infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 21.04.2011, sp. zn. II. ÚS 873/11 [ usnesení / LASTOVECKÁ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2011:2.US.873.11.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2011:2.US.873.11.1
sp. zn. II. ÚS 873/11 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy senátu Jiřího Nykodýma a soudců Stanislava Balíka a Dagmar Lastovecké o ústavní stížnosti A. R., zastoupeného Mgr. Pavlem Jakimem, advokátem Advokátní kanceláře v Písku, Velké náměstí 119, proti rozsudku Nejvyššího správního soudu v Brně ze dne 20. ledna 2011 č. j. 2 Afs 71/2010-43, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Stěžovatel se, s odvoláním na porušení čl. 2 odst. 3 a čl. 4, čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen Listina), č1. 2 odst. 2 Ústavy, domáhá zrušení v záhlaví uvedeného rozsudku Nejvyššího správního soudu, kterým byla zamítnuta kasační stížnost podaná proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 31. 8. 2010 č. j. 10 Af 62/2010-19. Uvedeným rozsudkem byla zamítnuta žaloba podaná proti rozhodnutí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích ze dne 28. 6. 2010 č. j. 3396/10-1500, kterým bylo podle §50 odst. 6 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád") zamítnuto odvolání stěžovatele podané proti výzvě Finančního úřadu v Písku ze dne 21. 4. 2010, jíž byl vyzván k odstranění vad daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2009. Stěžovatel podal daňové přiznání na předepsaném tiskopise, avšak nesplnil požadavek na vlastnoruční podpis daňového přiznání, neboť se podepsal pouze v části tiskopisu obsahující žádost o vrácení přeplatku na dani. Správce daně jej shora označenou výzvou vyzval k doplnění vlastnoručního podpisu s tím, že nedostatek podpisu je vadou, pro kterou podání není způsobilé projednání. Vzhledem k tomu, že stěžovatel výzvě nevyhověl, bylo daňové řízení zastaveno. Stěžovatel nesouhlasí se závěry správních a soudních orgánů, dle nichž je předmětný daňový tiskopis koncipován jako dvě samostatná podání, která je nutno také samostatně podepsat. Je přesvědčen, že podpis v rubrice týkající se žádosti o vrácení daňového přeplatku stvrzuje, že se jedná právě o podání daňového přiznání podatele, a proto nebylo třeba se znovu podepisovat. Stěžovatel je přesvědčen, že jeho podání daňového přiznání k dani z příjmu fyzických osob za rok 2009, včetně žádosti o vrácení přeplatku nemělo žádných vad, které by bránily jeho projednání a následnému stanovení daně. Požadavek, aby podepsal prohlášení určitého obsahu, tj. prohlášení formulované Ministerstvem financí, nemá zákonnou oporu, neboť žádný z daňových zákonů neukládá poplatníkům činit nějaká prohlášení. Ústavní soud přezkoumal ústavní stížnost spolu s napadeným rozhodnutím z hlediska kompetencí daných mu Ústavou, tj. z pozice soudního orgánu ochrany ústavnosti, který není další instancí v systému všeobecného soudnictví, není soudem nadřízeným obecným soudům a jako takový je oprávněn do jejich rozhodovací pravomoci zasahovat pouze za předpokladu, že nepostupují v souladu s principy obsaženými v hlavě páté Listiny, a dospěl k závěru, že není opodstatněná. Z námitek uvedených v ústavní stížnosti je totiž zřejmé, že stěžovatel se ze strany Ústavního soudu domáhá přehodnocení závěrů Nejvyššího správního soudu způsobem, který by měl nasvědčit opodstatněnosti jeho právního názoru, přičemž v ústavní stížnosti uvádí tytéž argumenty, se kterými se již soud vypořádal. Podstatou ústavní stížnosti je de facto nesouhlas stěžovatele s formulací tiskopisu Ministerstva financí MFin 5405 vzor 16 pro podání daňového přiznání, z nějž vyplývá, že podatel daňového přiznání je povinen stvrdit podpisem správnost jím uváděných údajů a současně má možnost na témže tiskopise samostatně požádat o vrácení případného daňového přeplatku. Ústavní soud konstatuje, že Nejvyšší správní soud v odůvodnění rozhodnutí vyčerpávajícím a zcela srozumitelným způsobem objasnil, z jakých zákonných důvodů je nezbytné, aby daňový subjekt, povinný podat daňové přiznání (na předepsaném tiskopise vydaném Ministerstvem financí), v němž si sám vypočítá daň, uvede výjimky, osvobození, zvýhodnění slevy, odpočty a vyčíslí jejich výši, stvrdil správnost a úplnost údajů jím samým uvedených, vlastnoručním podpisem. Rovněž dostatečně objasnil, že v závěru tiskopisu předtištěná žádost o vrácení přeplatku na dani z příjmů právnických osob podle §64 odst. 4 daňového řádu neznamená, že se jedná o součást daňového přiznání. Závěru, dle nějž podpis uvedený v části tiskopisu daňového přiznání, týkající se žádosti o vrácení přeplatku na dani, nenahrazuje podpis prohlášení o správnosti a úplnosti údajů uvedených daňovým subjektem v daňovém přiznání, Ústavní soud nemá z ústavního hlediska co vytknout. Ústavní soud dodává, že předmětný formulář zcela jednoznačně graficky i gramaticky odlišuje, co je kterým podpisem stvrzováno a k jakému samostatnému daňovému řízení se vztahuje. Odkaz stěžovatele na nález Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 145/94 je třeba hodnotit jako zcela nepřípadný, neboť jím byla řešena skutkově i právně odlišná situace. Ústavní soud shodně s Nejvyšším správním soudem ani nesdílí názor, že by doplnění podpisu bylo formalistickým požadavkem neúměrně zatěžujícím stěžovatele či, že by požadavek na stvrzení údajů uváděných poplatníkem daně v daňovém přiznání byl výrazem neodůvodněné úřední byrokracie. Ostatně za situace, kdy stěžovatel zjevně upřednosťuje komplikované projednávání zcela neproblémové záležitosti před řadou správních a soudních orgánů, je poukaz na byrokratický požadavek správních orgánů, neadekvátní. Vzhledem k tomu, že Ústavní soud neshledal zásah do ústavně zaručených práv stěžovatele, byl návrh dle ustanovení §43 odst. 2 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků odmítnut, jako návrh zjevně neopodstatněný. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 21. dubna 2011 Jiří Nykodým předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2011:2.US.873.11.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 873/11
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 21. 4. 2011
Datum vyhlášení  
Datum podání 24. 3. 2011
Datum zpřístupnění 9. 5. 2011
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - NSS
Soudce zpravodaj Lastovecká Dagmar
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 11 odst.5
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §50 odst.6, §64 odst.4
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /ústavnost a spravedlivost rozhodování obecně
Věcný rejstřík daňové přiznání
řízení/zastavení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-873-11_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 69877
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-04-30