Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 22.10.2001, sp. zn. IV. ÚS 556/01 [ usnesení / ČERMÁK / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:4.US.556.01

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2001:4.US.556.01
sp. zn. IV. ÚS 556/01 Usnesení IV. ÚS 556/01 Ústavní soud rozhodl dne 22. října 2001 v senátě složeném z předsedy JUDr. Pavla Varvařovského a soudců JUDr. Vladimíra Čermáka a JUDr. Evy Zarembové ve věci ústavní stížnosti Mgr. S.D., zastoupeného Mgr. ing. L.M., proti rozhodnutí předsedy Městského soudu v Praze ze dne 6. 3. 2001, čj. Spr 2411/2000, a rozhodnutí Ministerstva spravedlnosti ČR ze dne 5. 9. 2001, čj. 235/2001-Zn, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Ve včas podané ústavní stížnosti proti shora uvedeným rozhodnutím Městského soudu v Praze a Ministerstva spravedlnosti ČR, jimiž nebylo vyhověno jeho žádosti o zapsání do seznamu tlumočníků Městského soudu v Praze, stěžovatel uvádí, že těmito rozhodnutími došlo k porušení jeho ústavně zaručených práv vyplývajících zejména z čl.1 , čl. 4 odst. 2 - 4 a čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Ve své stížnosti v podstatě dovozuje, že věc byla posuzována pouze z hlediska potřeby tlumočnických úkonů, ačkoli s přihlédnutím k ústavně zakotvenému právu podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost je podmínky pro jmenování znalcem nebo tlumočníkem podle zákona o znalcích a tlumočnících nutno interpretovat tak, že jmenován má být každý, kdo stanovené podmínky splňuje. Z těchto, jakož i dalších, důvodů domáhá se proto zrušení napadených rozhodnutí. Z obsahu spisu Městského soudu v Praze, sp. zn. Spr 2411/2000, Ústavní soud zjistil, že uvedený soud již konstatovaným rozhodnutím nevyhověl stěžovatelově žádosti o jmenování tlumočníkem s odůvodněním, že počet tlumočníků vedených v příslušném seznamu, stačí zcela pokrýt potřebu vyžadovaných tlumočnických úkonů. V napadeném rozhodnutí Ministerstvo spravedlnosti ČR uvedlo, že neshledalo v postupu předsedy Městského soudu v Praze pochybení, neboť na jmenování tlumočníkem nevzniká ze zákona č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících, právní nárok. Ústavní stížnost je založena na základním, nezpochybnitelném, předpokladu, že totiž každý, kdo získá potřebnou jazykovou kvalifikaci - ve stěžovatelově případě státní jazykovou zkouškou pro obor překladatelství z jazyka anglického - a splňuje i další podmínky uvedené v ustanovení §4 odst. 1 zákona o znalcích a tlumočnících, tlumočníkem zcela konsekventně jmenován být musí a také zapsán v příslušném seznamu. Tento předpoklad je však evidentně mylný, neboť skutečnost, že stěžovatel vykonal úspěšně státní jazykovou zkoušku, neimplikuje v žádném případě jakýsi přimus ke jmenování tlumočníkem a zapsání do seznamu podle citovaného zákona. Jak vyplývá z ustanovení §1 odst. 1 zákona o znalcích a tlumočnících, je účelem zákona zajištění řádného výkonu znalecké a tlumočnické činnosti v řízení před státními orgány a orgány, na které přešly úkoly státních orgánů, jakož i znalecké a tlumočnické činnosti prováděné v souvislosti s právními úkony občanů nebo organizací. Právě k naplnění uvedeného účelu zakotvuje zákon v ustanovení §5 odst. 1 i princip výběru, jenž sám o sobě neobsahuje žádné protiústavní prvky, ba naopak, je zaměřen na zabezpečení účelu zákona o znalcích a tlumočnících v oblasti, jíž se dotýká. Tlumočnictví vykonávané podle tohoto zákona tedy zdaleka nepokrývá celé spektrum činnosti, kterou stěžovateli umožňuje jeho jazyková odbornost, což ostatně vyplývá i z ustanovení §1 odst. 2 zákona. Napadenými rozhodnutími není tedy uzavřen stěžovatelův přístup k výkonu tlumočnické činnosti v široké oblasti dalších případů, naopak princip jakési automatiky, který stěžovatel vnáší do hry, by vyvolal takový nárůst tlumočníků podle zákona o znalcích a tlumočnících, že jmenování tlumočníků podle tohoto zákona by ve skutečnosti pozbylo jakýkoli smysl a také zaměření na účel zákona. Takové nežádoucí hypertrofii ostatně brání i sama Listina v čl. 26 odst 2, kde stanoví, že zákon může stanovit podmínky a omezení pro výkon určitých povolání nebo činností. Všechny uvedené skutečnosti a úvahy se ústavnímu soudu jeví jako natolik evidentní, že mu nezbylo, než ústavní stížnost podle ustanovení §43 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění zákona č. 77/1998 Sb., odmítnout. Proti usnesení Ústavního soudu odvolání není přípustné. V Brně dne 22. října 2001 JUDr. Pavel Varvařovský předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:4.US.556.01
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 556/01
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 22. 10. 2001
Datum vyhlášení  
Datum podání 19. 9. 2001
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Čermák Vladimír
Napadený akt rozhodnutí jiné
rozhodnutí jiné
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost - §43/2/a)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 2/1993 Sb., čl. 4 odst.4, čl. 26
  • 36/1967 Sb., §1, §5
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/rovnost v právech a důstojnosti a zákaz diskriminace
hospodářská, sociální a kulturní práva/svoboda podnikání a volby povolání a přípravy k němu
Věcný rejstřík  
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-556-01
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 40513
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-22