ECLI:CZ:NSS:2015:2.AFS.7.2015:73
sp. zn. 2 Afs 7/2015 - 73
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Miluše Doškové
a soudců Mgr. Petra Sedláka a JUDr. Karla Šimky v právní věci žalobce: JiNo, s. r. o.,
Zámecká 17, Pardubice, zastoupeného JUDr. Zdeňkem Koudelkou, Ph.D., advokátem se sídlem
Optátova 46, Brno, proti žalovanému: Generální ředitelství cel, se sídlem Budějovická 7,
Praha 4, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 3. 2. 2014, č. j. 2777-2/2014-900000-304.3, v řízení
o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soud v Hradci Králové – pobočka
Pardubice ze dne 17. 12. 2014, č. j. 52 Af 12/2014 – 89,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Žalobce nemá právo na náhradu nákladů řízení.
III. Žalovanému se náhrada nákladů řízení nepřiznává .
Odůvodnění:
Včas podanou kasační stížností se žalobce jako stěžovatel domáhá zrušení
shora nadepsaného rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové – pobočka Pardubice, jímž
byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí Generálního ředitelství cel, ze dne 3. 2. 2014,
č. j. 2777-2/2014-900000-304.3, kterým bylo zamítnuto odvolání stěžovatele a potvrzeno
rozhodnutí Celního úřadu pro Pardubický kraj ze dne 29. 8. 2013, č. j. 40732/2013- 5900000-1,
jím nebyl stěžovateli přiznán nárok na osvobození od daně z l ihu podle §71 zák. č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, v platném znění.
Stěžovatel v žalobě namítl jednak nepřezkoumatelnost rozhodnutí žalovaného a jednak
věcně brojil proti závěrům správce daně a žalovaného. Uvedl, že u stěžovatele zajištěné
a následně do majetku státu zabrané vybrané výrobky (lihové tekutiny) byly dne 18. 11. 2011
kompletně zničeny a jelikož se jednalo o lihové tekutiny s kódy nomenklaruty 2207, 2208 a 3302,
byly splněny podmínky §71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních daních pro osvobození
od daně a správce daně, potažmo žalovaný měl stěžovateli osvobození od daně přiznat.
Podle stěžovatele je důvodem pro přiznání osvobození od daně i to, že díky zničení vybraných
výroků není ani právní ani ekonomický důvod pro zatěžování výrobku daní, neboť spotřeba
těchto výrobků je v důsledku zničení vyloučena.
Stěžovatel dále namítl, že se nedomáhá revidování stanovené daňové povinnosti, proto
nebylo namístě podávat dodatečné daňové přiznání podle §141 daňového řádu. Naopak správce
daně měl z úřední povinnosti na základě nových skutečností (z ničení lihových tekutin) přiznat
stěžovateli osvobození od daně. Institut vrácení daně podle §14 zákona o spotřebních daních
na předmětnou věc dle stěžovatele nedopadá. Argumentace žalovaného odkazující na tyto
dva instituty je proto chybná.
V další části žaloby napadl stěžovatel část rozhodnutí žalovaného označenou „ratio
decidendi“. Nejprve žalovanému vytkl, že se nezabýval doplněním argumentace ze dne
13. 1. 2014, následně namítl, že se zabavenými lihovými tekutinami nijak nenakládal. Stěžovatel
se stal podle svého tvrzení plátcem spotřební daně pasivně poté, co v jeho areálu byly nalezeny
lihové tekutiny, které vznikly činností jiných osob. Stěžovatel tedy s lihem nenakládal vůbec,
natož nezákonně. Závěrem k tomuto bodu uvedl, že argumentace žalovaného založená
na spojení §71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních daních a §3 písm. f) téhož zákona není
správná, neboť již z návětí §71 odst. 1 citovaného zákona vyplývá, že upravuje případy
osvobození, které jsou mimo definici §3 písm. f) zá kona o spotřebních daních. V této souvislosti
odkázal i na princip in dubio pro libertate.
Závěrem žaloby stěžovatel uvedl, že považuje za irelevantní argumentaci žalovaného
opřenou o vlastnictví lihových tekutin, neboť žalobce se dostal do postavení plátce
daně v důsledku §4 odst. 1 písm. f) zákona o spotřebních daních. Závěr žalovaného,
že není-li stěžovatel vlastníkem lihových tekutin, nemůže se nacházet v postavení daňového
subjektu, je vadný.
Krajský soud žalobu zamítl. Ve svém rozhodnutí nejprve podrobně shrnul okolnosti
a podání předcházející vydání žalobou napadeného rozhodnutí a následně se zabýval jednotlivými
námitkami. K námitce nepřezkoumatelnosti s odkazy na judikaturu uvedl, že je sice povinností
orgánů veřejné moci svá rozhodnutí řádně odůvodnit, ale nelze tuto povinnost interpretovat jako
požadavek detailní odpovědi na každou námitku. Dále k tomu konstatoval, že pokud jsou
napadená rozhodnutí zákonná z hlediska hmotněprávního, tj. že správní orgány zákonným
způsobem aplikovaly platnou právní úpravu a správně z ní vyvodily závěr o nedůvodnosti nároku
žalobce na přiznání tohoto osvobození, tak je zcela nadbytečná a bezpředmětná další polemika
o tom, zda se žalovaný detailně vypořádal se všemi námitkami ža lobce, zda reagoval podrobně
na všechny námitky, či zda vyvrátil argumentaci žalobce, která polemizuje se závěry správních
orgánů. Podle krajského soudu byla obsahem a smyslem žalobní argumentace základní, zcela
nesprávná a účelového charakteru myšlenka žalobce, že na výše popsaný skutko vý stav měl
správce daně, a to dokonce ex officio, aplikovat §71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních
daních a přiznat žalobci osvobození od daně. Krajský soud se ztotožnil s názory obou správních
orgánů o tom, že v dané věci nelze aplikovat jen §71 ods t. 1 písm. g) citovaného zákona,
ale je nutné aplikovat současně i §3 písm. f) zákona o spotřebních daních. Zároveň konstatoval,
že správným je i další závěr správce daně o tom, že uplatnění institutu osvobození od spotřební
daně dle §71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních daních nemůže již s přihlédnutím ke smyslu
a účelu v dané právní úpravy a v kontextu s cenným právním systémem nastaveným pro výkon
správy spotřebních daní dopadat na „případy nelegálního nakládání s vybranými výrobky.“
Věcně krajský soud konstatoval, že skladování zabavených výrobků stěžovatelem nelze
označit za zákonné, i když se v tomto případě nejednalo o případy nelegálního nakládání
s vybranými výrobky, jak uvedl správní orgán prvního stupně ve svém rozhodnutí, avšak v daném
případě stěžovatel jednal nezákonně, když skladoval uvedené výrobky nezdaněné a neprokázal
způsob jejich oprávněného nabytí za ceny bez daně, v důsledku čehož bylo rozhodnuto o zabrání
a likvidaci těchto výrobků. Dále krajský soud považoval za významné, že j eště před uplatněním
nároku na osvobození od daně vznikla stěžovateli daňová povinnost. Obě tyto skutečnosti podle
krajského soudu odůvodňovaly aplikaci §3 písm. f) zákona o spotřebních daních, z čehož
vyplývá nemožnost aplikovat §71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních daních na případ,
kdy vznikla povinnost přiznat, vyměřit a zaplatit daň, kdy bylo rozhodnuto o doměření spotřební
daně u výrobků, o nichž bylo již rozhodnuto o jejich zabrání z důvodu nezákonného skladování,
tj. když žalobce neprokázal, že se jedná o vybrané výrobky zdaněné, nebo pokud neprokázal
způsob jejich oprávněného nabytí za ceny bez daně dle zákona o spotřebních daních (§42 zákona
o spotřebních daních). Uplatnění institutu osvobození od daně nemůže dopadat na případy
nelegálního nakládání s vybranými výrobky, a že požadavek ža lobce na přiznání osvobození
od této daně je společensky nežádoucím, obcházejícím smysl a účel právní úpravy.
Podle krajského soudu vzhledem ke zcela jasnému a nepochybnému výkladu uvedeného
institutu není prostor pro aplikaci principu in dubio pro libertate, když jediný správný výklad je ten,
který je obsažen v žalovaných rozhodnutích a který neumožňuje izolovanou aplikaci
§71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních daních na daný skutkový stav.
V případě námitek stěžovatele proti hodnocení jeho procesního postupu žalovaným
krajský soud dospěl k závěru, že argumentace žalovaného sice byla nadbytečná, ale nemohla
způsobit nezákonnost rozhodnutí. Stěžovatel svým požadavkem na nové daňové řízení
a hodnocení nových skutečností ex officio obchází platnou právní úpravu s cílem nesplnit svůj
daňový dluh. Jestliže stěžovateli byla stanovena daňová povinnost, vybrané výrobky mu byly
následně zabrány a dostaly se do majetku státu, který rozhodl o jejich likvidaci, není podle
krajského soudu možné zpětně, dokonce ve správním řízení zahájeném ex officio, stěžovatele
zprostit této daňové povinnosti na základě institutu osvobození od daně.
Krajský soud neshledal důvodnou ani námitku zdanění výrobků, které ne byly
spotřebovány, neboť vznik daňové povinnosti se přes označení daně neváže na okamžik
skutečné spotřeby vybraných výrobků, ale na okamžik jejich uvedení do volného daňového
oběhu, čímž se jejich spotřeba předpokládá, ať již k ní fyzicky dojde či nikoliv, nebo kdy
k ní dojde. Podstatná podle krajského soudu nebyla ani otázka vlastnictví vybraných výrobků.
Stěžovatel napadl rozsudek krajského soudu z důvodů uvedených v §103 odst. 1 písm. a),
b), d) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále též „s. ř. s.“).
V kasační stížnosti stěžovatel namítl, že zjištěné vybrané výrobky byly lihový odpad
(úkapy, dokapy a jiné odpady vzniklé při pálení ovocného lihu) a správce daně nesprávně
posoudil nalezené tekutiny jako lihové nápoje a doměřil stěžovateli spotřební daň. Zároveň
žalovaný nezákonně posoudil osvobození od daně, neboť byly splněny základní podmínky
pro osvobození od daně, tedy jednak zařazení výroků pod příslušné kódy nomenklatury a zničení
vybraných výroků za přítomnosti úředních osob. Navíc nedošlo ke spotřebě vybraných výrobků.
Podle stěžovatele je nesprávná argumentace, že nemůže být osvobozen od daně, neboť v době
zničení vybraných výroků nebyl jejich vlastníkem. Dále namítl, že je proti smyslu spotřební daně
zdanit věc, která nebyla určena ke spotřebě a navíc byla zlikvidována, tedy věc neexistující.
Stěžovatel také uvedl, že areál lihovaru koupil v rámci zpeněžení konkurzní podstaty
předcházejícího vlastníka a nemohly na něj přejít závazky, které na areálu vázly před zpeněžením,
a to včetně daňových. V posuzované věci se podle jeho názoru jednalo o odpadní líh, který
vznikal ještě před vyhlášením konkurzu, a daňová pohledávka vznikla z tohoto důvodu
před vyhlášením konkurzu a tím, že nebyla do konkurzu přihlášena, tak zanikla. Závěrem kasač ní
stížnosti namítl porušení legitimního očekávání, neboť předcházející správce daně nikdy
nevnímal existenci lihového odpadu jako důvod zdanění, čímž založil ustálenou praxi, kterou
správce daně nyní porušil.
V doplnění kasační stížnosti stěžovatel podrobněji rozvedl námitku nepřezkoumatelnosti
napadeného rozsudku a uvedl, že se krajský soud nijak nevypořádal se žalobní námitkou
nepřezkoumatelnosti rozhodnutí žalovaného. Tuto včas a řádně uplatněnou žalobní námitku
krajský soud pominul a blíže se jí nezabýval a pouze rozsáhle zdůvodnil, že není úlohou soudu
se zaobírat každým případným argumentačním opomenutím správního orgánu. Namítl, že krajský
soud zcela opomněl nepřezkoumatelnost jako zásadní vadu správních rozhodnutí, a konstatoval,
že se nelze zabývat hmotněprávní argumentací, pokud přezkoumávané rozhodnutí soudu
neobstojí ani po formální stránce, tedy pokud soud nevyčerpal celý předmět řízení, jak byl
vymezen v žalobě, a ve svém rozhodnutí se nevypořádal se všemi žalobními námitkami.
Dále v doplnění kasační stížnosti namítl, že nepřezkoumatelností trpí také žalobou
napadené rozhodnutí žalovaného a odkázal na žalobní bod uvedený v odst. [7] a [9] podané
žaloby, jímž se krajský soud nezabýval v odůvodnění svého rozsudku a který následně stěžovatel
v kasační stížnosti shrnul.
Podle stěžovatele žalovaný navíc rozhodl v rozporu se smyslem spotřební daně.
Stěžovatel v této souvislosti odkázal na směrnici Rady 2008/118/ES ze dne 16. 12. 2008,
o obecné úpravě spotřebních daní a o zrušení směrnice 92/12/EHS, s tím, že tato vychází
z principu (čl. 1 odst. 1), že spotřební daň je vázána na spotřebu ve směrnici uvedeného zboží
a neměla by proto podle ní být vybírána daň ze zboží podléhajícího spotřební dani, které bylo
za určitých okolností zničeno nebo nenahraditelně ztraceno (odstavec 9 preambule).
V posuzované věci byla vyměřena daň z lihu, který nikdy nebyl určen ke spotřebě
(srov. čl. 1 odst. 1 směrnice) a následně byl zničen, a tedy ani nemo hl být spotřebován
(srov. odst. 9 preambule směrnice). Jakékoliv vyměření daně v daném případě je tedy zcela
v rozporu s tím, co má být zdaňováno dle směrnice. V této souvislosti stěžovatel zopakoval,
že byly splněny podmínky osvobození od daně podle §71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních
daních. Dále uvedl, že sice líh nebyl v lihovaru likvidován způsobem, jakým se tak mělo dít,
ale úkapy a dokapy nebyly nadále použitelné, proto měly být znehodnoceny výrobcem , kterým
ovšem stěžovatel nebyl. Ve věci proto mohla být nanejvýš vlastníkovi uložena sankce za správní
delikt, ale ne vyměřena daň stěžovateli.
Stěžovatel znovu zopakoval námitku použití principu in dubio pro mitius, neboť výklad
žalovaného o paralelní aplikaci §71 a §3 písm. f) zákona o spotřebních daních není jednoznačný.
Závěrem doplnění kasační stížnosti namítl prekluzi práva vyměřit spotřební daň.
Žalovaný odkázal na napadený rozsudek krajského soudu a ztotožnil se se závěry
krajského soudu. K jednotlivým bodům kasační stížnosti uvedl, že žalobce mění popis
„skutkových okolností“ ve vztahu ke kvalitě a charakteru lihu (nejprve se mělo jednat o kvalitní
líh vhodný k přepracování, nyní o letitý odpad z výroby lihu „ještě z dob socialismu“) vzniklý
za činnosti předchozích provozovatelů, jehož přítomnost v areálu předchozímu správci daně
nijak nevadila. Podle žalovaného pro taková tvrzení žádné doklady nesvědčily (např. inventarizace
provedená ve smyslu §136 odst. 4 níže uvedeného zákona o spotřebních daních ) a navíc otázka
kvality lihu není pro věc relevantní, neboť vůbec nenastala s ituace, kdy by splnění podmínek
pro uplatnění osvobození od spotřební daně podle §71 zákona o spotřebních daních, mělo být
posuzováno.
Dále žalovaný odkázal na závě ry krajského soudu ohledně vzniku daňové povinnosti a odkázal
na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne ve věci sp. zn. 1 Afs 12/2010 ohledně vyměření
spotřební daně v případě propadnutí vybraných výrobků. Zároveň konstatoval, že předmětem
řízení rovněž nebylo a ani nemohlo být hodnocení daňových otázek předchozím správcem daně
podle zrušeného zákona č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních.
Ve vyjádření k doplnění žaloby se žalovaný neztotožnil s tvrzenou nepřezkoumatelností
rozsudku krajského soudu. K věcným námitkám uvedl, že některá tvrzení stěžovatele jsou
nepravdivá, nepodložená a hlavně nová, když novotou je zejména rozvedené tvrzení o tom,
že předmětný líh je odpadem – úkapem a dokapem, který vznikal po dobu více než deseti let
a jeho hromadění bez jakékoliv evidence dosavadnímu správci daně nijak nevadilo. Podle
žalovaného výsledky rozborů nepotvrdily, že by líh obsahoval nečistoty, a není pravdivé
ani tvrzení, že jako odpad byl předmětný líh označen při vyměření spotřební daně , kdy byl líh
označen ve třech číslech, ze kterých ani jedno ale není určeno pro lihový odpad.
Další novotou je tvrzení o prekluzi práva daň vyměřit. Navíc tato námitka není důvo dná.
O daňové povinnosti bylo rozhodnuto jindy a jinde a k její případné revizi nemohlo dojít
v přezkoumávaném řízení. Stejně irelevantní je podle žalovaného i polemika, zda stěžovatel mohl
koupit lihovar se závazky či bez nich, neboť to s posuzováním splnění podmínek ve smyslu
§71 zmíněného zákona o spotřebních daních to nemá nic společného.
Meritem věci bylo podle žalovaného právě posouzení toho, zda byly splněny podmínky
pro osvobození předmětného lihu od daně, resp. zda vůbec nastala či mohla nastat taková situace
ve vztahu ke stěžovatelově daňové povinnosti. Žalovaný uvedl, že pokud by hy poteticky taková
možnost existovala, mohla by být tato otázka relevantní jen ve vztahu k nabyvateli tohoto lihu,
nikoliv k daňové povinnosti stěžovatele, avšak ani takový nabyvatel by s jakýmkoliv oddaněním
takto nabytého lihu nebyl úspěšný, pokud by důvodem mělo být jen to, že s ním naložil tak,
jak učinil žalovaný.
K tvrzené nepřezkoumatelnosti svého rozhodnutí uvedl, že nevypořádání stěžovatelem
vyjmenovaných otázek tento spatřuje zřejmě v tom, že jim žalovaný jen nepřisvědčil.
Nejvyšší správní soud nejprve posoudil formální náležitosti kasační stížnosti
a konstatoval, že kasační stížnost je podána osobou k tomu oprávněnou, je podána včas,
jde o rozhodnutí, proti němuž je kasační stížnost přípustná, a stěžovatel je v řízení o kasační
stížnosti zastoupen advokátem. Kasační stížnost je přípustná.
Důvodnost kasační stížnosti pak zdejší soud posoudil v mezích jejího rozsahu
a uplatněných důvodů (§109 odst. 3, 4 s. ř. s.). Ve věci přitom rozhodl bez nařízení jednání
za podmínek vyplývajících z ustanovení §109 odst. 2 věty první s. ř. s.
Nejvyšší správní soud zrekapituloval výše podrobně jednotlivá podání stěžovatele,
kterými se domáhal přezkumu rozhodnutí správních orgánu u městského soudu, stejně jako
obsah napadeného rozsudku a podání žalovaného v řízení o kasační stížnosti. K podrobnější
rekapitulaci předchozích podání stěžovatele přistoupil Nejvyšší správní soud proto, že část
námitek, které uplatnil stěžovatel v řízení před zdejším soudem, je, jak vyplývá z porovnání
obsahu žaloby podané u krajského soudu a obsahu kasační stížnosti, zcela nová.
Podle §104 odst. 4 s. ř. s. není přípustná kasační stížnost, která se opírá jen o jiné důvody,
než které jsou uvedeny v §103, nebo o důvody, které stěžovatel neuplatnil v řízení před soudem,
jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl. To platí i pro jednotlivé námitky.
Žaloba, kterou brojil stěžovatel proti rozhodnutí žalovaného, jako nosný obsahovala
toliko důvod, že byly splněny kumulativně podmínky §71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních
daních. Podstata celé žaloby spočívala na tom, že vybrané výrobky byly zničeny, nebyly tedy
uvedeny do „spotřeby“, a proto je pojmově nesprávné vybírat spotřební daň.
Citované ustanovení odkazuje na konkrétní kódy nomenklatury a specifický způsob
nakládání s těmito výrobky. Uváděné kódy nomenklatury jsou: 2207 - Ethylalkohol
nedenaturovaný s obsahem alkoholu 80 % obj. nebo více; ethylalkohol a ostatní destiláty,
denaturované, s jakýmkoliv obsahem alkoholu, 2208 - Ethylalkohol nedenaturovaný s obsahem
alkoholu nižším než 80 % obj.; destiláty, likéry a jiné lihové nápoje , a 3302 Směsi vonných látek
a směsi (včetně lihových roztoků) na bázi jedné nebo více těchto látek, používané jako suroviny
v průmyslu; ostatní přípravky na bázi vonných látek používané k výrobě nápojů.
Žádný z uvedených kódů výslovně neodkazuje na to, že by se mělo jednat o lihový odpad.
Ani v žalobě, ani v replice a konečně ani u jednání před krajským soudem stěžovatel netvrdil,
že by se v případě vybraných výrobků mělo jednat o lihový odpad. V řízení před soudem teprve
v kasační stížnosti stěžovatel tvrdí, že zjištěné vybrané výrobky byly lihový odpad (úkapy, dokapy
a jiné odpady vzniklé při pálení ovocného lihu) – správce daně nesprávně posoudil nalezené
tekutiny jako lihové nápoje a doměřil stěžovateli spotřební daň. Tuto námitku jednak mohl
uplatnit před krajským soudem, a proto je nepřípustná, a jednak s měřuje proti vyměření daně,
což není předmětem tohoto řízení. Skutečnost, že se jednalo o lihový odpad, sice stěžovatel
uplatnil ve správním řízení, nicméně v žalobě tuto argumentaci nepoužil.
Shodně s uvedeným nejsou v žádném z úkonů stěžovatele v rámci řízení před krajským
soudem uvedeny další námitky obsažené v kasační stížnosti, a to námitka koupě lihovaru v rámci
zpeněžení konkurzní podstaty předcházejícího vlastníka, v důsledku čehož nemohly
na stěžovatele přejít závazky, které na areálu vázly před zpeněžením, a to včetně daňových, a tedy
daňová pohledávka vznikla také před vyhlášením konkurzu a tím, že nebyla do konkurzu
přihlášena, tak zanikla; a námitka porušení legitimního očekávání spočívajícího v historické praxi
předcházejícího správce daně, který nikdy nevnímal existenci lihového odpadu jako důvod
zdanění, čímž založil ustálenou praxi, kterou správce daně nyní porušil.
Obě tyto námitky shodně jako předchozí námitka směřují proti doměření daně, které není
předmětem tohoto řízení. Bez ohledu na to, ale obě námitky mohly být vzneseny před krajským
soudem. Obě skutečnosti, jak nabytí lihovaru v rámci zpeněžení konkurzní podstaty, tak praxe
finančních úřadů byly stěžovateli bezpochyby známé již před podáním žaloby ke krajskému
soudu a nic mu nebránilo tyto skutečnosti namítnout v řízení před krajským soudem.
Nepřípustnost uvedených námitek podtrhuje to, že jimi stěžovatel nijak nereaguje
ani na odůvodnění kasační stížností napadeného rozhodnutí.
Uvedenými námitkami se soud z důvodu jejich nepřípustnosti nezabýval.
Stejně tak nebyla v žalobě uplatněna ani námitka prekluze práva vyměřit spotřební daň.
S námitkou prekluze práva vyměřit daň by se soud musel zabývat i v situaci, kdy by nebyla
uplatněna před krajským soudem, neboť k prekluzi práva musí soud přihlédnout z úřední
povinnosti. Nicméně v souzené věci se soud námitkou prekluze práva vyměřit spotřební daň
zabývat nemohl, neboť v souzené věci nebylo přezkoumáváno rozhodnutí o doměření spotřební
daně. Zákonnost vyměření spotřební daně byla v případě dotčených vybraných
výrobků přezkoumávána mimo jiné i Nejvyšším správním soudem ve věci vedené
pod sp. zn. 2 Afs 8/2009, ve které zdejší soud rozsudkem ze dne 29. 9. 2010 zamítl kasační
stížnost shodného stěžovatele a potvrdil správnost závěrů jak Krajského soudu v Hradci Králové,
tak i Celního ředitelství v Hradci Králové a shledal vyměření spotřební daně stěžovateli jako
zákonné. S ohledem na povinnost soudu zkoumat prekluzi práva vyměřit daň z úřední
povinnosti, byla implicitně hodnocena i tato námitka, i když nebyla výslovně v uvedeném řízení
stěžovatelem vznesena. Námitka prekluze práva vyměřit daň je další námitkou, která
je uplatněna mimo předmět řízení, kterým je možnost osvobození od daně z důvodu
dle §71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních daních.
Ve vztahu jak k napadenému rozsudku, tak k rozhodnutím správních orgánů uplatnil
stěžovatel námitky nepřezkoumatelnosti. Lze s ním jistě souhlasit, že nelze přistoupit k věcnému
přezkumu napadeného rozhodnutí, pokud toto nesplňuje formální předpoklady
přezkoumatelnosti. Nicméně tento obecný postulát nelze v ykládat tak, že soud (ať již krajský
soud ve vztahu k napadenému rozhodnutí správního orgánu, nebo zdejší soud ve vztahu
ke krajskému soudu) bude automaticky rušit každé rozhodnutí, které se nevypořádá bezezbytku
s celou odvolací, resp. žalobní argumentací. Docházelo by tak ke zcela absurdním rozhodnutím
zejména v případech, kdy je přezkoumávané rozhodnutí věcně správné a nebyla řádně nebo
vůbec vypořádána dílčí námitka, která by však nemohla mít i v případě důvodnosti vliv
na zákonnost samotného rozhodnutí.
Není pravdou, že by se krajský soud paušálně odmítl zabývat přezkoumatelností
napadeného rozhodnutí žalovaného. Naopak krajský soud podrobně zdůvodnil, proč dospěl
k závěru o přezkoumatelnosti žalobou napadeného rozhodnutí i přes možné nedostatky
ve vypořádání odvolacích námitek.
Jestliže stěžovatel tvrdí, že bylo nepřezkoumatelné rozhodnutí žalovaného, pak ani toto
není pravdou. Stěžovatel v kasační stížnosti rekapituluje obsah žaloby, kde uvedl, s jakými
otázkami se neměl vypořádat žalovaný. Jde jednak o námitky uvedené v doplnění odvolání ze dne
12. 11. 2013 a jednak námitky uvedené ve vyjádření stěžovatele ze dne 13. 1. 2014. Je třeba
konstatovat, že jak v žalobě, tak i v její rekapitulaci v kasační stížnosti, jsou údajně nevypořádané
okruhy otázek uvedeny velmi obecně, což navozuje představu velmi obsáhle a podrobně
uplatněné námitky v doplnění odvolání, resp. ve vyjádření stěžovatele. Nicméně tak tomu
ve skutečnosti nebylo.
Základem rozhodnutí žalovaného je závěr, že stěžovatel získal vy brané výrobky za cenu
obsahující spotřební daň a nenacházel se v postavení, kdy by mohl uplatnit nárok na osvobození
od daně. Tento závěr opřel žalovaný o §11, §12 a §72 zákona o spotřebních daních a ve vazbě
na tento závěr dále vypořádával jednotlivé námitky.
Doplnění odvolání ze dne 12. 11. 2013 zpochybňuje závěry správce daně prvního stupně
zcela konkrétními a relativně stručnými námitkami, z nichž některé jsou založeny na vnímání
obsahu rozhodnutí správce daně prvního stupně stěžovatelem. Je to zjevné v případě tvrzené
nepřiléhavosti argumentace §3 písm. f) zákona o spotřebních daních. V doplnění odvolání
podsouvá stěžovatel jako svoji námitku své chápání rozhodnutí správce daně (srov. „Z uvedené
citace lze vytušit námitku správce daně…“ ), ze kterého následně dovozuje důvody, ze kterých sp rávce
daně rozhodl, a napadá závěr správce daně, že nelze přiznat osvobození tam, kde nedochází
k uvolnění výrobku do volného oběhu v režimu osvobození.
S uvedeným se jasně vypořádává žalovaný ve svém rozhodnutí zá věrem, že v posuzované
věci nešlo o uvádění lihu do volného oběhu, neboť se v něm již líh nacházel, a proto aplikace
§3 a §71 zákona o spotřebních daních s ohledem na §11 odst. 2 zákona o spotřebních daních
nepřipadá v úvahu.
Dále v doplnění odvolání namítl stěžovatel nezákonné restriktivní omezení výkladu
§71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních daních na nekvalitní líh, který nelze distribuovat
na trh. Krom toho, že tento závěr je uveden komentářové literatuře (Kotenová, Bohumila;
Petrová, Petra; Tomíček, Milan §1-140 353/2003 Sb. ZÁKON. Komentář k Zákonu
o spotřebních daních (353/2003 Sb.) [Systém ASPI] Wolters Kluwer), tak z něj vycházela i novela
zákona o spotřebních daních provedená zákonem č. 95/2011 Sb. (srov. důvodovou zprávu
k uvedenému zákonu – „Stávající právní úprava umožňuje osvobodit od spotřební daně z lihu líh ve výrobcích
uvedených pod kódy nomenklatury 2207 (líh s obsahem více jak 80% obj. etanolu) a 2208 (destiláty a lihoviny),
pokud jsou znehodnoceny nebo zničeny podle pokynů a z a přítomnosti pracovníků správce daně.
Toto ustanovení je využíváno zejména v likérkách v případě nejakostní výroby,
kdy uvedení výrobku s obsahem lihu do volného daňového oběhu by mohlo ohrozit
zdraví spotřebitelů (např. destilát s vyšším obsahem vedlejších produktů kvašení, vaječný likér s vyšším
obsahem “zárodků salmonely”). Jednou ze surovin pro výrobu lihovin jsou i aromatické látky na bázi lihu, které
mají omezenou dobu minimální trvanlivosti. Z tohoto důvodu u nich může docházet v průběhu skladování
ke změně kvalitativních vlastností a nelze je po uplynutí minimální trvanlivosti v takových případech použít
pro výrobu lihovin. Na zničení těchto aromatických látek se v současné době výše zm íněné osvobození nevztahuje
a v případě jejich likvidace musí daňový subjekt uhradit spotřební daň z lihu obsaženého v aromatu. Navrhovaná
úprava umožní osvobodit od spotřební daně z lihu i aromatické látky určené pro výrobu lihovin kódů
nomenklatury 3301 a 3302, pokud budou zn ehodnoceny nebo zničeny podle pokynů a za přítomnosti pracovníků
správce daně.“). Podstatné ovšem je, že žalovaný z tohoto výkladu §71 odst. 1 písm. g) zákona
o spotřebních daních vůbec nevycházel, a jasně uvedl, že ke zničení lihu došlo v režimu nakládání
s propadlými nebo zabranými výrobky, nikoliv v režimu §71, protože líh se v režimu
§71 nenacházel (s ohledem na již zmiňovanou argumentaci §11 odst. 2 zákona o spotřebních
daních). Opět tedy došlo k vypořádání námitky stěžovatele.
Stěžovatel dále označil hodnocení možnosti aplikace §71 odst. 1 písm. g) zákona
o spotřebních daních na základě legálního nebo nelegálního nakládání s lihem jako projev
libovůle správce daně. Touto námitkou se žalovaný zabýval na str. 6 a 7 žalobou napadeného
rozhodnutí ve vazbě na předchozí odůvodnění. I tato námitka tedy byla vypořádána.
V případě namítaného nevypořádání námitky nesprávné argumentace ohledně důvodů
zničení zabavených lihových tekutin se ve skutečnosti o žádnou o dvolací námitku nejednalo.
Tato „námitka“ byla obsažena v bodě III. doplnění odvolání, které je ve skutečnosti ale spíše
polemikou se závěry správce daně o (ne)zákonnosti jednání stěžovatele.
V případě námitek uvedených ve vyjádření stěžovatele ze dne 13. 1. 2014 dospěl zdejší
soud k závěru, že i tyto byly vypořádány. V případě namítané absence argumentů k vyvrácení
důvodů, pro něž nelze osvobození uplatnit, se jednalo o polemiku s tím, zda bylo zboží uvedeno
do volného oběhu. K tomu se vyjádřil žalovaný výslovně, byť stručně na str. 3 žalobou
napadeného rozhodnutí a nelze tvrdit, že by námitku nevypořádal.
Ani v případě tvrzené absence vypořádání vyvrácení teze postupu prostřednictvím podání
dodatečného daňového přiznání není kasační stížnost důvodná, neboť je zřejmé, že mezi
stěžovatelem a žalovaným je zásadní rozpor v tom, zda lze přiznat osvobození od daně z úřední
povinnosti, s čímž souvisí případná nutnost kvalifikovaného podání účastníka, kterým
by se daňový subjekt domáhal osvobození od daně. Tímto se komplexně zabýval žalovaný
na str. 4 a 5 žalobou napadeného rozhodnutí.
Stěžovatel zaměňuje nesouhlas s důvody rozhodnutí za nevypořádání odvolacích námitek.
K vypořádání odvolacích námitek samozřejmě může dojít i tak, že v komplexním odůvodnění
žalovaný předloží vlastní skutkové a právní hodnocení předestřené otázky, v němž jsou následně
implicitně vypořádány i jednotlivé dílčí odvolací námitky. Pokud takové odůvodnění pokrývá celý
předmět řízení a vypořádává se s tvrzeními daňového subjektu, jak tomu bylo v posuzované věci,
pak takové rozhodnutí nelze označit za nepřezkoumatelné, jak se toho domáhá stěžovatel.
Jestliže stěžovatel tvrdí, že požaduje adekvátní odezvu na nosné důvody svých podání,
tak jak žalobou napadené rozhodnutí, tak přezkoumávaný rozsudek krajského soudu tuto odezvu
obsahují. Mezi správcem daně a stěžovatelem existuje spor o výklad konkrétního ustanovení
zákona o spotřebních daních a jak žalovaný, tak i soud poskytli jasný autoritativní
a přezkoumatelný výklad aplikace §71 zákona o spotřebních daních v situaci stěžovatele.
Skutečnost, že tento výklad není shodný s výkladem stěžovatele, neznamená, že tato rozhodnutí
jsou nepřezkoumatelná.
Podstatou věci je, zda bylo možno žalobci přiznat osvobození od daně v případě,
že zabrané vybrané výrobky byly celními orgány znič eny.
Podle stěžovatele byly splněny základní podmínky pro osvobození od daně - zařazení
výroků pod příslušné kódy nomenklatury a zničení vybraných výroků za přítomnosti úředních
osob a k vrácení daně mohlo dojít pouze na základě §71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních
daních samostatně.
V případě této námitky vychází stěžovatel z jednoduché logiky existence samostatně
aplikovatelného důvodu pro osvobození od daně dle §71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních
daních. Zcela však opomíjí to, na co zcela správně poukazuje krajský soud, a to, že citované
ustanovení nestojí v systému vyměřování a výběru spotřebních daní osamoceně. Izolovaný
a formální jazykový výklad citovaného ustanovení je v daném případě zcela v rozporu
se systematickým výkladem osvobození od daně.
Aby bylo vůbec možno zabývat se možností aplikace §71 odst. 1 písm. g) zákona
o spotřebních daních, tedy rozhodnout o tom, zda je určitý líh osvobozen od daně, je třeba
nejprve zjistit, co vůbec znamená pojem osvobození od daně. Zákon o spotřebních daních
poskytuje legální definici pro účely tohoto zákona v §3 písm. f ) citovaného zákona a uvádí,
že osvobozením od daně se rozumí uvedení vybraných výrobků do volného daňového oběhu,
aniž vznikne povinnost přiznat, vyměřit a zaplatit daň.
Takto je definováno „osvobození od daně“ a navazující ustanovení, jako např.
§11 a §12 zákona o spotřebních daních dále v podrobnostech upravují, u kterých vybraných
výrobků a jakým způsobem lze osvobození od daně uplatnit. Výčet, který je uveden
v §11 odst. 1, není komplexním výčtem, ale výčtem obecným, vztahujícím se na všechny vybrané
výrobky. Další vybrané výrobky, u kterých lze uplatnit osvobození od daně, jsou následně
vymezeny v části druhé zákona o spotřebních daních u jednotlivých spotřebních daní.
Systematika právní úpravy osvobození od daně je následující. Nejprve je v zákoně
obsažena definice osvobození od daně (§3 zákona o spotřebních daních) a následně teprve věcné
vymezení osvobozených vybraných výrobků (např. §11, §49, §71, §86 citovaného zákona
a další) a způsob uplatnění osvobození od daně (např. §12 a §72 zákona o spotřebních daních).
Jinými slovy na vybrané výrobky lze institut osvobození od daně aplikovat pouze
v rozsahu, ve kterém zákon osvobození od daně definuje.
Ustanovení §71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních daních není žádným samostatným
ustanovením v režimu speciality k §3 písm. f) citovaného zákona. Stěžovatelem namítané návětí
„od daně je také osvobozen líh“ se vztahuje ke všem dále sub a) až i) uvedeným případům
a dovozovat z něj specialitu pouze některých uvedených případů [stěžovatel p říkladmo uvádí
sub g), h) a i)] postrádá racionální odůvodnění ve vztahu k ostatním.
Naopak racionálním systematickým výkladem je, že citované návětí obsahující „také“
nemá vztah k §3 písm. f) zákona o spotřebních daních, ale k §11 citovaného zákona a rozšiřuje
tak výčet vybraných výrobků, které jsou osvobozeny od daně ve smyslu osvobození podle
§3 písm. f) zákona o spotřebních daních o konkrétní líh podléhající dani z lihu, tedy propojuje
část první a část druhou zákona. Osvobození od daně ve smyslu zákona o spotřebních daních
tedy platí pro líh (=vybraný výrobek) naplňující jeden z důvodů pro obecné osvobození podle
§11 zákona o spotřebních daních nebo některý ze zvláštních důvodů vymezených pro líh
v §71 citovaného zákona. S uvedeným koresponduje i důvodová zpráva k zákonu „[v] tomto
ustanovení se stanoví, kdy je líh, kromě případů uvedených v §11, také osvobozen od daně. “
Vymezení vybraných výrobků – lihu, na které se vztahu osvobození od daně ve smyslu
§3 písm. f) zákona o spotřebních daních, lze vymezit
takto:
od daně jsou osvobozeny
vybrané výrobky [tedy i líh viz. §1 odst. 1 písm. a) zákona o spotřebních daních]
- dovezené, pokud se na ně vztahuje osvobození příležitostného dovozu zboží v osobních
zavazadlech cestujícího, člena posádky letadla nebo dovozu pohonných hmot cestujícím podle
zákona upravujícího daň z přidané hodnoty31a), anebo osvobození od cla, s výjimkou
vybraných výrobků, které se po vývozu vracejí zpě t na daňové území České republiky a jsou
propuštěny do volného oběhu, [viz §11 odst. 1 písm. a)]
- nakoupené bez daně za stavu ohrožení státu a válečného stavu, pokud tak nařídí vláda podle
§137, [viz §11 odst. 1 písm. b)]
- dovezené nebo dopravené z území jiného členského státu na daňové území České republiky
pro ozbrojené síly států, které jsou členy Organizace Severoatlantické smlouvy, s výjimkou
ozbrojených sil České republiky pro použití těchto výrobků těmito ozbrojenými silami nebo
civilními zaměstnanci je doprovázejícími nebo k zásobování jejich jídelen, tyto výrobky mohou
být dopravovány z jiného členského státu nebo z místa dovozu na daňovém území České
republiky pouze s osvědčením o osvobození od spotřební daně vyhotoveným podle vzoru
a způsobem uvedeným v příslušném předpisu Evropské unie, [viz §11 odst. 1 písm. d)]
- dopravené z území jiného členského státu osobám uvedeným v §15 odst. 1; tyto výrobky
mohou být dopravovány z jiného členského státu pouze s doklady podle §27 nebo 27c
a s osvědčením o osvobození od spotřební daně vyhotoveným podle vzoru a způsobem
uvedeným v příslušném předpisu Evropské unie, [viz §11 odst. 1 písm. e)]
- dovezené ze třetích zemí, pokud jsou tyto vybrané výrobky v rámci omezení a za podmínek
stanovených mezinárodními smlouvami s těmito zeměmi osvobozeny od daně z přidané
hodnoty, [viz §11 odst. 1 písm. f)]
- dovezené mezinárodními organizacemi nebo jejich členy, po kud jsou tyto vybrané výrobky
v rámci omezení a za podmínek stanovených mezinárodními úmluv ami zakládajícími tyto
organizace, popřípadě dohodami o umístění jejich sídla, osvobozeny od daně z přidané
hodnoty, [viz §11 odst. 1 písm. g)]
a také líh [tedy vybraný výrobek viz. §1 odst. 1 písm. a) zákona o spotřebních daních]
- určený k použití jako materiál vstupující v rámci podnikatelské činnosti do výrobků při výrobě
potravin, potravních doplňků, látek přídatných, látek určených k aromatizaci potravin a látek
pomocných, 50) s výjimkou výrobků uvedených pod kódy nomenklatury 2207 a 2208,
[viz §71 odst. 1 písm. a)]
- ve výrobcích potravinářských uvedených pod písmenem a), pokud obsah lihu v nich
nepřesahuje 8,5 litru etanolu ve 100 kg výrobku u čokoládových výrobků nebo 5 litrů etanolu
ve 100 kg výrobku u ostatních výrobků, a etanol obsažený v léčivech;51) toto osvobození
se nevztahuje na výrobky uvedené pod kódy nomenklatury 2207 a 2208, [viz §71
odst. 1 písm. b)]
- v látkách určených k aromatizaci 1. nápojů, přičemž obsah etanolu v těchto nápojích
nepřesáhne 1,2 % objemových, nebo 2. jiných potravin s výjimkou výrobků uvedených
pod kódy nomenklatury 2207 a 2208, [viz §71 odst. 1 písm. c)]
- pro výrobu a přípravu léčiv, [viz §71 odst. 1 písm. d)]
- obecně denaturovaný, přiboudlina a líh ve výrobcích, pokud jsou tyto výrobky vyrobeny z lihu
denaturovaného podle zvláštního právního předpisu, [viz §71 odst. 1 písm. e)]
- zvláštně denaturovaný syntetický a zvláštně denaturov aný kvasný určený k použití
pro stanovený účel, [viz §71 odst. 1 písm. f)]
- ve výrobcích uvedených pod kódy nomenklatury 2207, 2208, 3301 nebo 3302
znehodnocených podle pokynů a za přítomnosti úředních osob správce daně nebo za jejich
přítomnosti zničených, [viz §71 odst. 1 písm. g)]
- ve vzorcích odebraných správcem daně, [viz §71 odst. 1 písm. h)]
- ve vzorcích určených pro povinné rozbory. [viz §71 odst. 1 písm. i)]
- ve výši technicky zdůvodněných skutečných ztrát, maximálně však do výše stanovených
norem ztrát. [viz §71 odst. 2]
Obdobným způsobem lze vytvořit seznam pro kteroukoliv konkrétní spotřební daň. Vždy
budou osvobozeny vybrané výrobky podléhající té které spotřební dani splňující podmínk y
§11 a nad rámec tohoto ustanovení i vybrané výrobky splňující podmínky té které daně.
Nicméně definice osvobození od daně platí jak pro §11 citovaného zákona tak pro zvláštní
úpravu osvobození od té které daně. Pokud by racionální zákonodárce chtěl vymezit rozsah
pojmu „osvobození od daně“ pro dílčí případy osvobození různě, pak by definice „pro účely tohoto
zákona“ postrádala smysl. V případě, že by se definiční ustanovení §3 písm. f) zákona
o spotřebních daních nemělo na určitý vybraný výrobek vztahovat, musela by toto vyloučení
z použití výslovně obsahovat úprava konkrétní daně. Tak tomu ale v případě daně z lihu není.
Námitka stěžovatele, že k osvobození od daně postačuje výlučné splnění podmínek
uvedených v §71 odst. 1 písm. g) zákona o spotřebních daních bez ohledu na §3 písm. f)
citovaného zákona proto není správná.
Při zohlednění §3 písm. f) zákona o spotřebních daních nenastaly podmínky
pro osvobození od daně, neboť se nejednalo o vybraný výrobek, u kterého by nevznikla
povinnost přiznat, vyměřit a zaplatit spotřební daň.
Spekulace stěžovatele o tom, zda bylo naplněno citované ustanovení ve vztahu k „uvedení
do volného oběhu“ jsou zcela irelevantní. Jak uvedl ve vyjádření ke kasační stížnosti žalovaný,
tak stěžovatel sice zpochybňuje, že by se líh nacházel v režimu volného oběhu v době jeho
zabavení, ale nijak netvrdí, v jakém jiném režimu by se mohl nacházet. Teoreticky by připadal
do úvahy režim podmíněného osvobození od daně, nicméně v řízení nebylo tvrzeno
ani prokázáno nic, co by dosvědčovalo naplnění podmínek §19 zákona o spotřebních daních.
Nadto v režimu podmíněného osvobození se vybraný výrobek nachází pouze do doby, kdy
vznikne povinnost daň přiznat, vyměřit a zaplatit, a ta v posuzované věci vznikla před zničením
zabavených vybraných výrobků.
K povinnosti přiznat a zaplatit daň se v obdobné věci vyjádřil již Nejvyšší správní soud
v rozsudku ze dne 3. 3. 2010, č. j. 1 Afs 12/2010 - 107, na který zdejší soud již v souvislosti
s daňovou povinností stěžovatele odkazoval. V citovaném rozhodnutí zdejší soud uvedl,
že „[p]ovinnost daň přiznat a zaplatit vzniká přímo ze zákona při splnění podmínek vymezených v §9 zákona
o spotřebních daních. Konkrétně v případě žalobce se jednalo o případ specifikovaný v odst. 3 písm. e), podle nějž
mu tato povinnost vznikla dne 4. 3. 2005, kdy u něj byly jako u plátce spotřební daně
podle §4 odst. 1 písm. f) zákona o spotřebních daních zjištěny vybrané výrobky. Zákon o sp otřebních daních
neupravuje žádné výjimky týkající se vzniku povinnosti přiznat a zaplatit daň a současně ani skutečnost, že bylo
rozhodnuto o propadnutí vybraných výrobků, nezakládá jejich osvobození od této daně (viz obecně §11 a zvláště
pro spotřební daň z lihu §71 zákona o spotřebních daních).“
Právě §9 definoval vznik povinnosti zaplatit daň. Ob ecně platí, že povinnost daň
ve stanovené lhůtě přiznat a zaplatit vzniká okamžikem uvedení vybraných výrobků do volného
daňového oběhu na daňovém území České republiky (§9 odst. 1). V zdaňovacím období,
ve kterém došlo k zabrání vybraných výrobků, platila povinnost zaplatit daň i dnem zjištění
vybraných výrobků u těchto plátců [§9 odst. 3 písm. e)]. Je pravdou, že od 1. 1. 2011 se každé
skladování nebo doprava vybraných výrobků, u nichž se neprokáže, že se jedná o výrobky
zdaněné, nebo pokud se neprokáže způsob jejich nabytí oprávněně bez daně, považuje za volný
oběh, nicméně pro posuzovanou věc to nemá žádný význam.
Jednak v řízení o vyměření daně stěžovatel nijak neprokázal, že by se jednalo o líh, který
je v jiném režimu, než v režimu volného oběhu, ale zejména stále platí, že stěžovateli byla daň
vyměřena. Pro vyměření daně bylo sice v předmětném zdaňovacím období základním
předpokladem uvedení vybraných výrobků do volného oběhu, avšak citované ustanovení
§9 zákona o spotřebních daních jasně rozšiřovalo výčet situací, kdy vznikla povinnost daň
přiznat a zaplatit.
Bylo by logickým protimluvem dovozovat, že by v případě, ve kterém se jedná o výrobky
osvobozené od daně, mohla vzniknout povinnost platit daň. Konečně i samotný §9 výslovně
předpokládá vyměření daně např. v případech porušení režimu osvobození od daně. Jakkoliv tedy
nebylo chápáno v příslušném zdaňovacím období zabavení vybraných výrobků jako uvedení
do volného oběhu, bylo třeba nahlížet na situace uvedené v §9 odst. 3 zákona o spotřebních
daních pro účely osvobození od daně jako obdobné §9 odst. 1 citovaného zákona. Z tohoto
důvodu je pro věc podstatné, zda vznikla nebo nevznikla povinnost přiznat, vyměřit a zaplatit
daň, což v posuzované věci vznikla a to bylo opakovaně potvrzeno jak správními orgány,
tak soudy vč. Ústavního soudu.
Námitka, že nedošlo ke spotřebě vybraných výrobků a je proti smyslu spotřební daně
zdanit věc, která nebyla určena ke spotřebě a navíc byla zlikvidována, tedy věc neexistující ,
je proto ve výše uvedených souvislostech taktéž irelevantní.
Vznik povinnosti platit spotřební daň není ve smyslu zákona o spotřebních daních vázán
na skutečnou spotřebu vybraných výrobků. V souzené věci byl již citován rozsudek Nejvyššího
správního soudu v rozsudku ze dne 3. 3. 2010, č. j. 1 Afs 12/2010 - 107, a lze opětovně citovat,
že „[p]ovinnost daň přiznat a zaplatit vzniká přímo ze zákona při splnění podmínek vymezených v §9 zákona
o spotřebních daních.“, a ty byly v posuzované věci splněny.
Ve shora uvedených souvislostech je třeba vidět i argumentaci správních orgánů
a krajského soudu o nezákonnosti jednání stěžovatele. Zabrání vybraných výrobků bylo
důsledkem nezákonné detence lihu tak, jak o ní rozhodly jak správ ní orgány, tak i krajský soud
a Nejvyšší správní soud. Zničení vybraných výrobků bylo důsledkem jejich zabrání a nemožnosti
jiného postupu ze strany správce daně. Nezákonnost neznamená, že by nutně musel stěžovatel
páchat nějakou trestnou činnost ve vztahu k nakládání s lihem. Nicméně z celé historie věci
je zřejmé, že stěžovatel byl detentorem lihu, u kterého nebyl schopen prokázat jeho zdanění nebo
způsob jeho nabytí oprávněně bez daně. Z toho důvodu se jednalo ze strany stěžovatele o detenci
nezdaněného lihu v rozporu se zákonem, nepochybně tedy lze hovořit o jednání stěžovatele
v rozporu se zákonem. Vyměření daně taktéž proběhlo v souladu se zákonem. Přiznání
osvobození od daně, jak je požadováno stěžovatelem, krom toho, že nemá oporu v zákoně,
by skutečně vedlo k popření smyslu vyměření daně v případech nelegální detence vybraných
výrobků, pokud je zákonným důsledkem zabavení vybraných výrobků jejich zničení.
S ohledem na to, že hmotněprávní nárok na přiznání osvobození od spotřební daně
v případě stěžovatele neexistoval a neexistuje, je zcela zbytečná jakákoliv polemika stěžovatele
i správního orgánu ohledně procesního uplatnění neexistujícího nároku. Stejně tak je zcela
nadbytečné vypořádat námitky, které směřují do těchto otázek, neboť tyto závěry nemohou mít
vliv na hodnocení věci jako takové.
S ohledem na výše uvedené dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že kasační stížnost
je v mezích přípustných námitek nedůvodná, a proto ji zamítl (§110 odst. 1 věta druhá s. ř. s.).
O nákladech řízení o kasační stížnosti rozhodl Nejvyšší správní soud podle
§60 odst. 1 s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovatel neměl ve věci úspěch, nenálež í mu proto
právo na náhradu nákladů řízení. Žalovanému, kterému by jinak právo na náhradu nákladů řízení
o kasační stížnosti příslušelo, soud náhradu nákladů řízení nepřiznal, protože mu v řízení
o kasační stížnosti žádné náklady nad rámec běžné úřední čin nosti nevznikly.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 30. června 2015
JUDr. Miluše Došková
předsedkyně senátu