Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 06.02.2014, sp. zn. 1 Azs 17/2013 - 39 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2014:1.AZS.17.2013:39

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2014:1.AZS.17.2013:39
sp. zn. 1 Azs 17/2013 - 39 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Zdeňka Kühna a soudců Daniely Zemanové a Miloslava Výborného ve věci žalobce: N. T. A., vystupující též pod jménem N. D. T., zastoupen Mgr. Petrem Václavkem, advokátem se sídlem Opletalova 25, Praha 1, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 3, Praha 7, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 11. 1. 2013, č. j. OAM-374/ZA-ZA06-ZA04-2012, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 30. 9. 2013, č. j. 56 Az 1/2013 - 30, takto: I. Kasační stížnost se odmítá pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: [1] Žalovaný zamítl žádost žalobce o udělení mezinárodní ochrany rozhodnutím označeným v záhlaví jako zjevně nedůvodnou podle §16 odst. 1 písm. g) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky (zákon o azylu). Žalobu proti tomuto rozhodnutí zamítl krajský soud svým rozsudkem ze dne 30. 9. 2013 jako nedůvodnou. [2] Včas podanou kasační stížností se žalobce (dále jen „stěžovatel“) domáhá zrušení výše uvedeného rozsudku krajského soudu. V kasační stížnosti, resp. v jejím doplnění ze dne 11. 12. 2013, uplatnil několik námitek. Předně namítá, že rozhodnutí žalovaného je nepřezkoumatelné a pro tuto vadu ho měl krajský soud zrušit. Nepřezkoumatelnost spatřuje v tom, že žalovaný nezjistil dostatečně skutkový stav, přesto rozhodl o nevěrohodnosti tvrzení stěžovatele. Žalovaný se nepokusil tato tvrzení nezávisle verifikovat. Z jeho odůvodnění není dostatečně patrno, z jakých konkrétních osobních poměrů stěžovatele a poměrů ve Vietnamu vycházel. Okolnostmi hrozící újmy v zemi původu stěžovatele se žalovaný v pohovoru zabýval pouze povrchně a své závěry o nevěrohodnosti stěžovatele založil pouze na částečných časových nesrovnalostech událostí ve vylíčeném azylovém příběhu stěžovatele. Tyto nesrovnalosti stěžovatel nepopírá, uvádí však, že jsou vzhledem k odstupu času téměř 4 let od předmětných událostí pochopitelné. Obdobně nepřezkoumatelný je dle stěžovatele také napadený rozsudek krajského soudu, pokud ten se pouze ztotožnil se závěry žalovaného, aniž by je dostatečně zdůvodnil. [3] Měl-li žalovaný o tvrzených skutečnostech pochybnosti, mohl a měl si obstarat takové informace o zemi původu, které mu umožní objektivně rozhodnout o důvodnosti obav stěžovatele, k čemuž disponuje rozsáhlým aparátem. Stěžovatel je přesvědčen, že žalovaný postupoval nesprávně, nedůsledně a v rozporu s §3 správního řádu, neboť skutečný stav věci zjistil nedostatečně. S ohledem na zvláštnost řízení o mezinárodní ochraně mělo být důkazní břemeno rovnoměrně rozděleno mezi stěžovatele a správní orgán. V této souvislosti stěžovatel uvádí, že žalovaný nepřihlédl k informacím o situaci ve Vietnamu vyplývajícím ze zprávy Ministerstva zahraničí USA ze dne 8. 3. 2006 o stavu dodržování lidských práv ve Vietnamu za rok 2005 a z informace Ministerstva zahraničí ČR ze dne 24. 4. 2006. Z těchto zpráv prý vyplývá, že obavy stěžovatele jsou odůvodněné (následky spojené s trestným činem nedovoleného opuštění vojenské služby, zkorumpovanost soudnictví a vlády, drsné podmínky ve věznicích). [4] Stěžovatel odkazuje i na čl. 195 až 219 Příručky k postupům a kritériím pro určování právního postavení uprchlíků z roku 1992 Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky. Z nich vyplývá, že uprchlík často není schopen doložit svá vyjádření dokumentárními či jinými důkazy; naopak, takové situace budou spíše výjimečné. Je sotva možné, aby uprchlík dokázal každou část svého příběhu a proto je často nutné uznat žadatelovu věc i v případě pochybností. Stěžovatel se domnívá, že uvedené články se vztahují i na jeho osobu a naznačuje, že není v jeho možnostech prokázat jeho tvrzení o hrozící perzekuci v případě jeho návratu do vlasti. Má obavu, že v případě jeho návratu do vlasti bude docházet k pronásledování. [5] Dále stěžovatel žalovanému i krajskému soudu vytýká, že mu nesprávně přičetli k tíži jeho nepravou identitu, na kterou na území ČR dosud od svého příjezdu (září 2008) pobýval. Odhalení své skutečné identity teprve v žádosti o mezinárodní ochranu považuje s ohledem na své obavy z perzekuce a dokonce ohrožení na životě za zcela pochopitelné a k tomuto jednání se odhodlal teprve v situaci, kdy mu již nezbývala jiná možnost. [6] Konečně, stěžovatel tvrdí, že krajský soud nedostatečně přezkoumal rozhodnutí žalovaného, pokud se nezabýval důvody pro udělení humanitárního azylu dle §14 zákona o azylu. V této části považuje stěžovatel napadené rozhodnutí žalovaného i napadený rozsudek za nepřezkoumatelný a odkazuje na rozsudek zdejšího soudu sp. zn. 4 Azs 421/2004. Žalovaný ani krajský soud nezjišťovali ani nezohlednili kumulativní efekt všech nastíněných hrozeb; nemohli tak relevantně posoudit naplnění jednotlivých prvků definice uprchlíka. [7] Z výše uvedených důvodů stěžovatel navrhuje, aby zdejší soud napadený rozsudek krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. [8] Specifikum kasační stížnosti ve věcech mezinárodní ochrany spočívá v tom, že možnost jejího posouzení soudem závisí jak od splnění podmínek její přípustnosti, tak podmínky její přijatelnosti ve smyslu §104a s. ř. s., tj. že kasační stížnost svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele. Teprve je-li kasační stížnost přípustná i přijatelná, Nejvyšší správní soud posoudí její důvodnost. [9] Nejvyšší správní soud nejprve posoudil přípustnost kasační stížnosti, tj. její formální náležitosti. Shledal, že kasační stížnost je z velké části nepřípustná, neboť se opírá o důvody, které stěžovatel neuplatnil v řízení před krajským soudem, ač tak učinit mohl (§104 odst. 4 s. ř. s.). [10] Stěžovatel ve stručné žalobě pouze zcela obecně namítá, že ve správním řízení uvedl dostatečné důvody (aniž by je blíže v žalobě specifikoval), které jsou podřaditelné pod pojem pronásledování ve smyslu §12 zákona o azylu, a že mu v zemi původu hrozí nebezpečí spočívající ve mstě ze strany vojáka, s nímž dříve sloužil, případně v hrozbě trestu za útěk z vojny. Dále v žalobě naprosto povšechně tvrdil, že si správní orgán neopatřil dostatečné podklady pro vydání rozhodnutí a neuvedl objektivní hodnotící úvahu o stěžovatelově situaci a konečně, že nepřihlédl ke všem relevantním skutečnostem (které konkrétní relevantní skutečnosti měl stěžovatel na mysli, však dále neuvedl). Stručně také odcitoval článek 10 Ústavy a článek 33 odst. 1 Úmluvy o právním postavení uprchlíků, na základě kterých namítl, že správní orgán byl povinen rozhodnout o tom, jestli v jeho případě není na místě použít pravidlo non-refoulement. V souvislosti s dalšími konkrétními skutkovými důvody odkázal na žádost o udělení mezinárodní ochrany, protokol o pohovoru a správní spis. Naproti tomu z kasačních námitek (viz body [2] až [6] shora) je již na první pohled zřejmé, že je formuluje jinak, mnohem podrobněji, a vznáší námitky zcela nové. Kasační námitky, které svým obsahem přesahují rámec námitek žalobních (vyjma námitek, kterými je zdejší soud povinen zabývat se z úřední povinnosti - §109 odst. 3 a 4 s. ř. s.) proto nutno označit za nepřípustné ve smyslu výše cit. §104 odst. 4 s. ř. s. Oproti žalobě stěžovatel např. nově namítl, že žalovaný pochybil, pokud založil jeho nevěrohodnost pouze na časových nesrovnalostech ve výpovědi. V žalobě však stěžovatel žádnou argumentaci proti závěru žalovaného o nevěrohodnosti neuvedl. V žalobě stěžovatel taktéž nijak neargumentoval ve vztahu k nepravé identitě, na kterou dosud v ČR pobýval, ani zprávami o stavu v zemi původu, či porušením mezí správního uvážení žalovaným. [11] Jedinou přípustnou námitkou tedy je námitka naplnění znaků definice pronásledování. Nejvyšší správní soud proto ve smyslu §104a s. ř. s. posoudil, zda kasační stížnost v tomto rozsahu svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele. Pokud by tomu tak nebylo, musela by být podle citovaného ustanovení odmítnuta jako nepřijatelná. [12] Vymezením institutu nepřijatelnosti a jeho dopadů do soudního řízení správního se Nejvyšší správní soud zabýval v usnesení ze dne 26. 4. 2006, čj. 1 Azs 13/2006–39, č. 933/2006 Sb. NSS. Podle tohoto usnesení je podstatným přesahem vlastních zájmů stěžovatele jen natolik zásadní a intenzivní situace, v níž je kromě ochrany veřejného subjektivního práva jednotlivce nezbytné vyslovit též právní názor k určitému typu případů či právních otázek. Přesah vlastních zájmů stěžovatele je dán jen v případě rozpoznatelného dopadu řešené právní otázky nad rámec konkrétního případu. Jinými slovy, přichází-li stěžovatel s námitkami, o nichž se Nejvyšší správní soud vyslovil již dříve, není nutné ani efektivní, aby v obdobné věci znovu jednal a rozhodoval. Jen je-li kasační stížnost přípustná i přijatelná, Nejvyšší správní soud posoudí její důvodnost. [13] Nejvyšší správní soud především zdůrazňuje, že žalovaný založil své rozhodnutí na nevěrohodnosti stěžovatelova příběhu. Tento závěr stěžovatel v žalobě nenapadl, činí to až nyní, v rámci jedné z námitek, která je ovšem nepřípustná (viz bod [10] shora). Protože otázku nevěrohodnosti stěžovatele nemůže zdejší soud přezkoumat, do značné míry ztrácí smysl zabývat se další otázkou, totiž zda by stěžovatelův příběh (byl-li by věrohodný) založil azylový důvod. Přesto lze nad rámec nezbytně nutného podotknout, že k otázce hrozby trestního stíhání v zemi původu se zdejší soud zabýval např. v rozsudku ze dne 12. 4. 2012, čj. 7 Azs 9/2012-46: „Hrozba trestního stíhání či již zahájené stíhání může být sama o sobě azylově relevantní, pokud osobě, jež je jí ohrožena, v souvislosti s tím hrozí skutečně zásadní fyzické či psychické útrapy či dokonce smrt již jen z důvodu, že v zemi původu takové následky trestního stíhání pravidelně (tj. ve významné části případů) nastávají, tj. jsou přiměřeně pravděpodobné (§12 a §14a zákona č. 325/1999 Sb., o azylu). Dále tak tomu může být v případech, kdy je z konkrétních skutečností patrné, že u žadatele se okolnosti jeho stíhání či možného stíhání v nežádoucím směru významně a s velmi tíživými důsledky pro sféru jeho základních práv vymykají obvyklým standardům země původu, např. proto, že stíhání je vedeno z účelových politických důvodů či proto, aby zastrašilo, umlčelo či jinak nelegitimně ovlivnilo stíhaného nebo jej připravilo o majetek, případně zničilo jeho společenské postavení, přičemž prostředky k nápravě takto účelového trestního stíhání a na ochranu stíhaného v zemi původu nejsou k dispozici či jsou neúčinné. Azylově relevantním důvodem proto většinou nebudou excesy při vyšetřování, a to zpravidla ani dějí-li se opakovaně, nejsou-li vedeny zlovolným záměrem, či obecně tvrdá praxe orgánů trestní spravedlnosti, nedosahuje-li nelidských rozměrů.“ Žádnou z těchto skutečností stěžovatel ve správním řízení ani v řízení soudním netvrdil. [14] Uvádí-li stěžovatel jako důvod obavy z trestního stíhání problémy se soukromou osobou (kterou stěžovatel vážně zranil při rvačce), lze ho odkázat na rozsáhlou a ustálenou judikaturu zdejšího soudu, která nepřipouští bez dalšího tento důvod jako azylově relevantní, tím spíše v situaci, kdy politický systém v zemi původu žalobce dává občanům možnost domáhat se ochrany svých práv u státních orgánů, a tyto skutečnosti v řízení o udělení azylu nebyly vyvráceny (k tomu viz rozsudky NSS ze dne 31. 10. 2003, čj. 4 Azs 23/2003-65 a ze dne 10. 3. 2004, čj. 3 Azs 22/2004–48). Údajné problémy s vojákem nebyly zapříčiněny důvody pro azylové řízení významnými, tedy pronásledováním z důvodu rasy, národnosti, náboženství, příslušnosti k určité sociální skupině či pro zastávané politické názory, ale, jak ostatně stěžovatel sám uvádí, jeho osobními spory s tímto vojákem a násilím stěžovatele vůči tomuto vojákovi. Ani (údajná) hrozba trestního stíhání z důvodu útěku z vojenské služby nezakládá bez dalšího azylový důvod (viz rozsudek NSS ze dne 9. 6. 2008, čj. 5 Azs 18/2008-83). [15] Za těchto okolností Nejvyšší správní soud konstatuje, že kasační stížnost svým významem podstatně nepřesahuje vlastní zájmy stěžovatele. Podmínky přijatelnosti v daném případě nejsou splněny a soud proto kasační stížnost podle §104a s. ř. s. pro nepřijatelnost odmítl. [16] Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o §60 odst. 3 ve spojení s §120 s. ř. s., podle nichž žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, byla-li kasační stížnost odmítnuta. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 6. února 2014 Zdeněk Kühn předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:06.02.2014
Číslo jednací:1 Azs 17/2013 - 39
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:7 Azs 9/2012 - 46
4 Azs 23/2003
3 Azs 22/2004
5 Azs 18/2008 - 83
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2014:1.AZS.17.2013:39
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024