infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-145-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 08.09.1999, sp. zn. II. ÚS 473/97 [ nález / CEPL / výz-3 ], paralelní citace: N 119/15 SbNU 147 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:2.US.473.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Zachování účinků podaného návrhu při zastavení občanského soudního řízení a postoupení věci správnímu orgánu

Právní věta Logický a gramatický výklad ustanovení §104 odst. 1 věty druhé o.s.ř. vede k závěru, že zachovanými účinky podaného návrhu lze rozumět pouze to, že zde návrh je, takže se nemusí podávat nový a že se na tento návrh hledí tak, jako kdyby byl podán v den doručení žaloby soudu. Jiné řešení by nebylo spravedlivé, neboť mnohé lhůty mohou uplynout dříve, než se soud začne vůbec věcí zabývat. Kromě toho, platí-li v právním státě zásada, že soud zná právo, bylo by absurdní připustit, aby šlo k tíži těch, kteří se na něj v důvěře v tuto zásadu obrátili, to, že tento soud po mnohdy víceletém soudním řízení dospěje nakonec k závěru, že není pravomocný o věci rozhodnout.

ECLI:CZ:US:1999:2.US.473.97
sp. zn. II. ÚS 473/97 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti J. A. a M. A., zastoupených JUDr. K. C., advokátkou, proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 9. 9. 1997, čj. 10 Ca 281/97-19, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu v Táboře, pozemkového úřadu, ze dne 2. 7. 1997, čj. PÚPr/2442/97-Ri, za účasti Krajského soudu v Českých Budějovicích jako účastníka řízení a Okresního úřadu v Táboře, pozemkového úřadu, jako vedlejšího účastníka řízení, mimo ústní jednání, takto: Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 9. 9. 1997, čj. 10 Ca 281/97-19, a rozhodnutí Okresního úřadu v Táboře, pozemkového úřadu, ze dne 2. 7. 1997, čj. PÚPr/2442/97-Ri, se zrušují. Odůvodnění: Stěžovatelé napadli ústavní stížností podanou k poštovní přepravě dne 16. 12. 1997 rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 9. 9. 1997, čj. 10 Ca 281/97-19, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu v Táboře, pozemkového úřadu, ze dne 2. 7. 1997, čj. PÚPr/2442/97-Ri, kterým pozemkový úřad rozhodl podle §9 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o půdě") tak, že stěžovatelé nejsou vlastníky blíže specifikovaných pozemků, které se nacházejí v k.ú. V. a že jim zároveň nevzniká nárok na náhradu ve smyslu zákona o půdě. Skutková a právní stránka ústavní stížnosti spočívá v následujících skutečnostech. Navrhovatelé 4. 5. 1992 adresovali Okresnímu soudu v Táboře žádost o vrácení předmětných nemovitostí. Tímto soudem byli poučeni, že žádost je třeba adresovat pozemkovému úřadu a povinné osobě. To podle svého tvrzení učinili (avšak neměli pro to doklad v podobě podacího lístku) a když na jejich žádost nebylo reagováno, obrátili se na Krajský soud v Českých Budějovicích, který jejich žádost vrátil k vyřízení Okresnímu soudu v Táboře, který ji obdržel 30. 12. 1992. Tento soud je znovu předvolal dne 20. 1. 1993 a vyzval je k doplnění návrhu a doporučil obrátit se na advokáta. Ten jim sdělil, že nemají naději na restituci. Teprve, když zjistili, že tento advokát zastupuje povinnou osobu, znovu se obrátili na Okresní soud v Táboře a vysvětlili, proč své podání nedoplnili. Nakonec tento soud rozhodl usnesením, čj. 8 C 69/94-12, dne 25. 9. 1996 tak, že řízení zastavil a věc postoupil Okresnímu úřadu v Táboře, pozemkovému úřadu, dne 22. 4. 1997. Ještě předtím se však stěžovatelé odvolali proti zastavení řízení ke Krajskému soudu v Českých Budějovicích - pobočka Tábor, který rozhodl usnesením, čj. 15 Co 773/96-17, tak, že rozhodnutí Okresního soudu v Táboře potvrdil a v odůvodnění výslovně uvedl, že obavy stěžovatelů, že pozemkový úřad bude včasnost uplatnění jejich nároku posuzovat teprve od postoupení věci, jsou liché, neboť podle výslovného znění §104 odst. 1 o.s.ř. je pro včasnost uplatnění nároku rozhodující podání návrhu u soudu. Připomněl, že i pozemkový úřad je tímto ustanovením o.s.ř. vázán. Pozemkový úřad však rozhodl tak, že návrh musel být u něj uplatněn již ve lhůtě uvedené v §13 odst. 1 zákona o půdě v roce 1993, takže v důsledku postoupení věci dne 22. 4. 1997 byl návrh podán opožděně. Tento názor pozemkového úřadu potvrdil i krajský soud v rozsudku napadeném ústavní stížností. Uvedl přitom, že mu jako přezkumné instanci nepřísluší zabývat se rozhodnutím obecných soudů, konkrétně právním názorem Krajského soudu v Českých Budějovicích - pobočka Tábor, který rozhodl výše usnesením čj. 15 Co 773/96-17, ve kterém vyslovil jiný právní názor. Proti oběma rozhodnutím podali stěžovatelé ústavní stížnost, ve které krajskému soudu vytýkají, že svým postupem porušil jejich právo na spravedlivý proces podle čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny, když nerespektoval §104 odst. 1 o.s.ř. věty druhé za středníkem, podle kterého právní účinky spojené s podáním návrhu na zahájení řízení zůstávají zachovány. Proto navrhli zrušení tohoto rozsudku a z důvodu procesní ekonomie i zrušení rozhodnutí Okresního úřadu v Táboře, pozemkového úřadu. Ústavní soud nejdříve přezkoumal formální náležitosti ústavní stížnosti. Ústavní stížnost byla podána včas, stěžovatelé oprávnění k jejímu podání byli řádně zastoupeni a vyčerpali všechny prostředky, které jim zákon k ochraně jejich práv poskytuje v průběhu celého řízení včetně odvolání proti zastavení řízení. Ústavní stížnost proto byla shledána přípustnou. Ústavní soud si vyžádal spisový materiál a vyjádření účastníků a vedlejších účastníků řízení. Za Krajský soud v Českých Budějovicích se vyjádřil předseda senátu JUDr. J. T., který uvedl, že krajský soud vycházel z tehdy konstantní judikatury soudů rozhodujících na úseku správního soudnictví. S poukazem na nález Ústavního soudu, který je znám dosud pouze z tisku, navrhl, aby obě rozhodnutí byla zrušena. Všichni vedlejší účastníci využili možnosti podle §28 odst. 2 zákona o Ústavním soudu a svého postavení v řízení se vzdali. Věc byla Ústavním soudem posouzena z hlediska její opodstatněnosti. Opodstatněností ústavní stížnosti je přitom v řízení před Ústavním soudem rozumět to, že rozhodnutí, které je stížností napadeno, porušilo základní práva a svobody stěžovatelů. Přezkoumáním skutkového stavu, předložených listinných důkazů a posouzením právního stavu došel Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je v tomto směru opodstatněná, neboť stěžovatelům se podařilo prokázat porušení jejich ústavně zaručených základních práv a svobod. Při posuzování věci se Ústavní soud řídil právním názorem, který již vyslovil v nálezu sp. zn. IV. ÚS 28/97 (Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu ČR, sv. 9, nález č. 115), kde konstatoval, že zákon o půdě je nepochybně ve vztahu k zákonu č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, předpisem speciálním. Každý z těchto zákonů však zavedl určitou proceduru uplatnění nároků, včetně odlišného určení lhůt k výzvě povinné osobě, aby věc vydala a také k uplatnění nároku u soudu nebo správního (pozemkového) úřadu. Z toho je zřejmé, že nepochybně může dojít, a v praxi také dochází, k tomu, že nárok, uplatněný podle jednoho restitučního zákona, se posléze ukáže být nárokem podle jiného z nich, a to povětšině v době, kdy lhůty k uplatnění nároků již uplynuly. Pokud tedy soud v řízení o žalobě oprávněné osoby dospěje k závěru, že uplatněný nárok by se neměl řídit zákonem č. 87/1991 Sb., ale právě zákonem o půdě, nezbývá mu, nežli řízení podle §104 odst. 1 o.s.ř. zastavit a věc postoupit příslušnému pozemkovému úřadu. Jiný postup možný není, neboť není dána pravomoc soudu - o věci se rozhoduje ve správním řízení a o opravném prostředku rozhoduje příslušný krajský soud ve správním soudnictví. Ústavní soud došel k závěru, že je nesporné, že nároky stěžovatelů postupem podle zákona o půdě musely být v daném případě uplatněny do 31. 1. 1993, s ohledem na §122 odst. 3 o.z. konkrétně do 1. 2. 1993. Došlo-li tedy v soudním řízení k zastavení řízení a postoupení věci pozemkovému úřadu až po tomto datu, nelze podle názoru Ústavního soudu hledat východisko jen v tom, že občanský soudní řád je předpisem procesním, zatímco zákon č. 229/1991 Sb. obsahuje jak úpravu hmotněprávní, tak i normy procesní. Řešení je naopak třeba hledat v logickém a gramatickém výkladu ustanovení §104 odst. 1 věty druhé o.s.ř. Zachovat lze nepochybně jen něco, co tu už bylo a co právě proto zachováno být také může. Jinak řečeno, zachovat nelze to, co má teprve nastat. Pokud tedy mají účinky podání návrhu zůstat zachovány, nezbývá, nežli na ně hledět jako na něco, co tu nutně muselo být už dříve. Opačný výklad postrádá logiku. Zachovanými účinky podaného návrhu lze tedy rozumět pouze to, že zde návrh je, takže se nemusí podávat nový a že se na tento návrh hledí tak, jako kdyby byl podán v den doručení žaloby soudu. Jiný smysl ustanovení §104 odst. 1 věta druhá o.s.ř. mít nemůže. Jiné řešení by ani nebylo spravedlivé, neboť mnohé lhůty mohou uplynout dříve, nežli se soud začne vůbec věcí zabývat. Kromě toho, platí-li v právním státě zásada, že soud zná právo, bylo by absurdní připustit, aby šlo k tíži těch, kteří se na něj v důvěře v tuto zásadu obrátili, to, že tento soud po mnohdy víceletém soudním řízení dospěje nakonec k závěru, že není pravomocný o věci rozhodnout. Ze všech výše uvedených důvodů rozhodl Ústavní soud tak, jak je ve výroku uvedeno, když dospěl k názoru, že postupem soudu bylo porušeno základní právo stěžovatelů zakotvené v čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny, které zaručuje každému domáhat se stanoveným způsobem svých práv u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu a současně právo obrátit se na soud, aby přezkoumal zákonnost rozhodnutí orgánu veřejné správy v případě, že tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím takového orgánu. Protože v projednávané věci trpí obě rozhodnutí napadená ústavní stížností stejnou vadou, bylo z důvodu procesní ekonomie rozhodnuto o zrušení jak rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 9. 9. 1997, čj. 10 Ca 281/97-19, tak rozhodnutí Okresního úřadu v Táboře pozemkového úřadu, ze dne 2. 7. 1997, čj. PÚPr/2442/97-Ri. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 8. 9. 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:2.US.473.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 473/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 119/15 SbNU 147
Populární název Zachování účinků podaného návrhu při zastavení občanského soudního řízení a postoupení věci správnímu orgánu
Datum rozhodnutí 8. 9. 1999
Datum vyhlášení 8. 9. 1999
Datum podání 16. 12. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Cepl Vojtěch
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 36 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 99/1963 Sb., §104 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
Věcný rejstřík lhůta/hmotněprávní
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-473-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 29986
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30