ECLI:CZ:US:2002:2.US.710.2000
sp. zn. II. ÚS 710/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě, ve věci ústavní stížnosti M. Š-ové, proti rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 27. 9. 2000, č.j. 28 Cdo 2191/2000 - 87, proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích - pobočka v Táboře, ze dne 30. 5. 2000, č.j. 15 Co 353/2000 - 73, a proti rozsudku Okresního soudu v Táboře ze dne 10. 2. 2000, č.j. 7 C 117/97 - 59, za účasti Nejvyššího soudu ČR, Krajského soudu v Českých Budějovicích - pobočka v Táboře, a Okresního soudu v Táboře, jako účastníků řízení, a České republiky - Ministerstva financí, jako vedlejšího účastníka řízení, takto:
Rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 27. 9. 2000, č.j. 28 Cdo
2191/2000 - 87, rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích
- pobočka v Táboře, ze dne 30. 5. 2000, č.j. 15 Co 353/2000 - 73,
rozsudek Okresního soudu v Táboře ze dne 10. 2. 2000, č.j. 7
C 117/97 - 59, a usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích
- pobočka v Táboře, ze dne 17. 12. 1999, č.j. 15 Co 206/99 - 53,
se zrušují.
Odůvodnění:
Ústavní soud obdržel ústavní stížnost stěžovatelky podle čl.
87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR, ve které napadá v záhlaví uvedená
rozhodnutí obecných soudů a namítá, že došlo k porušení jejích
ústavně zaručených práv, konkrétně pak čl. 11 odst. 1 a čl. 36
odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina")
a čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod
(sdělení Federálního ministerstva zahraničních věcí č. 209/1992
Sb.), ve znění pozdějších protokolů (dále jen "Úmluva").
Z ústavní stížnosti a příslušného soudního spisu vyplývá
následující skutkový stav věci. Okresní soud v Táboře mezitímním
rozsudkem ze dne 13. 1. 1999, č.j. 7 C 117/97 - 37, rozhodl, že
základ žalobního nároku stěžovatelky (navrhovatelky v řízení před
obecnými soudy) je vůči odpůrci České republice - Ministerstvu
financí ČR (vedlejšímu účastníkovi v řízení před Ústavním soudem),
opodstatněný. Předmětem řízení byl uplatněný nárok na náhradu dle
zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 87/1991 Sb.), za
nemovitosti nacházející se v kat. úz. P., které nelze stěžovatelce
vydat. Okresní soud dovodil, že znárodnění nemovitostí, za něž
stěžovatelka požaduje náhradu, proběhlo v rozporu s tehdejšími
předpisy a bez jakékoliv náhrady. Nároky ohledně parcely č. 707
v kat. úz. P., která byla původně pastvinou, je nutno uplatňovat
dle zákona č. 229/1991 Sb., ovšem náhrada za ostatní znárodněné
nemovitosti, které dnes nelze vydat, stěžovatelce přísluší, neboť
je oprávněnou osobou dle §3 odst. 4 písm. a) i b) zákona č.
87/1991 Sb. a při širším výkladu dokonce i dle písm. c) tohoto
ustanovení. V době znárodnění byly nemovitosti ve vlastnictví
druhé manželky dědečka stěžovatelky paní M. K., po ní byla na
základě platně zřízené fideikomisární substituce dle §608
o. z. o. dědičkou matka stěžovatelky a po té dědila jako závětní
dědička sama stěžovatelka. Na základě odvolaní vedlejšího
účastníka bylo rozhodnutí soudu prvního stupně zrušeno usnesením
Krajského soudu v Českých Budějovicích - pobočka v Táboře, ze dne
17. 12. 1999, č.j. 15 Co 206/99 - 53, a věc byla vrácena k řízení
okresnímu soudu. Odvolací soud konstatoval, že závěr okresního
soudu o opodstatněnosti základu nároku (míněno nepochybně v celém
rozsahu) je v rozporu s tím, že okresní soud současně konstatuje,
že náhradu za původní parcelu č. 707 nelze přiznat dle zákona č.
87/1991 Sb., nýbrž dle zákona o půdě. Odvolací soud dále vytkl
okresnímu soudu procesní vady v otázce vymezení okruhu účastníků.
Odvolací soud nakonec konstatoval, že výklad okresního soudu by
přivodil nanejvýš spravedlivé důsledky, neboť nebýt znárodnění
sporných nemovitostí, které dle názoru okresního soudu proběhlo
v rozporu s tehdy platnými předpisy a bez poskytnutí náhrady
(i když v tomto směru nelze přehlédnout, že zdůvodnění tohoto
názoru okresním soudem je jen okrajové a není podloženo
konkrétními úvahami), stala by se matka stěžovatelky z titulu
fideikomisární substituce jejich vlastnicí jako dědička po R. K.
(zemřel 14. 4. 1941). Zákon o mimosoudních rehabilitacích však
stanoví okruh oprávněných osob zcela jednoznačně a odvíjí jej od
osoby, která byla vlastníkem věci v době jejího přechodu na stát.
Takovouto osobou byla v daném případě M. K-ová. Ta zemřela dne
28. 6. 1955 a jejími závětními dědičkami byly stěžovatelka
(ohledně nemovitostí v P., které jsou ovšem odlišné od těch, za
něž stěžovatelka požaduje náhradu), matka stěžovatelky M. V-ová
(ohledně doživotního práva požívání těchto nemovitostí a ohledně
pohledávky z běžného účtu u Státní spořitelny v Praze III)
a konečně neteř zůstavitelky J. B-ová ohledně zůstavitelčina
majetku. To, že R. K. ve své závěti, jíž odkázal veškerý majetek
své druhé manželce M. K-ové, určil současně matku stěžovatelky
svojí fideikomisární substitutkou ohledně nemovitého jmění, nemůže
mít z hlediska okruhu oprávněných osob dle §3 zákona č. 87/1991
Sb. význam, neboť R. K. by nemohl být oprávněnou osobou dle odst.
1 cit. ustanovení. Stěžovatelka ani její matka tedy nebyly
dědičkami po M. K-ové ze závěti, které nabyly celé dědictví ve
smyslu §3 odst. 4 písm. a) zákona č. 87/1991 Sb., a jelikož jim
dle závěti připadly jen jednotlivé věci či práva, jichž se však
povinnost vydání dle §6 zákona č. 87/1991 Sb. netýká, nepřipadá
v úvahu ani jejich postavení oprávněné osoby dle §3 odst. 4 písm.
b) zákona č. 87/1991 Sb. V žádném případě pak nelze dovodit, že je
stěžovatelka oprávněnou osobou dle písm. c) cit. ustanovení, neboť
není ani dítětem, ani manželem M. K-ové. Ve věci následně rozhodl
Okresní soud v Táboře, který, vázán právním názorem odvolacího
soudu, ústavní stížností napadeným rozhodnutím návrh stěžovatelky
v celém rozsahu zamítl. Na základě odvolání stěžovatelky bylo
rozhodnutí soudu prvního stupně potvrzeno ústavní stížností
napadeným rozhodnutím odvolacího soudu. Stěžovatelka ve věci dále
využila mimořádného opravného prostředku, o kterém rozhodl
Nejvyšší soud ČR ústavní stížností napadeným rozhodnutím, když
dovolání shledal přípustným avšak nedůvodným a zamítl jej.
V odůvodnění dovolací soud v podstatě konstatoval, že substitut,
který byl fideikomisární substitucí určen za dědice, má zachován
restituční nárok; toto právo však u něj končí a na další potomky
nepřechází. Opačný výklad, umožňující i povolání vnuků
zůstavitele, by byl příliš širokým výkladem vůle zákonodárce
nerespektujícím omezení dané restituční legislativou.
Proti v záhlaví uvedeným rozhodnutím obecných soudů podává
stěžovatelka ústavní stížnost a navrhuje jejich zrušení, když
nejprve opakuje skutkový stav věci a poté dovozuje, že napadená
rozhodnutí obecných soudů jsou v rozporu s jejími ústavně
zaručenými právy, jelikož obecné soudy provedly nesprávný výklad
slovního spojení "osoba, jejíž věc přešla do vlastnictví státu",
které je obsaženo v ustanovení §3 odst. 1 a 4 zákona č. 87/1991
Sb. a domnívá se, že za tuto osobu, tedy vlastníka, je třeba
považovat rovněž i matku stěžovatelky z titulu fideikomisární
substituce, což plně odpovídá nejen dobové právní teorii, ale
i judikatuře, neboť podle jejího názoru fideikomisární substitut
měl stejné postavení jako přední dědic a byl pokládán rovněž za
vlastníka nemovitostí, když spolu s předním dědicem měli oba
společné vlastnické právo.
Ústavní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti podání
navrhovatelky. Ústavní stížnost byla podána včas, stěžovatelka
oprávněná k jejímu podání byla řádně zastoupena a vyčerpala
všechny prostředky, které jí zákon k ochraně jejích práv
poskytuje. Proto byla ústavní stížnost shledána přípustnou
a Ústavní soud ji projednal.
Ústavní stížnost je oprávněna podat fyzická nebo právnická
osoba, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož
byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci,
bylo porušeno její ústavně zaručené základní právo nebo svoboda
[§72 odst. l písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 182/1993 Sb.")].
Předseda senátu 7C Okresního soudu v Táboře ve svém vyjádření
k ústavní stížnosti uvedl, že okresní soud shledal původně návrh
stěžovatelky oprávněným. Poté, co bylo jeho rozhodnutí zrušeno
odvolacím soudem, tak okresní soud byl jeho právním názorem vázán
a návrh musel zamítnout. Připouští, že námitky stěžovatelky mají
své opodstatnění a jejich posouzení Ústavním soudem lze jen
uvítat.
Ministerstvo financí ve vyjádření k ústavní stížnosti
navrhuje, aby ústavní stížnost byla jako zjevně neopodstatněná
odmítnuta, když její podstata spočívá pouze v nesouhlasu
stěžovatelky s právním názorem, ke kterému ale obecné soudy
dospěly na základě spravedlivého procesu a po učiněných skutkových
zjištěních, která ovšem nejsou v příkrém rozporu s tímto právním
závěrem.
Rovněž předseda senátu 15 Co Krajského soudu v Českých
Budějovicích - pobočka v Táboře, ve svém vyjádření k ústavní
stížnosti uvádí, že stěžovatelka nesprávně spatřuje porušení
jejích práv v tom, že obecné soudy měly v jejím případě jiný
právní názor než ona.
Předseda senátu 28 Cdo Nejvyššího soudu ČR ve vyjádření
k ústavní stížnosti uvádí, že ustanovení zákona č. 87/1991 Sb.
jsou v poměru nejen k ustanovením občanského zákoníku, ale
i k ostatním ustanovením právního řádu, ve vztahu speciality
a mají před nimi přednost. Pokud tedy zákon č. 87/1991 Sb. v §3,
jímž upravuje okruh oprávněných osob, v odstavci 1) stanoví, že
oprávněnou osobou je fyzická osoba, jejíž věc přešla do
vlastnictví státu a v návaznosti na to v odstavci 4) stanoví, že
zemřela-li tato osoba před uplynutím lhůty, v níž mohla nárok na
vydání věci uplatnit, jsou oprávněnými osobami (za splnění tam
dále uvedených dalších podmínek) fyzické osoby v přesně stanoveném
pořadí, vyjmenovaném v tomto odstavci 4) pod písm. a) až e), nelze
ani rozšiřujícím výkladem tento okruh osob doplňovat anebo měnit.
Ani při respektování principu, že v restitučních věcech se
zřetelem k zaměření právní úpravy zmírňovat, když už v některých
případech není možné zcela odstraňovat v období nesvobody
způsobené křivdy, nelze u závětních dědiců již zmíněná taxativní
ustanovení rozšiřovat i na děti oprávněné osoby, neboť právě
u těchto dědiců (závětních) zákon na rozdíl od ustanovení podle
písm. c) a e) jim takové oprávnění nepřiznává. Proto substitutovi,
který byl fideikomisární substitucí určen za dědice, sice svědčí
nárok, toto právo však již nepřechází na další potomky. Nejvyšší
soud tedy dovozuje, že nelze souhlasit s námitkou stěžovatelky
o nesprávné aplikaci zákonných ustanovení při posuzování jejího
restitučního nároku.
Ústavní soud především konstatuje, že mu v projednávané věci
přísluší, aby posoudil, jestli postupem obecných soudů nedošlo
k porušení ústavně zaručeného práva na spravedlivý proces ve
smyslu čl. 36 Listiny. Ústavní soud také odkazuje na svoji
ustálenou judikaturu, podle které není vázán odůvodněním ústavní
stížnosti. Naopak není v rozporu s jejím posláním, když je
napadené rozhodnutí orgánu veřejné moci přezkoumáno i z jiných
hledisek než těch, uvedených v ústavní stížnosti. Ústavní soud
následně dospěl k názoru, že ústavní stížnost je opodstatněná,
i když z jiných důvodů, než z těch v ní uvedených. Ústavní soud
dále konstatuje, že si je v posuzovaném případu také vědom ústavně
zaručeného principu nezávislosti rozhodování obecných soudů, který
se podle již ustálené judikatury Ústavního soudu uskutečňuje
v ústavním a zákonném procesněprávním a hmotněprávním rámci.
Procesněprávní rámec představují především principy řádného
a spravedlivého procesu, jak vyplývají z čl. 36 a násl. Listiny,
jakož i z čl. 1 Ústavy ČR. Jedním z těchto principů,
představujícím součást práva na řádný a spravedlivý proces, jakož
i pojmu právního státu (čl. 36 odst. 1 Listiny, čl. 1 Ústavy ČR),
a vylučujícím libovůli při rozhodování, je rovněž i ústavně
konformní interpretace a následná aplikace hmotně právních norem
na obecnými soudy zjištěný skutkový stav věci. S ohledem na
meritum věci a na obsah ústavní stížnosti se Ústavní soud zabýval
především ústavností interpretace aplikovaných ustanovení zákona
č. 87/1991 Sb.
Ústavní soud při posuzování ústavně právní relevance této
ústavní stížnosti vycházel především z principu, který je
opakovaně zdůrazňován v jeho judikatuře, a podle kterého klíčové
pojmy restitučních předpisů, v tomto případě zákona o mimosoudních
rehabilitacích, je nutné interpretovat ve specifickém kontextu
restitučního zákonodárství, které má za cíl zmírnit následky
některých majetkových křivd způsobených jednotlivcům totalitním,
nedemokratickým režimem v období let 1948 - 1989. Tento režim se
vyznačoval výběrem ekonomicky či sociálně definovaných
a determinovaných skupin, které v důsledku určitého společenského
znaku (vlastnictví výrobních prostředků apod.), považoval za
nepřátelské a vyvíjel na ně cílený individualizovaný dlouhodobý
nátlak. Tento režim byl dále charakteristický svým cíleným
zneužíváním vlastních normativních právních aktů a jejich cílenou
protizákonnou aplikací se snažil o dosažení maximálního
protizákonného porušování práv soukromých vlastníků ve prospěch
totalitní ideologie. V důsledku takových aktů pak bylo vlastníkům
bráněno nejen v řádném výkonu jejich vlastnického práva, ale mnoha
lidem bylo protizákonnými akty zabráněno, aby mohli v souladu
s platnými zákony svého vlastnického práva nabýt.
Ústavní soud konstatuje, že k otázce oprávněnosti
restitučních nároků osob v postavení fideikomisárních substitutů
se již jednou vyjádřil ve svém nálezu ze dne 20. listopadu 1997 ve
věci, sp. zn. IV. ÚS 205/97 (in Ústavní soud České republiky :
Sbírka nálezů a usnesení - svazek 9, č. 144, vydání 1., Praha, C.
H. Beck 1998). V tomto nálezu Ústavní soud vyslovil názor, že
politický nátlak nelze chápat jen jako jednorázový akt, ale rovněž
jako dlouhodobý proces, jehož výsledkem bylo to, že fyzická osoba
neučinila ani nemohla učinit právní úkon, jaký by v právním státě
nepochybně učinila. Není-li pochyb o tom, že stěžovatelův otec se
nemohl svého dědického podílu, jako náhradní dědic na bázi
institutu tzv. svěřenského náhradnictví, ujmout vlivem jednání
státu a jeho mocenských orgánů a jejich aktů, vydaných v tzv.
rozhodném období, a je-li tak naplněna skutková podstata
restitučního důvodu uvedeného v ustanovení §6 odst. 2 zákona č.
87/1991 Sb., potom neexistují důvody, proč by k nápravě takové
evidentní křivdy nemohlo dojít i ve vztahu k jeho dědici, tedy ve
vztahu ke stěžovateli. Tento výklad je v souladu i s preambulí
k zákonu č. 87/1991 Sb., v níž se deklaruje snaha zmírnit následky
majetkových a jiných křivd z období let 1948 - 1989, i když
s vědomím, že tyto křivdy, nelze nikdy napravit zcela. Všechny
skutečnosti a okolnosti konstatované v řízení vedeném pod sp. zn.
IV. ÚS 205/97 totiž posunuly pozici stěžovatelova otce, tedy
fideikomisárního substituta, do roviny, v níž jej již, a to
v rozsahu jeho podílu, nelze považovat pouze za osobu oprávněnou
podle ustanovení §3 odst. 4 písm. a), resp. b), zákona č.
87/1991 Sb., ale za oprávněnou osobu podle §3 odst. 1 citovaného
zákona.
Ústavní soud v nyní posuzovaném případu dospěl k závěru, že
nelze v žádném případě pomíjet základní skutečnosti a okolnosti,
které jsou společné oběma posuzovaným případům. Ústavní soud
zejména zdůrazňuje, že i v nyní posuzované ústavní stížnosti se
objevuje akt státního orgánu, kterým došlo ke znárodnění
předmětných nemovitostí a v důsledku toho bylo matce stěžovatelky
zabráněno, aby se v roce 1955 ujala svého dědictví z titulu
fideikomisární substituce po svém otci R. K., tedy v době, kdy
zemřela nevlastní matka stěžovatelky, paní M. K-ová, a právě
z důvodu zřízené fideikomisární substituce bylo třeba znovu
projednat dědictví po R. K. Tato skutečnost je pak doložena ve
spise Okresního soudu v Táboře, sp. zn. 7 C 117/97, kde je
založena kopie protokolu ze dne 29. 12 1955, sp. zn. D 946/55,
sepsaného státním notářstvím v Liberci o projednání pozůstalosti
po R. K. V tomto protokolu se mimo jiné uvádí, že matka
stěžovatelky se dostavila jako fideikomisární substitutka
k projednání dědictví, avšak na straně 3 v bodu I.2. je uvedeno,
že "Jiných nemovitostí podrobených substituci není. Tzv. usedlost
ve skutečnosti cementárna čp. 46 v P. (tedy nemovitost, za kterou
stěžovatelka požaduje náhradu) byla znárodněna výměrem min. stav.
z 19. 10. 1954, č.j. 115/712 - Práv. 2 - 54". Na základě těchto
skutečností a úvah pak Ústavní soud dospěl k závěru o podobnosti
projednávaného případu se zmiňovaným nálezem a dospěl rovněž
k závěru o protiústavnosti ústavní stížností napadených
rozhodnutí. Podle názoru Ústavního soudu opačná interpretace
příslušných ustanovení zákona o mimosoudních rehabilitacích je
interpretací extrémní, která zasáhla do práva stěžovatelky domoci
se právními prostředky nápravy dřívějších majetkových křivd
a vybočila z mezí ústavnosti. Rozhodnutí obecných soudů, která
nevzala v úvahu všechny uvedené relevantní okolnosti, tak lze
označit za stojící v příkrém rozporu s cílem restitučních předpisů
a jejich výklad za výklad extrémní a v důsledku toho odporující
ústavně zaručeným základním právům a svobodám.
Ústavní soud dále považuje za nutné zdůraznit, že v souladu
s ústavním vymezením svých pravomocí mu v posuzovaném případu
nepřísluší hodnotit a rovněž tak nečinil, kdy a jakým způsobem
došlo ke znárodnění nemovitostí, nehodnotil ani, jestli
v konečném důsledku bude stěžovatelka důsledně naplňovat všechny
podmínky zákona č. 87/1991 a případně jaká výše náhrad a za jaké
nemovitosti jí bude či nebude přiznána. To jsou skutečnosti,
jejichž posouzení přísluší soudům obecným. Ústavní soud
v posuzované věci toliko konstatuje, že u majetku poloviny
předmětných nemovitostí patřících původně výlučně R. K., a ke
kterému byla matce stěžovatelky zřízena fideikomisární substituce,
nelze v žádném případě zamítnout nárok stěžovatelky toliko
z důvodu, že její matka nespadá pod ustanovení §3 odst. 4 zákona
č. 87/1991 Sb., a to ve smyslu úvah Ústavního soudu uvedených
výše. Ústavní soud dále konstatuje, že vzhledem k datu úmrtí M.
K-ové se bude třeba také vypořádat s otázkou, jaké hmotně právní
normy bylo třeba použít na projednání jejího dědictví, a to za
situace, kdy v té době již neplatil obecný zákoník občanský.
Na základě výše uvedených úvah dospěl proto Ústavní soud
k závěru, že ústavní stížností napadenými rozhodnutími bylo
porušeno právo stěžovatelky na spravedlivé soudní řízení zakotvené
v čl. 36 odst. 1 Listiny. Porušení tohoto práva pak samo o sobě
opodstatňuje výrok o zrušení ústavní stížností napadených
rozhodnutí a Ústavní soud se již dále nezabýval dalšími námitkami
stěžovatelky. Ústavní soud svým výrokem zrušil rovněž usnesení
Krajského soudu v Českých Budějovicích - pobočka v Táboře, ze dne
17. 12. 1999, č.j. 15 Co 206/99 - 53, které ač nenapadeno ústavní
stížností je postiženo stejnou vadou jako po něm následující
rozhodnutí obecných soudů a právě právním názorem vysloveným
v tomto usnesení byl vázán soud prvního stupně, když následně
zamítl svým rozhodnutím návrh stěžovatelky.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 2. října 2002