infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 18.02.2010, sp. zn. II. ÚS 2162/09 [ usnesení / BALÍK / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2010:2.US.2162.09.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2010:2.US.2162.09.1
sp. zn. II. ÚS 2162/09 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy senátu Dagmar Lastovecké a soudců Jiřího Nykodýma a Stanislava Balíka ve věci ústavní stížnosti V. G., zastoupeného JUDr. Helenou Tukinskou, advokátkou se sídlem J. V. Sládka 1363/2, Teplice, proti výrokům II. a III. rozsudku Nejvyššího správního soudu č. j. 7 Afs 59/2008-132 ze dne 20. 5. 2009, výroku II. rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem č. j. 15 Ca 115/2007-82 ze dne 10. 3. 2008, rozhodnutím Celního ředitelství Ústí nad Labem č. j. 1178-13/07-2001-21, č. j. 1178-14/07-2001-21, č. j. 1178-17/07-2001-21, č. j. 1178-18/07-2001-21, č. j. 1178-32/07-2001-21, č. j. 1178-33/07-2001-21, č. j. 1178-34/07-2001-21, č. j. 1178-35/07-2001-21, č. j. 1178-41/07-2001-21, č. j. 1178-42/07-2001-21 ze dne 2. 4. 2007 a platebním výměrům Celního úřadu Ústí nad Labem č. 137/2006, č. 138/2006, č. 141/2006, č. 142/2006, č. 156/2006, č. 157/2006, č. 158/2006, č. 159/2006, č. 165/2006 a č. 166/2006 ze dne 26. 6. 2006, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Včas podanou ústavní stížností, která i v ostatním splňovala podmínky stanovené zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), domáhal se stěžovatel zrušení v záhlaví označených rozsudků obecných soudů a jim předcházejících rozhodnutí správních orgánů. Z obsahu ústavní stížnosti a z jejích příloh Ústavní soud zjistil, že platebními výměry Celního úřadu Ústí nad Labem (dále jen "celní úřad") č. 137/2006, č. 138/2006, č. 141/2006, č. 142/2006, č. 156/2006, č. 157/2006, č. 158/2006, č. 159/2006, č. 165/2006 a č. 166/2006 ze dne 26. 6. 2006 bylo stěžovateli dodatečně vyměřeno clo a daň z přidané hodnoty za osobní automobily, dovezené do České republiky v letech 2003 a 2004 ze Spolkové republiky Německo. V rámci verifikace osvědčení o původu zboží provedené celním úřadem nebyl v souladu s podmínkami stanovenými Protokolem č. 4 k Evropské dohodě zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Společenstvím a jeho členskými státy na straně druhé (publ. jako sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 7/1995 Sb.), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "Protokol č. 4", "Evropská dohoda"), prokázán původ zboží v Evropské unii. Celní úřad tedy dospěl k závěru, že příslušná celní preference byla daňovému subjektu přiznána v rozporu s Protokolem č. 4, a proto rozhodl, jak shora uvedeno. Odvolání stěžovatele proti dodatečným platebním výměrům byla rozhodnutími Celního ředitelství Ústí nad Labem (dále jen "celní ředitelství") č. j. 1178-13/07-2001-21, č. j. 1178-14/07-2001-21, č. j. 1178-17/07-2001-21, č. j. 1178-18/07-2001-21, č. j. 1178-32/07-2001-21, č. j. 1178-33/07-2001-21, č. j. 1178-34/07-2001-21, č. j. 1178-35/07-2001-21, č. j. 1178-41/07-2001-21, č. j. 1178-42/07-2001-21 ze dne 2. 4. 2007 zamítnuta. Proti těmto rozhodnutím stěžovatel brojil žalobou vedenou u Krajského soudu v Ústí nad Labem (dále jen "krajský soud"), která byla ve výroku II. rozsudkem jmenovaného soudu č. j. 15 Ca 115/2007-82 ze dne 10. 3. 2008 zamítnuta. Částečně, ohledně dalších sedmi rozhodnutí celního ředitelství a celního úřadu, soud žalobě ve výroku I. vyhověl a tato rozhodnutí - ústavní stížností nedotčená - zrušil a vrátil věc k dalšímu řízení, ve výroku III. pak zavázal žalovaného - celní ředitelství - k úhradě nákladů řízení. O kasačních stížnostech stěžovatele a celního ředitelství rozhodl posléze Nejvyšší správní soud rozsudkem č. j. 7 Afs 59/2008-132 ze dne 20. 5. 2009 tak, že zrušil část výroku I. rozsudku krajského soudu a celý výrok III. (výrok I. rozsudku Nejvyššího správního soudu), kasační stížnost stěžovatele zamítl (výrok II. rozsudku Nejvyššího správního soudu) a rozhodl, že žádný z účastníků nemá nárok na náhradu nákladů řízení (výrok III. rozsudku Nejvyššího správního soudu). Stěžovatel v ústavní stížnosti namítal, že napadenými rozhodnutími bylo neoprávněně zasaženo do jeho ústavně zaručených práv zakotvených v čl. 1, čl. 2 odst. 2, čl. 4 odst. 1, čl. 11 odst. 5, čl. 36 odst. 2, čl. 37 odst. 2 a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod a čl. 8 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Porušení svých ústavně zaručených práv spatřoval v tom, že byl ze strany celních orgánů diskriminován prováděním pravidelných kontrol bez řádného zdůvodnění a obecné soudy k této skutečnosti nepřihlédly, dále v tom, že postverifikační řízení dle Protokolu č. 4 probíhalo bez toho, že by byl o jeho zahájení vyrozuměn, a v tom, že se nemohl tohoto řízení jako dovozce aktivně účastnit, zejména být nápomocen při ověření důkazů o původu zboží, a že neměl právo iniciovat přezkum závěrů z něj vzešlých. Dále stěžovatel poznamenal, že Protokol č. 4 neupravuje práva a povinnosti účastníků řízení, proto se tyto řídí zákonem č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád"), přičemž dle jeho přesvědčení správní orgány svým postupem porušily základní zásady daňového řízení obsažené v §2 odst. 1, 2, 6, 7, 8, 9 a v §31 odst. 2, 4, 9 daňového řádu. Ze všech těchto důvodů stěžovatel navrhl, aby Ústavní soud svým nálezem napadená rozhodnutí zrušil. Ústavní stížnost není důvodná. Ústavní soud i v tomto řízení respektoval skutečnost, že s ohledem na své ústavní vymezení (zakotvené především v čl. 83 Ústavy České republiky) není součástí soustavy obecných soudů a není ani povolán k instančnímu přezkumu jejich rozhodnutí. Pravomoc Ústavního soudu je založena výlučně k přezkumu rozhodnutí z hlediska dodržení ústavněprávních principů, tj. zda v řízení (rozhodnutím v něm vydaným) nebyly dotčeny ústavně zaručená práva nebo svobody jeho účastníka, zda řízení bylo vedeno v souladu s těmito principy, a zda lze řízení jako celek pokládat za spravedlivé. Z obsahu stížností napadených rozhodnutí zásah do práv, kterých se stěžovatel v návrhu dovolává, zjištěn nebyl. Stěžovatel v zásadě opakuje argumenty, kterými se již obecné soudy detailně zabývaly a s nimiž se v odůvodnění svých rozhodnutí řádně vypořádaly. Jedná se o totožné argumenty, se kterými se na Ústavní soud obrátil v řadě obdobných věcí, které byly předmětem jeho předcházejících, věcně shodných ústavních stížností. Ústavní soud však ani v posuzované věci neshledal důvod, proč se odchýlit od závěrů vyslovených v rozhodnutích o jeho předcházejících ústavních stížnostech (např. sp. zn. IV. ÚS 1675/09, IV. ÚS 1787/09, I. ÚS 1827/09, I. ÚS 2694/09, I. ÚS 2698/09, III. ÚS 2697/09, I. ÚS 2947/09, III. ÚS 2951/09, II. ÚS 2241/09). Jak Nejvyšší správní soud, tak i Krajský soud v Ústí nad Labem stěžovateli srozumitelně vysvětlily, že k tomu, aby mohl automobily dovážet do České republiky bez cla, je nutné, aby měly preferenční původ některého státu Evropské unie nebo samotné České republiky, získaný za podmínek stanovených Evropskou dohodou, předložením některého z důkazů původu zboží, zde taxativně stanovených. Podle čl. 16 Protokolu č. 4 k Evropské dohodě mají původní výrobky při dovozu nárok na uplatnění takovýchto výhod, pokud je předloženo průvodní osvědčení EUR.1, nebo, v případě stanoveném čl. 21 odst. 1, "prohlášení na faktuře" vyhotovené vývozcem, a sice na faktuře, dodacím listu nebo jiném obchodním dokladu, který popisuje výrobky takovým způsobem, že je možno je ztotožnit. V projednávaném případě byla ovšem pravost předložených dokumentů v rámci postverifikačního řízení zpochybněna německými celními orgány. V odůvodnění napadených rozhodnutí obecné soudy v návaznosti na tyto okolnosti vyložily, proč postup celního úřadu při dodatečném platebním výměru cla a daně z přidané hodnoty za dovoz osobních automobilů pro neprokázání jejich původu ze států Evropské unie byl správný. Vzhledem k obsáhlému a vyčerpávajícímu odůvodnění obou rozhodnutí lze na ně v dalším odkázat. Ústavní soud nemá závěrům obecných soudů z ústavněprávního hlediska co vytknout, neboť při svém rozhodování postupovaly ústavně konformním způsobem a svá rozhodnutí řádně a srozumitelně odůvodnily. Pouhý nesouhlas stěžovatele s napadenými rozhodnutími či textem mezinárodní smlouvy pak nemůže sám o sobě založit opodstatněnost ústavní stížnosti. Z důvodů výše naznačených Ústavnímu soudu tedy nezbylo než projednávanou ústavní stížnost odmítnout podle §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků řízení jako návrh zjevně neopodstatněný. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 18. února 2010 Dagmar Lastovecká předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2010:2.US.2162.09.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 2162/09
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 18. 2. 2010
Datum vyhlášení  
Datum podání 17. 8. 2009
Datum zpřístupnění 4. 3. 2010
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - NSS
CELNÍ ÚŘAD / ŘEDITELSTVÍ - CŘ Ústí nad Labem
CELNÍ ÚŘAD / ŘEDITELSTVÍ - CÚ Ústí nad Labem
SOUD - KS Ústí nad Labem
Soudce zpravodaj Balík Stanislav
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 11 odst.5, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §31, §2
  • 7/1995 Sb.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /ústavnost a spravedlivost rozhodování obecně
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
Věcný rejstřík správní soudnictví
platební výměr
clo
celní řízení
daň
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-2162-09_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 65089
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-02