infUsVec394, infUsLengthVec16, infUs6plusVyrok, infUsKratkeRadky-317-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 27.02.2001, sp. zn. IV. ÚS 332/2000 [ nález / JANŮ / výz-2 ], paralelní citace: N 38/21 SbNU 339 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:4.US.332.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Opožděné podání návrhu na prodloužení vazby, nezákonné prodlužování vazby

Právní věta K otázce podání opožděného návrhu na prodloužení doby trvání vazby v přípravném řízení podle §71 odst. 2, 6 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (dále jen "tr. ř."), ve znění pozdějších předpisů, v návaznosti na ústavně zaručené právo na řádný zákonný proces ve smyslu čl. 90 Ústavy a čl. 8 odst. 2, 5 Listiny základních práv a svobod (čl. 5 odst. 1 písm. c), čl. 6 odst. 2 Úmluvy, čl. 14 odst. 2 Paktu), jakož i na spravedlivý proces ve smyslu čl. 38 odst. 2 Listiny (čl. 6 odst. 1 Úmluvy, čl. 9 odst. 3 Paktu). Požadavek zákonnosti trvání vazby v přípravném řízení zahrnuje i právní režim jejího prodlužování ve lhůtách stanovených zákonem (§71 tr. ř.). Návrh na prodloužení lhůty trvání vazby podle §71 odst. 2, 6 tr. ř. je nutno doručit soudu nejpozději 15 dnů před skončením příslušné lhůty. V případě stěžovatele byl tento návrh příslušnému soudu podán den po nepřekročitelné zákonné patnáctidenní lhůtě, tedy 14 dnů před skončením původní šestiměsíční lhůty trvání vazby. Za daného stavu věci bylo povinností dozorového státního zástupce, nepodal-li by svůj návrh včas, tento již nepodávat a propustit stěžovatele na svobodu nejpozději den po uplynutí lhůty, na níž bylo trvání vazby omezeno. Podal-li přesto státní zástupce předmětný návrh, měl stěžovatele propustit předseda senátu (soudce přípravného řízení), jemuž byl opožděný návrh na prodloužení vazby doručen. Neučinil-li tak a vazbu stěžovatele prodloužil, měl stížnosti proti tomuto usnesení vyhovět stížnostní soud a dále postupovat podle §71 odst. 6, věty druhé. Podal-li státní zástupce další návrh na prodloužení doby trvání vazby stěžovatele včas, tzn. při zachování patnáctidenní lhůty počítané od konce nezákonně prvně pravomocně prodloužené lhůty vazby, nemohly obecné soudy o tomto dalším návrhu rozhodující napravovat předcházející nezákonné, avšak pravomocné rozhodnutí o prvním prodloužení lhůty trvání vazby stěžovatele. Učinit tak mohly, resp. měly jedině cestou podnětu ke stížnosti pro porušení zákona.

ECLI:CZ:US:2001:4.US.332.2000
sp. zn. IV. ÚS 332/2000 Nález Senát Ústavního soudu rozhodl po ústním jednání ve věci ústavní stížnosti navrhovatele M. Š., zastoupeného advokátem JUDr. E. B., proti usnesením Obvodního soudu pro Prahu 9 ze dne 28. 2. 2000, sp. zn. 20 Nt 502/2000 a ze dne 17. 4. 2000, sp. zn. 20 Nt 504/2000, jakož i proti usnesením Městského soudu v Praze ze dne 17. 3. 2000, sp. zn. 44 To 318/2000 a ze dne 5. 5. 2000, sp. zn. 44 To 536/2000, takto: Usnesení Obvodního soudu pro Prahu 9 ze dne 28. 2. 2000, sp. zn. 20 Nt 502/2000 ve spojení s usnesením Městského soudu v Praze ze dne 17. 3. 2000, sp. zn. 44 To 318/2000, jakož i usnesení Obvodního soudu pro Prahu 9 ze dne 17. 4. 2000, sp. zn. 20 Nt 504/2000 ve spojení s usnesením Městského soudu v Praze ze dne 5. 5. 2000, sp. zn. 44 To 536/2000 se zrušují. Odůvodnění: Dne 1. 6. 2000 došel Ústavnímu soudu včas podaný návrh ze dne 30. 5. 2000, jímž stěžovatel M. Š. napadá usnesení obecných soudů uvedených ve výrokové části tohoto nálezu. Z důvodů níže uvedených má za to, že napadenými rozhodnutími byla porušena jeho základní práva ústavně zaručená v čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, č. 2/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dále jen "Listina", jakož i v čl. 9 odst. 3 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech č. 120/1976 Sb., dále jen "Pakt" a stejně tak v čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práva a základních svobod, č. 209/1992, č. 243/1998 Sb., dále jen "Úmluva". I. Proti navrhovateli je vedeno trestní stíhání pro trestné činy krádeže podle §247 odst. 1 písm. b), odst. 4 a poškozování cizí věci podle §257 odst. 1 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, dále jen "tr. zák.", jichž se měl dopustit jako spoluobviněný . Původně byl stěžovatel vazebně zajištěn dne 2. 9. 1999 usnesením soudkyně Obvodního soudu pro Prahu 9 ze dne 2. 9. 1999, sp. zn. 20 Nt 274/99, z důvodu uvedeného v §67 odst. 1 písm. b) tr. ř. Dalším usnesením soudkyně téhož soudu (sp. zn. 20 Nt 650/99) byl uvedený vazební důvod vypuštěn a zároveň rozhodnuto o ponechání stěžovatele ve vazbě stěžovatele podle §67 odst. 1 písm. c) tr. ř. zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, ve znění pozdějších předpisů, dále jen "tr. ř." Na návrh státního zástupce Městského státního zastupitelství v Praze ze dne 16. 2. 2000 rozhodla soudkyně Obvodního soudu pro Prahu 9 v pořadí prvním napadaným usnesením o prodloužení trvání vazby stěžovatele, opřené o důvod uvedený v §67 odst. 1 písm. c) tr. ř., a to do 1. 5. 2000, tj. o dva měsíce. Návrh státního zástupce jako důvod prodloužení vazby uváděl změnu právní kvalifikace stíhaného skutku stěžovatele, což mělo za následek převzetí dalšího dozoru nad přípravným řízením státním zástupcem Městského státního zastupitelství v Praze. Vzhledem k rozsáhlosti spisového materiálu, jakož i k tomu, že dozorová státní zástupkyně jmenovaného úřadu zpracovávala na přelomu roku 1999 - 2000 další obsáhlé trestní věci, započala se studiem spisu stěžovatele až počátkem února 2000. Přípravné řízení vykazovalo již dříve takové nedostatky, že po předložení návrhu na podání obžaloby městskému státnímu zastupitelství toto vrátilo věc vyšetřovateli s pokyny k doplnění vyšetřování. Podle odůvodnění tohoto usnesení "Vzhledem k tomu, že v průběhu řízení nedošlo k žádné podstatné změně vzhledem ke způsobu života obviněného a rozsáhlosti jeho trestné činnosti i nadále trvá důvodná obava, že by mohl v trestné činnosti pokračovat, tedy důvod vazby dle ustanovení §67/1c) tr. ř." Za přiměřenou lhůtu prodloužení trvání vazby, umožňující odstranit zmíněné vady přípravného řízení a zpracovat obžalobu, považovala soudkyně uvedené dva měsíce, u vědomí toho, že obecně k tíži obviněného nelze zohledňovat pracovní zatížení dozorového státního zástupce. Proti tomuto usnesení brojil stěžovatel včas podanou stížností, kterou senát městského soudu jako nedůvodnou podle §148 odst. 1 písm. c) tr. ř. v pořadí druhým napadaným usnesením zamítl. Důvodnost potvrzeného usnesení prvostupňového spatřoval stížnostní soud především v tom, že podle sdělení vyšetřovatele mělo dojít ke spojení inkriminované věci stěžovatele s jinou jeho trestní věcí, projednávanou jinou složkou příslušného úřadu vyšetřování. Jak výslovně uvedeno dále, v žádném případě by důvodem pro prodloužení vazby nemohla být vytíženost státní zástupkyně, která provádí dozor nad přípravným řízením. V souvislosti s prvním a druhým napadaným usnesením obecných soudů vznesl stěžovatel též námitku včasnosti podání návrhu státního zástupce na prodloužení vazby z hlediska zachování lhůty stanovené v §71 odst. 6 tr. ř. V pořadí třetím napadaným usnesením prodloužila soudkyně Obvodního soudu pro Prahu 9 původně jí prodlouženou vazbu opřenou o důvod uvedený v §67 odst. 1 písm. c) tr. ř. o další dva měsíce, a to do 1. 7. 2000. Návrh na toto prodloužení odůvodnil příslušný státní zástupce tím, že 17. 2. 2000 byla věc vrácena v rámci dozoru nad přípravným řízením k doplnění vyšetřování, neboť v mezidobí došlo k zadržení hlavního pachatele v celé skupině, přičemž jeho trestní věc, jíž se měl dopustit ještě s dalšími osobami, byla spojena s trestní věcí stěžovatele. Vzhledem k tomu, že poškození byli vyslechnuti před sdělením obvinění zadrženého hlavního pachatele, bylo nutno jejich výslechy, v počtu 23, opakovat. Dále musel být doplněn znalecký posudek z oboru ekonomiky na vyčíslení škody a provedena konfrontace stěžovatele s hlavním pachatelem. V dané trestní věci je jinak stíháno celkem 10 obviněných, takže ve lhůtě trvání vazby nebylo možno přípravné řízení skončit a podat obžalobu. U obviněného, takto stěžovatele, důvod vazby podle §67 odst. 1 písm. b) tr. ř. i nadále trval. Soudkyně též neshledala nedůvodné průtahy v dosavadním průběhu přípravného řízení. Dále rovněž konstatovala, že: "Vzhledem k rozsáhlosti trestné činnosti, která není dosud zcela zadokumentována ve vztahu ke všem obviněným, o jejichž trestné činnosti je nutno vést společné řízení, s přihlédnutím k tomu, že po jeho skončení bude nutno přistoupit k seznámení všech obviněných s výsledky vyšetřování a poté kvalitně zpracovat návrh na konečné opatření (správně má být: ".na podání obžaloby./§166 odst. 3 tr. ř.) i s přihlédnutím k tomu, že státní zástupce musí mít dostatečný prostor k tomu, aby rozhodl, zda bude podána obžaloba, považuje lhůtu dvou měsíců za přiměřenou." I proti tomuto usnesení brojil stěžovatel včas podanou stížností, kterou senát městského soudu jako nedůvodnou podle §148 odst. 1 písm. c) tr. ř. v pořadí čtvrtým napadaným usnesením opět zamítl. Důvodnost takto potvrzeného usnesení prvostupňového spatřoval stížnostní soud v tom, že důvod vazby podle §67 odst. 1 písm. c) tr. ř. nadále trvá. K tomu uvedl: "Obava, že by obviněný (stěžovatel) v případě propuštění z vazby na svobodu pokračoval v trestné činnosti vyplývá z toho, že obviněný se měl dopustit celé řady jednotlivých dílčích útoků a před zadržením tedy v páchání trestné činnosti pokračoval. S ohledem na způsob jeho života je Městský soud v Praze toho názoru, že důvod vazby podle §67/1c) tr. ř. nadále trvá." S odvoláním na nález sp. zn. IV. ÚS 55/94 stěžovatel konstatuje, že je výlučnou věcí státu organizovat své soudnictví tak, aby jeho principy, zakotvené v Listině a v Úmluvě byly respektovány, a že případné nedostatky v tomto směru (jakou byla změna dozorového státního zástupce) nemohou jít k tíži obviněných, kteří od soudu právem očekávají poskytnutí soudní ochrany v přiměřené době. Dostačujícím důvodem pro nerespektování kritéria "přiměřená lhůta", v níž má trestní proces proběhnout, nemůže být v žádném případě nedostačující stav personálu (sp. zn. IV. ÚS 173/94), ani limity, které si stát, jakožto strana v trestním řízení (cestou orgánů v něm činných), sám stanovil a posléze nerespektoval (sp. zn. III. ÚS 83/96). Organizační problémy na straně státní moci nemohou jít v žádném případě k tíži obviněného (viz citovaná rozhodnutí Ústavního soudu a též Nejvyššího soudu pod sp. zn. 7 Tvo 33/2000). Stejně tak ani judikatura Evropského soudu pro lidská práva neuznává přetíženost soudů jako důvod nepřiměřené délky řízení (De Micheli 1993, A - 257 - D, IV. ÚS 154/96). Ústavní stížností napadenými a ve výroku tohoto nálezu uvedenými usneseními obecných soudů tak bylo podle jejího názoru porušeno stěžovatelovo právo na spravedlivý proces, zejména z hlediska rychlosti řízení. Proto navrhuje jejich zrušení. Ústavní soud vyžádal k podané ústavní stížnosti podle §42 odst. 4 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"), vyjádření účastníků a vedlejších účastníků. Soudkyně Obvodního soudu pro Prahu 9, jakožto zástupce účastníka, ve svém vyjádření k návrhem napadenému usnesení jako prvnímu popsala složitost trestního stíhání vedeného proti stěžovateli, včetně změny dozorujícího státního zástupce, která byla vyvolána platnou právní úpravou věcné příslušnosti orgánů činných v trestním řízení, nikoliv tedy svévolí ze strany státního orgánu nebo nedostatkem personálního obsazení. Při rozhodování o prodloužení vazby přihlížel soudce k tomu, že v rámci přípravného řízení bude nutno provést některé vyšetřovací úkony znovu, vyčkat doručení vyžádaných písemností, provést další výslechy a vzhledem k obsáhlosti spisového materiálu ponechat i dostatečný prostor obviněným, aby se s ním seznámili. V dalším odkázala na odůvodnění napadeného usnesení. K usnesení stěžovanému v pořadí jako třetímu soudkyně sdělila v podstatě skutečnosti, které se uvádějí v odůvodnění tohoto usnesení. Závěrem svého vyjádření konstatuje, že důvod vazby "předstižné", podle §67 odst. 1 písm. c) tr. ř. u stěžovatele po celou dobu přípravného řízení trval. Předsedkyně senátu Městského soudu v Praze, coby zástupce dalšího účastníka, odkazuje na důvody ústavní stížností napadených usnesení jmenovaného soudu, tzn. rozhodnutí napadených v pořadí jako druhého a čtvrtého. Dodává, že zásadním důvodem pro uvalení předstižné vazby na stěžovatele byla skutečnost spočívající v tom, že až do svého zadržení (dne 1. 9. 1999) pokračoval po delší dobu v páchání majetkové trestné činnosti, pro niž je stíhán. Takto byla odůvodněna obava předpokládaná v §67 odst. 1 písm. c) tr. ř., kterýžto vazební důvod v době rozhodování městského soudu nadále trval. Městský státní zástupce v Praze, jako vedlejší účastník využil oprávnění, jež mu dává §28 odst. 2 zákona, a uvedeného procesního postavení se vzdal. Replika stěžovatele k vyjádření účastníků opětovně zdůrazňuje zbytečné průtahy v přípravném řízení vedeném jako celek proti stěžovateli. Namítá rovněž rozpornost odůvodnění prvně napadaného usnesení, pokud se zde na jedné straně konstatuje, že pracovní zatížení státní zástupkyně nemůže být důvodem prodloužení vazby, a na druhé straně se z tohoto důvodu vazba přesto prodlužuje. Znovu se též zpochybňuje včasnost podání návrhu příslušného státního zástupce na prodloužení vazby stěžovatele, pokud tento byl podán 16. 2. 2000. Vzhledem k tomu, že měsíc únor měl v roce 2000 dvacet devět dní, mohl být podle názoru stěžovatele včasný pouze návrh podaný výrazně před 16. 2. 2000. II. Ústavní soud se náležitě seznámil též se všemi nezbytnými dostupnými listinnými důkazy, které k tomu podle §42 odst. 3 zákona vyžádal, zejména kopie vyšetřovacího spisu (ČVS: OV9 - 1241/99) a dospěl k následujícím závěrům. Podaná ústavní stížnost je důvodná. Podle čl. 8 odst. 2 Listiny nikdo nesmí být stíhán nebo zbaven svobody jinak, než z důvodů a způsobem, který stanoví zákon. Speciální ustanovení čl. 8 odst. 5 Listiny stanoví, že nikdo nesmí být vzat do vazby, leč z důvodů a na dobu stanovenou zákonem, jakož i z rozhodnutí soudu (§67 tr. ř.). Totéž platí pro vazbu, jejíž trvání v přípravném řízení je prodlužováno, přičemž pod zákonnost vazby patří i právní režim jejího prodlužování ve lhůtách stanovených zákonem (§71 tr. ř.). Návrh na prodloužení lhůty podle odstavce 2 naposledy citovaného ustanovení je nutno doručit soudu nejpozději 15 dnů před skončením příslušné lhůty (§71 odst. 6 tr. ř.). V případě stěžovatele to bylo nejpozději 15 dnů před skončením šestiměsíční lhůty trvání jeho vazby, původně uvalené soudkyní Obvodního soudu pro Prahu 9, usnesením ze dne 2. 9. 1999, sp. zn. 20 Nt 274/99. Doba omezení svobody stěžovatele se zde počítala ode dne 1. 9. 1999 (středa), od 05,45 hod, kdy byl zadržen při páchání trestného činu krádeže (§76 odst. 2 tr. ř., č.l. 211, 221 vyšetřovacího spisu). Konec šestiměsíční vazby pak připadl na den 1. 3. 2000, 05, 45 hod (středa). Den, kdy mohl příslušný státní zástupce nejpozději podat návrh na prodloužení předmětné vazby, o němž pak bylo rozhodnuto prvním v pořadí napadaným usnesením, byl 15. únor 2000 (úterý). Návrh na prodloužení vazby stěžovatele byl ovšem státním zástupcem městského státního zastupitelství podán příslušnému soudu až dne 16. 2. 2000, jak konstatuje samotné odůvodnění v pořadí prvně napadeného usnesení. Je tedy zřejmé, že tento návrh byl podán po nepřekročitelné zákonné patnáctidenní lhůtě. Podle §71 odst. 6 tr. ř. pokud návrh na prodloužení lhůty trvání vazby není předložen uvedeným způsobem, musí předseda senátu a v přípravním řízení státní zástupce propustit obviněného na svobodu nejpozději den po uplynutí lhůty, na níž bylo trvání vazby omezeno. Za daného stavu věci bylo proto povinností již příslušného dozorového státního zástupce, nepodal-li návrh na prodloužení vazby nejpozději 15. 2. 2000, tento již nepodávat a propustit stěžovatele na svobodu nejpozději dne 2. 3. 2000 v 05, 45 hod. Pokud státní zástupce přesto podal opožděný návrh, měl takto: postupovat soudce příslušného obvodního soudu, jemuž byl tento návrh doručen již po lhůtě stanovené v §71 odst. 6 tr. ř. Ze zjištěných skutečností vyplývá, že vazba stěžovatele, prodloužená nezákonným způsobem, tedy již usnesením napadaným jako prvním v pořadí, byla od 2. 3. 2000, 05, 46 hod nezákonná. Tím je dána nezákonnost i dalších navazujících usnesení, která napadala ústavní stížnost v pořadí druhém až čtvrtém, tedy i nezákonnost o ně opřené vazby stěžovatele. Ta skončila až jeho propuštěním dne 10. 7. 2000, Obvodním soudem pro Prahu 9 (č.l. 24, sp. zn. IV. ÚS 332/2000). V této souvislosti dlužno připomenout, že usnesením napadeným v pořadí jako třetím, se rozhodovalo o návrhu na další (druhé) prodloužení vazby stěžovatele, který už byl podán, tedy soudu doručen v zákonné lhůtě 15 dnů před skončením doby trvání vazby prvně prodloužené do 1. 5. 2000. Zmíněný návrh na další prodloužení doby vazby byl doručen 13. 4. 2000, kdy nejzazší termín pro jeho podání připadal reálně na den 14. 4. 2000, počítaný zpětně od 1. 5. 2000 včetně, a s ohledem na sobotu a neděli 15., 16. 4. 2000. Ani tato skutečnost však nic nemění na závěru Ústavního soudu o nezákonnosti i podruhé prodloužené a stížnostním soudem opět potvrzené vazby stěžovatele. Daný závěr není vyloučen ani tím, že obecný soud, s výjimkou městského soudu, rozhodujícího o stížnosti do prvně napadeného usnesení o prodloužení vazby stěžovatele, by v této fázi nemohl předchozími dvěma rozhodnutími způsobenou nezákonnost odstranit. Ta byla takto založena pravomocně, tudíž ani obvodní, ani městský soud, rozhodující o druhém prodloužení vazby, neměl právní cestu, kterou by sám zmíněné dřívější pochybení napravil; ledaže by jeden či druhý obecný soud dal ministru spravedlnosti podnět ke stížnosti pro porušení zákona. Lze v této souvislosti oprávněně konstatovat, že povinnost obecného soudu jím zjištěnou nezákonnost z dřívějška reflektovat zmíněným podnětem (byť třeba i proti vlastnímu rozhodnutí) má oporu v čl. 90 Ústavy, podle něhož jsou soudy povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům. Nesplnění této povinnosti, ať již vědomé či nevědomé, pak znamená porušení citovaného ustanovení Ústavy, na něž musí Ústavní soud reagovat. Ovšem i když by obecný soud takový podnět podal poté, co zjistí předcházející pochybení své či jiného obecného soudu, nezbavuje ho to povinnosti rozhodnout o jinak včas podaném návrhu na prodloužení trvání vazby, resp. stížnost proti rozhodnutí o něm kupř. i zamítnout, jsou-li pro to splněny všechny podmínky stanovené trestním řádem. Ani za těchto okolností ovšem není Ústavní soud zbaven povinnosti, uvedené výše. III. Ústavní soud, jsa vázán hranicemi svých pravomocí ve smyslu čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy, již mnohokrát konstatoval (sp. zn. IV. ÚS 360/97), že není vůči soudům obecným třetí či čtvrtou instancí. Proto mu nepřísluší posuzovat celkovou zákonnost či správnost napadených rozhodnutí obecných soudů bez dalšího. To však nemění nic na jeho oprávnění a povinnosti zjišťovat, zda napadenými rozhodnutími nebylo zasaženo do ústavně zaručených základních práv a svobod. Ústavním soudem zjištěné a popsané pochybení obecných soudů, jejichž usnesení jsou předmětem ústavní stížnosti, dosahují podle jeho názoru zcela nepochybně do ústavní roviny. Dotčeno bylo ústavně zaručené právo na řádný zákonný proces ve smyslu čl. 8 odst. 2, 5 Listiny a čl. 90 Ústavy, spočívající v tom, že nikdo nesmí být zbaven svobody jinak než z důvodů a způsobem, který stanoví zákon, resp. že nikdo nesmí být vzat do vazby, leč z důvodů a na dobu stanovenou zákonem, přičemž soudy o tom rozhodující jsou povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům. Zákonnost procesu tu byla porušena i způsobem předvídaným v čl. 5 odst. 1 písm. c) a v čl. 6 odst. 2Úmluvy, jakož i v čl. 14 odst. 2 Paktu. Nezákonným postupem a rozhodnutími obou soudů bylo dotčeno i stěžovatelovo ústavně garantované právo na spravedlivý proces, jakožto jeden z atributů právního státu ve smyslu čl. 1 Ústavy a čl. 38 odst. 2 Listiny, jakož i čl. 6 odst. 1 Úmluvy a čl. 9 odst. 3 Paktu, neboť zjištěné nezákonnosti takový zásah do spravedlivého procesu s sebou přinášejí; přinejmenším tím, že bylo opakovaně rozhodováno o nezákonném prodlužování vazby stěžovatele IV. Na základě právního a ústavněprávního rozboru (II., III.) dospěl Ústavní soud k závěru, že podané ústavní stížnosti je nutno v celém rozsahu podle §82 odst. 1 zákona vyhovět. Bylo-li vyhověno ústavní stížnosti, nezbylo Ústavnímu soudu než podle §82 odst. 3 písmeno a) zákona usnesení uvedená ve výrokové části tohoto nálezu zrušit. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat (§54 odst. 2 zákona). V Brně dne 27. 2. 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:4.US.332.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 332/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 38/21 SbNU 339
Populární název Opožděné podání návrhu na prodloužení vazby, nezákonné prodlužování vazby
Datum rozhodnutí 27. 2. 2001
Datum vyhlášení 15. 3. 2001
Datum podání 1. 6. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Janů Ivana
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 90
  • 2/1993 Sb., čl. 8, čl. 38 odst.2
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., čl. 6 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 141/1961 Sb., §67 odst.1 písm.c, §71 odst.2, §77
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
základní práva a svobody/svoboda osobní/vazba
Věcný rejstřík vazba/prodloužení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-332-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 37471
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-25