ECLI:CZ:NSS:2017:1.AS.41.2017:32
sp. zn. 1 As 41/2017 - 32
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Marie Žiškové
a soudců JUDr. Tomáše Rychlého a JUDr. Lenky Kaniové právní věci žalobce: M. N.,
zastoupený Mgr. Jaroslavem Topolem, advokátem se sídlem Na Zlatnici 301/2, Praha 4, proti
žalovanému: Krajský úřad Moravskoslezského kraje, se sídlem 28. října 2771/117, Ostrava, o
žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 16. 2. 2016, č. j. MSK 129342/2015, v řízení o kasační
stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 5. 1. 2017, č. j. 18 A 13/2016
– 33,
takto:
I. Rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 5. 1. 2017, č. j. 18 A 13/2016 – 33,
se zrušuje .
II. Rozhodnutí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje ze dne 16. 2. 2016,
č. j. MSK 129342/2015, a rozhodnutí Magistrátu města Havířov ze dne 27. 8. 2015,
č. j. MMH/30088/2015-21, se zrušují a v ě c se vrací žalovanému
k dalšímu řízení.
III. Žalovaný je povinen zaplatit žalobci na náhradě nákladů řízení částku 20.342 Kč,
a to do 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku k rukám Mgr. Jaroslava Topola, advokáta
se sídlem Na Zlatnici 301/2, Praha 4.
Odůvodnění:
I.
Správní rozhodnutí
[1] Rozhodnutím Magistrátu města Havířov, odboru vnitra a živnostenského úřadu (dále též
„správní orgán prvního stupně”) ze dne 27. 8. 2015, č. j. MMH/30088/2015-21, byl žalobce
uznán vinným ze spáchání několika přestupků, které jsou v rozhodnutí správního orgánu prvního
stupně popsány takto (zdůraznění kurzivou bylo přidáno, níže uvedené není doslovnou citací
rozhodnutí, ale jeho rekapitulací):
I.I
Dne 22. 3. 2015 kolem 21:10 hodin, v Havířově na ul. Těšínské, kdy řídil motorové
vozidlo BMW, RZ X, spáchal přestupky podle §125c odst. 1 písm. a) bod 3, §125c odst.
1 písm. k) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (zákon o
silničním provozu) a §16 odst. 1 písm. b) zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění
odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (dále jen „zákon o pojištění
odpovědnosti“).
Žalobci bylo kladeno za vinu, že ohrožoval ostatní účastníky silničního provozu, neboť
na jím řízeném vozidle byl na zadních pneumatikách zcela opotřebený dezén. Porušil tak
§5 odst. 1 písm. a) zákona o silničním provozu v návaznosti na §37 písm. a) zákona
č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (dále jen
„zákon o podmínkách provozu vozidel“) a §40 odst. 2 písm. f) bod 1 vyhlášky
č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích (dále jen „vyhláška č. 341/2014“).
Dále bylo žalobci kladeno za vinu, že řídil technicky nezpůsobilé vozidlo, neboť na něm
byly v rozporu se schválením technické způsobilosti namontovány pneumatiky jiného
rozměru. Tímto porušil §5 odst. 1 písm. a) zákona o silničním provozu v návaznosti
na §36 odst. 1 a §38 odst. 1 písm. a) zákona o podmínkách provozu vozidel spolu
s §31 písm. e) vyhlášky č. 341/2014.
Žalobce u sebe při řízení neměl také osvědčení o registraci vozidla a zelenou kartu, čímž
postupoval v rozporu s §6 odst. 8 písm. b) zákona o silničním provozu a §17 odst. 1
zákona o pojištění odpovědnosti.
I.II
Žalobce byl týmž rozhodnutím uznán vinným z přestupku podle §83 odst. 1 písm. i)
zákona o podmínkách provozu vozidel, kterého se stejným skutkem (jak je popsán v části
I.I výše) dopustil - nyní jako provozovatel vozidla. Tedy dne 22. 3. 2015 kolem 21:10 hodin
v Havířově na ul. Těšínské provozoval motorové vozidlo BMW, RZ X, technicky
nezpůsobilé, neboť na jeho zadních pneumatikách byl zcela opotřebený dezén. Tímto
žalobce porušil §38 odst. 1 písm. a) zákona o podmínkách provozu vozidel.
Kromě toho byly na jím provozovaném vozidle v rozporu se schválením technické
způsobilosti namontovány pneumatiky jiného rozměru. Postupoval tak v rozporu
s §38 odst. 1 písm. a) zákona o podmínkách provozu vozidel, v návaznosti
na §31 písm. e) vyhlášky č. 341/2014.
II.I
Dalším výrokem rozhodnutí bylo žalobci kladeno za vinu, že se dopustil přestupku dle
§125c odst. 1 písm. a) bod 1 a §125c odst. 1 písm. k) zákona o silničním provozu.
Spáchal jej dne 13. 3. 2015 kolem 15:10 hodin v Havířově na ul. Dělnické mezi
provozovnou Vinamet a OD Elán jako řidič motorového vozidla BMW, RZ X. Na toto
vozidlo neumístil přední tabulku registrační značky, čímž porušil §5 odst. 1 písm. a)
zákona o silničním provozu v návaznosti na §38 odst. 1 písm. a) a c) zákona o
podmínkách provozu vozidel.
Dále bylo žalobci vytýkáno, že řídil vozidlo v úseku platnosti svislé dopravní značky
„stezka pro chodce“, čímž postupoval s rozporu s §4 písm. c) zákona o silničním
provozu.
II.II
Pro stejný skutek, jaký je uveden v prvním odstavci výroku II., byl žalobce postižen
za spáchání dalšího přestupku podle §83 odst. 1 písm. k) zákona o podmínkách provozu,
nyní jako provozovatel vozidla. Žalobce dne 13. 3. 2015 kolem 15:10 hodin v Havířově
na ul. Dělnické mezi provozovnou Vinamet a OD Elán provozoval výše uvedené vozidlo
bez přední tabulky registrační značky. Tímto postupoval v rozporu s §38 odst. 1 písm. a)
zákona o podmínkách provozu vozidel.
III.
Žalobce se podle správního orgánu prvního stupně dopustil také přestupku dle
§125c odst. 1 písm. k) zákona o silničním provozu. Dne 14. 4. 2015 kolem 9:59 hodin
v Havířově na ul. Hlavní třída v místě autobusové zastávky před prodejnou pekárny
Prima jako řidič motorového vozidla BMW, RZ X, stál s vozidlem v úseku platnosti svislé
dopravní značky „Zóna s dopravním omezením – zákaz stání mimo vyznačené
parkoviště“. Porušil proto §4 písm. c) zákona o silničním provozu.
IV.I
Dále bylo žalobci kladeno za vinu, že se dopustil přestupku dle §125c odst. 1 písm. a)
bod 1 zákona o silničním provozu. Dne 21. 4. 2015 kolem 18:00 hodin v Havířově
na ul. Železničářů na parkovišti OD Tesco totiž jako řidič motorového vozidla BMW,
RZ X, řídil vozidlo, na kterém nebyla umístěna přední tabulka registrační značky. Tím
porušil §5 odst. 1 písm. a) zákona o silničním provozu v návaznosti na §38 odst. 1 písm.
c) zákona o podmínkách provozu vozidel.
IV.II
Pro stejný skutek (jak je uveden v části IV.I výše) byl žalobce postižen za spáchání dalšího
přestupku dle §83 odst. 1 písm. k) zákona o podmínkách provozu vozidel, nyní jako
provozovatel vozidla. Žalobce dne 21. 4. 2015 kolem 18:00 hodin v Havířově
na ul. Železničářů na parkovišti OD Tesco provozoval motorové vozidlo BMW, RZ X, bez
přední tabulky registrační značky, čímž porušil §38 odst. 1 písm. a) zákona o podmínkách
provozu vozidel.
V.
Nakonec byl žalobce uznán vinným z přestupku podle §83 odst. 1 písm. b) zákona
o podmínkách provozu vozidel. Přestupku se dopustil tím, že nepodal žádost o zápis
změny vlastníka silničního vozidla BMW, RZ X (§8 odst. 2 zákona o podmínkách
provozu vozidel), ač toto vozidlo provozoval ve dne 22. 3. 2015 kolem 21:10 hodin
v Havířově na ul. Těšínské, dne 13. 3. 2015 kolem 15:10 hodin v Havířově na ul. Dělnické
mezi provozovnou Vinamet a OD Elán, poté dne 14. 4. 2015 kolem 9:59 hodin
v Havířově na ul. Hlavní třída v místě zálivu autobusové zastávky před prodejnou
pekárny Prima a nakonec i dne 21. 4. 2015 kolem 18:00 hodin v Havířově
na ul. Železničářů na parkovišti OD Tesco.
[2] Za přestupky uvedené ve výrocích I. až V. správní orgán prvního stupně žalobci uložil
pokutu ve výši 15.000 Kč spolu se zákazem činnosti spočívajícím v zákazu řízení motorových
vozidel, který žalobci vyměřil na dobu 10 měsíců. Správní orgán prvního stupně konstatoval,
že takový trest považuje za zcela přiměřený, neboť pokutu žalobci uložil v dolní polovině
zákonné sazby a zákaz činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel v horní polovině
zákonné sazby. Z rozhodnutí správního orgánu prvního stupně je přitom patrné, že správní
orgán uložil žalobci souhrnný trest za porušení povinností řidiče podle zákona o silničním
provozu, který umožňuje uložit pachateli trest zákazu řízení motorových vozidel, a pokutu
za porušení povinností provozovatele podle zákona o podmínkách provozu vozidel. Tento zákon
totiž stanoví vyšší horní sazbu pokuty (50.000 Kč – viz §83 odst. 2 zákona o podmínkách
provozu vozidel), než dříve citovaný zákon postihující delikty řidiče [10.000 Kč
- viz §125c odst. 5 písm. d) zákona o silničním provozu].
[3] Žalobce podal prostřednictvím svého zástupce proti výše specifikovanému rozhodnutí
blanketní odvolání.
[4] Žalovaný rozhodnutím uvedeným v záhlaví zastavil řízení o přestupku, kterého se měl
žalobce dopustit dne 22. 3. 2015 tím, že při řízení vozidla u sebe neměl osvědčení o registraci
vozidla a zelenou kartu (viz odstavec 1, přestupek žalobce vymezený v části I.I.). Podle
žalovaného totiž nebylo dostatečným způsobem prokázáno, že by policisté žalobce k předložení
výše uvedených dokladů policisty vyzvali. Dále žalovaný zastavil řízení o spáchaném přestupku
spočívajícím v nepodání žádosti o zápis změny vlastníka silničního vozidla (viz odstavec 1,
přestupek žalobce vymezený v části V.). Žalovaný konstatoval, že se žalobce nemohl dopustit
uvedeného přestupku. Ze zákona o provozu vozidel totiž vyplývá, že žalobce byl povinen tuto
žádost podat ve lhůtě, která uplynula teprve dne 30. 6. 2015. Ve dnech 22. 3. 2015, 13. 3. 2015,
14. 4. 2015, ani 21. 4. 2015 se proto přestupku dopustit nemohl.
[5] Žalovaný současně změnil výrok prvostupňového rozhodnutí o uložené sankci
za spáchané přestupky. Výši pokuty snížil z 15.000 Kč na 10.000 Kč a trest zákazu činnosti
zmírnil z 10 na 9 měsíců. Tento postup žalovaný odůvodnil pouze tím, že řízení o dvou méně
závažných přestupcích zastavil, adekvátně tomuto proto i zmírnil výši uložené sankce. Nejvyšší
správní soud však v této souvislosti dodává, že samotný výrok rozhodnutí o výši sankce
nekoresponduje s jeho odůvodněním, neboť žalovaný zdůvodňuje sankci v podobě pokuty
ve výši 13.000 Kč a zákazu činnosti na dobu 10 měsíců, přestože ve výroku je uvedena pokuta
ve výši 10.000 Kč a zákaz činnosti na dobu 9 měsíců.
II.
Řízení před krajským soudem
[6] Žalobce brojil proti rozhodnutí žalovaného správní žalobou. Uvedl, že výrok napadeného
rozhodnutí i výrok rozhodnutí správního orgánu prvního stupně nejsou srozumitelné, neboť
není zřejmé, jaké povinnosti měl žalobce svým jednáním porušit, a tím spáchat předmětné
přestupky. Žalobce poté namítal, že správní orgán prvního stupně postupoval nesprávně, pokud
proti žalobci nevedl společné řízení o všech jeho přestupcích, tedy i o přestupcích ze dne
1. 5. 2015 spočívajících v řízení motorového vozidla bez příslušného řidičského oprávnění
a řízení vozidla, na jehož přední části nebyla umístěna tabulka registrační značky, a nebyl
mu i za tyto přestupky uložen úhrnný trest. Žalobce se také cítil dotčen v právu na přípravu
obhajoby a byl poškozen, pokud mu správní orgán prvního stupně nesdělil obvinění z přestupků,
kterých se měl dopustit dne 21. 4. 2015 (jak jsou konkretizovány v odstavci 1, části IV.). Další
žalobní námitky žalobce směřovaly k vnitřní rozpornosti napadeného rozhodnutí a nesprávně
zjištěnému skutkovému stavu, neboť byl přesvědčen, že správní orgán neprokázal, že by žalobce
měl na zadních pneumatikách zcela opotřebený dezén. Nakonec žalobce namítal, že správní
orgány porušily zásadu ne bis in idem, neboť ho opakovaně trestaly za identické jednání (nejprve
jako řidiče, poté jako provozovatele vozidla).
[7] Krajský soud napadeným rozsudkem žalobu zamítl pro nedůvodnost. Uvedl, že výrok
rozhodnutí žalovaného i správního orgánu prvního stupně je zcela srozumitelný a jednoznačný.
Absenci společného řízení a uložení společného trestu zdůvodnil tím, že přestupek, kterého
se žalobce měl dopustit dne 1. 5. 2015, byl správně vyloučen ze společného řízení z důvodu
postoupení spisové dokumentace státnímu zástupci pro podezření z trestného činu [podle
§71 písm. a) zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích]. Dále soud konstatoval, že ze správního
spisu vyplývá, že oznámení o rozšíření řízení o další přestupek bylo doručeno nejen zástupci
žalobce, ale i žalobci samotnému, tudíž nemohlo být zasaženo do práva žalobce na obhajobu.
Bylo i dostačujícím způsobem prokázáno, že žalobce měl na zadních pneumatikách vozidla zcela
opotřebený dezén, což dokládají barevné snímky zadních pneumatik vozidla i výpověď policistů.
[8] K namítanému porušení zásady ne bis in idem krajský soud uvedl, že žalobce svým
jednáním porušil příslušná ustanovení zákona o podmínkách provozu vozidel i zákona
o silničním provozu. Dvakrát tedy za stejný přestupek trestán nebyl. Krajský soud nakonec
neshledal důvodnou ani námitku o vnitřní rozpornosti rozhodnutí žalovaného.
III.
Kasační stížnost žalobce a vyjádření žalovaného
[9] Proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě podal žalobce (dále též „stěžovatel”) kasační
stížnost z důvodů, které podřadil pod §103 odst. 1 písm. a), b) a d) zákona č. 150/2002 Sb.,
soudního řádu správního (dále jen „s. ř. s.“), a navrhuje zrušení rozsudku krajského soudu
a vrácení věci soudu k dalšímu řízení.
[10] První kasační námitka stěžovatele směřuje proti nesrozumitelnosti výroků rozhodnutí
o spáchaných přestupcích, neboť z nich jasně nevyplývá, jaké povinnosti měl žalobce svým
jednáním porušit, a tím spáchat předmětné přestupky. Například výrokem I. rozhodnutí
správního orgánu prvního stupně (viz odstavec 1 výše) byl stěžovatel uznán vinným z přestupků
dle §125c odst. 1 písm. a) bod 3 a §125c odst. 1 písm. k) zákona o silničním provozu. Přestupků
se měl dopustit porušením §5 odst. 1 písm. a) a §6 odst. 8 písm. b) zákona o silničním provozu
a dále §17 odst. 1 zákona o pojištění odpovědnosti. Z takové formulace však nelze jednoznačně
seznat, zda skutková podstata přestupku dle §125c odst. 1 písm. a) bod 3 silničního zákona byla
naplněna porušením §5 odst. 1 písm. a) zákona o silničním provozu, nebo §6 odst. 8 písm. b)
téhož zákona, nebo dokonce §17 odst. 1 zákona o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou
provozem vozidla.
[11] Dále stěžovatel namítal porušení zásady ne bis in idem, které spatřuje v tom, že byl pro
stejné jednání potrestán nejprve jako řidič, následně i jako provozovatel vozidla. Krajský soud
pochybil, pokud jeho žalobní námitku vypořádal argumentem, že zásada ne bis in idem porušena
nebyla, protože jako řidič vozidla byl potrestán podle jiného právního předpisu, než jako jeho
provozovatel.
[12] Třetí námitkou stěžovatel napadá postup správních orgánů, který spočíval v absenci
společného řízení i pro projednání dalších přestupků, ze kterých byl stěžovatel obviněn
(tj. přestupky ze dne 1. 5. 2015). Namítal, že tyto přestupky byly vyčleněny k samostatnému
projednání, ač byl takový postup k újmě práv žalobce.
[13] Dále v kasační stížnosti uvedl, že bylo porušeno jeho právo na přípravu obhajoby.
Správní orgán prvního stupně teprve při ústním jednání rozšířil obvinění stěžovatele
i o přestupky, jichž se měl dopustit dne 21. 4. 2015 (viz odstavec 1, část IV.). Jednání před
správním orgánem se však účastnil toliko zmocněnec stěžovatele, který však nebyl zmocněn
k zastupování ohledně těchto přestupků.
[14] Kasační námitky stěžovatele směřovaly také k vnitřní rozpornosti napadeného
rozhodnutí, která je způsobena nepřiléhavou argumentací na daný případ. Žalovaný totiž
v odůvodnění rozhodnutí hodnotil věrohodnost svědecké výpovědi policistů, kteří měli
vypovídat, že stěžovatel držel za jízdy hovorové zařízení, ač toto nikdy netvrdili. Krajský soud
žalobní námitku vypořádal pouhým konstatováním, že se jedná o zjevnou chybu v psaní, která
nezpůsobuje nezákonnost rozhodnutí. Stěžovatel je přesvědčen, že soud dospěl k nesprávnému
právnímu závěru, neboť se naopak jedná o zásadní vadu způsobující nezákonnost samotného
rozhodnutí.
[15] Nakonec stěžovatel namítal nesprávné skutkové zjištění ve věci přestupku, kterého se měl
dopustit dne 22. 3. 2015 (viz odstavec 1, část I.). Připomněl, že byl uznán vinným z přestupku dle
§125c odst. 1 písm. a) bod 3 zákona o silničním provozu, který měl spočívat v bezprostředním
ohrožování ostatních účastníků silničního provozu, jelikož pneumatiky na jeho vozidle neměly
předepsanou hloubku dezénových držek. Stěžovatel namítal, že správní orgán nedostatečně
prokázal, že dezén pneumatik byl zcela opotřebený, protože policisté hloubku dezénu nezměřili
hloubkoměrem. Správní orgán pouze konstatoval, že pneumatika byla zcela hladká a proto
nebylo co měřit. Toto však neodpovídá fotografiím pneumatiky obsaženým ve správním spise,
na kterých je dezén vidět, a to i mimo hlavní dezénové drážky. Stěžovatel dále připomněl,
že krajský soud dal za pravdu stěžovateli, že z malých černobílých fotografií nelze seznat, zda byl
dezén zcela opotřebovaný. Poté však nesprávně vyhodnotil barevné fotografie pneumatiky,
pokud podle něj dokládají, že dezén pneumatik byl úplně hladký.
[16] Stěžovatel správnímu orgánu prvního stupně také vytýkal, že přestupek specifikovaný
v předchozím odstavci byl nesprávně kvalifikován. Je totiž přesvědčen, že i kdyby pneumatiky
neměly předepsanou hloubku dezénových drážek, nejednalo by se o takovou závadu, která by
bezprostředně mohla ohrožovat ostatní účastníky silničního provozu. Pokud by správní orgán
skutečně dospěl k závěru, že na pneumatikách nebyla předepsaná hloubka dezénu, měl
přestupek kvalifikovat dle §125c odst. 1 písm. k) zákona o silničním provozu, namísto
§125c odst. 1 písm. a) bod 3 zákona o silničním provozu. Nebylo totiž prokázáno, že by tato
závada na vozidle byla natolik závažná, aby bezprostředně ohrožovala ostatní účastníky silničního
provozu.
[17] Stěžovatel nakonec namítal nepřezkoumatelnost napadeného rozsudku. Krajský soud
se totiž opomněl zabývat žalobní námitkou stěžovatele, že z výroku rozhodnutí správního orgánu
prvního stupně není zřejmé, jestli se stěžovatel přestupku dle §125c odst. 1 písm. a) bod 3
zákona o silničním provozu dopustil tím, že jeho pneumatiky měly opotřebený dezén, nebo tím,
že namontované pneumatiky nebyly předepsaného rozměru.
[18] Žalovaný se ke kasační stížnosti nevyjádřil.
IV.
Posouzení kasační stížnosti Nejvyšším správním soudem
[19] Kasační stížnost je přípustná. Důvodnost kasační stížnosti soud posoudil v mezích jejího
rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami,
k nimž je povinen přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.).
IVa. Nepřezkoumatelnost rozhodnutí žalovaného
[20] Nejvyšší správní soud shledal sám vadu uvedenou v §109 odst. 4 s. ř. s., k níž musel
přihlédnout z úřední povinnosti, spočívající v nepřezkoumatelnosti rozhodnutí žalovaného. Již
tato okolnost samotná, bez ohledu na níže uvedené, by vedla ke zrušení rozsudku krajského
soudu, a to proto, že k ní měl i krajský soud přihlédnout z úřední povinnosti, nicméně tak
neučinil. Krajský soud zatížil proto své rozhodnutí vadou, která je sama o sobě důvodem
ke zrušení napadeného rozsudku.
[21] Má-li napadený rozsudek projít testem přezkoumatelnosti, je zapotřebí, aby se ve smyslu
§103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. jednalo o rozhodnutí srozumitelné a opřené o dostatek důvodů.
Jednotlivé atributy přezkoumatelnosti nejsou soudním řádem správním stanoveny, je však možno
vycházet z dlouhodobé a ustálené judikatury Nejvyššího správního soudu. Z rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 12. 2003, č. j. 2 Azs 47/2003 – 130, vyplývá,
že nepřezkoumatelné pro nesrozumitelnost lze považovat také rozhodnutí, jehož výrok
je v rozporu s jeho odůvodněním. Právě touto vadou je pak zatíženo napadené rozhodnutí
žalovaného, tím spíš, že se žalovaný takového pochybení dopustil v napadeném rozhodnutí
vícekrát. Pro úplnost soud dodává, že byť závěr plynoucí z výše uvedeného judikátu primárně
dopadá na soudní rozhodnutí, je možné je plně vztáhnout i na rozhodnutí správních orgánů.
[22] Žalovaný ve výroku napadeného rozhodnutí uvedl, že zastavil řízení o přestupku, kterého
se měl žalobce dopustit dne 22. 3. 2015 tím, že při řízení vozidla u sebe neměl osvědčení
o registraci vozidla a zelenou kartu, a přestupku spočívajícím v nepodání žádosti o zápis změny
vlastníka silničního vozidla. Odůvodnění rozhodnutí však na projednávanou věc nepřiléhá.
Žalovaný konstatuje, že zastavil řízení o přestupku, kterého se měl žalobce dopustit dne
22. 3. 2015 tím, že na uvedené vozidlo neumístil přední tabulku registrační značky, neboť nebylo
prokázáno jeho zavinění (str. 11 rozhodnutí žalovaného). Tato skutečnost je ovšem v rozporu
s výrokem rozhodnutí. Podle něj totiž žalovaný zastavil řízení pouze o výše uvedených
přestupcích (v podrobnostech také odstavec 4 tohoto rozsudku), nikoli o přestupku spočívajícím
v řízení vozidla bez přední tabulky registrační značky.
[23] Toto však není jediné pochybení žalovaného, které by způsobovalo nepřezkoumatelnost
jeho rozhodnutí. Žalovaný změnil výrok prvostupňového rozhodnutí o sankci za spáchané
přestupky tak, že žalobci snížil výši pokuty z 15.000 Kč na 10.000 Kč a trest zákazu činnosti
zmírnil z 10 na 9 měsíců. Ani v tomto případě však nekoresponduje výrok rozhodnutí s jeho
odůvodněním, neboť žalovaný zdůvodňuje, proč považuje uloženou sankci v podobě pokuty
ve výši 13.000 Kč a zákazu činnosti na 10 měsíců za přiměřenou. Takovou sankci však výrok
rozhodnutí neobsahuje.
IVb. Ne bis in idem
[24] Nejvyšší správní soud dále vážil, zda výše uvedená nepřezkoumatelnost rozhodnutí
žalovaného v daném případě brání posouzení dalších kasačních námitek. Dospěl k závěru,
že tomu tak není. Následně se proto zabýval namítaným porušením zásady ne bis in idem.
Z dosavadní judikatury Nejvyššího správního soudu vyplývá, že se jedná o takovou vadu řízení,
ke které by soud byl povinen přihlížet z úřední povinnosti i bez námitky stěžovatele
(v podrobnostech viz rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 3. 2009,
č. j. 6 As 44/2008 - 142, ze dne 13. 6. 2008, č. j. 2 As 9/2008 – 77, či nález Ústavního soudu
ze dne 12. 1. 2016, sp. zn. II. ÚS 2732/15). Porušení této zásady, obdobně jako vada spočívající
v nepřezkoumatelnosti rozhodnutí žalovaného, by znamenalo zrušení napadeného rozsudku
a následně i zrušení obou správních rozhodnutí, bez ohledu na relevantnost ostatních námitek.
[25] Stěžovatel spatřuje porušení zásady ne bis in idem v tom, že byl trestán dvakrát.
V přestupkovém řízení mu byla uložena pokuta a zákaz činnosti řízení motorových vozidel jako
řidiči (za řízení vozidla technicky nezpůsobilého a řízení vozidla bez přední tabulky registrační
značky) i jako provozovateli (za provozování technicky nezpůsobilého vozidla a provozování
vozidla bez přední tabulky registrační značky). Krajský soud se odpovídající žalobní námitkou
(tj. na téma ne bis in idem) zabýval velmi lakonicky. Vypořádal ji jen stručným tvrzením,
že stěžovatel svým jednáním porušil příslušná ustanovení zákona o podmínkách provozu vozidel
i zákona o silničním provozu, a že zásada ne bis in idem proto porušena nebyla.
[26] Zásada ne bis in idem, tj. právo nebýt souzen či trestán dvakrát za týž čin, je vyjádřena
v čl. 40 odst. 5 Listiny základních práv a svobod, jakož i v čl. 4 odst. 1 Protokolu č. 7 k Úmluvě
o ochraně lidských práv a základních svobod. Nejvyšší správní soud opakovaně judikoval,
že ačkoliv uvedená ustanovení hovoří pouze o trestním stíhání či trestním řízení, danou zásadu
je třeba vztáhnout i na řízení o přestupcích a o správních deliktech (srov. např. rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 11. 1. 2012, č. j. 1 As 125/2011 - 163). Z obou uvedených
ustanovení však vyplývá, že k porušení této zásady dojde pouze tehdy, pokud je osoba
postihována, přestože již byla potrestána předchozím pravomocným rozhodnutím soudu
či správního orgánu za týž skutek. Podmínka této „plurality postihu“ (bis) je nutná pro to, aby
k porušení zásady ne bis in idem v daném případě došlo (k tomu např. rozhodnutí Evropského
soudu pro lidská práva ve věci Zolotukhin proti Rusku, A a B proti Norsku , Jóhannesson proti Islandu
nebo usnesení Nejvyššího soudu ze dne 4. 1. 2017, č. j. 15 To 832/2016 – 126).
[27] Výroky I., II. a IV. rozhodnutí správního orgánu prvního stupně byl stěžovatel
postihován za výše uvedená jednání nejprve jako řidič, následně i jako provozovatel vozidla. Při
porovnání jednotlivých skutkových podstat pak dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že je zde
dána shoda mezi skutky uvedenými ve výrocích I.I a I.II, ale i II.I a II.II (resp. IV.I a IV.II).
[28] Z výroku I. rozhodnutí správního orgánu prvního stupně vyplývá, že obou přestupků
se měl stěžovatel dopustit stejným jednáním, ve stejném místě a čase (dne 22. 3. 2015 kolem
21:10 hodin v Havířově na ul. Těšínské). Výrokem I.I je stěžovateli kladeno za vinu,
že se dopustil přestupku podle §125c odst. 1 písm. a) bod 3 a §125c odst. 1 písm. k) zákona
o silničním provozu, při němž vystupoval v pozici pachatele - řidiče. Výrokem I.II byl shledán
vinným ze spáchání přestupku podle §83 odst. 1 písm. i) zákona o podmínkách provozu, kdy byl
trestán jako provozovatel vozidla. V obou případech byl však sankcionován za týž následek,
tj. za to, že vozidlo, jehož byl řidičem a současně i provozovatelem, mělo na zadních
pneumatikách zcela opotřebený dezén a že na něm byly v rozporu se schválením technické
způsobilosti namontovány pneumatiky jiného rozměru. Jednání stěžovatele se tedy nepochybně
shoduje z hlediska obou skutkových podstat.
[29] Zákonem chráněným zájmem v případě obou posuzovaných ustanovení je ochrana
bezpečnosti silničního provozu a jeho účastníků. Tím, že stěžovatel řídil a provozoval předmětné
vozidlo, na jehož zadních pneumatikách měl zcela opotřebený dezén a že na něm byly v rozporu
se schválením technické způsobilosti namontovány pneumatiky jiného rozměru, porušil zájem
na ochraně bezpečnosti silničního provozu a jeho účastníků; následek jeho jednání je tedy
totožný.
[30] Co se týče výroků II.I a II.II (resp. IV.I a IV.II), i z nich je patrné, že přestupků
se stěžovatel měl dopustit tím samým jednáním, v totožném místě a čase [tj. nejprve dne
13. 3. 2015 kolem 15:10 hodin v Havířově na ul. Dělnické mezi provozovnou Vinamet a OD
Elán (viz výrok II.), následně dne 21. 4. 2015 kolem 18:00 hodin v Havířově na ul. Železničářů
na parkovišti OD Tesco (viz výrok IV.)]. Jako řidič vozidla byl nejprve shledán vinným
ze spáchání přestupku dle §125c odst. 1 písm. a) bod 1 zákona o silničním provozu, poté jako
provozovatel vozidla z přestupku §83 odst. 1 písm. k) zákona o podmínkách provozu vozidel.
Vždy byl však sankcionován za týž následek - za to, že vozidlo, jehož byl řidičem a současně
i provozovatelem, nemělo na přední části umístěno tabulku registrační značky. I v tomto případě
je zřejmé, že jednání stěžovatele se v podstatných rysech shoduje z hlediska obou skutkových
podstat.
[31] Zákonem chráněným zájmem v případě obou ustanovení uvedených v předchozím
odstavci je zájem na identifikaci vozidla. Tím, že stěžovatel řídil a provozoval předmětné vozidlo
bez přední tabulky registrační značky, porušil zájem na možnosti identifikace vozidla, jeho
jednání tedy mělo v obou případech shodný následek.
[32] Je-li totožné jak právně relevantní jednání, tak jím zapříčiněný právní následek, lze
uzavřít, že i skutek de iure je v obou případech stejný (rozsudek Nejvyššího právního soudu
ze dne 3. 6. 2015, č. j. 6 As 106/2014 - 25). Odlišnosti, kdy u přestupků podle
§125c odst. 1 písm. a) bod 3 a §125c odst. 1 písm. k) zákona o silničním provozu je pachatelem
fyzická osoba - řidič a u přestupku podle §83 odst. 1 písm. i) zákona o podmínkách provozu
je pachatelem provozovatel - fyzická osoba, nejsou za situace, kdy je řidič a provozovatel tatáž
osoba, natolik významné, aby z nich bylo možno dovodit, že se skutky liší.
[33] V daném případě však i přes výše uvedené k porušení zásady ne bis in idem dojít nemohlo,
a to z toho důvodu, že stěžovatel byl za jednání, kterých se dopustil jako provozovatel a řidič
v jedné osobě, sankcionován jediným rozhodnutím v tom samém správním řízení. Neplatí tedy,
že by byl opakovaně postižen za jednání, za které již byl jiným orgánem pravomocně odsouzen
(chybí zde element „bis“).
IVc. Subsidiarita postihu provozovatele vozidla
[34] Přesto je Nejvyšší správní soud přesvědčen, že v posuzované věci správní orgány
pochybily, pokud implicitně, tedy bez bližšího odůvodnění, vyšly z toho, že jednočinný souběh
přestupku řidiče podle zákona o silničním provozu (a zákona o pojištění odpovědnosti)
a provozovatele vozidla podle zákona o podmínkách provozu vozidel je možný. Z rozhodnutí
žalovaného, ani z rozhodnutí správního orgánu prvního stupně totiž nelze seznat, jakými
úvahami se správní orgány řídily při posouzení přípustnosti tohoto jednočinného souběhu.
Kasační soud je tedy přesvědčen, že takový postup správních orgánů je těžkou vadou ve smyslu
§103 odst. 1 písm. b) s. ř. s., k níž jsou soudy vždy povinny přihlížet z úřední povinnosti.
[35] V odůvodnění rozhodnutí správního orgánu prvního stupně tento orgán např. výslovně
dovozuje existenci veřejného zájmu na tom, aby „se v silničním provozu nevyskytovala vozidla, která
bezprostředně svým technickým stavem ohrožují účastníky silničního provozu“ a konstatuje, že „dodržení tohoto
veřejného zájmu se důvodně očekává od řidiče […] a současně od provozovatele“ (str. 7 rozhodnutí správního
orgánu prvního stupně). Jestliže by však objekt přestupku řidiče a provozovatele (tj. veřejný
zájem na určité kvalitě provozovaných vozidel) byl týž, jednočinný souběh by mohl, ale nemusel
mít smysl. Záviselo by totiž na tom, zda „účelem jednoho z obou ustanovení (subsidiárního) je pouze doplnit
v témž směru ochranu, kterou poskytuje druhé ustanovení (primární)“ či nikoli (tomu srov. JELÍNEK, J.
a kol. Trestní právo hmotné. Obecná část. Zvláštní část. 4. vydání. Praha: Leges, 2014, s. 342 - 345,
usnesení Nejvyššího soudu ze dne 20. 10. 2011, sp. zn. 8 Tdo 1170/2011).
[36] V každém případě ani správní rozhodnutí, ani napadený rozsudek neobsahují žádné
úvahy o přípustnosti jednočinného souběhu přestupku provozovatele a řidiče, jak je vytčeno
v odstavci 34. V případě správních rozhodnutí navíc zcela chybí informace o tom, jaký vliv měl
(implicitně připuštěný) jednočinný souběh na uložené sankce. Přitom je zjevné, že správní orgán
prvního stupně si vybral z obou aplikovaných předpisů v neprospěch stěžovatele sankce pro
stěžovatele přísnější (tj. ze zákona o silničním provozu sankci si vybral zákaz řízení, a ze zákona
o podmínkách provozu vozidel, jenž sice neobsahuje tento druh sankce, zase možnost uložení
pokuty vyšší, než jakou stanoví prvně uvedený zákon).
[37] Aby toto bylo možné, musel by být u výše uvedených skutkových podstat připuštěn tzv.
jednočinný souběh – konkurence dvou právních kvalifikací, které se sbíhají, tedy si konkurují
na jediném a tomtéž skutku de iure. Nejvyšší správní soud však konstatuje, že jednočinný souběh
je v uvedených případech vyloučen tím, že sbíhající se právní kvalifikace [přestupky podle
§125c odst. 1 písm. a) bod 3, resp. §125c odst. 1 písm. k) zákona o silničním provozu
a přestupek dle §83 odst. 1 písm. i) zákona o podmínkách provozu] jsou v poměru subsidiarity.
Podpůrné ustanovení se tedy uplatní pouze v případě, pokud se neužije kvalifikace primární.
Tento jev označujeme jako konzumpci v širším smyslu (KRATOCHVÍL, V. a kol. Trestní právo
hmotné. Obecná část. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2012, s. 337 - 345.)
[38] V návaznosti na shora uvedené je třeba zodpovědět otázku, která z uvedených právních
kvalifikací je primární a která subsidiární, tedy slouží jako doplnění právní ochrany poskytovaném
ustanovením primárním. Jinak řečeno, otázkou je podle jakého ustanovení zákona měl být
stěžovatel postižen. Obdobným případem se zabýval Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku
ze dne 31. 7. 2015, č. j. 4 As 101/2015 - 29, kdy vyslovil názor, že odpovědnost provozovatele
vozidla je subsidiární k odpovědnosti řidiče vozidla. Konkrétně soud uvedl, toto: „Až v případě,
že není možné s určitostí zjistit řidiče vozidla, který spáchal předmětný přestupek, činí zákon odpovědným
provozovatele vozidla za to, že svěřil řízení vozidla jinému a nezajistil, aby byly dodržovány povinnosti řidiče
a pravidla provozu na pozemních komunikacích […] Primárně tedy za spáchaný delikt odpovídá řidič vozidla.
Až tehdy, nelze-li skutečného řidiče na základě žádných důkazů či indicií zjistit a vést proti němu přestupkové
řízení, nese odpovědnost za delikt provozovatel vozidla. Ten se uvedené odpovědnosti může zbavit jen na základě
zákonem předvídaných liberačních důvodů. “
[39] Ač se citovaný rozsudek bezprostředně dotýká výkladu §125f odst. 1 zákona
o podmínkách provozu, nikoli §125c odst. 1 písm. a) bod 3, resp. §125c odst. 1 písm. k) zákona
o silničním provozu a §83 odst. 1 písm. i) zákona o podmínkách provozu, Nejvyšší správní soud
je přesvědčen, že jej lze analogicky použít i na posuzovaný případ. Stěžovatel měl být postihován
pouze za přestupky, kterých se dopustil jako řidič vozidla. Rozhodnutí žalovaného i rozhodnutí
správního orgánu prvního stupně je proto nezákonné, neboť výroky I., II. a IV. rozhodnutí
správního orgánu I. stupně byl stěžovatele trestán jako řidič i jako provozovatel vozidla.
[40] Přednost (specialita) postihu řidiče před (subsidiárním) postihem téže osoby jako
provozovatele ostatně plyne i z toho, že zatímco přestupek provozovatele může být jen
potenciálním ohrožení veřejného zájmu (např. vozidlo, jež není technicky způsobilé provozu,
může být dlouhodobě zaparkované a nikdo se s ním tedy fakticky neúčastní silničního provozu),
přestupek řidiče je ohrožením skutečným (vozidlo se skutečně silničního provozu účastní).
[41] Pro úplnost Nejvyšší správní soud dodává, že projednávaný případ se odlišuje od věci
vedené u tohoto soudu pod č. j. 6 As 106/2014 - 25. Zde byl stěžovatel v řízení před správními
orgány potrestán za přestupek podle §125c odst. 1 písm. a) bod 1. zákona o silničním provozu
i za správní delikt podle §83 odst. 1 písm. b) zákona o podmínkách provozu. Soud konstatoval,
že tímto došlo k porušení §2 odst. 1 zákona o přestupcích, podle kterého přestupkem je zaviněné
jednání, které porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti a je za přestupek výslovně označeno v tomto nebo jiném
zákoně, nejde-li o jiný správní delikt postižitelný podle zvláštních právních předpisů anebo o trestný čin
(zvýraznění podtržením provedl Nejvyšší správní soud). Podle soudu měl být proto stěžovatel
potrestán pouze za správní delikt podle zákona o provozu na pozemních komunikacích, neboť
„je-li řidič současně provozovatelem vozidla, a vozidlo řídí na pozemní komunikaci bez registrační značky, tedy
aniž by na provozované vozidlo umístil registrační značku, je jeho protiprávní jednání jako správní delikt
postižitelné podle zákona o provozu na pozemních komunikacích, což vylučuje, aby bylo postiženo jako přestupek
podle zákona o silničním provozu“. Postavení stěžovatele ve shora uvedené věci, kdy vozidlo
provozoval jako podnikající fyzická osoba, a dopustil se proto správního deliktu (nikoli
přestupku), a postavení stěžovatele v nyní posuzovaném případě, kdy vystupuje v pozici
provozovatele - fyzické osoby nepodnikající, se liší. Nelze proto na danou věc aplikovat §2 odst.
1 zákona o přestupcích, ale je nutné dopomoci si obecnou teorií trestního práva ohledně
problematiky jednočinného souběhu a okolností pro jeho vyloučení, případně relevantní
judikaturou správních soudů (viz odstavec 37 výše).
IVd. Nesrozumitelnost výroku rozhodnutí
[42] Soud shledal důvodnou i kasační námitku stěžovatele, která směřuje proti
nesrozumitelnosti výroku rozhodnutí o spáchaných přestupcích. Konkrétně je soud toho názoru,
že z výroku I.I rozhodnutí správního orgánu prvního stupně jasně nevyplývá, porušením jakého
zákonného ustanovení byl spáchán jaký přestupek. Stěžovatel byl tímto výrokem uznán vinným
ze spáchání přestupků dle §125c odst. 1 písm. a) bod 3 a §125c odst. 1 písm. k) zákona
o silničním provozu, kterých se měl dopustit porušením právních norem obsažených v §5 odst. 1
písm. a) a §6 odst. 8 písm. b) zákona o silničním provozu a dále z porušení §17 odst. 1 zákona
o pojištění odpovědnosti.
[43] V této souvislosti Nejvyšší správní soud poukazuje na ustálenou judikaturu správních
soudů, podle které výrok rozhodnutí je konstitutivní, esenciální, a proto nepominutelnou součástí
správního rozhodnutí, neboť v něm správní orgán formuluje svůj závazný názor v projednávané
věci. Výrok proto musí být formulován tak, aby z něho bylo zcela jednoznačně patrno, jakého
správního deliktu (skutkové podstaty) se stěžovatel dopustil a podle jakého ustanovení zákona
mu byla stanovena předmětná správní sankce. Jen tak se jeho rozhodnutí stává přezkoumatelným
(viz rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 11. 2007, č. j. 7 As 7/2007 – 63, či ze dne
22. 3. 2013, č. j. 4 As 54/2012 - 32).
[44] K požadavkům na srozumitelnost výroku rozhodnutí se vyjádřil také Krajský soud v Brně
v rozsudku ze dne 15. 9. 2015, č. j. 41 A 58/2014 - 31. Z něj vyplývá, že není dostačující, pokud
výrok rozhodnutí správního orgánu prvního stupně obsahuje popis skutku, následuje výčet
několika zákonných ustanovení, které měl žalobce svým jednáním porušit, a výčet několika
zákonných ustanovení přestupků, jejichž skutkové podstaty měl žalobce spáchat. Právě takovou
podobu, kterou Krajský soud v Brně označil za nedostačující, má však výrok I.I prvostupňového
rozhodnutí.
[45] Nejvyšší správní soud proto konstatuje, že výrok I.I rozhodnutí správního orgánu
prvního stupně požadavkům vyplývajícím ze shora citované judikatury nedostál. Závěr krajského
soudu o dostatečné srozumitelnosti a přehlednosti tohoto výroku rozhodnutí je proto nesprávný.
Správní orgán by výrok rozhodnutí měl napříště být lépe systematicky rozčlenit, aby konkrétní
skutkové podstatě vždy odpovídalo konkrétní zákonné ustanovení, které mělo být jednáním
obviněného porušeno. Stejně tak je povinen dostatečně specifikovat skutek, z něhož bude zjevné,
které konkrétní jednání bylo pod konkrétní skutkovou podstatu podřazeno (v podrobnostech
rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 15. 9. 2015, č. j. 41 A 58/2014 - 31).
[46] Jelikož Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost důvodnou, a to hned ze tří výše
specifikovaných důvodů, zbylými kasačními námitkami stěžovatele se již nezabýval, neboť
to za tohoto procesního stavu považoval za nadbytečné.
V.
Závěr a rozhodnutí o nákladech řízení
[47] S ohledem na shora uvedené rozhodl Nejvyšší správní soud o zrušení napadeného
rozsudku krajského soudu, předcházejícího rozhodnutí žalovaného i rozhodnutí správního
orgánu prvního stupně. Dospěje-li Nejvyšší správní soud k závěru o důvodnosti kasační stížnosti,
rozsudkem zruší rozhodnutí krajského soudu a věc mu vrátí k dalšímu řízení, pokud ve věci sám
nerozhodl způsobem podle §110 odst. 2 s. ř. s. Pokud Nejvyšší správní soud zruší rozhodnutí
krajského soudu a již v řízení před krajským soudem byly pro takový postup důvody, současně
se zrušením rozhodnutí krajského soudu může podle povahy věci sám rozhodnout o zrušení
rozhodnutí správního orgánu nebo vyslovení jeho nicotnosti; ustanovení §75, §76, a §78
se použijí přiměřeně [§110 odst. 2 písm. a) s. ř. s.]. Pravomoc k současnému zrušení rozhodnutí
správního orgánu přitom není vázána na návrh stěžovatele; je to kasační soud, který zváží, zda je
namístě pouze zrušení rozsudku krajského soudu a vrácení věci krajskému soudu k dalšímu
řízení, či zda je racionální současné zrušení rozhodnutí správního orgánu.
[48] V daném případě jsou dány důvody k postupu podle §110 odst. 2 písm. a) s. ř. s. Správní
orgán prvního stupně a následně i žalovaný zatížily svá rozhodnutí vadou, která měla vliv
na jejich zákonnost. Podle §78 odst. 5 ve spojení s §110 odst. 2 písm. a) s. ř. s. budou správní
orgány při dalším rozhodování ve věci vázány právním názorem Nejvyššího správního soudu
(k možnosti obdobného postupu srov. např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne
11. 7. 2012, č. j. 1 As 78/2012 – 35, či ze dne 22. 8. 2013, č. j. 1 As 67/2013 – 42).
[49] Podle §110 odst. 3 věty druhé s. ř. s. platí, že pokud Nejvyšší správní soud zruší
rozhodnutí žalovaného podle §110 odst. 2 písm. a) s. ř. s., rozhodne o nákladech řízení o kasační
stížnosti i o nákladech řízení před krajským soudem. O náhradě nákladů tohoto řízení rozhodl
ve smyslu §60 odst. 1 věty první s. ř. s., dle kterého nestanoví-li tento zákon jinak, má účastník,
který měl ve věci plný úspěch, právo na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně
vynaložil proti účastníkovi, který ve věci úspěch neměl. Vzhledem k tomu, že stěžovatel
byl v řízení o kasační stížnosti procesně úspěšný, právo na náhradu nákladů řízení mu náleží.
Náklady řízení žalobce v tomto případě tvoří soudní poplatky, odměna jeho zástupce a hotové
výdaje. Na soudních poplatcích zaplatil stěžovatel celkově 8.000 Kč. Výše odměny za jeden úkon
právní služby činí 3.100 Kč [§7 ve spojení s §9 odst. 4 písm. d) vyhlášky č. 177/1996 Sb.,
o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif),
ve znění od 1. 1. 2013]. Soud proto stěžovateli přiznal částku 12.342 Kč za tři úkony právní
služby spočívající v převzetí a přípravě zastoupení, podání žaloby a kasační stížnosti
[§11 odst. 1 písm. a) a d) advokátního tarifu], ke třem úkonům právní služby soud připočetl
paušální náhradu hotových výdajů zástupce stěžovatele ve výši 300 Kč za každý úkon
(§13 odst. 3 advokátního tarifu). Zástupce stěžovatele doložil, že je plátcem DPH, a proto
mu náleží odměna navýšená o 21% (§14 advokátního tarifu). Celkem tedy stěžovateli náleží
náhrada nákladů řízení před Nejvyšším správním soudem ve výši 20.342 Kč. Tuto částku
je mu žalovaný povinen zaplatit na účet advokáta Mgr. Jaroslava Topola do 30 dnů od právní
moci rozsudku.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 27. července 2017
JUDr. Marie Žišková
předsedkyně senátu