané věci nesprávně označil žalovaného. Soud se odvolal na stanovisko pléna Nejvyššího soudu ČR, Plsn 2/96, podle kterého Policie ČR není právnickou osobou a zákon jí nepřiznává způsobilost být účastníkem řízení před soudem. Způsobilost mít práva a povinnosti, jakož i způsobilost být účastníkem řízení, má ve všech věcech, týkajících se Policie ČR, stát, tj. Česká republika. Jménem České republiky jedná ve věcech, týkajících se Policie ČR, státní orgán, jehož se věc týká. Zákon policii za právnickou osobu výslovně neprohlašuje a z ničeho nelze podle názoru soudu dovodit, že by jí byly přiznány vlastnosti, které musí mít právnická osoba jako samostatný právní subjekt. Soud uzavřel, že uvedený nedostatek nelze odstranit případným postupem soudu podle ust. §43 občanského soudního řádu (dále jen "o. s. ř."), neboť označení subjektu, vystupujícího na straně žalované je zcela konkrétní a nezaměnitelné. Toto pochybení prý nemůže soud napravit ani v rámci své poučovací povinnosti podle ust. §5 o. s. ř. , neboť otázka toho, kdo má být v řízení pasivně legitimován a současně splňovat podmínku být účastníkem řízení, je otázkou práva hmotného a nikoliv práva procesního. Městskému soudu v Brně tak podle jeho názoru nezbylo, než řízení ve smyslu ust. §104 odst. 1 o. s. ř. zastavit. Stěžovatel je toho názoru, že napadeným rozhodnutím byl Městským soudem v Brně zkrácen na svém ústavně zaručeném právu na spravedlivý proces, čímž došlo rovněž k porušení čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR a čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod. Uvedl, že žalovaného - Policii České republiky, Správu Jihomoravského kraje, Dopravní inspektorát Brno, označil podle záhlaví a kulatého razítka druhostupňového správního rozhodnutí, v souladu s ust. §250 odst. 4 o. s. ř. Ústavní soud si poté, co advokát stěžovatele k jeho výzvě odstranil formální nedostatek plné moci pro zastupování v řízení před Ústavním soudem, vyžádal vyjádření účastníka řízení k předmětné ústavní stížnosti a zaslání spisového materiálu. Městský soud v Brně ve svém vyjádření ze dne 6. 2. 2001 pouze stručně uvedl, že plně odkazuje na odůvodnění ústavní stížností napadeného rozhodnutí. II. Ústavní stížnost je důvodná. Její podstatou je tvrzení stěžovatele, že ve zkoumaném případě nebyly dány podmínky, za kterých by soud mohl řízení zastavit a nezabývat se věcně jeho žalobou. Ústavní soud především předesílá, že podobnou tematikou se zabýval již v řízení, vedeném pod sp. zn. I. ÚS 355/97 (Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu ČR, svazek 17, nález č. 35), takže pokud jde o žalovaný subjekt - Policii České republiky, lze pro stručnost odkázat na závěry, obsažené v odůvodnění citovaného nálezu. Dále nezbývá než konstatovat, že rovněž k otázce tzv. "poučovací povinnosti soudů" (ust. §5, resp. §43 o. s. ř.), a označení účastníka řízení existuje poměrně obsáhlá konstatntní judikatura Ústavního soudu, od které nemá tento soud důvod se odchylovat ani v této věci. Nutno tedy zopakovat, že ačkoliv není věcí obecného soudu, aby žalobce poučoval o hmotném právu a tedy ani v otázce věcné legitimace, neznamená to, že by soud neměl žalobce poučit ve věci správného označení účastníků řízení, např. i tehdy, je-li žalován někdo, kdo nemá způsobilost být účastníkem řízení. Ústavní soud na tomto místě zdůrazňuje, že soud by měl vždy, dříve než řízení zastaví, dát žalobci možnost věc napravit a vzít přitom v úvahu všechny okolnosti daného případu. Lze uvést, že tato zásada platí tím spíše v oblasti řízení podle části páté o. s. ř., neboť správní soudnictví je v České republice vybudováno na principu jednoinstančního řízení, ve kterém je vyloučeno podání opravných prostředků. Tato skutečnost vyžaduje od soudu zvlášť pečlivý přístup při hodnocení případných formálních nedostatků žaloby, neboť zastavení řízení z uvedeného důvodu znamená vždy zároveň zásah do sféry regulované a chráněné předpisy nejvyšší právní síly a mnohdy je takový zásah natolik intenzivní, že vede i k jejich porušení. Ústavní soud již několikrát zdůraznil, že nelze dát průchod formálnímu přístupu obecných soudů tam, kde by ohrozil samotnou podstatu práva na soudní ochranu a zmíněné základní právo by de facto eliminoval. Se zřetelem na povahu věci nelze zjednodušenou a příliš formalistickou argumentací odůvodnit závěr, že se ve zkoumaném případě jednalo o nedostatek podmínky řízení, který nelze odstranit a bez dalšího řízení zastavit. Z výše vyložených důvodů tak došlo k porušení čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, který zakotvuje právo každého domáhat se stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu, a zároveň i čl. 90 Ústavy České republiky, který soudům ukládá, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům. Ústavní soud proto stěžovateli zcela vyhověl a napadené usnesení Městského soudu v Brně zrušil. Pouze pro úplnost Ústavní soud dodává, že porušení dalších stěžovatelem tvrzených článků Ústavy ČR a Listiny základních práv a svobod v daném případě neshledal. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně 15. srpna 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:1.US.670.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 670/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 120/23 SbNU 177
Populární název Podmínky pro zastavení řízení - k poučovací povinnosti soudu
Datum rozhodnutí 15. 8. 2001
Datum vyhlášení 11. 9. 2001
Datum podání 15. 11. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Klokočka Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 99/1963 Sb., §247, §104 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip legality (vázanosti státní moci zákonem)
Věcný rejstřík řízení/zastavení
správní soudnictví
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-670-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 35685
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-26