Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 02.12.2005, sp. zn. Konf 120/2005 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2005:KONF.120.2005

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2005:KONF.120.2005
sp. zn. Konf 120/2005-5 USNESENÍ Zvláštní senát zřízený podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů, rozhodl ve složení: předseda JUDr. Karel Podolka a soudci JUDr. Marie Žišková, JUDr. Roman Fiala, JUDr. Michal Mazanec, JUDr. Pavel Pavlík a JUDr. Petr Příhoda, o návrhu Českého telekomunikačního úřadu, se sídlem v Praze 9, Sokolovská 219, adresa pro doručování poštovní přihrádka 02, 225 02 Praha 025, na rozhodnutí sporu o pravomoc mezi Českým telekomunikačním úřadem a Městským soudem v Praze, ve věci původně vedené u tohoto soudu pod sp. zn. 41 Cm 257/2000, o zaplacení 23 076,30 Kč, za účasti žalobce: E. P., spol. s r. o., a žalované: H. C., s. r. o., takto: I. Příslušný vydat rozhodnutí ve věci, původně vedené u Městského soudu v Praze pod sp. zn. 41 Cm 257/2000, o zaplacení rozdílu mezi plnou cenou a zvýhodněnou cenou mobilních telefonů, je soud. II. Usnesení Městského soudu v Praze ze dne 28. února 2005, čj. 41 Cm 257/2000-11, se zrušuje. Odůvodnění: Podáním doručeným dne 20. října 2005 zvláštnímu senátu zřízenému podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů, se obrátil Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“) na tento senát s návrhem na rozhodnutí kompetenčního sporu o pravomoc podle ustanovení §1 odst. 1 písm. a) zákona č. 131/2002 Sb., který vznikl mezi ním a Městským soudem v Praze ve věci tohoto soudu, u něhož napadla žaloba v záhlaví označená. Ze spisu se podávají tyto skutečnosti: Žalobce E. P., spol. s r. o., podal dne 2. srpna 1999 u Krajského obchodního soudu v Praze žalobu na zaplacení 23 076,30 Kč proti žalované H. C., s. r. o. Podle žalobních tvrzení uzavřel žalobce s žalovanou smlouvy o poskytování služeb veřejné radiotelefonní sítě na telefonní čísla včetně dodatku, který je jejich nedílnou součástí. Na základě tohoto dodatku žalovaná zakoupila od žalobce mobilní telefony za zvýhodněnou kupní cenu a zároveň se zavázala, že nebude-li využívat služeb žalobce po dobu sjednanou v dodatku, bude povinna uhradit žalobci rozdíl mezi plnou a zvýhodněnou kupní cenou. Protože žalovaná ustanovení dodatku ke smlouvě porušila, byla jí vyúčtována třemi fakturami vždy částka 7692,10 Kč, která byla stanovena jako rozdíl plné a dotované ceny každého uvedeného telefonu. Tyto částky však žalovaná neuhradila, a proto žalobce podal žalobu jak výše uvedeno. Městský soud v Praze usnesením ze dne 28. února 2005, čj. 41 Cm 257/2000-11, řízení o žalobě zastavil s tím, že po právní moci usnesení bude věc postoupena Českému telekomunikačnímu úřadu, se sídlem v Praze. V odůvodnění uvedl, že předmětem řízení je úhrada doplatků ze smlouvy o poskytování telekomunikačních služeb veřejné radiotelefonní sítě. Povinnost účastníka uhradit za poskytnutou veřejnou telekomunikační službu cenu ve výši ceny platné v době poskytnutí této služby, pokud zákon nestanoví jinak, je dána ustanovením §82 odst. 3 zákona č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích a o změně dalších zákonů. Podle §95 bod 1. písm. c) tohoto zákona obecně ve sporech, nestanoví-li zákon jinak, rozhoduje v rámci své všeobecné působnosti Český telekomunikační úřad, který podle bodu 8. písm. d) téhož ustanovení rozhoduje v oblasti telekomunikačních služeb spory o povinnosti účastníka k finančnímu plnění vyplývajícímu ze smlouvy mezi provozovatelem veřejné telekomunikační sítě a účastníkem o poskytování telekomunikačních služeb. V daném sporu tak není dána pravomoc soudu. Se zřetelem k ustanovením §7 odst. 1, §103 a §104 odst. 1 o. s. ř. proto řízení zastavil a rozhodl o postoupení věci příslušnému orgánu. V návrhu na řešení kompetenčního sporu Úřad především uvedl, že předmětem žalobního návrhu je zaplacení částky, kterou si žalobce vyúčtoval jako doplatek mezi zvýhodněnou a kupní cenou mobilních telefonů. Jde tedy o soukromoprávní vztah mezi žalobcem a žalovanou a nikoli o telekomunikační službu podle ustanovení §2 odst. 5 zákona č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích, v tehdy platném znění. Rozhodování v této věci tudíž není svěřeno Úřadu, ale je zde založena pravomoc soudu o věci rozhodnout (§ 7 odst. 1 o. s. ř.). Tento právní názor opřel o rozhodnutí Vrchního soudu v Praze v typově stejných rozhodnutích sporu o pravomoc, např. o rozsudek Vrchního soudu v Praze ze dne 28. 2. 2001, sp. zn. 6 A 317/2000. Navrhl proto, aby byl kompetenční spor mezi ním a Městským soudem v Praze vyřešen tak, že k vyřízení dané věci je příslušný Městský soud v Praze. Při řešení vzniklého sporu o pravomoc mezi správním úřadem a obecným soudem se zvláštní senát řídil následující úvahou: S účinností od 1. ledna 2003 se postupuje při kladných nebo záporných kompetenčních sporech o pravomoc nebo věcnou příslušnost vydat rozhodnutí podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů. Nárok žalobce na zaplacení předmětné částky vznikl za účinnosti zákona č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích. Tento zákon však byl s účinností od 1. července 2000 zrušen zákonem č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích a o změně dalších zákonů, a tento pak zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon o elektronických komunikacích“), s účinností od 1. května 2005. Při rozhodování tohoto kompetenčního sporu vycházel zvláštní senát ze stávající právní úpravy se zřetelem k ustanovení §136 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích. Zákon o elektronických komunikacích vymezil působnost ve vykonávání státní správy v oblasti elektronických komunikací mezi Ministerstvo informatiky a nově zřízený Český telekomunikační úřad (§3 a §105 a násl. zákona). Podle ustanovení §108 odst. 1 písm. g) tohoto zákona rozhoduje ve sporech, stanoví-li tak tento zákon, Úřad. Podle § 129 odst. 1 věta prvá zákona rozhoduje tento Úřad spory mezi osobou vykonávající komunikační činnost (§7) na straně jedné, a účastníkem, popřípadě uživatelem na straně druhé, na základě návrhu kterékoliv ze stran sporu, pokud se spor týká povinností uložených tímto zákonem nebo na jeho základě. Nevyhoví-li podnikatel poskytující veřejně dostupné služby elektronických komunikací reklamaci podané podle §64 odst. 7 až 89 zákona, je účastník, popřípadě uživatel oprávněn podat u Úřadu návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 1 měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace. Komunikačními činnostmi podle §7 zákona jsou a) zajišťování sítí elektronických komunikací, b) poskytování služeb elektronických komunikací, c) provozování přístrojů. Podle §2 písm. k) se rozumí veřejnou telefonní sítí síť elektronických komunikací, která slouží k poskytování veřejně dostupných telefonních služeb a která umožňuje mezi koncovými body sítě přenos mluvené řeči, jakož i jiných forem komunikace, jako je faksimilní a datový přenos. Podle §2 písm. n) je službou elektronických komunikací služba obvykle poskytovaná za úplatu, která spočívá zcela nebo převážně v přenosu signálů po sítích elektronických komunikací, včetně telekomunikačních služeb a přenosových služeb v sítích používaných pro rozhlasové a televizní vysílání a v sítích kabelové televize, s výjimkou služeb, které nabízejí obsah prostřednictvím sítí a služeb elektronických komunikací nebo vykonávají redakční dohled nad obsahem přenášených sítěmi a poskytovaným službami elektronických komunikací; nezahrnuje služby informační společnosti, které nespočívají zcela nebo převážně v přenosu signálů po sítích elektronických komunikací. V předmětné věci se však v případě požadovaného rozdílu mezi plnou cenou a zvýhodněnou kupní cenou mobilního telefonu o takovouto službu nejedná. Na tento doplatek vznikl podle žalobního tvrzení žalobci nárok v důsledku porušení podmínek kupní smlouvy žalovanou. Při pouhém prodeji movité věci nicméně nejde o poskytování služby elektronických komunikací ve smyslu §2 písm. n), nýbrž o běžný soukromoprávní vztah z kupní smlouvy. Rozhodování v této věci zákon Úřadu nesvěřuje, nýbrž je tu založena obecná pravomoc soudu o věci rozhodnout (§7 odst. 1 o. s. ř.). Proto zvláštní senát rozhodl, že věc, týkající se zaplacení doplatku kupní ceny za mobilní telefony, projedná a rozhodne soud (§9 odst. 1 o. s. ř.). Rozhodl tak usnesením (§5 odst. 1 zákona č. 131/2002 Sb.). Zvláštní senát podle §5 odst. 3 zákona č. 131/2002 Sb. zruší rozhodnutí, kterým strana kompetenčního sporu popřela svou pravomoc o věci rozhodovat, ačkoliv podle rozhodnutí zvláštního senátu je vydání rozhodnutí ve věci uvedené v návrhu na zahájení řízení v její pravomoci. Dalším výrokem proto zvláštní senát zrušil usnesení Městského soudu v Praze ze dne 28. února 2005, čj. 41 Cm 257/2000-11, které výroku, jímž byla kompetence určena, odporuje. Pravomocné rozhodnutí zvláštního senátu je podle §5 odst. 5 zákona č. 131/2002 Sb. závazné pro strany kompetenčního sporu, účastníky řízení, v němž spor vznikl, pro správní orgány [§4 odst. 1 písm. a) s. ř. s.] i soudy. Dále bude tedy Městský soud v Praze pokračovat v původním řízení o podané žalobě. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 2. prosince 2005 JUDr. Karel Podolka předseda zvláštního senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:02.12.2005
Číslo jednací:Konf 120/2005
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
příslušný soud
Účastníci řízení:Český telekomunikační úřad
Městský soud v Praze
Prejudikatura:Konf 19/2003 - 19
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2005:KONF.120.2005
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024