infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 02.02.2016, sp. zn. IV. ÚS 3061/15 [ usnesení / JIRSA / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2016:4.US.3061.15.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2016:4.US.3061.15.1
sp. zn. IV. ÚS 3061/15 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Jaromíra Jirsy jako soudce zpravodaje a soudců Jana Musila a Vladimíra Sládečka ve věci ústavní stížnosti M. V., t. č. ve výkonu trestu odnětí svobody ve Věznici Pardubice, zastoupeného Mgr. Ondřejem Ambrožem, advokátem se sídlem v Praze 5, Újezd 15, proti usnesením Městského soudu v Praze ze dne 5. června 2015, sp. zn. 48 T 19/2007, a Vrchního soudu v Praze ze dne 31. července 2015, sp. zn. 11 To 50/2015, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Včas podanou ústavní stížností splňující i další náležitosti podání podle zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), se stěžovatel domáhá zrušení v záhlaví citovaných rozhodnutí, neboť má za to, že jimi byla narušena jeho ústavně zaručená práva zakotvená v čl. 36 odstavci a Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), jakož i v čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"). Výše uvedeným usnesením Městského soudu v Praze byl zamítnut návrh stěžovatele na povolení obnovy řízení; jeho následnou stížnost Vrchní soud v Praze napadeným usnesením zamítl. Stěžovatel ve své ústavní stížnosti uvedl, že jeho návrhu na obnovu řízení soudy napadenými usneseními nevyhověly, přičemž se zcela nevypořádaly s jeho námitkami k otázce organizované skupiny působící ve více státech, či neprovedení výslechů svědků. Stěžovatel má za to, že soudu předložil nové skutečnosti, ten však nové informace nesprávně vyhodnotil; odkázal přitom i na nález Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 2517/08. S ohledem na uvedené okolnosti stěžovatel navrhl, aby Ústavní soud napadená rozhodnutí zrušil. Ústavní soud poté, co se seznámil s obsahem ústavní stížností napadených rozhodnutí, dospěl k závěru, že ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná, a to z následujících důvodů: Ústavní soud představuje soudní orgán ochrany ústavnosti (čl. 83 Ústavy). Není obecným soudem dalšího stupně, součástí obecných soudů, jimž není ani instančně nadřazen. Ústavní soud není běžnou třetí instancí v systému všeobecného soudnictví, neposuzuje celkovou zákonnost vydaných rozhodnutí a nenahrazuje hodnocení důkazů svým vlastním hodnocením; nezabývá se eventuálním porušením běžných práv fyzických osob, pokud takové porušení současně neznamená porušení základního práva nebo svobody zaručené ústavním zákonem. Z procesních předpisů jednoznačně vyplývá, že užití mimořádného opravného prostředku, obnovy řízení, je rozděleno do dvou kroků - do řízení o návrhu na povolení obnovy a následně do obnoveného řízení, které však nenastane, není-li v prvním kroku obnova povolena. Teprve ve druhém řízení je pak možné vyvracet důkazy, na jejichž základě bylo vyneseno předchozí rozhodnutí ve věci samé. Z předložených podkladů se podává, že stěžovatel byl rozsudkem ze dne 11. března 2008, sp. zn. 48 T 19/2007, ve spojení s rozsudkem Vrchního soudu v Praze ze dne 21. července 2008, sp. zn. 11 To 63/2008, odsouzen spolu s dalšími osobami pro trestný čin nedovolené výroby a držení omamných a psychotropních látek a jedů podle §187 odstavců 1, 2 písmeno a) a odstavce 4 písmeno c) trestního zákona k trestu odnětí svobody v trvání 12 let do věznice s ostrahou, peněžitému trestu ve výši 15 000 Kč, společně s alternativním trestem, a k trestu propadnutí specifikovaných věcí. Dne 1. března 2015 stěžovatel zaslal žádost o obnovu řízení, na kterou mu předsedkyně senátu odpověděla přípisem ze dne 10. března 2015, v němž jej upozornila, že žádost nesplňuje zákonné náležitosti návrhu na obnovu řízení. Stěžovatel doručil dne 26. března 2015 další žádost, na kterou předsedkyně dopisem ze dne 30. března 2015 reagovala shodně jako dříve. Následně byl dne 15. dubna 2015 doručen další dopis, v jehož důsledku bylo nařízeno veřejné zasedání o návrhu na obnovu řízení. Soud v tomto řízení návrh zamítl, neboť neshledal, že by stěžovatel předložil požadované novum, které by soudu přineslo nové poznatky o věci. Jednalo se totiž o pouhé zopakování návrhů z hlavního líčení, s nimiž se soud již v řízení vypořádal. Ke stížnostem stěžovatele i jeho zástupce Vrchní soud v Praze přezkoumal závěry Městského soudu v Praze a shledal je správnými. Ani vrchní soud tak neshledal, že by podání stěžovatele bylo způsobilé zvrátit předchozí pravomocné rozhodnutí. Podle Městského soudu v Praze se nejednalo o skutečnosti nebo důkazy soudu dříve neznámé, ale jen o jejich zopakování, jež stěžovatel předložil v důsledku neúspěchu v řízení ve věci samé. K odkazu stěžovatele na nález sp. zn. I. ÚS 2517/08, Ústavní soud konstatuje, že v právě projednávaném případě obecné soudy nevybočily ze zásad a z principů, které představuje institut obnovy řízení, jakožto nástroj dodatečné kontroly správnosti rozhodnutí. Tento mimořádný opravný prostředek totiž musí být v rovnováze s principem právní jistoty, a proto je posouzení možného dopadu (novosti námitek) na již pravomocně ukončenou věc svěřeno soudu v rámci zvláštního procesního postupu. Posouzení navržených důkazů je přitom plně v kompetenci soudu, který se znalostí původního řízení má veškeré předpoklady zhodnotit, zda se jedná o skutečnosti významné či bezpředmětné. Jak soud prvního stupně, tak i stížnostní soud zcela srozumitelně a jednoznačně uvedly, proč nepovažují návrhy stěžovatele za způsobilé k nařízení obnovy řízení a o co své závěry opírají. Nesouhlas stěžovatele je sice pochopitelný, nicméně není způsobilý opodstatnit ústavní stížnost. Stěžovatel pak v ústavní stížnosti neuvedl nic, co by svědčilo o tvrzeném porušení jeho zaručených práv; zhodnotil za daného stavu věci, proto Ústavní soud tvrzený zásah neshledal. Podle ustanovení §43 odstavec 2 písmeno a) zákona o Ústavním soudu senát mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků usnesením návrh odmítne, jde-li o návrh zjevně neopodstatněný. V projednávané věci neshledal senát Ústavního soudu stěžovatelem tvrzená pochybení obecných soudů, a proto mu nezbylo, než ústavní stížnost podle tohoto ustanovení odmítnout. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 2. února 2016 Jaromír Jirsa v. r. předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2016:4.US.3061.15.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 3061/15
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 2. 2. 2016
Datum vyhlášení  
Datum podání 13. 10. 2015
Datum zpřístupnění 2. 3. 2016
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - MS Praha
SOUD - VS Praha
Soudce zpravodaj Jirsa Jaromír
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb./Sb.m.s., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 141/1961 Sb., §278 odst.1, §277
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /ústavnost a spravedlivost rozhodování obecně
Věcný rejstřík obnova řízení
dokazování
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-3061-15_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 91408
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-04-18