ECLI:CZ:US:2002:4.US.739.01
sp. zn. IV. ÚS 739/01
Nález
Ústavní soud rozhodl dne 18. července 2002 v senátě o ústavní stížnosti M. Z., proti rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 3. 2. 2000, čj. 32569/00/004964/6380, rozhodnutí Finančního ředitelství pro hlavní město Prahu ze dne 20. 7. 2000, čj. FŘ-4210/14/00, a rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 26. 9. 2001, čj. 28 Ca 282/2000-22, za účasti 1) Městského soudu v Praze, 2) Finančního ředitelství pro hlavní město Prahu, 3) Finančního úřadu pro Prahu 4, jako účastníků řízení, se souhlasem účastníků řízení bez ústního jednání, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 26. 9. 2001, čj. 28
Ca 282/2000-22, rozhodnutí Finančního ředitelství pro hlavní město
Prahu ze dne 20. 7. 2000, čj. FŘ-4210/14/00, a rozhodnutí
Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 3. 2. 2000, čj.
32569/00/004964/6380, se zrušují.
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti směřující proti shora
označeným rozhodnutím orgánů veřejné moci, kterými byl vyměřen
notářský poplatek z dědictví a zamítnuta žaloba podaná podle hlavy
druhé části páté o. s. ř., stěžovatelka tvrdí, že jimi byla
porušena její práva ústavně zaručená v čl. 4 odst. 1 a čl. 36
Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina").
Stěžovatelka uvádí, že přestože se podle protokolu o předběžném
šetření tehdejší státní notářství dovědělo o skutečnosti, která je
předmětem poplatku, totiž o úmrtí M. B., nejpozději dne 17. 9.
1992, Finanční úřad pro Prahu 4 jí ústavní stížností napadeným
rozhodnutím vyměřil notářský poplatek z dědictví, aniž by
respektoval, že tříletá preklusivní lhůta již vypršela.
Stěžovatelka nesouhlasí s právním názorem orgánů veřejné moci, že
tato lhůta se počítá až ode dne, kdy byl Finančnímu úřadu pro
Prahu 4 doručen příslušný dědický spis Obvodního soudu pro Prahu
4, sp. zn. 4 D 2166/92, tj. až ode dne 15. 9. 1997, a v této
souvislosti odkazuje na přechodná a závěrečná ustanovení zákona
ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani
z převodu nemovitostí (dále jen "zákon o trojdani"), která
upravují podmínky pro postup podle dosavadních předpisů po nabytí
účinnosti tohoto zákona. Závěrem ústavní stížnosti stěžovatelka
vytýká Městskému soudu v Praze, že odmítl provést jí navržený
důkaz dědickým spisem Obvodního soudu pro Prahu 4 a že toto
odmítnutí řádně neodůvodnil. Ze všech shora uvedených důvodů
stěžovatelka navrhuje, aby Ústavní soud nálezem napadená
rozhodnutí finančních orgánů a správního soudu zrušil.
Městský soud v Praze ve svém vyjádření k ústavní stížnosti ze
dne 22. 4. 2002 uvedl, že dle jeho názoru k porušení ústavně
zaručených práv stěžovatelky nedošlo, neboť platební výměr byl
vydán na podkladě zákona ČNR č. 146/1984 Sb., o notářských
poplatcích, a soud v napadeném rozsudku dostatečně vyložil, na
základě jakých skutečností a v jakých souvislostech s učiněnými
legislativními změnami týkajícími se kompetencí státních notářství
a finančních úřadů shledal existenci podmínky (zachování lhůty)
pro vyměření notářských poplatků. Městský soud v Praze zastává
stanovisko, že právní změna v kompetencích orgánů povolaných
zákonem k řízení o vyměření notářských poplatků z dědictví
znamená, že lhůta pro vyměření poplatku se nezbytně musí odvíjet
od skutečností, o nichž se dozví ten státní orgán, který je
zákonem povolán k vyměření poplatku (finanční úřad), a nikoliv ten
státní orgán, jehož pravomoc v tomto směru zanikla. Je třeba
rozlišovat skutečnosti podstatné pro vedení řízení o dědictví
a skutečnosti podstatné pro řízení o vyměření notářského poplatku
z dědictví. Pro řízení o vyměření notářského poplatku z dědictví
bylo rozhodující zjištění, kdy došlo k úmrtí zůstavitele, vydání
rozhodnutí o majetku v dědictví a o tom, kdo je nabyvatelem
dědictví, a dále také skutečnost, kdy se příslušný orgán
o vyměření majetku dověděl. Tyto skutečnosti byly ze správního
spisu zřejmé, žalobou nebyly napadány, a proto nebylo zapotřebí,
aby soud vedl dokazování celým dědickým spisem, když nadto pro
tento postup neměl oporu v zákoně. Městský soud v Praze ve svém
vyjádření rovněž popírá tvrzení, že odmítnutí provedení důkazu
celým dědickým spisem neodůvodnil a s navrženými důkazy se
nevypořádal a odkazuje na napadené rozhodnutí a jemu předcházející
rozsudek ze dne 30. 11. 1999, sp. zn. 38 Ca 692/98, z něhož
vycházelo rozhodnutí správního orgánu a jímž byl tento orgán
vázán. Městský soud v Praze navrhl, aby Ústavní soud ústavní
stížnost odmítl z důvodu zjevné neopodstatněnosti, neboť
stěžovatelka, pokud jde o běh lhůty k vyměření notářských poplatků
z dědictví, nerozlišuje skutečnosti podstatné pro dědické řízení
a skutečnosti podstatné pro řízení o vyměření notářských poplatků.
Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu ve svém vyjádření ze
dne 11. 3. 2002 uvedlo mimo jiné i to, že v rámci odvolacího
řízení odvolací orgán zkoumal, zda námitka promlčení vyměření
notářského poplatku z dědictví je oprávněná. Odvolací orgán vyšel
z toho, že zákon o notářských poplatcích, který neobsahuje
ustanovení o povinnosti poplatníka notářského poplatku z dědictví
podat přiznání, jak je tomu u daně dědické, a že podkladem pro
vyměření notářského poplatku z dědictví je pro finanční úřad
stejnopis pravomocného usnesení o dědictví a celý dědický spis.
Finanční úřad pro Prahu 4 se dověděl o skutečnosti, která byla
v uvedené věci předmětem notářského poplatku, dne 15. 9. 1997 a ve
lhůtě vyměřil notářský poplatek z dědictví, když napadený platební
výměr byl řádně doručen dne 26. 4. 2000. Finanční ředitelství pro
hl. m. Prahu navrhlo, aby s ohledem na tato zjištění byla ústavní
stížnost zamítnuta.
Finanční úřad pro Prahu 4 ve vyjádření ze dne 13. 3. 2002
odkázal na právní názor Městského soudu v Praze, vyjádřený
v předchozím rozsudku, kterým byl správce daně vázán při svém
dalším rozhodování. Po zániku státních notářství přešla
rozhodovací činnost v oblasti notářských poplatků na finanční
úřady. Hmotně právní část vyměřovacího řízení notářských poplatků
byla upravena v ustanovení §24 zákona o trojdani, procesní část
v ustanovení §102 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků. Z těchto ustanovení vyplývá, že do 1. ledna 1993 se
finanční úřad nemohl dozvědět o skutečnostech, které jsou
předmětem poplatku, a tudíž nemohla začít běžet tříletá lhůta, po
tomto datu se o těchto skutečnostech mohl dovědět pouze způsobem
upraveným v ustanovení §21 zákona o správě daní a poplatků a §21 odst. 4 zákona o trojdani. Finanční úřad pro Prahu 4 ve
vyjádření dále poukázal na to, že v daném případě po státním
notářství vyměřovací řízení nedokončoval (§24 odst. 2 zákona
o trojdani), neboť dědické řízení nebylo skončeno. Správce daně
proto postupoval podle ustanovení §24 odst. 1 zákona o trojdani,
a dále §1, §21 a §102 zákona o správě daní a poplatků, jeho
rozhodnutí vykazovalo všechny zákonné náležitosti, dědický spis
byl poplatníkovi, případně jeho zástupci, k dispozici
k nahlédnutí u správního orgánu. Postup stěžovatelky, jakož i její
návrhy na doplnění dokazování, považuje správce daně za obstrukční
s cílem zabránit vybrání notářského poplatku v objektivní
prekluzivní lhůtě 10 let, která uplyne 31. 12. 2002.
Orgány veřejné moci, jako účastníci řízení, stejně jako
stěžovatelka, vyjádřily souhlas s rozhodnutím bez nařízení ústního
jednání.
Ústavní soud si vyžádal dědický spis bývalého Státního
notářství pro Prahu 4, sp. zn. 4 D 2166/92, ze kterého zjistil, že
M. B. zemřel dne 15. 7. 1992 v Nemocnici Na Františku v Praze
a že Státní notářství pro Prahu 4 se o jeho smrti dovědělo dne
21. 7. 1992. Rozhodnutím ze dne 29. 4. 1993, č.j. 4 D 2166/92-15,
Nd 184/93, Obvodní soud pro Prahu 4 potvrdil M. J-ovou jako
jedinou dědičku. Rozhodnutí nabylo právní moci téhož dne, pokyn
k zaslání spisu příslušnému finančnímu úřadu však byl učiněn až po
více než 4 letech, dne 24. 7. 1997. Dle doručenky byl dědický spis
doručen Finančnímu úřadu pro Prahu 4 dne 15. 9. 1997.
Ze spisu Finančního úřadu pro Prahu 4 vedeného k rozhodnutí
ze dne 3. 2. 2000, čj. 32569/00/004964/6380, spisu Finančního
ředitelství pro hl. m. Prahu vedeného k rozhodnutí ze dne 20. 7.
2000, čj. FŘ-4210/14/00, a spisu Městského soudu v Praze, sp. zn.
28 Ca 282/2000, Ústavní soud ověřil, že Finanční úřad pro Prahu
4 vyměřil citovaným platebním výměrem stěžovatelce jako právní
nástupkyni zemřelé M. J-ové, dědičce po M. B., poplatek v celkové
výši 60 875,- Kč, proti kterému stěžovatelka podala odvolání,
v němž namítla prekluzi lhůty k vyměření notářského poplatku
z dědictví.
Odvolací správní orgán odvolání zamítl s argumentací, že
tříletou prekluzivní lhůtu je třeba počítat od konce kalendářního
roku, kdy se o skutečnosti, která je předmětem poplatku, dověděl
finanční úřad, na který přešla působnost vyměřovat notářské
poplatky z dědictví, takže dověděl-li se příslušný finanční úřad
o této skutečnosti dne 15. 9. 1997 a platební výměr byl
stěžovatelce doručen dne 26. 4. 2000, došlo k vyměření notářského
poplatku z dědictví ve lhůtě stanovené zákonem. Odvolací orgán
poukázal na to, že stejný názor vyslovil i Městský soud v Praze
v odůvodnění rozsudku ze dne 30. 11. 1999, č.j. 38 Ca 692/98-23,
kterým byl správní orgán vázán.
Žalobu podanou podle hlavy druhé části páté o. s. ř. Městský
soud v Praze zamítl. Z odůvodnění ústavní stížností napadeného
rozsudku vyplynulo, že Městský soud v Praze vyložil ustanovení §34 odst. 2 zákona o notářských poplatcích, konkrétně počátek běhu
tříleté lhůty, ve které lze vyměřit a vymáhat notářské poplatky,
již ve svém rozhodnutí ze dne 30. 11. 1999, č.j. 38 Ca 692/98-23.
Tímto rozsudkem byla zrušena původně vydaná správní rozhodnutí ve
věci vyměření notářského poplatku poplatníkovi paní M. J-ové,
která však v době jejich vydání již nežila, a neměla tak
způsobilost být účastníkem správního řízení. Finanční úřad pro
Prahu 4 se pak při vydání ústavní stížností napadeného platebního
výměru právním názorem správního soudu ohledně běhu tříleté
prekluzivní lhůty řídil. Městský soud v Praze v přezkoumávaném
rozsudku tyto závěry zopakoval a dále uvedl, že teprve vydáním
rozhodnutí o dědictví byly známy skutečnosti rozhodné pro
stanovení poplatku a určení, kdo je poplatníkem notářského
poplatku z dědictví. Rozhodnutí o dědictví bylo vydáno dne 29. 4.
1993, tedy v době, kdy již státní notářství neexistovala. Protože
v žádném právním předpisu nebylo konkrétně stanoveno, zda
prekluzivní lhůta k vyměření a vymáhání notářského poplatku, který
byl vyměřen po 1. 1. 1993, počíná běžet od okamžiku, kdy se
o vzniku poplatkové povinnosti dozví soud, nebo kdy se o této
skutečnosti dozví příslušný finanční úřad, bylo třeba dle názoru
Městského soudu v Praze vycházet z toho, že původní působnost
státních notářství rozhodovat o dědictví a vyměřovat notářské
poplatky z dědictví byla v podstatě rozdělena mezi soud a správní
orgán. Za takového stavu věci je třeba ustanovení §34 odst. 2
zákona o notářských poplatcích vykládat tak, že tříletá lhůta
počíná běžet od konce kalendářního roku, kdy se o skutečnosti,
která je předmětem poplatku dověděl finanční úřad, neboť na něho
přešla působnost notářské poplatky z dědictví vyměřovat. V daném
případě tedy podle Městského soudu v Praze začala běžet tříletá
lhůta od konce roku 1997, a k vyměření notářského poplatku
z dědictví tak došlo ve stanovené lhůtě.
Ústavní soud přezkoumal napadená rozhodnutí z hlediska
tvrzeného porušení ústavně zaručených práv a poté rozhodl, že
ústavní stížnost je důvodná.
Městský soud v Praze vyšel při svém rozhodování z toho, že
pro věc je rozhodující, že teprve vydáním rozhodnutí o dědictví
byly známy skutečnosti rozhodné pro stanovení poplatku a že toto
rozhodnutí bylo vydáno až v roce 1993. V těchto souvislostech
městský soud považoval výklad ustanovení §34 odst. 2 zákona
o notářských poplatcích, o počátku běhu prekluzivních lhůt, za
klíčový a toto ustanovení vyložil tak, že nebylo-li v žádném
právním předpisu konkrétně stanoveno, zda prekluzivní lhůta
k vyměření a vymáhání notářského poplatku počíná běžet od
okamžiku, kdy se o skutečnosti, která je předmětem poplatku, dozví
soud nebo příslušný finanční úřad, je třeba citované ustanovení
vykládat tak, že lhůta počíná běžet od konce kalendářního roku,
kdy se o skutečnosti, která je předmětem poplatku, dověděl
finanční úřad, neboť na tento správní orgán přešla působnost
notářské poplatky z dědictví vybírat.
Ústavní soud, který je oprávněn hodnotit ústavnost rozhodnutí
orgánů veřejné moci, jehož součástí je i posouzení, zda výklad
aplikovaných právních norem byl proveden ústavně konformním
způsobem, tyto závěry Městského soudu v Praze nesdílí, neboť jeho
výklad, tak jak byl proveden, je v rozporu s požadavkem rovnosti
v právech.
Na danou věc dopadají tyto předpisy jednoduchého práva:
ustanovení §460 občanského zákoníku (Dědictví se nabývá smrtí
zůstavitele), ustanovení §24 odst. 1 zákona o trojdani účinného
od 1. 1. 1993 [Pokud nastala před účinností tohoto zákona
skutečnost, která byla podle dřívějších předpisů předmětem
poplatku (daně) z dědictví, postupuje se podle dřívějších
předpisů], zákon o notářských poplatcích zrušený zákonem
o trojdani, ustanovení §12 Předmět poplatku (Předmětem poplatku
je nabytí majetku děděním a jiné bezúplatné nabytí majetku úmrtím
občana), ustanovení §25 písm. c) Vznik poplatkové povinnosti
(Poplatková povinnost vznikne, jakmile nastane skutečnost, která
je předmětem poplatku; touto skutečností je převod nebo přechod
majetku na nabyvatele u notářského poplatku z dědictví)
a ustanovení §34 odst. 2 (Poplatek nelze vyměřit ani vymáhat po
uplynutí tří let od konce kalendářního roku, ve kterém se státní
notářství dovědělo o skutečnosti, která je předmětem poplatku).
S ohledem na právní skutečnost, smrt M. B. dne 15. 7. 1992,
která nastala před účinností zákona o trojdani, orgány veřejné
moci postupovaly při projednávání dané věci zcela správně podle
zákona o notářských poplatcích v souladu s přechodnými
ustanoveními zákona o trojdani (§24 odst. 1). Problém nastal při
výkladu počátku běhu subjektivní prekluzivní lhůty v ustanovení
§34 odst. 2 zákona o notářských poplatků, při výkladu toho, co se
rozumí "skutečností, která je předmětem poplatku". Podle
ustanovení §25 písm. c) zákona o notářských poplatcích touto
skutečností "je . přechod majetku na nabyvatele", ke kterému
v souladu s ustanovením §460 o. z. dochází okamžikem smrti
zůstavitele. Jiné skutečnosti jsou nerozhodné (např. kdy bylo
dědictví potvrzeno jedinému dědici, popř. kdy bylo dědictví
vypořádáno mezi dědici, apod., srov. i Nejvyšší soud ČSR,
občanskoprávní kolegium, Cpj 202/86, K výkladu a používání zákona
ČNR č. 146/1984 Sb. ze dne 23. 6. 1987).
V projednávaném případě se příslušné státní notářství
dovědělo o skutečnosti, která je předmětem poplatku (jinak
vyjádřeno, dovědělo se o přechodu majetku na nabyvatele
v důsledku smrti zůstavitele), v průběhu druhé poloviny roku
1992, kdy mu zprávu o úmrtí zůstavitele podala Nemocnice Na
Františku v Praze a kdy při předběžném šetření zjistilo, že
zůstavitel zanechal majetek. Podle ustanovení §34 odst. 2 a 4
zákona o notářských poplatcích tak začala od konce roku 1992
plynout subjektivní i objektivní lhůta pro vyměření poplatku;
subjektivní tříletá lhůta vypršela ke konci roku 1995 (konkrétně
k 31. 12.), objektivní desetiletá lhůta vyprší ke konci roku
2002. Pro posouzení dané věci tak bylo podstatné, že skutečností,
která spustila běh prekluzivních lhůt, byla informovanost státního
notářství o úmrtí zůstavitele, a nikoliv okamžik vydání
rozhodnutí, kterému je v kontextu s ustanovením §460 o. z. a §12 a §25 písm. c) zákona o notářských poplatcích nutno přisoudit
pouze deklaratorní charakter. Po započetí běhu prekluzivních lhůt
pak zůstal bez vlivu následný zánik státních notářství a převzetí
jejich agendy jinými orgány veřejné moci [zákon č. 264/1992 Sb.,
kterým se mění a doplňuje občanský zákoník, zrušuje zákon
o státním notářství a o řízení před státním notářstvím (notářský
řád) a mění a doplňují některé další zákony].
Připuštění výkladu ustanovení §34 odst. 2 a 4 zákona
o notářských poplatcích tak, jak byl proveden Městským soudem
v Praze, by znamenalo, že právní posouzení postavení osob,
u kterých byly dány stejné výchozí podmínky vzniku poplatkové
povinnosti a aplikován postup podle dosavadních předpisů, by bylo
neodůvodněně řešeno rozdílným způsobem, což je postup, který je
v rozporu s ústavním principem rovnosti v právech.
Z výše uvedených důvodů Ústavní soud z důvodu porušení čl.
1, čl. 36 odst. 1, 2 Listiny ústavní stížnosti podle ustanovení
§82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
vyhověl a napadený rozsudek Městského soudu v Praze podle
ustanovení §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona zrušil. Jelikož
důvody zrušení rozsudku byly založeny již rozhodnutími Finančního
úřadu pro Prahu 4 a Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu, jakož
i z důvodu procesní ekonomie, Ústavní soud rozhodl i o zrušení
těchto rozhodnutí.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 18. července 2002