ECLI:CZ:US:2002:4.US.613.2000
sp. zn. IV. ÚS 613/2000
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl, za souhlasu účastníků řízení bez nařízení ústního jednání, v senátě o ústavní stížnosti J. M., proti rozsudku Okresního soudu v Ostravě, č.j. 24 C 15/2000-14, ze dne 2. 8. 2000, a rozhodnutí Krajského dopravního inspektorátu Správy Severomoravského kraje Policie ČR v Ostravě, č.j. PSM - 822/DS - 99, ze dne 8. 11. 1999, takto:
Rozsudek Okresního soudu v Ostravě ze dne 2. 8. 2000, čj. 24
C 15/2000-14, a rozhodnutí Krajského dopravního inspektorátu
Správy Severomoravského kraje Policie ČR v Ostravě ze dne 8. 11.
1999, čj. PSM - 822/DS - 99, se zrušují.
Odůvodnění:
Stěžovatel se svou včas podanou ústavní stížností domáhá
s odvoláním na porušení čl. 2 odst. 2, 3 a čl. 4 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 4 Ústavy ČR
zrušení shora označených rozhodnutí obecného soudu a správního
orgánu, kterými byl uznán vinným přestupkem, jehož se měl dopustit
porušením pravidel silničního provozu.
Jak stěžovatel ve své ústavní stížnosti uvádí, rozhodnutím
Dopravního inspektorátu Okresního ředitelství Policie ČR v Karviné
ze dne 17. 8. 1999, č.j. ORKA - 340/DI - 99, byl uznán vinným ze
spáchání přestupku porušením ustanovení §7 odst. 1 písm. a), c)
zákona č. 12/1997 Sb., o bezpečnosti a plynulosti provozu na
pozemních komunikacích a ustanovení §19 odst. 1 vyhlášky
Federálního ministerstva vnitra č. 99/1989 Sb., o pravidlech
silničního provozu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "PSP"),
za což mu byla uložena pokuta dle ustanovení §22 odst. 2
přestupkového zákona ve výši 2.000,- Kč a uloženo mu uhradit státu
náklady řízení ve výši 500,- Kč. Stěžovatelovo odvolání proti
tomuto rozhodnutí Krajský dopravní inspektorát Správy
Severomoravského kraje Policie ČR v Ostravě rozhodnutím ze dne 8.
11.1999, č.j. PSM - 882/DS - 99 zamítl. Rozsudkem Okresního soudu
v Ostravě, č.j. 24 C 15/2000-14, ze dne 2. 8. 2000, byla pak
zamítnuta i jeho žaloba, kterou se ve správním soudnictví domáhal
přezkumu zákonnosti rozhodnutí orgánu státní správy.
Obecný soud i oba správní orgány dospěly ve svých
rozhodnutích k závěru, že stěžovatel tím, že při odbočování vlevo
měl náhle vybočit, spoluzavinil tak dopravní nehodu. Stěžovatel
s tímto jejich závěrem nesouhlasí a napadeným rozhodnutím
především vytýká, že mezi jeho jednáním a vznikem dopravní nehody
není příčinná souvislost, neboť v době, kdy začal odbočovat vlevo
a měl již zapnuty ukazatele o směru jízdy, zkontroloval ve smyslu
ustanovení §19 odst. 1 PSP, zda za ním nejede vozidlo, nebo zda
není předjížděn, a žádné takové vozidlo v tu chvíli nejelo. Druhý
účastník předmětné dopravní nehody byl taktéž uznán vinným
z přestupku pro porušení ustanovení §15 odst. 5 písm. d) PSP,
podle něhož řidič nesmí předjíždět, dává-li řidič vpředu jedoucího
vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo. Stěžovatel v této
souvislosti taktéž namítá, že nemohou být ze způsobení téhož
následku, tj. dopravní nehody, uznáni vinnými oba její účastníci.
Dále stěžovatel namítá, že jím do protokolu při podání vysvětlení
navrhované důkazy, zejména výslechy uvedených svědků, nebyly
provedeny. Rovněž nebylo po celou dobu projednávání jeho případu
odstraněno pochybení pokud jde o označení silnice, na kterou
odbočoval, a to jako "místo ležící mimo silnici", což
nekoresponduje ustanovení §2 bodu 11 PSP vymezujícímu tento
pojem. Souhrnně pak stěžovatel napadeným rozhodnutím vytýká, že mu
jimi byla uložena povinnost k zaplacení pokuty mimo zákonná
ustanovení a státní orgán rozhodl mimo meze stanovené mu zákonem,
čímž byl porušen čl. 4 odst. 1 a čl. 2 odst. 2, 3 Listiny. Obecný
soud pak rozhodl v rozporu s čl. 4 Ústavy ČR. Stěžovatel proto
navrhuje, aby Ústavní soud napadená rozhodnutí zrušil.
K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud připojil spis
Okresního soudu v Ostravě, sp. zn. 24 C 15/2000, a vyžádal si
vyjádření tohoto soudu.
Ve svém vyjádření Okresní soud v Ostravě uvádí, že se
obhajobou stěžovatele, včetně jeho námitek o nesprávném zjištění
skutkového stavu, zabýval v odůvodnění svého rozhodnutí a i nadále
má za to, že se s ní vypořádal. Stejně tak se zabýval i právní
stránkou věci a nezjistil, že by rozhodující správní orgány
aplikovaly právo na zjištěný skutkový stav nesprávným způsobem.
V podrobnostech pak odkazuje na své rozhodnutí. K argumentům
stěžovatelem posléze uvedeným okresní soud uvádí, že je nepovažuje
za přiléhavé. Správní orgány nekladly stěžovateli za vinu
"spoluzavinění" dopravní nehody v právním smyslu, nýbrž dospěly
k závěru, že stěžovatel svým počínáním bezprostředně před nehodou
porušil pravidla silničního provozu takovým způsobem, že
v důsledku toho došlo k dopravní nehodě. Stěžovatel tak naplnil
skutkovou podstatu přestupku podle §22 odst. 1 písm. b)
přestupkového zákona. Okolnost, že rovněž druhý účastník nehody
naplnil skutkovou podstatu přestupku sehrála svou roli při úvaze
správních orgánů o uložené sankci, kdy evidentně byla vzata
v úvahu nižší společenská nebezpečnost počínání stěžovatele.
Okresní soud má za to, že v řízení byla respektována veškerá práva
stěžovatele, včetně práva na spravedlivý proces, a jak vyplývá
z odůvodnění rozsudku, soud nezjistil, že by v průběhu správního
řízení byla subjektivní práva stěžovatele zkrácena způsobem
zakládajícím nezákonnost rozhodnutí prvo- i druhoinstančního
správního orgánu.
Podstatu ústavní stížnosti představuje stěžovatelovo
přesvědčení, že se přestupku, který měl podle napadených
rozhodnutí spáchat, nedopustil. Stěžovatel toto své tvrzení uvedl
již v žalobě, se kterou se obrátil na správní soud, a ve které
žádal o přezkoumání zákonnosti rozhodnutí správního orgánu.
Správnímu rozhodnutí stěžovatel v této žalobě vytýkal především
to, že výchozí skutkový stav je v rozporu s obsahem spisu, a že
správní orgány nesprávně právně zhodnotily stěžovatelovo jednání,
kdy k dopravní nehodě došlo toliko v důsledku předjíždění jeho
vozidla, které dávalo znamení o změně směru jízdy vlevo, tedy bez
zavinění na straně stěžovatele. Poté, co se Ústavní soud seznámil
s obsahem spisu, dospěl k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud již ve svých dřívějších rozhodnutích dal najevo,
že za neexistence Nejvyššího správního soudu je nucen
v nezbytných případech sám provádět korekci nesprávných rozhodnutí
správních soudů, a za takový případ považuje i tento, neboť je
toho názoru, že právní závěry ve věci dosud rozhodujících orgánů
veřejné moci jsou v extrémním rozporu se zjištěným skutkovým
stavem.
V předmětné věci byla aplikována ustanovení §19 odst.
1 a §15 odst. 1, odst. 5 písm. d) PSP. Při jejich výkladu je
nutno respektovat jejich účel a význam z hlediska účelu a smyslu
právního předpisu jako celku, nikoliv je vykládat jen izolovaně.
Jak plyne z textu ustanovení §19 odst. 1, odst. 3 PSP musí se
řidič před odbočováním vlevo zařadit co nejdále vlevo v části
vozovky určené pro jeho směr jízdy a přitom dávat znamení o změně
směru jízdy. Takové vozidlo vpředu jedoucí, které dává znamení
o směru jízdy vlevo, se předjíždí vpravo, a není-li to možné,
popř. nelze-li předjet v dalším volném jízdním pruhu v témže směru
jízdy vyznačeném na vozovce, nesmí ho řidič za ním jedoucí
předjíždět (§15 odst. 1, odst. 5 písm. d) PSP). Okresní soud ve
svém rozsudku konstatoval, že výpověď samotného žalobce před
správním orgánem u ústního jednání 17. 8. 1999 zcela koresponduje
s ostatními ve věci provedenými důkazy, a že tedy stěžovatel se
zapnutým ukazatelem o změně směru jízdy vlevo zastavil, aby dal
přednost chodcům přecházejícím po přechodu, díval se do zpětného
zrcátka, a poté dokončil odbočovací manévr (č.l. 15-16). Za této
situace, kdy tedy stěžovatel zastavil při středu vozovky a dával
znamení o odbočování vlevo, ovšem nemohl být předjížděn zleva za
ním jedoucím vozidlem (§15 odst. 5 písm. d) PSP).
Bez ohledu na to, že v řízení, které předcházelo napadenému
rozhodnutí, nebyla zřejmě věnována náležitá pozornost tomu, zda
prostor, kam stěžovatel odbočoval, lze skutečně podřadit pod pojem
"místo ležící mimo silnici" ve smyslu ustanovení §2 bodu 11 PSP,
při kterémžto odbočování je třeba dbát zvýšené opatrnosti (přičemž
však hranice okolností, které může či nemůže řidič předvídat,
nelze dovozovat pouze hypoteticky, ale je třeba vycházet
z objektivních okolností konkrétní dopravní situace - usnesení
Nejvyššího soudu ČR ze dne 6. 9. 2001, sp. zn. 3 Tz 182/2001), je
Ústavní soud přesvědčen o tom, že závěry policejních orgánů
i soudu o tom, že stěžovatel svým jednáním naplnil skutkovou
podstatu přestupku ve smyslu ustanovení §7 odst. 1 písm. a), c)
zákona č. 12/1997 Sb., a ustanovení §19 odst. 1 PSP, nelze
s ohledem na obsah spisu akceptovat. Správní soud v odůvodnění
svého rozhodnutí akcentoval rozdíl ve výpovědích stěžovatele před
policejním orgánem a jeho výpovědí u ústního jednání před soudem
(když v prvé z nich uváděl, že odbočování prováděl pomalu, plynule
a ve druhé z nich pak, že jízdu z důvodu dání přednosti
přecházejícím chodcům přerušil), nicméně stěžovatel to, co bylo
pro posouzení věci podstatné, uváděl v obou výpovědích shodně,
totiž, že před započetím odbočování provedl kontrolu za ním
jedoucích vozidel a měl zapnutý ukazatel vlevo. Za stavu, kdy
nebylo nijak zpochybněno, že stěžovatel měl včas zapnutý ukazatel
směru jízdy vlevo, nelze rozhodně jeho odbočování charakterizovat
jako odbočení náhlé, jak je uvedeno ve skutkové větě rozhodnutí
policejního orgánu (a to bez ohledu na to, zda tak činil plynule
či po zastavení, zejména, když bylo evidentní, že dával přednost
vozovku přecházejícím chodcům). Lze tak učinit závěr, že jedinou
příčinou nehody bylo protiprávní počínání řidiče H., který
nesprávně předjížděl stěžovatele vlevo ve chvíli, kdy tento řádně
a včas dával najevo změnu směru jízdy vlevo. Právě s ohledem na
tento způsob jízdy řidiče H. lze stěží přisuzovat vinu na nehodě
stěžovateli. Jak již shora uvedeno, Ústavní soud tak právní závěry
v napadeném rozhodnutí považuje za závěry, které jsou v extrémním
nesouladu se skutkovými zjištěními, což činí napadené rozhodnutí
s ohledem na již ustálenou judikaturu Ústavního soudu
protiústavní. Právům stěžovatele tak z uvedených důvodů nebyla
v soudním řízení poskytnuta náležitá ochrana, a bylo proto toto
rozhodnutí pro rozpor s čl. 36 Listiny zrušeno (§82 odst. 3 písm.
a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Z důvodů procesní ekonomie pak považoval Ústavní soud za
účelné zrušit i rozhodnutí o odvolání Krajského dopravního
inspektorátu Správy Severomoravského kraje Policie ČR v Ostravě,
čj. PSM-822/DS-99, ze dne 8. 11. 1999, které stěžovatel v ústavní
stížnosti rovněž napadl.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 27. srpna 2002