infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-323-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 31.03.1999, sp. zn. Pl. ÚS 15/98 [ nález / GÜTTLER / výz-2 ], paralelní citace: N 48/13 SbNU 341 [ 83/1999 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.15.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Interpretace právních předpisů ústavně konformním způsobem

Právní věta Ústavní soud při rozhodování podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy ČR vychází zejména z principu ústavně konformní interpretace a aplikace právních předpisů. To znamená, že "v situaci, kdy určité ustanovení právního předpisu umožňuje dvě různé interpretace, přičemž jedna je v souladu s ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy a druhá je s nimi v rozporu, není dán důvod zrušení tohoto ustanovení. Při jeho aplikaci je úkolem všech státních orgánů interpretovat dané ustanovení ústavně konformním způsobem" (srov. např. nález sp. zn. Pl. ÚS 5/96, Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 6, C. H. Beck, Praha, 1997, str. 203). Ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. se verbis expressis nevztahuje k existenci vlastnického práva, nýbrž pouze k otázce vydání pozemku, na jehož vydání by za jiných okolností nárok byl. To znamená, že toto ustanovení představuje toliko překážku vlastního vydání pozemku, spočívající v tom, že původní vlastník se nemůže ujmout svého vlastnického práva, ale že mu náleží toliko finanční náhrada (§8 odst. 5 cit. zákona). Podle ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. "povinnými osobami jsou též fyzické osoby, jež nabyly věc od státu, který získal oprávnění s ní nakládat za okolností uvedených v §6 zákona, a to v případech, kdy tyto osoby nabyly věc buď v rozporu s tehdy platnými předpisy, nebo na základě protiprávního zvýhodnění osoby nabyvatele, dále i osoby blízké těchto osob, pokud na ně věc byla těmito osobami převedena". Podle názoru Ústavního soudu je toto ustanovení nutno interpretovat tak, že se netýká pouze těch osob, které za uvedených podmínek nabyly vlastnické právo k věci, nýbrž i těch, které k věci (pozemku) nabyly právo osobního užívání. V tomto ustanovení (§4 odst. 2 citovaného zákona) se totiž nehovoří výslovně o omezení nabývacích titulů toliko na nabytí vlastnictví; mimo to nelze přehlédnout, že právo osobního užívání k pozemkům bylo zcela odlišné od jiných užívacích práv a mělo mnoho atributů práva vlastnického. Zároveň je při interpretaci tohoto ustanovení třeba mít neustále na zřeteli samotný smysl restitučních předpisů, jenž spočívá ve zmírnění následků některých majetkových a jiných křivd. V tomto duchu je také nutno restituční předpisy vykládat; to znamená, že je třeba volit takový způsob interpretace, který bude orientován na snahu o navrácení věcí původním vlastníkům (oprávněným osobám) ve všech případech, kdy by tím nevznikly křivdy nové. Z tohoto obecného východiska Ústavní soud dovozuje, že je v souladu se smyslem zákona č. 87/1991 Sb., a to zejména v kontextu s restitučními předpisy jinými, pokud bude napadené ustanovení (§8 odst. 4) vykládáno tak, že pozemek, k němuž bylo zřízeno právo osobního užívání, se oprávněné osobě vydá také tehdy, jestliže jej má v držení fyzická osoba, která právo osobního užívání k němu získala právě v souvislosti s nabytím vlastnického práva ke stavbě na pozemku stojící, za podmínek uvedených v ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. Z uvedeného je tedy zřejmé, že ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. nelze interpretovat izolovaně, nýbrž pouze v souvislosti s ustanoveními dalšími, zejména s citovaným ustanovením §4 odst. 2 tohoto zákona. Ústavně konformní interpretací lze proto dospět k závěru, že pozemek, k němuž bylo zřízeno právo osobního užívání, se sice oprávněné osobě nevydá, leč pouze tehdy, pokud by jeho vydáním mohlo dojít ke vzniku křivdy nové, tedy pokud by věc měla vydat fyzická osoba, jež ji nenabyla od státu v rozporu s tehdy platnými předpisy, či na základě protiprávního zvýhodnění osoby nabyvatele, či pokud by věc měly za těchto podmínek vydat osoby blízké těchto osob, jestliže na ně byla těmito osobami převedena. Za případy protiprávního zvýhodnění či nabytí v rozporu s tehdy platnými předpisy je však vždy třeba považovat takové případy, kdy k získání práva osobního užívání pozemku došlo v souvislosti s nabytím vlastnického práva ke stavbě na pozemku stojící, a vlastnické právo ke stavbě vzniklo za podmínek uvedených v ustanovení §4 odst. 2 zák. č. 87/1991 Sb. Naopak, nepochybně nebylo úmyslem zákonodárce chránit práva těch fyzických osob, jež nabyly věc v rozporu s tehdy platnými předpisy, nebo na základě protiprávního zvýhodnění ve smyslu §4 odst. 2 zák. č. 87/1991 Sb. V praxi tedy orgány veřejné moci nemohou ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. chápat jako "absolutní" překážku pro vydání pozemku, nýbrž pouze jako překážku obecnou, která však - v konkrétním případě - nemůže bránit vydání věci při splnění podmínek ustanovení §4 odst. 2 cit. zákona.

ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.15.98
sp. zn. Pl. ÚS 15/98 Nález Ústavní soud rozhodl dnešního dne v plénu ve věci návrhu stěžovatelky O. Z., na zrušení ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů, podaného spolu s ústavní stížností proti rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 25. 11. 1997, č.j. 2 Cdon 1109/97-83, takto: Návrh se zamítá. Odůvodnění: Rozsudkem Okresního soudu pro Prahu-západ ze dne 22. 4. 1996, sp. zn. 4 C 814/95, bylo ve věci stěžovatelky (žalobkyně) proti žalovaným F. a E. E. (dále jen "žalovaní") rozhodnuto, že žalovaní jsou povinni vydat stěžovatelce dům č.p. 67 v K. se stavební parcelou č. kat. 172 a zahradou č. kat. 548/8, to vše v katastrálním území K. Rozsudkem ze dne 16. 1. 1997, č.j. 28 Co 623/96-65, změnil Krajský soud v Praze citovaný rozsudek okresního soudu tak, že žalobu na vydání stavební parcely č. kat. 172 a zahrady č. kat. 548/8, to vše v katastrálním území K. zamítl. Jinak byl rozsudek soudu prvního stupně potvrzen. Rozsudkem Nejvyššího soudu ČR ze dne 25. 11. 1997, č.j. 2 Cdon 1109/97- 83, bylo zamítnuto dovolání stěžovatelky proti té části rozsudku Krajského soudu v Praze, jíž byl rozsudek soudu prvního stupně změněn. V odůvodnění svého rozsudku Nejvyšší soud ČR zejména poukázal na ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, podle něhož pozemek, k němuž bylo zřízeno právo osobního užívání, se oprávněné osobě nevydává. Pokud je podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, zrušen trestní rozsudek, včetně výroku o trestu propadnutí majetku - jak k tomu došlo v souzené věci - získává rehabilitovaná osoba nároky vyplývající ze zmiňovaných zrušených výroků. Nedochází tím však k takové obnově vlastnického práva k věci původního vlastníka, která by mu umožňovala bez dalšího "ujmout se svého vlastnického práva" a z "titulu vlastníka" požadovat vydání mu odňaté věci podle obecného právního předpisu (§126 - dříve §132 - občanského zákoníku). I v takovém případě prý totiž jde o restituční nárok, jenž musí být uplatněn způsobem a za podmínek upravených zvláštním "restitučním" zákonem, na který zákon č. 119/1990 Sb. odkazuje. Přitom vydání majetku podle restitučního zákona nelze vynutit, jestliže podmínky tohoto zákona nebyly splněny. Podle názoru Nejvyššího soudu ČR ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. nerozeznává mezi zastavěným a nezastavěným pozemkem - jak tvrdí stěžovatelka - a domněnka, že zákonodárce měl v tomto případě na mysli toliko nezastavěný pozemek (poznámka: v souzené věci byla zamítnuta žaloba stěžovatelky na vydání zastavěné stavební parcely a zahrady), proto nemá právní oporu, a to ani s přihlédnutím k logickému nebo historickému výkladu, jímž nelze gramatický výklad překlenout. Citované ustanovení se tedy vztahuje na všechny pozemky, k nimž bylo v minulosti zřízeno právo osobního užívání, byť jsou nyní v důsledku transformace tohoto práva v právo vlastnické ve vlastnictví žalovaných. V ústavní stížnosti proti v záhlaví uvedenému rozsudku Nejvyššího soudu ČR stěžovatelka zejména uvedla, že jím byla porušena její ústavní práva, vyplývající z čl. 11 a z čl. 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a z čl. 90 Ústavy. Stěžovatelka zastává názor, že ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. mělo své opodstatnění a smysl pouze v době, kdy právo osobního užívání existovalo. Novelou občanského zákoníku č. 509/1991 Sb. s účinností ode dne 1. 1. 1992 však došlo ke zrušení institutu osobního užívání pozemku a k jeho nahrazení institutem vlastnictví. Podle ustanovení §872 odst. 1 občanského zákoníku tím výslovně nebylo dotčeno ustanovení §8 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb., o půdě, jež předpokládalo, že budou vydány i zemědělské pozemky, na nichž bylo zřízeno právo osobního užívání. Nebyl tedy žádný rozumný důvod svědčící pro to, aby při aplikaci zákona č. 87/1991 Sb. nebyly vydávány pozemky, k nimž bylo kdysi zřízeno právo osobního užívání a aby naopak byly vydávány pozemky tohoto druhu podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku (dále jen "zákon o půdě"), jestliže obě kategorie měly společné to, že fyzické osoby nabyly tyto pozemky od státu v rozporu s tehdy platnými předpisy. Stěžovatelka dále poukazuje na to, že zákonodárce - ve snaze o co nejrychlejší provedení mimosoudních restitucí - formuloval citované ustanovení §8 odst. 4 zák. č. 87/1991 Sb. velmi stručně a nemohl brát v úvahu dalekosáhlou přeměnu osobního užívání pozemků ve vlastnictví, k níž došlo později zmíněnou novelou občanského zákoníku. Názor Nejvyššího soudu ČR je prý proto nesprávný, neboť upřednostňuje "pozitivistický výklad" a nepřihlíží k tomu, že "svým rozhodnutím vědomě zakládá protismyslný a naprosto nežádoucí vztah mezi restituentem domu a vlastníkem stavebního a okolního pozemku, který všechny nemovitosti získal v rozporu s tehdejšími předpisy". Valná část majetkových restitucí obdobného druhu prý byla provedena mimosoudními dohodami a restituentům byly vydány domy i se stavebními pozemky a zahradami a rovněž podle některých judikátů obecných soudů byly vydávány nejen stavby, nýbrž i pozemky, ke stavbám přináležející. Proto stěžovatelka navrhla, aby byl napadený rozsudek Nejvyššího soudu ČR zrušen a současně navrhla, aby bylo zrušeno ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. z důvodu "usnadnění mimosoudní a zvláště soudní praxe". Usnesením I. senátu Ústavního soudu ze dne 28. 4. 1998, sp. zn. I. ÚS 118/98, bylo řízení o ústavní stížnosti podle ustanovení §78 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, přerušeno a návrh na zrušení citovaného ustanovení uvedeného zákona byl postoupen plénu Ústavního soudu k rozhodnutí podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy ČR. Ústavní soud se nejdříve zabýval otázkou, zda jsou splněny formální předpoklady platnosti napadeného ustanovení zákona č. 87/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů. V tomto směru bylo ze zprávy o 13. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů (VI. volební období, 3. část, str. 905 a 906) a ze zprávy o 6. schůzi Sněmovny národů (VI. volební období, 21. února 1991, str. 28) zjištěno, že dne 21. 2. 1991 byl zákon o mimosoudních rehabilitacích schválen potřebnou většinou poslanců Federálního shromáždění, a to 86 poslanci ve Sněmovně lidu (proti bylo 25 poslanců a 13 poslanců se zdrželo hlasování) a 96 poslanci ve Sněmovně národů (proti bylo 24 poslanců a 9 poslanců se zdrželo hlasování). Poté byl podepsán příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen ve Sbírce zákonů. Uvedený zákon byl tedy přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem (§68 zákona č. 182/1993 Sb.). To ostatně zjistil Ústavní soud již v nálezu, vyhlášeném ve Sbírce zákonů pod č. 164/1994 Sb. (Pl. ÚS 3/94) a v nálezu, vyhlášeném ve Sbírce zákonů pod č. 153/1998 Sb. (Pl. ÚS 24/97). K výše uvedenému návrhu se podle ustanovení §69 zákona o Ústavním soudu vyjádřil účastník řízení - Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR. Podle ustanovení §48 odst. 2 a §49 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, Ústavní soud požádal o vyjádření i Ministerstvo zemědělství - Ústřední pozemkový úřad. Poslanecká sněmovna ve svém vyjádření uvedla, že zrušení napadeného ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. by znamenalo zásadní průlom do stávající právní úpravy mimosoudních rehabilitací. Vzhledem k novele občanského zákoníku č. 509/1991 Sb., jež právo osobního užívání pozemku povýšila na právo vlastnické, pak podaný návrh znamená "zrušení jednoho vlastnického práva na úkor práva druhého". To by údajně vedlo k faktické negaci právní jistoty vlastnického práva k nemovitostem. Předmětný návrh je prý protiústavní, neboť podle čl. 11 Listiny je vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva možné jen ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu. Návrh stěžovatelky rovněž údajně překračuje rámec logiky právní úpravy mimosoudních rehabilitací, jejichž smyslem je provedení částečného zmírnění majetkových a jiných křivd spáchaných v rozhodném období komunistickým režimem. Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů, byl podle sdělení Poslanecké sněmovny schválen potřebnou většinou poslanců Federálního shromáždění ČSFR dne 29. 4. 1991 (poznámka: ve skutečnosti byl tento zákon schválen již 21. 2. 1991), byl podepsán příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen. Proto Poslanecká sněmovna zastává názor, že napadené ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 "by mělo být zachováno" a Ústavnímu soudu sděluje, že souhlasí s upuštěním od ústního jednání v této věci. Ministerstvo zemědělství - Ústřední pozemkový úřad ve svém vyjádření uvedlo, že napadené ustanovení §8 odst. 4 zák. č. 87/1991 Sb. - na rozdíl od zákona č. 229/1991 Sb. - doslovně nevylučuje případy, kdy právo osobního užívání nabyla fyzická osoba v rozporu s tehdy platnými předpisy nebo za cenu nižší než cenu odpovídající tehdy platným cenovým předpisům či na základě protiprávního zvýhodnění nabyvatele. Otázkou prý je, zda skutečnost, že napadené ustanovení §8 odst. 4 doslovně neuvádí okolnosti protiprávního či nezákonně zvýhodňujícího práva osobního užívání, vylučuje možnost vydání takového pozemku oprávněné osobě, pokud by bylo soudem zjištěno, že došlo k popsanému způsobu nabytí práva osobního užívání ze strany nabyvatele či osoby jemu blízké. Podle ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. je totiž možné, aby povinnými osobami byly též fyzické osoby, jež nabyly věc od státu, který získal oprávnění s ní nakládat za okolností uvedených v ustanovení §6 tohoto zákona, a to tehdy, když tyto osoby nabyly věc buď v rozporu s tehdy platnými předpisy nebo na základě protiprávního zvýhodnění osoby nabyvatele. Toto ustanovení tedy hovoří o nabytí věci od státu, "aniž by pojem nabytí byl vztažen toliko k právu vlastnickému". Rozdíl v přístupu k pozemkům v osobním užívání a nemovitostem ve vlastnictví fyzických osob je údajně založen na skutečnosti, že předmětné pozemky byly ke dni účinnosti zákona č. 87/1991 Sb. ve vlastnictví státu. Podle vyjádření Ministerstva zemědělství - Ústředního pozemkového úřadu právo osobního užívání (zrušené zákonem č. 509/1991 Sb.) bylo zcela odlišné od jiných užívacích práv a mělo mnoho atributů vlastnického práva. Bylo podrobeno obdobnému režimu jako právo vlastnické k nemovitostem "přiděleným státem do vlastnictví fyzických osob": např. bylo časově neomezené, dědičné, bylo získáváno za náhradu a odejmuto mohlo být rovněž pouze za náhradu za podmínek platných pro vyvlastnění. V případě získání práva osobního užívání pozemku pro stavbu či zřízení zahrady prý nelze vyloučit případy, že se tak stalo ve vztahu k nabyvateli za okolností ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. Proto by ochrana práva osobního užívání pozemků podle ustanovení §8 odst. 4 cit. zákona neměla být absolutní, nýbrž by měly být vzaty v úvahu okolnosti protiprávního zvýhodnění nabyvatele obdobně jako v případě zákona č. 221/1991 Sb. Ministerstvo zemědělství - Ústřední pozemkový úřad však zrušení ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. nicméně nedoporučilo, "neboť by tak mohlo dojít k nedůvodnému odnětí ochrany práva nabytého poctivě, v souladu s tehdy platnými právními předpisy". Vlastní rozbor věci: Stěžovatelka se podaným návrhem domáhá zrušení ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb., v platném znění. Podle tohoto ustanovení "pozemek, k němuž bylo zřízeno právo osobního užívání, se oprávněné osobě nevydává". Ústavní soud při rozhodování podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy ČR vychází zejména z principu ústavně konformní interpretace a aplikace právních předpisů. To znamená, že "v situaci, kdy určité ustanovení právního předpisu umožňuje dvě různé interpretace, přičemž jedna je v souladu s ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy a druhá je s nimi v rozporu, není dán důvod zrušení tohoto ustanovení. Při jeho aplikaci je úkolem všech státních orgánů interpretovat dané ustanovení ústavně konformním způsobem" (srov. např. nález sp. zn. Pl. ÚS 5/96, Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 6, C. H. Beck, Praha, 1997, str. 203). V souzené věci tedy Ústavní soud zkoumal, zda napadené ustanovení lze interpretovat a aplikovat ústavně konformním způsobem, takže jeho zrušení není nezbytné, či zda naopak jeho ústavně konformní interpretace a aplikace možná není. V tomto případě by Ústavnímu soudu nezbylo než napadené ustanovení zrušit. Navrhovatelka zejména namítá, že napadené ustanovení mělo smysl pouze v době, kdy právo osobního užívání existovalo a že neexistuje rozumný důvod pro to, aby byly vydávány pozemky - k nimž bylo kdysi zřízeno právo osobního užívání - podle zákona o půdě (č. 229/1991 Sb.) a nikoliv podle zákona č. 87/1991 Sb., jestliže fyzické osoby tyto pozemky nabyly od státu v rozporu s tehdy platnými předpisy. Tento názor Ústavní soud nesdílí. Je pravda, že pokud by skutečně mezi zákonem č. 229/1991 Sb. a zákonem č. 87/1991 Sb. existoval takový rozpor (jejž napadá stěžovatelka), který by spočíval v tom, že podle zákona o půdě by nemovitost, k níž bylo zřízeno právo osobního užívání, bylo možno oprávněné osobě vydat (za předpokladu, že "... fyzická osoba nabyla nemovitost buď v rozporu s tehdy platnými předpisy nebo na základě protiprávního zvýhodnění" - §8 odst. 1), zatímco podle zákona č. 87/1991 Sb. by napadené ustanovení §8 odst. 4 představovalo absolutní překážku pro vydání takového pozemku, k němuž bylo zřízeno právo osobního užívání, jednalo by se o rozpor protiústavní. Podle čl. 11 odst. 1 Listiny totiž vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu, což znamená, že ústavodárce výslovně zakotvil princip rovnosti vlastnického práva. Je pravda, že podle ustálené judikatury Ústavního soudu chrání článek 11 Listiny toliko vlastnické právo již konstituované, existující, a nikoliv pouze tvrzený nárok na ně. Nelze však přehlédnout, že ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. se verbis expressis nevztahuje k existenci vlastnického práva, nýbrž pouze k otázce vydání pozemku, na jehož vydání by za jiných okolností nárok byl. To znamená, že toto ustanovení představuje toliko překážku vlastního vydání pozemku, spočívající v tom, že původní vlastník se nemůže ujmout svého vlastnického práva, ale že mu náleží toliko finanční náhrada (§8 odst. 5 cit. zákona). Za těchto okolností se Ústavní soud zabýval otázkou, zda uvedený rozpor, na nějž stěžovatel upozorňuje, je skutečný či toliko zdánlivý, tzn. zda jej lze překlenout ústavně konformní interpretací či nikoliv. V této souvislosti Ústavní soud konstatuje, že podle ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. (na něž ve svém vyjádření ostatně odkazuje i Ministerstvo zemědělství - Ústřední pozemkový úřad) "povinnými osobami jsou též fyzické osoby, jež nabyly věc od státu, který získal oprávnění s ní nakládat za okolností uvedených v §6 zákona, a to v případech, kdy tyto osoby nabyly věc buď v rozporu s tehdy platnými předpisy, nebo na základě protiprávního zvýhodnění osoby nabyvatele, dále i osoby blízké těchto osob, pokud na ně věc byla těmito osobami převedena". Rovněž podle názoru Ústavního soudu je toto ustanovení nutno interpretovat tak, že se netýká pouze těch osob, které za uvedených podmínek nabyly vlastnické právo k věci, nýbrž i těch, které k věci (pozemku) nabyly právo osobního užívání. V tomto ustanovení (§4 odst. 2 citovaného zákona) se totiž nehovoří výslovně o omezení nabývacích titulů toliko na nabytí vlastnictví; mimo to nelze přehlédnout, že právo osobního užívání k pozemkům bylo zcela odlišné od jiných užívacích práv a mělo mnoho atributů práva vlastnického. Zároveň je při interpretaci tohoto ustanovení třeba mít neustále na zřeteli samotný smysl restitučních předpisů, jenž spočívá ve zmírnění následků některých majetkových a jiných křivd. V tomto duchu je také nutno restituční předpisy vykládat; to znamená, že je třeba volit takový způsob interpretace, který bude orientován na snahu o navrácení věcí původním vlastníkům (oprávněným osobám) ve všech případech, kdy by tím nevznikly křivdy nové. Z tohoto obecného východiska Ústavní soud dovozuje, že je v souladu se smyslem zákona č. 87/1991 Sb., a to zejména v kontextu s restitučními předpisy jinými, pokud bude napadené ustanovení vykládáno tak, že pozemek, k němuž bylo zřízeno právo osobního užívání, se oprávněné osobě vydá také tehdy, jestliže jej má v držení fyzická osoba, která právo osobního užívání k němu získala právě v souvislosti s nabytím vlastnického práva ke stavbě na pozemku stojící, za podmínek uvedených v ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. Z uvedeného je tedy zřejmé, že ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. nelze interpretovat izolovaně, nýbrž pouze v souvislosti s ustanoveními dalšími, zejména s citovaným ustanovením §4 odst. 2 tohoto zákona. Ústavně konformní interpretací lze proto dospět k závěru, že pozemek, k němuž bylo zřízeno právo osobního užívání, se sice oprávněné osobě nevydá, leč pouze tehdy, pokud by jeho vydáním mohlo dojít ke vzniku křivdy nové, tedy pokud by věc měla vydat fyzická osoba, jež ji nenabyla od státu v rozporu s tehdy platnými předpisy, či na základě protiprávního zvýhodnění osoby nabyvatele, či pokud by věc měly za těchto podmínek vydat osoby blízké těchto osob, jestliže na ně byla těmito osobami převedena. Za případy protiprávního zvýhodnění či nabytí v rozporu s tehdy platnými předpisy je však vždy třeba - jak již bylo uvedeno - považovat takové případy, kdy k získání práva osobního užívání pozemku došlo v souvislosti s nabytím vlastnického práva ke stavbě na pozemku stojící, a vlastnické právo ke stavbě vzniklo za podmínek uvedených v ustanovení §4 odst. 2 zák. č. 87/1991 Sb. Naopak, nepochybně nebylo úmyslem zákonodárce chránit práva těch fyzických osob, jež nabyly věc v rozporu s tehdy platnými předpisy, nebo na základě protiprávního zvýhodnění ve smyslu §4 odst. 2 zák. č. 87/1991 Sb. V praxi tedy orgány veřejné moci nemohou ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. chápat jako "absolutní" překážku pro vydání pozemku, nýbrž pouze jako překážku obecnou, která však - v konkrétním případě - nemůže bránit vydání věci při splnění podmínek ustanovení §4 odst. 2 cit. zákona. Pokud jde o námitku navrhovatelky, že napadené ustanovení mělo smysl pouze v době, kdy právo osobního užívání existovalo, Ústavní soud usuzuje, že není důvodná. Je sice pravda, že podle ustanovení §872 odst. 1 občanského zákoníku se právo osobního užívání pozemku ex lege ke dni 1. 1. 1992 změnilo na vlastnictví fyzické osoby (poznámka: i tato skutečnost svědčí o značné materiální blízkosti vlastnického práva a práva osobního užívání pozemku, jak je uvedeno na jiném místě), leč z toho nelze dovodit, že napadené ustanovení je protiústavní. Ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. tedy Ústavní soud ani z uvedeného důvodu protiústavním neshledal, neboť sice hovoří o pozemku, k němuž bylo zřízeno právo osobního užívání (jež se ex lege stalo právem vlastnickým), nicméně jeho dikce i smysl nevyvolávají pochybnosti, protože je zřejmé, že se vztahuje na ty pozemky, k nimž bylo v minulosti zřízeno právo osobního užívání, přestože v současnosti jsou již v režimu práva vlastnického. Protože tedy - jak je uvedeno výše - existuje možnost ústavně konformního výkladu napadeného ustanovení, Ústavní soud návrh na zrušení ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zamítl (§82 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů). Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 31. března 1999

Odlišné stanovisko soudce JUDr. P. V. k nálezu Pl. ÚS 15/98 Podle mého názoru mělo být návrhu na zrušení ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. vyhověno, a to z těchto důvodů: Souhlasím s tendencí Ústavního soudu minimalizovat zásahy do právního řádu a v případech, kdy je možno dospět k ústavně komformní interpretaci na bázi platného textu, nepřistupovat k rušení napadeného ustanovení. Tento postup však považuji za přijatelný pouze v těch případech, kdy se zřetelně nabízejí dva či více možných výkladů, z nichž jenom jeden z ústavního pohledu obstojí. Ústavní soud by však neměl překročit určitou hranici a volit tuto cestu v případech, kdy je zcela evidentní, že obecné soudy nebudou ochotny takový výklad akceptovat v obecné rovině, a to zejména proto, že s ohledem na určitou setrvačnost svého rozhodování se nebudou schopny či ochotny přenést přes text zákona. Ustanovení §8 zákona č. 87/1991 Sb. je zcela evidentně ustanovením, které má vylučující charakter, tj. vymezuje případy ve kterých, ač jinak jsou splněny podmínky pro vydání nemovitosti oprávněné osobě, tato vydána nebude pro zde uvedené faktické či právní překážky (výjimku tvoří ustanovení odst. 2 a Ústavním soudem již zrušené ustanovení odst. 6, které však nehovořilo o nevydání, ale vydání odkládalo). Pokud tedy za této situace dospěl Ústavní soud k závěru o správné a žádoucí ústavněprávní interpretaci, která vlastně jednu z překážek vydání označuje za překážku obecnou nikoli však absolutní, lze se oprávněně ptát, zda i ostatní výluky mají stejný charakter. Jinak řečeno, zda se např. stavby, které zásadní přestavbou ztratily svůj původní stavebně technický charakter sice nevydávají (odst. 1) avšak, podle stejné logiky, získala-li fyzická osoba uvedená v ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. původní objekt za podmínek uvedených v ustanovení §6, pak se též někdy vydat mají a mohou. Tak tomu po mém soudu není. Za klíčovou považuji otázku, zda napadené ustanovení §8 odst. 4 má v právním řádu po 1. 1. 1992 místo, když od tohoto data právo osobního užívání pozemku neexistuje de facto ani de lege, neboť dle přechodného ustanovení §872 odst. 1 občanského zákoníku, k úpravám účinným od 1. 1. 1992 (zákon č. 509/1991 Sb.) se přeměnilo na plnohodnotné vlastnictví fyzických osob. K této otázce, která byla jedním z významných argumentů navrhovatelky, Ústavní soud pouze konstatoval, že z toho nelze dovodit neústavnost napadeného ustanovení, jehož dikce a smysl nevyvolávají pochybnosti, protože je zřejmé, že se vztahuje na ty pozemky, k nimž bylo v minulosti (zřejmě jakkoli vzdálené - pozn. autora tohoto stanoviska) zřízeno právo osobního užívání, přestože v současnosti jsou již v režimu práva vlastnického. Podle mého názoru však právě zde vyvstává hlavní důvod pro zrušení napadeného ustanovení. V době vydání zákona č. 87/1991 Sb. měla tato výluka svoji logiku, neboť jakkoli bylo osobní užívání blízké vlastnictví, uživatel vlastníkem nebyl a nemohl tedy pozemek vydat a vlastně převést na oprávněné více práv, nežli měl sám (to by mohl učinit jen stát, který i nadále pozemek vlastnil). V těch případech, kdy o vydání žádala osoba, které před propadnutím majetku bylo rovněž zřízeno právo osobního užívání pozemku, pak pochopitelně nemohlo být obnoveno něco, co tato osoba sama neměla - tedy plnohodnotné vlastnictví (v tomto směru se překážka vydání jeví spíše jako překážka vztahující se k osobě oprávněné a nikoli k osobě povinné). Tyto, snad objektivní důvody pro nevydání, však přestaly po 1. 1. 1992 existovat. Toto stanovisko podporuje i důvodová zpráva k zákonu č. 87/1991 Sb., která k celému §8 uvádí, že tam, kde z objektivních důvodů nelze pozemek vydat, náleží finanční náhrada. Jaký však je objektivní důvod k tomu, aby po 1. 1. 1992 vlastník vydat nemusel (ač jinak podmínky splněny jsou), avšak stát byl povinen vyplatit finanční náhradu? Jsem proto přesvědčen, že při hledání úmyslu zákonodárce pokud jde o ustanovení §8 odst. 4 nelze odhlédnout od v té době platných ustanovení občanského zákoníku. Tehdy platná úprava rozlišovala mezi zastavěnými a nezastavěnými pozemky a bylo tedy logické, že restituční zákon za tohoto stavu vydaný upravil v té době existující a typické právní situace (v tomto smyslu také zřejmě neobstojí právní názor vyjádřený, i když jen okrajově, v nálezu I. ÚS 142/1994, publikovaném pod č. 45, sv. 4 Sbírky nálezů a usnesení ÚS ČR). Jak jsem vyslovil i v jiných separátních stanoviscích, za nezbytný atribut právního státu považuji požadavek, aby právní předpisy byly určité a srozumitelné a aby právní řád byl souladný a měl svoji vnitřní logiku. Z tohoto hlediska musím konstatovat, že tuto souladnost a logiku nacházím byť s určitými výhradami jen v období od vydání zákona č. 87/1991 Sb. do 1.1.1992. Po tomto datu se napadené ustanovení jeví jako matoucí, nadbytečné a po mém soudu i neaplikovatelné. Rozpaky nad konstatováním platnosti a účinnosti napadeného ustanovení ilustruje ostatně i případ navrhovatelky, která své nároky uplatnila až v roce 1995, po zrušení podmínky trvalého pobytu na území ČR nálezem Ústavního soudu, tedy v době, kdy více jak tři roky český právní řád institut osobního užívání pozemků neznal, přesto však pro existenci ustanovení §8 odst. 4 byla konstatována překážka vydání. Ze všech výše uvedených důvodů jsem hlasoval pro vyhovění návrhu na zrušení napadeného ustanovení. V Brně dne 31. 3. 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.15.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 15/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 83/1999 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 48/13 SbNU 341
Populární název Interpretace právních předpisů ústavně konformním způsobem
Datum rozhodnutí 31. 3. 1999
Datum vyhlášení  
Datum podání 16. 3. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt zákon; 87/1991; o mimosoudních rehabilitacích; §8/4
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 1
  • 2/1993 Sb., čl. 11
Ostatní dotčené předpisy
  • 40/1964 Sb., §872 odst.1
  • 83/1999 Sb.
  • 87/1991 Sb., §4 odst.2, §8 odst.4
Odlišné stanovisko Varvařovský Pavel
Předmět řízení zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
Věcný rejstřík vlastnické právo/ochrana
vlastnické právo/přechod/převod
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-15-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32743
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28