Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 03.08.2011, sp. zn. 2 Afs 42/2011 - 57 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2011:2.AFS.42.2011:57

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2011:2.AFS.42.2011:57
sp. zn. 2 Afs 42/2011 - 57 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Miluše Doškové a soudců Mgr. Radovana Havelce a JUDr. Vojtěcha Šimíčka v právní věci žalobce: Ing. J. P., zastoupeného JUDr. Zdeňkem Čechurou, advokátem se sídlem Vinohradská 6, Praha 2, proti žalovanému: Finanční ředitelství v Brně, se sídlem nám. Svobody 4, Brno, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 3. 9. 2008, č. j. 14639/08-1700-703359, v řízení o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 8. 2. 2011, č. j. 30 Ca 230/2008 – 35, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalobci se nepřiznává náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Kasační stížností podanou v zákonné lhůtě se žalovaný jako stěžovatel domáhá zrušení shora uvedeného rozsudku Krajského soudu v Brně, kterým bylo zrušeno jeho rozhodnutí ze dne 3. 9. 2008, č. j. 14639/08- 1700-703359 a věc mu byla vrácena k dalšímu řízení. Žalovaný tímto rozhodnutím zamítl odvolání žalobce proti platebnímu výměru Finančního úřadu v Pelhřimově ze dne 7. 5. 2008, č. j. 47226/08/091980/6337. Platebním výměrem finanční úřad uložil žalobci odvést do státního rozpočtu neoprávněně použité prostředky státního rozpočtu ve výši 690 617 Kč. Důvodem bylo neohlášení „změny právního subjektu“ farmy v obci Služátky, na jejíž stavbu byla žalobci a jeho otci v roce 1991 poskytnuta návratná finanční výpomoc Ministerstvem zemědělství. Rozhodnutí žalovaného stálo na argumentaci, že bylo prokázáno porušení povinnosti vyplývající z uzavřených smluv a Prováděcích pokynů Mze ČR, č . j. 157/1991-200 a MF ČR č. j. 193/3144/1991; porušení podmínek spočívalo v neoznámení prodeje farmy, která byla v roce 2005 převedena společnosti ALLCOMP, s. r. o., se sídlem v Netvořicích. Krajský soud v napadeném rozsudku vycházel ze skutečnosti, že právní řád nezná pojem „změna právního subjektu“ a dospěl k závěru, že ze znění článku 8 smlouvy a z přílohy č. 2 Prováděcích pravidel lze dovodit, že povinnosti tam příkladmo uvedené se týkají pouze právnických osob. Stěžovatel kasační stížnost opírá o §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.; namítá tedy nezákonnost právního posouzení věci. Právní názor krajského soudu, dle jeho názoru, vychází z úzce jazykového výkladu a je povrchně formální. Z ustálených zásad dotační politiky plyne jednoznačně povinnost příjemců finančních prostředků hlásit v předstihu jejich záměr převést předmět dotace na jinou osobu, a to proto, aby poskytovatel mohl včas uzavřít nové smlouvy s novými právními subjekty. Dotační politika se pro všechny dotační tituly řídila mj. principem vázanosti na určitý objekt, jehož dotování je žádoucí. V daném případě byla poskytnuta finanční výpomoc na výstavbu rodinné farmy; podmínkou pro jejího příjemce bylo po určité období (9 let) podnikat na dotovaném objektu. Splnění této podmínky nebylo stěžovatelem zpochybněno, byla splněna ještě před prodejem farmy, a to již v roce 2000. Pokud bylo v odvolacím rozhodnutí poukázáno na skutečnost, že stavba nebyla dosud kolaudována, neznamená to, že to bylo důvodem pro uložení odvodu, byť z toho stěžovatel dovozuje, že žalobce se chce vyhnout povinnosti vrátit dotaci. Během kontrol y však správce daně zjistil, že farma byla prodána v roce 2005 jinému subjektu, aniž by příjemce dotace poskytovatele o tom informoval. Tím byly porušeny podmínky pro její poskytnutí a pro toto porušení byla uložena povinnost finanční prostředky vrátit. Stěžovatel poukázal na přísnou účelovost dotace vyp lývající z Prováděcích pokynů Ministerstva zemědělství ČR a Ministerstva financí ČR ze dne 31. 1. 1991, a rovněž na znění Prováděcích pokynů k usnesení vlády ze dne 22. 1. 1992, v nichž se rovněž uvádí mj., že v případě, kdy příjemce převede na jiného vlas tnictví k pozemkům, stavbám či věcem souvisejícím s předmětem dotace, je povinen neprodleně tuto skutečnost oznámit druhé smluvní straně. Stěžovatel je názoru, že formulace užitá ve smlouvě není nesrozumitelná a při použití jednoduchého jazykového výkladu z ní plyne, že pojem „změna právního subjektu“ lze snadno nahradit pojmem „změna vlastníka“ či „změna subjektu vlastnického práva“. Mezi dotací, příjemcem dotace a dotovaným objektem musí zůstat zachována vazba a převedením dotovaného objektu na jiný subjekt je tato vazba narušena. Obd obná podmínka je zcela běžná ve smlouvách o poskytování dotace, a to i u jiných ministerstev. Stejně tak je běžný postih jejího porušení, aniž by to mělo za následek soudní spory. Není důvod omezovat podmínku jen na právnické osoby; týká se všech příjemců dotace. Nakonec stěžovatel poukazuje na nedostatečné zdůvodnění postupu soudu, který nespojil ke společnému projednání s touto věcí věc, v níž je žalován předpis penále souvisící s daným odvodem. Ze všech těchto důvodů stěžovatel navrhuje, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Žalobce přes výzvu soudu vyjádření ke kasační stížnosti nepodal. Kasační stížnost je podle §102 a násl. s. ř. s. přípustná. Stěžovatel formálně opírá kasační stížnost o důvody dle ustanovení §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s., tj. namítá nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení. Pokud ovšem poukazuje na nesprávný postup soudu spočívající v nespojení věcí ke společnému projednání, jedná se o kasační důvod podle §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. Rozsahe m a důvody kasační stížnosti je Nejvyšší správní soud podle §109 odst. 2 a 3 s. ř. s. vázán. Žalobci byl uložen odvod neoprávněně použitých rozpočtových prostředků podle §77 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), v souladu s §30 zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky). Podle §30 odst. 1 zákona č. 576/1990 Sb. jsou subjekty povinny odvést neoprávněně použité nebo zadržené prostředky státnímu rozpočtu. V daném případě žalovaný vycházel při uložení odvodu z toho, že se jedná o prostředky neoprávněně použité. Ve správním spise je založena smlouva o poskytnutí půjčky ve výši 1 200 000 Kč, uzavřená dne 29. 4. 1991 mezi Regionálním odborem ministerstva zemědělství ČR se sídlem v Táboře a J.P.st. a J.P. ml., a dále smlouva o poskytnutí půjčky ve výši 90 082 Kč, uzavřená Regionálním odborem ministerstva zemědělství ČR se sídlem v Jindřichově Hradci dne 18. 12. 1991 s ing. J.P. V obou případech byla půjčka poskytnuta na výstavbu (rodinné) farmy. Mezi podmínkami obou smluv je v bodě 8 uvedeno, že (v) případě, že dojde ke změně právního subjektu (např. rozdělení organizace, změna vlastnických forem, zánik organizace) je příjemce dotace (půjčky) povinen tuto skutečnost v dostatečném časovém předstihu (30 dnů) nahlásit Regionálnímu odboru Mze ČR v Táboře/Jindřichově Hradci. Ve zprávě o kontrole č. j. 28937/08/091980/6377 projednané dne 23. 4. 2008 jsou konstatovány smlouvy o půjčce a stavební povolení obsahující přehled objektů farmy. Dále je zde uvedeno, že objekty farmy byly ke dni 4. 3. 2005 úplatně převedeny ing. J . P. společnosti ALLCOMP, s. r. o., Netvořice, přičemž současným v lastníkem objektů je od 19. 12. 2005 společnost Pavlík Služátky, s. r. o. Ve spise je založena kupní smlouva uzavřená dne 2. 3. 2005 mezi Ing. J. P. a ALLCOMP, s. r. o., jejímž předmětem jsou konkrétně označené pozemky a rozestavěné stavby na nich. Pokud jde o posouzení sporné právní otázky, Nejvyšší správní soud konstatuje, že se totožnou právní otázkou zabýval v rozsudku ze dne 4. 5. 2001, č. j. 1 Afs 24/2011 - 51, v němž se jednalo o případ stěžovatelova otce, přičemž rozh odné skutečnosti jsou shodné či obdobné. Zde vyslovil: (z)a neoprávněné použití prostředků státního rozpočtu považovat pouze situace, byly-li by finanční prostředky užity tak, že by byl v podstatě zmařen zákon ný smysl jejich poskytování. To znamená, že by buď jejich skutečné užití bylo zcela (nebo i částečně) v rozporu s jejich určením podle smlouvy či rozhodnutí, popřípadě by byly užity zcela zjevně nehospodárně, nebo by jejich zu žitkování odporovalo obecným principům pro využití prostředků ze státního rozpočtu. (… ) Podstatné pro věc v tomto ohledu je, že právní význam pro posuzování dodržení podmínek při užití prostředků ze státního rozpočtu mají jen ty podmínky, které jsou součástí smlouvy (případně rozhodnutí) o poskytnutí půjčky ze státního rozpočtu a ty, které vyplývají ze zákona. Ze správního spisu není zřejmé, že by k situaci předvídané v §30 rozpočtových pravidel republiky došlo, ostatně to žalobci nevytýká ani žalovaný. Sk utečnost, že žalobce plně respektoval cíl rozvoje farmy a do roku 2005 na ní podnikal sám, poté ji převedl do vlastnictví právnické osoby, v jejímž personálním obsazení se sám i jeho rodina navíc nadále nachází (což nyní z tohoto pohledu není již podstatné ), pouze dokumentuje závěr o tom, že smysl poskytnutí finanční výpomoci byl naplněn. Nejvyšší správní soud se dále v tomto rozsudku zabýval interpretací právních předpisů a k tomu v obecné rovině poukázal na nález Ústavního soudu ze dne 29. 10. 2006, sp. zn. III. ÚS 283/96, publikovaný pod č. 111/1996 Sb. nález ů a usnesení Ústavního soudu, v němž Ústavní soud dospěl k závěru, že pokud neurčitost konkrétního procesního ustanovení právního předpisu implikuje různé interpretace jeho obsahu, nelze přijmout tu , jež je k tíži dotčených účastníků řízení. Dále poukázal na rozsudek Městsk ého soudu v Praze ze dne 12. 2. 2008, č. j. 11 Ca 371/2006 - 55, podle něhož „právní předpisy upravující podmínky pro čerpání dotace musí být formulovány tak, aby příjemcům finančn ích prostředků byly již v době jejich čerpání zřejmé podmínky, za nichž na poskytnuté prostředky vzniká nárok. Je nepřípustné, aby teprve v řízení o povinnosti vrátit neoprávněně čerpané finanční prostředky (§22 odst. 2 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů) bylo příjemci těchto prostředků kladeno k tíži, že z daných předpisů nelze dovodit jednoznačný závěr, za jakých podmínek měly být finanční prostředky poskytnuty.“ Na základě toho Nejvyšší správní soud uzavřel, že pokud zákon sám v relevantní době neupravoval výstižným způsobem podmínky, za nichž lze požadovat po příjemci finančních částek poskytnutých ze státního rozpočtu odvod těchto prostředků zpět (včetně penále), pak o to výstižněji měl správní aparát tyto podmínky specifikovat v individuálním ujednání, ve smlouvě o poskytnutí půjčky ze státního rozpočtu. Argumentoval rovněž rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 6. 2008, č. j. 9 Afs 1/2008 - 45 (všechna rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou dostupná na www.nssoud.cz), podle něhož lze sankční odvod spojovat jen s neoprávněným nakládáním s finančními prostředky státu a jeho uložení nemůže být postaveno na ryze formalistickém přístupu, bez ohledu na skutečný stav věci. Tak jako v předchozím rozsudku, tak i v tomto, je třeba přisvědčit krajskému soudu v tvrzení, že pojem „změna právního subjektu“ nebyl v relevantní době (a není dosud) v právních předpisech definován. Ve smlouvách jsou u této podmínky uvedeny situace, které za takový stav označují rozdělení organizace, změnu vlastnických forem nebo zánik organizace. Soud zde zdůraznil, že smlouvu tvořil odborný aparát státu, který v žádném případě svými nejasnými formulacemi nemůže uvést příjemce finanční částky („slabší stranu sporu“) do situace, že z důsledk ů své nejasné smluvní formulace dovodí v podstatě sankční dopad na příjemce. (…) Podstatným pro danou věc je závěr, že hodlá -li stát (či jeho složka) zavázat příjemce finanční výpomoci poskytnuté ze státního rozp očtu ke speciálním podmínkám, v důsledku jejichž porušení by mohlo dojít pro porušení rozpočtové kázně ke zp ětnému odvodu a úhradě penále z neoprávněně užívané částky, musí tyto podmínky (jež nejsou jako samostatné formulovány v zákoně) formulovat zcela přesně, výstižně a tak, aby nemohlo dojít k je jich záměně. V opačném případě nemůže takový nedostatek jít na úkor příjemce finančních prostředků s důsledkem v podstatě sankčního charakteru.(…) Nejvyšší správní soud se i v této věci ztotožňuje se závěrem vysloveným v označeném rozsudku č. j. 1 Afs 24/2011 - 51, že nedodržení určité povinnosti, která byla zcela nedbale formulovaným a předně nesrozumitelným způsobem uvedena o rgány veřejné moci ve smlouvě o poskytnutí finanční půjčky; jak uvedeno shora, nemůže jít na úkor příjemce finančních prostředků s důsledkem v podstatě sankčního charakteru. Problémům spojeným se změnou vlastníka předmětu dotace (půjčky) bylo namístě předcházet řádnou formulací podmínek. Poukazuje-li stěžovatel na Prováděcí pokyny Ministerstva zemědělství ČR a Ministerstva financí ČR ze dne 31. 1. 1991, v nichž je v bodě 3 písm. b) uvedeno, že dotace je přísně účelová, tj. vázána na konkrétní objekt, jehož dotování je zdůvodnitelné - nelze z toho pro něho nic vytěžit. Neoprávněné použití prostředků státního rozpočtu nespočívalo v jejich užití na jiný objekt; dané ustanovení nelze vyložit tak, že totožnost objektu v sobě zahrnuje i totožnost jeho vlastníka. Mimoto se jedná o princip, jehož dodržování váže poskytovatele. Nepatřičný pak je odkaz na znění Prováděcích pokynů k usnesení vlády ze dne 22. 1. 1992; smlouvy byly uzavřeny před jejich vydáním. Jestliže tedy krajský soud z uvedených důvodů zrušil žalobcem napadené rozhodnutí stěžovatele dle ustanovení §78 odst. 1 a 3 s. ř. s., postupoval zcela v souladu se zákonem. Procesní návrh na spojení věcí ke společnému projednání za situace, kdy se jednalo o související věci, byl důvodný (§39 odst. 1 s. ř. s.). Jedná se ovšem o vedení řízení a postup krajského soudu, ani důvody které k němu uvedl, nemohly mít žádný vliv na zákonnost napadeného rozsudku; stěžovatel ostatně žádný konkrétní dopad neoznačil. V daném případě tedy nebyly naplněny namítané kasační důvody a zdejší soud neshledal ani důvody, pro které by měl rozhodnutí zrušit pro pochybení, k nimž by měl přihlížet mimo uplatněné námitky podle §109 odst. 3 s. ř. s. Proto Nejvyšší správní soud kasační stížnost jako nedůvodnou zamítl (§110 odst. 1 in fine s. ř. s.). Stěžovatel, který v řízení neměl úspěch, nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti ze zákona (§60 odst. 1 ve spojení s §120 s. ř. s.). Úspěšnému žalobci soud náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti nepřiznal, neboť ten žádné náklady řízení neuplatnil a ani ze soudního spisu není zřejmé, že by mu nějaké vznikly. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 3. srpna 2011 JUDr. Miluše Došková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:03.08.2011
Číslo jednací:2 Afs 42/2011 - 57
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Finanční ředitelství v Brně
Prejudikatura:
11 Ca 371/2006 - 55
1 Afs 77/2010 - 81
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2011:2.AFS.42.2011:57
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024