infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-233-003,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 11.07.2001, sp. zn. Pl. ÚS 23/2000 [ nález / ŠEVČÍK / výz-3 ], paralelní citace: N 109/23 SbNU 73 [ 269/2001 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:Pl.US.23.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Zrušení článku 5 obecně závazné vyhlášky o místních poplatcích obce Dobřichovice

Právní věta Jakkoli zákon "vybrané místo" nedefinuje, gramatický a věcný výklad tohoto pojmu, podle přesvědčení Ústavního soudu, průjezd motorového vozidla po mostě, který je součástí pozemní komunikace, a jako takový slouží sjízdnosti pozemní komunikace a v tomto smyslu je její součástí, která (průjezdem po ní) je určena k obvyklému způsobu užívání komunikace, (obecné užívání) ze zmíněných znaků vylučuje. Proto také most přes řeku, navazující v obou směrech na pozemní komunikaci, nelze pokládat za "vybrané místo" ve smyslu zákona [§1 písm. f) zák. č. 565/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů)]; takovým místem je totiž třeba rozumět ucelenější, zpravidla osídlenou lokalitu, kterou s vnějším světem (okolím) komunikace jako dopravní cesta spojuje (sr. §2 zák. č. 13/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, "k vjezdu do vybraných míst"). Poznámky k ustanovení zákona nemají závazný normotvorný charakter (k tomu srov. např. nález ve věci I. ÚS 22/99 - dosud ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu České republiky nepublikován) a slouží jen k orientaci (odkazu na jinou právní normu), a jako takové samy o sobě nezakládají nijaké právní vztahy (oprávnění), a dále na právní norma, na kterou poznámka odkazuje, musí být interpretována a aplikována ve shodě s právní normou odkazující a důsledně ve shodě s celým právním řádem.

ECLI:CZ:US:2001:Pl.US.23.2000
sp. zn. Pl. ÚS 23/2000 Nález Ústavní soud rozhodl v plénu dne 11. července 2001 ve věci návrhu přednosty Okresního úřadu Praha - západ na zrušení čl. 5 obecně závazné vyhlášky obce D. č. 1/97, takto: Článek 5 obecně závazné vyhlášky obce D. č. 1/97 ze dne 3. dubna 1997, ve znění novel ze dne 16. září 1998, 10. února 1999 a 25. listopadu 1999, se dnem uveřejnění nálezu ve Sbírce zákonů zrušuje. Odůvodnění: Návrhem, podaným ve shodě se zákonem (§64 a násl. zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dále jen zákona), navrhl přednosta Okresního úřadu pro Prahu - západ zrušení ustanovení čl. 5 obecně závazné vyhlášky vydané obecním zastupitelstvem obce D. dne 3. dubna 1997 pod č. 1/97 (ve znění novel ze dne 16. září 1998, 10. února 1999 a 25. listopadu 1999). Svůj návrh odůvodnil navrhovatel tvrzením, že označená část obecně závazné vyhlášky, která ukládá účastníkům silničního provozu poplatek za průjezd mostem přes řeku Berounku (spojující Palackého ulici s ulicí Tyršovou), a jejíž výkon svým rozhodnutím ze dne 3. února 2000 (čj. KP-68/S-7/2000) pozastavil, je v rozporu jak se zákonem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, tak se zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (obou ve znění pozdějších předpisů), neboť jde o vybírání poplatků za užívání mostu, který je součástí místní komunikace. Obec D. - stručně shrnuto - se k návrhu přednosty Okresního úřadu pro Prahu - západ vyjádřila tak, že tvrzení co do nezákonnosti napadené části posuzované vyhlášky odmítla; poukázala na to, že most přes řeku Berounku rekonstruovala jako jeho vlastník nemalým nákladem, že posuzovanou vyhlášku vydala v rámci svého práva na samosprávu, že příslušné dopravní značení bylo provedeno za souhlasu Dopravního inspektorátu Okresního ředitelství Praha - západ Policie ČR a zdůraznila, že "zavedením poplatku je sledována regulace dopravy v centru obce, která je výletním a rekreačním místem s rekreačními chatami a objekty". S odkazem na stísněné poměry v dotčené části obce (jejího centra) a na intenzitu neregulovaného silničního provozu a s opakovaným zdůrazněním svého práva plynoucího z ústavně chráněné samosprávy navrhla, aby návrh přednosty Okresního úřadu pro Prahu - západ byl zamítnut. Inkriminovaný čl. 5 obecně závazné vyhlášky obce D. č. 1/1997 Sb. ve znění novel zní takto: Článek 5 Poplatek za povolení vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí obce. 1. Poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí obce se vybírá za vydání povolení k vjezdu na most přes řeku Berounku spojující Palackého ulici s Tyršovou ulicí. 2. Na tento most je jinak v době od 6 do 20 hod. vjezd zakázán dopravní značkou "Zákaz vjezdu". 3. Poplatníkem je osoba, které bylo vydáno povolení k vjezdu s motorovým vozidlem na most. 4. Sazba poplatku za povolení k vjezdu činí (ve znění poslední novely ze dne 25. listopadu 1999): a) Kč 10,- za 1 den pro osobní automobily, b) Kč 20,- za 1 den pro ostatní motorová vozidla, nebo paušální částky: c) Kč 500,- za kalendářní rok pro osobní automobily, d) Kč 250,- za období 1. května až 30. září pro osobní automobily, e) Kč 1200,- za kalendářní rok pro nákladní automobily. 5. Dnem se rozumí jeden kalendářní den bez ohledu na to, kterou a jak velkou část dne poplatník k vjezdu využije. 6.Od poplatku jsou osvobozeni: a) držitelé průkazky ZTP nebo ZTP/P a jejich průvodci, jedoucí ve vozidlech příslušným způsobem označených, b) fyzické osoby - řidiči motorového vozidla, kteří mají trvalý pobyt v obci Dobřichovice, bylo-li jim vydáno časově neomezené povolení k vjezdu na most. Na vydání tohoto povolení je právní nárok, c) Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR, Civilní ochrana ČR, Správa a údržba silnic, České dráhy - správa dopravní cesty, organizace zabezpečující rychlou zdravotnickou pomoc, organizace zabezpečující havarijní a pohotovostní službu elektrických rozvodů, plynu, telefonu, vody a kanalizace a provozovatelé pravidelné linkové autobusové přepravy, d) řidiči motocyklů, e) fyzické osoby, které mají trvalý pobyt nebo vlastní nemovitost ve vybraném místě, kam je jinak vjezd zakázán, osoby jim blízké podle 116 občanského zákoníku, manželé těchto osob a jejich děti. 7.Doklad Provedení dokladu o zaplacení poplatku dle čl. 5 odst. 4, dokladu o osvobození dle čl. 5 odst. 6 písm. c, jakož i dokladu o prominutí poplatku dle čl. 6 odst. 5 a způsob umístění dokladů na vozidle určí Obecní úřad Dobřichovice. Obecní úřad také stanoví pravidla pro vydávání a evidenci dokladů a veškeré postupy a náležitosti související. 8.Splatnost poplatku a) Poplatek dle čl. 5, odst. 4, písm. a) a b) je splatný při jízdě ve směru z Palackého ulice před vjezdem na most a při jízdě ve směru z Tyršovy ulice po přejezdu mostu na označeném místě. Nebude-li poplatek zaplacen, nebude vjezd na most povolen. Z důvodu zachování plynulosti silničního provozu lze povolit odklad zaplacení poplatku do 15 dní od vjezdu na most. b) Poplatky dle čl. 5, odst. 4, písm. c), d) a e) jsou splatné před prvním vjezdem na most v příslušném období. Platí se na Obecním úřadě D. v úředních hodinách. c) V případě, že držitel dokladu osvědčujícího povolení k vjezdu s motorovým vozidlem na most nebude mít při kontrole tento doklad při sobě, je povinen zaplatit poplatek dle čl. 5, odst. 4, písm. a) nebo b). Zaplacení se promine a zaplacený poplatek se držiteli dokladu vrátí, pokud držitel potřebný doklad v 15ti denní lhůtě předloží. I. Z odborných vyjádření, která si Ústavní soud od orgánů státní správy vyžádal, vyplývá, že Ministerstvo financí ČR pokládá uložení poplatku za přejezd mostu za rozporné s principem tzv. obecného užívání komunikací, dle něhož je užívání pozemní komunikace k účelům, k nimž je určeno, zásadně bezplatné. Ministerstvo vnitra ČR sdílí obdobný názor jako ministerstvo financí, umístění dopravní značky "zákaz vjezdu" na mostě pokládá za nesprávné, mimo jiné již proto, že je "důvodný předpoklad, že most přes řeku Berounku byl postaven právě za účelem přejezdu přes řeku a že zavedení poplatku za takový přejezd je ve své podstatě skrytým mýtným, které však současný právní řád - s výjimkou zpoplatnění vyznačených úseků dálnic a rychlostních silnic - nezná". Ministerstvo dopravy a spojů pokládá most v D. za součást místní komunikace, jejíž užívání je zásadně bezplatné (§19 odst. 1 zák. č. 13/1997 Sb.), když jiné druhy poplatků za zvláštní užívání komunikace jsou zákonem zvlášť taxativně vyjmenovány (§23 dtto). Uložení poplatku za přejezd mostu, který do taxativního výčtu zahrnut není, je proto v rozporu se zákonem o pozemních komunikacích. II. Při posouzení návrhu na zrušení dotčené části obecně závazné vyhlášky obce, jak vpředu je označena a citována, a která byla přijata a publikována ve shodě se zákonem, nutno vycházet z těchto zákonných předpisů: a) ze zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, a zákona ČNR č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a b) ze zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů ad a) do samostatné působnosti obce patří spravovat záležitosti, které jsou v zájmu obce a jejich občanů, pokud nejsou svěřeny krajům nebo pokud nejde o výkon přenesení působnosti, případně jde-li o záležitosti, které do ní svěřil zvláštní zákon (§35 odst. 1 zák. č. 128/2000 Sb.). Obec je oprávněna ukládat v samotné působnosti povinnosti také k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku [§10 písm. b) dtto], a to obecně závaznou vyhláškou [§84 odst. 2 písm. i) dtto] a za předpokladu, že tato byla usnesením zastupitelstva platně přijata (§87 dtto) a že byla způsobem zákonem předvídaným vyhlášena (§12 odst. 1 dtto). Zavedení poplatků stanoví obec závaznou vyhláškou, ve které upraví podrobnosti jejich vybírání (§15 zák. ČNR č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů). Protože posuzovaná obecně závazná vyhláška byla přijata a vyhlášena dne 3. dubna 1997 (a novelizována dne 16. září 1998, 10. února 1999 a 25. listopadu 1999), vztahoval se na její přijetí a publikaci obsahově shodný režim zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů [§14 odst. 1 písm. h), §16 odst. 1 a 2, §36 odst. 1 písm. f)]. ad b) V mezích zvláštních předpisů, upravujících provoz na pozemních komunikacích a za podmínek stanovených zákonem (č. 13/1997 Sb.), smí každý užívat pozemní komunikace bezplatně obvyklým způsobem a k účelům, ke kterým jsou určeny (obecné užívání), pokud zákon nebo zvláštní předpis (zákon ČNR č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů) nestanoví jinak. Ke zpoplatnění obecného užívání může dojít jen u dálnic a rychlostních silnic, které jsou označeny příslušnou dopravní značkou (§20 odst. 1 zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích). Za předpokladu, že nebude ohrožena bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích je obec v přenesené působnosti oprávněna závaznou vyhláškou vymezit oblasti obce, ve kterých lze místní komunikace (jejich určené úseky) užít jen za poplatek (za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy), a to v taxativně vymezených případech, do nichž však průjezd po mostě zahrnut není (§23 odst. 1 dtto). III. Obec D. tvrdí, že posuzovanou obecně závaznou vyhlášku (její napadenou část) vydala v rámci své samostatné působnosti (§36 odst. 1 zák. č. 367/1990 Sb.), a proto výjimkami plynoucími z ustanovení §23 odst. 1 zák. č. 13/1997 Sb., jako vztahujícími se k přenesené působnosti obce, nebylo třeba se zabývat. Zákon dovoluje obcím stanovit a vybírat v samostatné působnosti poplatek za povolení vjezdu motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst (§10 zák. č. 565/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů); v posuzované věci je proto základní otázkou, zda pod takto stanovené znaky lze podřadit průjezd motorového vozidla po mostě jako po části pozemní komunikace. Jakkoli zákon "vybrané místo" nedefinuje, gramatický a věcný výklad tohoto pojmu, podle přesvědčení Ústavního soudu, průjezd motorového vozidla po mostě, který je součástí pozemní komunikace, a jako takový slouží sjízdnosti pozemní komunikace a v tomto smyslu je její součástí, která (průjezdem po ní) je určena k obvyklému způsobu užívání komunikace, (obecné užívání) ze zmíněných znaků vylučuje. Proto také most přes řeku, navazující v obou směrech na pozemní komunikaci, nelze pokládat za "vybrané místo" ve smyslu zákona [§1 písm. f) zák. č. 565/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů)]; takovým místem je totiž třeba rozumět ucelenější, zpravidla osídlenou lokalitu, kterou s vnějším světem (okolím) komunikace jako dopravní cesta spojuje (sr. §2 zák. č. 13/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, "k vjezdu do vybraných míst"). Protože zákon výslovně stanoví (§19 odst. 1 dtto), že pozemní komunikace (s výjimkou dálnic a rychlostních silnic - §20 dtto) smí užívat (za stanovených podmínek) každý bezplatně, je poplatek za průjezd motorovým vozidlem po mostě, stanovený obecně závaznou vyhláškou obce, v rozporu se zákonem, a to bez ohledu na to, jakými náklady a z jakých prostředků byl most postaven nebo rekonstruován. V souladu se stanovisky orgánů státní správy (viz vpředu) dospěl proto Ústavní soud k závěru, že posuzovanou obecně závaznou vyhláškou stanovený a obcí D. také vybíraný poplatek za přejezd motorovými vozidly po mostě přes řeku Berounku je skrytým mýtným, pro které však v současném právním řádě není opory. Na správnosti těchto závěrů nic nemění zdůrazňovaný odkaz obce D. na poznámku pod čarou č. 9 k ustanovení §19 odst. 1 zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích; předně, poznámky k ustanovení zákona nemají závazný normotvorný charakter (k tomu srov. např. nález ve věci I. ÚS 22/99 - dosud ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu České republiky nepublikován) a slouží jen k orientaci (odkazu na jinou právní normu), a jako takové samy o sobě nezakládají nijaké právní vztahy (oprávnění), a dále právní norma, na kterou poznámka odkazuje, musí být interpretována a aplikována ve shodě s právní normou odkazující a důsledně ve shodě s celým právním řádem. Z důvodů takto rozvedených, když jinak další tvrzení a vývody obce D. se odkazují na obsah tohoto nálezu, byla napadená část její obecně závazné vyhlášky shledána jako rozporná se zákonem o pozemních komunikacích (č. 13/1997 Sb.) a zákonem ČNR o místních poplatcích (č. 565/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů), a proto ji plénum Ústavního soudu, dnem uveřejnění nálezu ve Sbírce zákonů, zrušilo (§70 odst. 1 zákona). Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zákona). V Brně dne 11. července 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:Pl.US.23.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 23/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 269/2001 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 109/23 SbNU 73
Populární název Zrušení článku 5 obecně závazné vyhlášky o místních poplatcích obce Dobřichovice
Datum rozhodnutí 11. 7. 2001
Datum vyhlášení 11. 7. 2001
Datum podání 2. 5. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 3
Navrhovatel PŘEDNOSTA OKRESNÍHO ÚŘADU - Praha-západ
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Ševčík Vlastimil
Napadený akt obecně závazná vyhláška obce/kraje; obecně závazná vyhláška obce Dobřichovice, která ukládá účastníkům silničního provozu poplatek za průjezd mostem přes řeku Berounku; čl. 5
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 104
  • 2/1993 Sb., čl. 4 odst.4
Ostatní dotčené předpisy
  • 128/2000 Sb., čl. 35 odst.1, §10 písm.b, §84 odst.2 písm.i, §12 odst.1
  • 13/1997 Sb., §20 odst.1, §23 odst.1, §2, §19 odst.1
  • 269/2001 Sb.
  • 565/1990 Sb., §1, §10
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení zrušení právního předpisu (okresní nebo krajský úřad)
Věcný rejstřík obec/obecně závazná vyhláška
poplatek
působnost/samostatná
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-23-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 37930
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-25