ECLI:CZ:US:2002:1.US.469.01
sp. zn. I. ÚS 469/01
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky V. H-ové, proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 12. 4. 2002, č. j. 38 Ca 210/2000-42, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
I.
Stěžovatelka ve své včas podané ústavní stížnosti navrhla
zrušení shora uvedeného rozhodnutí obecného soudu. Namítala, že
rozhodnutím Okresního úřadu Jindřichův Hradec, Pozemkového úřadu
v Jindřichově Hradci (dále jen "pozemkový úřad") ze dne 5. 1.
2000, sp. zn. PÚ 182/2000-333/Mx, bylo určeno, že není vlastníkem
nemovitostí (v rozhodnutí specifikovaných) v k. ú. a obci C., dle
zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů (dále
jen "zákon o půdě"). Proti tomuto rozhodnutí podala opravný
prostředek ke Krajskému soudu v Českých Budějovicích, který věc
postoupil Městskému soudu v Praze. Tento obecný soud napadeným
rozsudkem rozhodnutí pozemkového úřadu potvrdil.
Stěžovatelka v odůvodnění své stížnosti uvedla, že dne 3. 4.
1945 zemřel J. K., trvale bytem C. 8, vlastník sporných
nemovitostí (dále jen "původní vlastník"). Tyto nemovitosti byly
původnímu vlastníkovi konfiskovány na základě dekretu prezidenta
republiky č. 12 ze dne 21. 6. 1945, který nabyl účinnosti dne 23.
6. 1945. Stěžovatelka konstatovala, že uvedený dekret o znárodnění
majetku byl vydán a účinnosti nabyl až po smrti původního
vlastníka. Konfiskace byla provedena vyhláškou Okresního národního
výboru D. ze dne 21. 9. 1945, č. j. 9859/X, kde je jmenovaný
uveden pod č. 24. Podáním ze dne 20. 10. 1945 žádala pozůstalá
manželka původního vlastníka, paní J. K-ová, Okresní národní výbor
D. o vynětí majetku zemřelého manžela z konfiskace, což bylo
zamítnuto výměrem tohoto úřadu ze dne 4. 10. 1946 pod č. j.
5910/3-X. Stěžovatelka uvedla, že posledně uvedené doklady se již
pravděpodobně nedochovaly, avšak jejich existenci prokazuje výměr
ONV D. ze dne 28. 8. 1948, č. j. 4887/15-X-48. Stěžovatelka dále
konstatovala, že majetek po zemřelém původním vlastníkovi zřejmě
byl projednán v dědickém řízení (doklad svědčící o této
skutečnosti se nepodařilo nalézt). Existenci tohoto řízení však
dle názoru stěžovatelky prokazuje výzva Zemědělské komise pro
agrární operace v Brně ze dne 15. 6. 1946, č. j. 666/P/VI-1-1946.
Paní J. K-ová byla jedinou dědičkou po původním vlastníkovi.
Stěžovatelka vyslovila domněnku, že je pravděpodobné, že dědické
řízení bylo ukončeno a majetek byl J. K-ové přiřčen. Současně
uvedla, že ve vývoji věci je dále podstatný výměr Krajského
národního výboru v Jihlavě ze dne 13. 12. 1950, sp. zn.
562-12.12-1950/X-5, kterým bylo zamítnuto odvolání J. K-ové proti
rozhodnutí ONV Dačice ze dne 28. 8. 1948 (viz shora), kterým byl
na základě pokynu Zemského národního výboru v Brně zrušen výměr
tohoto úřadu ze dne 4. 10. 1946 (viz rovněž shora). Zatímco
výměrem z roku 1946 byla předmětná konfiskace zrušena, výměr
z roku 1948 předchozí výměr zrušil a KNV v Jihlavě v roce 1950
konfiskaci potvrdil.
Stěžovatelka zdůraznila, že kroky vůči J. K-ové provedly
státní orgány nedemokratického státu, a to postupem porušujícím
obecně uznávaná lidská práva a svobody. Šlo tedy o akt persekuce,
provedený vůči J. K-ové po 25. 2. 1948, a proto restituční nárok
oprávněné osoby by měl být po právu uznán.
Dne 21. 3. 1971 J. K-ová zemřela, přičemž Státní notářství
v Jindřichově Hradci dědické řízení zastavilo dne 15. 7. 1971 pod
č. j. D 336/71 pro nemajetnost zůstavitelky. Stěžovatelka uvedla,
že tyto skutečnosti jsou patrné z potvrzení Státního notářství
Jindřichův Hradec ze dne 20. 3. 1992, č. j. Nsu f 208/92.
Stěžovatelka namítala, že ve skutečnosti měla majetek po J.
K-ové zdědit podle ustanovení §475 občanského zákoníku její tehdy
žijící sestra L. A-ová.
Stěžovatelka, coby neteř paní J. K-ové, uplatnila
k předmětnému majetku řádně a včas restituční nárok dle zákona
o půdě.
Podle názoru stěžovatelky se Městský soud nevypořádal se
skutečností, že konfiskace majetku původního vlastníka byla
v roce 1946 pravomocně zrušena, a byla tak obnovena ležící
pozůstalost, tvořená majetkem původního vlastníka. Tato
pozůstalost měla být projednána v dědickém řízení. Stěžovatelka
současně vyslovila obecnému soudu kritiku za jednostrannou
akcentaci výměrů totalitního státu, které potvrzovaly konfiskaci.
Obecný soud tak dle mínění stěžovatelky pominul skutečnost, že věc
pravomocně skončená byla svévolně na pokyn Zemského národního
výboru v Brně, Okresním národním výborem D. znovu otevřena
a potvrzena konfiskace původnímu vlastníkovi. Stěžovatelka
nesouhlasila se závěry obecného soudu, který dovodil, že vzhledem
k tomu, že nebylo prokázáno, že J. K-ová nemovitosti zdědila, tyto
nemovitosti přešly z původního vlastníka na stát. Zdůraznila, že
průkaz této skutečnosti nemůže jít k její tíži.
Předsedkyně senátu 38 Ca Městského soudu v Praze, JUDr. K.
Ch-ová, k předmětné věci sdělila, že je dle jejího názoru třeba
vycházet z toho, že v průběhu řízení nebylo žádným způsobem
prokázáno, že paní J. K-ová nabyla předmětné nemovitosti do svého
vlastnictví jako dědička po původním vlastníkovi po proběhnutí
dědického řízení podle tehdy platné právní úpravy. Nemovitosti
tedy přešly na stát z původního vlastníka J. K. Z hlediska samotné
ústavní stížnosti pak považoval soud za potřebné poukázat na to,
že ve stížnosti jsou opakovány v podstatě námitky uvedené
v opravném prostředku a ústavní stížnost ani nevymezuje, jaké
základní právo stěžovatelky bylo napadeným rozsudkem porušeno. Ze
všech uvedených důvodů má obecný soud za to, že ústavní stížnost
není důvodná.
Ze spisu k uvedené věci vyplývá, že pozemkový úřad dospěl po
provedeném řízení k závěru, že pokud byla J. K-ová vyzvána
přípisem Zemské komise pro agrární operace v Brně ze dne 15. 6.
1946 k "doprojednání" pozůstalosti do 15. 7. 1945 a doklad
o "doprojednání" dědictví nebyl u Státního notářství
v Jindřichově Hradci nalezen, pak zřejmě k nabytí dědictví
nedošlo. Proto byl ONV v D. zrušen výměr ze dne 4. 10. 1946, č. j.
5910/3-X, a konfiskace majetku byla potvrzena. Nemovitosti byly
tedy konfiskovány J. K. a ne jeho manželce, a proto nelze
stěžovatelku uznat oprávněnou osobou ve smyslu ustanovení §2
odst. 2 zákona č. 243/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky
související se zákonem o půdě.
Proti tomuto rozhodnutí podala stěžovatelka opravný
prostředek, ve kterém uplatnila v podstatě shodnou argumentaci
jako ve své ústavní stížnosti.
Městský soud v Praze v odůvodnění svého rozhodnutí nejprve
popsal skutkový stav (tvrzení stěžovatelky uvedené v její ústavní
stížnosti je v základním popisu událostí ve shodě s tímto
konstatováním). Obecný soud věc uzavřel tak, že vzhledem k tomu,
že se u původního vlastníka jednalo o osobu německé národnosti,
byl jeho zemědělský majetek konfiskován podle dekretu prezidenta
republiky č. 12/1945 Sb. J. K-ová sice požádala o vynětí majetku
z konfiskace, ale této žádosti v konečné fázi nebylo vyhověno.
Podle názoru obecného soudu má rozhodující význam výměr ONV v D.
ze dne 28. 8. 1948, č. j. 4887/15-X-48, kterým byl zrušen výměr
téhož orgánu ze dne 4. 10. 1946, č. j. 5910/3-X, jímž bylo
vyhověno odvolání proti konfiskaci zemědělského majetku.
Konfiskace byla výměrem z roku 1948 potvrzena. V návaznosti na
uvedené pak výměrem Krajského národního výboru v Jihlavě ze dne
13. 12. 1950, zn. 562-12.12-1950/X-5, nebylo odvolání proti
konfiskaci zemědělského majetku ze dne 28. 8. 1948 vyhověno
a konfiskace byla potvrzena. Z těchto skutečností vyvodil obecný
soud závěr, že ke konfiskaci bylo přistoupeno proto, že J. K-ová
neprokázala, že na ni předmětné nemovitosti přešly, neboť takový
převod nebyl do pozemkové knihy zapsán. Z obsahu správního spisu
je zřejmé, že se nepodařilo dohledat žádné listiny, ze kterých by
vyplývalo, jaký majetek nabyla J. K-ová po svém manželovi J.
K-ovi. V jednotlivých vložkách pozemkové knihy jako vlastnice
předmětných nemovitostí zapsána nebyla. Za takové situace nelze
konfiskaci zemědělského majetku původního vlastníka (jako osoby
německé národnosti) považovat podle dekretu č. 12/1945 Sb. za
nezákonnou a neoprávněnou. Byl konfiskován zemědělský majetek
osoby německé národnosti, nejednalo se o zneužití dekretu, ze
kterého by bylo možno dovodit naplnění restitučního titulu podle
ust. §6 odst. 1 písm. r) zákona o půdě (přechod majetku na stát
v důsledku politické persekuce nebo postupem porušujícím obecně
uznávaná lidská práva a svobody).
II.
Ústavní soud po posouzení předmětné stížnosti po stránce
skutkové i právní, jakož i na základě vyjádření obecného soudu,
dospěl k závěru, že podaná ústavní stížnost není důvodná.
Ústavní soud považoval v předmětné věci za vhodné zdůraznit,
že Ústavní soud není vrcholem soustavy obecných soudů (čl. 81
a čl. 90 Ústavy ČR). Nemůže proto na sebe atrahovat právo
přezkumného dohledu nad jejich činností. To ovšem jen potud, pokud
tyto soudy ve své činnosti postupují ve shodě s obsahem hlavy páté
Listiny základních práv a svobod a pokud napadeným rozhodnutím
nebylo porušeno základní právo či svoboda zaručené ústavním
zákonem nebo ratifikovanou mezinárodní smlouvou.
V návaznosti na výše uvedené Ústavní soud nezjistil nic, co
by nasvědčovalo tomu, že v průběhu řízení k takovému porušení práv
došlo. Provádění dokazování probíhalo způsobem zákonem
předpokládaným a pokud jde o samotné vyhodnocení důkazů, pak ani
jejich hodnocení nevybočilo, podle přesvědčení Ústavního soudu,
z rámce ustanovení §132 o. s. ř.
Z odůvodnění napadeného rozsudku vyplývá, že v ustanovení §2 odst. 3 zákona č. 243/1992 Sb., kterým se upravují některé
otázky související se zákonem o půdě, ve znění pozdějších
předpisů, je uvedeno, které osoby a v jakém pořadí jsou
oprávněnými osobami, zemřela-li osoba uvedená v odst. 1 nebo 2
před uplynutím lhůty uvedené v §11a, nebo byla-li před uplynutím
této lhůty prohlášena za mrtvou (původní vlastník). Ze shora
uvedených skutečností vyplývá, že předmětné nemovitosti přešly na
stát z J. K. na základě dekretu č. 12/1945 Sb. (a nikoliv od jeho
manželky J. K-ové). Stěžovatelka není k J. K. v zákonem
předpokládaném příbuzenském poměru. Proto nemohla mít v rámci
restitučního řízení postavení oprávněné osoby.
Ústavní soud dále poznamenává, že na posouzení předmětné věci
ve vazbě na ležící pozůstalost (hereditas iacens) se vztahovala
příslušná ustanovení Obecného zákoníku občanského z roku 1811
(dále jen "OZO"). Tento zákoník dopadal na veškeré země dědičné
a na území tehdejší ČSR platil až do vydání tzv. "středního
občanského zákoníku" v roce 1950. Podle tohoto zákoníku dědic
nabýval dědictví a stal se jeho vlastníkem teprve odevzdáním
dědictví. Okamžik smrti zůstavitele a okamžik nabytí dědictví tedy
nespadal vjedno. OZO specifikoval hereditas iacens tak, že ležící
pozůstalost měla charakter účelového jmění s vlastní právní
subjektivitou. Podle OZO bylo třeba k přechodu vlastnického práva
zvláštního řízení. Toto řízení o projednání pozůstalosti se
projednávalo ex offo, příslušný byl okresní soud. Soudní řízení
probíhalo podle patentu č. 208/1854 ř. z., o řízení nesporném,
a zákona č. 100/1931 Sb., o základních ustanoveních soudního
řízení nesporného (oba zmíněné předpisy byly zrušeny v roce
1950). Pokud soud o dědictví nerozhodl, mělo právní status
hereditas iacens. Dědicové, kteří chtěli napadlé dědictví nabýt,
museli v rámci tohoto řízení podat dědickou přihlášku. Před
přijetím dědictví dědicem se tedy hledělo na pozůstalost tak,
jakoby ji zemřelý dosud držel. Pro posouzení, komu majetek patří
v době konfiskace, je tedy rozhodující, ve které fázi dědického
řízení ke konfiskaci došlo.
Ve smyslu dřívější judikatury Ústavního soudu (srov. např.
sp. zn. III.ÚS 171/96 in Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu,
sv. 8, roč. 1997 - II. díl, s. 189 a násl.) proběhla konfiskace
v době, kdy původní vlastník (zůstavitel) již sice nežil, avšak
byl ještě fiktivním držitelem pozůstalosti, neboť k přijetí
pozůstalosti (dle listin předložených v rámci důkazního řízení)
pravděpodobně nedošlo (v průběhu řízení se tuto skutečnost
nepodařilo stěžovatelce prokázat). Ústavní soud podotýká, že
s přihlédnutím k popsanému skutkovému i právnímu stavu věci bylo
důkazní břemeno na straně stěžovatelky, přičemž stěžovatelce se
toto břemeno nepodařilo unést. Stěžovatelka se sama ve své
stížnosti k této okolnosti (nabytí majetku po zemřelém J. K-ovi)
staví tak, že pokud byla J. K-ová vyzvána Zemědělskou komisí pro
agrární operace v Brně dne 15. 6. 1946 k projednání předmětné
pozůstalosti a odevzdání opisu odevzdací listiny, nebylo
"v silách venkovské ženy" splnit tento požadavek. Navíc
stěžovatelka uvedla, že dle jejího názoru tento požadavek
z hlediska pozůstalosti po původním vlastníkovi zřejmě neměl žádný
význam, protože sporné nemovitosti byly konfiskovány v období od
21. 9. 1945, a proto nemohly být předmětem pozůstalosti (takže
vlastně sama se po stránce skutkové přiklání k závěrům, ke kterým
dospěly i orgány veřejné moci).
Orgány veřejné moci proto nepochybily, pokud o uplatněném
restitučním nároku rozhodly tak, že stěžovatelka není vlastníkem
předmětných nemovitostí.
V návaznosti na výše uvedené dospěl Ústavní soud k závěru, že
v daném případě nedošlo k porušení ústavně zaručených práv
a svobod stěžovatelky (ostatně stěžovatelka ve své ústavní
stížnosti ani údajné porušení základních práv a svobod nijak blíže
nespecifikovala). Ústavnímu soudu proto nezbylo než ve smyslu
ustanovení §82 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
ve znění pozdějších předpisů, návrh stěžovatelky zamítnout.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 1. října 2002