Právní věta: | I. Jednou z podmínek zakládajících aktivní legitimaci ve věci návrhu proti provedení registrace podle §65 odst. 2 zákona č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky, je v případě navrhujícího občana podle §21 odst. 1 téhož zákona, který je zároveň kandidátem na funkci prezidenta republiky, rovněž skutečnost, že tento navrhovatel kromě soudního přezkumu registrace jiného kandidáta, příp. jiných kandidátů, současně usiluje podle §65 odst. 1 zákona o volbě prezidenta republiky o soudní ochranu ve věci své vlastní registrace. II. Řízení proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny podle §65 odst. 1 zákona č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky, a řízení proti rozhodnutí o provedení registrace kandidátní listiny podle §65 odst. 2 téhož zákona má jiný okruh navrhovatelů, jakož i jiný smysl a účel. Oproti řízení podle §66 zákona o volbě prezidenta, které míří na ochranu ve věci volby prezidenta poté, kdy tato volba proběhla, je okruh navrhovatelů pro řízení ve věci registrace kandidátní listiny omezený. Skutečnost, že v tomto typu řízení je právo napadnout registraci kandidátní listiny přiznáno pouze „soupeřům“ ve volebním boji, a nikoli např. voličům, či potenciálním voličům, je odůvodněna tím, že jeho účelem je zajištění soudního dohledu nad dodržováním rovných podmínek politické soutěže o získání mandátu a realizace ústavně zaručeného rovného přístupu k voleným funkcím, avšak takovým způsobem, který by neumožňoval volby mařit, např. zjevně účelovým soudním napadáním provedených registrací. III. V případě navrhujících poslanců a navrhujících senátorů podle §21 odst. 1 zákona č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky, se nejedná o právo skupiny tvořené těmito poslanci nebo senátory, nýbrž o právo každého jednotlivého poslance nebo senátora podpořit konkrétního kandidáta na prezidenta republiky a nikoho jiného, ačkoliv k tomu, aby toto právo bylo vykonáno účinně, musí být vykonáno společně s jinými navrhovateli. Učiní-li tak poslanec nebo senátor, je jeho právo vyčerpáno a ve stejných volbách již takovým právem nedisponuje. IV. Výjimečnost postavení každého jednotlivého poslance či senátora spočívá mimo jiné v tom, že reprezentuje určité hodnotové, názorové a morální postoje; je reprezentantem lidu zvoleným do konkrétního zastupitelského sboru na vymezené časové období. Důvěra daná mu jeho voliči, občany České republiky, je přímo spjatá právě s jeho osobností vymezenou chováním a názory, které ji utvářejí. Podepsáním kandidátní listiny určitému kandidátovi se poslanec či senátor nestará o „větší pestrost soutěže“, neposuzuje vhodnost více možných kandidátů, ale provede svým návrhem výběr nejvhodnějšího z nich – reprezentanta svých voličů. Poslanec nebo senátor by měl proto před podpisem vážit, koho ke kandidatuře navrhne. K vážnosti takové úvahy jej zavazuje parlamentní slib podle čl. 23 odst. 3 Ústavy. |
Soud: | Nejvyšší správní soud |
Datum rozhodnutí / napadení: | 13.12.2017 |
Číslo jednací: | Vol 84/2017 - 175 |
Forma / Způsob rozhodnutí: | Usnesení odmítnuto |
Účastníci řízení: | Ministerstvo vnitra |
Prejudikatura: | Vol 7/2012 - 69
Vol 6/2012 - 28 |
Kategorie rozhodnutí: | B |
ECLI pro jurilogie.cz: | ECLI:CZ:NSS:2017:VOL.84.2017:175 |
Staženo pro jurilogie.cz: | 04.05.2024 |