infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 21.03.2013, sp. zn. I. ÚS 833/13 [ usnesení / HOLLÄNDER / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2013:1.US.833.13.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2013:1.US.833.13.1
sp. zn. I. ÚS 833/13 Usnesení Ústavní soud rozhodl dne 21. března 2013 mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků v senátě složeném z předsedkyně Ivany Janů, soudců Vojena Gütlera a Pavla Holländera, ve věci navrhovatele Davida Zoubka, zastoupeného Mgr. Petrem Poláchem, advokátem se sídlem Smetanova 6, 678 01 Blansko, adresa pro doručování: Koliště 55, 602 00 Brno, o ústavní stížnosti proti rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 9. ledna 2013 č. j. 9 Afs 1/2012-47, rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 10. října 2011 č. j. 30 Ca 157/2009-87, rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně ze dne 23. října 2009 č. j. 14866/09-1102-705050 a rozhodnutí Finančního úřadu ve Slavkově u Brna ze dne 30. září 2008 č. j. 29702/08/343970/0158, takto: Návrh se odmítá. Odůvodnění: Formálně bezvadnou ústavní stížností se navrhovatel domáhal ve své daňové věci (vyměření daně z příjmu fyzických osob za zdaňovací období roku 2006) zrušení v záhlaví označených rozhodnutí orgánů veřejné moci. Tvrdil, že jimi došlo k dotčení jeho ústavně zaručených práv a porušení ústavních kautel zakotvených v čl. 2 odst. 2, čl. 11 odst. 5, čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Zevrubně rozvedené stížnostní body svého návrhu, o něž toto návrhové žádání navrhovatel opíral a které již předtím (převážně) předestřel Nejvyššímu správnímu soudu v kasační stížnosti, navrhovatel upíná k realizaci důkazního procesu a hodnocení důkazní situace, v níž dle jeho náhledu nastala situace, ve které měl (dle něj nutně) správce daně stanovit daň za použití pomůcek ve smyslu §31 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pro posouzení věci rozhodném. Na podporu svých vývodů navrhovatel odkázal rovněž na s danou problematikou související nálezy Ústavního soudu a rozsudky Nejvyššího správního soudu. Navrhovatel se posléze domáhal, aby Ústavní soud odložil vykonatelnost v záhlaví označeného rozsudku Nejvyššího správního soudu, následně zrušil nálezem napadená rozhodnutí orgánů veřejné moci a přiznal mu náhradu nákladů řízení před Ústavním soudem. Senát mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků usnesením návrh odmítne, shledá-li jej zjevně neopodstatněným [§43 odst. 2 písm. a), odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů]. Ústavní soud není vrcholem soustavy obecných soudů (čl. 81 a čl. 91 Ústavy ČR), ani ostatních orgánů veřejné moci, tudíž ani řádnou další odvolací instancí, a proto není v zásadě oprávněn zasahovat bez dalšího do jejich rozhodování. Tato maxima je prolomena pouze tehdy, pokud by na úkor navrhovatele vykročily z mezí daných rámcem ústavně zaručených základních lidských práv [čl. 83, čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR]. Námitky uplatněné v návrhu předestřel navrhovatel v téměř shodném rozsahu v kasační stížnosti. Nejvyšší správní soud se s nimi potud, pokud poukazovaly na stav důkazní situace v předmětné daňové věci, hodnocení důkazů a případnou povinnost správce daně stanovit náhradním způsobem daň za použití pomůcek, v dostatečném rozsahu, logickým, přesvědčivým a přezkoumatelným způsobem vypořádal, přičemž tak učinil i s odkazem na relevantní judikaturu. Takto postačí na obsah odůvodnění jeho rozsudku, jako ústavně souladný výraz nezávislého soudního rozhodování ve smyslu čl. 82 odst. 1 Ústavy ČR, odkázat. Poukaz navrhovatele na nález Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 664/2004 se potom jeví jako nepřiléhavý, když skutkové a právní situaci v něm pojednávané kauzu navrhovatele připodobnit nelze. Zvrátit závěry rozsudku Nejvyššího správního soudu s ohledem na kontextuální posouzení důkazní situace nemůže ani (navrhovatelem vyjmenovaná) judikatura Ústavního soudu týkající se nerespektování soudní judikatury, "sofistikovaného odůvodňování zřejmé nespravedlnosti" a zohlednění teleologického výkladu. V důsledku toho, že porušení ústavně zaručených práv, jichž se navrhovatel dovolával, Ústavní soud neshledal, ústavní stížnost pro zjevnou neopodstatněnost mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků odmítl [§43 odst. 2 písm. a), odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů]. Návrh na odklad vykonatelnosti v záhlaví označeného rozsudku Nejvyššího správního soudu se takto stal bezpředmětným. Náhradu nákladů řízení navrhovateli Ústavní soud nepřiznal, neboť k tomu s ohledem na dikci ustanovení §62 odst. 4 citovaného zákona nebyly dány zákonné podmínky. Poučení: Proti tomuto usnesení není odvolání přípustné. V Brně dne 21. března 2013 Ivana Janů předsedkyně senátu Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2013:1.US.833.13.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 833/13
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 21. 3. 2013
Datum vyhlášení  
Datum podání 7. 3. 2013
Datum zpřístupnění 4. 4. 2013
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - NSS
SOUD - KS Brno
FINANČNÍ ÚŘAD / ŘEDITELSTVÍ - FŘ Brno
FINANČNÍ ÚŘAD / ŘEDITELSTVÍ - FÚ Slavkov u Brna
Soudce zpravodaj Holländer Pavel
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb./Sb.m.s., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §43, §31 odst.5
  • 586/1992 Sb., §10
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /ústavnost a spravedlivost rozhodování obecně
Věcný rejstřík daň/daňová povinnost
odůvodnění
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-833-13_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 78606
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-04-22