infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 12.01.2017, sp. zn. IV. ÚS 2318/16 [ usnesení / JIRSA / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2017:4.US.2318.16.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2017:4.US.2318.16.1
sp. zn. IV. ÚS 2318/16 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Vladimíra Sládečka a soudců Jana Musila a Jaromíra Jirsy jako soudce zpravodaje ve věci ústavní stížnosti Tomáše Hubáčka, dále společností Orato company s. r. o., IČO 242 71 594, Orato - Jillex Spedition s. r. o., IČO 291 36 938, ARISTA Books s. r. o., IČO 015 51 434, a A. T. H. consortio s. r. o., IČO 015 19 697, všech se sídlem v Praze 9, U Elektry 830/2b, zastoupených Mgr. Tomášem Krejčím, advokátem se sídlem v Brně, Špitálka 434/23b, proti příkazu k prohlídce jiných prostor vydanému Okresním soudem v Břeclavi dne 26. dubna 2016, č. j. 9 Nt 1/2016-3, a proti postupu Policie ČR, Krajského ředitelství policie Jihomoravského kraje, Územního odboru Břeclav, Oddělení informační kriminality, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Včas podanou ústavní stížností splňující i další náležitosti podání podle zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), se stěžovatelé domáhají zrušení v záhlaví citovaného rozhodnutí, a konstatování zásahu do jejich ústavně zaručených práv zakotvených v čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR, jakož i v čl. 2 odst. 2, v čl. 4 odst. 4, v čl. 7 odst. 1, v čl. 12 odst. 1 a v čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Okresní soud v Břeclavi nařídil napadeným příkazem prohlídku tří specifikovaných prostor, které byly pronajaty první, druhé a třetí stěžovatelce; ve stanovené lhůtě pak byly prohlídky provedeny. Stěžovatelé ve své ústavní stížnosti nejprve popsali okolnosti, za kterých orgány činné v trestním řízení připravily a následně provedly prohlídku jiných prostor, jaké kroky činily vůči stěžovatelům, případně dalším subjektům. Rovněž popsali úkony po provedení prohlídky a konstatovali obsah dokladů předložených policejnímu orgánu. S ohledem na obsah dohod a faktur považují stěžovatelé postup orgánů činných v trestním řízení za nepřiměřený, nařízení a následné provedení prohlídek za nadbytečné kroky, které dehonestují stěžovatele v jejich podnikání; domnívají se, že celé řízení porušuje jejich práva a má vliv i na psychiku zaměstnanců. Mají za to, že se nejednalo o neodkladný úkon, což je patrné i z povrchního odůvodnění příkazu k prohlídce, hypotetická možnost zničení důkazu není důvodem pro nařízení prohlídky. Stěžovatelé odkázali na nález Ústavního soudu sp. zn. IV. ÚS 1780/07; mají za to, že mocenské orgány překročily své pravomoci, a proto se domáhají zrušení příkazu a konstatování zásahu do svých práv. Ústavní soud poté, co se seznámil s obsahem ústavní stížností, dospěl k závěru, že ústavní stížnost je zčásti podána osobou neoprávněnou a ve zbytku je zjevně neopodstatněná. První stěžovatel je jednatelem druhé a čtvrté stěžovatelky, současně pak i bývalým jednatelem další společnosti, jejíž účetnictví je předmětem šetření orgánů činných v trestním řízení ve věci podezření ze spáchání trestného činu podvodu. Vzhledem k tomu, že nebylo možné důležité informace zjistit jiným způsobem, obrátil se státní zástupce na soud s požadavkem na provedení prohlídek jiných prostor najatých kooperujícími společnostmi. V průběhu realizace prohlídek pak byl vyslechnut stěžovatel jako statutární zástupce. Vzhledem k tomu, že prohlídky byly provedeny v prostorách, které měly v nájmu stěžovatelky, a stěžovatel nebyl s nájmem či vlastnictvím těchto prostor osobně spojen, je nutno na něj hledět jako na osobu, vůči které postup orgánů činných v trestním řízení a prohlídka jiných prostor nesměřovaly. Odvození účastenství od faktu, že je jednatelem dotčené společnosti, neobstojí. Za daného stavu je nutno na stěžovatele hledět jako na osobou neoprávněnou k podání ústavní stížnosti ve smyslu §43 odst. 1 písm. c) zákona o Ústavním soudu. Ústavnímu soudu nepřísluší posuzovat rozhodnutí či jiné zásahy orgánů (činných v trestním řízení), pokud takovým jednáním nedochází k zásahu do zaručených základních práv chráněných ústavním pořádkem. V projednávaném případě stěžovatelky namítají zásah do práva na ochranu obydlí zakotveného v čl. 12 odst. 1 Listiny. S ohledem na přesné označení normy lze dovodit, že jsou si vědomy existence i následujících odstavců, které moderují toto právo v trestním řízení, respektive zužují ochranu pro případ podnikání. Listinou vymezené podmínky, za nichž může být nařízena prohlídka jiných prostor, blíže upravuje trestní řád. Podle ustanovení §82 - 83a trestního řádu nařídí soud prohlídku, je-li důvodné podezření, že se v dotčených prostorách nachází věc důležitá pro trestní řízení. Příkaz musí být vydán písemně a musí být odůvodněn. Podle §160 odst. 4 trestního řádu je neodkladným úkonem takový úkon, který vzhledem k nebezpečí jeho zmaření, zničení nebo ztráty důkazu nesnese z hlediska účelu trestního řízení odkladu na dobu, než bude zahájeno trestní stíhání. Neopakovatelným úkonem je takový úkon, který není možné před soudem provést; vždy je třeba uvést, na základě jakých skutečností byl úkon za neodkladný nebo neopakovatelný považován. Příkaz musí být doručen osobě, u níž se prohlídka koná; na základě příkazu provede domovní prohlídku policejní orgán. Ústavní soud souhlasí s odkazem stěžovatelek na citovaný judikát. Podle něj totiž trpí závažnou vadou takový příkaz k prohlídce, z jehož odůvodnění není, byť alespoň v (minimálním) nezbytném rozsahu, jakkoli (ani interpretací) seznatelné, co vedlo soud k jeho vydání. V projednávané věci však takové pochybení nenastalo. Jakkoliv mohou stěžovatelky nedostatečnost cítit, Ústavní soud má za to, že příkaz splňuje judikaturou stanovené meze pro nařízení, a potažmo i provedení domovní prohlídky. Z odůvodnění příkazu je totiž patrné, jaké konkrétní okolnosti vedly soud k jeho vydání, i proč soud považoval úkon za neodkladný. Stěžovatelky neuvedly žádnou další okolnost, která by svědčila o tvrzeném zásahu do jejich práv. Podle ustanovení §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu proto senát návrh stěžovatelek jako zjevně neopodstatněný odmítl mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků; návrh stěžovatele odmítl pro nepřípustnost [§43 odst. 1 písm. e) zák. o Ústavním soudu]. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 12. ledna 2017 Vladimír Sládeček v. r. předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2017:4.US.2318.16.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 2318/16
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 12. 1. 2017
Datum vyhlášení  
Datum podání 15. 7. 2016
Datum zpřístupnění 25. 1. 2017
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - PO
STĚŽOVATEL - PO
STĚŽOVATEL - PO
STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán SOUD - OS Břeclav
POLICIE - KŘ policie Jihomoravského kraje, ÚO Břeclav, Oddělení informační kriminality
Soudce zpravodaj Jirsa Jaromír
Napadený akt rozhodnutí soudu
jiný zásah orgánu veřejné moci
Typ výroku odmítnuto pro nepřípustnost
odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
odmítnuto pro neoprávněnost navrhovatele
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb./Sb.m.s., čl. 12 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 141/1961 Sb., §82, §160 odst.4
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/nedotknutelnost obydlí /prohlídka jiných prostor a pozemků
Věcný rejstřík trestní řízení/neodkladný/neopakovatelný úkon
domovní prohlídka
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-2318-16_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 95730
Staženo pro jurilogie.cz: 2017-02-23