infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 23.10.2003, sp. zn. Pl. ÚS 47/03 [ usnesení / MALENOVSKÝ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2003:Pl.US.47.03

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K referendu o přistoupení ČR k EU

ECLI:CZ:US:2003:Pl.US.47.03
sp. zn. Pl. ÚS 47/03 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Jiřího Malenovského a soudců JUDr. Dagmar Lastovecké a JUDr. Pavla Rychetského ve věci návrhu J.B., zastoupeného advokátem Mgr. P.R., na vydání rozhodnutí o tom, že při referendu o vstupu České republiky do Evropské unie konaném ve dnech 13. a 14. června 2003 byla porušena Ústava České republiky, a referendum je proto neplatné a jeho výsledek se ruší, takto: Návrh se odmítá . Odůvodnění: Ústavnímu soudu bylo dne 30. 9. 2003 doručeno podání navrhovatele, jímž se domáhá, "aby Ústavní soud rozhodl, že při referendu o vstupu České republiky do Evropské unie konaném ve dnech 13. a 14. června 2003 byla porušena Ústava, a referendum je proto z důvodu porušení Ústavy neplatné a jeho výsledek se ruší". Navrhovatel tvrdí, že souhlasu se vstupem do Evropské unie bylo dosaženo nepoctivým způsobem. Podle jeho názoru byly porušeny zejména čl. 17 odst. 3 a čl. 22 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listiny"). Sděluje, že se již řadu let marně domáhá uveřejnění svého varování před nebezpečím, které podle něj představuje vstup České republiky do Evropské unie pro většinu občanů České republiky. Připomíná, že Parlament ČR rozhodl, že se na propagaci a prosazení vstupu do Evropské unie vydá značná částka peněz ze státního rozpočtu. Argumenty o nebezpečí, které jsou se vstupem spojeny, o nichž se navrhovatel snažil veřejnost informovat, ovšem uveřejněny nebyly. V médiích se občanům naopak předkládaly pouze informace o výhodách takového kroku. K dalšímu přípisu, který byl Ústavnímu soudu osobně doručen dne 15. 10. 2003 a jenž měl být údajně k posuzovanému návrhu připojen jako příloha, nemohl Ústavní soud přihlížet, neboť nebyl sepsán právním zástupcem navrhovatele, což je v rozporu s pravidlem povinného zastoupení v průběhu celého řízení ve smyslu ustanovení §30 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"). Přípis nebyl dokonce navrhovatelem ani vlastnoručně podepsán. Ústavní soud posoudil, zda návrh splňuje všechny formální podmínky stanovené zákonem o Ústavním soudu. Podle čl. 87 odst. 1 písm. m) Ústavy Ústavní soud rozhoduje o tom, zda postup při provádění referenda o přistoupení České republiky k Evropské unii je v souladu s ústavním zákonem o referendu o přistoupení České republiky k Evropské unii a se zákonem vydaným k jeho provedení. Příslušný návrh může podle ustanovení §125d zákona o Ústavním soudu podat každý občan oprávněný hlasovat v referendu, a to nejpozději do 10 dnů ode dne, v němž skončilo hlasování v referendu. Výrazně specifické vztahy spojené s přípravou, vyhlášením, průběhem a důsledky referenda o přistoupení České republiky k Evropské unii, jež charakterizuje sekvence řady právních úkonů, které na sebe navazují a vzájemně se podmiňují a jsou nezbytným předpokladem k provedení mezinárodně koordinovaných úkonů (vyjádření souhlasu státu být vázán Smlouvou o přistoupení k EU), vedly zákonodárce ke stanovení krátké zákonné lhůty, v níž lze řádný postup při referendu účinně zpochybnit. Hlasování v referendu o přistoupení České republiky k Evropské unii skončilo v sobotu dne 14. června 2003. Od uvedeného dne začala plynout zákonná desetidenní lhůta pro podání návrhu, která skončila dne 24. června 2003. Navrhovatel však podal svůj návrh osobně na podatelnu Ústavního soudu až dne 30. září 2003, tedy evidentně po výše uvedené desetidenní zákonné lhůtě. Na základě uvedených skutečností tak Ústavní soud dospěl k závěru, že jde o návrh, který byl podán po lhůtě stanovené zákonem k jeho podání [§43 odst. 1 písm. b) zák. o Ústavním soudu]. Nad rámec uvedeného Ústavní soud připomíná, že dle článku 83 Ústavy je soudním orgánem ochrany ústavnosti. Při výkonu svých kompetencí musí respektovat jeden ze základních principů právního státu, zakotvený v článku 2 odst. 3 Ústavy a v článku 2 odst. 2 Listiny, podle něhož státní moc lze uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Ústavní soud má tedy přesně vymezenou pravomoc a působnost, které nemůže překročit. Podle ustanovení čl. 87 odst. 1 písm. m) Ústavy je Ústavní soud oprávněn posoudit postup při provádění referenda o přistoupení České republiky k Evropské unii toliko z hlediska jeho souladu s ústavním zákonem o referendu o přistoupení České republiky k Evropské unii a se zákonem vydaným k jeho provedení. Navrhovatel se nicméně ve svém návrhu domáhá přezkumu postupu při provádění referenda o přistoupení České republiky k Evropské unii z hlediska jeho souladu s Ústavou, příp. též s Listinou, k čemuž Ústavní soud podle ustanovení čl. 87 odst. 1 písm. m) Ústavy oprávněn není. Vzhledem k výše uvedenému Ústavní soud nepovažoval za nutné zabývat se otázkou, zda byl návrh podán osobou oprávněnou hlasovat v referendu, a nevyzval ani k odstranění vad plné moci, jež byla k návrhu přiložena. Ze shora uvedených důvodů proto Ústavnímu soudu nezbylo, než návrh podle ustanovení §43 odst. 2 písm. b) zák. o Ústavním soudu ve spojení s ustanovením §43 odst. 1 písm. b) citovaného zákona odmítnout. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 23. října 2003 JUDr. Jiří Malenovský předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2003:Pl.US.47.03
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 47/03
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název K referendu o přistoupení ČR k EU
Datum rozhodnutí 23. 10. 2003
Datum vyhlášení  
Datum podání 30. 9. 2003
Datum zpřístupnění 2. 11. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení Ve věcech referenda o přistoupení ČR k Evropské unii
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Malenovský Jiří
Napadený akt  
Typ výroku odmítnuto pro nedodržení lhůty
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 22, čl. 17
Ostatní dotčené předpisy
  • 114/2003 Sb., čl.
  • 182/1993 Sb., §43 odst.1 písm.b
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení pravomoc a činnost ústavních orgánů/vyhlašování a průběh voleb, referenda
Věcný rejstřík referendum
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-47-03
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 46025
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-19