infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-150-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 13.02.2001, sp. zn. IV. ÚS 382/2000 [ nález / JANŮ / výz-3 ], paralelní citace: N 27/21 SbNU 239 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:4.US.382.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Pojem "tíseň" dle zákona č.229/1991 Sb., úprava vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, restituce

Právní věta Ústavní soud ve své rozhodovací praxi myšlenkově navazuje na nález Ústavního soudu ČSFR ve věci sp. zn. I. ÚS 597/92, v němž se dovozuje, že restitučními zákony se demokratická společnost snaží alespoň částečně zmírnit následky minulých majetkových a jiných křivd spočívajících v porušování obecně uznávaných lidských práv a svobod ze strany státu. Stát a jeho orgány jsou proto povinny postupovat v řízení podle restitučních zákonů v souladu se zákonnými zájmy osob, jejichž újma na lidských právech a svobodách má být alespoň částečně kompenzována (Sbírka usnesení a nálezů Ústavního soudu ČSFR, ročník 1992, nález č. 16). Restituční případy ve své většině představují skutkově značně komplikované kauzy. Proto možnost posouzení oprávněnosti restitučního nároku podle zák. č 403/1990 Sb. a 87/1991 Sb. minimálně dvěma soudními instancemi je diametrálně odlišná od restitucí podle zákona o půdě, kdy soud je povolán přezkoumat rozhodnutí správního orgánu pouze z hlediska zákonnosti. V takové situaci se skupina oprávněných osob uplatňujících nároky na zmírnění majetkových křivd podle zákona o půdě může oprávněně cítit diskriminovanou ve své šanci domoci se práva. Vzhledem k tomu, že v ČR dosud nebyl zřízen Nejvyšší správní soud předpokládaný Ústavou, musí Ústavní soud provádět ve věcech, které jsou projednávány v tzv. správním soudnictví, tj. také restituční nároky podle zákona o půdě, nápravu právních názorů, která by jinak příslušela tomuto soudu. Proto je namístě, aby Ústavní soud byl při posuzování takových kauz důraznější, byť se i nadále nepovažuje za další (odvolací) instanci. Nynější regulace správního soudnictví totiž nepřipouští jiný prostředek korekce soudního rozhodnutí, nežli je ústavní stížnost (narozdíl od ostatních restitučních záležitostí, v nichž je zajištěno jejich víceinstanční projednání v soudním řízení). Vzhledem k uvedeným skutečnostem musí soudy přezkoumávající rozhodnutí správních orgánů ve věcech podle zákona o půdě důsledně dbát na striktní dodržování jejich poslání vyjádřené v čl. 90 Ústavy. Notorickou podmínkou kladného vyřízení restitučního nároku podle §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě existence kupní smlouvy uzavřené v tísni za nápadně nevýhodných podmínek V tomto smyslu Ústavní soud opakovaně usměrňoval judikaturu obecných soudů, zejména lze poukázat na závěry obsažené v nálezu ve věci sp. zn. IV.ÚS 85/95 (nález č. 58, Sbírka nálezů a usnesení, svazek 4., Praha 1996, str. 87), např. na zjištění, že za stav tísně je třeba považovat i takový stav, kdy vlastník nemůže s věcí volně nakládat, neboť ve své dispozici s předmětem vlastnictví je omezován represivní politikou, umožňovanou nedostatkem existence právního a demokratického státu; o takový stav nejde proto pouze v případě, kdy projev vůle v žádném směru a mimo jakoukoli pochybnost nesouvisí se zmíněným politickým nátlakem, ale je adekvátní reakcí na stav jednajícího, adekvátní potud, že by jej učinil bez ohledu na poměry panující v uvedeném období (viz též nález ve věci sp. zn. I. ÚS 349/97, nález č. 113, Sbírka nálezů a usnesení, svazek 15., Praha 2000, str. 99). Z tohoto důvodu je třeba hodnotit kupní smlouvu jako úkon vyjadřující dispozici s vlastnictvím, avšak posouzení nemůže ponechat stranou odpověď na otázku, zda by k uzavření kupní smlouvy došlo bez ohledu na tehdejší sociální a ekonomické poměry. Jestliže soud a pozemkový úřad tyto skutečnosti náležitě nereflektovaly, zasáhly do základního práva stěžovatelů domoci se právními prostředky nápravy minulých majetkových křivd a tím vybočily z mezí ústavnosti.

ECLI:CZ:US:2001:4.US.382.2000
sp. zn. IV. ÚS 382/2000 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti A. B-ové a L. B., proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 20.3.2000, č.j. 22 Ca 216/99-26, a proti rozhodnutí Okresního úřadu Přerov - okresního pozemkového úřadu ze dne 22.4.1999, č.j. PÚ 5780/92-201/4 Vo-5, takto: Rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 20.3.2000, č.j. 22 Ca 216/99-26, a rozhodnutí Okresního úřadu Přerov - okresního pozemkového úřadu ze dne 22.4.1999, č.j. PÚ 5780/92-201/4 Vo-5, se zrušují. Odůvodnění: Stěžovatelé se včas podanou ústavní stížností domáhali zrušení rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 20.3.2000, č.j. 22 Ca 216/99-26, a rozhodnutí Okresního úřadu Přerov- okresního pozemkového úřadu ze dne 22.4.1999, č.j. PÚ 5780/92-201/4 Vo-5, jimiž nebylo vyhověno jejich návrhu na restituci nemovitostí podle §9 zák. č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o půdě). Ve stručném podání vyjádřili stěžovatelé přesvědčení, že oba orgány porušily jejich zákonné právo na ochranu vlastnictví, nárok neobjektivně a nezákonně posoudily a poukázali na stav tísně v době uzavírání kupní smlouvy. Krajský soud v Ostravě ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedl, že nepovažuje tvrzení stěžovatelů o porušení jejich práva na ochranu vlastnictví za důvodné. Odkázal na ustálenou judikaturu Ústavního soudu (např. nálezy ve věcech sp. zn. III. ÚS 23/93, I. ÚS 187/94) a navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta. Okresní úřad Přerov - okresní pozemkový úřad setrval na právním názoru prezentovaném ve výroku a odůvodnění napadeného rozhodnutí a navrhl odmítnutí stížnosti jako nedůvodné. Město Přerov, Pozemkový fond ČR a Stavební bytové družstvo Přerov se vzdaly postavení vedlejšího účastníka. Ústavní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti podání stěžovatelů. Ústavní stížnost byla podána včas (s ohledem na pravidla pro počítání času dle §57 odst. 2 a 3 obč. soudního řádu), stěžovatelé oprávnění k jejímu podání byli řádně zastoupeni a vyčerpali všechny prostředky, které jim zákon k ochraně jejich práv poskytuje. Proto byla ústavní stížnost shledána přípustnou. Věc byla v další fází řízení hodnocena z hlediska její opodstatněnosti. Přitom opodstatněností ústavní stížnosti je v řízení před Ústavním soudem třeba rozumět podmínku, že napadeným rozhodnutím bylo porušeno základní právo nebo svoboda stěžovatele. Přezkoumáním skutkového stavu, předložených listinných důkazů, spisu Krajského soudu v Ostravě sp. zn. 22 Ca 216/99 a posouzením právního stavu došel Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je důvodná. Z předložených podkladů Ústavní soud zjistil, že stěžovatelé uplatnili dne 21.12.1992 u pozemkového úřadu nárok na vydání zemědělského majetku. Pozemkový úřad dne 14.11.1996 vydal rozhodnutí č.j. PÚ 5780/92-201/4 Vo-3, kterým stěžovatelům nepřiznal vlastnictví k ideálním podílům k pozemku parc. č. 1925 v kat. úz. Přerov, když neshledal, že by k uzavření kupní smlouvy došlo v tísni za nápadně nevýhodných podmínek. Toto rozhodnutí bylo Krajským soudem v Ostravě zrušeno, stejně jako další rozhodnutí ze dne 12.2.1998 č.j. PÚ 5780/92-201/4 Vo-4, jímž pozemkový úřad opětovně nepřiznal stěžovatelům vlastnictví k požadovanému pozemku. Po doplnění důkazů vydal pozemkový úřad napadené rozhodnutí, které odůvodnil argumentem, že nebyla při uzavření kupní smlouvy prokázána tíseň, (a proto se již nezabýval dalším zkoumáním nápadně nevýhodných podmínek). Proti rozhodnutí podali stěžovatelé opravný prostředek, v němž požadovali jeho zrušení, krajský soud však rozhodnutí potvrdil. Soud v odůvodnění rozsudku zejména poukázal na neexistenci tísně, kromě jiného též uvedl, že v nemovitosti, k níž požadovaný pozemek náležel, stěžovatelé nikdy nebydleli, neboť jejich bydliště bylo vzdálené asi 40 km, že nebylo prokázáno tvrzení o dlouhodobých silných nátlacích na uzavření kupní smlouvy, když kupujícímu nebyla známá skutečnost, že se stěžovatelé stali spoluvlastníky pozemku, a že nepříznivou sociální situaci (odkázanost na skromný příjem) si navrhovatelka vytvořila sama již několik let před uzavřením předmětné kupní smlouvy, když přestala v produktivním věku svévolně pracovat, aniž by bylo zřejmé, že pro to měla nějaké konkrétní vážné důvody. Ústavní soud se neztotožňuje s názorem stěžovatelů, že pozemkový úřad a soud porušily jejich zákonné právo na ochranu vlastnictví, neboť v restitučních záležitostech, dle konstantní judikatury, nejde o ochranu existujícího vlastnictví, které může být teprve posléze založeno. V tomto směru se Ústavní soud shoduje s názorem Krajského soudu v Ostravě. Ústavní soud však shledal, že přijatým výkladem podmínek restitučního nároku podle §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě oba orgány zásadním způsobem zasáhly do práva stěžovatelů domoci se právními prostředky nápravy minulých majetkových křivd, čímž došlo k porušení čl. 90 Ústavy, dle něhož je soud povolán k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytoval ochranu právům. Také tento závěr je souladný s dosavadní rozhodovací praxí Ústavního soudu myšlenkově navazující na nález Ústavního soudu ČSFR ve věci sp. zn. I. ÚS 597/92, v němž se dovozuje, že restitučními zákony se demokratická společnost snaží alespoň částečně zmírnit následky minulých majetkových a jiných křivd spočívajících v porušování obecně uznávaných lidských práv a svobod ze strany státu. Stát a jeho orgány jsou proto povinny postupovat v řízení podle restitučních zákonů v souladu se zákonnými zájmy osob, jejichž újma na lidských právech a svobodách má být alespoň částečně kompenzována (Sbírka usnesení a nálezů Ústavního soudu ČSFR, ročník 1992, nález č. 16). Restituční případy ve své většině představují skutkově značně komplikované kauzy. Proto možnost posouzení oprávněnosti restitučního nároku podle zák. č 403/1990 Sb. a 87/1991 Sb. minimálně dvěma soudními instancemi je diametrálně odlišná od restitucí podle zákona o půdě, kdy soud je povolán přezkoumat rozhodnutí správního orgánu pouze z hlediska zákonnosti. V takové situaci se skupina oprávněných osob uplatňujících nároky na zmírnění majetkových křivd podle zákona o půdě může oprávněně cítit diskriminovanou ve své šanci domoci se práva. Vzhledem k tomu, že v ČR dosud nebyl zřízen Nejvyšší správní soud předpokládaný Ústavou, musí Ústavní soud provádět ve věcech, které jsou projednávány v tzv. správním soudnictví, tj. také restituční nároky podle zákona o půdě, nápravu právních názorů, která by jinak příslušela tomuto soudu. Proto je namístě, aby Ústavní soud byl při posuzování takových kauz důraznější, byť se i nadále nepovažuje za další (odvolací) instanci. Nynější regulace správního soudnictví totiž nepřipouští jiný prostředek korekce soudního rozhodnutí, nežli je ústavní stížnost (na rozdíl od ostatních restitučních záležitostí, v nichž je zajištěno jejich víceinstanční projednání v soudním řízení). Vzhledem k uvedeným skutečnostem musí soudy přezkoumávající rozhodnutí správních orgánů ve věcech podle zákona o půdě důsledně dbát na striktní dodržování jejich poslání vyjádřené v čl. 90 Ústavy. Notorickou podmínkou kladného vyřízení restitučního nároku podle §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě je existence kupní smlouvy uzavřené v tísni za nápadně nevýhodných podmínek V tomto smyslu Ústavní soud opakovaně usměrňoval judikaturu obecných soudů, zejména lze poukázat na závěry obsažené v nálezu ve věci sp. zn. IV.ÚS 85/95 (nález č. 58, Sbírka nálezů a usnesení, svazek 4., Praha 1996, str. 87), např. na zjištění, že za stav tísně je třeba považovat i takový stav, kdy vlastník nemůže s věcí volně nakládat, neboť ve své dispozici s předmětem vlastnictví je omezován represivní politikou, umožňovanou nedostatkem existence právního a demokratického státu; o takový stav nejde proto pouze v případě, kdy projev vůle v žádném směru a mimo jakoukoli pochybnost nesouvisí se zmíněným politickým nátlakem, ale je adekvátní reakcí na stav jednajícího, adekvátní potud, že by jej učinil bez ohledu na poměry panující v uvedeném období (viz též nález ve věci sp. zn. I. ÚS 349/97, nález č. 113, Sbírka nálezů a usnesení, svazek 15., Praha 2000, str. 99). Z tohoto důvodu je třeba hodnotit předmětnou kupní smlouvu jako úkon vyjadřující dispozici s vlastnictvím, avšak posouzení nemůže ponechat stranou odpověď na otázku, zda by k uzavření kupní smlouvy došlo bez ohledu na tehdejší sociální a ekonomické poměry. Jestliže soud a pozemkový úřad tyto skutečnosti náležitě nereflektovaly, zasáhly do výše uvedeného základního práva stěžovatelů domoci se právními prostředky nápravy minulých majetkových křivd a tím vybočily z mezí ústavnosti. Z uvedených důvodů Ústavní soud podle §82 odst. 1, odst. 3 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb. ústavní stížnosti vyhověl a rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 20.3.2000, č.j. 22 Ca 216/99-26, zrušil; současně Ústavní soud vyhověl návrhu stěžovatelů a z důvodu procesní ekonomie zrušil i rozhodnutí Okresního úřadu Přerov - okresního pozemkového úřadu ze dne 22.4.1999, č.j. PÚ 5780/92-201/4 Vo-5, aby bylo možno bez dalších prodlení přikročit k meritornímu projednání restitučního nároku, včetně zjištění dalšího předpokladu restitučního nároku, tj. nápadně nevýhodných podmínek, jejichž zkoumání oba orgány považovaly za nadbytečné, jakož i případných překážek stanovených v §11 zákona o půdě. Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 13. února 2001

Odlišné stanovisko: soudce Ústavního soudu JUDr. Pavla Varvařovského k nálezu sp. zn. IV. ÚS 382/2000, ze dne 13. 2. 2001 Stejně jako na rozsudky obecných soudů je i na nálezy Ústavního soudu kladen požadavek, aby jejich odůvodnění bylo přesvědčivé. Musím konstatovat, že postrádám přesvědčivé argumenty, tedy uvedení konkrétních okolností, které vedly většinu senátu k přesvědčení, že je pochybné, zda by k uzavření smlouvy bývalo bylo došlo, i nebýt tehdejších sociálních a ekonomických poměrů (připustím-li, že takové posouzení je vůbec možno, ex post, objektivně provést). Pokud by totiž stačil obecný poukaz na objektivní společenské prostředí v tzv. rozhodném období existující, pak by se stanovení podmínky tísně a nápadně nevýhodných podmínek v restitučních zákonech stalo zbytečným. Poukaz odůvodnění na neexistenci Ústavou předpokládaného Nejvyššího správního soudu (a z toho snad plynoucí širší pole působnosti Ústavního soudu) je v této věci nepřípadný, neboť nešlo o řešení otázky právní, ale o odlišný náhled na provedené dokazování. Přehodnocení skutkové stránky věci však Ústavnímu soudu nepřísluší (jak opětovně ve svých judikátech prohlásil) a nepříslušelo by zřejmě ani Nejvyššímu správnímu soudu (pokud by existoval). V Brně dne 21. 2. 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:4.US.382.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 382/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 27/21 SbNU 239
Populární název Pojem "tíseň" dle zákona č.229/1991 Sb., úprava vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, restituce
Datum rozhodnutí 13. 2. 2001
Datum vyhlášení 28. 2. 2001
Datum podání 26. 6. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Janů Ivana
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 90
Ostatní dotčené předpisy
  • 229/1991 Sb., §6
Odlišné stanovisko Varvařovský Pavel
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
Věcný rejstřík tíseň
nápadně nevýhodné podmínky
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-382-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 37522
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-25