infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-643-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 26.03.1996, sp. zn. I. ÚS 28/94 [ nález / GÜTTLER / výz-2 ], paralelní citace: N 22/5 SbNU 177 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:1.US.28.94

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K použití zákona o mimosoudních rehabilitacích při restituci majetku odňatého podle dekretu prezidenta republiky č. 108/...

Právní věta Podle ustálené judikatury obecných soudů - od níž se Ústavní soud v této otázce nemíní odchylovat - lze na základě zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, připustit vydání majetku, který byl konfiskován podle dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., toliko za podmínek ustanovení §6 odst. 2 a §2 odst. 1 písm. c) cit. zákona, pokud správní orgán rozhodoval o splnění podmínek podle dekretu č. 108/1945 Sb. až po 25. 2. 1948, tedy v rozhodném období ve smyslu ustanovení §1 zákona č. 87/1991 Sb. Ustanovení §2 odst. 5 dekretu č.108/1945 Sb. jako kogentní norma dopadá obecně na každého spoluvlastníka, který vlastnil menšinový podíl na majetku osob podléhajícího konfiskaci bez ohledu na příslušnost menšinového spoluvlastníka k určité sociální nebo majetkové skupině či vrstvě. Nejde tedy o věc srovnatelnou s některými konfiskacemi podle téhož dekretu, kdy byl konfiskační výměr rovněž vydán po 25. 2. 1948 a kdy byl obsah tohoto dekretu účelově zneužit v tzv. třídním či politickém zájmu totalitní komunistické vlády. Kdyby byl chtěl zákonodárce odškodňovat i případy konfiskace, za které měla být poskytnuta náhrada, avšak nebyla vyplacena, zakotvil by to buď výslovně v ustanovení §6 odst. 1 citovaného zákona nebo by v jeho rámci na jiném místě rozšířil možnost zmírnění následků majetkových a jiných křivd i na případy konfiskace, za kterou nebyla poskytnuta náhrada, ač poskytnuta býti měla. Dekret prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. nebyl zrušen a včetně ustanovení §2 odst. 5 platí i nadále. Sama aplikace §2 odst. 5 tohoto dekretu, pokud nebyla v rozporu s tímto ustanovením, tedy nemůže být jednáním, které by porušovalo ustanovení §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb., jež uznává za tzv. restituční titul i protiprávní postup, který byl důsledkem politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody. O porušení práva na soudní ochranu (a na spravedlivý proces vůbec) by šlo zejména tehdy, jestliže by obecný soud ignoroval "stanovený postup" podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, zejména jestliže by jednal v rozporu s ústavními procesními principy (obzvláště s ústavními principy dokazování), které zajišťují rovnost účastníků řízení (čl. 37 odst. 3 Listiny základních práv a svobod) a jejich právo na projednání věci veřejně, bez zbytečných průtahů, v jejich přítomnosti a možnost účastníků vyjádřit se ke všem provedeným důkazům (čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod).

ECLI:CZ:US:1996:1.US.28.94
sp. zn. I. ÚS 28/94 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl dnešního dne v senátě ve věci ústavní stížnosti R. B., zastoupeného JUDr. L. M., a účastníků řízení Městského soudu v Praze a Obvodního soudu pro Prahu 1, proti rozsudkům Městského soudu v Praze ze dne 8. 10. 1993, č.j. 13 Co 330/93-43, a Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 18. 6. 1993, č.j. 30 C 154/92-32, takto: Ústavní stížnost se zamítá . Odůvodnění: Stěžovatel podal ústavní stížnost proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 8. 10. 1993, č.j. 13 Co 330/93-43, ve spojení s rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 18. 6. 1993, č.j. 30 C 154/92-32. Tímto rozsudkem byla zamítnuta jeho žaloba proti žalovanému P., s. p.,kterou se domáhal, aby rozhodnutím soudu byla nahrazena dohoda o vydání ideální 1/20 domu čp. 195 se stavební parcelou č. 923 v katastrálním území N.M. v P. Obvodní soud pro Prahu 1 své rozhodnutí odůvodnil tak, že v případě žalobce šlo o konfiskaci podle ustanovení §2 odst. 5 dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., neboť žalobce (stěžovatel) byl menšinovým spoluvlastníkem majetku, jehož většinovými spoluvlastníky byly osoby, jejichž majetek podléhal konfiskaci a jejichž spoluvlastnický podíl činil více než jednu polovinu. Konfiskaci nelze zaměňovat za vyvlastnění či znárodnění, které jsou - za určitých podmínek - právními tituly vydání odňatého majetku podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Skutečnost, že žalobce neobdržel náhradu za konfiskovaný majetek, není postižením takové intenzity, které by bylo možno kvalifikovat jako postup postihující obecně uznávaná lidská práva a svobody ve smyslu ustanovení §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb. Pokud by totiž měl zákonodárce v úmyslu odškodnit i případy odnětí majetku konfiskací za náhradu, která nebyla poskytnuta, zajisté by tak učinil zvláštní zákonnou úpravou. Pokud jde o dobu přechodu vlastnického práva ze žalobce na stát, měl obvodní soud za to, že k tomu došlo v rozhodném období dle zákona č. 87/1991 Sb., a to právní mocí výměru ONV v Praze 2 ze dne 16. 3. 1951, nikoli již dnem 30. 10. 1945, kdy nabyl účinnosti dekret č. 108/1945 Sb. Rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 8. 10. 1993, č.j. 13 Co 330/93-43, byl uvedený rozsudek obvodního soudu ve výroku o zamítnutí žaloby potvrzen a ve výroku o nákladech změněn tak, že žádný z účastníků nemá právo na jejich náhradu. Městský soud v Praze na rozdíl od obvodního soudu dospěl k názoru, že "v daném případě ... nedošlo ke konfiskaci spoluvlastnického podílu žalobce na stát v uvedeném rozhodném období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990 až právní mocí výměru ONV v Praze 2 ze dne 16. 3. 1951, z čehož nesprávně vycházel soud 1. stupně. Ke konfiskaci spoluvlastnického podílu žalobce na stát totiž došlo již dnem účinnosti dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., tedy dnem 30. 11. 1945, kdy byl tento dekret vyhlášen ve Sbírce zákonů. Rozhodnutí ONV v Praze 2 ze dne 16. 3. 1951 má povahu pouze deklaratorní (§1 odst. 4 cit. dekretu). Zákon č. 87/1991 Sb. se tedy na tento případ vůbec nevztahuje. Nebylo proto třeba se zabývat ostatními skutečnostmi uvedenými v odvolání, když není splněna základní podmínka pro přiznání uplatněného restitučního nároku podle §1 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb." Rozsudky obou soudů napadl stěžovatel ústavní stížností a spolu s ní podal i návrh na zrušení ustanovení §2 odst. 5 dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., který byl oběma soudními rozsudky uplatněn. Toto ustanovení považuje stěžovatel za rozporné s článkem 17 odst. 2 Všeobecné deklarace lidských práv ze dne 12. 10. 1948 stanovícím, že nikdo nesmí být svévolně zbaven svého majetku. Evropské společenství podpořilo tyto principy Charty OSN Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod, jejíž principy pak blíže rozvádí mimo jiné i Dodatkový protokol ze dne 20. 3. 1952, konkrétně článek 1 odst. 1, který stanoví, že každá fyzická (i právnická) osoba má právo pokojně užívat svůj majetek. Ustanovení §2 odst. 5 dekretu č. 108/1945 Sb. je tedy podle názoru stěžovatele v rozporu i s citovanou Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod. Proto stěžovatel spolu s ústavní stížností podal i návrh na zrušení uvedeného ustanovení tohoto předpisu. Usnesením Ústavního soudu České republiky ze dne 2. 6. 1994, sp. zn. I. ÚS 28/94, bylo řízení o ústavní stížnosti podle ustanovení §78 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, přerušeno a návrh na zrušení ustanovení §2 odst. 5 dekretu č. 108/1945 Sb. byl postoupen plénu Ústavního soudu k rozhodnutí podle článku 87 odst. 1 písm. a) Ústavy. Dalším usnesením Ústavního soudu ze dne 7. července 1994, sp. zn. Pl. ÚS 15/94, byl návrh stěžovatele na zrušení ustanovení §2 odst. 5 dekretu č. 108/1945 Sb. odmítnut. Spisem Ústavního soudu, sp. zn. IV. ÚS 56/94, bylo zjištěno, že usnesením ze dne 27. 5. 1994 bylo přerušeno řízení o ústavní stížnosti R. D., spolu s níž byl podán i návrh na zrušení dekretů prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., č. 5/1945 Sb., č. 12/1945 Sb. a č. 33/1945 Sb. Uvedené usnesení tedy časově předcházelo výše uvedenému usnesení I. senátu Ústavního soudu o přerušení řízení ze dne 2. 6. 1994, sp. zn. I. ÚS 28/94. Z toho pak vyplývá, že u Ústavního soudu již probíhalo řízení v téže věci, neboť návrh R. D. byl podán na zrušení celého dekretu č. 108/1945 Sb. (a dalších dekretů), zatímco návrh stěžovatele se týkal zrušení toliko části tohoto dekretu, konkrétně ustanovení §2 odst. 5. Proto soudce zpravodaj citovaným usnesením ze dne 7. 7. 1994, sp. zn. Pl. ÚS 15/94, návrh odmítl jako nepřípustný, neboť Ústavní soud již v téže věci jednal [§43 odst. 1 písm. f), §35 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu]. Nálezem Ústavního soudu ze dne 8. března 1995, sp. zn. Pl. ÚS 14/94, byl návrh R. D. na zrušení dekretu č. 108/1945 Sb. zamítnut a stěžovatel jako vedlejší účastník uvedeného řízení byl odkázán na tento nález. Ústavní soud dále pokračoval v řízení o vlastní ústavní stížnosti. Stěžovatel v ústavní stížnosti proti rozsudku Městského soudu v Praze (a v doplňujícím podání ze dne 26. 4. 1994) namítal, že právní názor v rozsudku vyslovený, podle něhož k odnětí jeho majetku došlo již dnem účinnosti dekretu č. 108/1945 Sb., tedy mimo rozhodné období podle §1 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., je v rozporu s rozhodnutími soudů, která publikoval Nejvyšší soud ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek v sešitě č. 1 - 2 pod pořadovými čísly 15 a 16 v ročníku 1994. [Pro úplnost se uvádí, že pod číslem 15 je v této Sbírce publikován rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové, sp. zn. 12 Co 17/93, podle něhož zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, se nevztahuje na majetek, který byl konfiskován podle dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., když rozhodnutí bývalého okresního národního výboru, jež bylo vydáno podle ustanovení §1 odst. 4 cit. dekretu, nabylo právní moci a vykonatelnosti před 25. 2. 1948. Číslo 16 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek ročníku 1994 se týká rozsudku Městského soudu v Praze, sp. zn. 20 Co 413/92, v němž je uvedeno, že splnění zákonných předpokladů přechodu věci na stát ve smyslu ustanovení §6 odst. 2 a §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb. může v případech konfiskace majetku podle dekretu č. 108/1945 Sb. soud posuzovat jen tehdy, jestliže správní orgán rozhodl až po 25. 2. 1948 o tom, jsou-li splněny podmínky podle dekretu č. 108/1945 Sb., za nichž došlo pak ze zákona ke konfiskaci majetku, stanovené tímto dekretem]. Stěžovatel dále v ústavní stížnosti prohlásil, že o konfiskaci bylo rozhodnuto za tzv. "náhradu", která však nikdy nebyla poskytnuta. I když se jeho matka pro tehdejší stěžovatelovu nezletilost o poskytnutí náhrady u příslušných orgánů ucházela, nikdy nic nepořídila, protože byla považována za podnikatelku, jejíž živnost byla v padesátých letech zestátněna a stěžovatel sám měl zakázáno studium na střední škole a musel jít do učení. V roce 1957 byl povolán k výkonu základní vojenské služby k "technickému praporu" na Důl 1. máj v Ostravě-Karviné. Se zřetelem k tomu má skutečnost "pouhého neposkytnutí náhrady" hlubší význam a dokladuje perzekuční postup bývalého ONV v Praze 2. Proto je stěžovatel přesvědčen, že postup tohoto úřadu byl proti němu perzekuční z politických důvodů a byl v rozporu s obecně uznávanými lidskými právy a svobodami ve smyslu ustanovení §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb. Stěžovatel dále argumentuje tím, že rozsudek Městského soudu v Praze jako "individuální normativní akt" představuje ve vztahu k praktickému výkonu vlastnictví násilnou překážku k právu vlastnit. Je tedy v příkrém rozporu s ústavní ochranou vlastnického práva, zakotvenou v článku 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, a se základními principy soudní ochrany těchto práv v právním státu (článek 10 Ústavy). Proto napadený rozsudek Městského soudu v Praze není podle názoru stěžovatele v souladu s články 4 a 10 Ústavy z roku 1993, s článkem 3 Ústavy ve spojení s článkem 11 odst. 1 věta první a druhá Listiny základních práv a svobod a s ustanovením §6 odst. 1 ústavního zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina základních práv a svobod, v souvislosti s článkem 1 odst. 1 ústavního zákona č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem ČSFR. Podle stěžovatelova doplňujícího podání ze dne 26. 4. 1994 byl napadeným rozhodnutím soudu porušen i článek 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Stěžovatel konečně doplnil ústavní stížnost ještě podáním ze dne 1. 12. 1994, v němž uvedl, že se domáhá přisouzení svého práva na vydání předmětných nemovitostí zejména z toho důvodu, že přechod vlastnictví k nim konfiskací na stát a nevyplacení náhrady za ně představuje typický "postup porušující obecně uznávaná lidská práva a svobody". Poukázal zejména na ustanovení §6 odst. 2 ve vztahu k ustanovení §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, a odvolal se i na ustanovení §2 odst. 3 a §2 odst. 2 písm. b) zákona č. 87/1991 Sb. Toto posledně uvedené ustanovení hovoří o politické perzekuci osob, která vznikla jako důsledek jejich příslušnosti k určité sociální skupině či vrstvě, což se týkalo i stěžovatelovy údajně buržoazní rodiny. Těmito skutečnostmi se však obecný soud vůbec nezabýval. Tímto nesprávným (úředním) soudním postupem a následně nesprávným (neúplným) odůvodněním obou rozsudků se soudy dostaly také do rozporu s článkem 90 Ústavy ČR a jejím článkem 10 ve vztahu k článku 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod v té části, kde se požaduje, aby měl účastník právo přístupu ke kvalifikovanému a nestrannému soudu, jehož odůvodnění se vypořádává se všemi argumenty, které účastník v průběhu řízení předložil. Soudy se rovněž dostaly do rozporu s požadavkem na nové myšlení v demokratickém právním státu a na materiální výklad právních norem v tomto duchu (článek 1 Ústavy ČR a článek 2 odst. 1, 2 Listiny základních práv a svobod). Konečně též soudy svým počínáním porušily principy spravedlivé ochrany práv v demokratickém právním řádu (článek 1, článek 4 a článek 90 Ústavy ČR a článek 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod), které vyplývají z požadavku nestrannosti soudů. Soudce zpravodaj nejdříve přezkoumal ústavní stížnost po stránce formální (§72 odst. 2 a §43 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu). Z hlediska dodržení zákonné lhůty k podání ústavní stížnosti zjistil, že napadený rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 8. 10. 1993, č.j. 13 Co 330/93-43, nabyl právní moci dne 22. 12. 1993. Ústavní stížnost je datována 28. 1. 1994 a došla Ústavnímu soudu dne 11. 2. 1994, takže lhůta k jejímu podání podle ustanovení §72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. byla zachována. Ani jiné formální nedostatky předložené ústavní stížnosti nebyly zjištěny. K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci i vedlejší účastníci řízení. Obvodní soud pro Prahu 1 prohlásil, že ústavní stížnost není důvodná, neboť stěžovatelem uplatněný nárok režimu §6 odst. 1, 2 zákona č. 87/1991 Sb. nepodléhá. Dále sdělil, že souhlasí s upuštěním od ústního jednání v souladu s ustanovením §44 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb. Městský soud v Praze jako účastník řízení uvedl, že stěžovatel spatřuje v rozhodnutí soudů obou stupňů porušení obecně uznávaných lidských práv a svobod v tom, že konfiskace a nevyplacení náhrady za spoluvlastnický podíl byly důsledkem politické perzekuce a že mu tedy vznikl nárok na vydání ideální dvacetiny domu čp. 195 se stavebním pozemkem č. 923 v kat. území P. - N. M. podle ustanovení §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb. S tímto názorem však Městský soud v Praze nesouhlasil. V projednávané věci šlo o posouzení otázky, zda se na případ vztahuje zákon č. 87/1991 Sb., když spoluvlastnický podíl navrhovatele byl konfiskován spolu s celým majetkem osob, jejichž majetek podléhal konfiskaci, ačkoli jako spoluvlastník podílu menšího než jedna polovina nemovitostí nespadal mezi osoby podléhající konfiskaci a měla mu být poskytnuta náhrada podle §2 odst. 5 dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy. V době konfiskace byl stěžovatel nezletilý a byl zastoupen poručnicí, která co do náhrady byla odkázána na Fond národní obnovy v Praze. Náhrada za konfiskovaný spoluvlastnický podíl byla sice stanovena, ale nebyla vyplacena. I když rozhodnutí o konfiskaci podle §1 odst. 4 uvedeného dekretu bylo vydáno dne 16. 3. 1951, tedy v období uvedeném v §1 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., mělo toto rozhodnutí jen deklaratorní charakter, protože k přechodu vlastnictví konfiskovaného majetku na stát došlo již dnem 30. 11. 1945, kdy byl dekret č. 108/1945 Sb. vyhlášen ve Sbírce zákonů a nařízení Republiky československé. Konfiskace tedy nastala ex lege, i když k ní bylo třeba rozhodnutí podle §1 odst. 4 dekretu jako deklaratorního správního aktu, který konfiskaci závazně vyhlásil. Zákon č. 87/1991 Sb. uvedený dekret nezrušil, takže je pojmově vyloučeno, aby konfiskace majetku podle něj byla důsledkem politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody. Ostatně stěžovatel ani nenapadá oprávněnost konfiskace, k níž došlo v souladu s ustanovením §2 odst. 5 dekretu. Skutečnost, že nebyla poskytnuta náhrada, nemá pro platnost důvodu konfiskace žádný právní význam, neboť poskytnutí náhrady nebylo podmínkou platnosti konfiskace a nebylo by to důvodem pro vydání konfiskovaného spoluvlastnického podílu, ani pro poskytnutí finanční náhrady. Rozhodnutími soudů obou stupňů tedy nebylo porušeno právo stěžovatele vlastnit majetek podle článku 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Proto Městský soud v Praze navrhl zamítnutí ústavní stížnosti, pokud nebude odmítnuta jako zjevně neopodstatněná podle §43 odst. 1 písm. c) zákona č. 182/1993 Sb. Městský soud netrvá na ústním jednání a souhlasí s tím, aby bylo od něho upuštěno. P., s. p., jako vedlejší účastník sdělil, že možnost domáhat se vydání věcí, konfiskovaných dekretem prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., je výslovně upravena pouze v zákonu č. 243/1992 Sb. za podmínek uvedených v ustanovení §2 odst. 1 tohoto zákona, avšak pouze v souvislosti se zákonem č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku. V daném případě nejde o zemědělský majetek, takže nelze podle tohoto právního předpisu věc posuzovat. Dále uvedl, že nebyl-li dekret č. 108/1945 Sb. zákonem č. 87/1991 Sb. výslovně zrušen, ani nebyl uveden mezi důvody pro navrácení majetku, nelze na samotný postup podle tohoto dekretu pohlížet jako na postup porušující obecně uznávaná lidská práva a svobody ve smyslu ustanovení §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb. P., s. p ., P. 1, proto navrhl zamítnutí ústavní stížnosti a současně podle ustanovení §28 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. se vzdal postavení vedlejšího účastníka řízení. Stěžovatel nesouhlasil s upuštěním od ústního jednání a požádal, aby ústavní stížnost byla projednána při ústním jednání. Vlastní rozbor problematiky Stěžovatel se dovolává porušení ve stížnosti uvedených článků Ústavy, Listiny základních práv a svobod a některých článků Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod a dalších ústavních zákonů. Jedná se o následující ústavní předpisy: Ústavní zákon č. 1/1993 Sb. - Ústava České republiky Článek 1 - Česká republika je svrchovaný, jednotný a demokratický právní stát založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana. Článek 3 - Součástí ústavního pořádku České republiky je Listina základních práv a svobod. Článek 4 - Základní práva a svobody jsou pod ochranou soudní moci. Článek 10 - Ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách, jimiž je Česká republika vázána, jsou bezprostředně závazné a mají přednost před zákonem. Článek 90 věta první - Soudy jsou povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům. Listina základních práv a svobod Článek 2 odst. 1 - Stát je založen na demokratických hodnotách a nesmí se vázat ani na výlučnou ideologii, ani na náboženské vyznání. odst. 2 - Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem a to způsobem, který zákon stanoví. Článek 11 odst. 1 - věta první a druhá - Každý má právo vlastnit majetek. Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. Článek 36 odst. 1 - Každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod Článek 6 odst. 1 věta první - Každý má právo na to, aby jeho záležitost byla spravedlivě, veřejně a v přiměřené lhůtě projednána nezávislým a nestranným soudem, zřízeným zákonem, který rozhodne o jeho občanských právech nebo závazcích nebo o oprávněnosti jakéhokoli trestního obvinění proti němu. Ústavní zákon č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina základních práv a svobod §6 odst. 1 - Zákony a jiné právní předpisy musí být uvedeny do souladu s Listinou základních práv a svobod nejpozději do 31. prosince 1991. Tímto dnem pozbývají účinnosti ustanovení, která s Listinou základních práv a svobod nejsou v souladu. Ústavní zákon č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem ČSFR článek 1 odst. 1 - Ústavní zákony, zákony a ostatní právní předpisy České a Slovenské Federativní Republiky platné v den zániku České a Slovenské Federativní Republiky na území České republiky zůstávají nadále v platnosti. Nelze však použít ustanovení podmíněná toliko existencí ČSFR a příslušností České republiky k ní. Po přezkoumání obsahu ústavní stížnosti a napadených rozsudků (včetně řízení, které jim předcházelo) a se zřetelem k citovaným ústavním zákonům a k citované mezinárodní smlouvě dospěl Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost není důvodná. Z obsahu spisu vyplývá, že k přechodu stěžovatelova majetku na stát došlo konfiskací podle dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. Podle ustálené judikatury obecných soudů - od níž se Ústavní soud v této otázce nemíní odchylovat - lze na základě zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, připustit vydání takového majetku toliko za podmínek ustanovení §6 odst. 2 a §2 odst. 1 písm. c) cit. zákona, pokud správní orgán rozhodoval o splnění podmínek podle dekretu č. 108/1945 Sb. až po 25. 2. 1948, tedy v rozhodném období ve smyslu ustanovení §1 zákona č. 87/1991 Sb. Tato podmínka je v souzené věci splněna, neboť bývalý ONV v Praze 2 vydal konfiskační výměr dne 16. 3. 1951. V tomto směru stěžovatel právem napadá názor Městského soudu v Praze, podle něhož je z hlediska zákona č. 87/1991 Sb. rozhodný již den účinnosti dekretu č. 108/1945 Sb. (30. 11. 1945), který spadá do období před 25. 2. 1945. Publikovaná judikatura obecných soudů zastává - jak již bylo řečeno - stanovisko opačné (srov. R 15, R 16 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek z roku 1994), které sdílí i Ústavní soud. Ústavní soud se dále zabýval hlavní skutkovou námitkou stěžovatele, podle níž mu za konfiskovaný majetek v rozporu s §2 odst. 5 dekretu č. 108/1945 Sb. nebyla poskytnuta náhrada. Ústavní soud doplnil řízení a ze zprávy Majetkového úřadu ČR - který je právním nástupcem Správy pro věci majetkové a devizové v Praze - ze dne 29. 9. 1995 zjistil, že na tento úřad byla převedena agenda poskytování peněžních náhrad za neprávem konfiskovaný majetek včetně náhrad podle §2 odst. 5 cit. dekretu. Poskytování finančních náhrad za takto konfiskovaný majetek vyřizovala Správa pro věci majetkové a devizové do roku 1991, kdy bylo vyřizování této agendy u tohoto úřadu ukončeno. V seznamu žadatelů o finanční náhradu ani v seznamu vyplacených náhrad se jména R. B. ani V. B. nevyskytují, takže jim - podle názoru Majetkového úřadu - finanční náhrada poskytnuta nebyla. Ústavní soud dále vyzval stěžovatele, aby předložil potřebné doklady, že se jeho matka ucházela o poskytnutí náhrady za konfiskovanou ideální 1/20 nemovitosti čp. 195 se stav. parcelou č. 923, zapsané na LV č. 531, kat. úz. N. M., případně aby poskytl doklad, že tak po dosažení zletilosti učinil sám. Stěžovatel předložil fotokopii dopisu Ministerstva financí ČSR ze dne 25. 10. 1952, č.j. 295-122.108/52-2/Z, adresovaného V. B., který je odpovědí na její žádost o náhradu za konfiskovaný podíl domu čp. 195 v Praze II, jenž patřil jejím synům K. a R. B. Ústavní soud z tohoto dopisu zjistil, že ministerstvo financí jím vyzvalo V. B., aby předložila potvrzení, zda a jakou hodnotou byla 1/10 uvedeného domu přihlášena k majetkovým dávkám a jakou hodnotou byla pojata pro vyměření majetkových dávek příslušným obvodním národním výborem, resp. berní správou. Stěžovatel při předložení tohoto dokladu uvedl, že si bezpečně vzpomíná (v roce 1952 mu bylo 14 let), že když matka požadované doklady dala k dispozici, bylo jí při osobní návštěvě pohroženo, že bude jako "třídní nepřítel" vystěhována z Prahy do pohraničí, pokud od uplatňování náhrady neustoupí. Podle přesvědčení Ústavního soudu však toto tvrzení nelze prokázat ani prověřit zejména proto, že stěžovatelova matka již zemřela. Uvedené tvrzení je výrazně zpochybněno dalším dokladem, který stěžovatel předložil, a to zápisem sepsaným dne 12. 3. 1956 u Lidového soudu civilního v Praze I, v němž se mimo jiné praví, že pokud jde o dům čp. 195, uvádí přítomná V. B., že 9/10 tohoto domu bylo konfiskováno, ježto patřilo osobám německé národnosti; 1/10 domu patří nyní již zletilým K. a R. B. a byla na ně knihovně převedena. Tento údaj však neodpovídá vlastnickým vztahům v téže době, tj. v roce 1956. Je sice pravda, že z částečného výpisu z pozemkové knihy č. 242/92, ze dne 13. 2. 1992, vyplývá, že ohledně domu čp. 195, parc. č. 923, zapsané v knihovní vložce č. 195 pro kat. území P. - N. M., bylo podle odevzdací listiny Okresního soudu civilního pro vnitřní Prahu z 13. 5. 1944, č.j. D II 219/42, a dědické dohody z 24. 9. 1943, č.j. D II 219/42, vloženo vlastnické právo: a) nezletilému K. B. na dvacetinu, b) nezletilému R. B. na dvacetinu, ovšem nikoli v roce 1956, nýbrž ke dni 26. 4. 1945. Oproti tomu pod položkou 12 na straně 3 uvedeného výpisu z pozemkové knihy existuje však zápis čd. 7965 z 7. 5. 1953, v němž je uvedeno: Podle výměru Ú. N. V. hlavního města Prahy z 1. 2. 1952, zn. VII/5-193/52, vkládá se vlastnické právo pro československý stát Ú. N. V. hlavního města Prahy na dvě dvacetiny. Tyto údaje jsou tedy ve zjevném rozporu s údaji V. B., které stěžovatel v citovaném zápisu ze dne 12. 3. 1956 výslovně potvrdil. Podle potvrzení Státního notářství pro Prahu 1 ze dne 13. 2. 1992, připojeného na předmětném výpisu z pozemkové knihy, není číslo dokladu 7965 k položce 12 založeno ve sbírce listin, takže citovaný výměr z 1. 2. 1952 nelze přezkoumat. Pod položkou 13 na straně 3 výpisu je zápis čd. 10204 z 1. 11. 1954, kterým podle výměru Ú. N. V. hlavního města Prahy z 20. 2. 1952, zn. VIII/3-A-3183/, vkládá se právo vlastnické pro československý stát - Bytový podnik hlavního města Prahy na 9/10. Zápisy v pol. 12 a 13 tedy dokazují, že 2/20 domu čp. 195 od 7. 5. 1953 a 9/10 téhož domu od 1. 11. 1954 byly ve vlastnictví československého státu. Z předloženého výpisu z pozemkové knihy je tedy patrno, že při jednání konaném dne 12. 3. 1956 u Lidového soudu civilního v Praze I již vlastnické právo K. a R. B. k celkem ideální 1/10 domu čp. 195 neexistovalo, avšak V. B. přesto uvedla, že 1/10 domu patří jejím zletilým synům K. a R., kdežto 9/10 domu bylo konfiskováno, neboť patřilo osobám německé národnosti. R. B. v zápise z 12. 3. 1956 potvrdil, že údaje matky jsou správné, přestože neodpovídaly skutečnosti. Z uvedeného zápisu je tedy patrno, že ohledně konfiskace 1/10 předmětného domu nebyl stěžovatel ani v roce 1956, kdy mu bylo 18 let, řádně informován, takže jeho tvrzení o jednání matky u ministerstva financí v roce 1952, kdy mu bylo 14 let, lze stěží považovat za hodnověrně prokázáno. O tom svědčí dále i fotokopie dopisu z 3. 4. 1956, který stěžovatel zaslal Ústřednímu národnímu výboru v Praze, v němž výslovně uvádí, že minulý týden (jde o nepřesné označení, neboť se tak stalo 12. 3. 1956) byl volán k Lidovému soudu civilnímu v Praze ve věci předání majetku po dosažení zletilosti a teprve pak zjistil, "jak se má věc" s domem v P. I z toho je patrno, že do 3. 4. 1956 nebyl o konfiskaci své ideální 1/20 domu správně informován. Rovněž nelze spolehlivě prokázat, jaký další postup na výzvu Ministerstva financí ČSR ze dne 25. 10. 1952, č.j. 295-122.108/52-2/Z, zvolila jeho matka V. B. Okolnosti, týkající se konfiskace, se nepodařilo Ústavnímu soudu zjistit ani dotazem u Ministerstva financí ČR, které sdělilo, že spis není uložen ve správním archivu ministerstva a odkázalo na Moravský zemský archiv v Brně. Ani tam však nebyl doklad ohledně konfiskace ideální 1/10 domu č. v P. nalezen. Za této situace se Ústavní soud zabýval tím, zda z hlediska ochrany základních práv a svobod stěžovatele - zejména těch, jichž se dovolává - je neposkytnutí náhrady za konfiskovaný majetek v konkrétním případě relevantní. To zejména znamenalo řešit otázku, zda - jak tvrdí stěžovatel - přicházelo v úvahu vydání věci se zřetelem na ustanovení §6 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., který odkazuje na ustanovení §2 odst. 1 písm. c) cit. zákona. Toto ustanovení váže vydání věci a další zmírnění následků způsobených křivd na skutečnost, že konkrétní protiprávní postup byl důsledkem politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody. Pokud jde o pojem "politická perzekuce", stanoví ustanovení §2 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., že se jí pro účely tohoto zákona rozumí postižení osob, které vzniklo: a) v přímé souvislosti s jejich demokraticky motivovaným politickým a společenským jednáním a občanskými postoji, nebo b) jako důsledek jejich příslušnosti k určité sociální, náboženské, majetkové nebo jiné skupině či vrstvě. O takový případ však v souzené věci nejde. Ustanovení §2 odst. 5 dekretu č.108/1945 Sb. jako kogentní norma totiž dopadala obecně na každého spoluvlastníka, který vlastnil menšinový podíl na majetku osob podléhajícího konfiskaci bez ohledu na příslušnost menšinového spoluvlastníka k určité sociální nebo majetkové skupině či vrstvě. Ostatně, taková motivace odnětí majetku v konkrétní souzené věci ani prokázána nebyla. Nejde tedy o věc srovnatelnou s některými konfiskacemi podle téhož dekretu, kdy byl konfiskační výměr rovněž vydán po 25. 2. 1948 a kdy byl obsah tohoto dekretu účelově zneužit v tzv. třídním či politickém zájmu totalitní komunistické vlády. Zbývá tedy posoudit, zda neposkytnutí náhrady za konfiskovaný majetek nelze považovat za postup porušující obecně uznávaná lidská práva a svobody ve smyslu ustanovení §2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. Podle tohoto zákonného ustanovení se pro účely zákona o mimosoudních rehabilitacích postupem porušujícím obecně uznávaná lidská práva a svobody rozumí takové jednání, které je v rozporu se zásadami uvedenými v ustanovení §1 odst. 1 tohoto zákona. Toto ustanovení vymezuje předmět úpravy zákona o mimosoudních rehabilitacích tak, že se vztahuje na zmírnění následků některých majetkových a jiných křivd vzniklých občanskoprávními a pracovněprávními úkony a správními akty, učiněnými v období od 25. února 1948 do 1. ledna 1990 v rozporu se zásadami demokratické společnosti, respektující práva občanů vyjádřená Chartou Organizace spojených národů, Všeobecnou deklarací lidských práv a navazujícími mezinárodními pakty o občanských, politických, hospodářských, sociálních a kulturních právech. Tato formulace jednoznačně určuje, že zákon nemá na mysli odstranění následků všech křivd, nýbrž jen zmírnění následků, a to nikoli všech křivd, nýbrž jen některých. Z toho vyplývá, že nelze rehabilitovat křivdy jiné než do zákona zahrnuté a způsobem v zákoně uvedeným; odnětí majetku provedené z jiných důvodů než upravuje zákon zůstává v zásadě v platnosti. Případy, kdy se vydává majetek, za který nebyla vyplacena náhrada, jsou normovány takto: §6 odst. 1 písm. j) zákona č. 87/1991 Sb. - v případě, kdy v rozhodném období věc přešla na stát vyvlastněním bez vyplacení náhrady §2 odst. 3 druhá věta zákona č. 87/1991 Sb. - v případě, že k odnětí vlastnického práva podle předpisů o znárodnění z let 1945 až 1948 došlo v rozhodném období, aniž byla poskytnuta příslušná náhrada, vzniká osobám oprávněným podle tohoto zákona nárok, který lze uplatnit podle zvláštního zákona (viz ustanovení §47 zákona č. 92/1991 Sb., o převodu majetku státu na jiné osoby). Z této zákonné úpravy lze dovodit, že kdyby byl chtěl zákonodárce odškodňovat i případy konfiskace, za které měla být poskytnuta náhrada, avšak nebyla vyplacena, zakotvil by to buď výslovně v ustanovení §6 odst. 1 citovaného zákona nebo by v jeho rámci na jiném místě rozšířil možnost zmírnění následků majetkových a jiných křivd i na případy konfiskace, za kterou nebyla poskytnuta náhrada, ač poskytnuta býti měla. To však zákonodárce neučinil. Již z toho důvodu obvodní soud právem dovodil, že požadavek stěžovatele na vydání ideální 1/20 předmětné nemovitosti nelze považovat za oprávněný. Za této situace by tedy vydání požadovaného majetku bylo v rozporu s citovaným zákonem č. 87/1991 Sb., který je platnou součástí právního řádu České republiky. Stěžovatelova argumentace - jak již bylo uvedeno - nasvědčuje tomu, že konfiskaci svého majetku považuje za akt perzekuce v podstatě i proto, že mu nebyla poskytnuta za konfiskovaný majetek náhrada. Ze spisu plyne, že podle konfiskačního výměru ONV v Praze 2 ze dne 16. 3. 1951 byla V. B., poručnice tehdy nezletilého stěžovatele R. B., odkázána se svými nároky na poskytnutí náhrady ve formě přídělu (rodinného domku) na Fond národní obnovy v Praze. Stěžovatel v ústavní stížnosti tvrdí, že matka se o poskytnutí náhrady u příslušných orgánů ucházela, ale "nikdy nic nepořídila". Toto tvrzení odpovídá obsahu výpovědi stěžovatele jako účastníka řízení při jednání před Obvodním soudem pro Prahu 1 dne 28. 4. 1993 (č.l. 21 p.v. spisu) kdy výslovně uvedl: "Po konfiskaci majetku jsme o náhradě nejednali, byli jsme živnostníci" a dále "Nárok na náhradu jsem zjistil až poté, co žalovaný sehnal výměr, předtím jsem o tom nevěděl". Teprve z doplňujících důkazů, které provedl Ústavní soud, je zřejmé, že stěžovatel, popř. jeho matka jako poručnice, o přiznání náhrady za konfiskovaný majetek sice požádali, nepodařilo se však bezpečně prokázat, jaký byl výsledek řízení o jimi podané žádosti. Citovaná zpráva Majetkového úřadu nasvědčuje tomu, že k poskytnutí finanční náhrady nedošlo. Tato okolnost však - jak již Ústavní soud uvedl - není rozhodná pro posouzení věci, neboť odškodnění případů konfiskace, za které měla být poskytnuta náhrada, ale nebyla vyplacena, není v zákonu č. 87/1991 Sb. zakotveno. Ústavní soud konečně konstatuje, že dekret prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. nebyl zrušen a včetně ustanovení §2 odst. 5 platí i nadále. Na tom nic nemění odůvodnění Ústavního soudu v nálezu ze dne 8. 3. 1995, č.j. Pl. ÚS 14/94-30, že dekret splnil svůj účel, nezakládá již právní vztahy a nemá nadále konstitutivní charakter. Sama aplikace §2 odst. 5 tohoto dekretu, pokud nebyla v rozporu s tímto ustanovením, tedy nemůže být jednáním, které by porušovalo ustanovení §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb., jež uznává za tzv. restituční titul i protiprávní postup, který byl důsledkem politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody. O takový případ, jak je uvedeno na jiném místě tohoto nálezu, však v souzené věci nešlo. Ústavní soud se dále zabýval ustanoveními ústavních zákonů a mezinárodních smluv, které byly podle názoru stěžovatele napadenými rozsudky porušeny. Stěžovatel se v prvé řadě dovolával čl. 1, 3, 4, 10 a 90 Ústavy, aniž však konkrétně uvedl, v čem byl ten který článek porušen. Toliko obecně tvrdil, že nebyl dodržen ústavní procesní princip řádné soudní ochrany, aniž by toto tvrzení blíže odůvodnil (čl. 4, 90 a v širším smyslu i čl. 1 Ústavy). Pokud poukazoval též na čl. 3 a 10 Ústavy, jde o obecná ustanovení o tom, že součástí ústavního pořádku České republiky je Listina základních práv a svobod a že ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách, jimiž je Česká republika vázána, jsou bezprostředně závazné a mají přednost před zákonem. Odkaz na tyto předpisy stěžovatel blíže nezdůvodnil a uvedené články se předmětné ústavní stížnosti ani přímo nedotýkají. S cit. čl. 4, 90 Ústavy souvisí i čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, jehož se stěžovatel rovněž dovolává. Podle tohoto článku každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. Toto ustanovení tedy zakotvuje právo na soudní ochranu. Uvedené právo přirozeně nelze vykládat jako právo na úspěch ve sporu. Soudní ochrana stěžovateli odepřena nebyla, neboť soudy o jeho žalobě řádně jednaly, v řízení provedly řadu důkazů a sám žalobce procesní postup obecných soudů v řízení před nimi ani nenapadl. O porušení práva na soudní ochranu (a na spravedlivý proces vůbec) by šlo zejména tehdy, jestliže by obecný soud ignoroval "stanovený postup" podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, zejména jestliže by jednal v rozporu s ústavními procesními principy (obzvláště s ústavními principy dokazování), které zajišťují rovnost účastníků řízení (čl. 37 odst. 3 Listiny základních práv a svobod) a jejich právo na projednání věci veřejně, bez zbytečných průtahů, v jejich přítomnosti a možnost účastníků vyjádřit se ke všem provedeným důkazům (čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod). Tyto ústavní procesní principy však podle obsahu spisu porušeny nebyly a stěžovatel to ostatně ani netvrdil. Totéž platí i o čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, který zaručuje každému právo na to, aby jeho záležitost byla spravedlivě, veřejně a v přiměřené lhůtě projednána nezávislým a nestranným soudem. I tohoto článku se stěžovatel dovolával. Stěžovatel dále poukazoval na údajné porušení čl. 2 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, podle něhož stát je založen na demokratických hodnotách a nemůže se vázat ani na výlučnou ideologii ani na náboženské vyznání a na porušení čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, podle něhož státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví. Stěžovatel však nezdůvodnil, v čem konkrétně spatřuje porušení těchto předpisů napadenými soudními rozhodnutími. Ústavní soud příčinnou souvislost uvedených obecných ustanovení s předmětem ústavní stížnosti nenalezl. Stěžovatel se ještě dovolával porušení čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, který chrání právo vlastnit majetek, a zaručuje rovnost vlastnického práva všech vlastníků. V tomto směru odkazuje Ústavní soud na v podstatě ustálenou judikaturu, podle níž citovaný článek chrání vlastnické právo již existující, konstituované a nikoli pouze tvrzený nárok na ně (srov. např. nález Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 23/93). Taková právní situace existuje i v souzené věci. Stěžovatel konečně tvrdil, že napadenými rozsudky došlo i k porušení §6 odst. 1 ústavního zákona č. 23/1991 Sb. ve vztahu k čl. 1 odst. 1 ústavního zákona č. 4/1993 Sb. Citované ustanovení §6 odst. 1 stanoví, že zákony a jiné právní předpisy musí být uvedeny do souladu s Listinou základních práv a svobod nejpozději do 31. 11. 1991. Tímto dnem pozbývají účinnosti ustanovení, která s Listinou základních práv a svobod nejsou v souladu. Podle názoru Ústavního soudu má pozbytí účinnosti zákona (jeho ustanovení) stejné praktické důsledky jako jeho zrušení (dnem, který Ústavní soud určí), takže uvedená námitka se dotýká otázky ústavnosti čl. 2 odst. 5 dekretu č. 108/1945 Sb. a nikoli napadených soudních rozsudků. Není proto věcí senátu Ústavního soudu, aby tuto námitku řešil a v tomto směru se odkazuje na nález pléna Ústavního soudu ze dne 8. 3. 1995, sp. zn. Pl. ÚS 14/94. Za tohoto stavu je tedy nadbytečné zabývati se tvrzením stěžovatele, které se týká recepce právního řádu ČSFR do právního řádu České republiky ve smyslu ustanovení zákona č. 4/1993 Sb. Stěžovatel poukázal i na to, že napadené rozsudky jsou v rozporu s judikaturou Ústavního soudu, zejména s nálezy Ústavního soudu České republiky sp. zn. II. ÚS 79/94 a II. ÚS 124/93. V tomto směru se však stěžovatel mýlí, neboť uvedené nálezy řeší jinou ústavněprávní problematiku a v souzené věci se o ně opřít nelze. Proto Ústavní soud dospěl k závěru, že stěžovatelem uváděné ústavní zákony a mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách nebyly napadenými rozsudky porušeny. Ze všech uvedených důvodů byla ústavní stížnost v celém rozsahu zamítnuta. Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 26. března 1996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:1.US.28.94
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 28/94
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 22/5 SbNU 177
Populární název K použití zákona o mimosoudních rehabilitacích při restituci majetku odňatého podle dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb.
Datum rozhodnutí 26. 3. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 11. 2. 1994
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 1, čl. 3, čl. 4, čl. 10
  • 2/1993 Sb., čl. 2 odst.1, čl. 11 odst.1, čl. 36 odst.1
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., čl. 6 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 108/1945 Sb., §2 odst.5
  • 12/1945 Sb.
  • 33/1945 Sb.
  • 5/1945 Sb.
  • 87/1991 Sb., §6 odst.2, §1, §2 odst.1 písm.c, §6 odst.1 písm.j, §12 odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
Věcný rejstřík konfiskace majetku
vlastnické právo/přechod/převod
náhrada
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-28-94
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 26577
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31