infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 30.03.2011, sp. zn. I. ÚS 561/10 [ usnesení / JANŮ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2011:1.US.561.10.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2011:1.US.561.10.1
sp. zn. I. ÚS 561/10 Usnesení Ústavní soud rozhodl dnešního dne bez přítomnosti účastníků v senátu složeném z předsedkyně Ivany Janů a soudců Vojena Güttlera a Františka Duchoně o ústavní stížnosti stěžovatele JUDr. A. Š., advokáta, zastoupeného Mgr. Jiřím Zítkem, advokátem, se sídlem Pobialova 10, 702 00 Ostrava, proti usnesení Krajského státního zastupitelství v Ostravě ze dne 22. 12. 2009, č. j. 2 KZT 421/2009-24, a proti usnesení Okresního státního zastupitelství v Ostravě ze dne 10. 11. 2009, sp. zn. 3 ZT 122/2009, za účasti Krajského státního zastupitelství v Ostravě a Okresního státního zastupitelství v Ostravě, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: I. Včas a řádně doplněnou ústavní stížností se stěžovatel domáhal zrušení v záhlaví uvedených rozhodnutí orgánů činných v trestním řízení ve věci nákladů nutné obhajoby. Namítal porušení svých základních práv zaručených čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod a čl. 11 Listiny základních práv a svobod. Z ústavní stížnosti a jejích příloh plyne, že stěžovatel brojí proti napadeným usnesením v té části, v níž mu za dva úkony obhajoby nebyla přiznána odměna zvýšená na dvojnásobek, neboť podle názoru orgánů činných v trestním řízení nešlo o úkony mimořádně časově náročné provedené v pozdní večerní hodině. Jednalo se o úkony pod bodem 1 a 2 napadeného usnesení Krajského státního zastupitelství v Ostravě, a to (1) převzetí a příprava obhajoby, za něž bylo přiznáno 2.070,- Kč, namísto nárokovaných 4.140,- Kč, a (2) účast při vyšetřovacích úkonech, z niž bylo přiznáno rovněž 2.070,- Kč, namísto nárokovaných 4.140,- Kč. Stěžovatel s odkazem na právní názor Vrchního soudu v Olomouci (sp. zn. 1 To 2/2001) dovozuje, že lze za úkon "časově náročný" ve smyslu ustanovení §12 odst. 1 vyhlášky č. 177/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů (advokátní tarif) považovat takový úkon, který bude vykonáván mimo stanovenou pracovní dobu advokátní kanceláře, tedy zpravidla v pozdních večerních a nočních hodinách, jakož i o sobotách, nedělích a svátcích. Takto kvalifikuje i své úkony obhajoby výše uvedené, a z tohoto důvodu v souladu s běžnou praxí soudů nárokoval, jako za úkoly zvláště časově náročné, navýšení odměny ustanoveného obhájce na dvojnásobek. V napadených rozhodnutích spatřuje porušení svého základního práva - legitimního očekávání (s odkazem na nález sp. zn. Pl. ÚS 2/02). Použitý výklad ustanovení §12 odst. 1 vyhlášky č. 177/1996 Sb. podle stěžovatele zcela popírá smysl tohoto ustanovení a je v rozporu s principy spravedlnosti. Stěžovatel namítá, že hodnocení sporných úkonů obhajoby bylo provedeno formálně bez ohledu na konkrétní okolnosti, kdy provedení úkonů obhajoby ve večerních hodinách znamená mj. zásah do soukromého a rodinného života obhájce. II. Ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná. Ústavní soud je podle čl. 83 Ústavy soudním orgánem ochrany ústavnosti a tuto svoji pravomoc vykonává mimo jiné tím, že ve smyslu jejího čl. 87 odst. 1 písm. d) rozhoduje o ústavní stížnosti proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu orgánů veřejné moci do ústavně zaručených základních práv a svobod [srov. též §72 odst. 1 písm. a) zákona o Ústavním soudu]. Není součástí obecných soudů, není jim instančně nadřazen, a nezasahuje do rozhodovací činnosti obecných soudů vždy, když došlo k porušení "běžné zákonnosti nebo k jiným nesprávnostem", ale až tehdy, když takové porušení představuje zároveň porušení ústavně zaručeného základního práva nebo svobody (srov. např. nález Ústavního soudu, sp. zn. II. ÚS 45/94); v řízení o ústavní stížnosti tedy není sama o sobě významná námitka z "nesprávnosti" napadeného rozhodnutí, a není rozhodné, je-li dovozována z hmotného či procesního (podústavního) práva. Ústavní soud se otázkou povahy odměny ustanoveného advokáta zabýval již ve stanovisku Pl. ÚS-st.-1/96. Zde mimo jiné uvedl, že při posuzování rozporu rozhodnutí obecných soudů s ustanoveními tehdy platného advokátního tarifu je z hlediska ústavního rozhodné, zdali se tento rozpor dotýká čl. 9 odst. 2 písm. d) Listiny intenzitou narušující princip proporcionality, tj. způsobem spojujícím nepřiměřenou pracovní zátěž k úrovni přiznané odměny a náhrady hotových výdajů. Měřítkem pro rozhodování Ústavního soudu musí být intenzita, s níž bylo případně zasaženo do Ústavou zaručených základních práv, a v této souvislosti zjištění, zda se jedná o zásah, který zřetelně vedl k omezení, resp. odepření základních práv (shodně např. nález ve věci sp. zn. I. ÚS 60/97, in: Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek č. 11, str. 9 a násl.). Otázka zmíněné intenzity zásahu koresponduje s doktrínou, že způsobilost porušit základní práva a svobody je třeba posuzovat rovněž materiálně v kontextu aktuálních sociálních a ekonomických poměrů ve společnosti (srov. např. usnesení Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 2538/09, dostupné na http://nalus.usoud.cz). Z toho je pak dále odvozen závěr, že v případech týkajících se tzv. bagatelních věcí, tj. věcí, u nichž peněžité plnění nepřevyšuje určitou částku (viz např. §202 odst. 2 občanského soudního řádu), je ústavní stížnost v podstatě vyloučena, s výjimkou zcela extrémních vybočení, znamenajících podstatný zásah do základního práva stěžovatele (srov. např. usnesení sp. zn. III. ÚS 405/04, sp. zn. II. ÚS 597/10, sp. zn. II. ÚS 2538/09 a další, všechna dostupná na http://nalus.usoud.cz). V předložené věci se v tomto ohledu jedná o spornou částku ve výši 4.140,- Kč (resp. 2 x 2.070,- Kč), kterou samostatně ani v kontextu celkové přiznané částky 42.461,58 Kč Ústavní soud nepovažuje za způsobilou způsobit zásah do základních práv. Takové extrémní okolnosti, které by i přes to mohly znamenat porušení základních práv, zjištěny nebyly. V předložené věci je sporným výklad a (ne)aplikace ustanovení §12 odst. 1 vyhlášky č. 177/1996 Sb., které je ustanovením jednoduchého práva. Otázka výkladu tohoto ustanovení a případné sjednocení tohoto výkladu co do časového vymezení není povinností ani oprávněním Ústavního soudu. Závěry orgánů činných v trestním řízení však jsou zcela dostatečně odůvodněny, a to včetně konkrétně použitého výkladu sporného ustanovení §12 odst. 1 vyhlášky č. 177/1996 Sb. v napadeném usnesení Krajského státního zastupitelství v Ostravě, které za dobu "pozdních večerních či nočních hodin" považuje dobu od 22.00 hodin. Jakkoliv se jistě nejedná o mechanicky aplikovatelný závěr, stěžovatel nepředložil ani v ústavní stížnosti takové skutečnosti, které by jeho věci dodaly atributy výjimečnosti (ústavněprávní relevance). S uvedenou časovou hranicí pro zvažování aplikace §12 odst. 1 vyhlášky č. 177/1996 Sb. s ohledem na závěry obecných soudů pracuje rovněž např. usnesení Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 1726/10 ze dne 21. června 2010 (stížnost odmítnuta pro zjevnou neopodstatněnost). Tedy jistě nelze hovořit o ustálené soudní praxi, která by jako náročné úkony považovala úkon provedený mezi 18.45 - 19.00 hod., což je úkon reklamovaný stěžovatelem. Již ve výše uvedeném usnesení Ústavní soud vyšel z toho, že běžnou pracovní dobu advokátní kanceláře, resp. její překročení, nelze považovat za automatické kritérium pro aplikaci §12 odst. 1 vyhlášky č. 177/1996 Sb. Ústavní soud připomíná, že zákon o Ústavním soudu rozeznává v ustanovení §43 odst. 2 písm. a), jako zvláštní kategorii návrhů, návrhy zjevně neopodstatněné. Zákon tímto ustanovením dává Ústavnímu soudu, v zájmu racionality a efektivity jeho řízení, pravomoc posoudit "přijatelnost" návrhu před tím, než dospěje k závěru, že o návrhu rozhodne meritorně nálezem. V této fázi řízení je zpravidla možno rozhodnout bez dalšího jen na základě obsahu napadených rozhodnutí orgánů veřejné moci a údajů obsažených v samotné ústavní stížnosti a jejích přílohách. Pokud informace zjištěné uvedeným postupem vedou Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná, ústavní stížnost bude bez dalšího odmítnuta. Ústavní soud jen pro pořádek upozorňuje, že v této fázi jde o specifickou a relativně samostatnou část řízení, která nemá charakter řízení kontradiktorního. Ústavní soud proto z výše uvedených důvodů ústavní stížnost odmítl jako návrh zjevně neopodstatněný podle §43 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 30. března 2011 Ivana Janů, v.r. předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2011:1.US.561.10.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 561/10
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 30. 3. 2011
Datum vyhlášení  
Datum podání 26. 2. 2010
Datum zpřístupnění 11. 4. 2011
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO - advokát
Dotčený orgán STÁTNÍ ZASTUPITELSTVÍ - KSZ Ostrava
STÁTNÍ ZASTUPITELSTVÍ - OSZ Ostrava
Soudce zpravodaj Janů Ivana
Napadený akt rozhodnutí jiné
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 9 odst.2 písm.d, čl. 36 odst.1, čl. 4 odst.4
Ostatní dotčené předpisy
  • 177/1996 Sb., §12 odst.1
  • 99/1963 Sb., §202 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip proporcionality
základní práva a svobody/zákaz nucených prací nebo služeb
právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /bagatelní věci
Věcný rejstřík advokát/odměna
advokát/ustanovený
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-561-10_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 69604
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-04-30