infUsTakto, infUsVec2, errUsPouceni, errUsDne,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 19.09.2006, sp. zn. Pl. ÚS 26/06 [ nález / JANŮ / výz-2 ], paralelní citace: N 166/42 SbNU 389 [ 518/2006 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2006:Pl.US.26.06.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Vyhláška města Ostrova o podmínkách požární ochrany při shromážděních a jiných akcích

Právní věta Rozsah samostatné působnosti obce je dán ustanovením §35 odst. 1 a §84 odst. 2 písm. i) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Podle tohoto ustanovení do samostatné působnosti obce patří záležitosti, které jsou v zájmu obce a občanů obce, pokud nejsou zákonem svěřeny krajům nebo pokud nejde o přenesenou působnost orgánů obce nebo o působnost, která je zvláštním zákonem svěřena správním úřadům jako výkon státní správy, a dále záležitosti, které do samostatné působnosti obce svěří zákon. Obec se přitom při výkonu samostatné působnosti dle ustanovení §35 odst. 3 písm. a) zákona o obcích řídí při vydávání obecně závazných vyhlášek zákonem. Obec je tedy limitována mezemi své působnosti vymezené zákonem, nemůže upravovat otázky, které jsou vyhrazeny pouze zákonné úpravě, a nemůže upravovat záležitosti, které jsou již upraveny předpisy práva veřejného nebo soukromého. Účelem a funkcí vydávání obecně závazných vyhlášek je správa vlastních záležitostí samostatně, a nelze je spatřovat v pouhé volné reprodukci zákonů týkajících se úkolů státní správy, či dokonce v normování této oblasti. V případech, kdy obec vystupuje jako subjekt určující pro občana povinnosti jednostrannými zákazy a příkazy, tj. jestliže vydává obecně závaznou vyhlášku, jejímž obsahem jsou právní povinnosti, může tak činit jen v případě výslovného zákonného zmocnění, neboť je vázána čl. 2 odst. 3 Ústavy České republiky a čl. 2 odst. 2 a 3 a čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. V dané věci ustanovení §29 odst. 1 písm. o) bod 2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, svěřuje do samostatné působnosti obce na úseku požární ochrany stanovit podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob. Ústavní soud zjistil, že město Ostrov překročilo tyto zákonem stanovené meze své pravomoci, neboť napadenou vyhláškou regulované vztahy upravilo způsobem odchylným od zákonné úpravy.

ECLI:CZ:US:2006:Pl.US.26.06.1
sp. zn. Pl. ÚS 26/06 Nález Nález pléna Ústavního soudu složeného z předsedy Pavla Rychetského a soudců Stanislava Balíka, Františka Duchoně, Vlasty Formánkové, Vojena Güttlera, Pavla Holländera, Ivany Janů, Dagmar Lastovecké, Vladimíra Kůrky, Jiřího Muchy, Jana Musila, Jiřího Nykodýma, Miloslava Výborného, Elišky Wagnerové a Michaely Židlické ze dne 19. září 2006 sp. zn. Pl. ÚS 26/06 ve věci návrhu ministra vnitra na zrušení části ustanovení čl. 1 odst. 2 znějící "fyzická osoba nebo skupina osob včetně sdružení občanů", čl. 3 odst. 7 věty třetí a čl. 7 odst. 2 obecně závazné vyhlášky města Ostrova č. 8/2004 o stanovení podmínek k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob, (nález byl vyhlášen pod č. 518/2006 Sb.). Ustanovení čl. 1 odst. 2 znějící "fyzická osoba nebo skupina osob včetně sdružení občanů", čl. 3 odst. 7 věta třetí a čl. 7 odst. 2 obecně závazné vyhlášky města Ostrova č. 8/2004 o stanovení podmínek k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob, se zrušují dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů. Odůvodnění: I. 1. Dne 18. 4. 2006 obdržel Ústavní soud návrh ministra vnitra Mgr. Františka Bublana na zrušení části ustanovení čl. 1 odst. 2 znějící "fyzická osoba nebo skupina osob včetně sdružení občanů", čl. 3 odst. 7 věty třetí a čl. 7 odst. 2 obecně závazné vyhlášky města Ostrova č. 8/2004, o stanovení podmínek k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob. Protože návrh po formální stránce splňuje náležitosti požadované zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), nic nebrání jeho projednání plénem Ústavního soudu. II. 2. Ze zápisu z 3. zasedání Zastupitelstva města Ostrova konaného dne 27. 5. 2004 Ústavní soud zjistil, že vyhláška města Ostrova č. 8/2004 o stanovení podmínek k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob, byla řádně přijata na 3. zasedání zastupitelstva města Ostrova konaného dne 27. 5. 2004 za přítomnosti devatenácti zastupitelů (z celkového počtu 21), a to devatenácti hlasy zastupitelů. Vyhláška byla vyvěšena na úřední desce města Ostrova dne 4. 6. 2004 a účinnosti nabyla dne 19. 6. 2004, sejmuta z úřední desky byla 21. 6. 2004. Lze tedy uzavřít, že napadená obecně závazná vyhláška byla přijata a vydána ústavně předepsaným způsobem orgánem k tomu zmocněným [§12 odst. 1, §84 odst. 2 písm. i), §87 zákona o obcích, ve znění pozdějších předpisů]. III. 3. Znění citované obecně závazné vyhlášky je následující (pozn. red.: včetně pravopisných nepřesností): "Obecně závazná vyhláška č. 8/2004 Zastupitelstvo města Ostrova se na svém zasedání dne 27.5.2004 usneslo vydat na základě §29 odst. 1 písm. o) bod 2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů a v souladu s §10 a §84 odst. 2 písm. i) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů tuto obecně závaznou vyhlášku: Stanovení podmínek k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob ČÁST PRVNÍ Úvodní ustanovení Článek 1 (1) Obecně závazná vyhláška stanoví podmínky požární bezpečnosti pro zabezpečení kulturních, sportovních, společenských, zábavních, politických, obchodních, náboženských a jiných obdobných akcí a shromáždění, kterých se zúčastňuje větší počet osob (dále jen "akce").1,2 (2) Za plnění podmínek k zabezpečení požární ochrany při akcích odpovídá právnická osoba, podnikající fyzická osoba, fyzická osoba nebo skupina osob včetně sdružení občanů, obec nebo úřad, který akci na území obce organizuje; též svolavatel2 (dále jen "organizátor akce"). Článek 2 Definice pojmů (1)Pro účely této obecně závazné vyhlášky se rozumí: a) stanovením podmínek požární bezpečnosti při akcích - souhrn opatření, kterými se stanoví rozsah a způsob zabezpečení požární ochrany před zahájením akce, v jejím průběhu a při jejím ukončení, b) ukončením akce - ponechání místa konání akce v požárně nezávadném stavu včetně dodržení podmínek stanovených smlouvou podle čl. 3 odst. 4, c) shromažďovacím prostorem - vnitřní nebo venkovní prostor určený pro shromažďování většího počtu osob,3 d) vnitřním shromažďovacím prostorem - prostor, který je po obvodě a shora vymezený stavebními konstrukcemi, přičemž se za stavební konstrukce považují také konstrukce přemístitelné (posuvná stěna či střecha apod.) nebo krátkodobé, popřípadě dočasné (stanové, kontejnerové, buňkové apod.)4 e) venkovním shromažďovacím prostorem - prostor, který je neuzavřený po obvodě nebo shora, avšak vytvořený nebo vymezený stavebními konstrukcemi (tribunou, pódiem, ohradní stěnou, oplocením, přenosnými zábranami, apod.), okolním terénem nebo přírodním prostředím (svah, skála, vodní plocha); také prostor v uzavřeném nebo polouzavřeném volném prostranství (dvory apod.)4, prostor na veřejném prostranství i mimo ně pod širým nebem.2,6 (2) Členění akcí podle místa konání a počtu osob: a) akce ve vnitřním shromažďovacím prostoru podle odst. 1 písm. c) a d) tohoto článku, určeném k tomuto účelu v souladu se zvláštním právním předpisem, 1. u něhož z dokumentace ověřené stavebním úřadem5 vyplývá počet osob, pro který je prostor určen (tj. dolní i horní hranice), 2. u něhož nebyla v dokumentaci ověřené stavebním úřadem5 stanovena dolní hranice počtu osob, které se mohou v tomto prostoru současně vyskytovat, pak se za tento počet považuje 200 osob a více; nebyla-li v dokumentaci ověřené stavebním úřadem5 stanovena horní hranice počtu osob, které se mohou současně v tomto prostoru vyskytovat, pak tento počet určí jeho vlastník. b) akce ve venkovním shromažďovacím prostoru podle odst. 1 písm. c) a e) tohoto článku, určeném k tomuto účelu v souladu zvláštním právním předpisem, 5 1. u něhož z dokumentace ověřené stavebním úřadem5 vyplývá počet osob, pro který je prostor určen (tj. dolní i horní hranice), 2. u něhož nebyla v dokumentaci ověřené stavebním úřadem5 stanovena dolní hranice počtu osob, které se mohou v tomto prostoru současně vyskytovat, pak se za tento počet považuje 200 osob a více; nebyla-li v dokumentaci ověřené stavebním úřadem stanovena horní hranice počtu osob, které se mohou současně v tomto prostoru vyskytovat, pak tento počet určí jeho vlastník (dále se uplatňuje postup dle §2 odst. 2 zákona o požární ochraně), c) akce ve venkovním shromažďovacím prostoru, kterých se zúčastní 300 osob a více; v případě akcí na veřejném prostranství i mimo ně pod širým nebem2,6 kterých se zúčastní 900 osob a více. ČÁST DRUHÁ Stanovení podmínek požární bezpečnosti pro pořádání akce Článek 3 (1) K pořádání akce lze využívat pouze prostor (stavbu, místo), který byl k tomu účelu určen v souladu se zvláštním právním předpisem6, přičemž nesmí být překročen maximální počet osob prokazatelně stanovený podle čl. 2 odst. 2 písm. a) a b). (2) K pořádání akcí podle čl. 2 odst. 2 písm. a)2. a b)2. V případě, že pro objekt není v dokumentaci ověřené stavebním úřadem stanovená horní hranice počtu osob, které se mohou současně v tomto prostoru vyskytovat, zajistí organizátor akce, jako součást stanovení rozsahu a způsobu zabezpečení požární ochrany podle odst. 5) zpracování identifikační karty prostoru (stavby) v rozsahu podle přílohy č. 4. (3) Při akcích podle čl. 2 odst. 2 písm. c) organizátor akce oznámí příslušnému úřadu předpokládaný počet zúčastněných osob, přičemž nelze-li zajistit prokazatelnost nepřekročení maximálního počtu zúčastněných osob, zabezpečí požární bezpečnost v souladu s touto vyhláškou. (4) V případě, že organizátor není vlastníkem prostoru (stavby, místa), kde se akce koná, kromě veřejného prostranství, musí být před započetím akce rozsah odpovědnosti stanoven smlouvou7. (5) Organizátor akce prokazatelně stanoví rozsah a způsob zabezpečení požární ochrany, včetně povinností a způsobu plnění úkolů všech osob podílejících se na organizačním a technickém zajištění akce a osob účastnících se akce, přičemž postupuje způsobem stanoveným zvláštním předpisem8. (6) V případě pořádání akcí opakovaně na tomtéž místě za shodných podmínek lze stanovit rozsah a způsob zabezpečení požární ochrany pro určený počet akcí jednotně, přičemž před každou jednotlivou akcí musí být provedena kontrola dodržování stanovených podmínek požární bezpečnosti podle odst. 10 včetně odstranění zjištěných závad. (7) Organizátor akce zřizuje preventivní požární hlídku (dále jen "požární hlídka") a pokud to vyžaduje povaha akce (např. rozlehlost místa konání, počet účastníků, možnosti úniku osob), zřizuje větší počet požárních hlídek. Požární hlídka je zpravidla složena z velitele a dvou členů. Je-li organizátorem akce fyzická osoba, pak povinnosti k zajištění požární bezpečnosti akce stanovené tímto nařízením požární hlídce zabezpečí tato fyzická osoba prostřednictvím potřebného počtu způsobilých pořadatelů. (8) Organizátor akce zajišťuje odpovídající podmínky pro činnost požárních hlídek zejména aby: a) činnost v požární hlídce vykonávaly pouze osoby, které absolvovaly odbornou přípravu9, b) byly vymezeny úkoly požární hlídky včetně určení stanoviště, přičemž úkoly musí být stanoveny tak, aby je bylo možno velitelem a členy požární hlídky obsáhnout a byly stanoveny vždy ke konkrétní fyzické osobě; (některé podrobnosti k činnostem požárních hlídek jsou uvedeny v příloze 1 tohoto nařízení), c) byl stanoven a zabezpečen mezi velitelem a členy požární hlídky, v případě většího počtu požárních hlídek i mezi veliteli požárních hlídek, funkční způsob komunikace pro průběh akce k zajištění neodkladného předávání informací. (9) Organizátor akce seznámí odpovídajícím způsobem a v potřebném rozsahu se stanovenými opatřeními k zabezpečení požární ochrany: a) účastníky akce (např. rozmístěním informačních a bezpečnostních tabulek a označení, upozorněním na omezení, které může být součástí pozvánky či prezentace akce), b) osoby podílející se na zabezpečení akce (např. požární hlídky, pořadatelská služba), c) účinkující (např. osoby zajišťující program a vystoupení, prodejci včetně všech osob zajišťujících pro ně technické zázemí, dále jen účinkující). (10) Organizátor akce zajistí kontrolu plnění stanovených podmínek požární bezpečnosti pro akci - před zahájením (včetně přípravných činností), v průběhu a při ukončení akce, podrobnosti k zajištění kontroly jsou uvedeny v příloze č. 1 a č. 2 této obecně závazné vyhlášky. V případě, že: d) byly při kontrole před zahájením akce zjištěny závažné nedostatky a tyto nebyly odstraněny - organizátor akci nezahájí, e) v průběhu akce nastane situace, která vyvolá bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí jiná opatření - organizátor akci přeruší, popř. ukončí, přerušení nebo ukončení akce organizátor akce zabezpečí i tehdy, jestliže by v případě vzniku požáru byly ohroženy nebo znemožněny únik, záchrana osob nebo majetku . (11) K vytvoření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce organizátor akce dále zajistí: f) vymezení prostoru pro příjezd a umístění mobilní požární techniky jednotek požární ochrany, a to vždy i v případě akce konané ve venkovním shromažďovacím prostoru, musí být vyznačen zákaz parkování vozidel v místech, kde by bránila příjezdu mobilní požární techniky jednotek požární ochrany, východům z prostor (stavby), které mají sloužit k úniku nebo evakuaci, znemožnila použití odběrního místa požární vody, g) umístění atrakcí (např. pouťových, prodejních míst nebo stánků, ukázek služeb apod. tak, aby byl umožněn průjezd požární techniky, aby nedošlo k zastavení nebo omezení přístupu k požárně bezpečnostním zařízením nebo věcným prostředkům požární ochrany, které jsou potřebné k provedení zásahu, např. požární hydranty, h) rozmístění a umístění10 hasicích přístrojů v potřebném množství a druzích na vhodných a dobře přístupných místech. (12) Pro případy, kdy účastník akce (fyzická osoba) nedbá podmínek této obecně závazné vyhlášky, pokynů organizátora, požární hlídky nebo členů pořadatelské služby, týkající se požární bezpečnosti při akci, organizátor akce zabezpečí postup pro vyloučení takové fyzické osoby z účasti na akci. Článek 4 (1) Při akcích ve vnitřním shromažďovacím prostoru, jejichž součástí (tj. součástí programu/produkce/představení) jsou efekty s otevřeným ohněm nebo obdobným možným zdrojem zapálení (žhavé částice, žhavé předměty apod.), musí být zajištěna opatření dle článku 3 odst. 5, přičemž musí být brán zřetel i na úpravu hořlavých látek (např. scénických staveb, dekorací a textilií) ke snížení jejich hořlavosti11. (2) V prostorách, kde bylo jako součást stavby na základě dokumentace ověřené stavebním úřadem realizováno zvýšení požární odolnosti stavebních konstrukcí snížením hořlavosti stavebních hmot nebo snížení hořlavosti scénických materiálů, musí být při kontrole podle čl. 3 odst. 6 této obecně závazné vyhlášky před zahájením akce k dispozici doklady o existenci a dodržení těchto úprav a o provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení. (3) Při akcích, jejichž součástí bude provádění některých činností, které by mohly představovat zvláštní rizika (např. pyrotechnické efekty, ohňostroje, plnění balónků plynem, elektrozařízení ve stáncích), musí být dodržovány požadavky zvláštních právních předpisů;12 plnění balónků plyny, které ve směsi se vzduchem tvoří hořlavou nebo výbušnou směs (např. vodík, acetylén) je zakázáno. (4) Je-li součástí akce konání ohňostroje, musí být nejméně 5 pracovních dnů před jejím zahájením tato skutečnost oznámena na operační středisko územně příslušného záchranného sboru kraje,,13 který může stanovit další podmínky pro tuto činnost nebo ji v odůvodněných případech (např. v době zvýšeného nebezpeční vzniku požáru) zakázat. Článek 5 Kontrola dodržování obecně závazné vyhlášky (1) Účinkující a účastníci akce musí dodržovat povinnosti vyplývající z předpisů o požární ochraně14 této obecně závazné vyhlášky a dalších pokynů organizátora akce vztahujících se k zabezpečení požární ochrany, požární hlídky nebo členů pořadatelské služby týkající se požární bezpečnosti při akci. (2) Účastníkům akce je zakázáno přinášet nebo použít při akci látku nebo předmět, které by mohly být použity jako zápalný prostředek (např. zápalná láhev). (3) Při akci nesmí její účastníci manipulovat s prostředky, které mohou způsobit hoření a v jeho důsledku ohrožení života, zdraví a majetku. V případě běžných předmětů (např. zapalovač) si musí fyzická osoba počínat tak, aby nedošlo k požáru (§17 odst. 1 písm. a) zákona o požární ochraně). ČÁST TŘETÍ Článek 6 Sankce (1) Poruší-li organizátor akce jako právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba podmínky stanovené touto obecně závaznou vyhláškou, může být uložena pokuta ve smyslu ustanovení zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. (2) Poruší-li organizátor akce jako fyzická osoba podmínky stanovené touto obecně závaznou vyhláškou, může mu být uložena pokuta podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů. Společná a závěrečná ustanovení Článek 7 (1) U akcí uvedených v příloze 3 této obecně závazné vyhlášky je organizátor akce povinen předložit obci, v jejímž katastrálním území se má akce uskutečnit, zprávu o zajištění podmínek požární bezpečnosti. Zprávu předkládá nejméně 5 pracovních dnů před zahájením přípravných prací v předpokládaném místě jejího konání. V případě, že místo konání akce přesahuje katastrální území jedné obce, předkládá organizátor akce tuto zprávu i krajskému úřadu. (2) Obec nebo krajský úřad mohou rozhodnout o vyslovení nesouhlasu s konáním akce, není-li prokázáno zabezpečení podmínek požární ochrany stanovenými předpisy o požární ochraně a touto obecně závaznou vyhláškou. Odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek. (3) Prokazatelnost plnění povinností stanovených předpisy o požární ochraně 16) a dodržování podmínek požární bezpečnosti stanovených touto obecně závaznou vyhláškou na jeho základě zabezpečuje organizátor akce. (4) Povinnost dodržovat podmínky požární ochrany stanovené touto obecně závaznou vyhláškou se vztahuje také na akce, které se uskuteční po nabytí účinnosti, i když jejich příprava byla zahájena před nabytím její účinnosti. (5) Tato obecně závazná vyhláška nabývá účinnosti 15. dnem následujícím po dni vyhlášení. místostarosta města starosta města Příloha č. 1 k obecně závazné vyhlášce č. 8/2004 Některé podrobnosti, které uplatní organizátor akce při zřizování požární hlídky a stanovení jejích úkolů 1.Podrobnosti ke zřizování požární hlídky. a) složení požární hlídky z nižšího počtu osob než je stanoveno v čl. 3 odst. 7 nebo z jedné osoby je možné pouze v případech, kdy veškeré povinnosti určené požární hlídce mohou být zajištěny tímto sníženým počtem osob zařazených do požární hlídky, b) vyšší počet osob v požární hlídce, resp. větší počet požárních hlídek se zřizuje s ohledem na počet účastníků akce a na konkrétní podmínky pro evakuaci osob a zahájení hasebních prací, např. s ohledem na rozlehlost místa konání akce, počet účastníků, členitost únikových komunikací, c) do požární hlídky mohou být zařazeny osoby starší 18 let, které musí být tělesně a duševně zdatné pro plnění stanovených úkolů (zejména se zřetelem na předpokládané zajišťování evakuace osob se doporučuje, u osob starších 62 let, vyžádání stanoviska ošetřujícího lékaře ke zdravotnímu stavu), d) členové požární hlídky nesmí nastupovat k výkonu činnosti v požární hlídce pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek ani tyto používat během výkonu činnosti,16 e) velitel i členové požární hlídky musí být při akcích viditelně označení rukávovou páskou (nebo jiným vhodným způsobem) s nápisem "POŽÁRNÍ HLÍDKA" (doporučen je červený podklad s černým nebo bílým nápisem), f) úkoly stanovené požární hlídce musí být uvedeny jednoznačně, konkrétním osobám a musí být součástí odborné přípravy osob zařazených do požární hlídky. 2. Podrobnosti k úkolům požární hlídky a velitele požární hlídky. 2.1. Velitel a) odpovídá za plnění úkolů požární hlídky, b) zajišťuje provedení konkrétních úkonů podle čl. 3 odst. 10 ve stanoveném rozsahu a určeným způsobem, provedení záznamů o jejich provedení a výsledcích (zjištěných skutečnostech), např. v požární knize nebo jiném určeném dokumentu, zajistí aby zápis podepsali ti, kteří kontrolu provedli; záznam obsahuje vždy datum a čas, jméno/jména člena požární hlídky, stav prostoru (objektu) včetně popisu případných nedostatků a způsobu jejich odstranění, c) předkládá záznam o výsledku kontroly provedené před zahájením akce organizátorovi akce nebo jím určené osobě, což tito potvrdí svým podpisem, d) předkládá záznam o výsledku kontroly provedené při ukončení akce organizátorovi akce nebo jím určené osobě, což tito potvrdí svým podpisem. 2.2 Požární hlídka a) provádí kontrolu stanoveného prostoru, dle určených kontrolních úkonů (např. rozmístění hasících přístrojů, zajištění volných únikových komunikací a východů včetně funkčnosti jejich vybavení a provedení označení, vybavení hydrantových skříní, hydrantových systémů) a vyžaduje předložení příslušných podkladů a dokladů, jimiž se prokazuje plnění stanovených povinností a podmínek požární bezpečnosti, b) je oprávněna vydávat pokyny podle čl. 5 odst. 1 v případě nebezpečí z prodlení také podle čl. 3 odst. 10 písm.b), c) plní další úkoly stanovené pořadatelem akce. 2.3 Osoba zařazená do požární hlídky je povinna a) zúčastnit se odborné přípravy, jejíž součástí je mimo jiné seznámení s charakterem akce, s místem konání akce, s dokumentací/dokumenty, kterými jsou stanoveny podmínky požární bezpečnosti pro akci (např. úkoly požární hlídky, požární řád, požární poplachové směrnice, požární evakuační plán, dokumentace přikazující provozuschopnost požárně bezpečnostních zařízení, dokumenty související s podmínkami stanovenými touto obecně závaznou vyhláškou), vymezení, o které dokumenty se jedná, přísluší organizátoru akce, b) k výkonu činnosti požární hlídky nastoupit v časovém předstihu před zahájením akce stanovené pořadatelem akce, c) nosit v průběhu akce označení rukávovou páskou "POŽÁRNÍ HLÍDKA". 2.4 Tímto nejsou dotčeny povinnosti vyplývající z předpisů o požární ochraně. Příloha č. 2 k obecně závazné vyhlášce č. 8/2004 Podrobnosti k provádění kontrol podle čl. 3 odst. 10 této obecně závazné vyhlášky Kontrola plnění podmínek požární bezpečnosti pro akci se provádí: a) před zahájením akce 1. v souladu s předpisy o požární ochraně, a to osobou odborně způsobilou (§§5,6 a 11 zákona o požární ochraně a §12 vyhlášky o požární prevenci); jedná se zejména o pravidelné kontroly dodržování předpisů o požární ochraně formou preventivních požárních prohlídek, jejichž součástí je prověřování dokladů o plnění povinností stanovených předpisy o požární ochraně, 2. v rozsahu úkolů stanovených organizátorem požární hlídce pro konkrétní akci, např. stav únikových cest a únikových východů včetně jejich označení, stav příjezdových komunikací a nástupních ploch, kontrola rozmístění hasících přístrojů, úplnost vybavení hydrantových systémů, úplnost označení příslušnými bezpečnostními tabulkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně, b) v průběhu akce 1. pro provádění kontrol musí být stanoveny konkrétní postupy s ohledem na druh a rozsah akce a odpovědnosti pro zajišťování odstraňování případných nedostatků v zabezpečení požární ochrany zjištěných kontrolou v průběhu akce (např. bude-li zjištěno zaparkované vozidlo před únikovým východem nebo na příjezdové komunikaci, musí být zajištěno jeho přeparkování nebo odtah vozidla), 2. v případě, že v průběhu akce nastane situace, která vyvolává bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí jiná opatření nebo je-li zjištěno, že by v případě vzniku požáru byla ohrožena nebo znemožněna záchrana osob nebo majetku, organizátor akce organizačně zabezpečí možnost jejího přerušení nebo ukončení tak, aby nenastalo nebezpečí z prodlení. Poznámka: Záznam o případných zjištěních provést jako součást záznamu o kontrole při ukončení akce. Příloha č. 3 k obecně závazné vyhlášce č. 8/2004 Vymezení akcí u kterých musí být předložena zpráva o stanovení podmínek požární bezpečnosti podle čl. 7 odst. 1 této obecně závazné vyhlášky Jde například o akce dle zákona č. 84/1990 Sb., akce v cirkusových stanech apod. Přípravnými pracemi se rozumí jakékoli práce, jako je např. instalace či umístění zařízení pro danou akci, tj. co není/nebylo součástí prostoru/stavby. Příloha č. 4 k obecně závazné vyhlášce č. 8./2004 Obsah identifikační karty prostoru (stavby) pro akce podle čl. 3 odst. 2 této obecně závazné vyhlášky Není-li pro prostor (stavbu) v dokumentaci ověřené stavebním úřadem stanovena horní hranice počtu osob, které se mohou současně v tomto prostoru vyskytovat, zajistí organizátor akce v rámci stanovení rozsahu a způsobu zabezpečení požární ochrany akce (viz čl. 3 odst. 5 této obecně závazné vyhlášky) zpracování identifikační karty prostoru (stavby), která bude obsahovat minimálně tyto údaje: - velikost - využitelná plocha prostoru pro pořádání akce; - stanovení horní hranice počtu zúčastněných osob; - způsob a postup vyhlášení požárního poplachu; - způsob zajištění evakuace (přesné určení kdo, jakým způsobem oznámí nutnost evakuace včetně určených únikových komunikací a východů atd.), pomoci při zdolávání požáru ; - počet, situování, kapacita (šířky) únikových komunikací a východů včetně pokynů k zabezpečení jejich trvalé provozuschopnosti; - rozmístění, typ (D25, C52) vnitřního hydrantového systému; umístění a vzdálenost venkovních hydrantů; - počet, druh a rozmístění přenosných hasících přístrojů; - informace o dalších věcných prostředcích požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízeních jsou-li v objektu/prostoru instalovány; - umístění závěru vody, plynu, topení, rozvodných zařízení el. energie, jejich označení včetně přístupu k nim; - seznam a rozmístění použitých výstražných a informačních tabulek. Identifikační karta musí být trvale k dispozici pro potřeby požární hlídky a seznámení s jejím obsahem musí být součástí odborné přípravy požární hlídky. 1) §27 odst. 1 písm. f) zákona o požární ochraně ve znění pozdějších předpisů, §9 písm. a) nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně 2) Např. zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím 3) Např. §3 písm. e) vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, ČSN 73 0831 4) ČSN 730831 Požární bezpečnost staveb, Shromažďovací prostory 5) Např. §34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) 6) Např. §85 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů 7) §2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně ve znění pozdějších předpisů 8) §15 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkon státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci) 9) §16 a §16a zákona č. 133/1985 Sb., §24 vyhlášky č. 246/2001 Sb. 10) §2 odst. 5 a 6 a §3 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkon státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci) 11) §2 odst. 4 písm. f) vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkon státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci) 12) Např. vyhláška Českého báňského úřadu č. 174/1992 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi 13) Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů 14) Např. zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 246/2001 Sb. 16) §135 odst. 4 písm. e) zákoníku práce" IV. 4. Citovaná vyhláška nabyla účinnosti dne 19. 6. 2004. Rozhodnutím ze dne 27. 3. 2006 č. j. ODK-2140/1-2005 Ministerstvo vnitra, odbor dozoru a kontroly veřejné správy, podle §124 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, pozastavilo účinnost části ustanovení čl. 1 odst. 2 znějící "fyzická osoba nebo skupina osob včetně sdružení občanů", čl. 3 odst. 7 věty třetí a čl. 7 odst. 2 obecně závazné vyhlášky města Ostrova č. 8/2004 o stanovení podmínek k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob. Toto rozhodnutí bylo doručeno městu Ostrovu dne 30. 3. 2006 a tímto dnem nabylo podle §124 odst. 2 zákona o obcích právní moci. 5. Navrhovatel uvádí, že vyhláška města Ostrova byla vydána na základě §29 odst. 1 písm. o) bodu 2 zákona o požární ochraně, podle kterého obec v samostatné působnosti na úseku požární ochrany obecně závaznou vyhláškou stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob. Dle navrhovatele se město Ostrov tím, že předmětnou vyhláškou reguluje danou problematiku odchylným způsobem než zákon o požární ochraně, když ukládá fyzickým osobám povinnosti bez zákonného zmocnění a uděluje sobě či krajskému úřadu oprávnění nad rámec své vymezené působnosti, dostává do rozporu s ústavním pořádkem České republiky, zákonem o požární ochraně a zákonem o obcích. 6. Navrhovatel v této souvislosti odkazuje na skutečnost, že v čl. 1 odst. 2 vyhlášky je vymezen pojem "organizátor akce", jímž je právnická osoba, podnikající fyzická osoba, fyzická osoba nebo skupina osob včetně sdružení občanů, obec nebo úřad, který akci na území obce organizuje. Těmto osobám pak vyhláška ukládá povinnosti, které jsou však zákonem o požární ochraně stanoveny toliko právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám. Nepodnikajícím fyzickým osobám však lze podle §17 zákona o požární ochraně ukládat pouze obecné povinnosti, týkající se např. preventivních opatření předcházejících vzniku požáru či součinnosti v případě zdolávání požáru a záchranných prací. Nelze proto fyzickým osobám obecně závaznou vyhláškou bez výslovného zákonného zmocnění stanovit větší rozsah povinností, než předpokládá zákon. 7. V čl. 3 odst. 7 větě třetí vyhlášky se uvádí, že je-li organizátorem akce fyzická osoba, pak povinnosti k zajištění požární bezpečnosti akce stanovené tímto nařízením požární hlídce zabezpečí tato fyzická osoba prostřednictvím potřebného počtu způsobilých pořadatelů. Také v tomto případě město Ostrov ukládá fyzickým osobám povinnosti v rozporu se zákonem o požární ochraně (§13), podle kterého se stanoví povinnost zřídit požární hlídku pouze pro osoby právnické a podnikající fyzické osoby; nepodnikající fyzické osoby takovou povinnost nemají. 8. Článek 7 odst. 2 vyhlášky stanoví, že obec nebo krajský úřad mohou rozhodnout o vyslovení nesouhlasu s konáním akce, není-li prokázáno zabezpečení podmínek požární ochrany stanovenými předpisy o požární ochraně a touto obecně závaznou vyhláškou. Odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek. Takové oprávnění však dle navrhovatele žádný předpis krajskému úřadu ani obci nepřiznává. Zákon o požární ochraně v §36 až 38 v rámci úpravy státního požárního dozoru reguluje opatření pro případy bezprostředního nebezpečí požáru, která je možno využít rovněž v případě akcí, jichž se účastní větší počet osob, obec ani krajský úřad však nemají dle navrhovatele oprávnění vydat rozhodnutí jakožto individuální právní akt nad rámec platné právní úpravy, která reguluje předmětnou problematiku komplexním způsobem. V. 9. Na výzvu Ústavního soudu se k návrhu ministra vnitra vyjádřilo město Ostrov tak, že napadená vyhláška byla vypracována podle nařízení Karlovarského kraje č. 5/2003 ze dne 11. 9. 2003, které vycházelo z příslušných ustanovení zákona o požární ochraně. Současně město Ostrov sdělilo, že souhlasí s upuštěním od ústního jednání v řízení o zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky před Ústavním soudem ve smyslu ustanovení §44 odst. 2 zákona o Ústavním soudu. 10. Veřejný ochránce práv JUDr. Otakar Motejl se k návrhu nevyjádřil. 11. Podáním ze dne 24. 5. 2006 navrhovatel vyslovil souhlas s upuštěním od ústního jednání v řízení o zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky před Ústavním soudem ve smyslu ustanovení §44 odst. 2 zákona o Ústavním soudu. VI. 12. Při rozhodování o návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky Ústavní soud posuzuje, zda vyhláška byla přijata a vydána v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem a zda její obsah neodporuje ústavním zákonům a zákonům (§68 odst. 2 zákona o Ústavním soudu). Pro toto posouzení Ústavní soud zpravidla volí test čtyř kroků, kterými jsou: 1.) Přezkoumání pravomoci obce vydávat obecně závazné vyhlášky. 2.) Přezkoumání otázky, zda se obec při vydávání obecně závazné vyhlášky nepohybovala mimo zákonem vymezené věcnou působnost (jednání ultra vires). 3.) Vyřešení otázky, zda obec při vydávání obecně závazné vyhlášky nezneužila zákonem jí svěřenou působnost. 4.) Přezkum obsahu vyhlášky z hlediska "nerozumnosti" (unreasonableness). 13. Přitom je třeba uvést, že prvá dvě kritéria jsou kritérii formálními, zbylá dvě se vztahují k samotnému obsahu napadeného předpisu, byť i tato dvě poslední kritéria vykazují aspekty jednání ultra vires (v materiálním slova smyslu). 14. Stejnou metodu testování obecně závazné vyhlášky obce Ústavní soud zvolil i v projednávané věci. 15. Ustanovením čl. 104 odst. 3 Ústavy České republiky, podle kterého mohou zastupitelstva v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky, byly obce nadány pravomocí vydávat obecně závazné vyhlášky. V tomto smyslu Ústavní soud navazuje na rozhodnutí, které učinil ve věci sp. zn. Pl. ÚS 5/99 [Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu (dále jen "Sbírka rozhodnutí"), svazek 15, nález č. 112; vyhlášen pod č. 216/1999 Sb.]. Z uvedeného plyne, že na tuto normotvorbu obcí nutno pohlížet jako na originární tvorbu práva. 16. Protože napadená obecně závazná vyhláška byla vydána zastupitelstvem obce způsobem, který je rozveden v bodu IV. tohoto nálezu, lze uzavřít, že obec postupovala co do výkonu pravomoci ústavně souladným způsobem. 17. Rozsah samostatné působnosti obce je dán ustanovením §35 odst. 1 a §84 odst. 2 písm. i) zákona o obcích. Podle tohoto ustanovení do samostatné působnosti obce patří záležitosti, které jsou v zájmu obce a občanů obce, pokud nejsou zákonem svěřeny krajům nebo pokud nejde o přenesenou působnost orgánů obce nebo o působnost, která je zvláštním zákonem svěřena správním úřadům jako výkon státní správy, a dále záležitosti, které do samostatné působnosti obce svěří zákon. Obec se přitom při výkonu samostatné působnosti dle ustanovení §35 odst. 3 písm. a) zákona o obcích řídí při vydávání obecně závazných vyhlášek zákonem. Obec je tedy limitována mezemi své působnosti vymezené zákonem, nemůže upravovat otázky, které jsou vyhrazeny pouze zákonné úpravě a nemůže upravovat záležitosti, které jsou již upraveny předpisy práva veřejného nebo soukromého (srov. judikaturu Ústavního soudu zejména pro oblast úpravy chovu a držení zvířat na území obce, nález sp. zn. Pl. ÚS 4/98, Sbírka rozhodnutí, svazek 14, nález č. 78, vyhlášen pod č. 126/1999 Sb.; nález sp. zn. Pl. ÚS 17/02 ze dne 20. 10. 2004, Sbírka rozhodnutí, svazek 35, nález č. 150, vyhlášen pod č. 583/2004 Sb.; dostupné v elektronické verzi na www.judikatura.cz). Účelem a funkcí vydávání obecně závazných vyhlášek je správa vlastních záležitostí samostatně, a nelze je spatřovat v pouhé volné reprodukci zákonů týkajících se úkolů státní správy, či dokonce v normování této oblasti. V případech, kdy obec vystupuje jako subjekt určující pro občana povinnosti jednostrannými zákazy a příkazy, tj. jestliže vydává obecně závaznou vyhlášku, jejímž obsahem jsou právní povinnosti, může tak činit jen v případě výslovného zákonného zmocnění, neboť je vázána čl. 2 odst. 3 Ústavy České republiky a čl. 2 odst. 2 a 3 a čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. 18. V dané věci ustanovení §29 odst. 1 písm. o) bod 2 zákona o požární ochraně svěřuje do samostatné působnosti obce na úseku požární ochrany stanovit podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob. Ústavní soud z níže uvedených důvodů zjistil, že město Ostrov překročilo tyto zákonem stanovené meze své pravomoci, neboť napadenou vyhláškou regulované vztahy upravilo způsobem odchylným od zákonné úpravy. Ústavní soud v tomto směru sdílí argumentaci navrhovatele a nad tento rámec dodává. 19. Oddíl I. zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, zní: "Povinnosti ministerstev a jiných státních orgánů, právnických osob a fyzických osob vykonávajících podnikatelskou činnost podle zvláštních předpisů a fyzických osob". Ustanovení §17 tohoto oddílu stanoví povinnosti fyzických osob takovým způsobem, že se jedná o povinnosti fyzických osob k předcházení vzniku požáru, zajištění přístupu k rozvodným zařízením elektrické energie a k uzávěrům plynu, vody a topení, plnění příkazů a dodržování zákazů týkajících se požární ochrany, obstarání požárně bezpečnostních zařízení a prostředků požární ochrany, vytváření v prostorách ve svém vlastnictví nebo užívání podmínek pro rychlé zdolání požáru a pro záchranné práce, oznamování bez odkladu územně příslušnému hasičskému záchrannému sboru každý požár vzniklý při činnostech, které vykonává, nebo v prostorách, které vlastní nebo užívá. Dále je fyzickým osobám zakázáno bezdůvodně přivolat jednotku požární ochrany nebo zneužít linku tísňového volání, provádět práce, které mohou vést ke vzniku požáru, pokud nemá odbornou způsobilost požadovanou pro výkon takových prací zvláštními právními předpisy, poškozovat, zneužívat nebo jiným způsobem znemožňovat použití hasicích přístrojů nebo jiných věcných prostředků požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení, omezit nebo znemožnit použití označených nástupních ploch pro požární techniku, používat barevné označení vozidel, lodí a letadel jednotek požární ochrany, provádět vypalování porostů. Fyzická osoba je dále podle tohoto ustanovení povinna umožnit výkon státního požárního dozoru podle §35 a ve stanovené lhůtě splnit opatření uložená orgánem státního požárního dozoru. Z výše uvedeného vyplývá, že zákon nestanoví nepodnikajícím fyzickým osobám povinnosti k zabezpečení podmínek požární ochrany v takovém rozsahu, jak činí v čl. 1 odst. 2 obecně závazná vyhláška města Ostrova, když fyzické osoby nebo skupinu osob včetně sdružení občanů řadí mezi organizátory akce, kteří odpovídají za plnění podmínek k zabezpečení požární ochrany při akcích. To platí i pro povinnost organizátora akce zřizovat preventivní požární hlídku uloženou článkem 3 odst. 7 obecně závazné vyhlášky. Povinnost zřizovat preventivní požární hlídku zakotvuje zákon o požární ochraně v ustanovení §13, avšak pouze jako povinnost právnické osoby a podnikající fyzické osoby. Pokud tedy ukládá obecně závazná vyhláška města Ostrova fyzickým osobám nebo skupině osob včetně sdružení občanů povinnosti k zabezpečení podmínek požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob, činí tak nad rámec zákona o požární ochraně. 20. Ústavní soud dává navrhovateli za pravdu také v tom, že z žádného právního předpisu nevyplývá oprávnění obce ani krajského úřadu rozhodnout o vyslovení nesouhlasu s konáním akce, není-li prokázáno zabezpečení podmínek požární ochrany stanovenými předpisy o požární ochraně a touto obecně závaznou vyhláškou. 21. Pokud město Ostrov ve vyjádření k návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky uvedlo, že vyhláška byla vypracována v souladu s nařízením Karlovarského kraje č. 5/2003 ze dne 11. 9. 2003, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob, (dále jen "nařízení"), nemůže Ústavní soud tomuto jeho tvrzení přisvědčit. Čl. 1 odst. 2 nařízení stanoví, že za plnění podmínek stanovených tímto nařízením odpovídá státní orgán, právnická osoba a podnikající fyzická osoba, pořádající na území Karlovarského kraje akci, která přesahuje územní obvod jedné obce. Jednoznačně tedy nejsou ani tímto nařízením ukládány povinnosti nepodnikajícím fyzickým osobám či sdružením občanů. Ohledně sankcí za porušení povinností stanovených tímto nařízením odkazuje jeho článek 7 na zákon o požární ochraně, nelze tedy ani podle tohoto nařízení rozhodnout ze strany obce či krajského úřadu o vyslovení nesouhlasu s konáním akce, není-li taková sankce v zákoně o požární ochraně pro případ neprokázání zabezpečení podmínek požární ochrany zakotvena. Jak již Ústavní soud výše konstatoval, zákonná úprava má totiž přednost před obecně závaznou vyhláškou; pokud zákonodárce přijme pro vymezenou oblast určitá pravidla, subjekt územní samosprávy je nemůže duplicitně či v rozporu se zákony normovat. 22. Poněvadž již ze zjištěného plyne, že napadená vyhláška neobstojí ani z hlediska přezkoumání otázky, zda se obec při jejím vydání nepohybovala ultra vires z hlediska zneužití zákonem obci svěřené působnosti, nebylo již nutno přezkoumávat její obsah z hlediska nerozumnosti. 23. Ústavní soud tedy konstatuje, že části ustanovení čl. 1 odst. 2 znějící "fyzická osoba nebo skupina osob včetně sdružení občanů", čl. 3 odst. 7 věta třetí a čl. 7 odst. 2 obecně závazné vyhlášky města Ostrova č. 8/2004 o stanovení podmínek k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob, jsou v rozporu jak s citovanými ustanoveními Ústavy České republiky a Listiny základních práv a svobod, tak zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. 24. Vzhledem k výše uvedenému Ústavní soud vyhověl návrhu ministra vnitra a napadené ustanovení čl. 1 odst. 2 znějící "fyzická osoba nebo skupina osob včetně sdružení občanů", čl. 3 odst. 7 větu třetí a čl. 7 odst. 2 obecně závazné vyhlášky města Ostrova č. 8/2004 o stanovení podmínek zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob, podle §70 odst. 1 zákona o Ústavním soudu zrušil ke dni vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů. 25. Projednávaná právní problematika i všechny skutkové okolnosti případu byly dostatečně zřejmé z listinných podkladů, a protože se od ústního jednání nedalo očekávat další objasnění věci, Ústavní soud od něj se souhlasem obou účastníků upustil podle §44 odst. 2 zákona o Ústavním soudu.

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2006:Pl.US.26.06.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 26/06
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 518/2006 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 166/42 SbNU 389
Populární název Vyhláška města Ostrova o podmínkách požární ochrany při shromážděních a jiných akcích
Datum rozhodnutí 19. 9. 2006
Datum vyhlášení 9. 10. 2006
Datum podání 18. 4. 2006
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel MINISTERSTVO - vnitra
Dotčený orgán OBEC / OBECNÍ ÚŘAD / MAGISTRÁT - Ostrov
Soudce zpravodaj Janů Ivana
Napadený akt obecně závazná vyhláška obce/kraje; 8/2004; obecně závazná vyhláška města Ostrova o stanovení podmínek k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob; čl. 1 odst. 2 znějící "fyzická osoba nebo skupina osob včetně sdružení občanů", čl. 3 odst. 7 věta třetí , čl. 7 odst. 2
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 104 odst.3, čl. 2 odst.3, čl. 2 odst.4
  • 2/1993 Sb., čl. 2 odst.2, čl. 2 odst.3, čl. 4 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 128/2000 Sb., §35 odst.1, §84 odst.2
  • 133/1985 Sb., §5 odst.1 písm.b, §29 odst.1 písm.o
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení zrušení právního předpisu (ministerstvo)
Věcný rejstřík obec/obecně závazná vyhláška
působnost/samostatná
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-26-06_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 52521
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-14