ECLI:CZ:US:2001:2.US.452.98
sp. zn. II. ÚS 452/98
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě, v právní věci ústavní stížnosti J. K,. proti rozhodnutí Mysliveckého sdružení Z. o vyloučení stěžovatele a pozbytí platnosti povolenky k lovu v honitbě Z., a rozsudku Okresního soudu v Českých Budějovicích ze dne 26.5.1998, sp. zn. 8 C 165/97, za účasti Mysliveckého sdružení Z., se sídlem ve Z., jako vedlejšího účastníka, takto:
Rozsudek Okresního soudu v Českých Budějovicích ze dne
26.5.1998, sp. zn. 8 C 165/97, se zrušuje.
Odůvodnění:
Návrhem ze dne 23.10.1998, který byl doručen Ústavnímu soudu
dne 26.10.1998, se navrhovatel domáhal zrušení rozhodnutí
Mysliveckého sdružení Z. ze dne 29.8.1997, kterým byl stěžovatel
z tohoto sdružení vyloučen, a proti rozsudku Okresního soudu
v Českých Budějovicích ze dne 26.5.1998, sp. zn. 8 C 165/97.
Skutková a právní stránka věci spočívá v tom, že dne
29.8.1997 bylo členskou schůzí Mysliveckého sdružení Z. vydáno
rozhodnutí, kterým byl navrhovatel z tohoto sdružení vyloučen.
Před touto členskou schůzí obdržel navrhovatel sdělení předsedy
mysliveckého sdružení V. T. ze dne 28.7.1997, že ke dni 26.7.1997
pozbyla platnosti navrhovateli mysliveckým sdružením vydaná
povolenka k lovu v honitbě Z. s odůvodněním hrubého porušení
stanov a organizačního řádu, kterého se měl navrhovatel dopustit
tím, že si ponechal pro vlastní potřebu ulovený kus černé zvěře.
Toto rozhodnutí předsedy sdružení bylo časově omezeno do konání
nejbližší členské schůze sdružení. Navrhovatel se návrhem ze dne
7.10.1997 obrátil na Okresní soud v Českých Budějovicích,
a domáhal se vydání rozhodnutí, jímž by soud určil, že vyloučení
navrhovatele z mysliveckého sdružení je neplatné a rovněž je
neplatné rozhodnutí o pozbytí platnosti povolenky k lovu.
Okresní soud v Českých Budějovicích návrh navrhovatele
zamítl. Věc posuzoval podle ustanovení §244 a násl. občanského
soudního řádu, tedy ve správním soudnictví, neboť daná věc prý
spadá pod tuto úpravu, neboť ve smyslu ustanovení §244 odst. 2 o.
s. ř. ve správním soudnictví přezkoumávají soudy zákonnost
rozhodnutí orgánů státní správy, orgánů územní samosprávy, jakož
i orgánů zájmové samosprávy a dalších právnických osob, pokud jim
zákon svěřuje rozhodování o právech a povinnostech fyzických
a právnických osob v oblasti veřejné správy. Zároveň však okresní
soud dospěl k závěru, že v daném případě se nejednalo o oblast
veřejné správy a dotčená práva jsou charakteru soukromoprávního,
je zároveň založena věcná příslušnost okresního soudu podle
ustanovení §15 odst. 1 zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování
občanů, ve znění pozdějších předpisů. V poučení rozsudku je
uvedeno, že proti rozsudku je možno podat odvolání do 15 dnů ode
dne doručení jeho písemného vyhotovení ke krajskému soudu
v Českých Budějovicích.
Proti rozhodnutí Okresního soudu v Českých Budějovicích podal
navrhovatel odvolání ke Krajskému soudu v Českých Budějovicích,
který řízení o odvolání zastavil, když toto své rozhodnutí opřel
o argumentaci, že podle ustanovení §244 o.s.ř. ve správním
soudnictví přezkoumávají soudy na základě žalob nebo opravných
prostředků také rozhodnutí orgánů zájmové samosprávy, mezi které
prý patří i rozhodnutí o vyloučení člena mysliveckého sdružení,
resp. o pozbytí platnosti povolenky k lovu. Přezkumná činnost
soudu se řídí zvláštní úpravou, která je uvedena v části páté
o. s. ř. o správním soudnictví, nikoliv obecnými ustanoveními
o. s. ř., která se týkají řízení před soudem. Z toho plyne
i odlišná úprava opravných prostředků, které, s výjimkou věcí
podle §250s o. s. ř., proti rozhodnutí soudu, který rozhodoval ve
správním soudnictví, nejsou přípustné. Z toho krajský soud dovodil
svou chybějící funkční příslušnost, jako neodstranitelný
nedostatek podmínky řízení, a podle §104 odst. 1 a §246c
o. s. ř. řízení zastavil, aniž by mohla být přezkoumána věcná
správnost napadeného rozsudku.
Navrhovatel v ústavní stížnosti namítá, že Okresní soud
v Českých Budějovicích projednávanou věc věcně i právně nesprávně
zhodnotil, a v důsledku toho bylo navrhovateli odepřeno ústavně
zaručené právo navrhovatele sdružovat se, obsažené v čl. 20 odst.
1 Listiny základních práv a svobod. Poukázal na to, že okresní
soud zcela pominul příslušná ustanovení stanov Mysliveckého
sdružení Z., která upravují postup při projednávání porušení
členských povinností a vyloučení člena sdružení, zejména poukázal
na ustanovení upravující postup při vyloučení člena sdružení, kdy
je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů sdružení (čl.
9 odst. 3 stanov), kterých bylo v době rozhodování 28, když v jeho
případě pro vyloučení hlasovalo pouze 12 členů. Dále poukázal na
nesprávný postup při rozhodování o pozbytí platnosti povolenky
k lovu navrhovatelem, když dle stanov může takové opatření
přijmout výbor sdružení (čl. 8 odst. 1), přičemž v jeho případě
jednal pouze předseda sdružení.
Okresní soud v Českých Budějovicích, zastoupený JUDr. L.
Bláhovo.u, předsedkyní senátu, odkázal na odůvodnění svého
rozhodnutí a dále k návrhu uvedl, že v rozhodnutí okresního soudu
je uvedeno chybné poučení, neboť proti rozhodnutí okresního soudu
není, dle části páté o. s. ř. - §250j odst. 4, přípustný opravný
prostředek.
Vedlejší účastník, Myslivecké sdružení Z., k věci uvedl,
že navrhovatel zůstal i po vyloučení z Mysliveckého sdružení Z.
členem Českomoravské myslivecké jednoty, dál mohl vlastnit lovecký
lístek, opravňující jej k výkonu práva myslivosti, a může požádat
o členství v mysliveckém sdružení podle vlastní volby, a není mu
upřeno právo se sdružovat.
Z ústavní stížnosti, vyjádření vedlejšího účastníka
a z vyžádaného spisového materiálu Okresního soudu v Českých
Budějovicích, sp. zn. 8 C 165/97, dospěl Ústavní soud k závěru, že
ústavní stížnost je důvodná.
V souladu s právním názorem a argumentací, vyslovenými ve
věci sp. zn. IV. ÚS 9/98, Ústavní soud konstatuje, že stanovisko
obecných soudů, podle kterého na přezkum rozhodnutí některého
z orgánů sdružení ve smyslu §15 odst. 1 zákona č. 83/1990 Sb.,
nelze vztáhnout obecná ustanovení občanského soudního řádu,
týkající se řízení před soudem, a že proto je věc nutno posuzovat
podle zvláštních ustanovení o správním soudnictví, pomíjí, že tato
rozhodnutí, vydávaná na základě stanov či řádů, nejsou
rozhodnutími vydávanými v oblasti veřejné správy, což je základní
podmínkou přezkumu ve správním soudnictví podle ustanovení §244
odst. 2 o. s. ř. Není-li tedy možný postup podle části páté o. s.
ř., upravující správní soudnictví, nezbývá než vzhledem
k ustanovení §7 odst. 2 o. s. ř., s přihlédnutím k 15 odst. 1
zákona č. 83/1990 Sb., přiměřeně aplikovat část první a část třetí
o.s.ř. Jde tedy o občanské soudní řízení sui generis, v němž
ustanovení části páté o správním soudnictví aplikovat nelze.
V souladu se shora uvedeným v daném případě věc posoudil
Okresní soud v Českých Budějovicích, který založil v poučení
možnost odvolání proti svému rozsudku. Tohoto práva navrhovatel
využil. Nesprávným postupem Krajského soudu v Českých
Budějovicích, založeném na právním názoru odlišném od shora
uvedeného názoru Ústavního soudu, bylo však řízení o odvolání
zastaveno. Došlo tedy ze strany navrhovatele k vyčerpání všech
prostředků k ochraně jeho práva, které mu zákon poskytoval, jak to
vyžaduje §72 odst. 2 zákona č.182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů a jeho ústavní stížnost nelze proto
považovat za nepřípustnou. Nelze ji také posuzovat jako podanou po
zákonem stanovené lhůtě, když počátek lhůty pro podání návrhu
k Ústavnímu soudu navrhovatel vztáhl k usnesení Krajského soudu
v Českých Budějovicích o zastavení řízení, na který se oprávněně
svým odvoláním obrátil, a nikoli k rozsudku Okresního soudu
v Českých Budějovicích, který ve věci samé rozhodoval, a proti
kterému ústavní stížnost směřuje, a to v důsledku nesprávného
usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích. Předmětné
usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích však ústavní
stížností nebylo napadeno, a proto se Ústavní soud nemohl závazně
zabývat otázkou jeho eventuálního zrušení /§82 odst. 3 písm. a)
zákona o Ústavním soudu/.
Ústavní soud při přezkoumání napadeného rozsudku
Okresního soudu v Českých Budějovicích zjistil, že okresní soud
při svém rozhodování prováděl důkazy, přičemž jím vyvozené závěry
o splnění podmínek pro navrhovatelovo vyloučení z mysliveckého
sdružení jsou v extrémním rozporu s tím, co v řízení před okresním
soudem vyšlo najevo. Jestliže totiž čl. 9 odst. 3 stanov
Mysliveckého sdružení Z. stanoví, že k usnesení o vyloučení člena
sdružení je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů
sdružení, nelze při celkovém počtu členů sdružení 28 dovodit
z hlasování, při kterém z 24 přítomných hlasovalo 22 členů, a to
tak, že 12 hlasů bylo pro vyloučení, 6 hlasů bylo proti a 6 členů
se hlasování zdrželo, že došlo k platnému vyloučení navrhovatele
z mysliveckého sdružení. Jestliže tedy Okresní soud v Českých
Budějovicích navzdory uvedeným skutečnostem dospěl k závěru, že
k vyloučení z mysliveckého sdružení Z. došlo oprávněně, porušil
tím navrhovatelova ústavně zaručená práva na spravedlivý proces,
zakotvená v čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
a došlo k odepření ochrany práv navrhovatele zákonem stanoveným
způsobem podle čl. 90 Ústavy České republiky.
Aniž by se zabýval dalšími argumenty uváděnými navrhovatelem
a předjímal konečné rozhodnutí obecného soudu, vzhledem k výše
uvedeným důvodům, Ústavní soud rozsudek Okresního soudu v Českých
Budějovicích ze dne 26.5.1998, sp. zn.8 C 165/97, zrušil, jak
shora uvedeno.
Otázkou možnosti zrušit ústavní stížností rovněž napadená
rozhodnutí Myslivecké jednoty Z. se Ústavní soud nezabýval, neboť
toto rozhodnutí není v rámci jeho přezkumné pravomoci, když nejde
o rozhodnutí vydaná v oblasti výkonu veřejné správy, a Myslivecká
jednota Z. při tomto svém rozhodování nevystupovala jako orgán
veřejné moci ve smyslu ustanovení §72 odst. 1 písm. a) zákona
o Ústavním soudu.
Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné.
V Brně dne 20. 2. 2001