ECLI:CZ:US:2000:3.US.593.99
sp. zn. III. ÚS 593/99
Nález
Ústavní soud rozhodl, mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků, dne 13. července 2000 v senátě ve věci ústavní stížnosti Ing. J. F. ml., zastoupeného JUDr. M. S., advokátem, za účasti vedlejšího účastníka Finančního ředitelství v Brně, proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. září 1999, č. j. 29 Ca 32/99-31, o zastavení řízení o žalobě proti rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně ze dne 2. prosince 1998, č. j. 5961/98/FŘ/150, o výzvě k zaplacení daňového nedoplatku ručitelem, takto:
Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. září 1999, č. j.
29 Ca 32/99-31, se zrušuje.
Odůvodnění:
I.
Návrhem, doručeným osobně Ústavnímu soudu dne 2. prosince
1999, tj. ve lhůtě stanovené v §72 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb., ve znění pozdějších předpisů, se stěžovatel domáhá zrušení
usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. září 1999, č. j. 29 Ca
32/99-31, o zastavení řízení o žalobě proti rozhodnutí Finančního
ředitelství v Brně ze dne 2. prosince 1998, č. j. 5961/98/FŘ/150,
o zaplacení daňového nedoplatku. Uvedeným rozhodnutím soudu se
cítí být dotčen v základních právech a svobodách, plynoucích
z čl. 36 odst. 1 a 2, čl. 2 odst. 3 a čl. 4 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod (dále Listina).
Z obsahu spisu Krajského soudu v Brně sp. zn. 29 Ca 32/99,
jejž si Ústavní soud vyžádal, jakož i z příloh ústavní stížnosti,
bylo zjištěno následující:
Žalobou Krajskému soudu v Brně se stěžovatel domáhal zrušení
rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně ze dne 2. prosince 1998,
č. j. 5961/98/FŘ/150, kterým bylo zamítnuto jeho odvolání proti
rozhodnutí Finančního úřadu Brno-venkov ze dne 22. července 1998,
č. j. 93199/98/293940/2246 - výzvě k zaplacení daňového nedoplatku
ručitelem podle §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, jakož i zrušení
uvedeného rozhodnutí správního orgánu prvního stupně. V řízení
správním, jakož i v řízení soudním, stěžovatel namítal zejména tu
skutečnost, že v předmětném právním vztahu ručitelem není.
Krajský soud v Brně dne 1. září 1999 usnesením č. j. 29 Ca
32/99-31 řízení zastavil. Rozhodnutí odůvodnil tím, že řízení
o žalobě nemohlo proběhnout, neboť žalobou je napadeno rozhodnutí,
které se opírá o ustanovení §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb.,
jež upravuje sekundární povinnost k úhradě daňové povinnosti jiné
osobě než daňovému subjektu. Jedná se o ustanovení procesní
povahy, protože toto ustanovení samo o sobě nezakládá právní vztah
správce daně a ručitele. Formuluje pouze vztah ručení v daňovém
řízení jako subjektivní povinnost ručitele k zaplacení daňového
nedoplatku daňového dlužníka. Vydáním výzvy k zaplacení daňového
nedoplatku v náhradní lhůtě vzniká ručiteli povinnost uhradit
daňový dluh daňového subjektu v případě, že daňový dlužník, který
je primárním nositelem daňové povinnosti, svůj závazek vůči
správci daně včas nesplní. V daňovém řízení má ručení podpůrnou
funkci, je závislé na existenci hlavního závazku daňového
subjektu. Podle §244 odst. 3 o. s. ř. se rozhodnutími správních
orgánů rozumí rozhodnutí vydaná jimi ve správním řízení, jakož
i další rozhodnutí, která zakládají, mění nebo ruší oprávnění
a povinnosti fyzických nebo právnických osob. Podle §248 odst.
1 o. s. ř. soudy nepřezkoumávají rozhodnutí správních orgánů,
která nemají povahu rozhodnutí o právu či povinnosti fyzické nebo
právnické osoby a další rozhodnutí uvedená v §248 odst. 2
o. s. ř. Z přezkumné činnosti soudů jsou vyloučena mimo jiné
rozhodnutí správních orgánů předběžné, procesní nebo pořádkové
povahy. Procesní rozhodnutí jsou taková, která se nedotýkají přímo
práv účastníka, vyplývajících z práva hmotného, ale zasahují do
práv daných pro vlastní vedení řízení. V tomto smyslu je napadené
rozhodnutí rozhodnutím procesním, je proto z přezkumné činnosti
soudů vyloučeno.
Uvedené rozhodnutí krajského soudu o zastavení řízení napadl
navrhovatel ústavní stížností, v níž, jak již bylo konstatováno,
namítá porušení základních práv a svobod, plynoucích z čl. 2 odst.
3, čl. 4 odst. 1 a čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny. Poukazuje na
skutečnost, že výzva správce daně podle §57 odst. 5 zákona č.
337/1992 Sb. se dotýká přímo jeho práv a povinností, je
rozhodnutím v daňovém řízení, a proto je proti ní přípustný soudní
přezkum, ačkoliv obecně proti výzvám v daňovém řízení takovýto
přezkum přípustný není. V §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb. je
výslovně stanoveno, co pouze lze v tomto odvolání namítat, mimo
jiné tu skutečnost, že stěžovatel není ručitelem. A právě námitku,
že není ručitelem, vznesl navrhovatel ve všech procesních
prostředcích k ochraně práva, včetně správní žaloby. Soud se tedy
měl žalobou zabývat meritorně. Jestliže tak neučinil, porušil, dle
přesvědčení stěžovatele, jeho základní práva vpředu označená.
Na základě výzvy Ústavního soudu podle §42 odst. 4 a §76
odst. l zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
podal dne 6. března 2000 Krajský soud v Brně k předmětné ústavní
stížnosti vyjádření, v němž předseda senátu 29 Ca uvedl, že se při
svém rozhodování neodchýlil od zákonem stanoveného postupu
a odkázal na odůvodnění napadeného rozsudku. K tvrzenému zásahu do
ústavních práv stěžovatele soud konstatoval, že každý, kdo se
u soudu domáhá ochrany svého subjektivního práva, musí respektovat
zákonem stanovený způsob jeho ochrany, v tomto případě zákonnou
úpravu části páté, hlavy druhé, o. s. ř. Z ustanovení §248 odst.
2 písm. e) o. s. ř. plyne, že z přezkumné pravomoci soudu jsou
vyňata mimo jiné rozhodnutí procesní povahy. Podle ustanovení §250d odst. 3 o. s. ř. předseda senátu usnesením řízení zastaví,
jestliže žaloba směřuje proti rozhodnutí, jež nemůže být předmětem
přezkoumání soudem. Za těchto podmínek účastník řízení dospívá
k závěru, dle něhož jsou-li rozhodnutí správních orgánů procesní
povahy vyloučena zákonem z přezkumné pravomoci soudu, nelze
zastavení řízení o žalobě v dané věci považovat za odepření soudní
ochrany ve smyslu ústavně zaručených práv stěžovatele.
Z uvedených důvodů Krajský soud v Brně ve svém vyjádření navrhuje,
aby předmětná ústavní stížnost byla podle §43 odst. 2 písm. a)
zákona o Ústavním soudu jako zjevně neopodstatněná odmítnuta.
K výzvě Ústavního soudu dle §42 odst. 4 a §76 odst.
l zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, podal dne
27. dubna 2000 k předmětné ústavní stížnosti vyjádření i vedlejší
účastník - Finanční ředitelství v Brně. Poukazuje v něm zejména
na skutečnost, že Ústavnímu soudu byly podány rovněž ústavní
stížnosti dalších společníků obchodní společnosti F. a H., spol.
s r. o., obsahově shodné s ústavní stížností Ing. J. F. ml.,
přičemž o jedné z nich již bylo rozhodnuto nálezem sp. zn. III. ÚS
594/99, ve kterém Ústavní soud dospěl k závěru, že při extenzivním
výkladu pojmu procesní rozhodnutí by zůstal stěžovatel bez soudní
ochrany. Za těchto okolností vedlejší účastník výslovně prohlásil,
že se k obsahu ústavní stížnosti nevyjadřuje.
Dle ustanovení §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, může Ústavní soud se souhlasem účastníků od
ústního jednání upustit, nelze-li od něho očekávat další objasnění
věci. Vzhledem k tomu, že oba účastníci, tj. stěžovatel v podání
ze dne 2. června 2000 a účastník řízení v podání ze dne 14. dubna
2000, jakož i vedlejší účastník, a to v rámci svého vyjádření
k ústavní stížnosti ze dne 27. dubna 2000, vyjádřili svůj souhlas
s upuštěním od ústního jednání a dále vzhledem k tomu, že Ústavní
soud má za to, že od jednání nelze očekávat další objasnění věci,
bylo od ústního jednání v předmětné věci upuštěno.
II.
Hodnocení ústavnosti zásahu orgánu veřejné moci do základních
práv a svobod se skládá z několika komponentů (III. ÚS 102/94,
III. ÚS 114/94, III. ÚS 84/94, III. ÚS 142/98, III. ÚS 224/98
a další). Prvním je posouzení ústavnosti aplikovaného ustanovení
právního předpisu (což vyplývá z §68 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb., ve znění pozdějších předpisů). Dalšími komponenty jsou
hodnocení dodržení ústavních procesních práv, a konečně posouzení
ústavně konformní interpretace a aplikace hmotného práva.
V předmětné věci Ústavní soud neshledal důvod k posuzování
ústavnosti aplikovaného procesního práva, a to ustanovení §248
odst. 2 písm. e) o. s. ř.
Z pohledu ústavněprávního pak v dané věci za klíčovou otázku
považuje Ústavní soud posouzení ústavní konformity interpretace
a aplikace dotčených ustanovení občanského soudního řádu, a to
zejména z pohledu základního práva, plynoucího z čl. 36 odst. 2
Listiny.
Ústavní soud se k interpretaci základního práva na soudní
přezkum rozhodnutí orgánů veřejné správy v daném kontextu vyjádřil
zejména v nálezech ve věci sp. zn. III. ÚS 373/98 a III. ÚS
594/99. V návaznosti na právní názor vyjádřený v uvedených
rozhodnutích v posuzované věci Ústavní soud považuje za nezbytné
konstatovat následující:
Podle ustanovení §244 a dalších o. s. ř. přezkoumávají soudy
ve správním soudnictví zákonnost rozhodnutí orgánů veřejné správy.
Podle ustanovení §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb. se může
ručitel odvolat proti výzvě k plnění platební povinnosti.
V odvolání může namítat pouze skutečnost, že není ručitelem nebo
že ručení bylo uplatněno ve větším než zákonem stanoveném rozsahu
nebo že již bylo zaplaceno. Navrhovatel v předmětné věci ve svém
odvolání u Finančního ředitelství v Brně mimo jiné uvedl, že není
ručitelem, uplatnil tedy zákonný důvod pro odvolání. Jak již bylo
uvedeno, nadřízený správní orgán odvolání zamítl a následně
Krajský soud Brno (k podané žalobě na přezkum tohoto rozhodnutí)
řízení zastavil.
V případě rozhodnutí instančně vyššího správce daně jde vždy
o posouzení právních a skutkových okolností případu, které se
týkají postavení ručitele z hlediska namítaného ručení (případně
tvrzení, že ručitelem není). V rozhodnutí o povolení přezkumu musí
proto pečlivě zvážit dodržení zákonnosti rozhodnutí a zejména
i skutkový stav v podobě existence skutečností, které alespoň
naznačují, že ten, kdo je označen za ručitele, jím být nemusí.
Pokud by instančně vyšší správce daně nepřihlédl k porušení
právního předpisu, tedy podstatné vadě řízení, nebo k tomu, že
skutkové okolnosti alespoň nasvědčují tomu, že ten, kdo je označen
za ručitele, jím nemusí být, zůstal by při extenzívním výkladu
pojmu "procesní rozhodnutí" stěžovatel v tomto řízení bez soudní
ochrany, která je mu Listinou v čl. 36 odst. 1 a 2 zaručena.
Porušení základních práv a svobod takto spočívalo v neposkytnutí
soudní ochrany, když Krajský soud v Brně se přidržel výkladu pojmu
"procesní rozhodnutí" v rozsahu, který vedl k namítanému zásahu do
základních práv a svobod stěžovatele. Je věcí obecného soudu, aby
zvážil, zda ke zkrácení práv skutečně došlo a zda rozhodnutí
instančně vyššího správce daně skutečně odpovídá zákonu a zda
skutečně zde nejsou okolnosti, které by vedly k nesprávnému
označení ručitele.
Na základě výše uvedených skutečností proto Ústavnímu soudu
nezbylo, než ústavní stížností napadené usnesení Krajského soudu
v Brně ze dne 1. září 1999, č. j. 29 Ca 32/99-31, z důvodu
porušení čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny, zrušit [§82 odst. 1,
odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších
předpisů].
K stěžovatelem tvrzenému rozporu ústavní stížností napadeného
rozhodnutí Krajského soudu v Brně s čl. 2 odst. 3, čl. 4 odst. 1
Listiny Ústavní soud odkazuje na svou již konstantní judikaturu,
dle níž v případě uvedených ustanovení Listiny o úpravu
samostatných základních práv a svobod nejde: Ústavní soud v nálezu
ve věci vedené pod sp. zn. Pl. ÚS 12/94 čl. 4 odst. 1 Listiny
interpretoval v tom smyslu, že "toto ustanovení totiž neuvádí
samostatná jednotlivá základní práva, ale stanoví pouze nutnost
ukládat obecné povinnosti toliko na základě zákona při zachování
základních práv a svobod. Tohoto ustanovení se lze tedy domáhat
pouze v návaznosti na další ustanovení Listiny základních práv
a svobod, Ústavy nebo mezinárodních smluv ve smyslu čl. 10 Ústavy,
která obsahují konkrétní základní práva nebo svobody, k jejichž
porušení došlo." Shodné konstatování pak Ústavní soud vyslovil
i pro ustanovení čl. 2 odst. 3 Listiny a čl. 2 odst. 4 Ústavy
(nález sp. zn. III. ÚS 31/97). Tato ustanovení, zjevně inspirována
čl. 5 Deklarace práv člověka a občana z 26. srpna 1789, vymezujíc
v návaznosti na čl. 1 Listiny prostor svobodného jednání
jednotlivce, patří mezi ty ústavní normy, které v reakci na
zkušenosti totalitní minulosti stanovují principiální rámec vztahu
jednotlivce a státu.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 13. července 2000