Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 28.07.2010, sp. zn. 6 As 11/2010 - 280 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2010:6.AS.11.2010:280

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2010:6.AS.11.2010:280
sp. zn. 6 As 11/2010 - 280 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Bohuslava Hnízdila a soudkyň JUDr. Milady Tomkové a JUDr. Kateřiny Šimáčkové v právní věci žalobkyně: Odborová organizace pracovníků správ památkových objektů při Národním památkovém ústavu, se sídlem Bouzov 8, Bouzov, proti žalovanému: Ministerstvo kultury, se sídlem Maltézské nám. 1, Praha 1, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 10. 2. 2010, č. j. 9 Ca 344/2009 - 250, takto: I. V řízení se pokračuj e. II. Kasační stížnost se zamít á. III. Žalovanému se nepři znáv á náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Žalobkyně (dále též „stěžovatelka “) podala včas kasační stížnost proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 10. 2. 2010, č. j. 9 Ca 344/2009 – 250, kterým bylo rozhodnuto, že se zamítá žádost žalobkyně o osvobození od soudních poplatků. Ze soudního spisu vyplývá, že se žalobkyně žalobou podanou u Městského soudu v Praze domáhá zrušení fiktivního rozhodnutí žalovaného ve věci neposkytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb. Žalobkyně podala současně se žalobou žádost o osvobození od soudních poplatků. Tuto žádost městský soud zamítl především s odkazem na právní názor vyjádřený v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 5. 2008, č. j. 4 As 18/2008 - 32, a v usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. 11. 2007, č. j. 62 Ca 40/2007 - 41, uveřejněné pod č. 1482/2008 Sbírky rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Žalobkyně uvedla, že je občanským sdružením založeným za účelem ochrany práv a zájmů členů zejména v oblasti pracovněprávní, mzdové, bezpečnosti, sociální apod. Tuto aktivitu může žalobkyně realizovat mj. i účastí v řízeních, v nichž jsou projednávány a řešeny spory tohoto typu. Městský soud uvedl, že jestliže žalobkyně hodlá být coby sdružení (nehledě na konkrétní cíl sdružení) aktivně činným, pak je objektivně ospravedlnitelné po něm požadovat, aby si materiální prostředky pro prosazování svého cíle, a to alespoň v základní a pro samotnou činnost nezbytné míře, zajistila sama. Tuto odpovědnost za tvorbu základních prostředků pro činnost nelze a priori přenášet na stát; žádost o osvobození od soudních poplatků nemůže být tedy důvodná výlučně proto, že žalobkyně jako speciálně zaměřené sdružení vyvíjející činnost k dosažení svého cíle nemá pro takovou činnost žádné materiální prostředky. Rezignuje-li žalobkyně na jejich zajištění alespoň v základní a pro samotnou činnost v nezbytné míře, pak zřejmě vychází z předpokladu, že to bude výlučně stát, který za všech okolností ponese veškeré náklady žalobce. Takový předpoklad však nemůže být legitimní; k takové legitimitě neposkytuje oporu ani §36 odst. 3 s. ř. s. Potvrzení takového předpokladu, který se z pohledu jiných osob dovolávajících se soudní ochrany jeví být nerovným a pro žalobkyni nepřiměřeně komfortním, by mohlo být toliko výsledkem mechanické aplikace pravidla o nedostatku finančních prostředků coby podmínky pro přiznání osvobození od soudních poplatků. Městský soud má za to, že je důvod ponechat na žalobkyni, aby si základní materiální zajištění pro základní výdaje, jež lze při dosahování jím přepokládaného cíle předpokládat, opatřila primárně sama. Absolutní nedostatek finančních prostředků žalobkyně tedy nemůže být v tomto konkrétním případě sám o sobě důvodem pro přiznání osvobození od soudních poplatků. Zamítnutí žádosti o osvobození od soudních poplatků tu však nelze vnímat jako ztěžování dosahování či uplatňování uvedeného cíle prostřednictvím ztěžování přístupu k soudu. Podle názoru městského soudu si žalobkyně může snadno opatřit částku 2000 Kč, potřebnou k zaplacení soudního poplatku, např. zvýšením členských příspěvků. Zákonný požadavek na zaplacení soudního poplatku nemůže být proto považován za porušení práva na přístup k soudu či práva na spravedlivý proces. Pokud žalobkyně hodlá svá práva vymáhat soudní cestou, a to v takovém rozsahu jak žalobkyně činí (více než 40 sporů jen u městského soudu na úseku správního soudnictví), je třeba po ní spravedlivě požadovat, aby soudní řízení vedla s vědomím existence nákladů řízení. Nemajetnost ve smyslu §36 odst. 3 s. ř. s. lze pojímat jako „okamžitou“, nikoli „plánovanou, předpokládanou, výchozí“. Městský soud proto návrh žalobkyně na osvobození od soudního poplatku zamítl. Kasační stížnost stěžovatelka opřela o §103 odst. 1 písm. a), c) a d) s. ř. s., tedy o tvrzenou nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení, o tvrzenou zmatečnost řízení před soudem spočívající v tom, že rozhodoval vyloučený soudce, a o tvrzenou nepřezkoumatelnost spočívající v nedostatku důvodů rozhodnutí. Stěžovatelka namítá, že městský soud zcela účelově manipuluje s fakty, bezmyšlenkovitě „opisuje“ judikáty, které na případ žalobkyně nedopadají, a kdy cituje pouze ta rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, která se mu „hodí“ a vědomě pomíjí jiná - opačná, a zejména pak záměrně pomíjí skutečnost, že otázka rozhodování od soudních poplatků „neziskových“ právnických osob je předmětem rozhodování rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu a že odborové organizace jsou občanskými sdruženími „sui generis“, které mají ze zákona nárok na úhradu nákladů svého provozu od zaměstnavatele. Stěžovatelka dále namítá porušení svých ústavních práv, neboť napadeným rozhodnutím soudu je jí působena újma na jejích právech z důvodu uplatňování základních práv, kdy je soudem kladen k tíži stěžovatelky počet jejích soudních sporů na úseku správního soudnictví, což je nepřípustné. Stěžovatelka se nesoudí proto, že by jí to působilo potěchu, ale z důvodu dlouhodobého porušování zákonů ze strany orgánů veřejné moci a subjektů spadajících pod režim zákona č. 106/1999 Sb. Tento zákon je prostředkem k naplnění jejího základního ústavního práva podle čl. 17 Listiny základních práv a svobod, kdy základní právo není třeba explicitně deklarovat ve Stanovách stěžovatelky. Nepřezkoumatelnost rozhodnutí pro nedostatek důvodů spatřuje v té části odůvodnění, že žalobkyně uplatňuje v řízeních před soudy práva, která údajně nesouvisí s její úlohou odborové organizace a ochranou práv jejích členů. Dále poukazuje na skutečnost, že předmětem žaloby je fiktivní rozhodnutí žalovaného ve věci neposkytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., nikoliv rozhodnutí České advokátní komory č. j. e - 21/09, jak je uvedeno v jedné části odůvodnění napadeného usnesení, takže v tomto směru je argumentace zmatečná. Rovněž uvádí, že soud porušil princip předvídatelnosti, když popřel svoji předchozí rozhodovací praxi, kdy od roku 2005 stěžovatelce osvobození od soudních poplatků přiznával, a to na základě stejných skutečností a podkladů. Skutečným důvodem zamítavého rozhodnutí soudu je podle názoru stěžovatelky negativní poměr senátu 9 Ca k žalobkyni a osobě za ni jednající, kdy se jmenovaná domáhá náhrady škody za nesprávný úřední postup a nezákonná rozhodnutí tohoto senátu, zejména pak za újmu způsobenou nepřiměřenou délkou tohoto řízení. Stěžovatelka navrhla, aby Nejvyšší správní soud napadené usnesení Městského soudu v Praze zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Nejvyšší správní soud podle ust. §48 odst. 2 písm. f) s. ř. s. usnesením ze dne 27. 4. 2010, č. j. 6 As 11/2010 - 276, přerušil řízení o kasační stížnosti do rozhodnutí rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu (dále jen „rozšířený senát“) o otázce předložené mu usnesením Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 1. 2009, č. j. 1 As 70/2008 - 63. O této otázce rozhodl rozšířený senát usnesením ze dne 27. 5. 2010, č. j. 1 As 70/2008 - 74, a proto se v řízení o této kasační stížnosti pokračuje. Nejvyšší správní soud, vázán rozsahem a důvody kasační stížnosti (§109 odst. 2 a 3 s. ř. s.), posoudil kasační stížnost takto: Otázka osvobození od soudního poplatku v případě žalob právnických osob - občanských sdružení byla posouzena rozšířeným senátem. I když se ve věci projednávané rozšířeným senátem jednalo o poněkud jiný typ občanského sdružení (Ateliér pro životní prostředí, o. s.), rozšířený senát ve svém rozhodnutí mj. uvedl: Argument, že dotační mechanismy používané k financování takových právnických osob zpravidla neumožňují, aby z prostředků takto poskytovaných byly hrazeny soudní či správní poplatky, rovněž není relevantní. Je zásadně věcí dotyčné právnické osoby, z jakých prostředků financuje svoji činnost; používá-li k tomu dlouhodobě pouze takových dotačních mechanismů, které neumožňují financování určité podmnožiny jejích aktivit (placení soudních poplatků), je nutno opět považovat za snahu o zneužití práva zakotveného v §36 odst. 3 s. ř. s., spoléhá-li na to, že takové náklady bude krýt tím, že od nich bude v soudním řízení osvobozena. Rozšířený senát tedy dal za pravdu právním závěrům napadeného usnesení městského soudu, a to především v závěru o snaze o zneužití práva zakotveného v §36 odst. 3 s. ř. s., žádala-li stěžovatelka osvobození od soudních poplatků. Rozšířený senát rovněž akceptoval právní závěr, že je věcí právnické osoby (stěžovatelky), z jakých prostředků financuje svoji činnost. V projednávané věci se Nejvyšší správní soud ztotožňuje s tím, že cestou je zvýšení členských příspěvků členů stěžovatelky. Námitky stěžovatelky v kasační stížnosti proti tomuto postupu je třeba hodnotit jako spekulaci. K námitce, že ve věci rozhodoval vyloučený senát Městského soudu v Praze, Nejvyšší správní soud uvádí, že tuto námitku stěžovatelka nikterak nespecifikuje, toliko se domnívá, že za situace, kdy se stěžovatelka domáhá náhrady škody za nesprávný úřední postup a nezákonná rozhodnutí tohoto senátu, lze dovodit negativní poměr senátu městského soudu 9 Ca k žalobkyni a osobě za ni jednající. Nejvyšší správní soud nezjistil, že by před tímto soudem probíhalo řízení o uplatněné námitce podjatosti soudců senátu 9 Ca, kteří projednávají a rozhodují věc vedenou u Městského soudu v Praze pod sp. zn. 9 Ca 344/2009. Námitka, že soud porušil princip předvídatelnosti, když popřel svoji předchozí rozhodovací praxi, kdy od roku 2005 stěžovatelce osvobození od soudních poplatků přiznával, a to na základě stejných skutečností a podkladů, je nedůvodná. V řízeních před městským soudem byla z obdobných důvodů jako v této souzené věci zamítnuta žádost žalobkyně o osvobození od soudních poplatků a podaným kasačním stížnostem Nejvyšší správní soud ve více případech nevyhověl. Zamítnutím žádosti žalobkyně nemohlo dojít k porušení principu legitimního očekávání, neboť žalobkyně nemohla legitimně očekávat, že soud jejímu návrhu vyhoví. K námitce stěžovatelky, že rozhodnutí městského soudu je nepřezkoumatelné v té části, kdy je uvedeno v odůvodnění napadeného usnesení – konkrétně na straně 3 v odstavci druhém, předposlední věta, že se jedná o řízení o žalobě proti rozhodnutí předsedy České advokátní komory ze dne 29. 9. 2009, č. j. e - 21/09, Nejvyšší správní soud uzavírá, že toto administrativní nedopatření nezpůsobuje nepřezkoumatelnost celého rozhodnutí za situace, kdy jak v záhlaví napadeného usnesení, tak i v odůvodnění je uvedeno, že se jedná o řízení o žalobě proti fiktivnímu rozhodnutí žalované o neposkytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb. Tato zjevná nesprávnost bude předsedou senátu opravena ve smyslu platné právní úpravy. Nejvyšší správní soud ze shora uvedených důvodů posoudil kasační stížnost jako nedůvodnou a podle §110 odst. 1 s. ř. s. ji zamítl. O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti bylo rozhodnuto podle §60 odst. 1 s. ř. s. Stěžovatelka neměla ve věci úspěch a žalované nevznikly náklady převyšující její běžnou úřední činnost. Poučení: Proti tomuto rozsudku ne jsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 28. července 2010 JUDr. Bohuslav Hnízdil předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:28.07.2010
Číslo jednací:6 As 11/2010 - 280
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Odborová organizace pracovníků správ památkových objektů při Národním památkovém ústavu
Ministerstvo kultury
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2010:6.AS.11.2010:280
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024