infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, infUsKratkeRadky-218-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 05.10.1999, sp. zn. II. ÚS 242/97 [ nález / CEPL / výz-3 ], paralelní citace: N 134/16 SbNU 3 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:2.US.242.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K rozhodování Ústavního soudu podle právního stavu platného v době rozhodování o ústavní stížnosti

Právní věta Výraz "jeho věc", použitý v čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, je nutno vykládat tak, že každý, o jehož právech a povinnostech má být v soudním řízení jednáno, má mít možnost se tohoto řízení účastnit a vyjádřit se ke všem prováděným důkazům. Je zřejmé, že v souzené věci citované ustanovení nebylo respektováno, neboť stěžovateli nebylo umožněno, aby jeho věc byla projednána v jeho přítomnosti a aby se mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům ve smyslu čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod.

ECLI:CZ:US:1999:2.US.242.97
sp. zn. II. ÚS 242/97 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti B. D. T., zastoupeného JUDr. B. G., advokátem, proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 25. 4. 1997, č. j. 38 Ca 66/96-33, a rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 25. 4. 1997, č. j. 38 Ca 66/96-35, za účasti Městského soudu v Praze jako účastníka řízení a Policejního prezidia České republiky jako vedlejšího účastníka řízení, mimo ústní jednání, takto: 1. Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 25. 4. 1997, č. j. 38 Ca 66/96-35, se zrušuje. 2. Návrh na odložení vykonatelnosti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 25. 4. 1997, č. j. 38 Ca 66/96-33, a rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 25. 4. 1997, č. j. 38 Ca 66/96-35, se zamítá. Odůvodnění: Navrhovatel napadl ústavní stížností usnesení Městského soudu v Praze ze dne 25. 4. 1997, č. j. 38 Ca 66/96-33, a rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 25. 4. 1997, č. j. 38 Ca 66/96-35. Napadeným rozsudkem Městského soudu v Praze byla zamítnuta žaloba stěžovatele proti pravomocnému rozhodnutí Policejního prezídia ČR, Ředitelství služby cizinecké a pohraniční policie ze dne 22. 1. 1996, č.j. PPR-101/RCP-c-227-96, kterým bylo zamítnuto odvolání stěžovatele proti správnímu rozhodnutí Policie ČR, oddělení cizinecké policie a pasové služby v Benešově ze dne 22. 12. 1995, č.j. PSC-902/CP-c-BN-95, jímž byl stěžovateli podle ustanovení §14 odst. 1 písm. f) zákona č. 123/1992 Sb. zakázán pobyt na území ČR do 22. 12. 1998, a podle ustanovení §15 odst. 2 citovaného zákona mu byla uložena povinnost opustit území ČR do 21. 1. 1996. Rozhodnutí orgánu cizinecké policie ČR bylo odůvodněno tím, že navrhovateli byla dvakrát (ze spisu Policie ČR Praha, č.j. PPR 101/RCP-c-227/96, však Ústavní soud zjistil, že se tak stalo třikrát, navíc ještě byl navrhovatel odsouzen pro tr. čin podle §223 tr.z a dále se dopustil přestupku proti pravidlům silničního provozu - č.l. 16 uvedeného spisu) uložena Českou obchodní inspekcí pokuta pro přestupek při prodeji zboží, kterou ihned zaplatil a tím bylo přestupkové řízení skončeno. Zároveň s rozhodnutím ve věci samé byl usnesením Městského soudu v Praze ze dne 25. 4. 1997, č. j. 38 Ca 66/96-33, zamítnut i návrh stěžovatele na odložení vykonatelnosti rozhodnutí Policie ČR. V ústavní stížnosti proti tomuto rozsudku navrhovatel v prvé řadě uvedl, že napadeným rozsudkem byla porušena zásada ne bis in idem, neboť prý byl opakovaně sankcionován za porušení svých povinností, ačkoliv za ně byl již postižen v rámci přestupkového řízení. Tím podle jeho názoru došlo k porušení čl. 4 odst. 1 Dodatkového protokolu č. 7 k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Evropská úmluva"). Odejmutím odkladného účinku jeho odvolání a uložením povinnosti opustit ČR ještě před vyčerpáním a projednáním jeho opravných prostředků jsou dále údajně porušována jeho práva, zakotvená v čl. 1 Dodatkového protokolu č. 7 k Evropské úmluvě. Neurčitá formulace ustanovení §14 odst 1 písm. f) zákona o pobytu cizinců umožňuje dále zákazem pobytu libovolně postihovat protiprávní jednání mimo rámec přestupkového nebo trestního řízení, umožňuje na takovou osobu hledět jako by byla vinna. Tím je též porušen čl. 1 Ústavy ČR, neboť tak zákon uzákoňuje právní nejistotu. Podle názoru navrhovatele jsou dále ustanovení §14 odst. 4, §15 odst. 2, §16 odst. 3 a §32 odst. 2 citovaného zákona v rozporu s čl. 1 Dodatkového protokolu č. 7 k Evropské úmluvě, podle něhož může být cizinec vyhoštěn pouze na základě výkonu rozhodnutí přijatého v souladu se zákonem a musí mít možnost a) uplatnit námitky proti svému vyhoštění; b) dát přezkoumat svůj případ a c) dát se zastupovat za tímto účelem před příslušným úřadem nebo před soudem nebo osobami tímto úřadem určenými. K vyhoštění před výkonem těchto práv může dojít pouze tehdy, je-li takové vyhoštění nutné v zájmu veřejného pořádku nebo je odůvodněno zájmy národní bezpečnosti (odst. 2 citovaného ustanovení Evropské úmluvy). Podle §14 odst. 4 citovaného zákona je však odkladný účinek odvolání proti rozhodnutí o zákazu pobytu vyloučen bez zřetele na výše uvedené kautely Evropské úmluvy. Ustanovení §15 odst. 2 pak bez rozlišení stanoví povinnost opustit území ČR do 30 dnů. Podle §16 téhož zákona je možné vyhoštění vykonat bez ohledu na podání opravných prostředků, přičemž ustanovení §16 odst. 3 dokonce vylučuje rozhodování o vyhoštění z režimu správního řízení a ustanovení §32 odst. 2 zcela vylučuje přezkoumání rozhodnutí o vyhoštění z možnosti soudního přezkumu. Přitom zdůraznil, že vlastní vyhoštění je již pouhým výkonem rozhodnutí o zákazu pobytu, takže nelze souhlasit s názorem Městského soudu v Praze, podle kterého úprava zákazu pobytu nemá nic společného s řízením o vyhoštění. Dále došlo k porušení základních práv navrhovatele podle čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 14 odst. 1 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech, když mu bylo znemožněno v osobním přístupu k odvolacímu orgánu Policie ČR a k soudu, v jeho právu na veřejné projednání věci v jeho přítomnosti a v jeho právu vyjadřovat se k prováděnému dokazování. Podle navrhovatele bylo též porušeno jeho právo na ochranu soukromého a rodinného života podle čl. 8 odst. 1 Evropské úmluvy a čl. 9 odst. 1 Úmluvy o právech dítěte (č. 104/1991 Sb.), neboť se tak stalo bez přiměřeného důvodu. Výkonem uvedených rozhodnutí před vyčerpáním opravných prostředků je prý konečně porušováno právo na veřejné projednání věci v její přítomnosti, včetně práva vyjadřovat se k provedeným důkazům podle čl. 38 odst. 2 Listiny. Kromě toho rozhodnutí obsahovalo jméno vedoucí oddělení cizinecké policie , která však podle tvrzení navrhovatele nebyla toho dne na pracovišti a rozhodnutí ani nevydala, ani k jeho vydání nedala pokyn. Je proto sporné, zda se vůbec jedná o platný správní akt. Spolu s ústavní stížností podal navrhovatel i návrh na zrušení ustanovení §14 odst. 1 písm. f), §14 odst. 4, §15 odst. 2 a §16 odst. 3 zákona č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území ČSFR, v tehdy platném znění, a to z výše uvedených důvodů. V této části byl návrh odmítnut soudcem zpravodajem usnesením ze dne 20. 7. 1999, č. j. II. ÚS 242/97-30. Ústavní stížnost byla podána včas a navrhovatel byl zastoupen v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů. Nejasnosti podpisu plné moci byly vyřešeny podáními právního zástupce navrhovatele ze dne 5. 5. 1998 a 13. 5. 1998 a podle předloženého správního spisu vedeného Policejním prezídiem ČR Praha. V této souvislosti podal stěžovatel návrh na odložení vykonatelnosti rozhodnutí ústavní stížností napadených rozhodnutí, o kterém Ústavní soud rozhodl tak, že jej zamítá, a to z následujících důvodů. Ústavní soud vyzval právního zástupce stěžovatele, aby objasnil nejasnosti podpisu plné moci navrhovatelem, neboť v ověření podpisu plné moci bylo uvedeno zejména jiné číslo cestovního pasu navrhovatele a byly zde další okolnosti, které vzbuzovaly pochybnost. Právní zástupce nejdříve podáním ze dne 5. 5. 1998 požádal o odložení výkonu rozhodnutí, která byla ústavní stížností napadena. V dalším podání ze dne 13. 5. 1998 však vyjasnil sporné okolnosti a předložil fotokopii nového cestovního pasu, který byl navrhovateli vydán dne 23. 5. 1996. Výslovně však návrh na odložení výkonu rozhodnutí nevzal zpět, takže bylo nutno o něm rozhodnout. Vyloučení odkladného účinku připadá v úvahu za striktně stanovených podmínek §79 odst. 2 zákona o Ústavním soudu. V daném případě měl odklad výkonu rozhodnutí pouze zajistit, aby se mohl navrhovatel beztrestně dostavit na území ČR a zde podepsat plnou moc. Tento důvod však není dostatečný a kromě toho Ústavní soud nemá možnost odložit vykonatelnost rozhodnutí jen na určitou dobu nebo pro takový účel. Navíc by bylo možno dosáhnout podpisu plné moci i mimo území ČR. Předložená plná moc je v souladu s předpisy o ověřování (§4 zákona ČNR č. 41/1993 Sb., o ověřování shody opisů nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu okresními a obecními úřady a o vydávání potvrzení orgány obcí a okresními úřady) a po objasnění změny čísla cestovního pasu již ve věci nebylo možno mít pochybnosti. Protože v tomto případě důvod odložení výkonu rozhodnutí nesplňoval podmínky ustanovení §79 odst. 2 zákona o Ústavním soudu, bylo rozhodnuto o zamítnutí návrhu, jak je ve výroku uvedeno. Ústavní soud si vyžádal vyjádření účastníka a vedlejšího účastníka řízení. Za Městský soud v Praze se vyjádřil předseda senátu, který odkázal na důvody rozhodnutí obsažené v rozsudku a usnesení. Dále uvedl, že nelze směšovat uložení blokové pokuty za přestupkové jednání s řízením o uložení zákazu pobytu na území ČR. Pokud jde o námitky proti právní úpravě vyhoštění cizince, nemohl se jimi soud zabývat, neboť vyhoštění následuje teprve poté, co cizinec odmítl dobrovolně opustit území ČR, což nebyl tento případ. Odnětí odkladného účinku odvolání nepovažuje za porušení výše uvedených ústavních předpisů a mezinárodních úmluv, neboť stěžovateli byla stanovena 30-denní lhůta k opuštění ČR, ve které mohl podat žalobu proti rozhodnutí správního orgánu a opatřit si právní zastoupení, což se také stalo. Pokud jde o nepřipuštění účasti stěžovatele na soudním jednání, odkázal na §49 odst. 1 o.s.ř. a připomněl, že stěžovatele, který opustil území ČR nelze na adresu v ČR vůbec obesílat. Navíc má svého právního zástupce, takže jeho osobní neúčast nemohla mít vliv na újmu jeho práv, neboť věc byla projednána za účasti jeho právního zástupce. Výslech žalobce jako účastníka řízení se přitom neprovádí, neboť ve správním soudnictví je pro soud jeho rozhodující skutkový stav, který tu byl v době vydání napadeného rozhodnutí (§250i odst. 1 o.s.ř.). Stejně tak je soud vázán žalobními důvody, které je žalobce povinen uvést ve stanovené lhůtě (§250b odst. 1) a mimo ni je již nemůže rozšiřovat (§250h odst. 1 o.s.ř.). Důvody, pro které dle názoru stěžovatele došlo k porušení čl. 8 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod a čl. 9 odst. 1 Úmluvy o právech dítěte právní zástupce stěžovatele uvedl až po uplynutí dvouměsíční lhůty a proto se jimi soud nezabýval, když z úřední povinnosti přihlíží pouze k nicotnosti rozhodnutí. Navrhl zamítnutí ústavní stížnosti. Policejní prezídium ČR se ve svém vyjádření ztotožnilo s oběma rozhodnutími i jejich zdůvodněním. V následném vyjádření k výzvě soudce zpravodaje dále k námitce nicotnosti správního rozhodnutí ze dne 22. 12. 1995, č.j. PSC-902/CP-c-BN-95, uvedlo, že na odděleních cizinecké policie neexistuje funkce zástupců vedoucích těchto celků. Pokud proto není vedoucí přítomen, pověřuje některého pracovníka svým zastupováním, což byla místo npor. B. v daném případě právě nstrm. S., která uvedené rozhodnutí také podepsala. Na základě výše uvedených skutečností a po seznámení se se spisovým, soudním a správním materiálem dospěl Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je důvodná. Nejdříve je třeba uvést, že pokud jde o námitku nicotnosti původního správního rozhodnutí, Ústavní soud se s ní nemohl ztotožnit a odkazuje v tom na zdůvodnění Policejního prezidia ČR. Městský soud v Praze ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvádí, že došel k závěru, že účast stěžovatele při ústním jednání není nutná (§49 odst. 1 o.s.ř.), neboť je zastoupen právním zástupcem a dokazování včetně jeho výslechu se ve správním soudnictví neprovádí. Ústavní soud však již dříve vyslovil právní názor, že výraz "jeho věc", použitý v čl. 38 odst. 2 Listiny, je nutno vykládat tak, že každý, o jehož právech a povinnostech má být v soudním řízení jednáno, má mít možnost se tohoto řízení účastnit a vyjádřit se ke všem prováděným důkazům" (viz nález sp. zn. Pl. ÚS 30/95, in: Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 5, s. 17). Je zřejmé, že v souzené věci citované ustanovení nebylo respektováno, neboť stěžovateli nebylo umožněno, aby jeho věc byla projednána v jeho přítomnosti a aby se mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům ve smyslu čl. 38 odst. 2 Listiny (obdobně srov. nález I. ÚS 152/97 ze 14. října 1998). Postup Městského soudu v Praze, který vyústil v napadený rozsudek, se opírá - mimo jiné - o ustanovení §14 odst. 4 zákona č. 123/1992 Sb., které bylo zrušeno nálezem Ústavního soudu č. 159/1998 Sb. dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů, tj. dnem 13. 7. 1998. Městský soud v Praze tedy své rozhodnutí vydal za zcela jiného právního stavu. Nicméně s ohledem na podanou ústavní stížnost Ústavní soud tuto právní změnu (tedy zrušení uvedeného zákonného ustanovení) pominout nemůže, jak již plyne z jeho ustálené judikatury. Proto Ústavní soud dospěl k závěru, že ústavní stížnost je v tomto směru důvodná. Za těchto okolností se Ústavní soud nezabýval dalšími námitkami stěžovatele, neboť ke zrušení napadeného rozsudku postačuje v souzené věci porušení toliko jediného základního práva nebo svobody stěžovatele. Proto Ústavní soud ústavní stížnosti zcela vyhověl a rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 3. 2. 1997, č. j. 38 Ca 66/96-32, zrušil [§82 odst. 1, odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.] Z tohoto důvodu již nebylo třeba zabývat se návrhem na zrušení usnesení Městského soudu v Praze ze dne 25. 4. 1997, č. j. 38 Ca 66/96-33, neboť v důsledku zrušení rozsudku, ke kterému se vztahovalo, by to již bylo bezpředmětné. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 5. 10. 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:2.US.242.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 242/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 134/16 SbNU 3
Populární název K rozhodování Ústavního soudu podle právního stavu platného v době rozhodování o ústavní stížnosti
Datum rozhodnutí 5. 10. 1999
Datum vyhlášení  
Datum podání 8. 7. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Cepl Vojtěch
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
procesní - odložení vykonatelnosti
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 38 odst.2
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., #7 čl. 1
Ostatní dotčené předpisy
  • 123/1992 Sb., §14 odst.4, §14 odst.1 písm.f
  • 182/1993 Sb., §79 odst.2
  • 99/1963 Sb., §49 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/svoboda pohybu a pobytu /vyhoštění cizince
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík vyhoštění
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-242-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 29784
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30