ECLI:CZ:US:2002:1.US.263.99
sp. zn. I. ÚS 263/99
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě, ve věci návrhu ústavní stížnosti stěžovatelek 1) L. H., (právní nástupkyně zemřelého původního stěžovatele ing. M. H.), 2) D. S-é, 3) ing. L. B., proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 28. 1. 1999, čj. 38 Ca 142/98 - 26, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 28. 1. 1999, čj. 38
Ca 142/98 - 26, a rozhodnutí Okresního úřadu Strakonice, okresního
pozemkového úřadu, ze dne 1. 4. 1998, čj. PÚ/781/91/K/6, se
zrušují.
Odůvodnění:
Stěžovatelky ve včas podané ústavní stížnosti ze dne 10. 5.
1999 napadají v záhlaví uvedený rozsudek Městského soudu v Praze,
kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu Strakonice,
okresního pozemkového úřadu, ze dne 1. 4. 1998, čj.
PÚ/781/91/K/6, jímž navrhovatelky - stěžovatelky - nenabývají
vlastnictví k jedné polovině nemovitostí v obci V., katastrálním
území Č., které jsou uvedeny v jeho výroku. Navrhují, aby napadený
rozsudek byl zrušen, neboť jsou přesvědčeny o tom, že toto
rozhodnutí, jakož i postup Městského soudu v Praze, je v rozporu
se zásadami spravedlivého procesu podle čl. 36 odst. 1, 2 a čl.
38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, jakož i v rozporu
s čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod.
V důvodech této ústavní stížnosti stěžovatelky poukazují na
to, že z předložených písemných dokladů, které v mezidobí před
rozhodnutím odvolacího soudu zaslaly správnímu orgánu prvního
stupně se žádostí o autoremeduru, lze mít pochybnosti o přechodu
předmětných nemovitostí na stát, které byly ve vlastnictví jejich
právního předchůdce J. H., neboť v odůvodnění rozhodnutí
o konfiskaci majetku dle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945
Sb. není jednoznačně prokázán příčinný vztah mezi jednáním
a následkem, resp. následek dle stěžovatelek není zřejmý. Dále
poukazují na to, že v obou knihovních vložkách, v nichž byly
nárokované nemovitosti zapsány, jsou zápisy ze dne 29. 2. 1948, že
nemovitosti jsou dle návrhu Ministerstva zemědělství ze dne 11.
2. 1948 předmětem revize pozemkové reformy ve smyslu zákona č.
142/1947 Sb. O konfiskaci majetku J. H. dle dekretu č. 12/1945 Sb.
není v knihovních vložkách žádného zápisu. Kromě toho výměr
Ministerstva zemědělství ze dne 6. 10. 1949 byl již pod vlivem
poúnorového společensko-politického uspořádání a dle stěžovatelek
hraničil s politickou perzekucí. Mají za to, že pro uplatnění
konfiskace majetku J. H. nebyly žádné důvody, neboť tento byl
národnosti české, státním příslušníkem ČSR (nikdy občanství
nepozbyl), s trvalým bydlištěm ve S. (do 7. 12. 1950, kdy zemřel),
k německé příslušnosti se nehlásil a žádným způsobem se proti čs.
státu neprovinil. Na jeho majetek byla naopak, z důvodu jeho
vlasteneckého postoje, uvalena dne 27. 1. 1941 německá nucená
správa. Dne 13. 2. 1943 byla celá rodina J. H. násilně vystěhována
z obce T. do patnáct let neobydlené hájovny u bažantnice v osadě
S. u Čáslavi. Stěžovatelky se domnívají, že odvolací Městský soud
v Praze, který se v přezkumném řízení ztotožnil se závěry
správního orgánu, jenž opřel své závěry o dobová tendenční
prohlášení členů místní organizace komunistické strany, kteří
jakožto bezzemci měli zájem na parcelaci nemovitostí právního
předchůdce stěžovatelů, nepostupoval správně, když nedoplnil
dokazování v této věci výpověďmi svědků ohledně neprovinění se J.
H. proti čs. státu, jak navrhovaly stěžovatelky a jak to
umožňovalo ustanovení §250q odst. 1 o. s. ř.
Na základě výše uvedeného podání stěžovatelů zahájil Ústavní
soud ústní jednání o jejich ústavní stížnosti dne 3. července
2001. Právní zástupce stěžovatelů přitom předložil senátu oznámení
o tom, že stěžovatel ing. M. H. zemřel dne 8. 10. 2000. Dále
sdělil, že dědické řízení probíhá u Okresního soudu v Hradci
Králové pod sp. zn. D 1710/2000. Na to bez přerušení jednání senát
rozhodl, že za účelem dokončení zjištění právních nástupců ing. M.
H. se jednání odročuje a právní zástupce stěžovatelů byl vyzván,
aby předložil senátu listiny potřebné k pokračování v řízení,
zejména kopii rozhodnutí soudu o dědictví a plnou moc právního
zástupce stěžovatelů vyhotovenou na základě dědického řízení.
Podáním ze dne 10. 10. 2001 předložil právní zástupce
stěžovatelů usnesení Okresního soudu v Hradci Králové ze dne 5.
9. 2001, sp. zn. D 1710/2000 - 34, které nabylo právní moci dne
17. 9. 2001 a kterým bylo potvrzeno, že veškerý majetek, včetně
restitučních nároků podle zákona č. 229/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, nabyla jako jediná dědička ze závěti
pozůstalá manželka L. H-ová. Právní zástupce konstatoval, že paní
L. H. je právní nástupkyní prvního stěžovatele. Protože odpadla
překážka, pro kterou bylo jednání odročeno na neurčito, požádal
Ústavní soud, aby v řízení pokračoval a vydal nález, jímž se
rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 28. 1. 1999, sp. zn. 38 Ca
142/98 - 26, zrušuje. Své prohlášení právní zástupce doplnil plnou
mocí ze dne 3. 10. 2001, kterou jej L. H. zmocnila, aby ji
zastupoval před Ústavním soudem ve věci předmětné ústavní
stížnosti.
K ústavní stížnosti se k výzvě Ústavního soudu vyjádřili
jednotliví účastníci řízení a vedlejší účastníci.
Městský soud v Praze sdělil, že odkazuje na odůvodnění svého
rozsudku ze dne 28. 1. 1999, čj. 38 Ca 142/98 - 28, kterým
potvrdil rozhodnutí Okresního úřadu Strakonice, okresního
pozemkového úřadu, ze dne 1. 4. 1998, čj. PÚ 781/91/K/6. Má za to,
že správní orgán zjistil skutkový stav v postačujícím rozsahu pro
to, aby mohl rozhodnout a zcela důvodně se opřel o výměr Zemského
národního výboru v Praze ze dne 11. 2. 1948, v jehož odůvodnění
jsou citovány a hodnoceny svědecké výpovědi značného množství
slyšených osob, argumenty obhajoby J. H., z čehož vyplynul závěr
o tom, že J. H. spadá pod ustanovení §3 odst. 1 písm. a) dekretu
prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. Dále Městský soud v Praze
poukázal na to, že nelze nevidět, že návrh na postup dle zmíněného
dekretu proti J. H. podal Okresní národní výbor v Čáslavi již dne
22. 1. 1946, tedy delší dobu před 25. 2. 1948, a stejně tak
dokazování před Zemským národním výborem v Praze probíhalo také
před 25. 2. 1948. Nesouhlasí s argumentací stěžovatelů, že
konfiskační výměry byly aktem politické perzekuce J. H. a že byly
pouhou záminkou k tomu, aby byl zbaven majetku. Městský soud
v Praze má za to, že svým rozsudkem neporušil články 36 odst.
1 a 2 a 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod a že ústavní
stížnost nebyla podána důvodně.
Okresní úřad S., okresní pozemkový úřad, se vyjádřil tak, že
není v jeho pravomoci přezkoumávat rozhodnutí Zemského národního
výboru nebo Ministerstva zemědělství. Pokud tedy existuje výměr
Zemského národního výboru v Praze ze dne 11. 2. 1948 o konfiskaci
zemědělského majetku J. H. dle dekretu č. 12/1945 Sb. a výměr
Ministerstva zemědělství ze dne 6. 10. 1949, kterým bylo zamítnuto
odvolání J. H. do výměru Zemského národního výboru s tím, že
odvolatel byl uznán za osobu spadající pod ustanovení §3 odst.
1 písm. a) dekretu č. 12/1945 Sb., znamená to, že uplatňovaný
majetek nebyl odebrán bez právního důvodu dle §6 odst. 1 písm. p)
zákona o půdě, ale přešel do vlastnictví státu ke dni účinnosti
uvedeného dekretu, tj. mimo rozhodnou dobu stanovenou pro účinnost
zákona o půdě. Uplatňovaný nárok nemohl být řešen ani podle zákona
č. 243/1992 Sb., neboť nebyla naplněna jedna ze základních
podmínek pro vydání nemovitostí, tj. neprovinění původního
vlastníka proti čs. státu ve smyslu ustanovení §2 odst. 1 tohoto
zákona. Vzhledem k tomu, že v ústavní stížnosti nejsou uvedena
žádná nová fakta, která by nebyla předložena Městskému soudu
v Praze, souhlasí okresní pozemkový úřad s jeho rozsudkem ze dne
28. 1. 1999, čj. 38 Ca 142/98 - 26.
Š., a. s. N., se nemůže vyjádřit k tomu, zda se J. H.
provinil vůči čs. státu, zda byl kolaborantem či zrádcem. Pokud
bude rozhodnuto o vydání nemovitostí, o které oprávněné osoby
žádají, budou rozhodnutí respektovat.
Stejně se vyjádřil další vedlejší účastník, město V.
Lesy České republiky, s. p., lesní závod B., se vyjádřily
tak, že nemají k dispozici doklady, na základě kterých by mohly
poskytnout objektivní vyjádření.
Lesy České republiky, s. p., lesní správa V., věc ponechávají
na rozhodnutí Ústavního soudu, kterému se podrobí.
Myslivecké sdružení M. se k ústavní stížnosti vyjádřilo tak,
že o J. H., který se s rodinou odstěhoval asi v roce 1936, se
traduje, že byl člověkem impulzivním, "co na srdci, to na jazyku".
Ve věci jeho majetku nemají žádné nároky.
Územní pracoviště Pozemkového fondu ČR ve S. se ztotožňuje
s rozhodnutím OPÚ ze dne 1. 4. 1998, které bylo potvrzeno
rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 28. 1. 1999, čj. 38 Ca
142/98 - 26.
Správa a údržba silnic S., státní příspěvková organizace, se
sídlem ve S. I, se k návrhu ústavní stížnosti nevyjádřila.
Ústavní soud v rámci projednávání předmětné ústavní stížnosti
z obsahu připojeného spisu Okresního úřadu S., okresního
pozemkového úřadu, sp. zn. PÚ/781/91/K/6, zjistil, že stěžovatelé
uplatnili nárok na vydání nemovitostí u tohoto správního orgánu
podle zákona č. 229/1991 Sb. jako oprávněné osoby ve smyslu
ustanovení §4 odst. 2 písm. c), a to žádostí ze dne 11. 10. 1991
a ze dne 1. 11. 1991. Vlastnické právo jim bylo obnoveno pouze
k ideální jedné polovině nemovitostí, patřících do
spoluvlastnictví manželky původního vlastníka J. H. - B. H.
(zemřelé dne 18. 11. 1951), které přešly na čs. stát podle zákona
č. 142/1947 Sb. a byl tak dán restituční důvod podle ustanovení
§6 odst. 1 písm. b) zákona č. 229/1991 Sb. Rozhodnutím Okresního
úřadu Strakonice, okresního pozemkového úřadu, ze dne 1. 4. 1998,
čj. PÚ/781/91/K/6, stěžovatelé nebyli uznáni oprávněnými osobami
k vydání ideální jedné poloviny nemovitostí v obci V.,
katastrálním území Č., které jsou vyjmenovány ve výroku tohoto
rozhodnutí po původním vlastníkovi J. H. s tím, že tyto
nemovitosti přešly do vlastnictví státu na základě výměru Zemského
národního výboru v Praze ze dne 11. 2. 1948, čj.
XIII-1-10301/4-1947 (jímž byl J. H. uznán za osobu spadající pod
ustanovení §3 odst. 1 písm. a) dekretu prezidenta republiky č.
12/1945 Sb. a jeho zemědělský majetek zkonfiskován pro účely
pozemkové reformy), a výměru Ministerstva zemědělství ze dne 6.
10. 1949, čj. 43.472/49-IX/A23, kterým bylo odvolání J. H. do
prvostupňového výměru, v dohodě s Ministerstvem vnitra, zamítnuto.
Okresní pozemkový úřad uzavřel, že zemědělský majetek, původně
patřící J. H., nepřešel na stát bez právního důvodu, ale
konfiskací podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., a to
ke dni účinnosti dekretu - 23. 6. 1945, tedy mimo rozhodné období
podle zákona o půdě (25. 2. 1948 - 1. 1. 1990). Dále správní orgán
ve svém rozhodnutí vyslovil, že nemovitosti nelze vydat ani podle
zákona č. 243/1992 Sb., neboť, i když syn původního vlastníka,
ing. M. H., a vnučky původního vlastníka, sice splňovali postavení
oprávněných osob podle ustanovení §2 odst. 2 písm. c) zákona č.
243/1992 Sb., nebyly splněny další předpoklady pro vydání
zemědělského majetku dle §2 odst. 1 citovaného zákona, tj. že se
původní vlastník neprovinil proti čs. státu a nabyl zpět občanství
podle dekretu prezidenta republiky nebo příslušných zákonů.
Okresní pozemkový úřad vycházel z výměru Zemského národního výboru
v Praze ze dne 11. 2. 1948 a Ministerstva zemědělství ze dne 6.
10. 1949, na základě kterých původní vlastník nemovitostí J. H.
byl zařazen do okruhu osob, na něž se vztahuje dekret č. 12/1945
Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení zemědělského majetku
Němců, Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel českého a slovenského
národa, a v nichž je konstatováno, že v činech J. H. byla naplněna
skutková podstata záměrné a aktivní podpory německých okupantů.
Konkrétní důkazy o takové činnosti však nebyly uvedeny ani blíže
specifikovány.
Proti tomuto rozhodnutí Okresního úřadu S., okresního
pozemkového úřadu, podali stěžovatelé opravný prostředek, ve
kterém nesouhlasí s názorem správního orgánu, že předmětné
nemovitosti nebylo možno převést do jejich vlastnictví, neboť
k přechodu vlastnictví na stát nedošlo v tzv. rozhodném období.
Poukazují na to, že právě pravomocné rozhodnutí Ministerstva
zemědělství, ze dne 6. 10. 1949, bylo vydáno v tomto rozhodném
období stanoveném v zákoně č. 229/1991 Sb. Vyslovili názor, že oba
konfiskační výměry byly aktem politické perzekuce ve smyslu
ustanovení §6 odst. 1 písm. r) zákona o půdě, která započala již
únorem 1948 a byla završena až konečným rozhodnutím Ministerstva
zemědělství v roce 1949. Oba výměry byly podle stěžovatelů pouhou
záminkou k tomu, aby J. H., jakožto politický odpůrce
nastupujícího režimu a představitel nepřátelské třídy, byl zbaven
majetku. Politická perzekuce dle stěžovatelů vyplývá z odůvodnění
výměru Zemského národního výboru v Praze, když z konkrétně
citovaných výroků jednotlivých svědků neplyne, že by J. H.
sympatizoval s fašismem a hitlerovským Německem. Stěžovatelé
navrhli, aby Městský soud v Praze, v rámci svého přezkumu
správního rozhodnutí, provedl důkazy výslechy tří svědků, kteří
jako svědci tehdejších událostí mohou potvrdit politickou
perzekuci J. H. v obci T.
O opravném prostředku stěžovatelů rozhodl Městský soud
v Praze rozsudkem ze dne 28. 1. 1999, čj. 38 Ca 142/98 - 26,
kterým bylo rozhodnutí Okresního úřadu Strakonice, okresního
pozemkového úřadu, ze dne 1. 4. 1998 potvrzeno. Městský soud
v Praze přezkoumal podle ustanovení §244 odst. 1 o. s. ř., §250q odst. 2 o. s. ř. a §9 odst. 4, 6 zákona č. 229/1991 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, zákonnost správního rozhodnutí ze dne
1. 4. 1998, jakož i řízení, které mu předcházelo, a dospěl
k závěru, že opravný prostředek není opodstatněný. Ztotožnil se se
závěrem okresního pozemkového úřadu, že ve správním řízení bylo
prokázáno, že není dán zákonný znak ustanovení §2 odst. 1 zákona
č. 243/1992 Sb., spočívající v neprovinění původního vlastníka
proti čs. státu. Neztotožnil se s úvahou správního orgánu, pokud
jde o další nesplněnou podmínku ustanovení §2 odst. 1 citovaného
zákona, tj. pokud jde o to, že původní vlastník znovu nenabyl čs.
státní občanství. V tomto směru odkázal na nález Ústavního soudu
sp. zn. II. ÚS 22/94. Dospěl k závěru, že podle jeho názoru
nedošlo v případě J. H. ke zneužití dekretu č. 12/1945 Sb. ve
smyslu politické perzekuce a jelikož z tohoto důvodu nebyla
naplněna jedna ze základních podmínek pro vydání nemovitostí, tj.
neprovinění se proti čs. státu ve smyslu ustanovení §2 odst. 1
zákona č. 243/1992 Sb., má za to, že správní orgán o nevydání
předmětných nemovitostí rozhodl v souladu se zákonem. Čestná
prohlášení K. P., J. K. a Z. B. ze dne 3. 7. 1998 Městský soud
nebral v úvahu s odkazem na odůvodnění rozhodnutí Zemského
národního výboru v Praze ze dne 11. 2. 1948, "z něhož jsou patrny
výroky a prohlášení J. H., které byly svědecky prokázány a jež
naplňují znaky záměrné a aktivní podpory německých okupantů".
Existence či neexistence důkazů však byla i zde opomenuta.
Ústavní soud v rámci projednávání návrhu ústavní stížnosti
stěžovatelek, po seznámení se spisovým materiálem, dospěl
k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
Již z pouhého seznámení se s obsahem výměru Zemského
národního výboru v Praze ze dne 11. 2. 1948 a výměru Ministerstva
zemědělství ze dne 6. 10. 1949 Ústavní soud dospěl k zhodnocení,
že se jedná o jednostranně zaměřený a účelový akt, nesoucí znaky
politické zvůle nastupujícího a od 25. 2. 1948 vládnoucího
komunistického režimu. Zejména je to patrné z toho, že oba výměry
se zabývají jen verbálními projevy J. H., kterým je přikládán
rozhodující význam při posuzování toho, zda J. H. spadá pod
ustanovení §3 odst. 1 písm. a) dekretu č. 12/1945 Sb., které
potvrdila jen jedna skupina svědků, druhá skupina svědků, svědčící
ve prospěch J. H., jakož i samotná obrana J. H., však brána
v úvahu nebyla. Svědčí o tom odůvodnění výměru Zemského národního
výboru v Praze, mj. čl. 6: "Skutková podstata §3 odst. 1 písm. a)
dekretu č. 12/1945 Sb. je zcela bezpečně zjištěna výpověďmi svědků
(první skupiny) zde citovaných, takže i kdyby všechna příznivá
prohlášení, J. H. svědčící, byla prokázána, nemohl by k tomu
Zemský národní výbor přihlížet, protože instituce účinné lítosti
není dekretu č. 12/1945 Sb. známa". Na jedné straně toto
rozhodnutí bere v úvahu výpovědi svědků (první skupiny)
potvrzující, že J. H. pronesl výrok "Hitlera na vás" apod. a má je
za prokázané, aniž by se zabýval jejich hodnověrností, na druhé
straně toto rozhodnutí nepřikládá žádnou váhu tomu, že další
svědci (druhé skupiny) vypověděli, že J. H. se ničím vůči českému
národu v době okupace nezpronevěřil. Dále v rozhodnutí není vůbec
přihlédnuto k tomu, že na majetek J. H. byla dne 27. 1. 1941
uvalena německá nucená správa. Zemský národní výbor ve svém
rozhodnutí hodnotí mj. i to, že "postoj J. H. k lidově
demokratické vládní formě nezměnil ani v době, kdy ČSR byla opět
obnovena, ještě v září r. 1945 prohlašoval Berana a Háchu za
národní mučedníky a urážel Stalina.", aniž by hodnotil konkrétní
činy, které J. H. vykonal ve prospěch spoluobčanů, o kterých
vypověděla druhá skupina svědků svědčících ve prospěch J. H. Také
obsah výměru Ministerstva zemědělství ze dne 6. 10. 1949 nese
známky politické perzekuce J. H., jež vyplývá mj. z odůvodnění na
str. 3 a 4 tohoto výměru, kde se uvádí: ".V obou těchto případech
jde o aktivní podporu německých okupantů, neboť v prvém případě se
snažil vyvolati v českém obyvatelstvu příznivou náladu pro budoucí
invasi Hitlerovou do ČSR nebo aspoň zmírniti odpor jeho proti
okupaci, v druhém pak vynucoval na svých zaměstnancích zvýšený
pracovní výkon v zemědělství, které mělo v prvé řadě sloužiti
německému válečnému úsilí. Že pak tato podpora byla také
odvolatelem zamýšlena a měla tedy také ráz záměrnosti se podává
z celého jeho stranicko-politického zaměření, kdyžtě právě
o předválečné straně agrární a jejích vedoucích činitelích je
notoricky známo, že z odporu proti demokraticko-pokrokovému hnutí
a zejména ze strachu před možným pronikáním komunismu byli ochotni
se spojiti s každým, kdo byl ochoten proti tomuto hnutí bojovati.
Za tohoto stavu věci však je nerozhodno, že snad odvolatel jinak
se choval jako řádný Čech, kdyžtě právě z toho, co bylo uvedeno,
se podává, že jeho češství bylo ve směru právě naznačeném
postiženo kazem, který dával jeho počinům charakter záměrného
počínání. Nemusil proto odvolací úřad prováděti nabízené důkazy
o tom, že se odvolatel jinak choval jako řádný Čech".
Městský soud v Praze těmito oběma výměry provedl důkaz,
vyvodil však z nich nesprávné závěry.
Zde je namístě citovat nález Ústavního soudu č. 76 (sp. zn.
IV. ÚS 32/95), že "v restitučním řízení nejsou sice soudy
oprávněny k přímým zásahům a k rušení pravomocných rozhodnutí
z minulého období, pokud však jde o správní akty přijaté v tzv.
rozhodném období, jsou oprávněny posuzovat jejich dopad
z hlediska v úvahu přicházejících restitučních titulů - v daném
případě tedy uvedených v §6 zákona o půdě - a to i v případech,
kdy ke ztrátě majetku došlo před rozhodným obdobím".
Kromě tohoto zcela konkrétního výkladového pravidla Ústavní
soud odkazuje na to, že ve své rozhodovací činnosti vycházel ze
skutečnosti, že v období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990 šlo o období
nesvobody, v němž docházelo ke zneužití dekretů komunistickým
režimem při vydávání správních aktů. Respektoval proto vůli
zákonodárce, pokud jde o naplnění smyslu restitučních zákonů,
kterým je zmírnění křivd, spáchaných v období nesvobody,
v návaznosti na jednotlivé zákonodárcem formulované restituční
důvody.
Ústavní soud, aniž by zpochybnil, že ke konfiskaci dle
dekretu č. 12/1945 Sb. mohlo dojít ke dni 23. 6. 1945, podpořil ve
svých nálezech tendenci těch obecných soudů, které přistoupily
k restitučním předpisům jako ke speciální právní úpravě se všemi
důsledky z toho plynoucími, tedy včetně oprávnění i povinnosti
soudu přezkoumávat, zda rozhodnutí správního orgánu v období
nesvobody bylo či nebylo důsledkem politické perzekuce nebo
postupu, porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody
a napravovat vzniklé chyby v rámci přístupu k aplikaci
restitučních předpisů.
Ústavní soud při posuzování těchto a obdobných případů
vycházel z toho, že restituční zákony jsou leges speciales,
kterými se demokratická společnost snaží alespoň částečně zmírnit
následky minulých majetkových a jiných křivd, spočívajících
v porušování lidských práv ze strany státu. Stát a jeho orgány
jsou proto povinny postupovat v řízení podle těchto zákonů,
v souladu se zákonnými zájmy osob, jejichž újma na základních
lidských právech má být alespoň částečně kompenzována. U řady
občanů, kteří mnohdy postrádali základní informace a poučení, byla
jejich situace využívána proti jejich zájmům, a tím i proti
stanovenému účelu restituce. Tím naléhavěji vzniká v těchto věcech
nutnost v procesním i meritorním posuzování ze strany obecných
soudů zaručovat právo každé osoby na soudní ochranu podle čl. 36
odst. 1 Listiny základních práv a svobod a splňovat prvořadou
povinnost soudů, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly
ochranu právům podle čl. 90 Ústavy ČR.
Ústavní soud proto dospěl k závěru, že Městský soud v Praze
nedostatečně posoudil restituční věc stěžovatelů, když rozhodl,
aniž by doplnil řízení výslechy navržených svědků o občanském
a politickém postoji J. H. v době před okupací a v době okupace
(což bylo odepřeno J. H. v době řízení, která byla zakončena výše
citovanými výměry). Nebylo také možno nepřihlédnout k tomu, že
řízení před Městským soudem v Praze zůstalo kusé, pokud jde
o zjištění a zhodnocení toho, zda J. H. za své verbální výroky, za
které byl oběma výše citovanými výměry označen za osobu spadající
pod ustanovení §3 odst. 1 písm. a) dekretu č. 12/1945 Sb., byl
trestně stíhán, či zda byl stíhán či potrestán za nějakou
konkrétní činnost či jednání dle dekretu č. 16/1945 Sb., případně
dekretu č. 138/1945 Sb., či zda byl zajištěn jako osoba státně
nespolehlivá dle dekretu č. 137/1945 Sb.
Provedení těchto důkazů bylo nezbytné k tomu, aby byl získán
podklad pro posouzení otázky, zda J. H. skutečně ex lege ke dni
23. 6. 1945 pozbyl předmětný majetek, nebo zda - právě proto, že
hmotněprávní podmínky pro konfiskaci dle dekretu č. 12/1945 Sb.
dány nebyly - bylo nutno na něj pohlížet jako na vlastníka a od
posouzení této otázky pak dovodit závěr o tom, zda výměr Zemského
národního výboru a výměr Ministerstva zemědělství, jenž byl vydán
již v tzv. rozhodném období, jsou akty politické perzekuce dle §6 odst. 1 písm. r) zákona o půdě, eventuálně postupu porušujícího
obecně uznávaná lidská práva a zda byl dán právní důvod ke
konfiskaci předmětných nemovitostí J. H. či nikoli, či zda došlo
k přechodu nemovitostí na stát bez právního důvodu.
Ústavní soud, s přihlédnutím k výše uvedeným skutečnostem,
dospěl k závěru, že ústavní stížnost je důvodná. Stížností
napadeným rozsudkem Městského soudu v Praze byly porušeny články
36 odst. 1, 2 a 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, jakož
i čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod, když právům stěžovatelů nebyla poskytnuta náležitá
ochrana. Proto Ústavní soud podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a)
zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ústavní stížnosti
stěžovatelů vyhověl a napadený rozsudek Městského soudu v Praze
zrušil. Současně zrušil z ekonomických důvodů a pro zjednodušení
dalších procesních kroků i rozhodnutí Okresního úřadu Strakonice,
okresního pozemkového úřadu.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 8. ledna 2002