Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 21.06.2012, sp. zn. 9 As 32/2012 - 44 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2012:9.AS.32.2012:44

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2012:9.AS.32.2012:44
sp. zn. 9 As 32/2012 - 44 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně Mgr. Daniely Zemanové a soudců JUDr. Barbary Pořízkové a JUDr. Radana Malíka v právní věci žalobkyně: EXENERGY s.r.o., se sídlem Papírenská 113/1b, Praha 6, zast. Mgr. Štěpánem Patočkou, advokátem se sídlem Klimentská 10, Praha 1, proti žalovanému: Energetický regulační úřad, se sídlem Masarykovo náměstí 5, Jihlava, proti rozhodnutí předsedy žalovaného ze dne 1. 7. 2011, č. j. 00012-23/2011-ERU, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 19. 1. 2012, č. j. 62 A 13/2011 - 39, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: Podanou kasační stížností se žalobkyně (dále jen „stěžovatelka“) domáhá zrušení shora označeného usnesení Krajského soudu v Brně (dále jen „krajský soud“), kterým byla odmítnuta její žaloba proti rozhodnutí předsedy žalovaného ze dne 1. 7. 2011, č. j. 00012-23/2011-ERU. Tímto rozhodnutím byl zamítnut návrh stěžovatelky, aby žalovaný dle ustanovení §17 odst. 5 písm. d) zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (dále jen „energetický zákon“), uložil společnosti ČEZ Distribuce, a.s., povinnost vykupovat elektrickou energii, vyrobenou v této elektrárně, a to za výkupní ceny stanovené zákonem a cenovým rozhodnutím žalovaného pro fotovoltaické výrobny s instalovaným výkonem nad 30 kW, uvedené do provozu v roce 2010. Napadeným usnesením krajský soud žalobu ve smyslu §46 odst. 2 a §68 písm. b) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“), odmítl, neboť dospěl k závěru, že žalobou napadené rozhodnutí je rozhodnutím správního orgánu v soukromoprávní věci. Subjektivním právům soukromým je ochrana poskytována v civilním soudním řízení podle částí páté občanského soudního řádu. Pro posouzení otázky věcné příslušnosti soudu je dle závěru krajského soudu podstatné, že napadené rozhodnutí bylo vydáno ve sporném správním řízení a že žalovaný vystupoval v tomto řízení v působnosti správního orgánu ve smyslu ustanovení §141 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, který je nadán energetickým zákonem k řešení a rozhodování sporů v soukromoprávních věcech. V projednávané věci jde o spor týkající se podmínek výkupu elektřiny, který vznikl mezi výrobcem elektřiny (stěžovatelkou) a provozovatelem distribuční soustavy. Bez ohledu na skutečnost, že se v hodnocení věci projevilo posouzení podmínek pro zvýhodněnou výkupní cenu energie, která je výsledkem ingerence subvenční povahy, spočíval zásah žalovaného, v řešení sporu z obchodního vztahu dvou subjektů nacházejících se na trhu s elektřinou, tj. dvou subjektů nacházejících se v rovném postavení. V této souvislosti odkázal krajský soud na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 10. 2004, č. j. 7 As 58/2003 - 104 (všechna zde uváděná rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou dostupná na www.nssoud.cz). V kasační stížnosti stěžovatelka nesouhlasí s odmítnutím žaloby a namítá tak (byť ne výslovně) kasační důvod ve smyslu ustanovení §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s., tj. nezákonnost rozhodnutí o odmítnutí návrhu. Stěžovatelka má za to, že spor o výši výkupní ceny poskytované podle zákona č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o podpoře výroby elektřiny“), který je základem celé věci, je sporem s veřejnoprávním prvkem. Podpora, která je mezi stěžovatelkou a společnosti ČEZ Distribuce, a.s., předmětem sporu, je sice poskytována ze strany příslušných provozovatelů distribučních soustav, ale podle veřejnoprávní normy. Nejde o prostředky samotných provozovatelů, ale o prostředky veřejné, které jsou podle zákona složkou ceny za distribuci elektřiny a dotací z prostředků státního rozpočtu. Příslušní provozovatelé distribučních soustav tak poskytováním podpory podle zákona o podpoře výroby elektřiny v podstatě vykonávají veřejnou správu na úseku podpory výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů. Z důvodů výše uvedených stěžovatelka navrhuje napadené usnesení krajského soudu zrušit a věc mu vrátit k dalšímu řízení. Žalovaný se ve vyjádření ke kasační stížnosti ztotožnil se závěry krajského soudu. Tvrzení stěžovatelky, dle kterého je podpora vyplácena z veřejných prostředků, považuje za zavádějící. Tuto podporu totiž vyplácí provozovatel distribuční soustavy jako soukromoprávní subjekt a náklady na vyplácenou podporu následně kalkuluje do ceny za distribuci elektrické energie, kterou účtuje odběratelům. Stejně tak v případě dotací ze státního rozpočtu není provozovatel distribuční soustavy ten, kdo nakládá s veřejnými prostředky, pouze je mu z nich následně částečně kompenzována platební povinnost. Žalovaný odkazuje na relevantní judikaturu kasačního soudu, a to na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 10. 2004, č. j. 7 As 58/2003 - 104, a rozhodnutí rozšířeného senátu NSS ze dne 12. 10. 2004, č. j. 4 As 47/2003 - 125, ze kterých ve svém vyjádření cituje. Žalovaný navrhuje kasační stížnost zamítnout. Nejvyšší správní soud nejprve posoudil formální náležitosti kasační stížnosti a konstatoval, že kasační stížnost je podána včas, jde o rozhodnutí, proti němuž je kasační stížnost přípustná, a stěžovatelka je zastoupena advokátem (§105 odst. 2 s. ř. s.). Poté přezkoumal napadené usnesení krajského soudu v rozsahu kasační stížnosti a v rámci uplatněných důvodů (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.), ověřil při tom, zda napadené usnesení netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3, 4 s. ř. s.), a dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná. Kasační soud má shodně s krajským soudem za to, že předmětem řízení, jehož výsledkem bylo napadené rozhodnutí, bylo soukromé, nikoli veřejné právo, a proto krajský soud po právu podanou žalobu podle ustanovení §46 odst. 2, ve spojení s ustanovením §68 písm. b) s. ř. s., odmítl s tím, že je třeba podat novou žalobu podle §244 a násl. zákona č. 99/1963 Sb., občanského soudního řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jeno. s. ř.“). Krajský soud zcela správně odkázal na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 10. 2004, č. j. 7 As 58/2003 - 104, na které odkázal i žalovaný. V tomto rozhodnutí kasační soud vyložil, že energetický zákon nemá výhradně veřejnoprávní charakter a neobsahuje výlučně veřejnoprávní normy. Předmětem jeho úpravy jsou dle §1 podmínky podnikání, výkonu státní správy a regulace v energetických odvětvích, kterými jsou elektroenergetika, plynárenství a teplárenství, jakož i práva a povinnosti fyzických a právnických osob s tím spojená. Z výše uvedeného vyplývá, že energetický zákon je dílem právním předpisem práva veřejného (výkon státní správy) a dílem práva soukromého (podmínky podnikání). Proto je třeba se v každém konkrétním případě zabývat povahou posuzovaného právního vztahu či sporu. Nejvyšší správní soud v citovaném rozhodnutí dále vyslovil, že rozhodujícím kritériem pro rozlišení, o jaký vztah se jedná, je metoda úpravy, tedy, zda jde o úpravu vztahů postavených na rovnosti, tj. o vztahy mezi držiteli licencí a jejich zákazníky, nebo o vztahy ryze vrchnostenského charakteru, kam patří např. rozhodování ve věcech udělení, změn či zrušení licencí nebo rozhodování ve věcech přestupků a správních deliktů právnických a podnikajících fyzických osob (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 11. 2010, č. j. 8 As 15/2010 - 106). Při určení, zda o žalobě proti rozhodnutí Energetického regulačního úřadu rozhodují soudy v občanském soudním řízení či soudy správní, je proto vždy nutné rozlišovat, zda tento správní orgán rozhodoval v soukromoprávní věci nebo ve věci veřejnoprávní, tedy určit charakter konkrétního rozhodnutí a porušení povinnosti. Podstatné pro posouzení věci je mimo jiné, že k rozhodování sporu v projednávané věci je příslušný Energetický regulační úřad podle ustanovení §17 odst. 5 písm. d) energetického zákona. Podle rozhodnutí zvláštního senátu, zřízeného podle zákona č. 113/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů (dále jen „konfliktní senát“ a „zákon o rozhodování některých kompetenčních sporů“) ze dne 13. 4. 2010, č. j. Konf 108/2009 - 11, patří pravomoci Energetického regulačního úřadu podle ustanovení §17 odst. 5 energetického zákona do oblasti rozhodování soukromoprávních sporů. Lze tedy souhlasit s krajským soudem, pokud dovodil, že, přestože se v hodnocení věci projevilo posouzení podmínek pro zvýhodněnou výkupní cenu a přestože zvýhodněná výkupní cena je výsledkem ingerence subvenční povahy, rozhodnutí Energetického regulačního úřadu spočívalo v řešení smluvních otázek ve vztazích založených na rovnosti mezi dvěma subjekty při dodávkách elektřiny. Předmětný právní názor vychází z charakteru žalobou napadeného rozhodnutí, které je zjevně rozhodnutím v soukromoprávní věci, neboť se jedná o spor o povinnosti účastníka k finančnímu plnění vyplývající ze smluvního vztahu mezi provozovatelem distribuční soustavy a výrobcem elektrické energie. Právní vztah mezi těmito subjekty je vztahem soukromoprávním, neboť mezi nimi nelze shledat vztah podřízenosti a nadřazenosti, který je typický pro vztah veřejnoprávní. Energetický regulační úřad tedy rozhodoval o sporu soukromoprávního charakteru, in concreto o sporu z obchodního vztahu. Skutečnost, že část výkupní ceny je kompenzována z veřejných prostředků, nemůže na podstatě tohoto vztahu nic změnit. V tomto směru lze odkázat i na nejnovější judikaturu konfliktního senátu, který dospěl ke shodnému závěru v právně obdobné věci, a to usnesení ze dne 20. 3. 2012, č. j. Konf 93/2011 - 9. Předmětem uvedeného usnesení byl spor o pravomoc vzniklý ve smyslu §1 odst. 1 písm. b) zákona o rozhodování některých kompetenčních sporů mezi Krajským soudem v Brně a Okresním soudem v Českých Budějovicích ve věci žaloby podané u okresního soudu podle části páté občanského soudního řádu. Žaloba směřovala proti rozhodnutí předsedy Energetického regulačního úřadu, který posuzoval spor mezi žalobkyní jako výrobkyní elektřiny z fotovoltaického zdroje, a účastnicí řízení, jako držitelkou licence na distribuci elektřiny, o výkup elektřiny z obnovitelných zdrojů podle ustanovení §17 odst. 5 písm. d) energetického zákona. Konfliktní senát dospěl k jednoznačnému závěru, dle kterého je příslušný rozhodnout o žalobě proti takovému rozhodnutí předsedy Energetického regulačního úřadu, soud v občanském soudním řízení. Na základě všech těchto skutečností byla kasační stížnost shledána nedůvodnou a Nejvyšší správní soud ji proto podle §110 odst. 1, věty poslední, s. ř. s. zamítl. Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o §60 odst. 1 s. ř. s., ve spojení s §120 s. ř. s., neboť neúspěšné stěžovatelce náhrada nákladů řízení nepřísluší a žalovanému náklady řízení nad rámec jeho úřední činnosti nevznikly. Proto Nejvyšší správní soud rozhodl o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti tak, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 21. června 2012 Mgr. Daniela Zemanová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:21.06.2012
Číslo jednací:9 As 32/2012 - 44
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:EXENERGY s.r.o.
Energetický regulační úřad
Prejudikatura:Konf 108/2009 - 11
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2012:9.AS.32.2012:44
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024