ECLI:CZ:US:1996:4.US.35.96
sp. zn. IV. ÚS 35/96
Nález
Ústavní soud České republiky v senátě rozhodl ve věci ústavní stížnosti J.V., A.V. a L.P. proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 31. 10. 1995, č. j. 30 Ca 259/94-15, ve spojení s rozhodnutím Okresního úřadu v Prostějově, Okresního pozemkového úřadu, ze dne l9. 7. 1994, č. j. Pú/144/92/3/94-Hu-367, takto:
1. Rozsudek Krajského soudu v Brně sp. zn. 30 Ca 259/94, ze dne
31. 10. 1995, se z r u š u j e .
2. Rozhodnutí Okresního úřadu v Prostějově, okresního pozemkového
úřadu, ze dne 19. 7. 1994, č. j. PÚ/144/92/3/94-Hu-367, se
z r u š u j e.
Odůvodnění:
Dne 5. 2. 1996 byla Ústavnímu soudu doručena včas podaná
ústavní stížnost, která směřuje proti výše uvedeným rozhodnutím,
s tvrzením, že došlo k porušení ústavně zaručeného práva
vlastnického, jemuž soud neposkytl dostatečnou ochranu.
Z přiloženého rozhodnutí Krajského soudu v Brně Ústavní soud
zjistil, že tímto rozhodnutím bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního
úřadu Prostějov, Okresního pozemkového úřadu, o tom, že
stěžovatelé nejsou vlastníky ideální poloviny konkrétně uvedených
nemovitostí v katastrálním území O. Na základě předložených
dokladů správní orgán totiž konstatoval, že žadatelé o vydání
předmětného majetku nejsou oprávněnými osobami ve smyslu §4
zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, neboť
majetek nepřešel z původního vlastnictví manželů J. a A.V. do
vlastnictví státu či jiné právnické osoby způsobem uvedeným
v §6 tohoto zákona. Předmětné nemovitosti odkoupili manželé V. od
manželů B. a O.Š. na základě kupní smlouvy ze dne 3. 11. 1947.
Podle názoru pozemkového úřadu přešla část majetku na základě
výměru Krajského národního výboru v Olomouci ze dne 3. 5. 1949,
zn. 562-7/4-1949-IX/4, o konfiskaci zemědělského majetku B.Š., na
stát, a to v důsledku ustanovení §3 odst. 1 písm. a) dekretu
prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., o konfiskaci a urychleném
rozdělení zemědělského majetku Němců, Maďarů, jakož i zrádců
a nepřátel českého a slovenského národa. Podle §1 odst. 1 písm.
b) uvedeného dekretu tedy došlo k přechodu majetku na stát již
dnem účinnosti dekretu, tj. 23. 6. 1945.
Podle názoru krajského soudu, správní orgán posoudil věc po
právní stránce správně, když dospěl k závěru, že v důsledku
konfiskace zemědělského majetku B.Š. nedošlo k přechodu majetku
manželů V. na stát, neboť stát byl již vlastníkem od 23. 6. 1945,
tedy před uzavřením kupní smlouvy.
V ústavní stížnosti stěžovatelé uvádějí, že nabyli
nemovitosti v dobré víře na základě řádně uzavřené kupní smlouvy
a po splnění všech náležitostí. Podle jejich názoru žádný právní
předpis, včetně dekretu č. 12/1945 Sb. neuváděl, že úkony učiněné
osobami do doby prohlášení těchto osob za zrádce a nepřátele nebo
do zahájení takového řízení jsou právně neúčinné. Takové tvrzení
je totiž uvedeno v odůvodnění výměru Krajského národního výboru
v Olomouci ze dne 3. 5. 1949. Dále namítají, že vlastnictví
manželů V. právně i fakticky existovalo určitou dobu, aniž mohl
kdokoli předpokládat, že bývalý vlastník bude prohlášen za zrádce
a nepřítele a jeho majetek bude konfiskován. Jednoznačně tedy
došlo k zásahu do vlastnických práv manželů V. a k přechodu jejich
majetku na stát způsobem protiprávním, porušujícím obecně uznávaná
lidská práva a svobody. Stěžovatelé proto navrhují zrušení obou
napadených rozhodnutí.
Ve vyjádření k ústavní stížnosti, které podal jako účastník
řízení Krajský soud v Brně a které podepsal předseda senátu, se
uvádí, že napadené rozhodnutí neporušilo ústavně zaručené
vlastnické právo stěžovatelů, neboť jejich právní předchůdci
vlastnictví nenabyli právem, vzhledem k tomu, že prodávající
nebyla již vlastnicí kupní smlouvou převáděných nemovitostí. Proto
trvá na právním hodnocení věci v uvedeném rozhodnutí.
Vedlejší účastník, Okresní úřad Prostějov, Okresní pozemkový
úřad, uvedl, že při rozhodování dospěl k názoru, že předmětný
majetek do vlastnictví státu přešel na základě konfiskace podle
dekretu č. 12/1945 Sb., a to z původního vlastnictví B. Š.
a v tomto směru dále odkázal na odůvodnění svého rozhodnutí.
Ústavní soud si dále v souvislosti s opatřením podkladů pro
rozhodnutí vyžádal od Krajského soudu v Brně spis vedený pod sp.
zn. 30 Ca 259/94 a rovněž tak i příslušný spis od Okresního
pozemkového úřadu v Prostějově.
Ústavní soud zjistil, že jak správní orgán tak i soud
vycházely ze skutkového stavu, který byl v rámci dokazování řádně
zjištěn způsobem stanoveným příslušnými ustanoveními procesních
předpisů. Tuto skutečnost nezpochybnili ostatně ani stěžovatelé ve
svém opravném prostředku proti rozhodnutí správního orgánu.
Uvedli, že posouzení uvedeného případu je nesprávné, pokud se týká
právní stránky věci.
Právní problém, o který v projednávané věci jde, lze stručně
formulovat tak, zda občan, který od jiného občana koupil
nemovitost v dobré víře, může být ve svých právech dotčen tím, že
po účinnosti této koupě byla vyslovena konfiskace majetku
prodávajícího, a to ex lege ke dni účinnosti konfiskačního aktu,
v tomto případě dekretu č. 12/1945 Sb. Podle názoru Ústavního
soudu má pro řešení tohoto problému zásadní význam to, že ke
konfiskaci podle §1 odst. 1 dekretu č. 12/1945 Sb. nemohlo dojít
bez příslušného správního aktu, který prohlašoval určitou osobu za
zrádce či nepřítele. Bez tohoto správního rozhodnutí totiž nebylo
možno určit, která osoba pod ustanovení §1 odst. 1 zmíněného
dekretu vlastně spadá. Toto stanovisko je obsaženo již v několika
nálezech ÚS ČR (např. II. ÚS 124/93, IV. ÚS 89/94), výslovně pak
zejména v nálezu sp. zn. I. ÚS 59/93, publikovaném pod č. 22
Sbírky nálezů a usnesení ÚS ČR svazek 3. V tomto nálezu vyslovil
Ústavní soud, že pokud došlo k přechodu majetku na stát
konfiskací, lze uvažovat o jeho restituci jen tehdy, jestliže
příslušný správní orgán rozhodoval o splnění podmínek dekretu
(v tomto případě dekretu č. 108/1945 Sb.) až po 25. únoru 1948,
tedy v rozhodném období. Jinak řečeno, problém, zda k přechodu
vlastnictví došlo už ze zákona (dekretu), nebo až v souvislosti se
správním aktem, řeší tento nález jednoznačně ve prospěch názoru,
že k přechodu vlastnictví došlo až správním rozhodnutím. Jinak by
ostatně nikdy nemohlo dojít k přechodu vlastnictví v rozhodném
období, když všechny konfiskační předpisy bez výjimky nabyly
účinnosti dávno před 25. 2. 1948. Tento názor ostatně zastává
i současná judikatura obecných soudů (rozhodnutí publikovaná pod
č. 15 a 16/1994 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek). Z toho
pak vyplývá zcela logicky, že nemohlo-li ke konfiskaci dojít bez
příslušného správního aktu, pak majetek, který právní předchůdci
stěžovatelů nabyli smluvně v roce l947, nebyl v okamžiku nabytí
majetkem konfiskovaným, resp. naopak - v době konfiskace, tedy
v roce 1949, již nešlo o majetek zrádce nebo nepřítele, který by
podléhal režimu příslušného dekretu.
Pro podporu výše uvedeného názoru kupodivu svědčí
i judikatura soudů z let padesátých. Podle rozhodnutí
publikovaného pod č. 231/1949 tehdejší Sbírky rozhodnutí
Československých soudů nebylo možné např. povolit vklad
vlastnického práva na základě dřívější smlouvy, jestliže souhlas
příslušného orgánu státní správy k tomuto převodu nemovitosti byl
dán ohledně nemovitosti, která byla konfiskována podle dekretu č.
12/1945 Sb. Také podle rozhodnutí č. 34/1950 uvedené sbírky nelze
osobu, jejíž majetek byl konfiskován, žalovat o svolení vkladu
vlastnického práva k nemovitosti do pozemkové knihy vzhledem
k nedostatku její pasivní legitimace. Tyto závěry prohlásilo za
nadále použitelné i občanskoprávní kolegium bývalého Nejvyššího
soudu (Cpjf 79/81), když uvedlo, že k důsledkům konfiskace majetku
je třeba přihlížet při posuzování vlastnictví nemovitosti vždy,
a to i když později bylo vloženo v pozemkové knize vlastnické
právo jiné osobě (dodává se, že neprávem). Právě v onom "později"
spatřuje Ústavní soud klíč k řešení, neboť z toho vyplývá, že ani
judikatura tzv. socialistických soudů zřejmě nepochybovala o tom,
že bylo-li vloženo vlastnické právo někomu jinému před aktem
konfiskace, nemůže být vlastnictví zbaven. Vzhledem k tomu, že
v uvedené době platil pro převod nemovitých věcí intabulační
princip (§431 a §441 obecného zákoníku občanského), náležela věc
původnímu vlastníku až do okamžiku vkladu vlastnického práva
nového vlastníka. Až do okamžiku vkladu tedy bylo možné
rozhodnout, že původní vlastník byl zrádcem či nepřítelem českého
nebo slovenského lidu, a potom (tedy později) nebylo již možné
vklad povolit. Byl-li ovšem vklad proveden, pak v době vydání
správního aktu byl již vlastníkem někdo jiný.
Poslední, nikoli však nejméně podstatný, důvod pro řešení
právního problému projednávané věci spatřuje Ústavní soud v obecné
logické konstrukci, která vychází z toho, že definičním znakem
vlastnictví je jeho exkluzivita. K jedné a téže věci tedy nemůže
mít vlastnické právo více osob, nejde-li o spoluvlastnictví.
Nemůže tedy být současně stát vlastníkem ze zákona a občan ze
smlouvy. Není-li taková situace možná, přičemž musí existovat
řešení, pak je nutno přistoupit na názor, který je ve výše
citovaných judikátech spíše zastřen, tedy že prioritu musí mít
nikoli právo, které vzniklo ex lege, ale to, které vzniklo první.
Ústavní soud si je vědom toho, že řešení sporných právních
otázek, zaujímání stanovisek a sjednocování judikatury ve správním
soudnictví by mělo náležet soudu, který by byl vrcholem soustavy
tohoto soudnictví, nejspíše tedy Ústavou předpokládanému
Nejvyššímu správnímu soudu. Při neexistenci takového soudního
orgánu však Ústavnímu soudu nezbývá, než aby v odůvodněných
případech, za který považuje i případ tento, takový orgán svým
rozhodnutím nahradil. Mimo jiné i z toho důvodu, že považuje za
neúnosné, aby se soudní praxe demokratického právního státu
stavěla k vlastníkům či restituentům nepříznivěji, nežli
judikatura nejtotalitnějšího období.
Ze všech výše uvedených důvodů považuje Ústavní soud právní
názor vyslovený v rozsudku Krajského soudu v Brně a tedy i názor
pozemkového úřadu, který tento rozsudek potvrzuje, za odporující
principům právního státu a tím i rozporný s čl. 90 a čl. 95 odst.
1 Ústavy.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 12. září l996