ECLI:CZ:US:2002:4.US.488.01
sp. zn. IV. ÚS 488/01
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě, ve věci ústavní stížnosti J. H. a J. H., proti postupu Okresního úřadu Karlovy Vary, referátu regionálního rozvoje a Magistrátu města Karlovy Vary, stavebního úřadu, za účasti Okresního úřadu Karlovy Vary a Magistrátu města Karlovy Vary, a za vedlejšího účastenství Ing. Mgr. M. B. a L. B., takto:
1. Okresní úřad v Karlových Varech, referát regionálního rozvoje
a Magistrát města Karlovy Vary, stavební úřad, svoji nečinností
porušily základní právo stěžovatele na soudní a jinou právní
ochranu zaručené dle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina").
2. Magistrátu města Karlovy Vary, stavebním úřadu, se zakazuje
pokračovat v kolaudačním řízení zahájeném na návrh stavebníků
M. a L. B., a to do doby, kdy Krajský soud v Plzni
rozhodne pravomocně o správní žalobě (sp. zn. 30 Ca 144/2001).
Odůvodnění:
Dne 10. srpna 2001 byla Ústavnímu soudu doručena ústavní
stížnost, kterou stěžovatel J. H. brojil proti nečinnosti shora
uvedených účastníků. Stěžovatel v ústavní stížnosti uvedl, že je
spoluvlastníkem pozemků sousedících s pozemkem ve vlastnictví
města Karlovy Vary, který byl vedlejším účastníkům pronajat do
doby odprodeje, za účelem výstavby jejich rodinného domku. Druhý
účastník (stavební úřad) současně zahájil řízení o povolení
stavby. Dříve však, než nabylo toto rozhodnutí právní moci,
vedlejší účastníci začali se samotnou stavbou. S ohledem na tuto
skutečnost nejprve stavební úřad zahájil řízení o odstranění
stavby, dodatečně pak stavbu povolil. Stěžovatel, jakožto účastník
stavebního řízení proti tomuto rozhodnutí podal odvolání
k okresnímu úřadu. Odvolací orgán prvostupňové rozhodnutí
potvrdil. Stěžovatel proti rozhodnutí o odvolání podal správní
žalobu, společně s návrhem na odklad vykonatelnosti napadeného
rozhodnutí. Krajský soud v Plzni vykonatelnost rozhodnutí odložil
usnesením ze dne 15. června 2001, sp. zn. 30 Ca 144/2001. Toto
rozhodnutí bylo doručeno stěžovateli i prvému účastníkovi dne 19.
června 2001, prostřednictvím právního zástupce stěžovatele byly
doručeny kopie rovněž druhému účastníkovi a byl proveden pokus
o doručení oběma vedlejším účastníkům.
V další části ústavní stížnosti pak stěžovatel uvedl, že
odložení vykonatelnosti rozhodnutí nebylo ze strany účastníků
řízení respektováno, s odvoláním na absenci doložky právní moci
tohoto rozhodnutí, a to i přes jeho opakovaná upozornění.
Stěžovatel rovněž poukázal na to, že vedlejší účastník je členem
zastupitelstva města Karlovy Vary.
V uvedeném postupu stěžovatel shledal zásah do svého práva na
spravedlivý proces dle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina"), a rovněž do práva zaručeného v čl.
11 odst. 4 Listiny, poskytujícího ochranu proti zásahům či omezení
vlastnického práva. Výslovně uvedl, že se nedomáhá zrušení
konkrétního rozhodnutí, ale vyslovení nezákonnosti postupu orgánů
veřejné moci.
Na základě výzvy Ústavního soudu se k ústavní stížnosti
vyjádřil účastník - Okresní úřad Karlovy Vary, prostřednictvím
přednosty. Ten ve vyjádření uvedl, že o konkrétních námitkách
stěžovatele bylo vždy rozhodnuto. Pokud šlo o usnesení Krajského
soudu v Plzni o odložení vykonatelnosti, neměl příslušný referát
okresního úřadu zkušenosti s takovým typem rozhodnutí. S ohledem
na tuto skutečnost se okresní úřad obrátil na soud s dotazem
o vyjasnění otázky formy uložení povinnosti zastavit stavbu
vedlejšího účastníka. Po obdržení odpovědi byla učiněna výzva
stavebnímu úřadu Magistrátu města Karlovy Vary, aby postupoval dle
ustanovení §98, 99 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "stavební
zákon"). Na základě celé řady podání stížností od stěžovatele byl
dne 30. května a 6. června 2001 proveden státní stavební dohled,
nebylo však shledáno stěžovatelem tvrzené porušení podmínek
stavby. V červnu 2001 obdržel okresní úřad stížnost s požadavkem
na zastavení stavebních prací na stavbě rodinného domku vedlejších
účastníků. Stavební úřad Magistrátu města Karlovy Vary proto
vyzval stavebníky k oplocení staveniště, doručil jim usnesení
Krajského soudu v Plzni a upozornil na odložení vykonatelnosti
rozhodnutí o dodatečném povolení stavby. Po následné korespondenci
se stěžovatelem okresní úřad opět vyzval stavební úřad k postupu
dle stavebního zákona. Okresní úřad se domnívá, že ve věci je
nutno vyčkat na konečné rozhodnutí Krajského soudu v Plzni
o žalobě na přezkoumání správního rozhodnutí. Domnívá se rovněž,
že pro celkovou složitost nelze věc řešit jinak, než postupem
zvoleným, tj. nejdříve provádět písemné výzvy.
Dle účastníka stěžovatel rovněž poukazuje na způsob získání
pozemku vedlejšími účastníky. Výsledek nebyl pro stěžovatele
příznivý a nyní se nešťastně odráží v kritice postupu orgánů
státní správy, v daném případě stavebního úřadu. Referát
regionálního rozvoje okresního úřadu, jakožto nadřízený orgán
stavebního úřadu, provedl opakované výzvy k postupu dle stavebního
zákona a nedomnívá se, že by byl nečinný. Jediný možný postih je
uložení pokuty ze přestupek proti stavebnímu řádu, kdy lhůta
k projednání tohoto přestupku doposud neuplynula, a její uložení
je v kompetenci prvostupňového orgánu. Účastník rovněž poukázal na
skutečnost, že některé námitky stěžovatele uplatňované v řízení
o dodatečném povolení stavby nebyly shledány jako oprávněné
v předchozím řízení před Krajským soudem v Plzni. S ohledem na to
považuje ústavní stížnost za nedůvodnou a navrhuje ji zamítnout.
K vyjádření okresního úřadu se vyjádřil stěžovatel, kterému
okresní úřad doručil stejnopis vyjádření. Uvedl, že nesouhlasí
s tvrzením, že nedošlo k nečinnosti. Vedlejší účastník ve stavbě
pokračoval, což stěžovatel doložil datovanými fotografiemi ze
stavby, pořízenými v době, kdy stavebníkům bylo rozhodnutí soudu
doručeno. Současně uvedl, že tímto postupem vedlejšího účastníka
bylo porušeno jak primární územní rozhodnutí, tak i rozhodnutí
o dodatečném povolení stavby a samozřejmě i rozhodnutí Krajského
soudu v Plzni o odložení vykonatelnosti rozhodnutí prvého
účastníka.
Na výzvu Ústavního soudu k vyjádření sdělil tajemník
Magistrátu Karlových Varů, že činnost stavebního úřadu nespadá do
kompetence města, a proto není město schopné a není ani v jeho
pravomoci se k ústavní stížnosti vyjádřit.
Následně bylo Ústavnímu soudu doručeno ještě podání
stěžovatele i vedlejších účastníků, ve kterém poukazovali na
současně probíhající občanskoprávní řízení před Okresním soudem
v Karlových Varech a rovněž i na rozhodnutí Ústavního soudu ze dne
2. října 2001, sp. zn. II. ÚS 543/01, ve věci ústavní stížnosti
vedlejších účastníků proti usnesení Krajského soudu v Plzni
o odložení vykonatelnosti v projednávané věci, kterou Ústavní soud
posoudil jako zjevně neopodstatněnou.
K projednávané věci se vyjádřili i vedlejší účastníci. Ti ve
svém podání uvedli, že se stěžovatelem byli účastníky několika
správních i soudních řízení. Nepovažují jeho ústavní stížnost
za důvodnou, neboť stěžovatel byl řádně obesílán, byl mu poskytnut
prostor pro jeho vyjádření a tato vyjádření byla řádně projednána.
Využil všech prostředků, které mu zákon k ochraně práva přiznává.
K námitce stěžovatele, že nebyla aplikována ustanovení stavebního
zákona (§98 a §102) vedlejší účastníci uvedli, že okresní úřad
vyzval dne 11. července 2001 příslušný stavební úřad, aby
postupoval v souladu s ustanovením §§98 - 99, což stavební úřad
učinil, když je vyzval k odstranění nedostatků zjištěných na
základě výkonu státního stavebního dohledu. Vedlejším účastníkům
tedy není známo, v čem stěžovatel spatřuje nečinnost správního
úřadu, který vyvinul vlastní iniciativu, když požádal krajský soud
o výklad usnesení sp. zn. 30 Ca 144/2001, neboť význam tohoto
usnesení pro jeho další postup nebyl zcela zřejmý. Dle názoru
vedlejších účastníků tak nedošlo ze strany účastníků k porušení
jakéhokoliv procesního předpisu ani k nedůvodným průtahům při
rozhodování o dalších opatřeních. Vedlejší účastníci dále uvedli,
že stěžovatel účastníkům vytýká ignorování rozhodnutí krajského
soudu. Dle jejich názoru však rozhodnutí nestanoví žádnému
účastníkovi práva ani povinnosti a tvrzení v ústavní stížnosti je
jen právním názorem stěžovatele, který se nesprávně domnívá, že
účastníkům je stanovena povinnost vydat jakési rozhodnutí
o zastavení stavby. Tak tomu dle vedlejších účastníků není.
Závěrem svého vyjádření odkázali vedlejší účastníci na nález
Ústavního soudu sp. zn. IV. ÚS 97/94, podle kterého za vykonatelné
považuje (Ústavní soud) pouze ty správní akty, které ukládají
povinnost nějakého plnění. Vykonatelností je tedy nutno rozumět tu
vlastnost správního aktu, která dává prostor k použití donucení
k prosazení povinností nebo práv, které z tohoto aktu vyplývají.
Proto se vedlejší účastníci domnívají, že v daném případě nedošlo
k popření práva stěžovatele na soudní či jinou ochranu, neboť
rozhodnutí o povolení stavby nespadá pod rozhodnutí, která
ukládají povinnost plnění a nelze použít státního donucení k jeho
provedení.
Dodatečně zaslali vedlejší účastníci Ústavnímu soudu i kopie
rozsudku Krajského soudu v Plzni sp. zn. 30 Ca 249/2000, ze dne
30. srpna 2001, kterým byla zamítnuta žaloba stěžovatelů proti
rozhodnutí Okresního úřadu Karlovy Vary čj. RR/169/2000 Hei,
a usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 13. září 2001, sp. zn.
13 Co 575/2001, kterým byl zamítnut návrh stěžovatelů na nařízení
předběžného opatření - zákazu stavby na pozemcích vedlejších
účastníků. Z těchto dokladů dle názoru vedlejších účastníků plyne,
že námitky stěžovatele jsou neopodstatněné.
Ústavní soud se následně obrátil i na stavební úřad s výzvou
k zaslání části spisu - podkladů, které tento úřad shromáždil
v době od odeslání předmětného spisu odvolacím orgánům. Na tuto
výzvu reagoval Magistrát města Karlovy Vary - stavební úřad,
konstatováním, že žádnými doklady nedisponuje, neboť byly
kompletně odeslány odvolacímu orgánu v lednu 2001. Následně se
Ústavní soud obrátil na Okresní úřad Karlovy Vary i na Krajský
soud v Plzni se žádostí o zaslání dodatečně doručených podkladů.
Krajský soud sdělil, že žádné podklady neobdržel. Okresní úřad
doručil písemnosti zaslané právním zástupcem stěžovatele,
písemnosti okresního úřadu a stavebního úřadu a rozhodnutí ve věci
žádosti o kolaudaci předmětné stavby.
Ústavní soud si k věci vyžádal rovněž spis Krajského soudu
v Plzni, sp. zn. 30 Ca 144/2001.
Dne 11. 6. 2002 obdržel Ústavní soud podání označené jako
"vyjádření - nové stížnostní důvody". Jako stěžovatelka byla nově
označena i J. H-ová. Stěžovatelé uvedli, že stavební úřad nejen
nekoná jakákoli účinná opatření proti stavebníkům (§105 a §106
stavebního zákona), ale dokonce přistoupil k zahájení kolaudačního
řízení. Přitom, jak je zřejmé z jeho dopisu ze dne 26. 2. 2002,
považuje soudem suspendované stavební povolení za platné, a tedy
i prováděnou stavbu za legální. Takový výkon úřední moci považují
stěžovatelé za přesahující jakékoli představitelné způsoby
nezákonného a neústavního výkonu pravomoci.
Poté, co vzal Ústavní soud na vědomí souhlas účastníků s tím,
aby bylo rozhodnuto bez ústního jednání, na základě prostudování
spisů a všech podkladů poskytnutých účastníky řízení, dospěl
k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud především konstatuje, že proti rozhodnutí
Krajského soudu v Plzni o odložení vykonatelnosti napadeného
rozhodnutí (sp. zn. 30 Ca 144/2001) podali vedlejší účastníci
ústavní stížnost. Učinili tak přesto, že, jak tvrdí nyní, byli
přesvědčeni, že napadené rozhodnutí není způsobilé stanovit
kterémukoliv účastníkovi práva či povinnosti, a tedy odklad jeho
vykonatelnosti nepřichází pojmově do úvahy. Ústavní stížnost
vedlejších účastníků, vedenou pod sp. zn. II. ÚS 543/01, Ústavní
soud odmítl jako zjevně neopodstatněnou. Ústavní soud
v odůvodnění svého usnesení dal stěžovatelům zcela zřetelně
najevo, že bylo nejen právem, ale i povinností soudu věc posoudit.
Ústavní soud odmítl názor, že odklad vykonatelnosti rozhodnutí ve
smyslu ustanovení §250c o.s.ř., by v dané věci vůbec neměl
přicházet v úvahu. Dále poukázal na omyl navrhovatelů, pokud svá
stanoviska opírali o nález Ústavního soudu IV. ÚS 97/94 (publ. ve
Sbírce nálezů a usnesení ÚS ČR, sv. 3, č.12). Na tyto závěry pro
stručnost odkazuje i IV. senát s tím, že nejpozději doručením
citovaného rozhodnutí byli nynější vedlejší účastníci prokazatelně
a zřetelně informováni o povaze rozhodnutí o odkladu
vykonatelnosti, a to dokonce Ústavním soudem.
Usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 15. června 2001, sp.
zn. 30 Ca 144/2001, je mimo vší pochybnost rozhodnutím, kterým se
dočasně pozastavují práva vedlejších účastníků vyplývající
z napadeného správního rozhodnutí, tedy zejména oprávnění ve
stavbě pokračovat. Dočasnost tohoto rozhodnutí nemění nic na tom,
že se jedná o platné rozhodnutí soudu, které zahrnuje jak
účastníka řízení, tak i ostatní dotčené osoby a státní orgány.
Toto rozhodnutí bylo stěžovateli i okresnímu úřadu doručeno dne
19. června 2001. Téhož dne právní zástupce stěžovatele faxem
zaslal kopii rozhodnutí soudu stavebnímu úřadu.
Pokud jde o argumenty okresního úřadu, jimiž vyvrací tvrzení
o své nečinnosti, Ústavní soud v dokumentaci nalezl výzvy
adresované stavebnímu úřadu ze dne 11. července 2001,
26. července 2001 a 1. srpna 2001, které účastník činil na základě
urgencí stěžovatele. Ze strany druhého účastníka - Magistrátu
města Karlovy Vary, Ústavní soud nalezl informaci vedlejším
účastníkům o odložení vykonatelnosti ze dne 16. července 2001. Dne
12. listopadu 2001 stavební dozor shledal, že vedlejší účastníci
prováděli práce, které nebyly nezbytnými zajišťovacími pracemi
a že ještě dne 28. listopadu 2001 bylo ve stavbě pokračováno.
Teprve tehdy bylo s vedlejšími účastníky zahájeno správní řízení
dle ustanovení §105 stavebního zákona. O ukončení tohoto řízení
však žádný doklad Ústavnímu soudu předložen nebyl.
Ústavní soud je nucen konstatoval, že mu nebyly předloženy
žádné doklady, které by svědčily o včasném a účinném zásahu orgánů
veřejné moci (účastníků) proti subjektu mařícímu rozhodnutí
krajského soudu, tedy proti vedlejším účastníkům. Zákrok druhého
účastníka byl učiněn teprve v době, kdy stavba byla fakticky
dokončena. Také z dokumentace předložené stěžovateli je zřejmé, že
stavebníci (vedlejší účastníci) vydané rozhodnutí zcela
ignorovali, přesněji řečeno, že bylo pro ně spíše podnětem
k maximálnímu urychlení stavby. Byl tedy zrealizován stav, jemuž
mělo právě rozhodnutí soudu zabránit. Účel a smysl rozhodnutí
Krajského soudu v Plzni byl zmařen postupem správních orgánů,
které svojí pasivitou v prosazení uvedeného rozhodnutí správního
soudu tento výsledek umožnily. Kontrolní a sankční mechanismy,
kterými orgány veřejné moci disponovaly se zcela minuly účinkem,
resp. nebyly vůbec uplatněny. Důvod, proč se tak stalo, tedy
tvrzená nezkušenost příslušného referátu s podobnými rozhodnutími
soudů, je irelevantní. V usnesení krajského soudu je jasně
uvedeno, že hlavním důvodem pro vydání rozhodnutí je skutečnost,
že při neprodleném výkonu napadeného rozhodnutí hrozí závažná
újma. K takovému závěru dospěl krajský soud na základě podkladů,
které mu byly v řízení předloženy. Nejednalo se pouze o tvrzení
stěžovatele, ale i o skutečnosti potvrzené výslovně účastníkem
(správním orgánem) o neprověření faktického stavu. V odůvodnění
rozhodnutí krajského soudu je rovněž uvedeno, že soudu nepřísluší
zjišťovat, zda k újmě skutečně dojde, ale vychází z okolností, že
se tak stát může (§250c o.s.ř.).
Podle čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR slouží státní moc všem občanům.
Další část tohoto ústavního ustanovení, hovořící o tom, že tuto
moc lze uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které
stanoví zákon, nelze chápat jako volnou úvahu státních orgánů, zda
tak učiní či nikoliv, ale naopak jako povinnost tuto moc
uplatňovat tam, kde je to nezbytné. Vychází-li Ústavní soud
z maximy, že neznalost zákona neomlouvá, která v plné své tíži
dopadá na veškeré subjekty, tedy i na fyzické osoby, musí tím více
dopadat na takové subjekty, které s ohledem na své poslání, mají
povinnost znát právo v oblasti, které se jejich činnost
bezprostředně dotýká.
Ústavní princip právního státu předpokládá, že se stát vůči
občanům chová v souladu s povinnostmi, které sám sobě stanovil,
přičemž občan na základě principu právní jistoty má právo
se spolehnout na věrohodnost státu při plnění jeho závazků (I. ÚS
535/2000).
Na základě výše uvedených skutečností proto Ústavní soud
dospěl k závěru, že správní orgány svým postupem zasáhly do
základních práv stěžovatelů tím, že neuplatnily svá oprávnění
a strpěly faktické ignorování soudního rozhodnutí. Tím porušily
základní právo stěžovatele na soudní a jinou právní ochranu
zaručené dle čl. 36 odst. 1 Listiny.
Současně Ústavní soud podle ustanovení §82 odst. 3 písm. b)
zákona zakázal stavebnímu úřadu pokračovat v porušování práv
stěžovatelů a s ohledem na zjištění, že stavební úřad zřejmě
považuje soudem suspendované rozhodnutí za platné a schopné být
podkladem pro kolaudační řízení, zakázal v tomto řízení
pokračovat, a to až do doby, kdy o podané správní žalobě bude
pravomocně rozhodnuto Krajským soudem v Plzni.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 11. července 2002