ECLI:CZ:NSS:2016:4.AS.88.2016:35
sp. zn. 4 As 88/2016 - 35
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Dagmar
Nygrínové a soudců Mgr. Aleše Roztočila a JUDr. Jaroslava Vlašína v právní věci navrhovatele:
PhDr. M. S., zast. Mgr. Pavlem Černým, advokátem, se sídlem Údolní 567/33, Brno, proti
odpůrci: město Znojmo, se sídlem Obroková 1/12, Znojmo, zast. Mgr. Ing. Jánem Bahýľem,
advokátem, se sídlem Příkop 834/8, Brno, za účasti osob zúčastněných na řízení: I) Spolek
Obchvat, z. s., (dříve o. s. OBCHVAT), IČ: 26606119, se sídlem Stojanova 766/7, Znojmo a II)
J. D., v řízení o kasační stížnosti odpůrce proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne
9. 2. 2016, č. j. 63 A 6/2015 – 219,
takto:
Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 9. 2. 2016, č. j. 63 A 6/2015 – 219,
se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
I.
Přehled dosavadního řízení
[1] Odpůrce svým zastupitelstvem schválil dne 23. 6. 2014 opatření obecné povahy č. 1/2014 –
Územní plán Znojmo (dále též jen „napadený územní plán“). Následně bylo opatření obecné povahy
vydáno a dle úředního záznamu nabylo účinnosti dne 31. 7. 2014.
[2] Žalobce podal dne 22. 10. 2015 u Krajského soudu v Brně návrh, kterým se domáhal
zrušení tohoto opatření obecné povahy v částech vymezujících plochy a koridor pro přeložku
silnice I/38. Krajský soud v záhlaví uvedeným rozsudkem tomuto návrhu zcela vyhověl. V prvé
řadě shledal důvodnou námitku, že územní plán vymezil koridor pro přeložku silnice I/38,
jakožto kapacitní komunikace S8 obsažené v politice územního rozvoje, aniž by tato byla
vymezena v zásadách územního rozvoje. Z principu závaznosti vyšších forem nástrojů územního
plánování vůči formám nižším, jak byl formulován v rozsudku NSS ze dne 23. 9. 2009,
č. j. 1 Ao 1/2009 - 185, č. 1971/2010 Sb. NSS (dále jen rozsudek ve věci „ÚP Vysoká
nad Labem“), vyplývá vedle závaznosti ve smyslu pozitivním i závaznost ve smyslu negativním,
tj. nejsou-li nadmístní záměry vymezeny v územně plánovací dokumentaci vyššího celku
než obec, nesmí obec ve svém územním plánu takový záměr vymezit. Zákonodárce novelou
stavebního zákona č. 350/2012 Sb. sice tuto zásadu poněkud oslabil tím, že v §43 odst. 1 větě
druhé zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), umožnil
za určitých podmínek, aby se určité záležitosti vyhrazené vyššímu nástroji územního plánování
staly součástí nástroje nižšího (zde územního plánu). To je však možné pouze za splnění dvou
podmínek. První je neexistence negativního stanoviska nadřízeného orgánu územního plánování,
druhou podmínkou je dle krajského soudu vertikální omezení. Toto omezení vyplývá z hierarchie
záležitostí územního plánování na republikové (a mezinárodní a přeshraniční), nadmístní a místní.
Každé z těchto úrovní pak odpovídá konkrétní nástroj územního plánování, který ji řeší (politika
územního rozvoje, zásady územního rozvoje a územní plán, potažmo regulační plán).
Mezi záležitostmi nadmístního a republikového významu je třeba přísně rozlišovat,
podle krajského soudu by bylo vhodnější pojmosloví stavebního zákona nahradit pojmy
celostátní – regionální – lokální. Ve smyslu §43 odst. 1 věty druhé stavebního zákona, ve znění
účinném od 1. 1. 2013, lze vymezit v územním plánu v případě, že to nevyloučí stanovisko
krajského úřadu, zaležitosti nadmístního (regionálního) významu, nikoli však záležitosti
republikového (celostátního) charakteru. Tento svůj názor krajský soud podpořil i citací
důvodové zprávy k zákonu č. 350/2012 Sb.
[3] Politika územního rozvoje schválená usnesením vlády ze dne 20. 7. 2009, č. 929/2009,
v čl. 117 vymezuje silniční koridor S8 Havlíčkův Brod – Jihlava – Znojmo – Hatě – Hranice
ČR/Rakousko (Wien). Tento záměr převzaly zásady územního rozvoje Jihomoravského
kraje, které byly zrušeny rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 6. 2012,
č. j. 1 Ao 7/2011 - 526, č. 2698/2012 Sb. NSS (dále též rozsudek ve věci „ZÚR JMK“)
s tím, že součástí koridoru S8 je silnice I/38 vedená přes území odpůrce. Odpůrce při pořizování
územního plánu vycházel ze zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. V odůvodnění
napadeného územního plánu se pak uvádí opakovaně, že přeložka silnice I/38 navazuje
na již vybudované části obchvatu města a respektuje dokumentaci předloženou v souvislosti
s tímto záměrem ze strany Ředitelství silnic a dálnic České republiky a zároveň přebírá
a zpřesňuje na území města republikový koridor silniční dopravní infrastruktury S8 vymezený
politikou územního rozvoje. Krajský soud uzavřel, že takto odpůrce postupovat nemohl, neboť
vymezil v napadeném územním plánu republikový koridor, aniž by byl v době vydání územního
plánu zpřesněn zásadami územního rozvoje, které v této době neexistovaly, neboť byly zrušeny
citovaným rozsudkem Nejvyššího správního soudu. Toto pochybení nemohlo být napraveno
ani stanoviskem Krajského úřadu Jihomoravského kraje ze dne 22. 8. 2013, čj. JMK 86243/2013,
podle něhož je vymezení přeložky silnice I/38 v souladu s republikovým koridorem S8
dle politiky územního rozvoje, a krajský úřad nevyloučil, aby tato záležitost nadmístního významu
byla vymezena v napadeném územním plánu. Krajský soud dále poukázal na to, že toto
stanovisko krajského soudu ve vztahu k aplikaci §43 odst. 1 poslední věty stavebního zákona
neobsahuje žádné odůvodnění. Z hlediska transparentnosti veřejné správy soud považoval takový
postup krajského úřadu za přinejmenším nevhodný, i s ohledem na to, že v této době probíhal
proces pořizování zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, které dle schváleného zadání
měly mj. zpřesnit koridor S8. Přestože odpůrce při vymezení přeložky silnice I/38 v zásadě
respektoval její vymezení v dřívější územně plánovací dokumentaci (byť navrhovatel poukázal
na určité dílčí odchylky), jejím označením za součást koridoru S8 dodal tomuto záměru zcela
novou kvalitu. Pokud by ovšem přeložku takto neoznačil, mohla by mít na posouzení zákonnosti
napadeného územního plánu zásadní vliv zásada kontinuity územně plánovací dokumentace.
Krajský soud také poukázal na to, že vymezení koridoru přeložky silnice I/38 v předchozím
územním plánu bylo shledáno zákonným v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne
18. 1. 2012, č. j. 5 Ao 7/2011 - 40. Pro shledání nezákonnosti napadeného územního plánu v této
části není překážkou ani skutečnost, že vymezená komunikace je již zčásti vybudována. Soud
rovněž odmítl argument odpůrce, že byl povinen i v případě absence zásad územního rozvoje
respektovat platnou politiku územního rozvoje s poukazem na rozsudek Krajského soudu v Brně
ze dne 6. 8. 2015, č. j. 63 A 5/2015 - 116, jímž byl zamítnut návrh na zrušení územního plánu
města Kuřim, s tím, že v této věci byla situace odlišná, neboť územní plán města Kuřim
nevymezil přímo republikový koridor, nýbrž pouze územní rezervu na jeho ochranu.
[4] Vzhledem k tomu, že ke zrušení návrhem označené části napadeného územního plánu
postačovalo již pouze konstatování důvodnosti tohoto prvního návrhového bodu, zabýval
se dalšími v návrhu namítanými nezákonnostmi napadeného územního plánu krajský soud
již pouze stručně a „akademicky“. Takto shledal důvodnou i námitku nedostatků vyhodnocení
vlivu napadeného územního plánu na životní prostředí. Krajský soud na jedné straně konstatoval
s poukazem na bod 102 rozsudku NSS ve věci „ZÚR JMK“, že posouzení otázek možného
překročení nejvyššího přípustného zatížení v území a nemožnosti umístění dopravní stavby
v tomto území z tohoto důvodu je primárně otázkou řešenou v územním řízení, na druhé straně
však ani ve stádiu vydání územního plánu nelze abstrahovat od řešení otázky překračování
imisních limitů znečištění ovzduší. Krajský soud však dospěl k závěru, že odpůrce se této otázce
řádně věnoval a skutkový stav prostřednictvím vyhodnocení SEA zjistil v dostatečném rozsahu.
Slabinu vyhodnocení SEA krajský soud shledal v nedostatečném vyhodnocení vlivu přeložky
silnice I/38 na životní prostředí. Vyhodnocení pouze uvádí, že přeložka bude mít pozitivní vliv,
neboť odvede tranzitní dopravu z centra města, avšak možným negativním vlivům převedení
dopravy do jiné části města vyhodnocení nevěnuje žádnou pozornost. Tvrzení navrhovatele,
že takový negativní vliv očekávat lze, shledal soud logickým, zejména ve vztahu ke kvalitě ovzduší
a k hluku. V tomto ohledu krajský soud shledal nedostatky ve vyhodnocení SEA rovněž
v posouzení kumulativních a synergických vlivů souvisejících se záměrem přeložky. Na str. 89,
resp. v kapitole 6.2 vyhodnocení jsou možné synergie a kumulace vlivů přeložky na životní
prostředí popsány pouze rámcově, v řadě lokalit se odkazuje též na následné posouzení EIA,
což soud přijal s jistým podivem, neboť se nejedná o okrajovou stavbu, jejíž vliv by apriori
měl být vnímán jako marginální. Vágní je i část věnovaná navrženým kompenzačním opatřením,
nicméně zde obstojí odkaz na protihluková opatření, která vymezené plochy umožňují.
[5] Nedůvodnou shledal krajský soud výtku navrhovatele, že jeho námitky podané dne
27. 12. 2013 proti návrhu napadeného územního plánu byly odpůrcem vypořádány pouze
jako připomínky a nebylo o nich řádně rozhodnuto. Krajský soud sice dal navrhovateli zapravdu,
že formálně odpůrce o námitkách navrhovatele nerozhodl, věcně se však jimi pečlivě zabýval,
byť s nimi zacházel pouze jako s připomínkami. S odkazem na rozsudek NSS ze dne 28. 3. 2008,
č. j. 2 Ao 1/2008 - 51, soud shledal, že takový postup nepředstavuje podstatnou vadu řízení, která
by mohla mít za následek nezákonnost napadeného územního plánu. Rovněž za nedůvodnou
považoval krajský soud námitku navrhovatele, že napadený územní plán je nezákonný rovněž
z toho důvodu, že v textové ani grafické části územního plánu z vymezení křižovatek, které jsou
součástí koridoru přeložky silnice I/38, není seznatelné, zda se jedná o křižovatky
mimoúrovňové. To pak je uvedeno pouze v odůvodnění opatření obecné povahy. Takový postup
odpůrce soud označil za poněkud nesrozumitelný, avšak nemá za následek jednoznačný závěr
o nezákonnosti napadeného územního plánu. Na úrovni územního plánu dle krajského soudu
totiž nelze trvat na vymezení konkrétního technického řešení křižovatky, které tak může
být upřesněno při pozdější realizaci. Pokud jde o namítaný nesoulad textové a grafické části
územního plánu (neuvedení kódu „D“ u plochy vymezené pro přeložku silnice I/38), soud
se ztotožnil s názorem odpůrce, že se nejedná o zásadní rozpory, které by měly vést ke zrušení
napadeného územního plánu.
II.
Kasační stížnost
[6] Proti rozsudku krajského soudu podal odpůrce (dále jen „stěžovatel“) kasační stížnost.
V prvé řadě poukázal na ústavněprávní východiska soudního přezkumu územně plánovací
dokumentace, jak je dovodil Ústavní soud v nálezu ze dne 7. 5. 2013, sp. zn. III. ÚS 1669/11
(dále jen nález „ve věci ÚP Rokytnice nad Jizerou“), tj. že státní moc, včetně soudů, v rámci kontroly
zákonnosti územního plánu vydaného zastupitelstvem obce v rámci samostatné působnosti
zasahuje do ústavně zaručeného práva územně samosprávných celků na samosprávu,
a tato pravomoc proto musí být vykonávána v souladu se zásadou proporcionality. Krajský soud
těmto požadavkům nevyhověl, neboť právo stěžovatele na samosprávu vůbec nepoměřoval
s právy navrhovatele, jejichž porušení shledal. Naopak krajský soud zrušil napadený územní plán
pouze s odkazem na v podstatě formální pochybení spočívající v tom, že přeložku silnice I/38
toliko v odůvodnění opatření obecné povahy ztotožnil s republikovým koridorem S8, čímž „určil
novou kvalitu“ koridoru. Proto považuje stěžovatel názor krajského soudu za projev přepjatého
formalismu.
[7] Stěžovatel konkrétně napadá právní posouzení otázky, zda nezákonně vymezil koridor
přeložky silnice I/38 jako kapacitní komunikaci S8 dle politiky územního rozvoje při neexistenci
zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Krajský soud pominul princip subsidiarity
a princip kontinuity v územním plánování. Výklad pojmů „nadmístní“ a „republikový“, který
provedl krajský soud, opomíjí jejich vymezení v §2 odst. 1 písm. h) stavebního zákona. Podle
stěžovatele ze stavebního zákona naopak vyplývá, že pojem „republikový“ je podmnožinou
pojmu „nadmístní“. Při citacích z judikatury NSS krajský soud nevzal v úvahu, že tato byla
již do značné míry překonána pozdější novelizací stavebního zákona. Krajský soud rovněž nevzal
v úvahu teleologický výklad a rovněž opomenul související ustanovení stavebního zákona,
konkrétně §43 odst. 5, podle nějž územní plán zpřesňuje a rozvíjí cíle a úkoly územního
plánování v souladu s politikou územního rozvoje, a §50 odst. 7, dle něhož stanovisko krajského
úřadu musí posoudit soulad návrhu územního plánu s politikou územního rozvoje. Krajský soud
tuto závaznost politiky územního rozvoje pro územní plány fakticky neguje. Formalismus názoru
krajského soudu vyplývá i z jeho poznámky v bodě 165, že pokud by nebyla v odůvodnění
napadeného územního plánu přeložka označena za součást republikového koridoru S8,
s ohledem na zásadu kontinuity územního plánování by zřejmě její vymezení obstálo.
[8] Krajský soud se nezabýval možností minimalizace zásahu do práva stěžovatele
na samosprávu tím, že by z napadeného územního plánu „odstranil“ pouze prvky způsobující
navrhovatelem tvrzenou nezákonnost. V takovém případě by totiž zjistil, že textová část
územního plánu neobsahuje nic, co by spojovalo přeložku silnice I/38 se sporným koridorem S8.
Naopak, přeložka silnice I/38 má dalekosáhlý význam pro město Znojmo samotné, neboť
převedení dopravy ze stávající trasy silnice první třídy a její přeřazení do sítě krajských silnic
a s tím spojené zúžení ochranného pásma umožní rozvoj souvisejících ploch. V textové části
napadeného územního plánu tedy není žádná část, kterou by bylo třeba zrušit, i v případě
aprobování právního názoru krajského soudu o nezákonnosti vymezení koridoru republikového
významu bez opory v zásadách územního rozvoje. Rozsudek krajského soudu tedy de facto míří
výhradně proti zmínkám o koridoru S8 v odůvodnění územního plánu, přičemž procesní
předpisy nepřipouštějí možnost napadnout pouze odůvodnění správního aktu. Stěžovatel
dále uvádí, kde se v napadeném opatření obecné povahy nachází zmínky o koridoru S8,
aby demonstroval, že se jedná výlučně o odůvodnění. Odůvodnění napadeného územního plánu
přitom obsahuje dostatečné důvody pro vymezení přeložky silnice i při odhlédnutí od zmínek
o koridoru S8. Co se týče prostorového uspořádání křižovatek, z napadeného územního plánu
vyplývá, že jejich vymezení vychází z jejich předpokládaného řešení vyplývajícího z technických
podkladů, ovšem neznemožňuje jiné řešení, které bude odpovídajícím způsobem řešit dopravní
vztahy v území.
[9] Stěžovatel uzavřel, že pokud napadený územní plán řešil převedení silniční dopravy z centra
města přeložkou silnice I/38, nemohl abstrahovat od jejího zařazení do mezinárodní silniční sítě
jako jako komunikace E59, přičemž pro tuto komunikaci používá politika územního rozvoje kód
S8. Je tedy logické, že tato komunikace S8 bude vedena po realizaci přeložky silnice I/38
právě touto její novou trasou a nikoli stávající trasou protínající střed města. Vymezení přeložky
silnice I/38 nijak neomezuje Jihomoravský kraj v prověřování tzv. oddálené varianty
a v jejím případném vymezení v zásadách územního rozvoje. Pokud by tedy vůbec bylo možné
uvažovat o nezákonnosti vymezení koridoru S8 v napadeném územním plánu, měl krajský soud
uvážit, zda v případě změny jeho odůvodnění by byly dostatečné důvody pro zvolené řešení
vymezení přeložky silnice I/38. Stěžovatel má za to, že odůvodnění územního plánu takové
dostatečné důvody obsahuje, a přeložka je tedy odůvodněna i potřebami města Znojma
samotného.
III.
Vyjádření navrhovatele
[10] Navrhovatel reagoval na kasační stížnost vyjádřením ze dne 4. 5. 2016. Uvedl,
že stěžovatelem poukazovaný nález Ústavního soudu ve věci ÚP Rokytnice nad Jizerou
je od nyní posuzované věci zcela odlišný, a nelze tedy závěry vyplývající z nálezu na nyní
rozhodovanou věc přenášet. V této prvé věci se totiž jednalo o přemrštěně formalistické
požadavky na odůvodnění rozhodnutí o námitkách, což však není namítáno ve věci nyní
projednávané, kde důvodem zrušení části napadeného územního plánu bylo zjištěné porušení
kogentních norem stavebního zákona, což je třeba považovat za mnohem závažnější pochybení
stěžovatele.
[11] Stěžovatel zcela opomíjí fakt, že stavební zákon v §2 odst. 1 písm. h) striktně rozlišuje mezi
pojmem plocha nadmístního významu a plocha republikového významu. V rámci novely
stavebního zákona provedené zákonem č. 350/2012 Sb. zákonodárce zcela úmyslně použil v §43
odst. 1 pojem „záležitosti nadmístního významu“ nikoli „záležitosti republikového významu“,
což krajský soud přiléhavě doložil citacemi důvodové zprávy. Stavební zákon předpokládá
současnou existenci a hierarchické uspořádání tří stupňů nástrojů územního plánování, a tedy
povinnost respektovat při vydávání územních plánů záměry vymezené v politice územního
rozvoje v jejich podobě prověřené a konkretizované v zásadách územního rozvoje. Navrhovatel
poukázal na rozsudek NSS ve věci ÚP Vysoká nad Labem, dále i na judikaturu Nejvyššího
správního soudu a Ústavního soudu k otázce soudního přezkumu politiky územního rozvoje,
z nichž vyplývá, že kraje nejsou automaticky povinny převzít do zásad územního rozvoje záměr
vymezený v politice územního rozvoje bez jeho dalšího prověření a konkretizace (usnesení NSS
ze dne 23. 9. 2009, č. j. 9 Ao 1/2009 - 185, ze dne 9. 11. 2009, č. j. 9 Ao 3/2009 - 59, ze dne
16. 3. 2011, č. j. 4 Ao 6/2010 - 27, rozsudek NSS ze dne 18. 4. 2013, č. j. 4 Aos 2/2012 - 80,
a usnesení Ústavního soudu ze dne 2. 11. 2010, sp. zn. Pl. ÚS 5/10, a ze dne 24. 2. 2015,
sp. zn. Pl. ÚS 22/14). Nelze tedy dovozovat, že by bylo možné k tíži dotčených
vlastníků nemovitostí vymezovat v územním plánu záměry republikového významu,
aniž by byly prověřeny a konkretizovány v zásadách územního rozvoje.
[12] Navrhovatel dále polemizoval s tvrzením stěžovatele, že koridor přeložky silnice I/38
navazuje na jeho vymezení v předchozí územně plánovací dokumentaci, navíc se jedná o záměr
zčásti již povolený v navazujících řízeních a zčásti již dokonce vybudovaný, resp. že důvodem
zrušení byla pouze zmínka v odůvodnění územního plánu, že se jedná o součást koridoru S8
ve smyslu platné politiky územního rozvoje. Za rozhodné považuje pouze to, že materiálně
se jedná o záležitost republikového významu, tj. o kapacitní mezinárodní silnici. Trasování
koridoru přeložky se v průběhu předchozích let opakovaně měnilo a i srovnání dřívějšího
a napadeného územního plánu vykazuje řadu významných rozdílů ve vymezení tohoto koridoru,
které navrhovatel popsal soudu ve svém podání ze dne 4. 2. 2016.
[13] Navrhovatel dále poukázal na to, že krajský soud shledal důvodnou i námitku nezákonnosti
spočívající v nedostatečném vyhodnocení vlivů na životní prostředí. Má za to, že tento důvod
úzce souvisí s důvodem prvním, proti němuž stěžovatel brojí.
[14] Osoby zúčastněné na řízení se ke kasační stížnosti nevyjádřily.
IV.
Posouzení kasační stížnosti
[15] Nejvyšší správní soud nejprve posoudil zákonné náležitosti kasační stížnosti a konstatoval,
že kasační stížnost byla podána včas, osobou oprávněnou, proti rozhodnutí, proti němuž
je kasační stížnost ve smyslu §102 s. ř. s. přípustná, a stěžovatel je v souladu s §105 odst. 2 s. ř. s.
zastoupen advokátem. Poté Nejvyšší správní soud přezkoumal důvodnost kasační stížnosti
v souladu s ustanovením §109 odst. 3 a 4 s. ř. s., v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů.
Neshledal přitom vady podle §109 odst. 4 s. ř. s., k nimž by musel přihlédnout z úřední
povinnosti.
[16] Stěžovatel se v kasační stížnosti dovolává důvodu uvedeného v §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.
[17] Kasační stížnost je důvodná.
[18] Nejvyšší správní soud se musel především zabývat právní otázkou, zda odpůrce mohl podle
§43 odst. 1 stavebního zákona vymezit v napadeném územním plánu koridor a plochy
pro přeložku silnice I/38, která je součástí republikového koridoru silniční dopravy vymezeného
v politice územního rozvoje, přestože v rozhodné době nebyly vydány zásady územního rozvoje
Jihomoravského kraje, pokud to krajský úřad ve svém stanovisku dle §50 odst. 7 stavebního
zákona z důvodu významných negativních vlivů přesahujících hranice obce nevyloučil.
[19] Podle §43 odst. 1 věty poslední stavebního zákona záležitosti nadmístního významu, které nejsou
řešeny v zásadách územního rozvoje, mohou být součástí územního plánu, pokud to krajský úřad ve stanovisku
podle §50 odst. 7 z důvodu významných negativních vlivů přesahujících hranice obce nevyloučí. Podle §2
odst. 1 písm. h) stavebního zákona se rozumí plochou nadmístního, popřípadě republikového významu
plocha, která svým významem, rozsahem nebo využitím ovlivní území více obcí, popřípadě území více krajů;
v případě hlavního města Prahy se za plochu nadmístního významu považuje plocha celoměstského významu.
[20] Nejprve je třeba vyložit pojem záležitost „nadmístního“ významu použitý v §43 odst. 1
stavebního zákona; zatímco navrhovatel a krajský soud zastávají názor, že tento pojem je zcela
odlišný od pojmu záležitosti „republikového“ významu, tj. jedná se o dvě množiny prvků, které
nemají společný průnik, stěžovatel má za to, že záležitosti „republikového“ významu tvoří
podmnožinu pojmu záležitosti „nadmístního“ významu. Nejvyšší správní soud se přiklonil
k názoru zastávanému stěžovatelem.
[21] Za použití doslovného výkladu je možno dospět k závěru, že záležitosti republikového
významu jsou podmnožinou (podkategorií) pojmu záležitosti nadmístního významu. Plocha,
která ovlivní území více krajů, je totiž totiž logicky zároveň plochou, která ovlivní území více obcí
[srov. formulaci §2 odst. 1 písm. h) stavebního zákona]. Naopak, pokud by zákonodárce
zamýšlel vymezit obě kategorie jako alternativní, tj. vedle sebe, použil by např. formulace: plochou
nadmístního významu [se rozumí plocha], která svým významem, rozsahem nebo využitím ovlivní území více
obcí, nejedná-li se o plochu republikovou (srov. obdobnou formulaci např. v §3 odst. 1 stavebního
zákona). Tomuto závěru nijak nebrání ve vykládaném ustanovení ani použití spojky „popřípadě“,
jejímiž synonymy jsou slova případně, eventuálně, respektive. Podle slovníku cizích slov
pak pojem respektive znamená popřípadě, vlastně, anebo, lépe řečeno (srov. Linhart, J.: Slovník
cizích slov pro nové století, Litvínov, Dialog 2010, str. 322). Je možné tedy konstatovat,
že použití spojky „popřípadě“ v §2 odst. 1 písm. h) stavebního zákona ponechává možné obě
výkladové varianty, tj. alternativní význam (nebo, anebo) i význam upřesňující vyjadřující vztah
celku a části, kategorie a podkategorie.
[22] Ve stavebním zákoně se tyto pojmy (nadmístní, republikový) nevyskytují pouze
v citovaných ustanoveních. Poukázat lze i na přechodná ustanovení v §187 stavebního zákona.
Podle jeho odst. 2 krajský úřad prověří územní plány velkých územních celků z hlediska aktuálnosti
jednotlivých záměrů a splnění kritérií jejich nadmístního významu. Záměry vyhovující uvedeným hlediskům
převezme bez věcné změny do návrhu zásad územního rozvoje projednaných s dotčenými orgány. Územní plán
velkého územního celku a právní předpis, kterým byla vyhlášena jeho závazná část, pozbývá platnosti dnem
nabytí účinnosti zásad územního rozvoje pro území těmito zásadami řešené. Podle odst. 7 věty první
pak do doby vydání zásad územního rozvoje se považují za závaznou část územního plánu velkého územního
celku rozvojové plochy nadmístního významu, plochy a koridory umožňující umístění staveb dopravní a technické
infrastruktury nadmístního významu, vymezení regionálních a nadregionálních územních systémů ekologické
stability, limity využití území nadmístního významu a plochy pro veřejně prospěšné stavby obsažené ve schváleném
územním plánu velkého územního celku; ostatní části řešení pozbývají platnosti dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona. Důvodová zpráva ke stavebnímu zákonu (tisk č. 998/0, Poslanecká sněmovna, funkční
období 2002-2006, digitální repozitář na www.psp.cz) k tomuto ustanovení uvádí: „Také územní
plány velkých územních celků (odstavec 2 tohoto ustanovení) neodpovídají dnešním potřebám a zpravidla
nežádoucím způsobem zasahují do kompetence obcí. Přitom ale obsahují řadu veřejně prospěšných staveb a jiných
důležitých záměrů, jejichž platnost trvá a část řešení musí být proto převzata do zásad územního rozvoje, které
má kraj podle odstavce 3 za povinnost pořídit do tří let (v návaznosti na dvouletou lhůtu pro politiku územního
rozvoje). (…) Protože do doby schválení zásad územního rozvoje budou ještě platit staré územní plány velkých
územních celků, je potřeba ukončit platnost těch jejich částí, které zasahují nadměrně do pravomocí obcí
a zároveň vyřešit, jak provádět změny těchto plánů v případech, kdy by ještě taková potřeba z naléhavých důvodů
nastala (odstavec 7).“
[23] Z tohoto ustanovení (§187) vyplývá spíše to, že záležitosti nadmístního významu
představují nadřazený pojem, jehož podmnožinu (podkategorii) představují záležitosti
republikového významu. Pokud by naopak měl být správný výklad zastávaný krajským soudem
(a navrhovatelem), tedy že záležitosti republikového významu jsou samostatnou kategorií zcela
odlišnou od kategorie záležitostí nadmístního významu, pak by to vedlo k absurdnímu závěru,
že dnem 1. 1. 2007, kdy nabyl účinnosti stavební zákon, by pozbyly platnosti ty záměry vymezené
v tehdejších územních plánech velkých územních celků, které by byly republikového významu
(tj. např. i koridory dálnic a rychlostních silnic, či silnic I. tříd, které jsou součástí celostátní
silniční sítě) a nadále by byly platné pouze vymezené koridory silnic nižší kategorie,
které neovlivňují území více krajů (tj. např. některé koridory silnic II. a III. třídy). Takový závěr
by byl ovšem zcela v rozporu se záměrem zákonodárce vyjádřeným v důvodové zprávě, který
naopak zamýšlel pozbytí platnosti těch záměrů, které byly vymezeny v územních plánech velkých
územních celků, přestože jejich charakter (význam) byl pouze místní, tj. týkal se území pouze
jedné obce. Pozbytím platnosti územních plánů velkých územních celků v částech vymezujících
záležitosti pouze místního významu tak byl uvolněn prostor obcím při pořizování jejich
územních plánů, aniž by byly vázány územními plány velkých územních celků mimo záležitostí
nadmístního významu, kde tato závaznost byla odůvodněná a potřebná. Naopak výklad přijatý
krajským soudem by ve svém důsledku vedl k tomu, že od nabytí účinnosti stavebního zákona
do vydání (politiky územního rozvoje a následně) zásad územního rozvoje, tedy v případě
Jihomoravského kraje již v podstatě deset let, by veškeré záležitosti „republikového“ významu
nebylo možno umísťovat a povolovat, neboť by ztratily oporu jak v někdejších územních
plánech velkých územních celků, tak by je nebylo ani možné vymezit v nově pořizovaných
územních plánech. To jistě nebylo záměrem zákonodárce.
[24] Pokud krajský soud citoval z důvodové zprávy k novele stavebního zákona provedené
zákonem č. 350/2012 Sb. k novelizovanému znění §36 odst. 1 (bod 152 rozsudku krajského
soudu) a §43 odst. 1 stavebního zákona (bod 153 tohoto rozsudku), pak lze uvést, že tato
důvodová zpráva závěr o záležitostech republikového významu jako podkategorii záležitostí
nadmístního významu sice nepotvrzuje (mezi příkladmo uváděným výčtem záležitostí
nadmístního významu není uvedená žádná záležitost apriori podřaditelná pod kategorii záležitostí
republikového významu), ale na druhou stranu ani nevyvrací.
[25] Podobně nelze závěr krajského soudu dovodit ani z jím citované judikatury Nejvyšího
správního soudu: z rozsudku ve věci ZÚR JmK, bodu 140 a 151 vyplývá pouze to, že určitý záměr
(jihozápadní a jižní tangenta) byl shledán záležitostí nadmístního významu, nikoli však
republikového významu. To, že určitý prvek je součástí větší množiny, ještě neznamená, že musí
být nutně i součástí její dílčí podmnožiny. Tedy i tento odkaz nemůže sloužit jako podklad
pro závěr učiněný krajským soudem.
[26] Pokud se jedná o odkaz krajského soudu na hierarchii nástrojů územního plánování
a na rozsudek NSS ve věci ÚP Vysoká nad Labem ani v tomto nelze krajskému soudu přitakat.
Je sice pravda, že v tomto rozsudku Nejvyšší správní soud vyslovil názor, že závaznost
zásad územního rozvoje pro územní plán je jak pozitivní (tj. obec je povinna převzít
a dále konkretizovat záležitosti vymezené zásadami územního rozvoje) tak i negativní (tj. obec
nemůže samostatně vymezovat v územním plánu záležitosti nadmístního významu, které
nadřazená územně plánovací dokumentace nevymezila). Nelze ovšem přehlédnout, jak správně
namítá stěžovatel, že právě v reakci na tento judikát Nejvyššího správního soudu zákonodárce
novelou stavebního zákona provedenou zákonem č. 350/2012 Sb. právě takový postup obcím
umožnil s korektivem spočívajícím v možnosti krajského úřadu vymezení takového nadmístního
prvku vyloučit v rámci stanoviska podle §50 odst. 4 stavebního zákona z důvodu významných
negativních vlivů přesahujících hranice obce.
[27] Nejvyšší správní soud má za to, že zákonodárce touto novelizací doplnil princip hierarchie
a závaznosti vyšších úrovní nástrojů územního plánování o princip flexibility. Je třeba zohlednit
to, že pořízení a vydání jednotlivých aktů územně plánovací dokumentace je jednak dlouhodobý
proces, zpravidla trvající více let, jednak záměry územního plánování nejsou statické a podléhají
změnám. Územní plány jsou tak pravidelně vyhodnocovány a měněny (§55 stavebního zákona)
stejně tak podléhají pravidelné revizi a aktualizaci i zásady územního rozvoje (§42 stavebního
zákona) a politika územního rozvoje (§35 stavebního zákona). Právní předpisy s touto
dynamikou počítají a pracují s ní. Podle §54 odst. 5 stavebního zákona tak platí, že obec je povinna
uvést do souladu územní plán s územně plánovací dokumentací následně vydanou krajem a následně schválenou
politikou územního rozvoje. Do té doby nelze rozhodovat podle částí územního plánu, které jsou v rozporu
s územně plánovací dokumentací následně vydanou krajem nebo s politikou územního rozvoje. Lze tedy
konstatovat, že samotný stavební zákon počítá s tím, že územní plán může obsahovat určité
řešení záležitostí nadmístního významu, které se může následně dostat do rozporu s vymezením
těchto záležitostí republikového významu obsaženým v později vydané politice územního rozvoje
nebo s vymezením záležitostí nadmístního významu (včetně záležitostí republikového významu)
v následně vydaných zásadách územního rozvoje, popř. v jejich aktualizaci. Lze tedy dát zapravdu
stěžovateli, pokud uvádí, že vymezení přeložky silnice I/38 jakožto součásti koridoru silniční
dopravy S8 v jím vydaném napadeném územním plánu nijak neomezuje Jihomoravský kraj,
aby v pozdějších (dosud však stále nevydaných) zásadách územního rozvoje tento koridor
prověřil, konkretizoval a na základě toho vymezil odlišným způsobem od řešení přijatého
odpůrcem. V takovém případě by se zřejmě uplatnilo ustanovení §54 odst. 5 stavebního zákona
a tato část napadeného územního plánu by se stala neaplikovatelnou a odpůrce by měl povinost
svůj územní plán změnit takovým způsobem, aby byl v souladu se zásadami územního rozvoje.
[28] Je rovněž možno poukázat na §43 odst. 3 větu první stavebního zákona, podle níž územní
plán v souvislostech a podrobnostech území obce zpřesňuje a rozvíjí cíle a úkoly územního plánování v souladu
se zásadami územního rozvoje kraje a s politikou územního rozvoje a s tím korespondující §31 odst. 4
stavebního zákona, který uvádí, že politika územního rozvoje je závazná pro pořizování a vydávání zásad
územního rozvoje, územních plánů, regulačních plánů a pro rozhodování v území. Pokud by platil názor
krajského soudu, že záležitosti obsažené v politice územního rozvoje mohou být řešeny územním
plánem výlučně tehdy a v takovém rozsahu, jak byly prověřeny, zpřesněny a vymezeny v zásadách
územního rozvoje vydaných krajem, pak by odkaz v §43 odst. 3 stavebního zákona na povinnost
obce respektovat při vydání územního plánu mj. platnou politiku územního rozvoje, resp. i odkaz
na územní plány v §31 odst. 4 stavebního zákona, byly zcela nadbytečné.
[29] Výklad přijatý krajským soudem by vedl ve svých důsledcích k tomu, že v případě absence
zásad územního rozvoje, popř. v případě nesouladu zásad územního rozvoje s politikou
územního rozvoje (např. pokud by politika územního rozvoje vymezila nově určitou záležitost
republikového významu a zásady územního rozvoje by dosud tuto záležitost nezpřesnily
a nepřevzaly), by obce dotčené takovouto záležitostí republikového významu nemohly vydat
územní plán. Nebylo by totiž možné vyhovět zároveň dikci stavebního zákona, který vyžaduje,
aby obce respektovaly při vydávání územního plánu platnou politiku územního rozvoje,
a zároveň i rigidnímu výkladu §43 odst. 1 poslední věty stavebního zákona, podle nějž by obce
takovouto záležitost nemohly vymezit ani se souhlasem krajského úřadu. Ani řešení této
„prekérní“ situace vymezením územní rezervy by v mnoha případech nebylo použitelné, neboť
řešení koridoru či plochy republikového významu zasahujících na území obce zpravidla
determinuje řešení dalších navazujících záležitostí, které je nutné v územním plánu regulovat.
Proto ani odkázání obcí v takové situaci na možnost provizorního řešení dané záležitosti územní
rezervou nemusí být dostatečné. Kromě toho by byl takový postup obce nehospodárný, neboť
by bylo zřejmé, že obec bude muset územní rezervu v rámci změny územního plánu v návaznosti
na vydání či aktualizaci zásad územního rozvoje přeměnit na vymezení samotné záležitosti
republikového významu, ačkoli by podoba daného záměru byla již zřejmá. Lze tedy dát zapravdu
stěžovateli v tom, že názor krajského soudu je projevem přepjatého formalismu. Úkolem soudní
judikatury totiž není činit již tak dosti těžkopádné procesy územního plánování ještě
komplikovanějšími do té míry, že požadavky z judikatury vyplývající by byly prakticky
nerealizovatelné, čímž by mohly být v důsledku ohroženy samotné cíle a úkoly územního
plánování. To samozřejmě nemůže být na překážku plnění primární funkce soudního přezkumu
opatření obecné povahy v této oblasti, tj. poskytování ochrany veřejným subjektivním právům
jednotlivců dotčených procesy územního plánování.
[30] Navrhovatel v této souvislosti sice logicky argumentuje judikaturou Nejvyššího správního
soudu a Ústavního soudu k otázce (nemožnosti) soudního přezkumu politiky územního rozvoje
a s tím souvisejícím závěrem o absenci přímého zásahu do práv a povinností třetích
osob (usnesení NSS ze dne 23. 9. 2009, č. j. 9 Ao 1/2009 - 185, ze dne 9. 11. 2009,
č. j. 9 Ao 3/2009 - 59, ze dne 16. 3. 2011, č. j. 4 Ao 6/2010 - 27, rozsudek NSS ze dne
18. 4. 2013, č. j. 4 Aos 2/2012 - 80, a usnesení Ústavního soudu ze dne 2. 11. 2010,
sp. zn. Pl. ÚS 5/10, a ze dne 24. 2. 2015, sp. zn. Pl. ÚS 22/14), avšak ani tento argument
nemůže zvrátit výše předestřenou nutnost výkladu §43 odst. 1 stavebního zákona
v tom smyslu, že obec může řešit ve svém územním plánu pro ni relevantní záležitosti
republikového významu vyplývající z platné politiky územního rozvoje, které dosud nebyly
zpřesněny a konkretizovány v zásadách územního rozvoje, pokud krajský úřad takovou možnost
nevyloučí ve svém stanovisku podle §50 odst. 4 stavebního zákona. Pro to, aby záležitost
vymezená v politice územního rozvoje zasáhla do práv a povinností jednotlivců,
tj. např. aby mohl být určitý záměr v území umístěn, musí být převzat a konkretizován závazným
správním aktem, kterým jsou zásady územního rozvoje nebo územní plán, vydávané formou
opatření obecné povahy. Proti takovému správnímu aktu se mohou dotčené osoby bránit
u soudu návrhem na zrušení opatření obecné povahy. Pro úroveň ochrany práv dotčených
vlastníků nemovitostí proto nehraje žádnou roli to, zda je tato záležitost nejprve konkretizována
a vymezena v zásadách územního rozvoje a (fakultativně) teprve poté v územním plánu
nebo zda je postupem podle §43 odst. 1 věty druhé stavebního zákona konkretizována
v územním plánu, aniž by byla předtím vymezena v zásadách územního rozvoje. V obou
případech je plný soudní přezkum vymezení takového záměru v územně plánovací dokumentaci,
včetně ochrany vlastnických práv dotčených osob, plně zajištěn.
[31] Ani z hlediska ochrany veřejného zájmu není důvodu činit rozdíl mezi vymezením
záležitostí nadmístního významu, které však nemají význam republikový, v územním plánu
bez jejich předchozího vymezení v zásadách územního rozvoje a mezi vymezením v územním
plánu záležitostí republikového významu, které jsou součástí schválené politiky územního
rozvoje, aniž by byly vymezeny v zásadách územního rozvoje. V obou případech totiž záleží
pouze na orgánech kraje, jakým způsobem příslušnou nadmístní (republikovou) záležitost
v zásadách územního rozvoje vymezí, resp. rovněž orgány kraje mají též možnost vymezení
záležitostí nadmístního (republikového) významu obcí v územním plánu zamezit v rámci
stanoviska dle §50 odst. 4 stavebního zákona. Pokud se jedná o záležitost republikového
významu, ústřední správní úřady i vláda svou úlohu splnily tím, že tuto záležitost vymezily
v politice územního rozvoje. U záležitostí republikového významu rovněž ústřední správní úřady,
do jejichž působnosti tato záležitost republikového významu spadá, mají zpravidla rovněž
postavení dotčeného orgánu i v procesu pořizování územního plánu. Tak je tomu ostatně
i v projednávaném případě, kdy se konkrétně jedná o přeložku silnice I. třídy. Ve vztahu
k silnicím I. třídy a dálnicím je při pořizování územního plánu dotčeným orgánem státní správy
Ministerstvo dopravy dle §40 odst. 2 písm. g) zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, které tedy v různých fázích pořizování a vydávání územního plánu vydává
k tomuto aktu své stanovisko. V projednávané věci rovněž Ministerstvo dopravy vydalo ve fázi
společného jednání stanovisko k návrhu napadeného územního plánu ze dne 26. 11. 2012,
č. j. 883/2012-910-UPR/2-Ma, v němž vyjádřilo s přijatým řešením této záležitosti nadmístního,
resp. republikového významu souhlas.
[32] Z uvedených úvah vyplývá, že při aplikaci §43 odst. 1 věty druhé stavebního zákona není
důvodu činit rozdílu mezi těmi záležitostmi nadmístního významu, které nemají zároveň
republikový význam a těmi nadmístními záležitostmi, které jsou zároveň záležitostmi
republikového významu vymezenými politice územního rozvoje. Odpůrce tedy neporušil
toto ustanovení, pokud v napadeném územním plánu vymezil koridor a plochy pro přeložku
silnice I/38, která je součástí republikového koridoru silniční dopravy S8. Nejvyšší správní soud
proto v tomto ohledu shledal nesprávným právní názor krajského soudu, na němž byl založen
jeho rozsudek zrušující napadenou část územního plánu vydaného stěžovatelem, a tak musel
přistoupit ke kasaci napadeného rozsudku krajského soudu. Z tohoto důvodu bylo zároveň
nabytečným, aby se Nejvyšší správní soud zabýval dalšími důvody, které stěžovatel uplatnil
v kasační stížnosti. Tak stěžovatel namítal, že krajským soudem zrušenou část napadeného
územního plánu není nutno považovat za vymezení záležitosti republikového významu, neboť
tato skutečnost z výrokové části opatření obecné povahy nijak nevyplývá a je zmíněna pouze
v odůvodnění, a navíc je přeložka silnice I/38 odůvodněna i samotnými (místními) potřebami
města Znojma. To platí i pro další kasační námitku, že zrušení části napadeného územního plánu
krajským soudem bylo v rozporu se zásadou proporcionality zásahů státní moci do ústavně
zaručeného práva územních samosprávných celků na samosprávu, jak ji vymezil Ústavní soud
v nálezu ve věci ÚP Rokytnice nad Jizerou.
[33] Nejvyšší správní soud přitom nepřehlédl, že krajský soud se jaksi nad rámec potřebného
odůvodnění zabýval i dalšími důvody, na základě nichž navrhovatel dovozoval nezákonnost
napadeného územního plánu, přičemž dospěl k závěru, že důvodný byl i návrhový důvod, podle
něhož je vadné vyhodnocení vlivů územního plánu na životní prostředí. Krajský soud se ovšem
nevyjádřil k tomu, zda se jedná o vadu tak závažnou, která vede k nutnosti zrušit napadený
územní plán. Naopak za důvod ke zrušení územního plánu krajský soud označil pouze
nezákonnost spočívající ve vymezení záležitosti republikového významu v rozporu s §43 odst. 1
větou poslední stavebního zákona, přičemž Nejvyšší správní soud výše dospěl ohledně
této otázky k odlišnému právnímu závěru. Stěžovateli proto ani nelze vytýkat, že závěr krajského
soudu ohledně vady vyhodnocení vlivu na životní prostředí ve své kasační stížnosti nenapadl.
Z těchto důvodů se ani Nejvyšší správní soud nemohl nyní zabývat otázkou, zda krajský soud
správně vyhodnotil důvodnost návrhového bodu týkajícího se vady posouzení SEA.
[34] V dalším řízení se krajský soud bude důvodností návrhu dále zabývat, přitom bude vázán
právním názorem, který vyjádřil Nejvyšší správní soud v tomto rozsudku. Krajský soud tedy
opětovně posoudí jednotlivé námitky uvedené v návrhu včetně námitky nedostatečného
vyhodnocení vlivu napadeného územního plánu na životní prostředí a na základě toho o návrhu
opět rozhodne.
V.
Závěr a rozhodnutí o nákladech řízení
[35] S přihlédnutím k výše uvedenému Nejvyšší správní soud kasační stížností napadený
rozsudek Krajského soudu v Brně zrušil, neboť stěžovatel se úspěšně dovolal důvodu uvedeného
v §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Nejvyšší správní soud proto věc vrátil krajskému soudu k dalšímu
řízení (§110 odst. 1 věta prvá s. ř. s.).
[36] Podle §110 odst. 4 s. ř. s. zruší-li Nejvyšší správní soud rozhodnutí krajského soudu a vrátí-
li mu věc k da lšímu řízení, je krajský soud vázán právním názorem vysloveným Nejvyšším
správním soudem ve zrušovacím rozhodnutí.
[37] V novém rozhodnutí ve věci krajský soud podle §110 odst. 3 s. ř. s. rozhodne i o náhradě
nákladů řízení o kasační stížnosti.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 31. srpna 2016
JUDr. Dagmar Nygrínová
předsedkyně senátu