infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 26.02.2015, sp. zn. IV. ÚS 3928/14 [ usnesení / SLÁDEČEK / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2015:4.US.3928.14.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2015:4.US.3928.14.1
sp. zn. IV. ÚS 3928/14 Usnesení Ústavní soud rozhodl ve věci ústavní stížnosti Obce Strýčice, se sídlem Strýčice 10, zastoupené Bohumírem Miesbauerem, právně zastoupené JUDr. Romanou Milfortovou, advokátkou se sídlem Praha, Těšnov 1/1059, proti rozhodnutí ministra vnitra ze dne 9. 10. 2014 č. j. MV-60233-9/VS-2014, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: V záhlaví uvedeným rozhodnutím ministr vnitra zamítl rozklad stěžovatelky proti usnesení ministra vnitra ze dne 9. 7. 2014 č. j. MV-60233-4/VS-2014, kterým byl podle §43 odst. 1 písm. b) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, odložen návrh stěžovatelky na zahájení řízení o vydání rozhodnutí ve věci územního členění státu. Ministr vnitra rozklad stěžovatelky zamítl s odůvodněním, že za současného stavu legislativy nelze provést změnu hranic obcí bez jejich vzájemné dohody a Ministerstvo vnitra tak nemá možnost rozhodnout věc ve správním řízení. V ústavní stížnosti stěžovatelka uvádí, že jako samostatná obec Strýčice ve smyslu příslušných ustanovení zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), existuje ode dne 24. 11. 1990, tj. ode dne konání prvních voleb do obecního zastupitelstva. Jako obec stěžovatelka přitom nemá vlastní území, neboť z hlediska územního základu je součástí katastrálního území Radošovice, které je územním základem sousední obce Radošovice. Mezi stěžovatelkou a obcí Radošovice byl dlouhodobě veden spor o vymezení samostatného katastrálního území Strýčice, které by tvořilo územní základ stěžovatelky a na kterém by ležela obec Strýčice. Vzhledem k bezvýsledným snahám stěžovatelky o vyřešení uvedeného sporu podala stěžovatelka návrh na zahájení řízení o vydání rozhodnutí ve věci územního členění státu. Stěžovatelka nesouhlasí se závěry ministra vnitra uvedenými v napadeném rozhodnutí. Uvádí především, že vzhledem k tomu, že z hlediska územního základu je "součástí" obce Radošovice, je významnou měrou omezena při výkonu svých práv územně samosprávného celku. Daný nežádoucí stav je podle stěžovatelky v rozporu s čl. 8, čl. 99 a čl. 100 Ústavy. Tvrdí dále, že jakýkoli odklon od principu územní samosprávy vede k ústavně nepřípustné změně ve smyslu čl. 9 odst. 2 Ústavy. Stěžovatelka argumentuje též porušením čl. 1 odst. 2 Ústavy z hlediska závazků plynoucích pro Českou republiku z Evropské charty místní samosprávy. Dříve, než Ústavní soud přistoupí k posouzení ústavní stížnosti, je povinen zkoumat, zda stížnost splňuje všechny zákonem požadované náležitosti a zda jsou vůbec dány podmínky jejího projednání stanovené zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"). V projednávané věci se zaměřil na posouzení otázky, zda je ústavní stížnost přípustná a dospěl k závěru, že tomu tak není. V textu ústavní stížnosti stěžovatelka uvádí, že v dané věci podala též správní žalobu. Vzhledem k obavě, že příslušný správní soud shledá, že napadené rozhodnutí nenaplňuje podmínky §65 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, podává stěžovatelka z procesní opatrnosti též ústavní stížnost. Ústavní stížnost je nepřípustná, jestliže stěžovatel nevyčerpal všechny procesní prostředky, které mu zákon k ochraně jeho práva poskytuje (§75 odst. 1 zákona o Ústavním soudu), pokud nejsou dány důvody pro přijetí ústavní stížnosti i bez splnění této podmínky (§75 odst. 2 zákona o Ústavním soudu). Ústavní soudnictví a pravomoc Ústavního soudu v individuálních věcech jsou totiž vybudovány na zásadě přezkumu věcí pravomocně skončených, v nichž protiústavnost nelze napravit jiným způsobem, tedy především prostředky, které vyplývají z příslušných procesních předpisů. Především ostatní soudy jsou povolány k ochraně práv fyzických a právnických osob a teprve nedojde-li ke zjednání nápravy v jejich rámci, je možné se domáhat ochrany poskytované Ústavním soudem v rozsahu omezeném na hlediska ústavnosti. V projednávané věci stěžovatelka využila možnost podat proti rozhodnutí ministra vnitra napadenému touto ústavní stížností ještě správní žalobu. Tato situace Ústavnímu soudu brání zabývat se obsahem ústavní stížnosti, a to do doby, než bude o správní žalobě (a zpravidla i o kasační stížnosti) stěžovatelky rozhodnuto. V tuto chvíli je nutné hodnotit ústavní stížnost jako předčasnou, a tudíž nepřípustnou (§75 odst. 1 zákona o Ústavním soudu). Na základě výše uvedeného byla ústavní stížnost mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků podle §43 odst. 1 písm. e) zákona o Ústavním soudu odmítnuta. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 26. února 2015 JUDr. Vladimír Sládeček soudce zpravodaj

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2015:4.US.3928.14.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 3928/14
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 26. 2. 2015
Datum vyhlášení  
Datum podání 15. 12. 2014
Datum zpřístupnění 16. 3. 2015
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel OBEC / ZASTUPITELSTVO OBCE
Dotčený orgán MINISTERSTVO / MINISTR - vnitra
Soudce zpravodaj Sládeček Vladimír
Napadený akt rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro nepřípustnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 150/2002 Sb., §65
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení  
Věcný rejstřík správní žaloba
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-3928-14_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 87298
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-04-18