Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 25.02.2010, sp. zn. 7 As 3/2010 - 66 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2010:7.AS.3.2010:66

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2010:7.AS.3.2010:66
sp. zn. 7 As 3/2010 - 66 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Elišky Cihlářové a soudců JUDr. Jaroslava Hubáčka a JUDr. Karla Šimky v právní věci žalobce: E. G., proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, v řízení o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 31. 7. 2009, č. j. 7 Ca 79/2008 – 35, takto: Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 31. 7. 2009, č. j. 7 Ca 79/2008 – 35, se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: Rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 31. 7. 2009, č. j. 7 Ca 79/2008 – 35, bylo zrušeno rozhodnutí Ministerstva vnitra (dále jen „stěžovatel“) ze dne 15. 4. 2008, č. j. OAM-103/LE-05-P07-NV2-2008, o nepovolení vstupu žalobce (dále jen „účastník řízení“) na území České republiky a věc byla stěžovateli vrácena k dalšímu řízení. V odůvodnění rozsudku městský soud uvedl, že stěžovatel neobjasnil, v čem spočívá neurčitý právní pojem „nebezpečí pro veřejný pořádek.“ Z napadeného rozhodnutí tak není zřejmé, jaká kritéria v tomto ohledu stěžovatel považoval za rozhodná a jakými úvahami se řídil při jejich právním hodnoce ní. Městský soud proto nemohl přezkoumat, na základě jakých hledisek byl zjištěný skutkový stav s neurčitým právním pojmem poměřován. Napadené správní rozhodnutí je v tomto ohledu nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů. Skutkový stav pak nebyl zjištěn a v rozhodnutí popsán natolik dostatečně, aby bylo možné vůbec posoudit, jaká skutková zjištění mají být neurčitému právnímu pojmu podřazena. Ze zjištěných skutečností, a to že účastník řízení měl letenku do Moskvy a Česká republika nebyla jeho cílovou zemí, nelze dovodit jeho úmysl zneužít azylové procedury s cílem volně se pohybovat v zemích Schengenského prostoru. Skutkový stav, z něhož stěžovatel vycházel, tak nebyl zjištěn dostatečně. Proti tomuto rozsudku podal stěžovatel v zákonné lhůtě kasační stížnost z důvodu uvedeného v ust. §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s., neboť podle jeho názoru domněnka o možném ohrožení veřejného pořádku ve smyslu ust. §73 odst. 4 písm. c) zákona č. 325/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“) účastníkem řízení byla zcela důvodná. Účastník řízení, jak je ostatně v odůvodnění napadeného rozhodnutí zcela konkrétně uvedeno, nesplňoval v době rozhodování zákonné podmínky pro vstup na území České republiky, tedy potažmo do zemí Schengenského prostoru, protože nedisponoval potřebným vízem či povolením k pobytu, které by ho ke vstupu opravňovaly. Česká republika nebyla c ílovou zemí účastníka řízení, touto měl pouze tranzitovat, když měl letenku do Moskvy. Na základě těchto skutečností dospěl stěžovatel k závěru, že účastník řízení se pokouší zneužít azylovou proceduru k tomu, aby neoprávněně pokračoval do dalších zemí Schengenského prostoru. Na podporu svého přesvědčení o přítomnosti zákonného důvodu pro nepovolení vstupu na území České republiky účastníku řízení, a to pro důvodnou domněnku o možném nebezpečí pro veřejný pořádek s ohledem na neexistenci platného víza či povolení k pobytu, odkázal stěžovatel na rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 5. 2009, č. j. 2 A s 14/2009 – 50, a ze dne 25. 5. 2009, č. j. 8 As 14/2009 - 76. Podle názoru stěžovatele bylo odůvodnění jeho rozhodnutí dostatečné, založené na konkrétních okolnostech případu a výtky městského soudu v této souvislosti nejsou oprávněné. Skutečnost, že jeho domněnka o existenci nebezpečí pro veřejný pořádek ve smyslu ust. §73 odst. 4 písm. c) zákona o azylu byla v době rozhodování zcela důvodná, dokládá i jednání účastníka řízení, který poté, kdy mu byl umožněn vstup na území České republiky, neoprávněně vstoupil na území Spolkové republiky Německo, aniž vyčkal rozhodnutí soudu o své žalobě proti rozhodnutí stěžovatele o zamítnutí žádosti o udělení mezinárodní ochrany jako zjevně nedůvodné podle ust. §16 odst. 1 písm. f) zákona o azylu a do České republiky byl následně autoritativně vrácen na základě aplikace Nařízení Rady (ES) č. 343/2003. Stěžovatel je přesvědčen, že o nepovolení vstupu účastníkovi řízení rozhodl na základě dostatečně zjištěného skutečného stavu věci a jeho rozhodnutí je řádně odůvodněné a konkretizované na individuální případ účastníka řízení, když jsou v něm uvedeny zcela konkrétní skutkové a právní důvody, tj. v prvé řadě neexistence platného povolení k pobytu či víza, dispozice pouze letenkou do Moskvy, která však zjevně také nebyla cílem účastníka řízení. Skutkový stav byl tedy zjištěn v dostatečné míře nutné pro vydání tohoto typu rozhodnutí, zjištěný stav byl řádně posouzen podle ust. §73 odst. 4 písm. c) zákona o azylu a sprá vní úvaha, kterou stěžovatel na základě zjištěných skutečností a předmětné právní normy učinil, nevybočila ze zákonných mezí. Proto stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud napaden ý rozsudek městského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v souladu s ust. §109 odst. 2 a 3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody, které stěžovatel uplatnil v podané kasační stížnosti, a přitom sám neshledal vady uvedené v odstavci 3, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti. Podle ust. §73 odst. 4 písm. c) zákona od azylu rozhodne ministerstvo do pěti dnů ode dne učinění prohlášení o mezinárodní ochraně cizincem, zda cizinci povolí vstup na území. Vstup na území nepovolí mimo jiné cizinci, u něhož se lze důvodně domnívat, že by mohl představovat nebezpečí pro bezpečnost státu, veřejné zdraví či veřejný pořádek. V návaznosti na obsah kasační stížnosti musel Nejvyšší správní soud posoudit, zda je rozhodnutí stěžovatele nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů, resp. zda skutkový stav, z něhož stěžovatel vycházel má oporu ve správním spise. V podstatě shodnou problematikou jak po stránce skutkové, tak i právní se zabýval Nejvyšší správní soud v rozsudcích ze dne 14. 5. 2009, č. j. 2 As 14/2009 - 50, a ze dne 25. 5. 2009, č. j. 8 As 14/2009 – 75, a v obou těchto věcech dospěl k závěru, že „neexistence právního titulu, na základě něhož je cizinec oprávněn ke vstupu na území ČR (platné povolení k pobytu či vízum), může být důvodem k rozhodnutí o nepovolení vstupu na území ČR. Vzhledem k taxativnímu výčtu důvodů v ustanovení §73, pro které ministerstvo cizinci vstup na území nepovolí, je jediným vhodným důvodem, pod něhož lze podřadit neexistenci právního titulu ke vstupu na území, právě veřejný pořádek, byť se nejedná o podřazení zcel a přesné. Pokud stěžovatel dospěl k závěru, že v případě žalobce existuje možnost, že by po rozhodnutí, kterým by mu byl povolen vstup na území České republiky, postupoval do dalších zemí Schengenského prostoru, jedná se o rozhodnutí v mezích správního uvážení ve smyslu ustanovení §73 odst. 4 písm. c) zákona o azylu. Lze tedy shrnout, že rozhodnutí stěžovatele bylo vydáno v mezích správního uvážení, neboť skutečnost, že cizinec nedisponuje právním titulem, který by ho opravňoval ke vstupu na území České re publiky, může být důvodem pro vydání rozhodnutí o nepovolení vstupu na základě ustanovení §73 odst. 4 písm. c) zákona o azylu.“ V dané věci neshledal Nejvyšší správní soud důvod , aby se odchýlil od tohoto právního názoru a dospěl, na rozdíl od městského soudu, k závěru, že stěžovatel nevybočil z mezí správního uvážení, když na základě zjištěných skutečností (účastník řízení nebyl oprávněn ke vstupu na území České republiky a měl letenku do Moskvy) účastníkovi řízení vstup na území České republiky nepovolil. Účastník řízení v průběhu správního i soudního řízení uspokojivě nevysvětlil, proč nepokračoval v cestě do Moskvy a zůstal na území České republiky. Netvrdil tedy žádné skutečnosti, které by závěr o důvodnosti domněnky narušení veřejného pořádku mohly zpochybnit. Navíc městský soud v napadeném rozsudku neuvedl, jaké konkrétní další důkazy měl stěžovatel za účelem řádného zjištění skutkového stavu provést. V této souvislosti Nejvyšší správní soud poukazuje i na skutečnost, že účastník řízení poté, kdy podal žaloby, jednak proti rozhodnutí stěžovatele o zamítnutí žádosti o udělení mezinárodní ochrany jako zjevně nedůvodné podle ust. §16 odst. 1 písm. f) zákona o azylu, a jednak proti napadenému rozhodnutí, neoprávněně vstoupil na území Spolkové republiky Německo a do České republiky byl následně autoritativně vrácen na základě aplikace Nařízení Rady (ES) č. 343/2003. Kasační stížnost je tedy důvodná, a proto Nejvyšší správní soud napadený rozsudek městského soudu podle ust. §110 odst. 1 s. ř. s. zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Ve věci rozhodl v souladu s ust. §109 odst. 1 s. ř. s., podle něhož rozhoduje Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti zpravidla bez jednání, když neshledal důvody pro jeho nařízení. V dalším řízení je městský soud vázán právním názorem, který je vysloven v tomto rozsudku (§110 odst. 3 s. ř. s.). O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne městský soud v novém rozhodnutí (§110 odst. 2 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 25. února 2010 JUDr. Eliška Cihlářová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:25.02.2010
Číslo jednací:7 As 3/2010 - 66
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:2 As 78/2006 - 64
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2010:7.AS.3.2010:66
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024