ECLI:CZ:NSS:2005:6.AFS.34.2003
ORIGINÁL č. j. 6 Afs 34/2003 - 155
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Milady
Tomkové a soudců JUDr. Bohuslava Hnízdila a JUDr. Brigity Chrastilové v právní věci
žalobce: Ing. J. V., zastoupen JUDr. Olenou Cvetlerovou, advokátkou, se sídlem Praha 5,
Ke Klimentce 42, proti žalovanému: Finanční ředitelství pro hlavní město Prahu, se
sídlem Praha 1, Štěpánská 28, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského
soudu v Praze č. j. 38 Ca 24/2000 - 66 ze dne 25. 7. 2003,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá.
II. Žalovanému se náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti ne př i zná vá .
Odůvodnění:
Žalobce (dále jen „stěžovatel“) napadá kasační stížností rozsudek Městského soudu
v Praze č. j. 38 Ca 24/2000 - 66 ze dne 25. 7. 2003, kterým byla zamítnuta jeho žaloba
proti rozhodnutí žalovaného č. j. FŘ - 3267/1/99 ze dne 2. 9. 1999, jímž bylo zamítnuto
stěžovatelovo odvolání proti předchozímu rozhodnutí Finančního úřadu pro Praha 2 -
dodatečnému platebnímu výměru na daň z příjmu fyzických osob za rok 1995
č. j. 101929/98/002911/5212 ze dne 24. 8. 1998.
Stěžovatel uplatňuje kasační důvody podávané z §103 odst. 1 písm. a) zákona
č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jen „s. ř. s.“); namítá nesprávné posouzení
právní otázky postupu žalovaného a správního orgánu I. stupně, jehož důsledkem
je nezákonnost, z §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s., když namítá vady řízení před žalovaným,
pro které mělo být jeho rozhodnutí soudem v předcházejícím řízení zrušeno, a z §103 odst. 1
písm. d) s. ř. s., když tvrdí nepřezkoumatelnost napadeného rozsudku.
Pokud jde o konkrétní stěžovatelova tvrzení, pak stěžovatel předně prohlašuje,
že důvody jeho kasační stížnosti jsou tytéž, jako byly důvody žaloby, s výjimkou námitky
neplatnosti plné moci udělené D. V. Stěžovatel tak za základní důvod kasační stížnosti
považuje neukončení kontroly z důvodu nepodepsání zprávy o kontrole řádně zmocněnou
osobou. Městský soud v Praze dle stěžovatele považuje obě plné moci udělené jak D. V., tak
B. D. za plné moci platné a generální. Tím ovšem uznává, že po určitou dobu daňového
řízení, konkrétně od 21. 5. 1998 do 28. 5. 1998, měl stěžovatel dvě řádné zmocněnkyně
najednou, což je v rozporu s §10 odst. 3 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), podle něhož smí daňový subjekt být v daňovém
řízení ve stejné věci zastoupen pouze jedním zmocněncem. Žalovaný tak měl plnou moc,
udělenou B. D., odmítnout a vrátit ji zmocniteli s tím, že je nepřípustné zmocnit v téže věci
další osobu s poučením, že musí nejprve plnou moc udělenou D. V. odvolat či zastoupení
jinak ukončit. S B. D. tak neměl vůbec jednat, místo toho však začal bez ukončení zmocnění
D. V. komunikovat s B. D., takže vše, co bylo doručováno B. D., jakoby doručeno nebylo.
Městský soud v Praze tedy připustil možnost souběžné existence dvou platných plných mocí
pro dvě zmocněnkyně jednoho daňového subjektu v jednom daňovém řízení - tedy v jedné
věci.
Další nesprávné posouzení právní otázky stěžovatel spatřuje v tom, že Městský soud
v Praze neshledal pochybení v takovém postupu, kdy správce daně své rozhodnutí stěžovateli
vůbec nedoručil; soud dospěl k nesprávnému závěru, že i když na doručence chybí podpis
stěžovatele, má se za to, že mu doručeno bylo, protože podal odvolání k žalovanému.
Stěžovatel dále namítá, že ač má každý daňový subjekt právo nahlédnout do spisu
s výjimkami tam uvedenými, stěžovateli bylo takové právo upřeno. Stěžovatel se domáhal
nahlédnutí do zprávy o kontrole, ale nebyl mu předložen originál této zprávy, ale opis
bez podpisu kompetentní osoby. Stěžovatel tak nebyl seznámen se základním dokumentem;
předložení opisu bez náležitostí, tj. razítka a podpisu odpovědné osoby, není totéž,
co seznámení se se zprávou o kontrole. Nepředložení originálu zprávy o kontrole s řádnými
podpisy a razítkem je tedy porušením stěžovatelových práv vyplývajících z §23 odst. 1 a 3
zákona.
Stěžovatel dále tvrdí, že v napadeném rozsudku není vysvětleno, proč měl stěžovatel
právo námitek proti zprávě o kontrole, která byla již více než rok ukončena. Konstatování této
skutečnosti bez vysvětlení a návaznosti na spisový materiál je nepřezkoumatelné.
Samostatným bodem kasační stížnosti je stěžovatelova námitka proti použití pomůcek.
Přestože předložené podklady s dalším dokazováním by dle stěžovatele vedly k možnosti
stanovit výši daně dokazováním, správce daně nedůvodně použil pomůcek. Městský soud
v Praze v rozsudku uvádí, že nebyly předloženy důkazy ke stanovení skutečné výše příjmů,
nebyla určena vstupní cena Hotelu V., a proto bylo pomůcek použito oprávněně. Obsah
správního spisu však tomuto závěru soudu neodpovídá - z dodaných dokladů je zřejmé,
že výši příjmů bylo možno sestavit a tedy i daň stanovit dokazováním, není pravdou,
že by nebyly předloženy žádné či téměř žádné doklady. Tržby v hotovosti se vykazují
podle peněz, tedy opačně, než je uvedeno v napadeném rozsudku, a to tak, že se sečtou peníze
z tržeb a na celkovou sumu se vystaví pokladní příjmový doklad, a to denně. Účetní,
která u stěžovatele pracovala, avšak nikoli v místě, kde k tržbám dochází, nemohla vědět,
zda a jak stěžovatel příslušný den spočítal peníze z tržby. Nemohla tedy vědět, na jakém
základě je pokladní příjmový doklad vystaven. Stěžovatel kromě toho nikdy neuvedl,
že marže je 300%. Pokud se správci daně dostalo takové informace, měl povinnost
si ji prověřit ve smyslu zásady materiální pravdy. Pokud jde o nemovitost „Hotel V.“, pro
správce daně dle stěžovatele nebylo problémem zjistit její cenu v době nabytí prostřednictvím
vyměřené daně darovací, neboť nemovitost stěžovatel nabyl darem. Vstupní cena by tak byla
lehce zjistitelná, pokud by stěžovatel byl vyzván k doložení konkrétních podkladů. Stěžovatel
prováděl odpisy správně, a sice ze vstupní ceny, kterou je cena hotelu v době nabytí plus
hodnota technického zhodnocení, jehož výše je patrna z faktur, které stěžovatel uhradil za
opravy a úpravy nemovitosti a za instalaci zařizovacích předmětů spojených pevně
s nemovitostí. Namísto toho, aby správce daně provedl dokazování, konstatoval
neprokazatelnost výše vstupní ceny majetku.
Ze shora uvedených důvodů stěžovatel navrhuje, aby Nejvyšší správní soud napadený
rozsudek Městského soudu v Praze zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Kromě toho
stěžovatel navrhuje, aby podané kasační stížnosti byl přiznán odkladný účinek.
Žalovaný ve svém vyjádření důvodnost kasační stížnosti popírá. Poukazuje
na skutečnost, že zatímco stěžovatel v žalobě zpochybňoval daňovou kontrolu, její ukončení,
projednání a podepsání zprávy o kontrole, přičemž namítal neplatnost plných mocí
k zastupování při daňové kontrole udělených D. V. a B. D. a uváděl, že správce daně
postupoval nesprávně, když jednal s osobami, které nebyly řádně zmocněny, v kasační
stížnosti naopak akceptuje a uznává plnou moc udělenou D. V. a tvrdí, že správce daně
souběžně jednal se dvěma stěžovatelovými zástupci. Věcně k této námitce žalovaný uvádí, že
v daňovém řízení zastupoval stěžovatele vždy jen jeden zmocněný zástupce. Obě plné moci
byly posouzeny jako neomezené, přitom s B. D. začal správce daně jednat poté, kdy obdržel
plnou moc, tj. od 21. 5. 1998, a nejednal nadále již s D. V.
Ke stěžovatelově námitce nedostatku doručení rozhodnutí správce daně pak žalovaný
uvádí, že původně bylo rozhodnutí zasíláno na adresu stěžovatele „K. 47, P. 2“. Na zásilce
bylo pracovníkem pošty označeno, že se adresát odstěhoval. Proto bylo rozhodnutí doručeno
podle §17 odst. 2 zákona do provozovny stěžovatele na adresu „Hotel V., N. H. 60, P. 5“.
Tvrzení stěžovatele, že mu rozhodnutí nebylo doručeno, vyvrací skutečnost, že se proti němu
v zákonné lhůtě odvolal.
Námitka stěžovatele směřující do nemožnosti shlédnout originál zprávy o kontrole
opatřené řádnými podpisy a razítkem jde dle žalovaného nad rámec žalobních bodů,
jak je stěžovatel v žalobě vymezil. Kromě toho zpráva o daňové kontrole a protokol
o projednání zprávy o daňové kontrole byly podepsány zmocněným zástupcem stěžovatele
a jejich originály opatřené podpisy odpovědných osob byly předány zástupci stěžovatele.
Z tohoto důvodu do nich nemohl stěžovatel nahlédnout u správce daně. Originály těchto listin
byly řádně podepsány a absence razítka na těchto listinách není vadou.
Pokud jde o zpochybnění oprávněnosti doměření daňové povinnosti podle pomůcek,
žalovaný je nepovažuje za důvodné. Názor, že správce daně mohl sám stanovit vstupní cenu
nemovitosti na základě daně darovací, doplnil stěžovatel až v kasační stížnosti a z písemností,
které jsou součástí správního spisu, vyplývá, že stěžovatel neprokázal skutečnosti,
k jejichž průkazu byl správcem daně vyzván a hodnověrným způsobem nedoložil
a neprokázal výši příjmů, uvedených v daňovém přiznání. Na výzvu správce daně nepředložil
doklady o platbách v hotovosti za ubytování, knihu hostů, procentní obsazení ubytovacího
zařízení ani vnitřní předpis o způsobu poskytování individuálních slev z cen ubytování
v návaznosti na prvotní doklady. Stěžovatel ani jiným hodnověrným způsobem neprokázal
správnost výše příjmů z ubytování, zahrnutých do celkových příjmů z podnikání, které uvedl
v daňovém přiznání. Ani na opakované výzvy stěžovatel nepředložil doklady o vstupní ceně
hotelu, které byly podkladem pro výpočet odpisů. Z §16 odst. 2 písm. c) a §31 odst. 9
zákona vyplývá, že důkazní břemeno leží na stěžovateli, nikoli na správci daně. Zákon
nepřipouští, aby správce daně suploval povinnosti daňových subjektů a prokazoval
skutečnosti, které jsou ze zákona povinny prokazovat tyto subjekty.
Ze shora uvedených důvodů proto žalovaný navrhuje kasační stížnost jako
nedůvodnou zamítnout.
Z obsahu správního spisu vedeného společně pro právní věci zdejšího soudu
6 Afs 32/2003, 6 Afs 33/2003 a 6 Afs 34/2003 Nejvyšší správní soud zejména zjistil,
že Finanční úřad pro Prahu 2 vydal dne 24. 8. 1998 dodatečný platební výměr na daň z příjmu
fyzických osob za rok 1995, proti kterému se stěžovatel odvolal. Dodatečně vyměřená daň
činila 2 213 663 Kč. Jeho odvolání pak žalovaný rozhodnutím ze dne 2. 9. 1999 zamítl.
Žalovaný poukázal na §10 odst. 3 zákona a dospěl k závěru, že daňová kontrola byla
zahájena a ukončena řádně za přítomnosti oprávněné osoby, s níž správce daně zprávu
o daňové kontrole projednal. Podle žalovaného stěžovatel nesplnil při dokazování jím
uváděných skutečností svoji zákonnou povinnost, takže nebylo možno daňovou povinnost
stanovit dokazováním. Proto správce daně stanovil daň za použití pomůcek. Z obsahu listin
založených ve spise, zejména protokolů o ústním jednání pořízených v průběhu řízení a výzev
učiněných vůči stěžovateli správcem daně, vyplývá, že u stěžovatele probíhala mimo jiné
kontrola daně z příjmu fyzických osob za roky 1993, 1994 a 1995. Dne 24. 2. 1998 stěžovatel
předložil plnou moc D. V., peněžní deník, karty HIM, pokladní a bankovní doklady, přijaté a
vydané faktury, knihu tržeb Hotelu V. (to vše vážící se k roku 1993) a mzdovou evidenci za
roky 1993 a 1994. V průběhu ústního jednání bylo mimo jiné konstatováno, že příjmy a
výdaje uvedené v předloženém peněžním deníku za rok 1993 nesouhlasí s údaji v daňovém
přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 1993. V peněžním deníku údajně absentovaly
příjmy z rekreačního střediska v Ch. Správce daně téhož dne stěžovatele vyzval k doložení
podkladů, zejména kupních smluv na rekreační středisko v Ch., na byt a garáž v N. B., a
k doložení vstupní ceny Hotelu V. Stěžovatel následně dne 27. 2. 1998 požádal o prodloužení
osmidenní lhůty k jejich předložení. Dne 11. 3. 1998 proběhlo další ústní jednání, jehož
předmětem bylo pokračování daňové kontroly, na němž byly mimo jiné předloženy další
účetní doklady, dohody o provedení práce, uzávěrkové operace za rok 1993, kupní smlouva
na rekreační středisko v Ch., darovací smlouva na budovu a pozemek N. H., smlouva o
smlouvě budoucí kupní týkající se bytu a její dodatek, nájemní smlouva na byt v N. B.,
smlouva o smlouvě budoucí na garáž tamtéž a potvrzení o úhradě kupní ceny bytu a garáže.
Kromě toho bylo předloženo stěžovatelovo „Prohlášení poplatníka“ za zaměstnance za rok
1994. Bylo konstatováno, že v peněžním deníku za rok 1993 není u příjmů rozepsán základ
daně a daň z přidané hodnoty. D. V., která stěžovatele zastupovala, uvedla, že „... v roce 1993
byla stanovena marže
takto:restaurace 300%, nápoje 200 - 300%, cigarety 80%, ubytování -
individuální, poskytované slevy u stálých hostů“. Bylo ujednáno předložení výpisu z katastru
nemovitostí ohledně bytu a garáže v N. B. a znaleckého posudku na „Hotel V.“. Dne
13. 3. 1998 byl stěžovatel vyzván mimo jiné k předložení řádně vedeného peněžního deníku
za rok 1993, evidence zásob, iventarizačních soupisů, knihy hostů s uvedením čísla pokoje
a doby pobytu, vnitřního předpisu o poskytování slev z ubytování, kalkulace cen, jídelních
a nápojových lístků a dokladů o platbách v hotovosti za ubytování v roce 1993. Na dalším
ústním jednání konaném dne 26. 3. 1998 byly konstatovány nesrovnalosti v účtování daně
z přidané hodnoty a ohledně denních tržeb v hotovosti bylo zástupkyní stěžovatele uvedeno,
že ty byly evidovány účetní „... na základě podkladů (ne peněz) předaných majitelem ...“.
Dále byl předložen znalecký posudek a výpis z katastru nemovitostí na „Hotel V.“. Téhož dne
byl stěžovatel vyzván mimo jiné k předložení dokladu o hodnotě daru ve výši 8000 Kč, o
využití bytu v N. B. ke kancelářským účelům, vnitřního předpisu o poskytování slev v
„Hotelu V.“, knihy hostů a k doložení plateb v hotovosti za ubytování. Dne 6. 4. 1998 na
dalším ústním jednání bylo mimo jiné konstatováno, že „... do 6. 4. 98 nebyly předloženy
doklady o vstupní ceně Hotelu V. pro odpis do výdajů ...“, a že dosud nebyl předložen řádně
vedený peněžní deník za rok 1993 a 1994, kniha hostů za rok 1993 a 1994, doklady o platbách
v hotovosti za ubytování a procentní obsazenost ubytovacího zařízení, knihy jízd automobilů
Mercedes a Opel za roky 1993, 1994 a 1995. Ohledně roku 1995 bylo konstatováno, že
výdaje nesouhlasí s daňovým přiznáním. Na dalších jednáních konaných ve dnech 14. 4. 1998
a 20. 4. 1998 byla část požadovaných dokladů předložena, při projednání zprávy o daňové
kontrole daně z příjmů fyzických osob za rok 1993, 1994 a 1995 dne 28. 5. 1998 bylo
konstatováno, že nebyly předloženy všechny požadované doklady, že tedy nebylo možno
stanovit daňovou povinnost dokazováním a že správce daně je oprávněn stanovit daňovou
povinnost za použití pomůcek.
Pokud jde o obsah soudního spisu, z něj pak Nejvyšší správní soud zjistil,
že rozhodnutí žalovaného ze dne 2. 9. 1999 napadl stěžovatel dne 4. 11. 1999 žalobou,
v níž namítal, že daňová kontrola nebyla řádně ukončena, zpráva o kontrole s ním nebyla
projednána a nebyla jím podepsána. Nebyla-li ukončena daňová kontrola, je vydání
dodatečného platebního výměru předčasné. Plná moc udělená B. D., která podepisovala
zprávu o kontrole, postrádá datum, a proto je absolutně neplatná. Neplatná je i plná moc
udělená D. V. Kromě toho stěžovatel namítal nedůvodnost použití pomůcek pro stanovení
daně. Stěžovateli nebyly výzvy doručovány, ty byly doručovány pouze účetním bez platných
plných mocí. Správce daně mohl navíc výši daně ověřit dokazováním, mohl si opatřit
chybějící znalecký posudek o ceně nemovitosti. Znalecké posudky existovaly, ale stěžovatel
k jejich předložení nebyl vyzván. Podáním ze dne 17. 12. 1999 stěžovatel žalobu doplnil,
v části žalobní důvody zopakoval, v části pak uvedl další žalobní body, těmi se však Městský
soud v Praze nezabýval, neboť byly uplatněny po lhůtě pro podání žaloby samotné.
Městský soud v Praze tak dospěl k závěru, že daňová kontrola byla řádně ukončena.
Správce daně jednal do 21. 5. 1998 s D. V. a po tomto datu, kdy byla předložena plná moc
stěžovatele B. D., s B. D. Neuvedení data na plné moci neznamená její neplatnost. Pokud jde
o splnění podmínek pro doměření daně podle pomůcek, ty podle Městského soudu v Praze
splněny byly. Stěžovatel přes výzvy správce daně řádně nedoložil nejen vstupní cenu hotelu,
z níž uplatňoval odpisy, ale zejména neunesl důkazní břemeno ohledně výše příjmů tak, jak je
vykázal v daňovém přiznání. Vzhledem k nepředložení dokladů prokazujících výši
skutečných příjmů stěžovatele v předmětném zdaňovacím období, nemohl správce daně tento
údaj uvedený v daňovém přiznání prověřit dokazováním, a protože od tohoto údaje se odvíjí
stanovení výsledné daňové povinnosti, nemohla být ani tato stanovena dokazováním a
správce daně musel přistoupit k doměření daně z příjmů podle pomůcek. Městský soud
v Praze se v napadeném rozsudku rovněž zabýval doručováním rozhodnutí v I. stupni
daňového řízení a dospěl k závěru, že ani v této otázce žalovaný nepochybil. Městský soud
v Praze na základě shora uvedených závěrů žalobu zamítl. Rozsudek o zamítnutí žaloby byl
stěžovateli doručen dne 22. 9. 2003 a ten jej napadl kasační stížností.
Kasační stížnost byla podána včas (§106 odst. 2 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád
správní - dále jen „s. ř. s.“) osobou oprávněnou, neboť stěžovatel byl účastníkem řízení,
z něhož napadený rozsudek Městského soudu v Praze vzešel (§102 s. ř. s.). Kasační stížnost
lze podat z některého z důvodů, které jsou taxativně uvedeny v §103 odst. 1 s. ř. s. Stěžovatel
v kasační stížnosti namítá kasační důvody podávané z §103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř. s.
a jeho kasační stížnost je přípustná.
Nejvyšší správní soud tedy napadený rozsudek v mezích řádně a včas uplatněných
kasačních důvodů přezkoumal a dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná.
Nejprve Nejvyšší správní soud považuje za účelné předeslat, že kasační stížnost
představuje opravný prostředek ve správním soudnictví, jenž může směřovat pouze vůči
pravomocnému rozhodnutí příslušného krajského soudu (v tomto případě Městského soudu
v Praze), které je pak zkoumáno, jak již z názvu tohoto opravného prostředku vyplývá,
na principu kasace. V kasační stížnosti proto nelze uvádět důvody, kterými stěžovatel
ve skutečnosti napadá rozhodnutí správního orgánu, pokud je neuplatnil již v soudním řízení,
ve kterém bylo vydáno rozhodnutí, které je nyní kasační stížností napadáno, tj. pokud tvrzení
obsažená v kasační stížnosti ve skutečnosti nesměřují proti způsobu, jakým se soud
v předchozím řízení vypořádal s řádně uplatněnými námitkami proti postupu správního
orgánu. Řádně uplatněnými námitkami u krajského soudu proti postupu správního orgánu
jsou pak taková tvrzení, která nalézají svoji oporu ve včas uplatněných žalobních bodech. Je-li
třeba podat kasační stížnost obsahující kasační důvody ve lhůtě dvou týdnů po doručení
rozhodnutí, proti kterému směřuje (§106 odst. 2 s. ř. s.), pak v řízení o kasační stížnosti
se uplatňuje princip koncentrace. Nejvyšší správní soud se tak při níže podaných úvahách
mohl navíc zabýval toliko těmi tvrzeními, kterými byly ve lhůtě podle §106 odst. 2 s. ř. s.
vymezeny kasační důvody. Další podání stěžovatele, která původní kasační důvody po lhůtě
vyplývající z §106 odst. 2 s. ř. s. rozšiřují, Nejvyšší správní soud nemůže akceptovat,
a tedy k podáním stěžovatele došlým ve dnech 1. 9. 2004, 20. 12. 2004 a 21. 12. 2004
obsahově souhrnně k právním věcem vedeným pod sp. zn. 6 Afs 32/2003, 6 Afs 33/2003
a 6 Afs 34/2003, v nichž stěžovatel s poukazem na rozhodnutí Ústavního soudu a Nejvyššího
správního soudu doplňuje svoji argumentaci obsaženou v kasační stížnosti o další výhrady
k postupu Městského soudu v Praze a žalovaného, Nejvyšší správní soud nad rámec
vymezený kasačními důvody nemohl přihlížet.
Stěžovatel svoji kasační stížnost uvádí tvrzením, že důvody, pro které kasační stížnost
podává, jsou tytéž, jako byly důvody žaloby, s výjimkou námitky neplatnosti plné moci
udělené D. V. Zatímco tedy v řízení o žalobě brojil proti rozhodnutí žalovaného tvrzením, že
plné moci pro zastupování při daňové kontrole udělené D. V. a B. D. nejsou platné, přitom
uváděl konkrétní důvody neplatností těchto plných mocí, a žalobní důvod, jímž byl podle §75
odst. 2 s. ř. s. vymezen rozsah přezkumné činnosti Městského soudu v Praze, spočíval v tom,
že správce daně jednal coby se zástupci stěžovatele s osobami, z nichž ani jedna nebyla
stěžovatelem k takovému jednání zmocněna, v kasační stížnosti nyní odlišně od řízení před
Městským soudem v Praze tvrdí, že plná moc udělená D. V. je platnou plnou mocí, a nyní
uplatněný kasační důvod pak spočívá dle stěžovatele v tom, že správce daně jednal souběžně
se dvěma stěžovatelovými zástupci. Obě stěžovatelova tvrzení tak sice věcně souvisejí
s otázkou zmocněných osob a týkají se údajně nesprávného postupu správce daně při jednání
s nimi, avšak zatímco v žalobě stěžovatel spatřoval pochybení v tom, že bylo jednáno
s osobami, se kterými jednáno být nemělo, neboť ani jedna z těchto osob, tj. ani B. D., ani D.
V., k takovému jednání jménem stěžovatele nebyla zmocněna, nyní je spatřováno pochybení
v tom, že správce daně jednal s B. D., ač měl nadále i po předložení stěžovatelovy plné moci
této osobě, k němuž došlo dne 21. 5. 1998, jednat nadále s D. V.; podle stěžovatele bylo
zapotřebí „... plnou moc, udělenou B. D., odmítnout a vrátit ji zmocniteli s tím, že je
nepřípustné zmocnit v téže věci další osobu ...“. Vymezil-li stěžovatel rozsah soudního
přezkumu tak, že Městský soud v Praze byl povinen vyřešit otázku platnosti a rozsahu obou
zmocnění, jež byla dle tvrzení stěžovatele neplatnými a v jejichž případě nešlo ve skutečnosti
o zmocnění k zastupování v daňovém řízení, a poté, kdy po posouzení této otázky bylo tvrzení
neplatnosti obou plných mocí shledáno nedůvodným a kdy byly obě plné moci shledány
generálními, považuje stěžovatel za vadu daňového řízení skutečnost, že správce daně jednal
v rozporu s §10 odst. 3 zákona se dvěma zmocněnci souběžně, dospívá Nejvyšší správní soud
k závěru, že se kasační stížnost opírá v této námitce o jiný důvod, než byl uplatněn v řízení
před Městským soudem v Praze, přitom ty závěry soudu, k nimž dospěl na základě
uplatněného žalobního důvodu mířícího na jednání správce daně s osobami, jež k zastupování
stěžovatele nebyly zmocněny, nejsou nyní stěžovatelem zpochybňovány. Podle §104 odst. 4
s. ř. s. není kasační stížnost přípustná mimo jiné tehdy, opírá-li se o důvody, které stěžovatel
neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl.
Namítá-li tedy stěžovatel nyní skutečnost, že správce daně jednal se dvěma stěžovatelovými
zástupci současně, nic mu nebránilo, aby tuto námitku uplatnil již v řízení před Městským
soudem v Praze. Za tohoto stavu je tedy v této námitce kasační stížnost nepřípustnou a
Nejvyšší správní soud se tedy kasační stížností v této části nemohl zabývat.
Pokud jde o další stěžovatelovu námitku, podle níž bylo stěžovateli v průběhu
daňového řízení upřeno právo nahlédnout do spisu, neboť stěžovateli nebyl předložen originál
zprávy o daňové kontrole, ale pouze opis bez podpisu kompetentní osoby, ani ta neodpovídá
žádné z námitek, které byly stěžovatelem uplatněny v řízení před Městským soudem v Praze,
ač jejímu uplatnění stěžovateli nic nebránilo. Za tohoto stavu je tedy i v této námitce kasační
stížnost podle §104 odst. 4 s. ř. s. nepřípustnou a Nejvyšší správní soud se tedy kasační
stížností ani v této části nemohl zabývat.
Namítá-li dále stěžovatel nedostatek doručení rozhodnutí správce daně vydaného
v I. stupni daňového řízení, pak při posouzení přípustnosti této námitky podle pravidel
podávaných z §104 odst. 4 s. ř. s. jde Nejvyšší správní soud až na samu hranici příznivosti
posouzení pro stěžovatele. Žaloba byla totiž podána proti třem rozhodnutím žalovaného
současně a nedostatek doručení je tvrzen na druhé straně žaloby v odstavci, který je nadepsán
textem „K bodu 1:“ (aniž by žaloba obsahovala obdobný nadpis ohledně jiných „bodů“).
„Bodem 1“ tak může být jedině tvrzení stěžovatele na první straně žaloby, v němž stěžovatel
uváděl, že žalovaný zamítl odvolání proti dodatečnému platebnímu výměru za rok 1993
č. j. 980000962, čemuž by odpovídal i výslovný odkaz na nesprávnost doručení výhradně
tohoto platebního výměru na druhé straně žaloby v odstavci nadepsaném „K bodu 1:“.
Za situace, kdy žaloba směřovala proti třem rozhodnutím žalovaného současně (až následně
došlo k vyloučení přezkumu zbylých dvou rozhodnutí žalovaného k samostatnému soudnímu
řízení usnesením č. j. 38 Ca 410/99 - 13 ze dne 3. 1. 2000) a kdy jednotlivé námitky byly
uplatněny společně vůči všem rozhodnutím žalovaného, Městský soud v Praze se zabýval
i námitkou nedostatku doručení i ve vztahu k řízení, jež předcházelo vydání rozhodnutí
žalovaného, které bylo přezkoumáno v soudním řízení ukončeným vydáním nyní napadeného
rozsudku, a je tak důvodu se touto námitkou zabývat i nyní v řízení o kasační stížnosti,
kde již byla uplatněna jako kasační bod, jak Nejvyšší správní soud z obsahu kasační stížnosti,
byť ne zcela přehledného, dovozuje. Tuto námitku však Nejvyšší správní soud neshledává
důvodnou. Podle §17 odst. 2 zákona se doručuje v bytě, provozovně, obchodní místnosti,
kanceláři a nebo pracovním místě, kde se osoba, jíž má být doručeno, zdržuje. Ze správního
spisu vyplývá, že dodatečný platební výměr č. 980001208 (rozhodnutí Finančního úřadu
pro Prahu 2 č. j. 101929/98/002911/5212 ze dne 24. 8. 1998) byl stěžovateli doručován
do vlastních rukou na adresu „Hotelu V.“, tj. N. H. 60, P. 5. Ustanovení §17 odst. 2 zákona,
které určuje pravidla pro doručování, i když připouští rozličná místa, kam může být doručeno,
předpokládá, že bude na některém z míst podávaných v §17 odst. 2 větě první zákona
doručeno skutečně adresátovi. Doručenka, která se vrátila, je přitom opatřena podpisem
stěžovatele a datem doručení „31. 8. 1998“. Doručení tedy proběhlo zákonem předvídaným
způsobem, ke shodnému závěru přitom dospěl i Městský soud v Praze. Z těchto důvodů tedy
této námitce obsažené v kasační stížnosti nelze přisvědčit.
Tvrdí-li stěžovatel dále, že v napadeném rozsudku není vysvětleno, proč měl
stěžovatel právo námitek proti zprávě o kontrole, která byla již více než rok ukončena,
přitom konstatování této skutečnosti bez vysvětlení a návaznosti na spisový materiál
je nepřezkoumatelné, ani tuto námitku Nejvyšší správní soud neshledává důvodnou. Jediným
místem napadeného rozsudku Městského soudu v Praze, na něž by mohlo toto stěžovatelovo
tvrzení dopadat, je věta uvedená na sedmé straně rozsudku, podle níž „Skutečnost, že žalobce
byl dne 10. 3. 1999 seznámen se zprávou o kontrole a vznesl námitky proti postupu správce
daně při kontrole, neznamená, že by kontrola nebyla řádně ukončena projednáním zprávy dne
28. 5. 1998.“. Městský soud v Praze tu argumentoval v tom směru, že na ukončení daňové
kontroly projednáním, k němuž došlo dne 28. 5. 1998 za účasti zmocněné zástupkyně
stěžovatele B. D., nemá žádný vliv skutečnost, že sám stěžovatel se s touto zprávou seznámil
až později. Tuto argumentaci Nejvyšší správní soud nepovažuje za jakkoli problematickou.
Pokud stěžovatel tvrdí, že „konstatování této skutečnosti je nepřezkoumatelné“, pak
nepřezkoumatelnost by mohl nejvýše dovozovat (byť například i ze stejného věcného důvodu)
ve vztahu k celému rozsudku. Ten však Nejvyšší správní soud nepřezkoumatelným
neshledává, a to ani pro nesrozumitelnost, ani pro nedostatek důvodů. Za nepřezkoumatelné
pro nesrozumitelnost lze obecně považovat takové rozhodnutí soudu, z jehož výroku nelze
zjistit, jak vlastně soud ve věci rozhodl, tj. zda žalobu zamítl, odmítl nebo jí vyhověl, případně
jehož výrok je vnitřně rozporný. Pod tento pojem spadají i případy, kdy nelze rozeznat, co je
výrok a co odůvodnění, kdo jsou účastníci řízení a kdo byl rozhodnutím zavázán.
Nepřezkoumatelnost pro nedostatek důvodů je pak založena na nedostatku důvodů
skutkových, nikoli na dílčích nedostatcích odůvodnění soudního rozhodnutí. Musí se přitom
jednat o vady skutkových zjištění, o něž soud opírá své rozhodovací důvody. Za takové vady
lze považovat případy, kdy soud opřel rozhodovací důvody o skutečnosti v řízení
nezjišťované, případně zjištěné v rozporu se zákonem, anebo případy, kdy není zřejmé, zda
vůbec nějaké důkazy byly v řízení provedeny. Žádnou z těchto vad napadeného rozsudku
však Nejvyšší správní soud nedovodil a ohledně této stěžovatelovy námitky tak uzavírá, že
tato námitka rovněž důvodnou není.
Samostatnou námitkou obsaženou v kasační stížnosti je námitka proti použití
pomůcek; podle stěžovatele je z dodaných dokladů zřejmé, že výši příjmů bylo možno
sestavit a tedy i daň stanovit dokazováním, a tedy předložené podklady spolu s dalším
dokazováním by dle stěžovatele vedly k možnosti stanovit výši daně. Má-li se touto námitkou
Nejvyšší správní soud zabývat, musí zvláště pečlivě vymezit svoji přezkumnou pozici
a zřetelně určit úhel, jakým bude na problematiku oprávněnosti přechodu správce daně
na stanovení daně za použití pomůcek nahlížet. Při soudním přezkumu ve věci daní musí být
na straně jedné důsledně dbáno na zachování podmínek fair procesu pro účastníka takového
daňového procesu, tj. přezkum musí být na základě řádně uplatněných žalobních či kasačních
důvodů zaměřen na kontrolu, zda správce daně nezneužil specifik daňového řízení
v neprospěch účastníka takového řízení, na straně druhé je však třeba vždy plně respektovat
specifika, jež se promítají zejména v rozdělení důkazního břemene v průběhu řízení.
Při posuzování této stěžovatelovy námitky vychází Nejvyšší správní soud z toho, že žádný
daňový subjekt se nemůže zprostit dvou povinností; první z nich je povinnost přiznat daň,
druhou povinností je pak svá tvrzení, jež se vztahují k jeho povinnosti daň přiznat
a na základě nichž byla daň přiznána v konkrétní výši, následně také doložit. V daňovém
řízení tedy nelze odhlížet od takové zákonné konstrukce, podle níž má účastník daňového
řízení, nyní v postavení stěžovatele, povinnost unést břemeno tvrzení i břemeno důkazní.
Stanoví-li zřetelně §31 odst. 9 zákona, že daňový subjekt prokazuje všechny skutečnosti,
které je povinen uvádět v přiznání, hlášení nebo vyúčtování nebo k jejichž průkazu byl
správcem daně v průběhu daňového řízení vyzván, pak pro posouzení dané věci toto pravidlo
nelze vyložit jinak, než že daňový subjekt má povinnost podat daňové přiznání
a v něm skutečnosti o svém hospodaření tvrdit, a v rozsahu těchto tvrzení musí být následně
připraven unést důkazní břemeno. Správce daně pak musí při soudním přezkumu obhájit
způsob, jakým ke shora uvedeným povinnostem daňového subjektu přistoupil, konkrétně zda
účastníka daňového řízení pro něj srozumitelným způsobem vyzval ke splnění důkazního
břemene ohledně jím dříve tvrzených skutečností, zda tak učinil zákonným způsobem a zda
ke svým povinnostem v rámci daňového řízení nepřistoupil toliko formálním, pro účastníka
nepříznivým způsobem. Účastník daňového řízení má totiž nejen povinnost, ale také právo
doložit všechny skutečnosti, jimiž hodlá podepřít svá předchozí tvrzení. Pokud tedy ve světle
shora uvedených zásad Nejvyšší správní soud nahlíží na závěry Městského soudu v Praze,
pak v nich taková pochybení, jež by v rozsahu uplatněné námitky stěžovatele, tj. že nebyly
důvody pro použití pomůcek, přivodila nutnost zrušit jeho rozsudek, neshledává. Stěžovatel
byl v době od února do června 1998 zřetelně a srozumitelně vyzván k předložení dokladů,
z nichž on sám vycházel při stanovení své daňové povinnosti. Z protokolů, jak byly
ve stručnosti shora citovány, vyplývá, že ač byl v tomto směru vyzýván, zejména neodstranil
nesrovnalosti ohledně vedení peněžních deníků za rok 1993, 1994 a 1995, na něž byl
správcem daně opakovaně upozorňován, a nedoložil vstupní cenu Hotelu V. (marná výzva již
ze dne 24. 2. 1998). Přestože by byl Nejvyšší správní soud připraven aprobovat takový postup
žalovaného, jímž by v průběhu daňového řízení konstatoval nikoli toliko přehled těch
podkladů, které stěžovatelem poskytnuty byly, ale pro stěžovatele jasně identifikovatelným
způsobem zejména těch podkladů, jež stěžovatel dosud nedoložil, neboť právě posléze
uvedené skutečnosti byly pro stěžovatele významnější, a stejně tak byly právě tyto údaje
rozhodující i pro samotné použití pomůcek správcem daně, lze-li rozsah nepředložených
podkladů dovodit porovnáním výzev na straně jedné a protokolárního zachycení předaných
podkladů na straně druhé, pak Nejvyšší správní soud dospívá k závěru, že žalovaný své
povinnosti dostál, byť toliko v nezbytné míře. Nebyla-li zejména stěžovatelem pro účely
odpisů doložena vstupní cena hotelu, v němž poskytoval ubytování, pak nebyly předloženy
podklady nikterak marginálního významu. Pro Nejvyšší správní soud není rozhodujícím, že
podklady nebyly předloženy „ve lhůtě 8 dní“, ale že nebyly v průběhu daňové kontroly
předloženy vůbec. Klíčovou tu Nejvyšší správní soud shledává skutečnost, že z obsahu
správního spisu nade vší pochybnost vyplývá, že stěžovatel nebyl připraven ty skutečnosti,
z nichž v rámci svého účetnictví vycházel, a jež tedy byly určujícími pro jeho správné vedení
a následně pro správné stanovení stěžovatelovy daňové povinnosti, které tak stěžovateli
musely být známy již v době, kdy je zohledňoval v rámci svého účetnictví a kdy si svoji
daňovou povinnost stanovoval, správci daně věrohodně na místě doložit, případně učinit jasné
a konkrétní návrhy v tom směru, jaké přesvědčivé a v době daňové kontroly již existující
důkazní prostředky by měly být správcem daně využity. Není tedy namístě tvrdit, že si
správce daně mohl cenu nemovitosti stanovit sám, když podklady pro její stanovení
nepředložil ten, komu taková povinnost svědčí.
Z obsahu správního spisu je tedy najisto postaveno, co stěžovatel k výzvám správce
daně nepředložil. Nebyl-li schopen v průběhu daňové kontroly prokázat skutečnosti,
o něž opíral své účetnictví a na základě nichž tak stanovoval výši základu daně, byla výše
základu daně a tím i sama stěžovatelova daňová povinnost zpochybněna. Za tohoto stavu,
kdy předmětem stěžovatelova podnikání byly mimo jiné ubytovací služby v ubytovacích
zařízeních včetně provozování hostinských činností v těchto zařízeních, avšak o účetní
doklady nebylo možno opřít cenu nemovitosti, v níž byla ubytovací a související hostinská
činnost prováděna a jež byla předmětem odpisů, ani tržby v hotovosti za ubytování,
pak nebylo možno správcem daně vycházet z účetnictví jako z důkazního prostředku
a správce daně přistoupil k použití pomůcek oprávněně. Ani tato námitka stěžovatele tak není
důvodná.
Omezil-li stěžovatel v žalobě své námitky ohledně použití pomůcek na skutečnost,
že nebylo důvodu k jejich použití („... napadená rozhodnutí trpí podstatnou vadou řízení,
spočívající v nedůvodném použití pomůcek ...“, jak stěžovatel uvedl v závěru druhé strany
žaloby, přitom dále argumentoval toliko v takto vymezeném rozsahu) a směřoval-li kasační
důvod nejen do důvodnosti jejich použití, ale i do samotného postupu správce daně („... toto
vše spadá pod žalobní důvod: nebylo třeba použít pomůcek ...“, jak stěžovatel uvedl v závěru
kasační stížnosti na osmé straně, z čehož vzápětí dovodil, že „... žalobní důvody původní
trvají ... a kasační stížnost je důvodná“, což však doplnil podáním doručeným téhož dne jako
samotná kasační stížnost označeným „Rozšíření kasačních stížností“, kde namítá i konkrétní
pochybení při výpočtech za použití pomůcek), pak se musí Nejvyšší správní soud zabývat tím,
zda je v této části kasační stížnost přípustná. I zde je třeba odkázat na §103 odst. 1 písm. b)
a §104 odst. 4 s. ř. s., podle nichž jsou-li namítány vady řízení před žalovaným
(v tomto případě i před správcem daně rozhodujícím v I. stupni daňového řízení), nemohou
být poprvé namítány až v řízení o kasační stížnosti, pokud mohly být uplatněny již v řízení
před soudem, jehož rozhodnutí je kasační stížností napadáno. Stěžovateli nic nebránilo,
aby již v řízení před Městským soudem v Praze zpochybňoval kromě důvodnosti použití
pomůcek i způsob, jakým je použil. Je-li námitka proti způsobu použití pomůcek dávána
stěžovatelem do souvislosti s tím, že „... až teprve dnes (tj. 2. 10. 2003, tedy v době sepisování
kasační stížnosti) mohl stěžovatel zjistit, že závěrečná zpráva o kontrole ze dne 28. 5. 1998
byla skutečně podepsána paní D., ale též správcem daně ...“, pak tím stěžovatel nijak
nezdůvodňuje, proč nemohl námitku proti způsobu, jakým byly pomůcky použity, uplatnit
dříve. Ani Nejvyšší správní soud žádné takové důvody neshledává. V této otázce
tedy nezbývá než uzavřít, že námitka směřující proti nesprávnému způsobu použití pomůcek,
jež se následně objevuje i v dalších podáních stěžovatele doručených Nejvyššímu správnímu
soudu, neodpovídá žádné z námitek, které byly stěžovatelem uplatněny v řízení
před Městským soudem v Praze, ač jejímu uplatnění stěžovateli nic nebránilo. Za tohoto stavu
je tedy i v této námitce kasační stížnost podle §104 odst. 4 s. ř. s. nepřípustnou a Nejvyšší
správní soud se tedy kasační stížností ani v této části nemohl zabývat.
Ohledně pomůcek tedy musí argumentace Nejvyššího správního soudu ustat na shora
předneseném závěru o jejich důvodnosti. Na témže závěru měla však ustat i argumentace
Městského soudu v Praze, jež byla až do tohoto okamžiku argumentací správnou. Rozsah
soudního přezkumu, jenž zásadně podle §75 odst. 2 s. ř. s. determinuje přezkumnou činnost
soudu, byl v této otázce omezen právě na důvodnost použití pomůcek a nikoli již na postup
správce daně, při němž bylo samotných pomůcek použito. Naznačené úvahy Městského soudu
v Praze v tom směru, jaké skutečnosti byly použity jako pomůcky a jak s nimi bylo naloženo
(první část posledního odstavce na str. 8 napadeného rozsudku), jež snad měly zohlednit
zjištění soudu ohledně marží tvrzených stěžovatelem, resp. jeho zástupkyní, v průběhu
daňového řízení, které nebyly pro posouzení stěžovatelem vymezených žalobních bodů
jakkoli relevantními a které nyní stěžovatel, jak shora uvedeno, přesto nepřípustně
zpochybňuje, překračovaly rámec příslušného žalobního bodu a Nejvyšší správní soud
se jejich správností ani úplností proto nyní nezabýval.
Shledal-li tedy Nejvyšší správní soud poslední z řádně uplatněných námitek
stěžovatele zčásti nedůvodnou a zčásti nepřípustnou, přitom žádná z ostatních námitek nebyla
důvodnou, nezbývá mu než kasační stížnost jako nedůvodnou podle §110 odst. 1 s. ř. s.
zamítnout. Za této procesní situace se již Nejvyšší správní soud samostatně nezabýval
návrhem na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti.
Pokud jde o náklady řízení o kasační stížnosti, o těch rozhodl Nejvyšší správní soud
podle §60 odst. 1 a 7 s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovatel neměl ve věci úspěch,
proto mu právo na náhradu nákladů nenáleží. To by náleželo žalovanému.
Protože však žalovaný žádné náklady neuplatňoval a Nejvyšší správní soud ani žádné
náklady, jež by mu vznikly a jež by překročily náklady jeho běžné administrativní činnosti,
ze spisu nezjistil, rozhodl tak, že žalovanému, přestože měl ve věci plný úspěch, se náhrada
nákladů řízení o kasační stížnosti nepřiznává.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nej sou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 27. ledna 2005
JUDr. Milada Tomková
předsedkyně senátu