ECLI:CZ:US:2002:4.US.592.2000
sp. zn. IV. ÚS 592/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl, za souhlasu účastníků řízení bez nařízení ústního jednání, v senátě ve věci ústavní stížnosti 1) Ing. J. L-ové, 2) J. R-ové, 3) V. R., proti usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 29. 6. 2000, sp. zn. 22 Ca 160/2000, za účasti Krajského soudu v 0stravě, jako účastníka řízení, takto:
Usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 29. 6. 2000, sp.
zn. 22 Ca 160/2000, se zrušuje.
Odůvodnění:
Včas podanou ústavní stížností, splňující formální podmínky
stanovené zákonem [§30 odst. 1, §34 odst. 1, odst. 2; §72 odst.
1 písm. a), odst. 2 a odst. 4 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, ve znění pozdějších předpisů], se stěžovatelé, s odvoláním
na porušení jejich ústavně zaručených práv ve smyslu čl. 11 odst.
1, čl. 36, čl. 37 a čl. 38 Listiny základních práv a svobod (dále
jen "Listina"), domáhali zrušení shora označeného rozhodnutí
Krajského soudu v Ostravě, kterým byl dle §250p zákona č.
99/1963 Sb., v tehdy platném znění (dále jen "o.s.ř."), odmítnut
opravný prostředek, směřující do rozhodnutí Okresního úřadu
v Třebíči, okresního pozemkového úřadu, ze dne 9. 2. 1996, čj. POZ
111/5189/92-Du/P1/Ko, jímž bylo mimo jiné určeno vlastnické právo
Ing. J. D. k nemovitostem, v uvedeném rozhodnutí blíže označeným.
Opravný prostředek byl ve vztahu ke stěžovatelům odmítnut z toho
důvodu, že tito poté, co krajský soud neakceptoval plné moci
k právnímu zastupování udělené Mgr. K. L., ani po písemné výzvě,
nepředložili řádné plné moci opravňující ho k podání opravného
prostředku a zastupování v přezkumném řízení dle části páté hlavy
třetí o.s.ř.
Stěžovatelé obecnému soudu zejména vytýkají nezohlednění té
skutečnosti, kdy stěžovatelky 1) a 2) udělily Mgr. K. L. plné moci
v listině nazvané "Informování účastníků řízení o přiznání
vlastnictví k nemovitostem", v níž je výslovně uvedeno, že
"udělují plnou moc pro zastupování ve shora uvedené věci" (sc.
"jako účastníci řízení z titulu zdědění nároku na vydání
nemovitosti v k.ú. L., a to nemovitostí uvedených ve výrokové
části nepravomocného rozhodnutí OÚ Třebíč, čj. POZ
111/5189/92-Du/P1/Ko, ze dne 9. 2. 1997"; správně zde mělo být
uvedeno 9. 2. 1996, což ovšem nebylo v daném případě neakceptování
plné moci důvodem zmíněné výzvy). Věc je, jak uvádějí v odůvodnění
ústavní stížnosti, zcela jasně označena ve výrokové části
rozhodnutí Okresního úřadu v Třebíči. Stěžovatel 3) udělil
obsahově shodnou plnou moc, opravňující Mgr. K. L. k jeho
zastupování ve věci po J. R., kdy se (slovy této plné moci) "jedná
o přiznání vlastnictví k nemovitostem, které jsou předmětem řízení
pozemkového úřadu v Třebíči pod čj. POZ 111/5189/92-Du/P1/Ko".
S poukazem na tyto plné moci dovozují, že z nich nevyplývá, že by
byly uděleny pouze pro zastupování před Okresním úřadem v Třebíči,
nýbrž z jejich obsahové stránky je zřejmé, že byly uděleny ke všem
úkonům, které mají vést k přiznání vlastnictví k zemědělským
nemovitostem, jež jsou předmětem řízení, kteréžto končí vydáním
pravomocného rozhodnutí, z čehož lze dovodit, že byly uděleny
i k podání opravného prostředku, když teprve rozhodnutím o něm je
řízení pravomocně skončeno. Krajský soud porušil v případě jejich
restituční věci právo na spravedlivý proces nedostatečnou výzvou
k odstranění vady podání, a to absencí poučení o procesních
právech a povinnostech účastníků, neboť pokud shledal předložené
plné moci vadnými, měl postupovat způsobem uvedeným v §43
o.s.ř., především stěžovatele poučit, že nebude-li podání opraveno
nebo doplněno a pro tento nedostatek nebude možno v řízení
pokračovat, tak řízení zastaví, resp. analogicky v řízení ve
správním soudnictví např. opravný prostředek odmítne. Toto poučení
výzva neobsahovala, přičemž výzvu soud navíc učinil pouhým
přípisem, nikoliv obvyklou formou usnesení. Z těchto, jakož
i dalších důvodů směřujících do merita věci ohledně rozhodování
pozemkového úřadu, domáhají se stěžovatelé zrušení napadeného
rozhodnutí.
K věci se vyjádřil jako účastník řízení Krajský soud
v Ostravě, který poukázal na rozhodovací důvody uvedené
v napadeném usnesení s dodatkem, že tvrzení stěžovatelů stran
porušení ústavně zaručených práv nepovažuje za důvodné, pročež
navrhl, aby byla ústavní stížnost odmítnuta.
Vedlejší účastník řízení, Pozemkový fond ČR, se svého
postavení v řízení o ústavní stížnosti vzdal.
Ústavní soud si vyžádal spis Krajského soudu v Ostravě, sp.
zn. 22 Ca 160/2000, jakož i příslušný spis Okresního úřadu
v Třebíči, okresního pozemkového úřadu, a poté, co se seznámil
s listinným materiálem, dospěl k závěru, že ústavní stížnost je
opodstatněná, a to z následujících důvodů.
Podstatou ústavní stížnosti, mimo meritorní výtky
polemizujícími se závěry, na nichž je založeno rozhodnutí
pozemkového úřadu a jimiž se správní soud ve vztahu ke
stěžovatelům nezabýval, je jejich nesouhlas s odmítnutím opravného
prostředku směřujícího do rozhodnutí tohoto správního orgánu,
čemuž v ústavní rovině odpovídá posouzení otázky, zda napadeným
usnesením krajského soudu, založeném na důvodech čistě formálních,
tj. neodstranění vad plných mocí, byla porušena základní práva
stěžovatelů, k čemuž podle přesvědčení Ústavního soudu v daném
případě došlo. Ústavní soud považuje v této souvislosti za vhodné
předeslat, že již opakovaně vyslovil názor, že zákonem stanovené
podmínky přístupu občana k soudu ve správních věcech jsou velmi
rigidní, přísné, vázané lhůtou a stojí na principu koncentrace
řízení, z čehož lze dovodit povinnost obecných soudů při
poskytování ochrany právům vyvarovat se o to více zřejmých
formalismů, jimiž dochází k nedůvodnému odmítání práva. Je-li při
používání ustanovení o mezích základních práv a svobod nejen
nešetřeno jejich podstaty a smyslu, nýbrž jsou tato omezení
zneužívána k jiným než stanoveným účelům, nelze takový postup
shledat ústavně souladným a v prostředí právního státu nemůže
obstát.
Jak plyne ze spisu obecného soudu, neshledal plné moci
udělené ze strany stěžovatelů jakožto zmocnitelů řádnými
a stěžovatele vyzval k odstranění jejich vad. Z téhož spisu, ve
kterém nejsou stejnopisy těchto výzev založeny (což nelze přičítat
k tíži stěžovatelů), nýbrž se zde nacházejí toliko "doručenky"
dokládající jejich doručení, se dále podává, že byl podle všeho
stěžovatelům zaslán pouhý neformální přípis, jehož obsah (lze se
důvodně domnívat) by měl korespondovat textu adresovanému soudnímu
úředníkovi, dle něhož měl vyzvat navrhovatele (roz. mimo jiné
i stěžovatele), aby "předložili ve lhůtě do 15-ti dnů plné moci
k zastupování K. L. v přezkumném řízení u Krajského soudu
v Ostravě, protože předložené kopie plných mocí z roku 1997 je
k tvrzenému zastupování neopravňují" (č.l. 26 spisu o.s.). V tomto
směru je nutno přisvědčit stěžovatelům ohledně nedostatečnosti
takové výzvy, poměřované zákonnými požadavky procesního práva,
když ani odlišný její obsah nebyl tvrzen v již výše uvedeném
vyjádření obecného soudu.
Dle §250p o.s.ř. neodstranil-li navrhovatel vady, jejichž
odstranění soud nařídil a jež brání věcnému vyřízení návrhu, soud
usnesením opravný prostředek odmítne. Ustanovení §246c téhož
předpisu poukazuje na to, že pro řešení otázek, které nejsou přímo
upraveny v této části, se užije přiměřeně ustanovení prvé a třetí
části tohoto zákona. V daném případě je nepochybně nezbytné tímto
přiměřeným způsobem použít ustanovení §43 o.s.ř. (část první),
dle něhož (odst. 1) předseda senátu vyzve účastníky, aby nesprávné
nebo neúplné podání bylo opraveno nebo doplněno, přičemž účastníky
také poučuje, jak je třeba opravu nebo doplnění provést. Dle odst.
2 téhož ustanovení není-li přes výzvu předsedy senátu podání
opraveno nebo doplněno a v řízení nelze pro tento nedostatek
pokračovat, soud řízení zastaví (v daných souvislostech usnesením
opravný prostředek odmítne, neboť ustanovení §250p in fine zde
vystupuje jako lex specialis). Jak je patrno z řečeného,
nesplňuje-li taková výzva expressis verbis a dlužno konstatovat,
že v souzené věci nesplňovala uvedené zákonné požadavky, nelze
učinit jiný závěr, nežli konstatovat nezákonnost a neústavnost
následného postupu Krajského soudu v Ostravě, jehož završením bylo
odmítnutí podaného opravného prostředku. Lhostejno, byla-li tato
výzva učiněna formou usnesení či pouhým neformálním přípisem,
rozhodný z hlediska ústavněprávního je její obsah, kterýžto - jak
shora uvedeno - náležitostem požadovaným o.s.ř. neodpovídal,
přičemž tyto závěry nemohou být zpochybněny ani nekvalifikovanou
reakcí stěžovatelů na obdrženou výzvu, a proto Ústavní soud
rozhodl, jak z výroku tohoto nálezu je zřejmé; když se sluší na
tomto místě poukázat též na to, že řízení podle části páté hlavy
třetí o.s.ř. nevyžaduje povinné zastoupení advokátem, tj.
profesionálem práva znalým, jako řízení dle předcházející hlavy
téže části (§250a o.s.ř.) a v praxi nemusí být neobvyklé
zastoupení nekvalifikovaným zástupcem, kterému nadto obsah výzvy,
v níž je uvedeno, jak opravu nebo doplnění vadného podání provést
(či alespoň v čem je tato vada spatřována), nepochybně usnadní
zhojit vady návrhu tak, aby odpovídal zákonným požadavkům a byl za
splnění ostatních podmínek následného projednání schopný, což
v daném případě reflektuje znění dotčeného ustanovení §43 o.s.ř.
Nezbývá tak než uzavřít (z důvodů výše rozvedených), že
Krajský soud v Ostravě postupoval v souzené věci způsobem
procesnímu předpisu neodpovídajícím, čímž porušil čl. 36 odst. 1
ve spojení s čl. 36 odst. 2 Listiny, jakož i čl. 4 odst. 4 téhož
ústavního dokumentu, a proto Ústavní soud napadené usnesení
Krajského soudu v Ostravě ze dne 29. 6. 2000, sp. zn. 22 Ca
160/2000, dle §82 odst. 1, odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, zrušil.
Veden principem minimalizace zásahů do rozhodovací činnosti
orgánů veřejné moci, nezabýval se Ústavní soud ostatními výtkami
stěžovatelů, směřujícími do téhož usnesení, neboť pro odmítnutí
opravného prostředku ve vztahu k nim se jimi nezabýval ani obecný
soud, a derogačním nálezem Ústavního soudu byla otevřena pro
stěžovatele možnost je uplatnit v následném řízení před tímto
soudem. Z obsahu připojených spisů a vzhledem ke konkrétním
okolnostem posuzovaného případu je však více než zřejmé, že tento
soud bude muset v souladu s čl. 90 Ústavy ČR, podle něhož soudy
jsou povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem
poskytovaly ochranu právům, při svém dalším rozhodování (jehož
závěry nepřísluší Ústavnímu soudu zásadně předjímat, a nemohl tak
ani posuzovat otázku platnosti "prohlášení o vzdání se
vlastnických práv a jejich postoupení", učiněného J. R. dne 27.
3. 1995 a navazující dohody z téhož dne), důkladně a se vší
odpovědností posoudit především otázku, zda stěžovatelé byli,
resp. s ohledem na úmrtí J. R. se stali, účastníky předchozího
správního řízení a v této souvislosti zejména způsobem ústavně
konformním vyložit ustanovení §4 odst. 4 ve spojení s §9 odst.
8 citovaného zákona tak, aby tento výklad odpovídal jejich logicky
obsahové jednotě, přičemž důsledkem kladného závěru v této otázce
by pak především mělo být doručení rozhodnutí pozemkového úřadu
dědicům zemřelého J. R.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 7. ledna 2002