ECLI:CZ:US:2001:3.US.445.2000
sp. zn. III. ÚS 445/2000
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti navrhovatelky obchodní společnosti O. s.r.o., proti usnesení Krajského soudu v Plzni, č.j. 30 Ca 82/2000-8, ze dne 31. 3. 2000, takto:
Usnesení Krajského soudu v Plzni, č.j. 30 Ca 82/2000-8, ze
dne 31. 3. 2000, se zrušuje.
Odůvodnění:
Navrhovatelka podala dne 25. 7. 2000 návrh na zahájení řízení
o ústavní stížnosti (dále jen "návrh"), který byl doručen
Ústavnímu soudu dne 26. 7. 2000. Návrh směřoval proti usnesení
Krajského soudu v Plzni, č.j. 30 Ca 82/2000-8, ze dne 31. 3.
2000, jímž bylo zastaveno řízení o žalobě proti rozhodnutí Celního
ředitelství v Plzni, sp. zn. 11004/1-2069/3/99, ze dne 20. 1.
2000, kterým bylo zamítnuto odvolání navrhovatelky proti
rozhodnutí Celního úřadu Folmava, č.j. 7434/99, ze dne 30. 8.
1999. Podle názoru navrhovatelky bylo napadeným rozhodnutím
porušeno její základní právo zakotvené v čl. 36 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina") a došlo tak
k porušení čl. 90 Ústavy ČR. Návrh byl podán včas.
K posouzení návrhu si Ústavní soud vyžádal spis, sp. zn. 30
Ca 82/2000, vedený u Krajského soudu v Plzni. Ze spisového
materiálu a tvrzení navrhovatelky Ústavní soud zjistil, že Celní
úřad ve Folmavě vydal dne 30. 8. 1999 pod č.j. 7434/99 výzvu
ručitelovi (navrhovatelce) k zaplacení splatného nedoplatku za
dlužníka pana P. K. Touto výzvou byla navrhovatelce uložena
povinnost uhradit celní dluh ve výši 313.822,- Kč, neboť dlužník
tento dluh v zákonem stanovené lhůtě neuhradil a navrhovatelka za
něj poskytla Celnímu úřadu ve Folmavě záruku ve výši 500.000,- Kč.
Odvolání navrhovatelky, v němž namítala neplatnost záruční
listiny, bylo výše uvedeným rozhodnutím Celního ředitelství
v Plzni podle §50 odst. 6 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o správě
daní a poplatků"), zamítnuto.
K žalobě navrhovatelky na přezkoumání uvedeného rozhodnutí
Celního ředitelství v Plzni rozhodoval ve věci Krajský soud
v Plzni, který shora označeným usnesením řízení zastavil. Své
rozhodnutí odůvodnil tak, že v dané věci se jedná o procesní
rozhodnutí, které je ve smyslu ustanovení §248 odst. 2 občanského
soudního řádu (dále jen "o.s.ř.") z přezkumné činnosti soudů
vyloučeno s tím, že procesní rozhodnutí jsou taková, která se
nedotýkají přímo práv účastníka vyplývajících z práva hmotného,
ale týkají se pouze jeho práv procesních. V odůvodnění rozhodnutí
obecný soud dále uvedl, že v řízení bylo zjištění, že
navrhovatelka se v záruční listině ze dne 28. 5. 1999 zavázala
společně a nerozdílně s dlužníkem P. K. uhradit celní dluh do výše
500.000,- Kč v souvislosti s propuštěním zboží do celního režimu
jiného než tranzitu. Rozhodnutí Celního úřadu ve Folmavě
o bezvýhradném přijetí záruční listiny bylo navrhovatelce doručeno
dne 28. 5. 1999, přičemž vzhledem k tomu, že se výslovně vzdala
práva na odvolání, nabylo téhož dne právní moci. Navrhovatelky
tedy zajišťovala závazek dlužníka z titulu nároku státu na clo ve
smyslu ustanovení §254 až §263 zákona č. 13/1993 Sb., celní
zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "celní zákon").
Celní úřad Folmava poté, co vyměřil dlužníkovi celní dluh a poté,
co marně uplynula lhůta, kterou mu stanovil pro jeho zaplacení,
vyzval ručitelku k zaplacení splatného nedoplatku ve výši
313.822,- Kč, vyzval ji tedy ke splnění povinnosti, vyplývající
z platného ručitelského závazku. Napadené rozhodnutí, uvedl
Krajský soud v Plzni, není proto rozhodnutím ve věci vyměření cla,
vydávaným na základě §11 odst. 1 písm. b) celního zákona, neboť
správní řízení nalézací bylo ukončeno pravomocným stanovením
celního dluhu celnímu dlužníkovi, kterým mu celní orgán založil
povinnost hmotněprávního charakteru. Protože uloženou povinnost
celní dlužník nesplnil, nastoupilo místo řízení nalézacího řízení
vykonávací či vymáhací, v němž celní orgán učinil příslušné
procesní kroky v rámci vymáhání nedoplatků cla podle §11 odst.
1 písm. h) celního zákona. Podle §320 písm. b) celního zákona se
vymáhání celních dluhů řídí zákonem o správě daní a poplatků.
Uvedený předpis v §73 odst. 1 upravuje první procesní krok orgánu
provádějícího vymáhání daňových nedoplatků (v tomto případě
celních nedoplatků), který časově předchází vlastní exekuci. Jde
o právní institut výzvy, kdy celní orgán vyzve celního dlužníka,
jenž nezaplatil splatný celní nedoplatek v zákonné lhůtě, aby tak
učinil ve lhůtě náhradní, a upozorní ho, že po uplynutí této
náhradní lhůty přikročí bez dalšího k vymáhání celního dluhu.
Uvedená výzva je podle závěru obecného soudu procesním rozhodnutím
a stejný charakter má i individuální správní akt vydaný v této
fázi řízení ve vztahu k ručiteli, jímž se ručitel vyzývá, aby
uhradil v příslušné lhůtě celní dluh za celního dlužníka z titulu
ručení, když právním podkladem pro tento postup celních orgánů je
existující ručitelský závazek. Uvedené dovozoval soud z naprosto
shodného účelu, ke kterému tento správní akt směřuje. Ručení jako
jeden z druhů zajišťovacích závazků má vždy akcesorickou povahu,
nemůže tedy existovat, aniž existuje závazek hlavní a povinnost
plnit z tohoto právního vztahu vzniká ručiteli okamžikem, kdy
dlužník celní dluh dobrovolně nesplnil. Povinnost plnit celní dluh
proto nemohla být založena rozhodnutím celního orgánu, ale vznikla
již nesplněním povinnosti dlužníka. Rozhodnutí Celního ředitelství
v Plzni, uzavřel Krajský soud v Plzni, se proto mohlo dotknout jen
procesních práv navrhovatelky.
Navrhovatelka v podaném návrhu, směřujícím proti uvedenému
rozhodnutí Krajského soudu v Plzni, jednak namítá, že od samého
počátku považuje za neplatnou záruční listinu, na podkladě které
byla uznána povinnou k úhradě celního dluhu, přičemž tuto
neplatnost zdůraznila v podané žalobě na přezkoumání rozhodnutí
správního orgánu. Záruční listina byla podle tvrzení navrhovatelky
podepsána v omylu vyvolaném cizí osobou, která překročila meze
svého zmocnění, a toto překročení bylo z hlediska navrhovatelky
pro převzetí záruky rozhodující (§49a občanského zákoníku). Dále
navrhovatelka nesouhlasila se závěrem soudu, podle kterého je
výzva k zaplacení splatného nedoplatku za dlužníka procesním
rozhodnutím. Navrhovatelka uváděla, že podle §320 písm. b)
celního zákona se na celní řízení s výjimkou některých ustanovení
vztahuje zákon o správě daní a poplatků. Mezi těmito výjimkami je
i §57 odst. 1, 2 a 5 zákona o správě daní a poplatků, který proto
nelze na celní řízení aplikovat. Podle názoru navrhovatelky je
nutné na projednávanou problematiku aplikovat právní úpravu
charakteru celního řízení nejbližší, a to je právní úprava
obsažená v §303 až §312 obchodního zákoníku. Považuje proto za
nepochybné, že výzvou k zaplacení splatného nedoplatku za dlužníka
je zasaženo hmotněprávní postavení ručitele, neboť výzvou byla
přenesena povinnost na subjekt odlišný od dlužníka a tento subjekt
je zasažený ve svých hmotných právech. Teprve právní mocí
rozhodnutí - výzvy ručiteli k zaplacení splatného nedoplatku, je
získán exekuční titul. Navrhovatelka proto žádala, aby Ústavní
soud napadené rozhodnutí zrušil.
K výzvě Ústavního soudu podal vyjádření Krajský soud v Plzni
jako účastník řízení. Ve vyjádření Krajský soud v Plzni uvedl, že
v předmětné věci se jednalo o řízení podle páté části hlavy druhé
o.s.ř., přičemž soud nadále trval na svém názoru, že v dané věci
se jednalo o procesní rozhodnutí, které je podle §248 odst. 2
písm. e) o.s.ř. vyloučeno ze soudního přezkumu na úseku správního
soudnictví. Uvedené právní úprava však neznamená, že by
navrhovatelka byla zkrácena v právu na soudní ochranu, protože
této ochrany se může domáhat v nalézacím řízení ve smyslu II.
části o.s.ř. prostřednictvím institutů zařazených v §550 příp.
§451 a násl. občanského zákoníku, jak ostatně uvedl ve svém
rozhodnutí. Dále zdůraznil, že správní orgány neposuzovaly věc
podle ustanovení §57 zákona o správě daní a poplatků, ale podle
§73 tohoto zákona. Navrhl proto, aby Ústavní soud podaný návrh
zamítl.
Celní ředitelství Plzeň se jako vedlejší účastník svého
postavení v řízení před Ústavním soudem vzdalo.
Dle ust. §44 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
ve znění pozdějších předpisů, může Ústavní soud se souhlasem
účastníků od ústního jednání upustit, nelze-li od něho očekávat
další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že oba účastníci, tedy
navrhovatel dodatečným podáním ze dne 2. 10. 2001 a účastník
řízení přípisem ze dne 25. 9. 2000 vyjádřili svůj souhlas
s upuštěním od ústního jednání a takto i vzhledem k tomu, že
Ústavní soud má za to, že od ústního jednání nelze očekávat další
objasnění věci a proto od něj v dané věci upustil.
Ústavní soud již mnohokrát konstatoval, že není součástí
obecné soudní soustavy a nepřísluší mu proto právo vykonávat
dohled nad rozhodovací činností obecných soudů. Do rozhodovací
činnosti obecných soudů je Ústavní soud oprávněn zasáhnout jen
tehdy, byly-li jejich pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byl
stěžovatel účastníkem, porušeny jeho základní práva a povinnosti
chráněné ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10
Ústavy ČR. Vzhledem k tomu, že navrhovatelka se podaným návrhem
domáhala právě ochrany svého základního práva podle čl. 36 odst.
1 Listiny, přezkoumal Ústavní soud napadené rozhodnutí i řízení mu
předcházející a dospěl k závěru, že návrh je opodstatněný.
Ze spisového materiálu, jak výše uvedeno, zjistil Ústavní
soud, že navrhovatelce byla zaslána výzva ručiteli k zaplacení
splatného nedoplatku za dlužníka pod č.j. 7434/99, ze dne 30. 8.
1999, kterou byla vyzvána s ohledem na její prohlášení o ručení ze
dne 28. 5. 1999 (záruční listina) k zaplacení uvedeného nedoplatku
ve lhůtě 10 dnů od obdržení výzvy. Výzvu vyhodnotil krajský soud
jako výzvu učiněnou rovněž podle ustanovení §73 zákona o správě
daní a poplatků a mající proto charakter procesního rozhodnutí.
Tento názor, který má z hlediska čl. 36 odst. 2 Listiny
a navazujícího ustanovení §248 odst. 2 písm. e) o.s.ř. pro danou
věc rozhodující význam, Ústavní soud nesdílí.
Obecný soud vycházel z názoru, že výzva učiněná celním
orgánem ve smyslu §73 odst. 1 zákona o správě daní a poplatků,
určená dlužníkovi, který nezaplatil splatný celní nedoplatek
v zákonné lhůtě a jíž se dlužník vyzývá k zaplacení nedoplatku ve
lhůtě náhradní, je první procesním krokem orgánu provádějícího
vymáhání celního nedoplatku, a má proto procesní povahu. Až potud
lze zcela se závěry soudu souhlasit. Obecný soud pak ze shodného
účelu, k němuž směřuje i výzva ručiteli, dovozuje stejnou procesní
povahu i této výzvy. Uvedený závěr soudu však pomíjí kogentní
ustanovení §32 odst. 1 zákona o správě daní a poplatků. Podle
tohoto ustanovení lze v daňovém - a s ohledem na §320 celního
zákona - i v celním řízení ukládat povinnosti nebo přiznávat práva
jen rozhodnutím. Na rozdíl od dlužníka, kterému již dříve byla
rozhodnutím celního orgánu povinnost zaplatit dluh stanovena, však
v poměru k ručiteli taková povinnost rozhodnutím celního orgánu
před uskutečněním výzvy stanovena nebyla. Samotné prohlášení
ručitele v záruční listině, byť bylo jeho přijetí celním orgánem
potvrzeno formou rozhodnutí, povahu rozhodnutí, jímž se ukládá
povinnost ve smyslu §32 shora citovaného, nemůže mít, neboť
ručitelova povinnost splnit dluh za dlužníka - samotná podstata
institutu ručení - se aktualizuje teprve tehdy, když sám dlužník
svůj dluh včas a řádně nesplní. Současně však je nutno si
uvědomit, že až výzvou určenou ručiteli se ručitel dovídá o tom,
že dlužník, za splnění jehož povinnosti zaplatit clo převzal
ručitelský závazek, svůj dluh v konkrétní výši nesplnil. Teprve
touto výzvou je tak určenému ručiteli ukládána povinnost
k zaplacení nedoplatku ve stanovené lhůtě, v konkrétní výši za
dlužníka, který tento dluh v určené lhůtě neuhradil. Tomuto
výkladu napovídá ostatně sám obsah výzvy. Vzhledem k uvedenému je
možno teprve tuto výzvu, a to přes její označení, považovat za
rozhodnutí, vydané ve smyslu §32 odst. 1 zákona o správě daní
a poplatků, které se stává v poměru k ručiteli při vymáhání
nedoplatku exekučním titulem, a proto je nutno předmětnou výzvu
hodnotit jako rozhodnutí materiální povahy.
Jestliže tedy obecný soud dospěl k názoru, že napadené
rozhodnutí celního orgánu je jen úkonem procesní povahy, přestože
má všechny znaky rozhodnutí správního orgánu, vytvořil zastavením
řízení o podané správní žalobě stav, kdy navrhovatelce byl
znemožněn přístup k nezávislému a nestrannému soudu, který by její
námitky, týkající se neplatnosti záruční listiny, mající základ
v právu hmotném, posoudil. Uvedeným postupem tedy obecný soud
jednal v rozporu s čl. 36 odst. 2 Listiny. Vzhledem k uvedenému
proto Ústavní soud rozhodl tak, jak je ve výroku uvedeno.
Poučení: Proti tomuto nálezu se nelze odvolat.
V Brně dne 4. října 2001