ECLI:CZ:NSS:2016:2.AFS.58.2015:78
sp. zn. 2 Afs 58/2015 - 78
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Karla Šimky
a soudkyň JUDr. Miluše Doškové a Mgr. Evy Šonkové v právní věci žalobkyně: Československá
obchodní banka, a. s., se sídlem Radlická 333/150, Praha 5, zastoupená JUDr. Ing. Radkem
Halíčkem, advokátem se sídlem Pobřežní 648/1a, Praha 8, proti žalovanému: Odvolací finanční
ředitelství, se sídlem Masarykova 31, Brno, ve věci žaloby proti rozhodnutí Finančního
ředitelství pro hlavní město Prahu ze dne 26. 5. 2010, č. j. 6843/10-1200-107876, v řízení
o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 19. 12. 2014,
č. j. 9 Af 38/2010 - 72,
takto:
I. Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 19. 12. 2014, č. j. 9 Af 38/2010 – 72,
a rozhodnutí Finančního ředitelství pro hlavní město Prahu ze dne 26. 5. 2010,
č. j. 6843/10-1200-107876, se zrušují a věc se vrací žalovanému
k dalšímu řízení.
II. Žalovaný je povinen zaplatit žalobkyni na náhradě nákladů řízení o žalobě
7808 Kč do třiceti dnů od právní moci tohoto rozsudku k rukám jejího zástupce
JUDr. Ing. Radka Halíčka, advokáta.
III. Žalovaný je povinen zaplatit žalobkyni na náhradě nákladů řízení o kasační
stížnosti 13 228 Kč do třiceti dnů od právní moci tohoto rozsudku k rukám jejího
zástupce JUDr. Ing. Radka Halíčka, advokáta.
Odůvodnění:
I. Rozhodnutí městského soudu a jemu předcházející rozhodnutí žalovaného
[1] Rozsudkem ze dne 19. 12. 2014, č. j. 9 Af 38/2010 - 72, Městský soud v Praze zamítl
žalobu, kterou se žalobkyně domáhala zrušení rozhodnutí Finančního ředitelství pro hlavní
město Prahu ze dne 26. 5. 2010, č. j. 6843/10-1200-107876, jímž bylo zamítnuto její odvolání
proti rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 1 (dále jen „správce daně"), který v souladu
s §46 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o správě
daní a poplatků“), v návaznosti na §38n odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“), žalobkyni vyměřil daňovou ztrátu z příjmů
právnických osob na základě řádného přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací
období od 1. 1. 2008 do 31. 12. 2008, ve kterém žalobkyně vykázala daňovou ztrátu z příjmů
právnických osob v částce 4 172 598 110 Kč.
[2] Podle zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, Finanční ředitelství pro hlavní město Prahu ke dni 1. 1. 2013 zaniklo a jeho působnost
přešla na Odvolací finanční ředitelství, které je proto v této věci žalovaným podle §69 zákona
č. 150/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „s. ř. s“). Pro snadnější orientaci
je tak dále v rozsudku pod pojmem „žalovaný“ míněno jak Finanční ředitelství pro hlavní
město Prahu, tak Odvolací finanční ředitelství.
[3] V odůvodnění rozsudku městský soud nejprve uvedl, že je z napadeného rozhodnutí
zcela zřejmé, že se žalovaný neztotožnil s výkladem §23 odst. 1 zákona o daních z příjmů,
který zastává žalobkyně, a považuje tento výklad za nesprávný. Z jeho odůvodnění je taktéž
patrné, na základě jakých důvodů žalovaný neakceptoval snahu žalobkyně o navýšení daňové
ztráty z příjmů právnických osob za zdaňovací období roku 2008 o částku 128 842 198 Kč
představující výnos ze zrušené opravné položky k účetně evidované pohledávce za družstvem
UNIMAX.
[4] Městský soud dále konstatoval, že zásadní pochybení žalobkyně spočívá v nepravdivosti
jejího tvrzení, že výnos ze zrušení předmětné opravné položky (dříve rezervy) časově a věcně
souvisí se zdaňovacím obdobím roku 1993. V dané věci přitom není mezi účastníky řízení sporu
o tom, že k rozpuštění předmětné opravné položky došlo v roce 2008, kdy žalobkyně údajně
zjistila, že tuto opravnou položku ve svém účetnictví eviduje neoprávněně. Výnos ze zrušení
opravné položky tedy žalobkyně nepochybně realizovala v roce 2008, a to na základě vlastního
jednání spočívajícího právě ve zrušení této opravné položky. Z toho plyne, že daný výnos
má nepochybně časovou vazbu ke zdaňovacímu období roku 2008, a nikoliv k roku 1993.
K daňově významné skutečnosti spočívající v realizaci výnosu ze zrušení předmětné opravné
položky (dříve rezervy) tak došlo až v roce 2008, a již proto je třeba výnos ze zrušení
této opravné položky zahrnout do základu daně za zdaňovací období roku 2008, se kterým
tento výnos časově i věcně souvisí.
[5] Z data, kdy žalobkyně vytvořila rezervu na pohledávku z úvěrů, není podle
městského soudu možné nijak usuzovat to, zda vůbec a kdy nastane skutečnost předvídaná
v §4 odst. 1 zákona č. 593/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
o rezervách“), tj. zda a kdy pominou důvody, pro které byla rezerva vytvořena, což je dle zákona
důvodem zrušení rezervy ve prospěch výnosů. Výnos ve výši 128 842 198 Kč, který žalobkyně
realizovala v důsledku zrušení předmětné opravné položky, tak z časového hlediska nijak
nesouvisí s (neprokázaným) datem vytvoření rezervy k pohledávce žalobkyně za družstvem
UNIMAX ani s okamžikem, kdy podle práva mělo dojít (avšak ve skutečnosti nedošlo) ke zrušení
této rezervy. Tento výnos však podle městského soudu úzce souvisí se zdaňovacím obdobím
roku 2008, kdy jej žalobkyně v důsledku zrušení opravné položky realizovala. Argumentace
žalobkyně, jejímž smyslem je obhájit vyloučení předmětné částky ze základu daně za rok 2008
s poukazem na její časovou souvislost s rokem 1993, se za dané situace městskému soudu jeví
jako snaha o zneužití pochybení žalobkyně v její prospěch, přičemž přijetí jejího názoru by vedlo
k absurdní situaci, kdy by výnos v uvedené výši zůstal zcela nezdaněn.
[6] V souzené věci pak podle městského soudu nedošlo ke dvojímu zdanění téhož příjmu
(výnosu) a ze závěrů, které žalovaný v napadeném rozhodnutí vyslovil, ani tato možnost
nevyplývá. Městský soud přisvědčil tvrzení žalovaného, že nebyla zjištěna časová souvislost
výnosu realizovaného žalobkyní z rozpuštěné opravné položky s jakýmkoliv nákladem, a proto
zde nemůže být dána ani věcná a časová souvislost tohoto výnosu s určitým nákladem. Žalovaný
nicméně správně přiřadil předmětný výnos ke zdaňovacímu období roku 2008, z čehož nutně
pramení, že má za to, že daný výnos věcně a časově souvisí právě s tímto zdaňovacím obdobím.
Žalovaný v projednávané věci neposuzoval věcnou a časovou souvislost výnosu žalobkyně
ze zrušení předmětné opravné položky s žádným nákladem, a proto je irelevantní poukaz
žalobkyně na judikaturu Nejvyššího správního soudu, která má potvrzovat názor, že věcná
a časová souvislost nákladů a výnosů by i pro daňové účely měla být poměřována vzhledem
k zdaňovacímu období, v němž se odehrály, a nikoliv nákladů a výnosů vůči sobě navzájem.
[7] Dovolávala-li se žalobkyně §3 odst. 1 části věty před středníkem zákona
č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o účetnictví“), pak směšovala
daňový a účetní pohled na danou věc, neboť předmětné ustanovení upravuje způsob účtování
o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví, a nikoliv způsob stanovení základu daně
z příjmů. Z hlediska účetního i daňového je nutno za podstatnou skutečnost, která nastala
ve zdaňovacím období roku 2008 a s tímto obdobím tak věcně a časově souvisela, považovat
faktické zrušení předmětné opravné položky žalobkyní, a nikoliv to, že tato měla podle zákona
opravnou položku zrušit již dříve (což ale neučinila, a výnos ze zrušení opravné položky
realizovala až v roce 2008).
[8] Jestliže žalobkyně poukázala na závěry vyslovené v rozsudku Nejvyššího správního soudu
ze dne 9. 7. 2009, č. j. 7 Afs 6/2009 – 74, pak tento odkaz městský soud nepovažoval
za přiléhavý, neboť v poukazované věci zákonná rezerva vůbec nevznikla, takže na částku,
kterou si daňový subjekt uplatnil na vrub daňových nákladů, nebylo možno aplikovat
§4 odst. 1 zákona o rezervách týkající se rozpuštění rezerv. Žalobkyně naproti tomu nyní
netvrdila, že rezervu k úvěrové pohledávce za družstvem UNIMAX vytvořila neoprávněně,
ani nepopírala možnost aplikace §4 odst. 1 zákona o rezervách (resp. §5 odst. 8 téhož zákona
ve znění účinném v roce 2008), podle kterého sama postupovala a předmětnou opravnou
položku (dříve rezervu) zrušila.
[9] Městský soud poté žalobkyni nepřisvědčil v tom, že by správci daně v rámci daňového
řízení předložila řetězec nepřímých důkazů, přičemž je nutné zdůraznit, že žalobkyně nepředložila
naprosto žádný důkaz, jenž by prokazoval vytvoření rezervy k úvěrové pohledávce za družstvem
UNIMAX. Jediným listinným důkazem, z něhož lze, byť jen v omezeném rozsahu,
dovodit určitou souvislost se skutkovými okolnostmi případu, tak jak je žalobkyně tvrdila,
je Smlouva o vzájemném vypořádání uzavřená dne 29. 3. 1993 mezi žalobkyní a družstvem
UNIMAX. Žalobkyně přitom správci daně v odpovědi na jeho výzvu ze dne 11. 2. 2010,
č. j. 2023/10-1200-107876, sdělila, že účetní doklady z roku 1993 ani inventurní soupisy
za období 1993 – 2002 již nemá k dispozici. Tato skutečnost ovšem nemůže jít k tíži správce
daně. Kromě výše zmíněné Smlouvy o vzájemném vypořádání předložila žalobkyně správci daně
výpisy z účtů, které na sebe ovšem věcně ani časově nenavazují, a netvoří tak logickou
a uzavřenou soustavu na sebe navazujících nepřímých důkazů. Jejich časovou souslednost
žalovaný podrobně popsal v odůvodnění napadeného rozhodnutí. Popisy převáděných částek
ve výpisech z účtů jsou z valné většiny velmi kusé a při absenci jiných podkladů z nich nelze
nikterak dovodit, že převáděné částky jsou rezervou vytvořenou žalobkyní k úvěrové pohledávce
za družstvem UNIMAX, popř. že se jedná o nesprávně evidovanou opravnou položku žalobkyně
vytvořenou k neexistující pohledávce za společností UNIGREECE, A. E. S přihlédnutím
ke všem uvedeným skutečnostem a absenci jakýchkoliv dalších důkazů nelze než uzavřít,
že žalobkyní předložené listinné důkazní prostředky ani ve svém souhrnu neprokazují souvislost
mezi úvěrovou pohledávkou žalobkyně za družstvem UNIMAX a zákonnou opravnou položkou
ve výši 128 842 198 Kč, kterou žalobkyně v roce 1999 přiřadila k údajně neexistující pohledávce
za společností UNIGREECE, A.S. Konkrétní znění firemního dodatku společnosti
UNIGREECE, A. S., či UNIGREECE, A. E., bylo v dané věci zcela podružné.
[10] Závěrem městský soud uvedl, že o neprůkaznosti tvrzení žalobkyně svědčí i podstatné
změny, kterých tato tvrzení doznala v průběhu vedeného řízení, když například v závěru žaloby
s poukazem na předložené důkazní prostředky žalobkyně dovozuje, že do zdanitelných výnosů
se rozpuštění opravné položky mělo promítnout nejpozději v roce 1999. Tím ovšem popírá
svůj předchozí „kategorický“ požadavek na zohlednění výnosu ze zrušené opravné položky
ve zdaňovacím období roku 1993.
II. Kasační stížnost žalobkyně a vyjádření žalovaného
[11] Žalobkyně (dále jen „stěžovatelka“) proti tomuto rozsudku podala v zákonné lhůtě
kasační stížnost opřenou o §103 odst. 1 písm. a) a b) s. ř. s.
[12] V kasační stížnosti stěžovatelka nejprve odkázala na znění §23 odst. 1 zákona o daních
z příjmů a §3 odst. 1 zákona o účetnictví. V této souvislosti pak uvedla, že §23 odst. 1 zákona
o daních z příjmů na rozdíl od účetních předpisů neumožňuje odchýlit se od zásady věcné
a časové souvislosti, a to ani v případě, že je, ať již v souladu či v rozporu s účetními předpisy,
o určité skutečnosti účtováno do jiného období, než se kterým tato skutečnost věcně a časově
souvisí. Dále stěžovatelka poukázala na §4 odst. 1 zákona o rezervách, ve znění účinn ém
pro zdaňovací období roku 1993, přičemž uvedla, že toto ustanovení jasně vymezilo zdaňovací
období, ve kterém mělo ke zrušení opravné položky (rezervy) dojít, tj. období, kdy rezerva ztratila
svou opodstatněnost.
[13] V daném případě tak podle stěžovatelky příjem (tj. prostředky ze zrušené rezervy)
jednoznačně souvisí s obdobím, kdy došlo k odpadnutí potenciálního rizika ztráty, tedy k zániku
pohledávky, k níž byla rezerva vytvořena, a to v důsledku úhrady pohledávky majetkovou
účastí ve společnosti UNIGREECE, A. S. Názor, že k realizaci příjmu dochází až v okamžiku
jeho zaúčtování by se neopíral o relevantní skutečnosti a byl by v přímém rozporu s konceptem
a funkcí daňových rezerv.
[14] Stěžovatelka dále uvedla, že nelze přisvědčit postupu městského soudu, který se stejně
jako orgány finanční správy, v rámci otázky zahrnutí výnosu ze zrušení opravné položky
do základu daně zcela nesprávně soustředil pouze na skutečnost, že byl tento výnos zaúčtován,
avšak opomenul to, zda jde o příjem, který může být součástí základu daně roku 2008. Určitý
příjem totiž není možné zdanit jen proto, že je v daném zdaňovacím období zaúčtován
do výnosů. Při zkoumání daňového režimu zrušení opravné položky je nutné se primárně zabývat
určením zdaňovacího období, ve kterém k jejímu zrušení mělo dle podmínek tehdejší zákonné
úpravy dojít, tj. k okamžiku zániku předmětné pohledávky.
[15] Účetní legislativa, na rozdíl od daňové, podle názoru stěžovatelky umožňuje odklonit
se od zásady věcné a časové souvislosti a zaúčtovat transakce v období, kdy tyto byly zjištěny;
primárně se jedná o opravy minulých let. Okamžik zaúčtování a otázku časové souvislosti
je však vždy nutno posuzovat zvlášť, neboť k zaúčtování nemusí vždy docházet v tom období,
se kterým daný účetní případ časově a věcně souvisí. Závěry judikatury Nejvyššího správního
soudu v otázce časové a věcné souvislosti účetních oprav minulých období lze přitom shrnout
tak, že tyto opravy je možné v souladu se zákonem o účetnictví provádět i se značným časovým
odstupem, nicméně v takovém případě je časově souvisejícím obdobím z daňového hlediska
to období, ve kterém měla být daná účetní operace provedena, kdyby danou transakci zaúčtovala
účetní jednotka řádně a včas.
[16] V tomto kontextu stěžovatelka také uvedla, že nezdanění předmětného výnosu není
absurdním závěrem její interpretace, jak vyhodnotil městský soud, ale důsledkem běhu
prekluzivní lhůty pro vyměření daně ve vztahu ke zdaňovacímu období roku 1993,
s nímž předmětný výnos ze zrušení opravné položky souvisel. Jestliže městský soud v nyní
řešené věci uzavřel, že stěžovatelka měla výnos ze zrušené opravné položky daňově zohlednit
v roce 2008, byl porušen jeden ze základních principů daňového řízení, jakým je bezpochyby
nemožnost doměření daně po uplynutí prekluzivní lhůty. Žádné ustanovení zákona o daních
z příjmů přitom neumožňuje zdanit výnos jen proto, že tento nebyl zdaněn v období,
s nímž věcně a časově souvisí, avšak ke zdanění již nemůže dojít proto, že k tomuto období
uplynula prekluzivní lhůta pro stanovení daně. Plynutí času tak podle stěžovatelky nelze
kompenzovat tím, že v rozporu se základními principy bude vyměřena vyšší daň v pozdějším
období.
[17] Co se týče hodnocení důkazů městským soudem, pak stěžovatelka upozornila
na to, že pro posouzení souvislosti výnosu ze zrušení opravné položky není nijak rozhodné
období, ve kterém došlo k její tvorbě. Pro daňové posouzení předmětného výnosu zaúčtovaného
v roce 2008 je totiž klíčové prokázat existenci opravné položky, která byla v roce 1996
transformována ze zákonné rezervy, a zánik pohledávky za družstvem UNIMAX, včetně
existence majetkové účasti v UNIGREECE, A. S. Stěžovatelka tedy orgánům finanční správy
předložila řetězec nepřímých důkazů, které existenci opravné položky rozpuštěné v roce 2008
jednoznačně prokázaly. Stěžovatelka je rovněž přesvědčena, že souvislost opravné položky
s úvěrovými pohledávkami za družstvem UNIMAX, jejichž hodnoty se shodují na halíř přesně,
je dostatečně doložena. Podstatné je však podle stěžovatelky především to, že pro existenci
rezervy (opravné položky) nebyl dán zákonný důvod a tato musela být zrušena, neboť rezervu
nelze tvořit ani k pohledávce, která již zanikla, ani k majetkové účasti v jiné společnosti
(byť nesprávně vykázané jako pohledávka). K tomu je třeba zdůraznit, že pohledávky
za družstvem UNIMAX jednoznačně zanikly na základě Smlouvy o vypořádání ze dne 29. 3. 1993.
[18] Z uvedených důvodů stěžovatelka navrhla, aby Nejvyšší správní soud rozsudek
městského soudu, jakož i napadené rozhodnutí žalovaného zrušil a věc vrátil žalovanému
k dalšímu řízení.
[19] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že setrvává na svém stanovisku k meritu
věci, jež plyne z napadeného rozhodnutí, přičemž plně souhlasí s právními závěry městského
soudu, že předmětná opravná položka byla rozpuštěna do výnosů v roce 2008, a proto se stala
součástí výsledku hospodaření tohoto roku, kdy stěžovatelka zjistila, že opravná položka
nemá opodstatnění, a proto ji až v roce 2008 rozpustila do výnosů. Žalovaný dále konstatoval,
že se v daném případě nejednalo o účtování opravy minulých účetních období, neboť zůstává
faktem, že stěžovatelka opravnou položku dříve nezrušila a prokazatelně tak učinila až v roce
2008. Z hlediska daňového a účetního je pak nutné upozornit na podstatnou skutečnost,
že k faktickému zrušení opravné položky došlo v roce 2008 a s tímto rokem tedy předmětný
výnos časově a věcně souvisí. K otázce hodnocení důkazů v předmětné věci žalovaný uvedl,
že stěžovatelka nepředložila důkazní prostředky, ze kterých by byla zřejmá souvislost
mezi úvěrovou pohledávkou za družstvem UNIMAX a opravnou položkou, kterou ve vztahu
k této úvěrové pohledávce stěžovatelka vytvořila. Na základě výše uvedeného tak žalovaný
navrhl, aby kasační stížnost byla zamítnuta a byla mu přiznána náhrada nákladů řízení v paušální
částce 300 Kč na základě ust. §11 a §13 odst. 3 vyhlášky č. 177/1996 Sb., ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „advokátní tarif“), a to s poukazem na nález Ústavního soudu ze dne
7. 10. 2014, sp. zn. Pl. ÚS 39/13.
III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
[20] Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v souladu s §109 odst. 3 a 4 s. ř. s.,
vázán rozsahem a důvody, které stěžovatelka uplatnila v podané kasační stížnosti,
a přitom neshledal vady uvedené v odstavci 4, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti.
[21] Podle §18 odst. 1 zákona o daních z příjmů, ve znění účinném do 31. 12. 2008,
jsou předmětem daně příjmy (výnosy) z veškeré činnosti a z nakládání s veškerým majetkem
(dále jen "příjmy"), není-li dále stanoveno jinak.
[22] Podle §23 odst. 1 zákona o daních z příjmů, ve znění účinném do 31. 12. 2008,
je základem daně rozdíl, o který příjmy, s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně, a příjmů
osvobozených od daně, převyšují výdaje (náklady), a to při respektování jejich věcné a časové souvislosti v daném
zdaňovacím období, upravený podle následujících odstavců.
[23] Podle §23 odst. 2 písm. a) věty první zákona o daních z příjmů, ve znění účinném
do 31. 12. 2008, pro zjištění základu daně se vychází z výsledku hospodaření (zisk nebo ztráta), a to vždy
bez vlivu Mezinárodních účetních standardů, u poplatníků, kteří vedou účetnictví.
[24] Podle §23 odst. 10 zákona o daních z příjmů se pro zjištění základu daně vychází
z účetnictví vedeného podle zvláštního předpisu, pokud zvláštní předpis nebo tento zákon nestanoví jinak anebo
pokud nedochází ke krácení daňové povinnosti jiným způsobem.
[25] Podle §3 odst. 1 věty první zákona o účetnictví, ve znění účinném do 31. 12. 2011, účetní
jednotky účtují podvojnými zápisy o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví, do období, s nímž
tyto skutečnosti časově a věcně souvisí (dále jen "účetní období"); není-li možno tuto zásadu dodržet, mohou
účtovat i v účetním období, v němž zjistily uvedené skutečnosti.
[26] Podle §5 odst. 1 zákona o rezervách, ve znění účinném do 31. 12. 1993, z rezerv,
které vytvářejí banky, se pro účely zjištění základu daně z příjmů uznává tvorba rezerv, které jsou výdajem
(nákladem) na dosažení, zajištění a udržení příjmů, a to
a) rezervy na pohledávky z úvěrů, které jsou po sjednané lhůtě splatnosti, ve výši 10 % z průměrného
stavu těchto pohledávek za zdaňovací období,
b) rezervy na pohledávky z úvěrů se sjednanou lhůtou splatnosti delší než jeden rok, s výjimkou
pohledávek uvedených v písmenu a), ve výši 2 % z průměrného stavu těchto pohledávek za zdaňovací období,
c) rezervy na poskytnuté záruky ve výši 2 % z průměrného stavu těchto závazků ve zdaňovacím období.
[27] Podle §4 odst. 1 zákona o rezervách, ve znění účinném do 31. 12. 1993, se výdaje
(náklady), na jejichž úhradu se vytvořily rezervy, musí přednostně uhradit z těchto rezerv; rezervy se zruší
ve prospěch výnosů ve stejném zdaňovacím období, kdy pominuly důvody, pro které byly vytvořeny.
[28] Podle §5 odst. 1 zákona o rezervách, ve znění účinném do 31. 12. 2008, jako výdaje
(náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů) mohou banky vytvářet ve zdaňovacím období
a) opravné položky k nepromlčeným pohledávkám z úvěrů,
b) rezervy na poskytnuté bankovní záruky za úvěry poskytnuté bankami.
[29] Podle §5 odst. 8 zákona o rezervách, ve znění účinném do 31. 12. 2008, se opravná
položka podle odstavce 1 písm. a) zruší, pokud pominou důvody pro její existenci, nebo pokud pohledávka,
k níž byla vytvořena, byla promlčena. Opravnou položku banka použije ke krytí ztrát z odpisu nebo postoupení
pohledávky. Rezerva podle odstavce 1 písm. b) slouží ke krytí ztrát souvisejících s realizací poskytnutých
bankovních záruk za úvěry.
[30] V daném případě je jádrem sporu mezi stěžovatelkou a žalovaným to, zda výnos
ze zrušení opravné položky (rezervy) časově a věcně souvisí s obdobím, ve kterém k tomuto
zrušení podle tvrzení stěžovatelky mělo v souladu s právními předpisy dojít, či s obdobím,
ve kterém byla opravná položka (rezerva) skutečně rozpuštěna.
[31] Nejvyšší správní soud předně uvádí, že možnost snížit základ daně o náklady na tvorbu
rezervy je státem akceptovaný způsob jednání směřující ke shromáždění určitého množství
finančních prostředků potřebných pro realizaci různých zákonem připuštěných účelů,
přičemž tyto prostředky nebudou podrobeny dani, budou-li skutečně užity k deklarovanému
účelu. Institut daňové rezervy je tedy spojen s povinností využít takto vytvořené finanční
prostředky pouze pro účely vymezené zákonem a dodržet podmínky tvorby takové rezervy, jakož
i jejího zrušení. K tomu lze odkázat na rozsudek ze dne 26. 11. 2009, č. j. 8 Afs 35/2009 – 118,
v němž Nejvyšší správní soud konstatoval, že „[o]pravné položky se tvoří způsobem a k účelům
stanoveným zákonem o rezervách a uplatňují se za zdaňovací období obecně odpovídající zdaňovacímu období
podle zákona o daních z příjmů. (…) Opravné položky se zruší ve stejném období, kdy pominuly důvody,
pro které byly vytvořeny. Pominutím důvodu, pro který byly položky vytvořeny, může být například úhrada
nebo postoupení pohledávky.“
[32] Ze shora uvedeného je zřejmé, že se rezerva vytvořená ve smyslu zákona o rezervách
zruší ve prospěch výnosů ve stejném zdaňovacím období, kdy pominuly důvody, pro které
byla vytvořena. V tomto kontextu je třeba §23 odst. 1 zákona o daních z příjmů ve vztahu
k rezervám vykládat tak, že rozhodné jsou skutkové okolnosti, které opravňují podle zákona
o rezervách rezervu tvořit, resp. které naopak znamenají povinnost rezervu rozpustit.
[33] Jestliže je tedy vytvořena rezerva za účelem krytí případné ztráty v souvislosti s určitou
pohledávkou, pak v okamžiku odpadnutí důvodu, pro který byla tato rezerva vytvořena,
tj. např. úhradou dané pohledávky, se tato rezerva (resp. finanční prostředky jí odpovídající)
stávají příjmem. Věcně a časově pak takovýto příjem (výnos) souvisí právě se zdaňovacím
obdobím, kdy pominuly důvody, pro které byla rezerva vytvořena, a v tomto období jej je třeba
zahrnout mezi zdanitelné příjmy.
[34] Důvodem pro jiný výklad není ani ustanovení nynějšího (od 1. 1. 2001 zhruba v současné
podobě formulovaného) §23 odst. 3 písm. c) bodu 3. zákona o daních z příjmů, podle něhož
(ve znění účinném do 31. 12. 2008) výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji podle odstavce 2
lze snížit o částky související s rozpouštěním rezerv a opravných položek, jejichž tvorba nebyla pro daňové účely
výdajem (nákladem) na dosažení, zajištění a udržení příjmů, pokud jsou podle zvláštního právního předpisu
(zde je v poznámce pod čarou odkazováno na zákon o účetnictví) zaúčtovány ve prospěch nákladů
nebo výnosů. V první řadě nelze na skutečnosti, jež nastaly v roce 1993, kdy měla být rozpuštěna
rezerva vytvořená v roce 1991, avšak rozpuštěna nebyla, bez dalšího užít právní úpravy účinné
ve zdaňovacím období, v němž byla chyba spočívající v nerozpuštění rezervy stěžovatelkou
zjištěna. Citované ustanovení však ani nečiní z „objevené“ nezákonně nerozpuštěné rezervy
příjem zdanitelný v roce 2008, kdy byla chyba stěžovatelkou zjištěna a řešena podáním
dodatečného daňového přiznání. Z dikce uvedeného ustanovení i jeho smyslu a účelu plyne,
že zaúčtovat částky související s rozpouštěním rezerv bylo třeba pro to účetní (a z toho odvozené
zdaňovací) období, v němž nastaly skutečnosti, které podle zákona měly vést k určitému naložení
s rezervou. Pokud tak opomenutím účetní jednotky nebylo učiněno v příslušném účetním
období, mělo to být napraveno, ovšem tak, že zpětně měly být opraveny účetní záznamy tohoto
účetního období a sekundárně případně opraveny účetní záznamy účetních období navazujících,
pokud by se chyba projevovala i v nich. Nelze však s oporou o §23 odst. 3 písm. c) bodu 3.
zákona o daních z příjmů či o jakékoli jiné ustanovení zákona o daních z příjmů libovolně
posouvat ukotvení skutečnosti, jež měla vést k určitému naložení s rezervou, v čase. Pokud
tato skutečnost v určitém zdaňovacím období nastala, měla se v něm promítnout, typicky
(jako v případě stěžovatelky) tím, že rezerva, k jejíž tvorbě či existenci přestal být důvod,
měla být v daném zdaňovacím období rozpuštěna, což se mělo projevit ve výnosech,
a tedy se promítnout i ve výši daně za toto zdaňovací období. Neučinila-li tak stěžovatelka,
měla svou chybu napravit podáním dodatečného daňového přiznání v době, kdy tak ještě mohla
učinit, případně měl chybu zjistit a důsledky z ní vyvodit správce daně. Nestalo-li se tak v období,
v němž bylo možno vyšší daň dodatečně přiznat či doměřit, nastala-li tedy prekluze práva daň
doměřit, nelze po uplynutí prekluzívních lhůt již věc napravit a pochybení stěžovatelky
již nemůže vést k jejímu dodanění. Jinak řečeno, skutečnost, že stěžovatelka chybu učiněnou
v roce 1993 objevila v roce 2008, nemůže vést k tomu, že samotné objevení chyby „posune“
celou daňovou povinnost vážící se k chybě bez ohledu na prekluzívní lhůty až do roku 2008.
Ad absurdum by takový postup mohl vést k dodanění chyby třeba po 20, 30 či 50 letech, tedy
k jakési perpetuaci daňové povinnosti a vyprázdnění smyslu a účelu prekluzívních lhůt
pro vyměření daně. Navíc by takovýto výklad umožňoval za pomoci vhodného načasování
„objevení“ schválně učiněné „chyby“ posouvat určité části daňových povinností mezi
zdaňovacími obdobími a například využívat změn sazeb daně, k nimž v mezidobí došlo.
[35] V dané věci stěžovatelka žalovanému předložila listinné důkazní prostředky, kterými
se snažila prokázat souvislost mezi úvěrovou pohledávkou za družstvem UNIMAX a zákonnou
opravnou položkou ve výši 128 842 197,56 Kč. Obsahem správního spisu je tak Smlouva
o vzájemném vypořádání ze dne 29. 3. 1993, v níž je uvedeno, že dne 29. 5. 1991 byla mezi
stěžovatelkou a družstvem UNIMAX uzavřena smlouva o poskytnutí úvěru. Samotným
předmětem Smlouvy o vzájemném vypořádání pak byly pohledávky stěžovatelky vůči družstvu
UNIMAX ve výši 5 818 294,79 DEM, a 27 158 561,55 Kč, jakož i debetní zůstatek na devizovém
účtu ve výši 4 623,13 USD. V této smlouvě je dále stanoveno, že „UNIMAX touto smlouvou převádí
veškerá vlastnická práva ke 100 % akciím řecké akciové společnosti Hotelový a turistický podnik Gioldassis
a syn (v současné době s názvem UNIGREECE, A. E.) se sídlem ve Skopelu, Řecko na ČSOB
(tj. stěžovatelku).“ Smlouva o vzájemném vypořádání ze dne 29. 3. 1993 tak nepochybně dokládá
vůli smluvních stran dosáhnout zániku pohledávek stěžovatelky vůči družstvu UNIMAX.
Stěžovatelka měla nabýt majetkovou účast (v podobě akcií) ve společnosti UNIGREECE, A. E.,
a za to měla „odblokovat“ majetkové hodnoty fungující jako zástava zajišťující úvěr (letadla
a nemovitost). Tomu, že uvedená smlouva byla vskutku naplněna, nasvědčuje zejména
skutečnost, že výše zmíněné akcie stěžovatelka několik let poté podle svého tvrzení prodala,
což znamená, že je předtím musela nejprve nabýt. Samotný prodej akcií podle všeho v řízení
nezpochybnil ani žalovaný. Tyto skutečnosti dokládá i účetní evidence, jež se týká pohledávek
družstva UNIMAX. Částky účtované v této evidenci, označené poznámkou „UNIMAX-AKCIE,
ODDLUŽENÍ“, totiž odpovídají částkám uvedeným ve Smlouvě o vzájemném vypořádání, přičemž
celková výše pohledávky účtované v roce 1993 činila přesně 128 842 197,56 Kč. Konkrétnně
lze poukázat i na závazek stěžovatelky plynoucí ze Smlouvy o vzájemném vypořádání ze dne
29. 3. 1993, a to podat návrh na výmaz zástavního práva k letadlům imatrikulačních značek
OK - WRI, OK – WRJ, OK – WRK, OK – VHD, OK – VHJ, jakož i k zámku Branná (okres
Šumperk). Výmaz zástavního práva k uvedeným věcem movitým a věci nemovité, které
jsou předmětem příslušných veřejných evidencí, by totiž opět nasvědčoval realizaci uvedené
smlouvy. Zda k němu došlo, není ze spisového materiálu patrné, nicméně jistě jej lze ověřit
dotazem u příslušných úřadů včetně zjištění data, k němuž k výmazu došlo. Právě skutečnosti
ukazující, že podle Smlouvy o vzájemném vypořádání bylo stranami plněno (tj. byly předány akcie
stěžovatelce a na straně druhé byly stěžovatelkou odblokovány zástavy zajišťující úvěr
stěžovatelkou poskytnutý), mohou být klíčovým důkazem toho, že v roce 1993 vskutku došlo
ke skutečnosti, jež měla vést k rozpuštění rezervy. Lze je přitom i zpětně doložit, a to jednak
ověřením, zda a jak stěžovatelka akcie, jež měla dostat, následně prodala, (pokud tak vskutku
učinila, předtím k nim nějak musela přijít, jinak by je stěží mohla prodat), jednak ověřením
záznamů o zástavních právech ve veřejných evidencích.
[36] Co se týče tvorby samotné rezervy v období existence pohledávek za družstvem
UNIMAX (tj. v letech 1991 - 1993), stěžovatelka konstantně tvrdila, že k tomuto nemohla
předložit žádné doklady, neboť je již nemá k dispozici, jelikož uplynula zákonná doba pro jejich
archivaci. Stěžovatelka však dokládala existenci předmětné rezervy prostřednictvím výpisů
z příslušných účtů. Z nich je zřejmé, že stěžovatelka v roce 1996 vedla v účetnictví částku ve výši
128 842 197,56 Kč, jako rezervu („ZOP §5 DD ÚVĚRY ZTRÁTOVÉ“), přičemž tuto v roce
1999 převedla na zákonnou opravnou položku („ZOP §5 OBCHOD. POHL. NAD 1R“)
přiřazenou ke společnosti UNIGREECE, A. E. (popř. A. S.; znění firemního dodatku není
v daném případě relevantní), a takto ji vedla až do roku 2008. Je opět logické, že pokud
je v účetnictví takové osoby jako stěžovatelka dlouhodobě vedena určitá částka s určitým určením
(v daném případě jako rezerva), naznačuje to, že stěžovatelka si v nějakém okamžiku
předcházejícím uvedené evidence (tj. někdy před rokem 1996) musela myslet (ne nezbytně
odůvodněně), že je třeba takovou rezervu tvořit. Jednotlivé dílčí informace v daném případě
do sebe bezrozporně zapadají a na sebe logicky navazují, přičemž všechny odpovídají v obecné
rovině tomu, jak obvykle postupuje banka v souvislosti s úvěrováním komerčních projektů třetích
osob: Banka v roce 1991 poskytla úvěr, k němuž vytvořila rezervu. V roce 1993 úvěr „vyřešila“
uzavřením a naplněním Smlouvy o vzájemném vypořádání. Pochybila však v tom, že rezervu v daném
roce nerozpustila, nýbrž ji účetně nesprávně vedla dál „proti“ akciím, které v rámci Smlouvy
o vzájemném vypořádání obdržela jako formu splacení poskytnutého úvěru. Své pochybení zjistila
až v roce 2008, pravděpodobně v souvislosti s prodejem takto získaných akcií.
[37] Z výše uvedeného tedy vyplývá řetězec nepřímých důkazů nasvědčujících tomu,
že stěžovatelka k pohledávce vůči družstvu UNIMAX v celkové výši 128 842 197,56 Kč vytvořila
rezervu v naprosto totožné výši, kterou měla zrušit v roce 1993 poté, co byla naplněna Smlouva
o vzájemném vypořádání, avšak toto neučinila a dále rezervu nesprávně evidovala až do roku 2008,
kdy ji teprve zrušila (podle všeho právě v souvislosti s prodejem stěžovatelkou na základě Smlouvy
o vzájemném vypořádání nabytých akcií společnosti UNIGREECE, A. E., třetí osobě).
[38] V předmětné věci je však podstatné, že opravnou položku (rezervu) ve smyslu zákona
o rezervách nelze vést ani k pohledávce, která již zanikla, ani k majetkové účasti v jiné
společnosti. Pohledávky za družstvem UNIMAX přitom nepochybně zanikly na základě Smlouvy
o vzájemném vypořádání dne 29. 3. 1993. Stěžovatelka naplněním této smlouvy (převzetím akcií)
nabyla majetkovou účast ve společnosti UNIGREECE, A. E. Ve smyslu §4 odst. 1 zákona
o rezervách tak měly být rezervy vytvořené na krytí případného ekonomického rizika v souvislosti
s pohledávkami stěžovatelky vůči družstvu UNIMAX zrušeny právě k okamžiku zániku
těchto pohledávek, když k majetkové účasti ve společnosti UNIGREECE, A. E., nebylo možné
opravné položky dále vytvářet. Věcnou a časovou souvislost výnosu ze zrušení předmětné
rezervy je proto třeba vztahovat ke zdaňovacímu období roku 1993, kdy pominuly důvody,
pro které byla tato rezerva vytvořena.
[39] Pokud jde o otázku samotného zaúčtování výnosu ze zrušení opravné položky (rezervy),
pak Nejvyšší správní soud odkazuje na rozsudek ze dne 19. 4. 2012, č. j. 5 Afs 45/2011 – 94,
v němž konstatoval, že „[s]kutečnost, že v důsledku účetních postupů se určitý „příjem“ zaúčtuje, tedy vejde
do hospodářského výsledku, neznamená, že se jedná vždy také o příjem podléhající zdanění. Pro to, aby příjem
(výnos) podléhal zdanění, musí existovat opora v zákoně. Určité položky lze zaúčtovat z pohledu účetního
výkaznictví, pro daňovou „uznatelnost“ však stanovuje pravidla zákon o daních z příjmů. Pro závěr, zda určitý
účetní případ (plnění) podléhá dani, resp. zda jej lze považovat za příjem, který je předmětem daně a který
za příjem považovat lze, není a nemůže být zásadně určující to, na jaký účet je daný účetní případ účtován.
Vycházeje z této premisy je otázka způsobu účtování nepodstatná.“ Poukázat lze také na rozsudek ze dne
24. 4. 2013, č. j. 7 Afs 14/2012 – 30, ve kterém Nejvyšší správní soud uvedl, že „ [t]o, že ust. §23
odst. 10 zákona o daních z příjmů stanoví, že pro zjištění základu daně se vychází z účetnictví vedeného podle
zvláštního předpisu, kterým je zákon č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, neznamená, že z hlediska
daňového lze základ daně za příslušné zdaňovací období měnit účetními operacemi, které sice mají účetně vliv
na výsledek hospodaření za příslušné období, o kterém je účtováno, ovšem na základě zásady věcné a časové
souvislosti příjmů a výdajů. Pokud stěžovatel v roce 2008 provedl účetní operaci („storno“), neznamená
to, že se mohla automaticky v tomto roce promítnout ve sféře daňové. Z daňového hlediska je nutno ji řešit
ve vztahu k roku 2007, neboť se týká částky, která má věcnou a časovou souvislost s tímto zdaňovacím obdobím.
Částka 603.764,35 Kč byla nesprávně zaúčtována jako výnos na základě zálohové faktury, která není daňovým
dokladem, a proto neměla být v roce 2007 podkladem pro výpočet základu daně stěžovatele. Došlo
tak ke zkreslení základu daně za rok 2007. Pokud v důsledku účetního pochybení daňového subjektu
byla nesprávně přiznána a následně vyměřena vyšší daň za zdaňovací období roku 2007, byl daňový subjekt
oprávněn toto své pochybení napravit podáním dodatečného daňového přiznání.“ Ze shora uvedeného
je tak zřejmé, že postupy účtování nelze směšovat se zásadami, jež vyplývají ze zákona o daních
z příjmů.
[40] V souvislosti s nyní projednávanou věcí pak Nejvyšší správní soud považuje za přiléhavý
závěr plynoucí z rozsudku ze dne 9. 7. 2009, č. j. 7 Afs 6/2009 – 74, že „[s]kutečnost, že jednání
stěžovatele v roce 1994 nebylo finančními orgány zpochybněno a že daňová povinnost nebyla zjištěna ve správné
výši v prekluzívní lhůtě, nemůže mít za následek rozpuštění finanční částky evidované na účtu 451/555
do příjmů za rok 2003 jen proto, že ji stěžovatel nadále evidoval a deklaroval jako zákonnou rezervu.
Jak již Nejvyšší správní soud vyslovil v rozsudku ze dne 19. 2. 2009, č.j. 1 Afs 15/2009 – 105,
publikovaném pod č. 1837/2009 Sb. NSS, ´institut časově podmíněného uplatnění majetkových
pohledávek se sice může zdát často nespravedlivý, jeho finalita by však neměla zastřít základní,
a možno říci ústavní hodnotu, totiž, že přináší do společnosti stabilitu a jistotu, a umožňuje
tak dlužníkům plánovat si své životy s vědomím, že v důsledku uplynutí času již proti nim nelze
určitý nárok uplatnit. Prekluze nebo promlčení nejsou v tomto pojetí samoúčelné, ale naopak
reflektují přirozený běh ekonomického života jako takového.“Obdobně se ohledně funkce prekluze
a plynutí času v právu vyslovil Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 16. 1. 2009, č. j. 7 Afs 4/2008-64.
Správce daně tak nemohl doměřit do výnosů stěžovatele za rok 2003 zůstatek účtovaný na účtu 451/555,
tedy v okamžiku, kdy dané skutečnosti zjistil. Byl to totiž hospodářský výsledek za rok 1994,
který byl uplatněním nákladů ve výši 30 800 000 Kč zkreslen a u něhož daň neodpovídala skutečné výši.“
[41] Nejvyšší správní soud v tomto kontextu opětovně zdůrazňuje, že opravné položky
(rezervy) je možné tvořit pouze k zákonem připuštěným účelům a za splnění stanovených
podmínek. Z řetězce nepřímých důkazů, tvořících ve svém souhrnu logickou posloupnost,
přitom vyplývá, že rezerva v celkové výši 128 842 197,56 Kč byla vytvořena za účelem
ekonomického krytí případné ztráty z pohledávky (zcela totožné výše) vůči družstvu UNIMAX.
Tato pohledávka zanikla na základě Smlouvy o vzájemném vypořádání dne 29. 3. 1993. Předmětná
rezerva tak měla být zrušena ve prospěch výnosů ve zdaňovacím období roku 1993. Stěžovatelka
však pochybila a finanční prostředky nadále evidovala a deklarovala jako zákonnou rezervu,
resp. opravnou položku, a to až do roku 2008. Zároveň je třeba znovu připomenout,
že k majetkové účasti ve společnosti UNIGREECE, A. E., nebylo možné opravné položky
dále vytvářet či vést. Nejvyšší správní soud tak ve shodě se svým dříve vysloveným názorem
uvedeným ve shora citovaném rozsudku ze dne 9. 7. 2009, č. j. 7 Afs 6/2009 – 74, vyhodnotil,
že skutečnost, že daňová povinnost nebyla v roce 1993 zjištěna ve správné výši, nemůže
mít za následek rozpuštění finanční částky 128 842 197,56 Kč do příjmů za rok 2008 jen proto,
že ji stěžovatelka nadále evidovala a deklarovala jako zákonnou rezervu. Takový příjem (výnos)
by totiž s pozdějším zdaňovacím obdobím zcela postrádal věcnou a časovou souvislost.
[42] Pro úplnost pak Nejvyšší správní soud dodává, že pokud by správce daně konstatoval,
že částku na určitém účtu nelze posoudit jako daňovou rezervu, musel by vzít v úvahu stejně
tak období, v němž (v nichž) byla částka deklarovaná jako zákonná rezerva neoprávněně daňově
uplatněna (viz rozsudek ze dne 9. 7. 2009, č. j. 7 Afs 6/2009 – 74). Tato situace však v daném
případě nenastala.
[43] V kontextu řešeného případu je pak závěrem možné upozornit na to, že by ve skutkově
obdobných případech mohla u některých osob připadat v úvahu trestněprávní odpovědnost.
Ta by však především vyžadovala, aby jednání, které vedlo k „vytvoření“ a nerozpuštění rezervy,
jež ve skutečnosti podléhala dani z příjmů právnických osob ve zdaňovacím období roku 1993,
a jejímu „uschování“ v účetnictví až do roku 2008, bylo vedeno úmyslem zkrátit daň. Není však
v pravomoci Nejvyššího správního soudu trestněprávní otázky spojené s projednávanou věcí
řešit. Z obsahu spisu pak ani náznakem nevyplývají skutečnosti, jež by odůvodňovaly postup
podle §8 odst. 1 věty druhé trestního řádu, neboť úmysl zkrátit daň z jednání příslušných
subjektů podle obsahu spisu nevyplývá. Naopak, obsah spisu spíše nasvědčuje, že k problému
došlo běžným „provozním pochybením“ při činnosti stěžovatelky v období 90. let minulého
století.
IV. Závěr a náklady řízení
[44] Nejvyšší správní soud vyhodnotil kasační stížnost stěžovatelky jako důvodnou. Proto
podle §110 odst. 1 s. ř. s. napadený rozsudek městského soudu zrušil. S ohledem na důvody
zrušení rozsudku přistoupil podle §110 odst. 2 písm. a) s. ř. s. ve spojení s §78 odst. 1 s. ř. s. také
ke zrušení žalobou napadeného rozhodnutí žalovaného. Podle §110 odst. 2 písm. a) s. ř. s.
ve spojení s §78 odst. 4 s. ř. s. pak vrátil věc žalovanému k dalšímu řízení.
[45] Ve věci rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s ust. §109 odst. 2 s. ř. s., podle něhož
rozhoduje o kasační stížnosti zpravidla bez jednání, neboť neshledal důvody pro jeho nařízení.
[46] V dalším řízení je správní orgán vázán právním názorem Nejvyššího správního soudu
(§78 odst. 5 ve spojení s §120 s. ř. s.).
[47] Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o §60 odst. 1 věta první ve spojení s §120 s. ř. s.,
podle kterého, nestanoví-li tento zákon jinak, má účastník, který měl ve věci plný úspěch, právo
na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil, proti účastníkovi, který ve věci
úspěch neměl. Protože stěžovatelka měla v řízení o kasační stížnosti i v řízení o žalobě úspěch,
má právo na náhradu nákladů těchto řízení. Nejvyšší správní soud je posledním soudem,
který o věci rozhodl; proto musí určit náhradu nákladů celého soudního řízení.
[48] V řízení o žalobě vznikly stěžovatelce náklady řízení zaplacením soudního poplatku
ve výši 2000 Kč a odměny jejího zástupce JUDr. Ing. Radka Halíčka, advokáta. Odměna zástupce
činí za dva úkony právní služby (převzetí věci a písemné podání ve věci) 4200 Kč
[§1 odst. 1, §7, §9 odst. 3 písm. f), §11 odst. 1 písm. a) a d) vyhlášky č. 177/1996 Sb., advokátní
tarif, ve znění účinném do 31. 12. 2012 (dále jen „vyhláška“)] a náhrada hotových výdajů činí
2 x 300 Kč (§13 odst. 3 vyhlášky), tj. 600 Kč. Protože je zástupce stěžovatelky plátcem daně
z přidané hodnoty, jeho odměna se podle §57 odst. 2 s. ř. s. zvyšuje o částku odpovídající této
dani, která činí 21 % z částky 4800 Kč, tedy o 1008 Kč. Náhrada nákladů řízení o žalobě tak činí
celkem 7808 Kč.
[49] V řízení o kasační stížnosti vznikly stěžovatelce náklady řízení zaplacením soudního
poplatku ve výši 5000 Kč a odměny jejího zástupce JUDr. Ing. Radka Halíčka, advokáta.
Odměna zástupce činí za dva úkony právní služby (podání kasační stížnosti a repliky
k vyjádření žalovaného) celkem částku 6200 Kč [§1 odst. 1, §7, §9 odst. 4 písm. d), §11 odst. 1
písm. d) vyhlášky ve znění nyní účinném]. Náhrada hotových výdajů pak činí 2 x 300 Kč
(§13 odst. 3 vyhlášky), tj. 600 Kč. Protože zástupce stěžovatelky je plátcem daně z přidané
hodnoty, jeho odměna se podle §57 odst. 2 s. ř. s. zvyšuje o částku odpovídající této dani,
která činí 21 % z částky 6800 Kč, tedy o 1428 Kč. Náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti
tak činí celkem 13 228 Kč.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 22. září 2016
JUDr. Karel Šimka
předseda senátu