ECLI:CZ:NSS:2010:7.AS.17.2010:101
sp. zn. 7 As 17/2010 - 101
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Elišky Cihlářové
a soudců JUDr. Karla Šimky a JUDr. Jaroslava Hubáčka v právní věci žalobkyně: Mgr. J. D.,
zastoupena Mgr. Ing. Petrou Fifkovou, advokátkou se sídlem Karlovo nám. 17, Praha 2,
proti žalovanému: Krajský úřad Středočeského kraje, se sídlem Zborovská 81/11, Praha 5,
v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne
22. 9. 2009, č. j. 11 Ca 353/2008 – 62,
takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 22. 9. 2009, č. j. 11 Ca 353/2008 – 62,
se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 22. 9. 2009, č. j. 11 Ca 353/2008 - 62, zamítl
žalobu podanou žalobkyní (dále jen „stěžovatelka“) proti rozhodnutí Krajského úřadu
Středočeského kraje (dále jen „krajský úřad“) ze dne 18. 8. 2008, č. j. 122342/2008/KUSK, jímž
bylo zamítnuto odvolání stěžovatelky proti rozhodnutí Městského úřadu Mnichovice (dále
jen „stavební úřad“) ze dne 19. 5. 2008, č. j. SÚ/vl.170/08/Po, o nařízení odstranění
nepovolených změn stavby rodinného domu včetně staveb souvisejících (kanalizační, vodovodní
a elektropřípojky, zpevněné plochy), a to vyklenutých přesahů srubových spojů stavby rodinného
domu na pozemcích p. č. 1470/22 a 1470/24 v k. ú. Třemblat. V odůvodnění rozsudku městský
soud uvedl, že mezi účastníky řízení není sporu o tom, že předmětný rodinný dům stěžovatelka
postavila jinak, než jak byla stavebním úřadem schválena projektová dokumentace, která byla
podkladem pro vydání stavebního povolení. Podle názoru městského soudu, není-li stavba
postavena v souladu se schválenou projektovou dokumentací, je provedena v rozporu
se stavebním povolením. V takovém případě jsou splněny zákonné podmínky pro to, aby
stavební úřad zahájil řízení o odstranění nepovolené změny stavby. Stěžovatelka byla stavebním
úřadem vyzvána a poučena o možnosti dodatečného povolení stavby ve smyslu ust. §129 odst. 3
zákona č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavebního zákona“), ale žádost
o dodatečné povolení stavby podána nebyla. Za takové procesní situace stavebnímu úřadu
nezbylo než rozhodnout o nařízení odstranění části stavby provedené v rozporu s projektovou
dokumentací. I když změna stavby oproti schválené projektové dokumentaci není změnou
závažnou či výraznou, neboť se nedotýká stavby jako takové, pokud jde o její umístění či vnější
rozměry, jedná se nepochybně o změnu vnějšího vzhledu stavby. Stavební zákon v ust. §129
neobsahuje pravidlo, která by upravovalo míru rozporu skutečného provedení stavby s obsahem
vydaného stavebního povolení, postačí podle městského soudu taková odlišnost od schválené
dokumentace, kterou lze již označit za rozpor. Změna vnějšího vzhledu stavby srubu stěžovatelky
této intenzity již dosahuje. Nepřípadnou shledal městský soud žalobní námitku, že závazné
stanovisko Městského úřadu v Říčanech, odboru životního prostředí (dále jen „městský úřad“),
ze dne 4. 9. 2007 vypovídá o tom, že záměrem nebudou dotčeny významné krajinné prvky
a kulturní dominanty. Tomuto správnímu orgánu byla předložena projektová dokumentace, která
není totožná se skutečným provedením stavby. Toto stanovisko dotčeného orgánu veřejné správy
nemůže ale nic změnit na závěru, že v daném případě byl stavebním úřadem důvodně shledán
rozpor stavby se schválenou projektovou dokumentací.
Proti tomuto rozsudku městského soudu podala stěžovatelka v zákonné lhůtě kasační
stížnost, protože jej považuje za nezákonný ve smyslu ust. §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. Městský
soud se nezabýval základní skutečností, na kterou stěžovatelka poukazovala, a to zmatečností
sdělení stavebního úřadu ze dne 28. 1. 2008, č. j. SÚ/vl. 170/08/Po, ve kterém byla stěžovatelka
vyzvána, aby v případě, že má zájem o dodatečné povolení stavby, podala ve stanovené lhůtě
žádost o dodatečné povolení stavby a k ní předložila podklady ve stejném rozsahu jako k žádosti
o stavební povolení. Městský soud se nezabýval tím, že změny byly pouze vzhledové a nijak
nezasahovaly do ostatního stavebně technického řešení domu. Požadavek na podání žádosti
je proto zjevně šikanózní a přesahující rámec správního uvážení ve smyslu ust. §2 odst. 2 zákona
č. 500/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“). Správní orgán ani městský
soud nezohlednily skutečnost, že stěžovatelka podala stavebnímu úřadu dokumentaci v rozsahu
dostatečném pro povolení změny stavby, kdy byly stavebnímu úřadu předloženy pohledy
a závazné stanovisko městského úřadu ve věci posouzení zásahu do krajinného rázu. Tento
rozsah dokumentace byl dostatečný pro povolení změny stavby. Požadavek na další podklady
je zjevně nadbytečný a neodůvodnitelný provedenými stavebními úpravami. Městský soud
se v této souvislosti nezabýval osobními vztahy mezi stěžovatelkou a pracovníky stavebního
úřadu, ač je zřejmé, že tyto překročily rámec profesionálního vztahu a dostaly se do roviny
osobní animozity. V důsledku toho stavební úřad postupoval proti stěžovatelce v rozporu
se základními zásadami přiměřenosti, hospodárnosti a povinnosti šetřit oprávněné zájmy osob.
Správní orgány i městský soud nesprávně vyhodnotily závazné stanovisko městského úřadu
ze dne 4. 9. 2007, když tvrdily, že bylo vydáno pro původní stavební záměr stěžovatelky.
Ve stanovisku je však uvedeno, že „Pozemky, na kterých bude stavba umístěna, nejsou
pohledově příliš disponované, a z tohoto důvodu nedojde k dotčení harmonického měřítka
a vztahů v krajině“. Z toho je zřejmé, že se vztahuje k pozemkům dotčeným stavbou, nikoli
k původnímu architektonickému řešení stavby jako takové, a že tedy jakákoli vzhledová změna
stavby nemůže ovlivnit krajinný ráz, neboť bude umístěna na pozemcích pohledově
nedisponovaných. Na základě výše uvedeného proto stěžovatelka navrhla, aby Nejvyšší správní
soud napadený rozsudek městského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Krajský úřad ve vyjádření ke kasační stížnosti označil stížní námitku, že nebyly posouzeny
námitky stěžovatelky ohledně zanedbatelné míry změny vzhledu stavby, za nedůvodnou, protože
neodpovídá ani obsahu rozsudku, ani rozhodnutí krajského úřadu. Řízení o dodatečném povolení
stavby je řízení návrhové a může být zahájeno pouze aktivní účastí vlastníka nebo stavebníka,
který postavil stavbu v rozporu se stavebním povolením. Břemeno prokázání zákonem
stanovených podmínek pro dodatečné povolení stavby spočívá na stavebníkovi. Absence žádosti
včetně nezbytných příloh nemohla být nahrazena stanoviskem městského úřadu a projektovou
dokumentací stavby, která nedokumentuje skutečné provedení stavební změny. Případné
pochybnosti o nestranném vyřizování věci lze obecně uplatňovat podle ust. §14 správního řádu.
Stěžovatelkou namítaný doklad (vyjádření městského úřadu v Říčanech) mohl být posouzen jako
doklad v řízení o dodatečném povolení stavby, pokud by bylo zahájeno. S ohledem na nečinnost
stěžovatelky, která odmítla usilovat o dodatečné povolení stavby a omezila se pouze na polemiku
se stavebním úřadem zpochybňující správnost jeho postupu, neměl stavební úřad jinou možnost
než nařídit odstranění již provedené změny. K tvrzenému důvodu kasační stížnosti ve smyslu
ust. §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. krajský úřad uvedl, že skutková zjištění vycházela z výsledků
kontrolní prohlídky a z porovnání skutečného stavu stavby s projektovou dokumentací.
Existence odchylky od projektové dokumentace (přesah vyklenutých srubových spojů), nebyla
podle krajského úřadu stěžovatelkou v průběhu dosavadních řízení zpochybňována. Krajský úřad
proto navrhl, aby kasační stížnost byla zamítnuta jako nedůvodná.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek krajského soudu v souladu s ust.
§109 odst. 2, 3 s. ř. s. v rozsahu a z důvodů uplatněných v kasační stížnosti, přičemž shledal
i vady uvedené v odst. 3, k nimž musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Ze správního spisu vyplynulo, že dne 11. 1. 2008 byla provedena pracovnicí stavebního
úřadu kontrolní prohlídka stavby - srubu před uvedením stavby do užívání, při které byl shledán
rozpor skutečného provedení stavby se schválenou projektovou dokumentací. Stavební úřad poté
vyzval stěžovatelku k odstranění vyklenutí přesahů srubových spojů, a to ve lhůtě 50 -ti
dnů. Stěžovatelka dne 23. 1. 2008 podala žádost o schválení změny stavby rodinného domku
před jejím dokončením ve smyslu ust. §118 stavebního zákona a nutnost změny (ponechání
vyklenutí přesahů srubových spojů na vnějších stěnách domu) odůvodnila doporučením
dodavatele srubového skeletu. O této žádosti stavební úřad rozhodl tak, že dne 28. 1. 2008
usnesením č. j. SÚ/135/08/Po, řízení ve smyslu ust. §66 odst. 1 písm. g) správního řádu zastavil
s odůvodněním, že změna stavby je již provedená, a žádost o projednání změny je proto
již bezpředmětná. Dne 28. 1. 2008 stavební úřad zahájil řízení podle ust. §129 odst. 1 písm. b)
stavebního zákona, o odstranění změny stavby – přesahů srubových spojů a současně
stěžovatelku poučil, že může podat žádost o dodatečné povolení stavby ve smyslu odst. 3
citovaného ustanovení. Stěžovatelka zaslala dne 4. 3. 2008 stavebnímu úřadu své stanovisko,
v němž uvedla, že podle jejího přesvědčení byla změna tak nepatrná, že neodůvodňuje zahájení
řízení podle ust. §129 odst. 3 stavebního zákona. K tomuto stanovisku připojila dokumentaci
(technologické doporučení, zápis ve stavebním deníku, schválenou projektovou dokumentaci
a současný realizovaný stav, stavební povolení a závazné stanovisko odboru životního prostředí
městského úřadu ze dne 4. 9. 2007, č. j. 16292/2007/OŽP-00085). V reakci na to stavební úřad
dopisem ze 17. 3. 2008, č. j. 542/08, stěžovatelku opět vyzval k podání žádosti o dodatečné
povolení stavby s požadovanými přílohami. Následně dne 19. 5. 2008 vydal rozhodnutí
č. j. SÚ/vl.170/08/Po, jímž nařídil stěžovatelce odstranit nepovolenou změnu stavby, a to pro
narušení architektonických hodnot v daném území.
Nejvyšší správní soud k věci nejprve uvádí, že ač stěžovatelka podřadila stížní důvody
pod ust. §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s., z obsahu kasační stížnosti je zřejmé, že uplatňuje důvody
podřaditelné pod ust. §103 odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s. Stěžovatelka totiž namítala, že se městský
soud nezabýval některými žalobními námitkami, což je vada odůvodnění napadeného rozsudku,
jež by případně měla za následek jeho nepřezkoumatelnost ve smyslu ust. §103 odst. 1 písm. d)
s. ř. s. Další námitky pak směřují proti správnosti posouzení zásadní otázky rozhodující
pro postup zvolený stavebním úřadem, a to povahy provedené změny stavby.
Nejvyšší správní soud se proto nejprve zabýval stížní námitkou, že se městský soud
nevypořádal s některými žalobními námitkami. Pokud stěžovatelka poukazovala na námitku
zmatečnosti sdělení ze dne 28. 1. 2008, č. j. SÚ/vl.170/08/Po, obdoba této stížní námitky není
ani v nejhrubších rysech obsažena v žalobě. Stěžovatelka pak při ústním jednání dne 22. 9. 2009
uvedla, že stavební úřad vnesl do řízení zmatečnost, zejména úkonem spočívajícím v zahájení
řízení o odstranění stavby. V této souvislosti Nejvyšší správní soud poukazuje na ust. §71 odst. 2
věta třetí s. ř. s., jenž stanoví, že rozšířit žalobu na dosud nenapadené výroky rozhodnutí nebo
ji rozšířit o další žalobní body může žalobce jen ve lhůtě pro podání žaloby. Tato lhůta
se vztahuje i na doplnění dalšího žalobního bodu, který nelze ani v nejhrubších rysech v žalobě
spatřovat. Námitka zmatečnosti přednesená u ústního jednání tak nemohla být konkretizací
již uplatněného žalobního bodu. Tvrzení stěžovatelky, že se městský soud nezabýval žalobní
námitkou zmatečnosti, tak není důvodné.
Stěžovatelka dále namítala, že se městský soud nezabýval osobní animozitou mezi
ní a pracovníky stavebního úřadu, která podle jejího názoru ovlivnila postup stavebního úřadu.
Z takto formulované námitky však není zřejmé, že se jedná o žalobní námitku nezákonnosti
rozhodnutí. Podle obsahu žaloby a protokolu o jednání se jedná o pouhou konstataci dojmů
stěžovatelky bez vyvození právních závěrů. Stížní námitka, že se městský soud nezabýval
osobními vztahy mezi stěžovatelkou, jejím manželem a pracovníky stavebního úřadu, tak není
opodstatněná, protože městský soud neměl důvod, aby se tvrzenou animozitou zabýval.
Stejně tak není důvodná námitka, že se městský soud nezabýval tím, že změna stavby
stěžovatelky je pouze vzhledová, protože se povahou změny zabýval, jak je zřejmé z odůvodnění
napadeného rozsudku. Otázkou však zůstává správnost jeho úvah týkajících se povahy změny.
Další stížní námitky již obsahově směřují do správnosti posouzení rozhodné právní
otázky městským soudem, a to, zda byl dán důvod k zahájení řízení o odstranění stavby.
Zodpovězení této otázky je totiž rozhodující pro posouzení zákonnosti postupu stavebního
úřadu podle ust. §129 stavebního zákona.
Podle ust. §118 odst. 1 stavebního zákona může stavební úřad na odůvodněnou žádost
stavebníka nebo jeho právního nástupce povolit změnu stavby před jejím dokončením. Žádost
musí, kromě obecných náležitostí, obsahovat popis změn a jejich porovnání se stavebním
povolením a s projektovou dokumentací ověřenou stavebním úřadem, popřípadě autorizovaným
inspektorem ve zkráceném stavebním řízení. K žádosti se připojí projektová dokumentace změn
stavby, nebo kopie ověřené projektové dokumentace s vyznačením navrhovaných změn. Podle
odst. 3 citovaného ustanovení změnu stavby, která se nedotýká práv účastníků stavebního řízení,
stavební úřad, popřípadě autorizovaný inspektor, bylo-li ve věci vedeno zkrácené stavební řízení,
schválí při kontrolní prohlídce zápisem do stavebního deníku nebo jednoduchého záznamu
o stavbě; podle okolností vyznačí změnu též v ověřené projektové dokumentaci. Může tak učinit,
jen pokud se změna nedotýká podmínek územního rozhodnutí, veřejných zájmů chráněných
zvláštními právními předpisy nebo když příslušný dotčený orgán písemně anebo prohlášením
do protokolu se změnou souhlasí.
Podle ust. §121 stavebního zákona předloží stavebník stavebnímu úřadu spolu
s oznámením o užívání stavby podle §120 odst. 1, popřípadě se žádostí o vydání kolaudačního
souhlasu, údaje určující polohu definičního bodu stavby a adresního místa, dokumentaci
skutečného provedení stavby, pokud při jejím provádění došlo k nepodstatným odchylkám oproti
vydanému stavebnímu povolení, ohlášení stavebnímu úřadu nebo ověřené projektové
dokumentaci. Jde-li o stavbu technické nebo dopravní infrastruktury, předloží dokumentaci
skutečného provedení stavby vždy. Pokud je stavba předmětem evidence v katastru nemovitostí,
doloží stavebník též vyhotovení geometrického plánu na tuto stavbu.
Podle ust. §129 odst. 1 písm. b) stavebního zákona nařídí stavební úřad vlastníku stavby,
popřípadě s jeho souhlasem jiné osobě, odstranění stavby prováděné nebo provedené
bez rozhodnutí nebo opatření stavebního úřadu vyžadovaného tímto zákonem anebo v rozporu
s ním. Podle odst. 2 citovaného ustanovení lze stavbu uvedenou v odst. 1 písm. b) dodatečně
povolit, pokud stavebník nebo její vlastník prokáže, že a) není umístěna v rozporu se záměry
územního plánování, zejména s územně plánovací dokumentací a s územním opatřením
o stavební uzávěře nebo s územním opatřením o asanaci území, b) není prováděna či provedena
na pozemku, kde to zvláštní právní předpis zakazuje nebo omezuje, c) není v rozporu s obecnými
požadavky na výstavbu nebo s veřejným zájmem chráněným zvláštním právním předpisem.
Podle odst. 3 citovaného ustanovení u stavby prováděné či provedené bez rozhodnutí nebo
opatření stavebního úřadu vyžadovaného tímto zákonem anebo v rozporu s ním, stavební úřad
zahájí řízení o jejím odstranění. Pokud půjde o stavbu uvedenou v odstavci 2, stavebník nebo
vlastník požádá o její dodatečné povolení a předloží podklady ve stejném rozsahu jako k žádosti
o stavební povolení, stavební úřad přeruší řízení o odstranění stavby a vede řízení o podané
žádosti; v tomto řízení postupuje podle §111 až 115. Bude-li stavba dodatečně povolena, řízení
o odstranění stavby zastaví.
Protože v případě stěžovatelky se jedná o změnu stavby nikoliv zamýšlenou,
ale již provedenou, nelze již postup podle ust. §118 stavebního zákona použít, neboť
ten se vztahuje pouze na situace, kdy stavebník chce před dokončením stavby některé její
schválené parametry změnit. Takovou změnu nemůže stavebník nejprve provést a pak si ji pouze
nechat dodatečně schválit, neboť by takto, bez součinnosti se stavebním úřadem, mohl změnou
stavby narušit zájmy chráněné stavebním zákonem a eliminovat omezení vyplývající pro něho
ze stavebního povolení. Postup podle citovaného ustanovení tedy nelze chápat jinak než jako
jakési „malé“ stavební řízení, to ostatně vyplývá i z dikce odst. 2 citovaného ustanovení, v němž
teprve na základě kladného rozhodnutí o žádosti o změnu stavby je stavebník oprávněn
(do budoucna, nikoli zpětně) změnu provést.
Stěžovatelka, která již změnu stavby provedla, má podle stavebního zákona dvě různé
možnosti, jak postupovat, jež jsou závislé na povaze a míře odchylky změny stavby od původní
projektové dokumentace, která byla stavebnímu úřadu předložena se žádostí o stavební povolení.
Jednak lze postupovat podle ust. §121 odst. 1 stavebního zákona, kdy stavebník předloží
dokumentaci skutečného provedení stavby a stavební úřad vysloví souhlas s jejím užíváním,
anebo podle ust. §129 odst. 3 stavebního zákona, kdy stavební úřad z úřední povinnosti zahájí
řízení o odstranění stavby. Stavební úřad tedy může za určitých podmínek neakceptovat
provedenou změnu jako drobnou odchylku od původního stavebního povolení, resp.
dokumentace, a mít ji za důvod postupu podle ust. §129 odst. 3 stavebního zákona, a to
v závislosti na povaze změny. Postup podle citovaného ustanovení bude na místě tehdy, bude-li
změna posouzena nikoli jako drobná odchylka od schválené projektové dokumentace, nýbrž jako
změna provedená v rozporu se stavebním povolením. Signálem o tom, že zde existuje rozpor,
bude zpravidla to, že změna znamená negativní zásah do chráněných veřejných zájmů či práv
a zájmů třetích osob vybočující z mezí dosavadního oprávnění stavebníka. Stěžovatelka
od počátku ve všech fázích správního a soudního řízení poukazovala na marginalitu jí provedené
změny a nesouhlasila s jejím posouzením, jak je provedl stavební úřad. Poukazovala i na vybočení
ze stávající praxe v jejím případě s ohledem na nejednotný urbanistický charakter obce.
Posouzení povahy změny přísluší podle stavebního zákona stavebnímu úřadu a nikoli
stavebníkovi, neboť je to stavební úřad, kdo při svém rozhodování má ze zákona povinnost dbát,
aby byla zajištěna ochrana veřejných zájmů a práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických
osob. Stavební úřad disponuje odbornými znalostmi z oblasti stavebnictví a architektury
a v oblasti posuzování zásahu do krajinného rázu je pak vázán závaznými stanovisky dotčených
orgánů chránících veřejné zájmy podle zvláštních právních předpisů. Stavebnímu úřadu je také
znám architektonický ráz budov či urbanistický charakter konkrétní lokality a rovněž stávající
praxe posuzování určitých změn staveb. Před vydáním souhlasu s užíváním či kolaudačního
rozhodnutí tak stavební úřad při prohlídce dokončené stavby zkontroluje, zda byly dodrženy
podmínky, jimiž ve stavebním povolení omezil právo stavebníka stavět, a to právě s ohledem
na zájmy, jež je třeba v dané lokalitě chránit. Zjistí-li, že změna je natolik výrazná, že by mohla
mít potenciálně negativní dopad na existující zákonem chráněné zájmy (architektonické
a urbanistické hodnoty, krajinný ráz), je nutno takto změněnou stavbu podrobit novému
posuzování v rámci požadavků kladených na povolení stavby stavebním zákonem, což i vyplývá
z dikce ust. §129 odst. 2 stavebního zákona. Stavebník proto musí v řízení podle ust. §129
odst. 3 stavebního zákona prokázat, že stavba není mimo jiné umístěna v rozporu se záměry
územního plánování, zejména s územně plánovací dokumentací, a že není v rozporu s obecnými
požadavky na výstavbu nebo s veřejným zájmem chráněným zvláštním zákonem. Dodatečné
povolení pak může být vydáno v řízení, jež je podle stavebního zákona koncipováno jako řízení
návrhové. Je tedy věcí stavebníka, aby prokázal splnění podmínek, s nimiž stavební zákon spojuje
možnost dodatečného povolení stavby. Tato otázka je v řízení o odstranění stavby otázkou
předběžnou, do jejíhož vyřešení stavební úřad řízení o odstranění stavby přeruší. Posoudit dopad
stavby na veřejné zájmy chráněné zvláštním zákonem (krajinný ráz) není oprávněn stavební úřad,
nýbrž příslušný dotčený orgán státní správy, který ve věci vydá závazné stanovisko. Stavební úřad
je však oprávněn v rámci své pravomoci posoudit, zda změna stavby ještě spadá do podmínek,
za nichž bylo souhlasné závazné stanovisko vydáno, a pokud již nikoli, je oprávněn a povinen
dát podnět k zahájení řízení o vydání takového stanoviska (podobně viz usnesení rozšířeného
senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 10 2004, č. j. 6 A 97/2001 – 39, publikované
pod č. 499/2005 Sb. NSS a na www.nssoud.cz a rozsudek téhož soudu ze dne 10. 9. 2009,
č. j. 7 As 52/2009 – 227, www.nssoud.cz). Je to tedy stavební úřad, který na základě skutkových
zjištění, své úvahy a s ohledem na stávající správní praxi v obdobných případech v dané lokalitě
posoudí, zda se jedná o nepodstatnou odchylku ve smyslu ust. §121 odst. 1 stavebního zákona,
anebo již o rozpor s rozhodnutím stavebního úřadu ve smyslu ust. §129 odst. 1 písm. b)
stavebního zákona. Stavebník se pak zvolenému postupu stavebního úřadu může podřídit,
požádat o dodatečné schválení stavby a předložit k tomu odpovídající dokumentaci. Stavebník
má ovšem také právo zpochybňovat úvahu stavebního úřadu o povaze změny, pokud ji považuje
za nesprávnou či nedůvodnou (šikanózní). Bude-li jeho argumentace přesvědčivá, je na stavebním
úřadu, aby řízení o odstranění stavby zastavil a změnu posoudil jako drobnou odchylku spolu
se souhlasem k užívání v rámci postupu podle ust. §121 odst. 1 stavebního zákona. Stejně
tak může stavebník správnost úvahy stavebního úřadu o povaze změny napadnout za použití
řádných opravných prostředků, neboť tato úvaha může vést k vydání rozhodnutí o nařízení
odstranění stavby.
Z obsahu správního spisu je zřejmé, že stěžovatelka odmítala na provedenou změnu
stavby reagovat ve smyslu ust. §129 odst. 2 stavebního zákona a od počátku řízení o odstranění
stavby tvrdila, že na „legalizaci“ takto provedené změny postačí již stávající vydané stavební
povolení. Je proto nutné posoudit správnost závěrů městského soudu, jež se týkají zákonnosti
správní úvahy stavebního, a posléze krajského, úřadu ohledně povahy změny stavby stěžovatelky.
Podle stavebního úřadu vyklenuté přesahy srubových spojů ohrožují zájmy chráněné zvláštními
předpisy, přičemž v rozhodnutí o odstranění stavby je odkaz na závazné stanovisko městského
úřadu, odboru životního prostředí. Současné provedení stavby navozuje dojem východní
zástavby (Slovensko a Ukrajina) a do daného území není vhodné a absolutně nezapadá do okolí.
Na tuto úvahu reagovala stěžovatelka v odvolání, přičemž trvala na tom, že jde o zanedbatelnou
změnu, která se nedotýká veřejných zájmů chráněných v území a že úvaha je v rozporu
se závazným stanoviskem. Krajský úřad se v odůvodnění napadeného rozhodnutí s touto
námitkou vůbec nevypořádal a pouze uvedl, že nelze akceptovat domněnku stěžovatelky,
že se jedná o zanedbatelnou změnu stavby, a nelze akceptovat jako postačující závazné
stanovisko městského úřadu, neboť to se vyjadřovalo k původní projektové dokumentaci. Tyto
závěry nejsou podloženy žádnými úvahami a způsobují tak nepřezkoumatelnost rozhodnutí
krajského úřadu. Krajský úřad se totiž vůbec meritorně nezabýval námitkami směřujícími
do nesprávnosti posouzení dopadu změny stavby na architektonický ráz dané lokality či zájem
chráněný zvláštními zákony a neuvedl k úvahám stavebního úřadu žádné své vlastní závěry.
Přitom se v dané věci jedná o nosné důvody zvoleného postupu a následného vydání rozhodnutí
stavebního úřadu o nařízení odstranění nepovolené změny stavby, což stěžovatelka od počátku
zpochybňuje.
Městský soud pak nemohl napadené rozhodnutí krajského úřadu z důvodu jeho
nepřezkoumatelnosti meritorně přezkoumat, pokud se jedná o žalobní námitku stěžovatelky
týkající se marginality změny stavby, neboť s touto otázkou se krajský úřad přezkoumatelným
způsobem vůbec nevypořádal. Místo toho chybějící úvahu krajského úřadu nahradil svojí vlastní
úvahou, když uvedl, že ač se nejedná o změnu výraznou či závažnou, stále se jedná o změnu
vnějšího vzhledu, a že stavební zákon neobsahuje ustanovení, jež by upravovalo míru rozporu
skutečného provedení stavby, takže stavebnímu úřadu nezbylo než rozhodnout o nařízení
odstranění nepovolené změny stavby. Tento postup městského soudu založil
nepřezkoumatelnost jeho rozsudku, neboť z povahy věci nelze přezkoumat nepřezkoumatelné.
Městský soud byl sice vázán žalobními body (§75 odst. 2 s. ř. s.), ovšem i tato vázanost není
bezvýjimečná, protože podle ust. §76 odst. 1 písm. a) s. ř. s. soud zruší napadené rozhodnutí
pro vady řízení bez jednání rozsudkem v případě nepřezkoumatelnosti spočívající
v nesrozumitelnosti nebo nedostatku důvodů rozhodnutí (srov. rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 12. 12. 2003, č. j. 2 Ads 33/2003 – 78, dostupný na www.nssoud.cz). Pokud
tak městský soud neučinil, je i jeho rozsudek nepřezkoumatelný, což je Nejvyšší správní soud
povinen vzít v úvahu z úřední povinnosti.
Zčásti je důvodná stížní námitka, že stavebnímu úřadu byly dodány pro posouzení věci
relevantní podklady, mimo jiné i stanovisko městského úřadu ze dne 4. 9. 2007. Souhlasit
lze se stěžovatelkou potud, že není správná úvaha krajského úřadu a městského soudu,
že závazné stanovisko městského úřadu a priori nelze akceptovat, bylo-li vydáno na základě
původní projektové dokumentace. Dopad obsahu závazného stanoviska na změnu stavby
stěžovatelky se totiž odvíjí od povahy změny a vymezení typu veřejného zájmu, který by změnou
byl případně dotčen. Bez posouzení toho, zda se změnou podstatně změnily podmínky oproti
těm, za kterých bylo závazné stanovisko vydáno, a jaký chráněný zájem byl změnou dotčen, nelze
vyslovit, zda změna stavby je jím kryta či nikoli. Stavební úřad tedy musí, i s ohledem na obsah
existujícího závazného stanoviska, nejprve posoudit, zda změna stavby mohla zasáhnout
do krajinného rázu. Pokud ano, dá podnět příslušnému orgánu k posouzení změny z tohoto
hlediska; jím pak bude vázán. Uvedený závěr pak bude relevantní i pro posouzení, zda změna
má povahu nepodstatné odchylky od stavebního povolení ve smyslu ust. §121 odst. 1 stavebního
zákona, anebo změny vyžadující postup podle ust. §129 odst. 3 stavebního zákona. Je totiž
jen obtížně představitelné, že by v případě, že změna se může dotknout krajinného rázu, mohlo
jít jen o nepodstatnou odchylku.
Bez ohledu na závěr ohledně této otázky však stavebnímu úřadu vždy přísluší posouzení
povahy změny z hledisek architektonických a urbanistických, přičemž právě to by bylo klíčové
nejen pro posouzení, zda je na místě postup podle ust. §121 odst. 1 nebo §129 odst. 3
stavebního zákona (nevyřeší-li se již na základě úvahy o zásahu do krajinného rázu), ale i pro
úvahu o případném dodatečném povolení stavby, mělo-li by se postupovat podle ust. §129
odst. 3 stavebního zákona. Úvahu o tom, jakou povahu má změna stavby, musí stavební úřad
opřít zejména o její vliv na architektonický ráz dané lokality. Přitom zejména uváží, zda a do jaké
míry je tento ráz jednotný a charakteristický určitým typem architektonicky hodnotné výstavby
(takže „cizí“, tj. podle krajského úřadu ukrajinský či slovenský ráz nově budované stavby by tuto
jednotu a její hodnotný charakter neúnosně narušil), anebo zda a do jaké míry se naopak jedná
o stavby architektonicky v podstatě bezcenné, nevytvářející ve svém celku žádný charakteristický
styl dané lokality, a tedy umožňující, že se do ní organicky začlení i stavba s „cizími“ prvky jako
její oživení, ozvláštnění či doplnění. Organicky začleněnou stavbou proto může za určitých
okolností být i jakási architektonická „provokace“, tedy stavba jsoucí ve vědomém
a architektonicky promyšleném protikladu s dosavadním stylem zástavby. Ta může být naopak
nezřídka stylotvorným prvkem či základem postupně se profilujícího nového architektonického
rázu dané lokality. Významnou součástí úvahy musí být i zhodnocení architektonické zdařilosti
a přínosnosti, či naopak kýčovitosti a neestetičnosti, samotné posuzované změny. Bez komplexní
úvahy o uvedených otázkách nelze jen na základě úsudku o „cizosti“ určitého architektonického
řešení toto odmítnout jako nepřípustné.
Vzhledem k výše uvedenému Nejvyšší správní soud napadený rozsudek městského soudu
zrušil a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení (§110 odst. 1 věta první s. ř. s.). Ve věci rozhodl
v souladu s ust. §109 odst. 1 s. ř. s., podle něhož rozhoduje Nejvyšší správní soud o kasační
stížnosti zpravidla bez jednání, když neshledal důvody pro jeho nařízení.
V dalším řízení je městský soud vázán právním názorem, který je vysloven
v tomto rozsudku (§110 odst. 3 s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne městský soud v novém rozhodnutí
(§110 odst. 2 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 20. května 2010
JUDr. Eliška Cihlářová
předsedkyně senátu