ECLI:CZ:US:2002:2.US.251.02
sp. zn. II. ÚS 251/02
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě, ve věci ústavní stížnosti A., spol. s r. o., proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 21. 1. 2002, č.j. 29 Ca 497/2001 - 14, za účasti Krajského soudu v Brně jako účastníka řízení a Finančního ředitelství v Brně jako vedlejšího účastníka řízení, takto:
Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 21. 1. 2002, č.j. 29
Ca 497/2001-14, se zrušuje.
Odůvodnění:
I.
Ústavní soud obdržel dne 24. 4. 2002 ústavní stížnost
stěžovatele podle čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR, ve které
napadl v záhlaví uvedené rozhodnutí obecného soudu a namítl, že
bylo zasaženo do jeho ústavně zaručených práv, konkrétně dle čl.
36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina")
a čl. 90 Ústavy ČR.
Z ústavní stížnosti a příslušného soudního spisu bylo
Ústavním soudem zjištěno, že stěžovatel se žalobou podanou dne
23. 11. 2001 u Krajského soudu v Brně domáhal přezkoumání
rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně (vedlejšího účastníka
v řízení před Ústavním soudem), kterým bylo zamítnuto jeho
odvolání proti prvostupňovému rozhodnutí Finančního úřadu ve
Znojmě, kterým správce daně ve smyslu §54 a §55 zákona o správě
daní a poplatků zamítl žádost stěžovatele o obnovu řízení ve věci
dříve vydaného platebního výměru Finančního úřadu ve Znojmě.
Ústavní stížností napadeným usnesením krajský soud řízení o žalobě
proti správnímu rozhodnutí zastavil, když konstatoval, že
okamžikem podání žaloby vznikla stěžovateli poplatková povinnost
podle zákona č. 549/1991 Sb. o soudních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o soudních poplatcích").
Současně s podáním žaloby se stal soudní poplatek splatným.
Protože stěžovatel svou povinnost nesplnil, byl soudem vyzván
k jejímu splnění v dodatečně stanovené osmidenní lhůtě. Právní
zástupkyně stěžovatele výzvu převzala dne 4. 12. 2001, avšak lhůta
uplynula marně, a proto soud řízení zastavil.
Proti v záhlaví uvedenému usnesení krajského soudu podal
stěžovatel ústavní stížnost a navrhl jeho zrušení. Námitky
stěžovatele spočívají jednak v tvrzení, že výzva k zaplacení
soudního poplatku neobsahovala přesné uvedení, že poskytnutá
osmidenní lhůta je již lhůtou dodatečnou a dále jeho námitky
směřovaly proti tvrzenému nerespektování ustanovení §49 odst. 1
občanského soudního řádu ze strany krajského soudu. Stěžovatel se
domnívá, že výzva k zaplacení soudního poplatku měla být doručena
nejen jeho právnímu zástupci, ale i samotnému stěžovateli, když on
je tou osobou, která má v řízení něco osobně vykonat.
Ústavní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti podání
navrhovatele. Ústavní stížnost byla podána včas, stěžovatel
oprávněný k jejímu podání byl řádně zastoupen a vyčerpal všechny
prostředky, které mu zákon k ochraně jeho práv poskytuje. Proto
byla ústavní stížnost shledána přípustnou a Ústavní soud ji
projednal.
Ústavní stížnost je oprávněna podat fyzická nebo právnická
osoba, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož
byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci,
bylo porušeno její ústavně zaručené základní právo nebo svoboda
[§72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu")].
Vedlejší účastník ve svém vyjádření k ústavní stížnosti pouze
sdělil, že se nevzdává postavení vedlejšího účastníka řízení
a souhlasil s upuštěním od ústního jednání.
K ústavní stížnosti se obsáhle vyjádřil předseda senátu 29 Ca
Krajského soudu v Brně, který rovněž souhlasil s upuštěním od
ústního jednání a navrhl, aby Ústavní soud ústavní stížnost jako
zjevně neopodstatněnou odmítl. Účastník řízení považuje tvrzení
stěžovatele o nedostatečném porozumění výzvě krajského soudu za
tvrzení ryze účelové, neboť v opačném případě by se ze strany jeho
právní zástupkyně muselo jednat o elementární nepochopení způsobu,
jakým má být ze strany účastníků občanského soudního řízení plněna
vůči soudu jejich poplatková povinnost. Jak soudu uvedl
v odůvodnění napadeného usnesení, poplatková povinnost vznikla
stěžovateli v dané věci již okamžikem podání žaloby. Nejde
o povinnost ukládanou soudem, ale o povinnost vyplývající přímo ze
zákona [§4 odst. 1 písm. a) zákon o soudních poplatcích]. Výzva
soudu ze dne 29. 11. 2001 tedy reagovala právě na nesplnění
zákonné povinnosti stěžovatelem a lhůta k zaplacení soudního
poplatku v této výzvě uvedená je právě lhůtou "dodatečně soudem
stanovenou" k tomuto procesnímu úkonu. Krajský soud při tom
postupoval plně v intencích ustanovení §9 odst. 1 věty před
středníkem zákona o soudních poplatcích, neboť toto ustanovení
soudu ukládá vyzvat poplatníka k (dodatečnému) zaplacení soudního
poplatku ve lhůtě, kterou mu určí, není-li poplatek za řízení,
splatný podáním návrhu na zahájení řízení, zaplacen. Předseda
senátu dále uvedl, že k výzvě byl použit standardní formulář,
jehož použití vyplývá z příslušných interních normativních
instrukcí. K námitce stěžovatele, že výzva k zaplacení soudního
poplatku byla doručena pouze jeho právní zástupkyni a nikoliv jemu
samotnému, předseda senátu uvedl, že nadále nepovažuje výzvu
k zaplacení soudního poplatku za výzvu k nezastupitelnému
procesnímu úkonu, jak to má na mysli ustanovení §49 odst. 1 věta
druhá občanského soudního řádu. Pro soudní řízení je totiž zcela
nepodstatné, kdo fakticky požadovaný soudní poplatek zaplatil
a nemůže jít proto v žádném případě o plnění povinnosti, ke které
je povolán toliko účastník řízení a nikdo jiný. V opačném případě
by se dospělo k jistě absurdnímu závěru, kdyby soud při zjištění,
že kolkovou známku vylepil například na stejnopisu žaloby fakticky
někdo jiný než žalobce (poplatník), řízení pro nezaplacení
soudního poplatku žalobcem zastavil (neboť povinnost by byla
splněna někým jiným), přičemž by současně rozhodl o vrácení
soudního poplatku osobě, která kolek vylepila, neboť ta
k zaplacení soudního poplatku přistoupila bez právního důvodu.
Účastník řízení dále uvedl, že nečinnost žalobce či zmocněnce,
jakožto osoby, která zastupuje žalobce po celé řízení před obecným
soudem, nemůže být napravována cestou vyvolání řízení před orgánem
ochrany ústavnosti.
II.
K interpretaci §49 odst. 1 občanského soudního řádu
v řízení dle části páté hlavy druhé občanského soudního řádu se
Ústavní soud již opakovaně vyjádřil zejména v nálezu, sp. zn. IV.
ÚS 238/99 (shodné stanovisko pak k věci zaujal i v rozhodnutích
dalších, a to v nálezech, sp. zn. II. ÚS 177/2000, II. ÚS
217/2000, II. ÚS 377/2000, II. ÚS 738/2000, IV. ÚS 48/01 a III. ÚS
292/01). Ústavní soud akceptoval jako ústavně konformní názor,
z něhož plyne, že má-li účastník osobně v řízení něco vykonat,
doručuje se písemnost nejen zástupci, ale i jemu, což se vztahuje
i na výzvu k zaplacení soudního poplatku. Výzvu k zaplacení
soudního poplatku je tudíž třeba doručit nejen právnímu zástupci,
ale i účastníkovi (žalobci) samému. Pokud se tak nestalo a přesto
došlo k zastavení řízení o správní žalobě pro nezaplacení soudního
poplatku, představuje, dle Ústavního soudu, takový postup zásah do
ústavně zaručeného práva na soudní ochranu proti rozhodnutí orgánu
veřejné správy, a to zejména z toho důvodu, že ve správním
soudnictví soud nemá možnost jakkoli zohlednit dodatečné zaplacení
a v řízení pokračovat. Ústavní rozměr takového postupu je pak
nutno především spatřovat v tom, že porušení §49 odst. 1
občanského soudního řádu, jež v konečném důsledku vedlo
k zastavení řízení, současně představuje též zásah do ústavně
zaručeného základního práva domáhat se stanoveným postupem svého
práva u nezávislého a nestranného soudu, zakotveného v čl. 36
odst. 1 Listiny, podle něhož jsou soudy povolány především
k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu
právům.
V nyní posuzované ústavní stížnosti, která vykazuje
s citovanými nálezy Ústavního soudu shodu v podstatných
okolnostech, pak Ústavní soud nemá důvod se odchýlit od svých
dříve učiněných právních závěrů a nadále setrvává na svém názoru,
že pokud došlo k zastavení řízení o správní žalobě pro nezaplacení
soudního poplatku, aniž by předtím byla výzva k jeho zaplacení
doručena i navrhovateli samotnému, představuje takový postup zásah
do ústavně zaručeného práva na soudní ochranu. Na svém právním
názoru pak Ústavní soud setrvává tím spíše, že plénum Ústavního
soudu, které se dne 18. 4. 2001 zabývalo návrhem I. senátu na
přijetí odlišného stanoviska - v podstatě podporujícího postup
obecného soudu - setrvalo na názoru vyjádřeném ve výše citovaných
nálezech (k tomu srov. cit. nález, sp. zn. IV. ÚS 48/01).
Pro výše uvedené porušení práva dle čl. 36 odst. 1 Listiny
Ústavní soud ústavní stížnosti vyhověl a výrokem označené
rozhodnutí Krajského soudu v Brně zrušil podle ustanovení §82
odst. 1 a 3 zákona o Ústavním soudu. Konstatované porušení čl. 36
odst. 1 Listiny samo odůvodňuje zrušení napadeného rozhodnutí
a Ústavní soud se dále nezabýval dalšími námitkami stěžovatele.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 8. 10. 2002