Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 29.02.2016, sp. zn. 2 Azs 190/2015 - 87 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2016:2.AZS.190.2015:87

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2016:2.AZS.190.2015:87
sp. zn. 2 Azs 190/2015 - 87 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Karla Šimky a soudkyň JUDr. Miluše Doškové a Mgr. Evy Šonkové v právní věci žalobce: Z. N., zastoupeného Mgr. Janem Schýbalem, advokátem se sídlem V Holešovičkách 94/41, Praha 8, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra ČR, odbor azylové a migrační politiky, se sídlem Nad Štolou 926/3, Praha 7, ve věci žaloby proti rozhodnutí žalovaného ze dne 29. 4. 2015, č. j. OAM-10227/VL-07-ZA14-R3-2001, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 27. 5. 2015, č. j. 56 Az 3/2014 - 121, takto: I. Kasační stížnost žalobce se odmítá pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: I. Rozhodnutí krajského soudu [1] Rozsudkem ze dne 27. 5. 2015, č. j. 56 Az 3/2014 - 121, zamítl Krajský soud v Brně (dále jen „krajský soud“) žalobu, kterou se žalobce domáhal zrušení rozhodnutí žalovaného ze dne 29. 4. 2015, č. j. OAM-10227/VL-07-ZA14-R3-2001. Tímto rozhodnutím žalovaný rozhodl, že mezinárodní ochrana podle §12, §13, §14, §14a a §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákona o azylu“), se neuděluje. [2] V odůvodnění napadeného rozsudku se krajský soud řídil právním názorem Nejvyššího správního soudu vysloveným v rozsudku ze dne 18. 12. 2014, č. j. 2 Azs 193/2014 – 20, a zabýval se zbývajícími žalobními námitkami, které rozporovaly závěry žalovaného ohledně neudělení mezinárodní ochrany. Jedná se o následující žalobní námitky - nedostatečné vypořádání námitky výhružky gruzínským úředníkem, nedostatečné vypořádání námitky možné vážné újmy na zdraví žalobce, nedostatečné vypořádaní námitky možné msty ze strany rodiny oběti a nedostatečné zkoumání udělení doplňkové ochrany. II. Kasační stížnost a vyjádření žalovaného k ní [3] Žalobce (dále jen „stěžovatel“) v kasační stížnosti podané v zákonné lhůtě uplatnil důvody podle ustanovení §103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř. s. a za kasační důvody označil nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení, ve vadách řízení a v nepřezkoumatelnosti napadeného rozhodnutí (nedostatku důvodů rozhodnutí). [4] Přijatelnost kasační stížnosti dle §104a s. ř. s. vidí stěžovatel obecně v tom, že krajský soud nevyhodnotil situaci v souladu se zákonem, pochybil při výkladu práva, nerespektoval ustálenou judikaturu Nejvyššího správního soudu a zároveň je jeho rozhodnutí postiženo vadou nepřezkoumatelnosti, což jsou pochybení výrazné intenzity mající hmotně-právní dopad a tak podstatně překračují svým významem vlastní zájmy stěžovatele. [5] Nezákonnost stěžovatel spatřuje v nedostatečném posouzení subjektivní stránky opodstatněného strachu z pronásledování jako důvodu pro udělení azylu dle §12b zákona o azylu. Krajský soud se dostatečně nezabýval tvrzením stěžovatele o výhružce, že na něj (stěžovatele) někoho pošlou. [6] Stěžovatel namítá pochybení krajského soudu, jelikož se dostatečně nezabýval posouzením možnosti prolomení zásady dle §75 odst. 1 s. ř. s., ačkoli z judikatury Nejvyššího správního soudu vyplývá, že soud je povinen tento princip prolomit a přihlédnout i k tvrzeným skutečnostem, které nastaly až po právní moci rozhodnutí správního orgánu, tehdy, pokud by bylo možné se o těchto skutečnostech domnívat, že mohly být relevantní pro možné udělení azylu dle §12 zákona o azylu nebo doplňkové ochrany dle §14a o azylu (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 8. 7. 2015, č. j. 6 Azs 290/2014 – 39). [7] Dále stěžovatel namítá rozpor judikatury krajských soudů, konkrétně napadeného rozhodnutí a rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 29 Az 1/2014 ohledně posouzení situace v Gruzii. [8] Stěžovatel namítá nedostatečné vypořádání se s námitkou směřující do §14 zákona o azylu. Konkrétně nebyl dle stěžovatele dostatečně posouzen jeho zdravotní stav ve vazbě na podmínky v gruzínských věznicích. Ve stěžovatelově situaci se jedná o případ zvláštního zřetele. [9] Vady řízení stěžovatel spatřuje v tom, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisu, konkrétně nebyly vypořádány podstatné důkazy, a že při zjišťování skutkové podstaty byl porušen zákon v ustanoveních o řízení před správním orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost. Stěžovatel tvrdí, že soud se nevypořádal s podstatnými důkazy, které podporují jeho tvrzení o zájmu gruzínských úřadů o jeho osobu a které měly prokazovat nedůvěryhodnost gruzínských orgánů. [10] Nepřezkoumatelnost rozhodnutí dle stěžovatele plyne z nedostatku jeho důvodů. Stěžovatel namítá nedostatečné vypořádání krajského soudu se skutečností, že obvinění stěžovatele z vraždy mělo politický podtext a rozpor rozhodnutí krajského soudu s judikaturou Nejvyššího správního soudu ohledně zkoumání možností doplňkové ochrany dle §14a zákona o azylu. [11] Z těchto důvodů stěžovatel navrhuje, aby Nejvyšší správní soud zrušil napadený rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 27. 5. 2015, č. j. 56 Az 3/2014 – 121, a rozhodnutí Ministerstva vnitra, odboru azylové a migrační politiky, ze dne 29. 4. 2014, č. j. OAM-10227/VL-07-ZA14-R3-2001, a přiznal stěžovateli právo na náhradu nákladů řízení. [12] Ve vyjádření ke kasační stížnosti žalovaný uvádí, že i nadále trvá na správnosti jím vydaného správního rozhodnutí o neudělení mezinárodní ochrany ve všech jejích formách. Zdůrazňuje, že kasační důvody se v podstatě shodují s žalobními námitkami stěžovatele a odkazuje tedy na své vyjádření k žalobě a na napadený rozsudek krajského soudu, se kterým se ztotožňuje. Žalovaný navrhuje, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost jako nedůvodnou zamítl. III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [13] Nejvyšší správní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti kasační stížnosti a konstatoval, že kasační stížnost je podána včas dle §106 odst. 2 s. ř. s. a osobou oprávněnou dle §102 s. ř. s. Stěžovatel je rovněž zastoupen advokátem dle §105 odst. 2 s. ř. s. [14] Po konstatování přípustnosti kasační stížnosti se Nejvyšší správní soud zabýval její přijatelností ve smyslu §104a s. ř. s. a dospěl k závěru, že kasační stížnost je nepřijatelná. Stěžovatel obecně vymezil důvody, v nichž spatřuje přijatelnost kasační stížnosti (nezákonnost rozhodnutí, vady řízení, rozpor judikatury a nepřezkoumatelnost rozhodnutí), ty pak rozvedl v rámci kasačních důvodů. [15] Podle §104a s. ř. s. Nejvyšší správní soud odmítne kasační stížnost ve věcech mezinárodní ochrany pro nepřijatelnost, jestliže ta svým významem podstatně nepřesahuje vlastní zájmy stěžovatele. K podrobnějšímu vymezení institutu přijatelnosti kasační stížnosti ve věcech mezinárodní ochrany lze přitom pro stručnost odkázat na usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 - 39, publ. pod č. 933/2006 Sb. NSS, z něhož mimo jiné plyne, že „[p]řesahem vlastních zájmů stěžovatele je jen natolik zásadní a intenzivní situace, v níž je – kromě ochrany veřejného subjektivního práva jednotlivce - pro Nejvyšší správní soud též nezbytné vyslovit právní názor k určitému typu případů či právních otázek. Přesah vlastních zájmů stěžovatele je dán jen v případě rozpoznatelného dopadu řešené právní otázky nad rámec konkrétního případu. Primárním úkolem Nejvyššího správního soudu v řízení o kasačních stížnostech ve věcech azylu je proto nejen ochrana individuálních veřejných subjektivních práv, nýbrž také výklad právního řádu a sjednocování rozhodovací činnosti krajských soudů.“ O přijatelnou kasační stížnost se tak prakticky může jednat v případě, že se kasační stížnost týká právních otázek, které dosud nebyly vůbec či plně řešeny judikaturou Nejvyššího správního soudu nebo jsou dosavadní judikaturou řešeny rozdílně, přičemž rozdílnost v judikatuře může nastat na úrovni krajských soudů i Nejvyššího správního soudu. Dále bude kasační stížnost přijatelná pro potřebu učinit tzv. judikatorní odklon. To znamená, že Nejvyšší správní soud ve výjimečných a odůvodněných případech sezná, že je namístě změnit výklad určité právní otázky řešené dosud správními soudy jednotně. Další případ přijatelnosti kasační stížnosti bude dán tehdy, pokud by bylo v rozhodnutí krajského soudu shledáno zásadní pochybení, které mohlo mít dopad do hmotněprávního postavení stěžovatele. O takové pochybení se může jednat především tehdy, nerespektoval-li krajský soud ustálenou judikaturu a nelze navíc vyloučit, že k tomuto nerespektování nebude docházet i v budoucnu, nebo krajský soud v jednotlivém případě hrubě pochybil při výkladu hmotného či procesního práva. V této souvislosti je však třeba zdůraznit, že Nejvyšší správní soud není v rámci přijatelnosti povolán přezkoumávat jakékoliv pochybení krajského soudu, ale pouze pochybení tak výrazné intenzity, o němž se lze důvodně domnívat, že pokud by k němu nedošlo, věcné rozhodnutí krajského soudu by bylo odlišné. Nevýrazná pochybení, především procesního charakteru, proto zpravidla nebudou dosahovat takové intenzity, aby byla důvodem přijatelnosti kasační stížnosti. [16] K námitce stěžovatele, že se krajský soud nedostatečně vypořádal s jeho tvrzením ze dne 23. 9. 2011, lze uvést následující. Stěžovatel tehdy tvrdil: „Dříve mi nabízeli, že když se vrátím, že po odpykání poloviny trestu budu propuštěn, já už s tím i souhlasil, a nakonec k tomu nedošlo, protože to odmítli oni, protože tyto sliby by nemohli splnit. Dokonce člověk ze skupiny lidí, kteří jezdili na soudní jednání o mé extradici, mi mimo soudní budovu řekl, že pokud vyčerpají všechny právní prostředky, aby mě dostali do Gruzie, tak na mě (stěžovatele) někoho pošlou.“ Podle ustálené judikatury Nejvyššího správního soudu může nepřezkoumatelnost rozhodnutí nastat „z důvodu jeho nesrozumitelnosti nebo nedostatku důvodů rozhodnutí, jakož i v důsledku jiné vady řízení před soudem, mohla-li mít taková vada za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé“ (viz např. rozsudky ze dne 4. 12. 2003, č. j. 2 Ads 58/2003 - 75, publ. pod č. 133/2004 Sb. NSS, ze dne 4. 12. 2003, č. j. 2 Azs 47/2003 - 130, publ. pod č. 244/2004 Sb. NSS, nebo ze dne 29. 7. 2004, č. j. 4 As 5/2003 - 52). Za takové vady naopak nelze považovat dílčí nedostatky odůvodnění, pokud jsou hlavní důvody konkrétních závěrů z rozhodnutí jasně seznatelné (viz rozsudek NSS ze dne 25. 4. 2013, č. j. 6 Ads 17/2013 - 25). Nejvyšší správní soud neshledal, že by došlo k zásadním pochybením krajského soudu, které by mohly mít dopad do hmotněprávního postavení stěžovatele. Krajský soud se uvedenou námitkou stěžovatele zabýval v bodě 67 svého rozhodnutí, a to tak, že konkrétním tvrzením stěžovatele, že na něj někoho pošlou, se více nezabýval a odkázal na rozhodnutí žalovaného, který dostatečně zdůvodnil, proč jsou nedůvodné obavy stěžovatele z jakéhokoliv neobvyklého zájmu současných státních představitelů či vykonavatelů státní moci o jeho osobu. Objektivní stránka (současná situace v Gruzii) a subjektivní stránka (výhružka stěžovateli) odůvodněného strachu z pronásledování jsou v tomto případě vzájemně propojeny. Výhružka ze strany vykonavatele státní moci by mohla být v daném případě relevantní, přesto, že byla učiněna dle tvrzení stěžovatele před rokem 2009 a v letech 2012 - 2013 došlo ke změně politické situace v Gruzii. Nicméně v této době žádný zvýšený zájem o stěžovatele ze strany gruzínských úřadů krajský soud nezjistil, což vyvodil i z faktů, že rodina stěžovatele jej několikrát přijela navštívit a stěžovatelovy děti budou v České republice studovat, jak vyplynulo z výpovědí a napadeného rozhodnutí žalovaného. [17] Co se týče posouzení prolomení zásady §75 odst. 1 s. ř. s., Nejvyšší správní soud konstatuje, že krajský soud se v bodu 53 napadeného rozhodnutí dostatečně a přezkoumatelně vypořádal s touto námitkou. V předmětné věci se nejednalo o důkazy (konkrétně nová zpráva Human Rights Watch 2015, zpráva pana G. A. o poměrech v Gruzii, vyjádření obhájců z původního trestního řízení v Gruzii a vyjádření pana S. S.), které by mohly prokazovat možné porušení výše zmíněné zásady, zejména se jednalo o důkazy dokreslující aktuální situaci v Gruzii, která byla žalovaným posouzena dostatečným způsobem, a krajský soud tyto důkazy vyhodnotil jako nadbytečné. [18] Podle názoru Nejvyššího správního soudu byly důkazy namítané stěžovatelem jako nedostatečně vypořádané a dokazující jeho opodstatněný strach z možného politického pronásledování zohledněny a dostatečně vypořádány krajským soudem. Konkrétně jde o žádost stěžovatelovy matky M. N., adresovanou ombudsmanovi Gruzie a v kopii prezidentovi a předsedovi vlády Gruzie ze dne 6. 3. 2015, o žádost stěžovatelovy matky M. N., adresované Generálnímu prokurátorovi Gruzie ze dne 24. 10. 2013, a o vyjádření bývalého náměstka ministra spravedlnosti Gruzie, který popírá útok na rodinu stěžovatele a domovní prohlídku. K těmto důkazům se krajský soud vyjadřuje v bodě 52 napadeného rozhodnutí, kde konstatuje, že se jedná o důkazy na podporu opožděně podané námitky. [19] Co se týče námitky politického podtextu obvinění z vraždy, Nejvyšší správní soud konstatuje, že byla již dostatečně a přezkoumatelně posouzena krajským soudem. Ten v bodě 64 napadeného rozhodnutí odkazuje na již dostatečné posouzení námitky v rozhodnutí žalovaného. Žalovaný na straně 12 (pátý odstavec) svého rozhodnutí jasně popisuje, z jakých podkladů při posouzení mezinárodní ochrany v konkrétní situaci vycházel. Mimo jiné žalovaný vycházel i ze všech materiálů doložených stěžovatelem uvedených na stranách 9 až 11 rozhodnutí žalovaného. Z těchto materiálů žalovaný nezískal přesvědčivé informace, že by trestní proces se stěžovatelem neprobíhal standardním způsobem tak, jak je tomu u jiných trestních kauz stejné závažnosti. Tyto úvahy žalovaný rozvedl v kontextu výpovědí stěžovatele a obsahu zpráv, které sám obstaral, takže je patrné, jakou hodnotu žalobcem předloženým materiálům přiznal. [20] Nejvyšší správní soud se neztotožňuje s názorem stěžovatele, že uvedená judikatura krajských soudů je navzájem v rozporu. Z obou judikátů krajských soudů v celkovém kontextu vyplývá posouzení situace v Gruzii obdobně. Oba krajské soudy se shodly na tom, že aktuální situace v Gruzii není ideální a je nutno tuto skutečnost náležitě vyhodnotit ve vztahu k žadateli o azyl. [21] K námitce nedostatečného posouzení udělení humanitárního azylu. Dle judikaturní praxe Nejvyššího správního soudu má udělení humanitárního azylu povahu správního uvážení a podléhá soudnímu přezkumu jen v omezeném rozsahu (např. rozsudek ze dne 19. 7. 2004, č. j. 5 Azs 105/2004 - 72, publikovaný pod č. 375/2004 Sbírky rozhodnutí NSS). Nejvyšší správní soud je toho názoru, že podklady pro rozhodnutí o neudělení humanitárního azylu i odůvodnění takového rozhodnutí jsou zcela dostatečné. Krajský soud se v bodě 63 svého rozsudku ztotožnil s rozhodnutím žalovaného, které se na straně 20 zabývalo možností udělení humanitárního azylu. Žalovaný hodnotil zejména rodinnou, sociální a ekonomickou situací stěžovatele, přihlédl k jeho věku a zdravotnímu stavu, a to i ve spojení s podmínkami v gruzínských věznicích. Podklady pro rozhodnutí jsou dostačující a správní uvážení je řádně odůvodněno v souladu s judikaturou. [22] K námitce rozporu rozhodnutí krajského soudu s judikaturou Nejvyššího správního soudu a nedostatečným posouzením možnosti udělení doplňkové ochrany dle §14a zákona o azylu je pak nutno uvést následující. Stěžovatel namítá rozpor závěru krajského soudu v bodu 72 napadeného rozhodnutí, že správní orgán není povinen zkoumat všechny možnosti udělení doplňkové ochrany (dle stěžovatelovy žalobní námitky konkrétně doplňkovou ochranu podle §14a odst. 2 d) zákona o azylu), s rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 6. 2010, č. j. 4 Azs 16/2010 - 47. Nejvyšší správní soud v posledně zmiňovaném rozhodnutí konstatoval, že obecně musí správní orgán při posuzování doplňkové ochrany dle §14a odst. 2 písm. d) vycházet z tvrzení žadatele a z řízení jako celku, a pokud porušení závazku neshledá, uvede to v odůvodnění svého rozhodnutí.“ Obecně pak důvody pro udělení doplňkové ochrany podle §14a zákona o azylu vymezuje rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 3. 2009, č. j. 6 Azs 28/2008 – 68. Dle rozhodnutí zdejšího soudu ze dne 27. 7. 2007, č. j. 8 Afs 75/2005 - 130, publ. pod č. 1350/2007 Sb. NSS, „je-li rozhodnutí žalovaného důkladné, je z něho zřejmé, proč žalovaný nepovažoval právní argumentaci účastníka řízení za důvodnou“. Žalovaný se na stranách 20 – 25 svého rozhodnutí zabývá detailně možnostmi udělení doplňkové ochrany stěžovateli, vychází z tvrzení žadatele a řízení jako celku a své úvahy rozvedl v odůvodnění. Z odůvodnění rozhodnutí je zřejmé, že způsob, jakým o této otázce uvážil žalovaný (aprobovaný krajským soudem), je s popsanou judikaturou zdejšího soudu zcela souladný. IV. Závěr a náklady řízení [23] Na základě výše uvedeného dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že kasační stížnost podmínky přijatelnosti nesplňuje. Nejvyšší správní soud proto podanou kasační stížnost podle §104a s. ř. s. odmítl pro nepřijatelnost, aniž se mohl zabývat její důvodností. [24] Výrok o nákladech řízení se opírá o §60 odst. 3 věta první za použití §120 s. ř. s., podle něhož žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, byl-li návrh odmítnut. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 29. února 2016 JUDr. Karel Šimka předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:29.02.2016
Číslo jednací:2 Azs 190/2015 - 87
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:2 Azs 47/2003
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2016:2.AZS.190.2015:87
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024