infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-437-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 13.02.2001, sp. zn. IV. ÚS 536/2000 [ nález / ČERMÁK / výz-2 ], paralelní citace: N 29/21 SbNU 251 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:4.US.536.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Ochrana zpráv podávaných telefonem

Právní věta Orgány činné v trestním řízení, resp. policejní orgány před zahájením trestního stíhání, jsou v případě pořizování či získávání evidence telekomunikačního provozu povinny postupovat přiměřeně podle §88 trestního řádu, resp. podle §36 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů, s tím, že pojem "záznam" se vztahuje také na údaje získané evidováním telekomunikačního provozu ve vztahu ke konkrétní osobě nebo osobám.

ECLI:CZ:US:2001:4.US.536.2000
sp. zn. IV. ÚS 536/2000 Nález Ústavní soud rozhodl dne 13. února 2000 v senátě ve věci ústavní stížnosti D. K., t. č. Věznice, Plzeň - Bory, zastoupeného Doc. JUDr. A. G., proti usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 22. 6. 2000, č.j. 2 To 35/2000 - 1237, rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 7. 2. 2000, č.j. 8 T 24/99 - 1068, usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 14. 10. 1999, č.j. 2 To 102/99 - 942, a rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 24. 6. 1999, č.j. 8 T 24/99 - 849, za účasti 1) Krajského soudu v Praze, 2) Vrchního soudu v Praze, jako účastníků řízení, a vedlejších účastníků 1) Vrchního státního zastupitelství v Praze, 2) J. H., t. č. Věznice Praha - Pankrác, 3) M. K., t. č. Věznice Plzeň, se souhlasem účastníků bez ústního jednání, takto: Usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 22. 6. 2000, č.j. 2 To 35/2000 - 1237, a rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 7. 2. 2000, č.j. 8 T 24/99 - 1068, se ve výrocích, týkajících se stěžovatele, zrušují. Odůvodnění: Ve včas podané ústavní stížnosti proti shora uvedeným rozhodnutím obecných soudů stěžovatel uvádí, že dne 21. 4. 1998 byl obviněn z trestného činu loupeže podle §234 odst. 1, 3 trestního zákona spolu s J. H. a M. K. Následně byl dne 24. 6. 1999 Krajským soudem v Praze pro tento trestný čin odsouzen k trestu odnětí svobody v trvání 11 let. Proti tomuto rozsudku podal jak stěžovatel, tak krajské státní zastupitelství odvolání, o kterém Vrchní soud v Praze dne 14. 10. 1999 rozhodl tak, že napadený rozsudek zrušil a věc vrátil krajskému soudu s odůvodněním, že stěžovatele nesprávně zprostil obžaloby z trestného činu vydírání podle §234 odst. 1, 3 trestního zákona. Dne 7. 2. 2000 krajský soud stěžovatele odsoudil k 12 letům odnětí svobody. Podané odvolání vrchní soud dne 22. 6. 2000 zamítl. Stěžovatel má za to, že byl odsouzen v důsledku neústavního postupu v trestním řízení, a bylo tím zasaženo do jeho základních lidských práv a svobod. Stěžovatel tvrdí, že pro prokázání jeho viny uplatnil soud kombinaci jednoho přímého, nedůvěryhodného a nezákonného důkazu, a to výpovědi svědka V. H., a jednoho nepřímého a taktéž nezákonného důkazu, a to závěrů vyvozených ze zaznamenaných volání z několika mobilních telefonů, poskytnutých Policii ČR společností EuroTel. Pouhá výpověď svědka H. by nemohla k odsouzení stěžovatele stačit, neboť pro posouzení případu by pak bylo rozhodné pouze, zda soud tomuto nejdůležitějšímu svědku uvěří. Důkaz registrací telekomunikačního provozu považuje stěžovatel za nepřípustný. Vzhledem k tomu, že žádné jiné přímé či nepřímé důkazy v neprospěch stěžovatele neexistují a ostatní okolnosti svědčí v jeho prospěch, ale jsou záměrně přehlíženy nebo překrucovány, bez tohoto klíčového důkazu nelze prokázat jeho vinu s vyvrácením všech racionálních okolností. Dále stěžovatel uvádí, že záznamy zachycující volání z mobilních telefonů stěžovatele i dalších osob poskytla společnost EuroTel na žádost Policie ČR dne 7. 1. 1998. Kdyby si je ovšem policie "nezablokovala" jakýmsi nestandardním způsobem již v průběhu roku 1997, došlo by k jejich skartaci. Později, tj. 17. 4. 1998, sice došlo k vyžádání jiných informací, ovšem tak se stalo ještě před sdělením obvinění, tj. před 21. 4. 1998. Až v lednu 1999 chtěl vyšetřovatel tyto záznamy "zprocesnit", ale v této době již nebyly k dispozici. Nemohlo se v žádném případě jednat o neodkladný úkon podle §160 trestního řádu, neboť vyšetřovatel si mohl tyto záznamy vyžádat ihned po sdělení obvinění, tedy 21. 4. 1998, a nikoliv až v lednu 1999. Jestliže tedy po sdělení obvinění nebylo nutno téměř celý rok tyto doklady vyžadovat, těžko lze považovat za odůvodněné jejich vyžádání ještě před sdělením obvinění a označení tohoto úkonu za neodkladný. Tyto záznamy obsahují: identifikační a účastnické číslo mobilního telefonu, datum a čas počátku hovoru, dobu trvání hovoru, číslo volané stanice, označení základové stanice, která zachycovala hovor v okamžiku spojení, a označení základové stanice, která zprostředkovala hovor v okamžiku ukončení. Tato "registrace telekomunikačního provozu" byla soudem v rozsudku užita jako pevný rámec, do nějž soud zasazuje a jemuž přizpůsobuje ostatní zjištěné skutečnosti. Způsob, jakým si policie tyto záznamy opatřila, odporuje, dle tvrzení stěžovatele, obecně závazným předpisům, a činí je tak absolutně nepoužitelnými. Oprávnění policie požadovat pomoc ve formě podkladů a informací podle §47 odst. 1 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky (dále jen "zákon o Policii"), však předpokládá dodržení odst. 2 tohoto ustanovení, podle něhož subjekty, jimž v tom brání obecně závazné právní předpisy, nemohou informace podle §47 odst. 1 zákona o Policii poskytnout. Pokud je tedy informace, již policie požaduje v rámci podávání vysvětlení či obdobného institutu podle §12, resp. §47, zákona o Policii, chráněna obecně závaznými předpisy, jakožto součást například ochrany soukromí, může se jí policie domáhat pouze za zákonem přesně vymezených okolností. Stejně tak nelze brát zřetel na fakt, že obecné soudy prohlásily záznamy registrující telekomunikační provoz za listinný důkaz, neboť nelze žádným způsobem dovodit, že k opatřování listinných důkazů není třeba dodržovat zákonná omezení. Stěžovatel má za to, že registrace telekomunikačního provozu není listinným důkazem, nýbrž výslovně nepojmenovaným důkazním prostředkem s režimem blízkým odposlechu a záznamu podle §88 trestního řádu. Na jednotlivých ustanoveních Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), Mezinárodního paktu o občanských a politických právech (dále jen "Pakt") a Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva") stěžovatel dokazuje, že do práv, týkajících se zejména ochrany soukromí a korespondence, lze zasáhnout jen na základě zákona a způsobem, jež zákon stanoví. Není tedy možné, aby policie získávala takto: chráněné údaje bez souhlasu dotčené osoby, pokud jí to zákon výslovně nedovoluje. Stěžovatel dále tvrdí, že Evropský soud pro lidská práva (dále jen "Evropský soud") ve svém rozhodnutí z roku 1984 ve věci Malone vs. Spojené království jednoznačně prohlásil, že registraci telekomunikačního provozu za součást chráněné komunikace považuje. Evropský soud tedy vyslovil, že chybí-li ve vnitrostátním právu explicitní zmocnění, za blíže určených podmínek, tyto údaje požadovat, nemá na ně policie právo a telekomunikační společnost jí je bez souhlasu dotčené osoby nesmí poskytnout. O analogii uvedeného případu s případem stěžovatele není, dle jeho názoru, pochyb. Registrace volání uskutečněných z mobilních telefonů společnosti EuroTel obsahuje všechny údaje, které byly obsaženy v záznamech v případě pana Malonea, a nadto ještě další údaje, které důvěrný ráz informací prohlubují, tj. místo, kde se volající na začátku a na konci hovoru nachází. Okolnost, že registrace telekomunikačního provozu nevypovídá nic o osobě volajícího, volaného ani o obsahu hovoru je bezpředmětná. Z výše uvedeného stěžovatel dovozuje, že registrace telekomunikačního provozu zapadá do rámce práva na ochranu soukromí a korespondence a je součástí tímto právem chráněných údajů. Dále se stěžovatel zabývá otázkou, zda náš právní řád adekvátním způsobem zachycuje důvěrnost takových údajů. Na příkladu ustanovení §20 zákona o telekomunikacích a §8 zákona o poště stěžovatel dokazuje, že údaje o dopravovaných zprávách jsou součástí telekomunikačního, resp. poštovního, tajemství a mohou být státním orgánům sděleny pouze v případech stanovených zákonem. Na základě toho stěžovatel dovozuje, že zásah orgánů veřejné moci do telekomunikačního provozu vyžaduje i v podmínkách vnitrostátního práva výslovné zákonné zmocnění. Policie tedy, s výjimkou zákonem stanovených případů, nesmí důvěrné údaje po telekomunikační společnosti požadovat. Následně se stěžovatel zabývá otázkou možností orgánů činných v trestním řízení do chráněných práv zasáhnout. Před zahájením přípravného řízení je třeba postupovat dle ustanovení §§33 - 37 zákona o Polici, neboť v §35 písm. c) zákona o Policii se hovoří o "pořizování obrazových, zvukových nebo jiných záznamů v případech, že jsou využívány způsobem, kterým je zasahováno do ústavních práv občana", což pokrývá, mimo jiné, i případ registrace telekomunikačního provozu. Ustanovení §36 zákona o Policii však použití operativní techniky podmiňuje souhlasem příslušného soudce. Policie, která si informace o registraci telekomunikačního provozu v případu stěžovatele dne 7. 1. 1998 obstarala, žádný takový souhlas k dispozici neměla. Na podporu konstatování, že pro zásah do poštovního či telekomunikačního tajemství před započetím přípravného řízení je třeba aplikovat ustanovení o používání operativní techniky, stěžovatel poukazuje na ustanovení §16 nového zákona o poštovních službách. Poznámka pod čarou, jež příkladmo uvádí ustanovení právních předpisů, na základě kterých má nositel poštovního tajemství povinnost sdělit důvěrné údaje, odkazuje v případě zákona o Polici pouze na ustanovení §§33 - 37, a nikoli na ustanovení §§12 a 47 tohoto zákona, týkající se podávání vysvětlení či poskytování pomoci. Pokud by bylo lze uznat výše uvedené obstarání informací o telekomunikačním provozu stěžovatelova mobilního telefonu za neodkladný úkon ve smyslu §160 trestního řádu, bylo by třeba postupovat dle §88 trestního řádu, jež rovněž vyžaduje participaci soudce. Konečně stěžovatel uvádí, že není rozhodné, zda registraci telekomunikačního provozu provede sama policie nebo ji provede jiná osoba, která však následně tyto informace policii na její žádost předá. V obou případech musí být splněny zákonné požadavky pro získání takových údajů státními orgány. Okolnost, že sama policie není osobou, jež do chráněných práv bezprostředně zasahovala, nemá žádný význam. Výše popsaná přísná pravidla, jež mají svůj hlavní význam při ochraně obsahu dopravovaných zpráv, je nutno za pomoci logického výkladu a maiori ad minus vztáhnout i na vedlejší údaje související s dopravou zpráv. Postačí-li k prolomení důvěrnosti nejpřísněji chráněných údajů (obsah zprávy) souhlas soudce, postačí i pro zásah do vedlejších prvků telekomunikačního tajemství. Jiné řešení by bylo v příkrém rozporu se stanoviskem Evropského soudu v citovaném případu Malone vs. Spojené království a znamenalo by mimořádné zúžení sféry ochrany soukromí. V okamžiku, kdy společnost EuroTel poskytla důvěrné údaje policii, tedy došlo, dle stěžovatelova tvrzení, k porušení jeho základních práv. Dále se stěžovatel zaměřuje na procesní aspekty případu. Tvrdí, že v trestním řízení byl pro zjištění skutkového stavu jako jeden z nejdůležitějších důkazů použit nepřípustný prostředek, což již samo o sobě zakládá porušení základních práv a svobod. V této souvislosti poukazuje stěžovatel na další důležitý fakt, totiž že pochybení policie, týkající se důkazu registrací telekomunikačního provozu, nelze již nikdy napravit. Vyšetřování bylo vedeno na základě protiprávně získaného důkazu a jakýkoli pozdější postup sloužící ke znovuopatření téhož důkazního prostředku, tentokrát již při správné aplikaci zákona, nemůže neúčinnost důkazu odstranit. Obecný zájem na bezpodmínečné zákonnosti úředního postupu totiž výrazně převažuje nad dílčím zájmem dosáhnout v konkrétním případě odsouzení člověka za trestný čin. V další části ústavní stížnosti stěžovatel zpochybňuje další významný důkaz vedoucí k jeho odsouzení, a to výpověď klíčového svědka V. H.. Považuje jeho výpověď před soudem za zmatenou a i v zásadních věcech v rozporu s výpovědí z přípravného řízení a vyslovuje hypotézu, že se tento svědek snažil odvrátit podezření vůči své osobě tím, že kompromituje někoho jiného. Stěžovatel považuje hodnocení důkazů ze strany soudu za nevyvážené a neobjektivní. Dále stěžovatel v jednotlivých případech kritizuje zamítnutí jím navrhovaných důkazů v průběhu řízení ze strany soudu. Stěžovatel rovněž poukazuje na to, že klíčový svědek H. se hned ze začátku ke spáchání trestného činu přiznal a teprve po osmi hodinách zadržování policií se z procesního hlediska stal svědkem. Dle jeho názoru je jen těžko uvěřitelné, že po roce od spáchání trestného činu uvádí tento svědek 11 listů výpovědi do detailů a po dalším roce si u soudu nepamatuje skoro nic. Jiným důkazem neochoty soudu připustit nevinu stěžovatele je i změna důkazní situace díky částečnému přiznání obžalovaného M. K., který ve své výpovědi před krajským soudem stěžovatele výslovně zbavil jakékoli viny, a dokonce prohlásil, že hlavním pachatelem trestné činnosti byl svědek V. H. Skutečnost, že soud tuto výpověď rovnou zavrhl jako účelovou a odmítl se jí blíže zabývat, neodpovídá požadavku, aby orgány činné v trestním řízení stejně pečlivě objasňovali okolnosti svědčící jak v neprospěch, tak ve prospěch obviněného. Za porušení čl. 36 odst. 1 Listiny a čl. 6 Úmluvy je, dle názoru stěžovatele, taktéž nutno považovat postup soudu a policie při výslechu svědka K., který ve své výpovědi u krajského soudu uvedl, že byl policií zastrašován a že se ho policie dotazovala na skutečnosti, které měly být předmětem výpovědi až u hlavního líčení a o kterých se mohla dozvědět pouze prostřednictvím senátu krajského soudu, jehož postup dokonce i předseda odvolacího soudu označil za nestandardní. Námitku podjatosti senát krajského soudu odmítl, aniž se jí vážně zabýval. Dále stěžovatel vyjadřuje pochyby o ústavnosti a zákonnosti postupu odvolacího soudu v případě stěžovatelem navrhovaných důkazů, spočívajících ve fotodokumentaci místa činu a vyjádření policejního prezidia k telefonickým záznamům. Závěrem stěžovatel shrnuje, že došlo k neoprávněnému zásahu do jeho lidských práv a svobod dle čl. 10 odst. 3 a čl. 13 Listiny, čl. 8 Úmluvy a čl. 17 Paktu o občanských a politických právech. Postupem orgánů činných v trestním řízení a soudů obou stupňů měl také za následek porušení čl. 36 odst. 1, čl. 2 odst. 2 Listiny, čl. 2 odst. 3 a čl. 90 Ústavy ČR a čl. 6 Úmluvy. K podané ústavní stížnosti se vyjádřily Krajský soud v Praze, Vrchní soud v Praze a Vrchní státní zastupitelství v Praze. Krajské státní zastupitelství v Praze se postavení vedlejšího účastníka řízení dne 12. 1. 2001 vzdalo. Krajský soud v Praze ve svém vyjádření ze dne 3. 1. 2001 plně odkazuje na odůvodnění svých rozhodnutí, vydaných v předmětné věci, a zastává názor, že v této věci nedošlo k žádnému zásahu do ústavně zaručených práv stěžovatele. Vrchní soud v Praze ve svém vyjádření ze dne 10. 1. 2001 rovněž uvádí, že, dle jeho názoru, k porušení ústavně zaručených práv stěžovatele nedošlo a že řízení v jeho věci proběhlo plně v souladu se zákonem. Ve svém vyjádření vrchní soud nesouhlasí s tvrzením stěžovatele ohledně nedostatečné důkazní situace. Otázku opatření důkazu registrací telekomunikačního provozu a skutečnost, že data nebyla na základě žádosti policie skartována, považuje z hlediska použitelnosti tohoto důkazu za irelevantní. Vylučuje v dané situaci použití ustanovení §88 trestního řádu, neboť toto ustanovení upravuje pouze odposlech a záznam telekomunikačního provozu, a je tedy ustanovením speciálním ve vztahu k ustanovením upravujícím obecné podmínky opatřování důkazů. Stěžovatelův odkaz na rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku považuje za zavádějící, neboť se týká případu registrace telekomunikačního provozu, prováděného přímo na žádost policie. Vrchní státní zastupitelství v Praze ve svém vyjádření ze dne 16. 1. 2001 vyslovuje přesvědčení o správnosti postupu orgánů činných v trestním řízení a o zachování ústavně zaručených práv stěžovatele v proběhlém řízení. Odkazuje přitom na odůvodnění rozhodnutí vrchního soudu a způsob, jakým se tento soud vypořádal s námitkami stěžovatele, považuje za logický a správný. Z obsahu spisu Krajského soudu v Praze, sp. zn. 8 T 24/99, Ústavní soud zjistil, že stěžovatel spolu s dalšími dvěma spoluobžalovanými byl rozsudkem Krajského soudu v Praze soudu uznán vinným trestným činem loupeže dle §234 odst. 1 a 3 trestního zákona, a to dílem dokonaným a dílem ve formě pomoci podle §10 odst. 1 písm. c) trestního zákona k pokusu trestného činu podle §8 odst. 1 trestního zákona. Za spáchání uvedeného trestného činu mu byl uložen trest odnětí svobody v trvání 11 let se zařazením do věznice s ostrahou. Trestného činu se podle zjištění soudu dopustil spolu s dvěma spoluobžalovanými dne 18. 6. 1997, kdy společně s dalšími, dosud neznámými, osobami na silnici č. I/38 mezi Kutnou Horou a Kolínem přinutili zastavit nákladní vozidlo s návěsem, jeho řidiče pod záminkou poruchy na jejich vozidle vylákali z kabiny. Pod hrozbou použití střelné zbraně ho donutili nastoupit do jejich vozidla a vypít tekutinu obsahující psychotropní látky. Následně ho spoutali a odvezli na lesní cestu, když mezitím na neznámém místě vyložili náklad třiceti palet cigaret zn. Petra v hodnotě 8 205 750 Kč. Porouchaný tahač, jakož i prázdný návěs, odstavili. Uvedeným jednáním způsobili Tabáku, a. s., Kutná Hora, škodu ve výši 8 223 990 Kč a poškozením motoru vozidla LIAZ škodu ve výši 56 000 Kč EGRETĚ, Kolínské dopravní, a. s. Uvedeným rozsudkem byl stěžovatel zproštěn obžaloby pro trestný čin vydírání podle §235 odst. 1, 2 písm. c) trestního zákona ve spolupachatelství, kterého se měl dopustit tím, že dne 8. 10. 1997 v Čáslavi kolem 12:00 h v úmyslu zmocnit se nákladu cigaretových výrobků společnosti Tabák, a. s., Kutná Hora nutil společně s dalšími osobami řidiče nákladního vozidla, jež tyto výrobky převáželo, pod hrozbou použití střelné zbraně a po úderech do hlavy k přestoupení do osobního vozidla. Pro aktivní odpor řidiče se jim to však nepodařilo a z místa činu uprchli. Proti tomuto rozsudku podali jak stěžovatel, tak krajské státní zastupitelství, odvolání k Vrchnímu soudu v Praze. Tento soud, usnesením ze dne 14. 10. 1999, č.j. 2 To 102/99 - 942, shledal pochybení ve výroku o zproštění obžaloby pro trestný čin vydírání, napadený rozsudek zrušil a věc vrátil krajskému soudu k novému projednání a rozhodnutí. Krajský soud v Praze rozsudkem ze dne 7. 2. 2000, č.j. 8 T 24/99 - 1068, překvalifikoval toto jednání na trestný čin loupeže podle §235 odst. 1, 3 trestního zákona, dílem dokonaný, dílem ve formě pomoci podle §10 odst. 1 písm. c) trestního zákona k pokusu trestného činu loupeže. Tohoto jednání se stěžovatel měl dopustit tím, že přesně nezjištěného dne před 8. říjnem 1997 spolu s dalším spoluobviněným požádal pana V. H. o zapůjčení vozidla Dacia a toto vozidlo předal dalším dvěma osobám. Tyto osoby v úmyslu zmocnit se nákladu cigaretových výrobků společnosti Tabák, a. s., Kutná Hora, nutily řidiče nákladního vozidla pod hrozbou použití střelné zbraně a po úderech do hlavy k přestoupení do tohoto vozidla Dacia, to se jim však pro aktivní odpor řidiče nepodařilo, takže útočníci z místa činu uprchli. Stěžovatel i další spoluobžalovaný přitom věděli, k čemu bude vozidlo Dacia použito. Pro tento a již dříve zmíněný skutek byl stěžovatel odsouzen k trestu odnětí svobody v trvání 12 let se zařazením do věznice s ostrahou. Proti tomuto rozsudku podal stěžovatel znovu odvolání k Vrchnímu soudu v Praze, jenž však toto odvolání, usnesením ze dne 22. 6. 2000, č.j. 2 To 35/2000 - 1237, zamítl. Dle názoru Ústavního soudu je podaná ústavní stížnost důvodná. Z obsahu spisu Krajského soudu v Praze, sp. zn. 8 T 24/99, Ústavní soud zjistil, že: 1) společnost EUROTEL PRAHA, spol. s r. o., v dopise ze dne 7. 1. 1998 zaslala Policii ČR, Správě Středočeského kraje, Praha, seznam hovorů uskutečněných ve dnech 18. 6., 26. 8., 8. 10. a 25. 10. 1997 mimo jiné z telefonu stěžovatele, včetně číselných kódů základových stanic, přes které byly hovory uskutečněny; 2) součástí spisu je seznam uskutečněných hovorů, který obsahuje identifikační číslo telefonu, telefonní číslo volajícího, datum a čas počátku hovoru, délku hovoru ve vteřinách, číslo základové stanice, kde hovor započal, a číslo základové stanice, kde byl ukončen; 3) uvedená společnost zaslala dopis ze dne 17. 4. 1998 Policii ČR, Krajskému úřadu vyšetřování, Praha, ze kterého vyplývá, že držitelem uvedeného telefonu je stěžovatel; 4) jak vyplývá ze svědecké výpovědi Ing. H. K., zaměstnankyně společnosti EUROTEL PRAHA, učiněné u hlavního líčení (č.l. 748 a násl.), na jejího zaměstnavatele se obrátil zvláštní technický útvar kriminální policie, který souhrnně zadává požadavky, přičemž uvedená společnost oprávněnost těchto požadavků neověřuje; na základě toho byly zpracovány seznamy hovorů; odpověď datovaná lednem 1998 byla zaslána na žádost centrální složky policie na adresu složky, která byla uvedena v žádosti, přičemž již v roce 1997 byly v dané věci poskytovány informace minimálně dvakrát. Z takto provedených důkazů a z nich vyplynuvších skutkových zjištění vyvodil Ústavní soud následující právní závěry. Právo na ochranu tajemství zpráv podávaných telefonem, plynoucí z čl. 13 Listiny, jako ústavně zaručené právo svou povahou a významem spadá mezi základní lidská práva a svobody, neboť spolu se svobodou osobní a dalšími ústavně zaručenými základními právy dotváří osobnostní sféru jedince, jehož individuální integritu, jako zcela nezbytnou podmínku důstojné existence jedince a rozvoje lidského života vůbec, je nutno respektovat a důsledně chránit. Zcela právem proto spadá tato ochrana pod ochranu ústavní, neboť - posuzováno jen z poněkud jiného hlediska - jde o výraz úcty k právům a svobodám člověka a občana (čl. 1 Ústavy ČR). V daném případě společnost EuroTel pořídila výpis z telefonního účtu stěžovatele, ve kterém bylo uvedeno mimo jiné číslo volané stanice, datum a čas počátku hovoru, doba jeho trvání, označení základové stanice, která zajišťovala hovor v okamžiku spojení a označení základové stanice, která hovor zajišťovala v momentu ukončení, přičemž tento výpis poskytla na základě blíže nespecifikované žádosti orgánům policie bez souhlasu stěžovatele. Dle názoru Ústavního soudu, který se tímto ztotožňuje s rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva ze dne 2. 8. 1984 ve věci Malone proti Spojenému království, je třeba výše uvedené údaje, a zvláště pak volaná čísla, považovat za nedílnou součást komunikace uskutečněné prostřednictvím telefonu. Čl. 13 Listiny tedy nezakládá pouze ochranu tajemství vlastního obsahu zpráv, ale i výše uvedených složek. Jestliže ústavní pořádek České republiky připouští průlom této ochrany, děje se tak pouze a výlučně v zájmu ochrany demokratické společnosti jako takové, případně v zájmu ústavně zaručených základních práv a svobod jiných. Sem spadá především obecný zájem na ochraně společnosti před trestnými činy a dále to, aby takové činy byly zjištěny a potrestány. Přípustný je tedy pouze zásah do základního práva nebo svobody jednotlivce ze strany státní moci, jestliže jde zásah nezbytný ve výše uvedeném smyslu. K tomu, aby nebyly překročeny meze nezbytnosti, musí existovat systém adekvátních a dostatečných záruk sestávající se z odpovídajících právních předpisů a účinné kontrole jejich dodržování. Tyto právní předpisy musí být přesné ve svých formulacích, aby daly občanům dostatečnou informaci o okolnostech a podmínkách, za kterých jsou státní orgány oprávněny k zásahu do soukromí; přesně musí být definovány i pravomoci udělené příslušným orgánům a způsob jejich provádění tak, aby jednotlivcům byla poskytnuta ochrana proti svévolnému zasahování (viz také shora citovaný rozsudek Evropského soudu pro lidská práva). V případě, že tyto zásady nebudou ze strany státní moci respektovány, jsou zásahy do uvedeného základního práva vyloučeny a dojde-li k nim, stávají se protiústavními. Současná právní úprava nezná institut poskytování či pořizování registrace telekomunikačního provozu pro účely trestního stíhání či plnění úkolů policie (či institut jinak nazvaný, ale obsahově shodný). Neznamená to však, že by příslušné státní orgány nebyly oprávněny za žádných okolností tuto registraci provádět či vyžadovat. S ohledem na to, že jsou stanovena pravidla pro odposlech a záznam telekomunikačního provozu ze strany těchto orgánů, která umožňují kromě dalších údajů pořídit především obsah telefonické zprávy, je možné postupovat podle těchto pravidel i při pořizování či získávání těchto "dalších" údajů, tedy při registraci telekomunikačního provozu. Orgány činné v trestním řízení, resp. policejní orgány před zahájením trestního stíhání, jsou tedy v případě pořizování či získávání evidence telekomunikačního provozu povinny postupovat přiměřeně podle §88 trestního řádu, resp. podle §36 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů, s tím, že pojem "záznam" se vztahuje také na údaje získané evidováním telekomunikačního provozu ve vztahu ke konkrétní osobě nebo osobám. Touto ústavně konformní interpretací citovaných ustanovení lze dosáhnout účinné kontroly před neoprávněnými zásahy do daného základního práva ze strany státních orgánů, když současně nebude vyloučena pro tyto orgány možnost pořizovat nepochybně často nezbytný typ důkazů pro plnění svých funkcí, a to případně do doby přijetí specifické právní úpravy ohledně pořizování těchto údajů. Na základě výše uvedených závěrů Ústavního soudu lze konstatovat, že předmětný důkaz, registrace telekomunikačního provozu, byl pro účely trestního řízení pořízen protiprávně, v důsledku čehož je zařazení takového důkazu do spisu a jeho provádění nejen nezákonné, ale i ústavně zcela nepřípustné. Obecné soudy tedy zásadním způsobem pochybily, když připustily, že důkaz registrací telekomunikačního provozu byl do spisu nejen zařazen, ale také jako důkaz proveden a následně v jejich rozhodnutích hodnocen. V projednávané věci je totiž provedení důkazu registrací telekomunikačního provozu jedním z klíčových, stěžejních důkazů, svědčících proti stěžovateli a představující jakýsi rámec provedeného dokazování. Je na obecných soudech, aby s přihlédnutím k uvedenému znovu zhodnotily důkazní situaci a vyvodily z ní právní závěry. Pokud jde o další námitky stěžovatele, ve kterých je zpochybňováno hodnocení důkazů obecnými soudy a poukazováno na to, že obecné soudy při tomto hodnocení nepostupovaly podle §2 odst. 5 trestního řádu, nepřísluší Ústavnímu soudu se jimi v dané chvíli zabývat. Stěžovatel v ústavní stížnosti napadá i rozsudek Krajského soudu v Praze, ze dne 24. 6. 1999, č.j. 8 T 24/99 - 849, a usnesení Vrchního soudu v Praze, ze dne 14. 10. 1999, č.j. 2 To 102/99, tato rozhodnutí však neměl Ústavní soud důvod zkoumat vzhledem k tomu, že v dalším průběhu řízení byla nahrazena ve výroku nálezu citovanými rozhodnutími. Ústavní soud proto z uvedených důvodů pro porušení článku 10 odst. 3 a článku 13 Listiny, článku 8 Úmluvy a článku 17 Paktu podle ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ústavní stížnosti vyhověl a napadená rozhodnutí podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona zrušil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 13 února 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:4.US.536.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 536/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 29/21 SbNU 251
Populární název Ochrana zpráv podávaných telefonem
Datum rozhodnutí 13. 2. 2001
Datum vyhlášení 26. 2. 2001
Datum podání 6. 9. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Čermák Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 120/1976 Sb./Sb.m.s., #1 čl. 6, #1 čl. 17
  • 2/1993 Sb., čl. 13, čl. 10 odst.3
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., čl. 8
Ostatní dotčené předpisy
  • 110/1964 Sb., §20
  • 141/1961 Sb., §2 odst.5, §88, §89, §160
  • 283/1991 Sb., §47, §12, §33, §34, §35, §36, §37
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/ tajemství listovní a jiných záznamů a zpráv
základní práva a svobody/ tajemství listovní a jiných záznamů a zpráv
Věcný rejstřík důkaz/nezákonný
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-536-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 37678
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-25