ECLI:CZ:US:2001:4.US.472.2000
sp. zn. IV. ÚS 472/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl, za souhlasu účastníků řízení bez nařízení ústního jednání, v senátě o ústavní stížnosti O. R., t.č. ve Vazební věznici, proti opatření vyšetřovatele Policie ČR Okresního úřadu vyšetřování Pardubice, ČVS:OVV-978/20-99, jímž bylo dne 10. 5. 2000 stěžovateli sděleno obvinění, opatření vyšetřovatele Policie ČR Okresního úřadu vyšetřování Pardubice, ČVS:OVPU-595/20-2000, jímž bylo dne 10. 5. 2000 stěžovateli sděleno obvinění, rozhodnutí Okresního státního zastupitelství Pardubice, sp. zn. 1 Zt 1033/99, ze dne 7. 6. 2000, rozhodnutí vyšetřovatele Policie ČR Okresního úřadu vyšetřování Pardubice, ČVS:OVV-978/20-99, jímž dne 12. 6. 2000 odmítl žádost stěžovatele o nahlédnutí do spisu, a proti rozhodnutí Okresního státního zastupitelství Pardubice, sp. zn. 1 Zt 1033/99, ze dne 22. 6. 2000, za účasti Okresního státního zastupitelství Pardubice, jako vedlejšího účastníka, takto:
Rozhodnutí vyšetřovatele Policie ČR Okresního úřadu
vyšetřování Pardubice, ČVS:OVV-978/20-99, jímž dne 12. 6. 2000
odmítl žádost stěžovatele o nahlédnutí do spisu a rozhodnutí
Okresního státního zastupitelství Pardubice, sp. zn. 1 Zt
1033/99, ze dne 22. 6. 2000, se zrušují.
Ve zbývající části se ústavní stížnost odmítá.
Odůvodnění:
Stěžovatel se svou včas podanou ústavní stížností domáhá
s odvoláním na porušení čl. 8 odst. 2 a čl. 40 odst. 3, 4 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 6 odst. 3
písm. a), b) Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod
(dále jen "Úmluva") zrušení shora označených opatření a rozhodnutí
vyšetřovatele Policie ČR Okresního úřadu vyšetřování Pardubice
a Okresního státního zastupitelství Pardubice. Jak stěžovatel
uvádí v ústavní stížnosti, byla mu opatřeními vyšetřovatele
Policie ČR Okresního úřadu vyšetřování Pardubice,
ČVS:OVV-978/20-99 a ČVS:OVPU-595/20-2000, dne 10. 5. 2000 sdělena
obvinění ze spáchání vyjmenovaných trestných činů. Obě uvedená
sdělení obvinění jsou podle stěžovatelova názoru v rozporu s §160 odst. 1 t.ř., neboť neobsahují důvody, pro něž je stěžovatel
stíhán. Je v nich pouze bez dalšího konstatováno, že podkladem pro
ně jsou skutečnosti zjištěné orgány Policie ČR a finančního úřadu
a rovněž jednání stěžovatele je specifikováno velmi neurčitě.
Následkem toho pak stěžovateli nejsou zřejmé důvody trestního
stíhání a nemá tak možnost řádně připravit svou obhajobu, nemůže
se vyjádřit k důkazům a skutečnostem, které svědčí v jeho
neprospěch, a nemůže předložit důkazy svědčící v jeho prospěch.
K žádosti stěžovatele o přezkoumání tohoto postupu vyšetřovatele
však Okresní státní zastupitelství Pardubice rozhodnutím, sp. zn.
1 Zt 1033/99, ze dne 7. 6. 2000, shledalo tuto žádost nedůvodnou.
Výše uvedenými opatřeními a rozhodnutím bylo podle stěžovatelova
názoru zasaženo do jeho základních práv zaručených mu čl. 8 odst.
2 Listiny, neboť nikdo nesmí být stíhán jinak než z důvodů
a způsobem, který stanoví zákon, a čl. 40 odst. 3 Listiny, podle
něhož má právo na možnost k přípravě obhajoby. Dále pak i čl. 6
odst. 3 písm. a), b) Úmluvy, podle něhož má být obviněný
neprodleně podrobně seznámen s povahou a důvodem obvinění proti
němu a má mít přiměřený čas a možnosti k přípravě své obhajoby.
Při výslechu dne 12. 6. 2000 pak stěžovatel již podruhé
požádal vyšetřovatele o nahlédnutí do spisu, aby se mohl náležitě
hájit, což mu však bylo vyšetřovatelem odmítnuto s tím, že mu to
bude umožněno, až bude odpovídat na otázky vyšetřovatele.
Stěžovatel tak nemá možnost řádně si připravit obhajobu
a vyšetřovatel zároveň ve věci neprovádí jiné úkony, dokud
stěžovatel nebude vypovídat. Tato situace tak způsobuje, že
vyšetřování již prakticky tři měsíce neprobíhá. Následkem
rozhodnutí vyšetřovatele, jímž odmítl žádost stěžovatele
o nahlédnutí do spisu, nejsou stěžovateli zřejmé důvody trestního
stíhání a nemůže se vyjádřit k důkazům a skutečnostem svědčícím
v jeho neprospěch. Jediným důvodem, proč vyšetřovatel odmítá
stěžovateli nahlédnout do spisu, je podle stěžovatelova názoru
snaha donutit ho vypovídat bez možnosti připravit obhajobu.
Stěžovatel se proto obrátil se žádostí o přezkoumání postupu
vyšetřovatele na Okresní státní zastupitelství Pardubice, které
však rozhodnutím, sp. zn. 1 Zt 1033/99, ze dne 22. 6. 2000,
shledalo rozhodnutí vyšetřovatele o odmítnutí nahlédnutí do
vyšetřovacího spisu s ohledem na důkazní situaci, závažnost
trestné činnosti, jíž se měl stěžovatel dopustit, a vzhledem
k tomu, že byl stěžovatel vzat do koluzní vazby, za zcela důvodné,
neboť by stěžovatel mohl mařit výsledky vyšetřování. Rovněž těmito
dvěma shora uvedenými rozhodnutími je stěžovateli, jak tvrdí,
upírána možnost k přípravě obhajoby [čl. 40 odst. 3 Listiny a čl.
6 odst. 3 písm. b) Úmluvy], dále pak právo být neprodleně podrobně
seznámen s povahou a důvodem obvinění [č. 6 odst. 3 písm. a)
Úmluvy] a konečně je nepřímo nucen, aby se vzdal práva odepřít
výpověď (čl. 40 odst. 4 Listiny). Stěžovatel proto v závěru
ustavní stížnosti navrhuje, aby Ústavní soud zrušil všechna jím
napadená opatření a rozhodnutí vyšetřovatele Policie ČR
a okresního státního zastupitelství a zároveň přikázal těmto
orgánům umožnit stěžovateli a jeho obhájci nahlédnout do
vyšetřovacího spisu ČVS:OVV-978/20-99.
K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud připojil
příslušný spisový materiál Okresního úřadu vyšetřování Policie ČR
Pardubice a vyžádal si vyjádření tohoto úřadu a Okresního státního
zastupitelství Pardubice.
Okresní úřad vyšetřování Policie ČR Pardubice ve svém
vyjádření charakterizuje trestnou činnost, jíž se měl stěžovatel
dopustit ve formě účastenství, kdy na základě provedených důkazů
bylo, jak uvádí, zjištěno, že trestnou činnost hlavního pachatele
obviněného S. měl organizovat a řídit stěžovatel. Z tohoto
důvodu byl stěžovatel Policií ČR několikrát písemně předvolán,
korespondenci však nepřebíral, na adrese svého trvalého bydliště
se nezdržoval a policii se vyhýbal. Po vydání předchozího souhlasu
státního zástupce k zadržení stěžovatele bylo po stěžovateli
vyhlášeno celostátní pátrání a stěžovatel byl zadržen dne 10. 5.
2000, předán vyšetřovateli a bylo mu ještě téhož dne sděleno
obvinění, které převzal před započetím prvního výslechu.
V záznamu o sdělení obvinění jsou uvedeny popisy skutků
k jednotlivým trestným činům tak, aby nemohly být zaměněny
s jinými. Jsou tam uvedena i zákonná označení trestných činů
a důvody, pro něž je stěžovatel stíhán. Po převzetí sdělení
obvinění byl stěžovatel dne 10. 5. 2000 za přítomnosti obhájce
vyslechnut. Po náležitém poučení stěžovatel uvedl, že nevyužívá
svého práva k věci nevypovídat, ale že se k věci vyjádří až po
důkladnějším prostudování sdělení obvinění a poradě se svým
obhájcem. Po ukončení výslechu požádal obhájce stěžovatele
o nahlédnutí do vyšetřovacího spisu. Vyšetřovatel obhájce
a stěžovatele přímo do protokolu upozornil, že nahlédnutí do spisu
neumožní ve smyslu ustanovení §65 odst. 2 t.ř., přičemž byly
uvedeny i důvody k tomuto odepření.
Ve svém vyjádření okresní úřad vyšetřování dále uvádí, že dne
12. 6. 2000 vyšetřovatel obě trestní věci, v nichž byla
stěžovateli dne 10. 5. 2000 sdělena dvě obvinění, spojil ke
společnému řízení a chtěl stěžovatele vyslechnout. Při tomto
výslechu za přítomnosti obhájce stěžovatel opět uvedl, že chce ve
věci vypovídat, ale před výslechem chce nahlédnout do
vyšetřovacího spisu. Stěžovatel i obhájce byli vyšetřovatelem
upozorněni, že již jednou byla věc nahlédnutí do spisu předmětem
jejich žádosti o přezkoumání postupu vyšetřovatele, kdy státní
zástupce v postupu vyšetřovatele neshledal pochybení. Z tohoto
důvodu vyšetřovatel odmítl nahlédnutí do vyšetřovacího spisu
a stěžovatel opětovně k věci nevypovídal a požadoval přezkoumání
postupu vyšetřovatele. Stěžovatel nebyl nikdy v průběhu trestního
řízení k výpovědi žádným způsobem nucen. Vyšetřovatel naopak
respektoval práva stěžovatele ve smyslu ustanovení §33 t.ř.
a především jej vždy před započetím výslechu poučil o jeho právu
vyjádřit se ke všem skutečnostem, které se mu kladou za vinu,
a dále, že má právo k věci nevypovídat. Není tedy pravdou, že by
vyšetřovatel opakovaným předvoláváním stěžovatele nutil
k výpovědi. Není rovněž pravdivé tvrzení stěžovatele, že
v trestní věci nebyly v uplynulou dobu prováděny úkony, naopak
jednáním stěžovatele a jeho obhájce docházelo k prodlužování
trestního řízení. Okresní státní zastupitelství v případě
odmítnutí nahlédnutí do vyšetřovacího spisu ze dne 12. 6. 2000
shledalo, že postup vyšetřovatele byl správný a nebyl v rozporu
s ustanoveními trestního řádu. Stejně tak i v případě zahájení
trestního stíhání, jeho důvodu, jakož i obsahu záznamů o sdělení
obvinění státní zastupitelství dospělo k závěru, že sdělení
obvinění jsou dostatečně odůvodněna a obsahují veškeré
náležitosti, jak požaduje trestní řád.
Okresní státní zastupitelství ve svém vyjádření uvádí, že dne
16. 5. 2000 požádal obhájce stěžovatele o přezkoumání postupu
vyšetřovatele, který mu dne 10. 5. 2000 odmítl nahlédnutí do
doposud shromážděného spisového materiálu. Po vyžádání spisového
materiálu a stanoviska vyšetřovatele nebyla v postupu
vyšetřovatele shledána závada. Vyšetřovatel zde využil postupu,
který mu umožňuje ustanovení §65 odst. 2 t.ř., přičemž byl veden
snahou řádně objasnit a vyhodnotit všechny skutečnosti, které mají
spojitost s předmětnou trestní věcí. Umožnění nahlédnutí do dosud
opatřeného spisového materiálu by mohlo mít vliv na stěžovatelovu
výpověď a proto byl postup vyšetřovatele shledán správným a užití
označeného ustanovení trestního řádu za oprávněné. Přípisem ze dne
2. 6. 2000 pak obhájce stěžovatele požádal o přezkoumání postupu
vyšetřovatele, který zahájil trestní stíhání bez toho, aniž by dle
§160 odst. 1 t.ř. uvedl důvody, pro které je stěžovatel stíhán.
Okresní státní zastupitelství přezkoumalo postup vyšetřovatele,
přičemž rovněž v tomto úkonu neshledalo žádné závady. Vyšetřovatel
záznam o sdělení obvinění vypracoval vyčerpávajícím způsobem,
přičemž z jeho obsahu jsou zřejmé důvody, pro které bylo zahájeno
trestní stíhání proti stěžovateli, a to především z popisu
jednání, které je obviněnému kladeno za vinu, a právní kvalifikace
tohoto jednání. K omezení stěžovatelových práv tedy postupem
státního zastupitelství nedošlo.
Ústavní stížnost je zčásti důvodná.
Ústavní soud především uvádí, že mu v zásadě nepřísluší
zasahovat do činnosti příslušných orgánů veřejné moci v průběhu
řízení před nimi vedeného před rozhodnutím ve věci samé, což se
dotýká i otázky, zda sdělení obvinění může být samo o sobě
předmětem přezkumu Ústavního soudu. V tomto směru Ústavní soud
poukazuje na názor vyslovený již v nálezu, sp. zn. III. ÚS 62/95
(Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu, sv. 4, s. 243), že
ústavní soudnictví je vybudováno především na zásadě přezkumu věcí
pravomocně skončených, v nichž protiústavnost nelze napravit jiným
způsobem, tedy především procesními prostředky, vyplývajícími
z příslušných procesních norem, upravujících to které řízení.
Ústavnímu soudu přísluší zabývat se otázkou ochrany základních
práv a svobod v zásadě teprve ve spojení se skutečným zásahem do
těchto práv, který by nebylo možno odčinit jinak, např. vzetím do
vazby, v daném případě však rozhodnutí o tom stěžovatel ústavní
stížností nenapadl. Ústavní stížnost tak v poměru ke sdělení
obvinění, které obsahuje podrobný popis skutků k jednotlivým
trestným činům i jejich zákonné označení, tak Ústavní soud
i s poukazem na svoji dosavadní judikaturu považuje ze
neopodstatněnou. Důvodnost obvinění s možností uplatnění obhajoby
bude předmětem celého probíhajícího řízení.
Jiný postoj však byl Ústavní soud nucen zaujmout k té části
ústavní stížnosti, v níž stěžovatel namítá porušení práva na
obhajobu, které spatřuje v rozhodnutí o odepření nahlédnutí do
spisu. Jak plyne z připojeného spisového materiálu, požádal
stěžovatel o nahlédnutí do vyšetřovacího spisu poprvé při výslechu
dne 10. 5. 2000 a opakovaně pak dne 12. 6. 2000. K tomuto
požadavku ze dne 12. 6. 2000, k němuž se vztahuje ústavní
stížnost, vyšetřovatel pouze uvedl, že v tomto stadiu před
výslechem obviněného nahlédnutí do spisu neumožní a konstatoval,
že k obdobnému požadavku uplatněnému již dne 10. 5. 2000 dozorový
státní zástupce při přezkoumání postupu vyšetřovatele neshledal
pochybnosti. Neuvedl tedy závažné důvody, které by ve smyslu
ustanovení §65 odst. 2 tr.ř. odůvodňovaly odepření práva
nahlédnout do spisu dne 12. 6. 2000. Tyto důvody vyšetřovatel
neuvedl ani v písemném vyjádření k ústavní stížnosti. Okresní
státní zastupitelství, které k žádosti stěžovatele přezkoumávalo
postup vyšetřovatele a zaujalo ve svém rozhodnutí
k vyšetřovatelově postupu souhlasné stanovisko, rovněž neuvedlo
pro odmítnutí nahlédnutí do spisu náležité závažné důvody, když
tvrdilo, že ze strany stěžovatele by mohlo dojít k ovlivňování
svědků a stěžovatel by mohl po prostudování provedených výslechů
mařit výsledky vyšetřování. V této souvislosti je totiž třeba
zdůraznit, že stěžovatel byl již od konce května 2000 v koluzní
vazbě. Ve svém vyjádření k ústavní stížnosti pak Okresní státní
zastupitelství uvádí argumenty k předchozímu, stěžovatelem
nenapadanému případu odepření práva nahlížet do spisu ze dne 10.
5. 2000, kdy stěžovatel ještě ve vazbě nebyl a bylo tak možno
akceptovat zdůvodnění odepření práva k nahlédnutí do spisu.
K odepření nahlédnutí do spisu dne 12. 6. 2000 nebyly
konkretizovány závažné důvody, které by odepření práva nahlížet do
spisu opodstatnily. Právo obviněného nahlížet do spisu je jednou
ze složek jeho práva na obhajobu, zaručovaného čl. 40 odst. 3
Listiny základních práv a svobod, a právě proto je omezení tohoto
práva, i když je zákonem připuštěno, vždy třeba náležitě
zdůvodnit. Jinak by totiž omezení uvedeného práva zůstalo bez
možnosti je přezkoumat. Za závažné důvody ve smyslu ustanovení §65 odst. 2 tr.ř. nelze považovat zcela obecný poukaz na možnost
maření výsledků vyšetřování a již vůbec ne na předpoklad
ovlivňování svědků za situace, kdy se obviněný nachází ve vazbě,
navíc v dané věci ve vazbě koluzní. S ohledem na tyto argumenty
shledal Ústavní soud, v souvislosti s odepřením práva nahlížet do
spisů, porušení stěžovatelova základního práva vymezeného v čl.
40 odst. 3 Listiny a čl. 6 odst. 3 písm. b) Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod a v této části ústavní stížnosti
vyhověl, rozhodnutí, týkající se odmítnutí nahlédnutí do spisu,
zrušil [§82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů], aniž by však, jak stěžovatel požadoval,
přikázal Policii ČR umožnit mu a jeho obhájci nahlédnutí do
příslušného vyšetřovacího spisu, neboť uvedená povinnost vyplývá
ze zrušujícího výroku tohoto nálezu, samozřejmě za předpokladu, že
v mezidobí nenastaly další okolnosti, jimiž by byl postup podle
§65 odst. 2 tr. řádu odůvodněn.
Z uvedených důvodů Ústavní soud ústavní stížnosti částečně
vyhověl, zatímco ve zbývající části ústavní stížnost podle
ustanovení §43 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, odmítl.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 23. ledna 2001