infUsTakto, infUsVec2, errUsPouceni, errUsDne,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 15.03.2005, sp. zn. III. ÚS 88/05 [ usnesení / HOLLÄNDER / výz-3 ], paralelní citace: U 6/36 SbNU 783 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2005:3.US.88.05

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Změna hranic vyšších územních samosprávných celků (Moravská Třebová v Pardubickém kraji)

Právní věta Ustanovení čl. 2 ústavního zákona č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, stanoví, že hranice vyšších územních samosprávných celků lze měnit pouze zákonem. V tom rámci se tudíž jedná o výlučnou pravomoc svrchovaného zákonodárce rozhodovat o změnách hranic vyšších územních samosprávných celků, do níž nepřísluší zastupitelstvu obce (města) z pohledu konečného rozhodnutí jakkoli právně relevantně ingerovat.

ECLI:CZ:US:2005:3.US.88.05
sp. zn. III. ÚS 88/05 Usnesení Usnesení Ústavního soudu - soudce zpravodaje JUDr. Pavla Holländera - ze dne 15. března 2005 sp. zn. III. ÚS 88/05 ve věci ústavní stížnosti O. s. pro M. T. a okolí proti usnesení Zastupitelstva města Moravská Třebová z 31. 1. 2003 v části "Zastupitelstvo města schvaluje: 1/S/310103 Ponechat stávající krajské uspořádání, tj. ponechat Moravskou Třebovou v Pardubickém kraji.". Návrh se odmítá. Odůvodnění: S poukazem na blíže rozvedené výhrady navrhovatel napadl v označeném rozsahu v záhlaví uvedené usnesení zastupitelstva města Moravská Třebová, dle něhož "Zastupitelstvo města schvaluje: 1/S/310103 Ponechat stávající krajské uspořádání, tj. ponechat Moravskou Třebovou v Pardubickém kraji.". Navrhovatel tvrdil, že předmětné usnesení je protiústavním zásahem do výkonu samosprávy přímo občany města, neboť jím mělo dle jeho názoru dojít k porušení zákona o místním referendu z toho důvodu, že zastupitelstvo města nerespektovalo závazné výsledky "tzv. Průzkumu veřejného mínění" (de facto místního referenda, zákon č. 298/1992 Sb., o místním referendu), stejně jako ani z něj vycházející předchozí usnesení téhož orgánu ze dne 5. 11. 2001. Navrhovatel ve vztahu ke své ústavněprávní argumentaci namítal, že předmětné usnesení zasahuje rovněž do práva občanů ve smyslu čl. 21 Listiny základních práv a svobod a je v rozporu s Evropskou chartou místní samosprávy. Dle ustanovení §43 odst. 1 písm. d) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, Ústavní soud mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků, usnesením návrh odmítne, jde-li o návrh, k jehož projednání není příslušný. Ustanovení čl. 2 ústavního zákona č. 347/1997 Sb.,(o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, stanoví, že hranice vyšších územních samosprávných celků lze měnit pouze zákonem. V tom rámci se tudíž jedná v kontextu předložené otázky o výlučnou pravomoc svrchovaného zákonodárce rozhodovat o změnách hranic vyšších územních samosprávných celků, do níž nepřísluší zastupitelstvu obce (města) z pohledu konečného rozhodnutí jakkoli právně relevantně ingerovat. Zastupitelstvo města Moravská Třebová není ani subjektem k podání návrhu příslušného zákona aktivně legitimovaným [čl. 41 odst. 2 Ústavy České republiky (dále jen "Ústava")], z čehož vyplývá, že svým usnesením v části označené v záhlaví toliko vyjádřilo svou (právně nerozhodnou) politickou vůli neusilovat o začlenění jmenovaného města do Olomouckého kraje. Pokud by eventuálně byla ve vztahu k předmětné otázce tato vůle i konstruována opačně, mohla by z ní vyplynout pouze případná snaha, resp. možnost zastupitelstva dát k podání návrhu zákona oprávněným subjektům podnět; tj. usilovat o to, aby jeho stanovisko zvažovaly v rámci svého oprávnění k vyvolání tomu odpovídajícího legislativního procesu. Napadené usnesení zastupitelstva města Moravská Třebová pro jeho naznačenou právní irelevanci tudíž není způsobilé zasáhnout do "výkonu samosprávy občany města" [odhlédnuto od toho, že ústavně garantované právo na samosprávu sluší nikoli jednotlivému občanu (právo ve smyslu čl. 21 odst. 1 Listiny základních práv a svobod), nýbrž územnímu samosprávnému celku jako územnímu společenství občanů, čl. 100 odst. 1 Ústavy], jak tvrdí stěžovatel, resp. založit porušení ústavních kautel. Je co do svého celkového dopadu výrazem politického stanoviska řádně zvolených zástupců občanů v zastupitelské demokracii, přičemž občané mohou svou nespokojenost či nesouhlas s tímto postojem demokraticky ustavených zástupců vyjádřit svým hlasováním v následujících volbách a umožnit tak (alespoň v hypotetické rovině) jeho změnu. Z uvedeného podává se nepříslušnost Ústavního soudu k projednání návrhu [§43 odst. 1 písm. d) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů]. Proto bylo o něm rozhodnuto, jak ve výroku usnesení obsaženo.

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2005:3.US.88.05
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 88/05
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) U 6/36 SbNU 783
Populární název Změna hranic vyšších územních samosprávných celků (Moravská Třebová v Pardubickém kraji)
Datum rozhodnutí 15. 3. 2005
Datum vyhlášení  
Datum podání 17. 2. 2005
Datum zpřístupnění 17. 12. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Holländer Pavel
Napadený akt jiný zásah orgánu veřejné moci
Typ výroku odmítnuto pro nepříslušnost - §43/1/d)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 100 odst.1, čl. 41 odst.2
  • 2/1993 Sb., čl. 21 odst.1
  • 347/1997 Sb., čl. 2
Ostatní dotčené předpisy  
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo podílet se na správě věcí veřejných
Věcný rejstřík referendum
působnost/samostatná
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-88-05
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 50392
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-15