infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 07.05.2014, sp. zn. II. ÚS 3711/13 [ usnesení / SUCHÁNEK / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2014:2.US.3711.13.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2014:2.US.3711.13.1
sp. zn. II. ÚS 3711/13 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Stanislava Balíka a soudců Radovana Suchánka (soudce zpravodaje) a Jiřího Zemánka ve věci ústavní stížnosti stěžovatelů A) RNDr. Vladimíra Hladkého, B) Jiřího Langa a C) Ing. Libora Roubala, všichni zastoupeni Mgr. Ing. Ivo Halou, advokátem se sídlem Italská 1583/24, 120 00 Praha 2, proti rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 2. října 2013 č. j. 8 Ao 1/2011-257, za účasti Nejvyššího správního soudu, jako účastníka řízení, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: I. Ústavní stížností, která byla Ústavnímu soudu doručena dne 9. prosince 2013, se stěžovatelé domáhali zrušení v záhlaví uvedeného rozhodnutí, a to pro porušení čl. 2 odst. 2, čl. 11, čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), jakož i čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva") a čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě. Pro posouzení důvodnosti podané ústavní stížnosti si Ústavní soud vyžádal spis, vedený u Nejvyššího správního soudu pod sp. zn. 8 Ao 1/2011. Ze spisového materiálu Ústavní soud zjistil, že rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 4. dubna 2011 č. j. 8 Ao 1/2011 - 107 bylo rozhodnuto, že Opatření obecné povahy - dodatek č. 1 k územnímu plánu města Rokytnice nad Jizerou, schválený usnesením zastupitelstva města Rokytnice nad Jizerou č. 784 ze dne 23. června 2010, se zrušuje v části týkající se pozemku p. č. X v k. ú. Horní Rokytnice nad Jizerou, dnem právní moci tohoto rozsudku (výrok pod bodem I.) a ve zbytku byl návrh zamítnut (výrok pod bodem II.). Nálezem ze dne 7. května 2013 sp. zn. III. ÚS 1669/11 (dostupný na http://nalus.usoud.cz/, stejně jako další rozhodnutí zde citovaná) Ústavní soud rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 4. dubna 2011 č. j. 8 Ao 1/2011 - 107 zrušil. V uvedeném nálezu Ústavní soud vylovil, že při rozhodování o zásahu do samosprávy musí soud náležitě zvážit význam základního práva územního samosprávného celku na samosprávu na jedné straně a význam důvodů, svědčících pro takový zásah, na straně druhé; zásah musí být přiměřený závažnosti takových důvodů. Výsledek poměřování těchto dvou skupin hodnot musí soud ve svém rozhodnutí přesvědčivě vyjádřit. Požadavky, vznášené Nejvyšším správním soudem vůči zastupitelstvu obce, pokud jde o detailnost a rozsah vypořádání se s námitkami vlastníka pozemku, uplatněnými proti územnímu plánu, nesmí být přemrštěné. Takové přehnané požadavky jsou výrazem přepjatého formalismu, který ohrožuje funkčnost územního plánování a přispívá k narušení stability systému územního plánování a právních jistot občanů; lze je, uzavřel Ústavní soud, hodnotit jako nepřípustný zásah do práva na samosprávu. Nejvyšší správní soud poté - vázán právním názorem Ústavního soudu vysloveným v nálezu ze dne 7. května 2013 sp. zn. III. ÚS 1669/11 - rozsudkem ze dne 2. října 2013 č. j. 8 Ao 1/2011-257 návrh na zrušení Opatření obecné povahy - dodatku č. 1 k územnímu plánu Města Rokytnice nad Jizerou, schváleného usnesením zastupitelstva Města Rokytnice nad Jizerou č. 784 ze dne 23. června 2010 zamítl (výrok pod bodem I.). Dále bylo uvedeným rozsudkem rozhodnuto, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení (výrok pod bodem II.). II. V ústavní stížnosti stěžovatelé namítají porušení svého práva na zákonného soudce dle ust. čl. 38 odst. 1 Listiny; stěžovatelé dále namítají, že bylo porušeno jejich právo na spravedlivý proces dle čl. 36 odst. 1 Listiny, když ve věci rozhodoval vyloučený soudce, resp. i přes objektivní existenci důvodných pochybností o možné podjatosti soudce nebylo o této rozhodnuto. Stěžovatelé dále namítají, že uvedený nález Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 1669/11 "posoudil věc ústavně nekonformně a jeho závěry jsou z ústavního pohledu neudržitelné". Stěžovatelé dále namítají, že došlo k porušení zásady subsidiarity řízení před Ústavním soudem. Stěžovatelé navrhují, aby věc byla předložena plénu Ústavního soudu dle ust. §23 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"). Stěžovatelé v ústavní stížnosti namítají, že Nejvyšší správní soud předmětný nález Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 1669/11 nesprávně vyložil. Stěžovatelé Nejvyššímu správnímu soudu dále vytýkají, že se nevypořádal s jejich námitkami. Tvrdí, že v průběhu celého řízení opakovaně předkládali relevantní námitky, se kterými se však Nejvyšší správní soud s poukazem na závěry předmětného nálezu Ústavního soudu nezabýval. Stěžovatelé dále Nejvyššímu správnímu soudu vytýkají, že neposkytl ochranu jejich vlastnickému právu a vlastníkům nebyla poskytnuta ani adekvátní náhrada. III. Ústavní soud není součástí obecné soudní soustavy a nepřísluší mu právo dozoru nad rozhodovací činností obecných soudů. Do rozhodovací činnosti obecných soudů je Ústavní soud oprávněn zasáhnout pouze tehdy, byla-li pravomocným rozhodnutím těchto orgánů porušena ústavně zaručená základní práva nebo svobody. Ústavní soud tedy přezkoumal napadené rozhodnutí, jakož i řízení jemu předcházející, z hlediska stěžovateli v ústavní stížnosti uplatněných námitek, a se zřetelem ke skutečnosti, že mohl přezkoumávat pouze ústavnost, dospěl k závěru, že ústavní stížnost je třeba posoudit zčásti jako návrh, ke kterému není Ústavní soud příslušný a jako návrh, který je nepřípustný, a ve zbývající části je ústavní stížnost zjevně neopodstatněná. Z obsahu ústavní stížnosti vyplývá, že stěžovatelé sice formálně napadají rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. října 2013 č. j. 8 Ao 1/2011-257, ve skutečnosti však brojí především proti kasačnímu nálezu Ústavního soudu ze dne 7. května 2013 sp. zn. III. ÚS 1669/11. Stěžovatelé se v podstatě domáhají přezkoumání tohoto rozhodnutí Ústavního soudu a požadují předložení věci plénu Ústavního soudu dle ust. §23 zákona o Ústavním soudu. Pokud stěžovatelé brojí proti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, je zřejmé, že nesouhlasí se závěry Ústavního soudu vyloženými v rozhodnutí, kterými byl Nejvyšší správní soud při svém dalším rozhodování vázán. O tom, že podaná ústavní stížnost je v podstatě polemikou se závěry vyslovenými v nálezu Ústavního soudu ze dne 7. května 2013 sp. zn. III. ÚS 1669/11, potvrzuje i formulace obsažená na str. 17 ústavní stížnosti, ve které stěžovatelé uvádí, že "zamítavé rozhodnutí Nejvyššího správního soudu je pouhým odrazem neústavního právního názoru vysloveného v nálezu Ústavního soudu ze dne 7. května 2013 sp. zn. III. ÚS 1669/11". K námitkám stěžovatelů Ústavní soud uvádí, že řízení před Ústavním soudem je řízením jednoinstančním a rozhodnutí Ústavního soudu jsou konečná (srov. usnesení Ústavního soudu ze dne 7. srpna 1996 sp. zn. II. ÚS 148/96, U 16/6 SbNU 557, publikované ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek č. 6, usnesení č. 16, str. 557 a násl.). Ústavní soud má Ústavou České republiky (dále jen "Ústava") a zákonem o Ústavním soudu přesně vymezené pravomoci a působnost, které nemůže překračovat. Mezi jeho oprávnění nepatří rozhodovat o opravných prostředcích obecně, tím méně o opravných prostředcích směřujících k přezkumu svých vlastních rozhodnutí. Ústavní soud je vázán ústavněprávními limity danými čl. 2 odst. 3 Ústavy a čl. 2 odst. 2 Listiny, tedy může vykonávat státní moc pouze v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Proti rozhodnutím Ústavního soudu tak již zásadně (srov. á contr. §119 a násl. zákona o Ústavním soudu) není podle ust. §43 odst. 3 a ust. §54 odst. 2 zákona o Ústavním soudu odvolání přípustné, resp. proti nálezům Ústavního soudu se nelze odvolat (srov. usnesení Ústavního soudu ze dne 11. května 2006 sp. zn. II. ÚS 221/06). V tomto smyslu byli stěžovatelé v napadeném rozhodnutí Ústavního soudu i poučeni, neboť předmětné rozhodnutí Ústavního soudu obsahovalo v souladu s uvedenými ustanoveními poučení, že proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. Z odůvodnění ústavní stížnosti je zřejmé, že stěžovatelé brojí proti vykonatelnému rozhodnutí Ústavního soudu a že tak odmítají vzít na vědomí, že řízení před Ústavním soudem je jednostupňové a proti rozhodnutí Ústavního soudu jsou v zásadě jakékoli opravné prostředky ze zákona nepřípustné; povahou věci a zásadami ústavního soudnictví je dáno, že tuto zásadu je třeba vztáhnout i k ústavní stížnosti proti rozhodnutí Ústavního soudu, neboť v daných procesních souvislostech takto podaná ústavní stížnost má očividně charakter opravného prostředku, který z důvodu již vyloženého je ze zákona nepřípustný a k jeho projednání není Ústavní soud příslušný (viz ust. §43 odst. 1 písm. d/ a písm. e/ zákona o Ústavním soudu; srov. např. usnesení Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 425/2000, sp. zn. I. ÚS 113/2000, sp. zn. II. ÚS 222/06, sp. zn. II. ÚS 837/06, sp. zn. I. ÚS 580/06, sp. zn. IV. ÚS 55/07, sp. zn. III. ÚS 246/07, sp. zn. II. ÚS 1243/07, sp. zn. III. ÚS 1536/07). Z výše uvedených důvodů se Ústavní soud námitkami stěžovatele směřujícími proti nálezu Ústavního soudu ze dne 7. května 2013 sp. zn. III. US 1669/11, a to včetně námitek procesního charakteru, nemohl zabývat a posoudil je jako nepřípustné. V předmětné věci Nejvyšší správní soud, vázán kasačním nálezem Ústavního soudu vydaným v předmětné věci sp. zn. III. ÚS 1669/11, napadeným rozsudkem návrh na zrušení Opatření obecné povahy - dodatku č. 1 k územnímu plánu Města Rokytnice nad Jizerou, schváleného usnesením zastupitelstva Města Rokytnice nad Jizerou č. 784 ze dne 23. června 2010 zamítl. Ústavní soud ověřil, že Nejvyšší správní soud ve svém rozhodování vycházel ze závazného právního názoru vysloveného Ústavním soudem v uvedeném nálezu, a proto jeho rozhodnutí nelze z hlediska ústavnosti nic vytknout. Při shrnutí výše uvedeného Ústavní soud neshledal, že by v činnosti jednajícího soudu došlo k porušení hmotně právních či procesně právních předpisů, které by mělo za následek porušení ústavně zaručených základních práv nebo svobod stěžovatelů. Na základě těchto skutečností Ústavní soud ústavní stížnost mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků odmítl podle ust. §43 odst. 1 písm. d) a písm. e) zákona o Ústavním soudu jako návrh, ke kterému není Ústavní soud příslušný a který je nepřípustný a podle ust. §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu jako návrh zjevně neopodstatněný. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 7. května 2014 Stanislav Balík předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2014:2.US.3711.13.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 3711/13
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 7. 5. 2014
Datum vyhlášení  
Datum podání 9. 12. 2013
Datum zpřístupnění 22. 5. 2014
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - NSS
Soudce zpravodaj Suchánek Radovan
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro nepříslušnost
odmítnuto pro nepřípustnost
odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb./Sb.m.s., čl. 2 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 150/2002 Sb., §101d, §101a
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip legality (vázanosti státní moci zákonem)
Věcný rejstřík územní plán
samospráva/územní
opatření obecné povahy
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka Usnesení sp. zn. II. ÚS 3711/13 ze dne 7. 5. 2014 předchází nález sp. zn. III. ÚS 1669/11 ze dne 7. 5. 2013;
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-3711-13_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 83777
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-04-19