infUsTakto, infUsVec2, infUsLengthVec66, infUs6plusVyrok, errUsPouceni, errUsDne, infUsKratkeRadky-284-000,
ECLI:CZ:US:2000:1.US.368.98
sp. zn. I. ÚS 368/98
Nález
Nález Ústavního soudu (I. senátu) ze dne 2. května 2000 sp. zn. I.
ÚS 368/98 ve věci ústavní stížnosti ORLA Jednoty V. proti rozsudku
Nejvyššího soudu sp. zn. 2 Cdon 1360/97 z 28.5.1998 o zamítnutí
dovolání proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě z 10.9.1996 sp.
zn. 42 Co 58/96 v řízení ohledně uložení povinnosti uzavřít se
stěžovatelem dohodu o vydání tělocvičny s parcelou.
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
1. Stěžovatel se ústavní stížností doručenou Ústavnímu soudu
dne 19.8.1998 domáhal zrušení rozsudku Nejvyššího soudu sp. zn. 2
Cdon 1360/97 ze dne 28.5.1998, jímž bylo zamítnuto dovolání proti
rozsudku Krajského soudu v Ostravě sp. zn. 42 Co 58/96 ze dne
10.9.1996, který požaduje také zrušit. Svůj návrh odůvodnil tím,
že jako oprávněná osoba se podle zákona č. 173/1990 Sb., kterým
se zrušuje zákon č. 68/1956 Sb., o organizací tělesné výchovy, a
kterým se upravují některé další vztahy týkající se dobrovolných
tělovýchovných organizací, ve znění zákona č. 247/1991 Sb., a
zákona č. 232/1991 Sb., o podmínkách a způsobu navrácení
majetkových práv vyplývajících ze zákona č. 173/1990 Sb., kterým
se zrušuje zákon č. 68/1956 Sb., o organizaci tělesné výchovy, a
kterým se upravují některé další vztahy týkající se dobrovolných
tělovýchovných organizací, ve znění zákona č. 312/1991 Sb., u
obecných soudů domáhal vydání rozhodnutí, jímž by byla žalovaným,
v tomto řízení vedlejším účastníkům, tj. 1) Jednotě, spotřebnímu
družstvu O., 2) České republice - Okresnímu úřadu v Opavě a 3)
městu O., uložena povinnost uzavřít se stěžovatelem dohodu o
vydání věci, a to tělocvičny s parcelou č. 154.
Obecné soudy dospěly k závěru, že jsou splněny všechny
podmínky pro restituci ve prospěch stěžovatele s výjimkou pasivní
legitimace žalovaných. Nedostatek pasivní legitimace spatřovaly v
tom, že druhý a třetí žalovaný nebyl k vydání věci vyzván a prvý
žalovaný není právním nástupcem organizace uvedené v §2 zákona č.
68/1856 Sb., považoval za zásadně významné. Nejvyšší soud dovolání
zamítl s poukazem na správnost závěrů odvolacího soudu, týkajících
se pasivní legitimace. Nejvyšší soud považuje jiný než
restriktivní výklad za nepřípustný se zřetelem k přirozenému
požadavku ochrany třetích osob a práv nabytých jimi v dobré víře.
Se závěrem Nejvyššího soudu však stěžovatel nesouhlasí. Podle jeho
názoru je okruh povinných osob v zákoně definován jednoznačně a
bez pochybností. Právním nástupcem je obecně míněn ten, kdo
vstoupí do majetkových práv k dané konkrétní věci, která je
předmětem sporu. Tento názor zastávají obecné soudy i v případě
výkladu procesních předpisů, kdy v rámci tzv. procesního
nástupnictví nastupuje do sporu spojeného s vlastnictvím věci nový
vlastník téže věci, dojde-li k jeho změně. Nelze se ztotožnit se
závěrem, uvádí dále stěžovatel, že názor vyjádřený v překonaném
judikátu R 9/1996 nepokládá Nejvyšší soud za správný. Je-li právní
předpis v souladu s Ústavou České republiky (dále jen "Ústava"),
jeho výklad buď koresponduje s duchem a dikcí zákona, nebo
nekoresponduje. Nelze tedy říci, že za stejného znění Ústavy i
dotčeného právního předpisu je možné jeden výklad překonat
výkladem novým. Jestliže Nejvyšší soud pro svůj nesprávný právní
názor zamítl dovolání, v rozporu s Ústavou zamezil uplatnění
Ústavou zaručeného nároku stěžovatele. Nerespektoval rozhodnutí
Ústavního soudu, přestože jeho vykonatelná rozhodnutí jsou závazná
pro všechny orgány i osoby, a porušil tak stěžovatelovo Ústavou
zaručené právo na spravedlivou soudní ochranu, která je zaručena
čl. 90 Ústavy a čl. 36 a 38 Listiny základních práv a svobod (dále
jen "Listina"). Nerespektováním uvedených ustanovení došlo též k
porušení čl. 11 Listiny, neboť svým postupem soud zbavil
stěžovatele práva vlastnit majetek. Stěžovatelovo právo nemá být
teprve konstituováno, ale již vzniklo zrušením právních předpisů,
na jejichž základě došlo k odnětí vlastnického práva, a k jeho
obnovení došlo ke dni účinnosti zákona č. 173/1990 Sb.
K obsahu ústavní stížnosti se vyjádřili další účastníci i
vedlejší účastníci řízení. Nejvyšší soud uvedl, že napadený právní
závěr, který byl v otázce povinné osoby ve vztahu k nároku na
navrácení majetkových práv podle zákonů č. 173/1990 Sb. a č.
232/1991 Sb. v této věci učiněn, je nevyhnutelným logickým
důsledkem názoru, který Nejvyšší soud konstantně ve své
rozhodovací praxi zastává (viz rozsudek ze dne 24.10.1996 sp. zn.
2 Cdon 1172/96, uveřejněný pod č. 34, ročník 1997 Sbírky soudních
rozhodnutí a stanovisek, jakož i desítky rozhodnutí dalších).
Původ tohoto názoru, jenž je pro posuzování podmínek pasivní
legitimace klíčový, spočívá již v judikatuře Vrchního soudu v
Praze z let 1994 - 95. Nejvyšší soud je přesvědčen, že jím
aplikovaný právní názor je přiléhavý a účelný, a že s ostatními
judikatorními zásadami, jimiž postihuje agendu tzv. sokolských
restitucí, tvoří ucelený a koherentní systém. Nejvyšší soud se
nedomnívá, že odlišným právním posouzením věci proti
publikovanému judikátu R 9/96 se mohl dotknout ústavně zaručených
základních práv a svobod stěžovatele, a v tomto závěru je
posilován závěry obsaženými v nálezu Ústavního soudu sp. zn. II.
ÚS 237/97 ze dne 19.10.1998 [viz Sbírka nálezů a usnesení
Ústavního soudu (dále jen "Sbírka rozhodnutí"), svazek 12, nález
č. 125]. V odůvodnění tohoto nálezu se uvádí, že pojem právního
nástupce lze odvodit od právních aktů, jimiž byla ukončena
existence nástupcova předchůdce. Nástupnickou organizací byl
prohlášen jak Český svaz tělesné výchovy, tak i jednotlivé
tělovýchovné organizace. Závěrem Nejvyšší soud sdělil, že napadený
rozsudek byl určen k publikaci ve Sbírce soudních rozhodnutí a
stanovisek. Krajský soud v Ostravě ve svém písemném vyjádření
pouze odkázal na právní závěry uvedené v odůvodnění jeho
rozsudku. Vedlejší účastník řízení Jednota O., spotřební družstvo,
má za to, že stěžovatel nenaplnil zákonné podmínky pro uzavření
smlouvy o vydání věci. Město O., za něž se vyjádřil primátor Doc.
RNDr. Ing. J. M., CSc., nesouhlasí se závěrem stěžovatele ohledně
porušení jeho ústavně zaručených práv uvedených v ústavní
stížnosti. Právo vlastnit majetek nebylo prý porušeno a zákonná
možnost navrácení vlastnických práv v řízení nebylo nalezena.
Česká republika - Okresní úřad v Opavě je přesvědčen, že postupem
soudů nedošlo k porušení stěžovatelových práv.
2. Po přezkoumání napadených rozhodnutí obecných soudů a
příslušného spisového materiálu vedeného u Okresního soudu v Opavě
Ústavní soud dospěl k závěru, že ústavní stížnost není důvodná.
Jak zjistil Ústavní soud ze spisového materiálu, soudy vzaly
za prokázané (ostatně ani stěžovatel nenamítá opak), že
hospodářskými smlouvami č. FIN/3/1970 a FIN3/tr. už. č. 337
převedla Tělovýchovná jednota Sokol V. vlastnictví k parcele č.
154 - stavební plocha na Okresní národní výbor v Opavě a budovu
bývalé Orlovny (nyní hostince) ve V., stojící na této parcele, na
Místní národní výbor ve V. k 1.12.1969. Smlouvou ze dne 15.12.1969
převedl ONV v Opavě do trvalého užívání parcelu č. 154 Jednotě LSD
O. se sídlem v H. Místní národní výbor ve V. pak smlouvou ze dne
29.12.1969 převedl na Jednotu LSD O. vlastnictví k budově bývalé
Orlovny postavené na parcele č. 154. Z výpisu z evidence
nemovitostí zjistil soud I. stupně, že vlastníkem tělocvičny
postavené na parcele č. 154 a trvalým uživatelem této parcely je
Jednota, spotřební družstvo O. Podle vyjádření zástupce Jednoty,
spotřební družstvo O., k obsahu žaloby na navrácení majetkových
práv toto družstvo zaplatilo za budovu bývalé Orlovny kupní cenu
ve výši 73 300 Kčs. Obecné soudy na základě provedených důkazů
vzaly za prokázáno, že stěžovatel je znovu vzniklou dobrovolnou
tělovýchovnou organizací, která mohla uplatnit své nároky podle
zákona č. 173/1990 Sb. na navrácení majetku, který vlastnila ke
dni 31.3.1948. Dále bylo prokázáno, že stěžovatel nevyzval
odpůrce 2) a 3), tedy Českou republiku - Okresní úřad v Opavě a
město O. k navrácení majetkových práv písemnou výzvou podle §m2
zákona č. 232/1991 Sb., tedy že ve vztahu k těmto dvěma žalovaným
existuje další důvod zamítnutí žaloby.
Spornou otázkou, kterou v ústavní stížnosti nastolil
stěžovatel, tedy je, zda výklad pojmu "právní nástupce organizace"
ve smyslu uplatněných restitučních zákonů přijatý obecnými soudy
je v souladu s ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle
čl. 10 Ústavy.
Ve svém nálezu č. 24/1997 Sb., který se zabýval vymezením
okruhu osob povinných k navrácení majetkových práv podle výše
uvedených zákonů, Ústavní soud konstatoval, že "v situaci, kdy
určité ustanovení právního předpisu umožňuje dvě interpretace,
přičemž jedna je v souladu s ústavními zákony a mezinárodními
smlouvami podle čl. 10 Ústavy a druhá je s nimi v rozporu, není
dán důvod zrušení tohoto ustanovení. Při jeho aplikaci je úkolem
soudů interpretovat dané ustanovení ústavně konformním způsobem."
Subjektem povinným podle §2 zákona č. 173/1990 Sb. a §2
odst. 1 zákona č. 232/1991 Sb. je právní nástupce organizace
uvedené v §2 zákona č. 68/1956 Sb. Touto organizací byla "jediná
dobrovolná tělovýchovná organizace" (ČSTV). Za právního nástupce v
hmotněprávních vztazích se obecně považuje ten, kdo vstupuje do
práv a povinností předchůdce na základě skutečností, stanovených
hmotným právem. Uváděné právní předpisy však samy bližší podmínky
právního nástupnictví neobsahují. Mimořádný sjezd ČSTV svým
usnesením ze dne 25.3.1990 schválil zánik ČSTV ke dni registrace
nástupnických organizací, nejpozději ke dni 30.6.1990, a za
nástupnické organizace povolal Český svaz tělesné výchovy,
tělovýchovné jednoty a kluby a republikové sportovní a
tělovýchovné svazy. Otázky majetku ČSTV sjezd upravil určením jeho
přechodu na nástupnické organizace. Zákon č. 173/1990 Sb. v §1
zrušil zákon č. 68/1965 Sb., v němž měla "jediná dobrovolná
tělovýchovná organizace" zákonný podklad. Mimořádný sjezd ČSTV,
který schválil její zánik, přijetí zákona č. 173/1990 Sb.
předcházel. Proto je třeba předpokládat, že tento zákon zvláštním
určením povinné osoby v §2 coby "právního nástupce" této
organizace vychází právě z tohoto jejího zániku a že tedy pokládal
za právního nástupce ČSTV ty organizace, které byly jako právní
nástupci sjezdem ČSTV ustanoveny. Tomu tak odpovídá, aby výklad
pojmu právního nástupce ve specifickém smyslu §2 zákona č.
173/1990 Sb. a jeho prostřednictvím i výklad pojmu povinné osoby
byl odvozován od těchto právních aktů, jimiž byla ukončena
existence jeho předchůdce.
Lze proto uzavřít, a zde se Ústavní soud ztotožnil s názorem
Nejvyššího soudu, že povinnou osobou k navrácení majetkových práv
podle §2 zákona č. 173/1990 Sb. a §2 zákona č. 232/1991 Sb. je
osoba, která je jako nástupnická organizace ČSTV označena vzhledem
k jeho zániku usnesením mimořádného sjezdu ze dne 25.3.1990, a to
ve vztahu k tam určenému majetku. Lze rovněž souhlasit se závěry
obecných soudů, že právním nástupcem tedy není každý subjekt,
který odňatý majetek drží, ale pouze ten, jemuž svědčí hlediska
právního nástupnictví výše specifikovaná. V tomto smyslu je třeba
chápat i odkaz na singulární právní nástupnictví ve věci R 9/1996
Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek. V onom případě byl
právním nástupcem zaniklého ČSTV klub turistů, tedy nástupnická
tělovýchovná organizace. Měl-li by být právním nástupcem každý
pozdější nabyvatel věci, v daném případě spotřební družstvo, bylo
nasnadě určit povinnou osobou tu, jež věc drží, jako je tomu v
jiných restitučních předpisech (zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění
pozdějších předpisů, nebo zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů). Tyto restituční
zákony shodně definují povinné osoby jako "stát nebo právnické
osoby, které ke dni účinnosti tohoto zákona věc (nemovitost)
drží", a to s taxativně vymezenými výjimkami. Zákon č. 87/1991
Sb., ve znění pozdějších předpisů, pak navíc za určitých podmínek
určuje jako osoby povinné k vydání věci rovněž fyzické osoby. Je
tedy zřejmé, že citované restituční předpisy výslovně, na rozdíl
od zákona č. 173/1990 Sb. a zákona č. 232/1991 Sb., považují za
povinnou osobu každého držitele věci.
Lze rovněž souhlasit s argumentací Nejvyššího soudu, že
závěr, že povinným právním nástupcem je každý subjekt, jenž odňatý
majetek ke dni účinnosti zákona č. 173/1990 Sb. držel, neobstojí
také v případě, že posledním singulárním nabyvatelem věci byla
fyzická osoba, jestliže z legislativní zkratky užité v §2 odst. 1
zákona č. 232/1991 Sb. ("povinná organizace") se dovodí, že
povinnou osobou může být jen osoba právnická. Zákonodárce by v
případě, že by povinnou osobu měl být každý, kdo věc drží, nemohl
užít uvedenou legislativní zkratku, neboť pod tuto zkratku nelze
podřadit ani stát, ani fyzické osoby.
Skutečnost, že odňatý majetek není v právním vztahu účastníků
řízení restituovatelný, je výrazem toho, že rozhodné restituční
předpisy mohou sledovat zmírnění toliko některých majetkových
křivd, k nimž v historickém období došlo. Ústavní soud se již
několikrát ve svých nálezech zabýval restitučními předpisy a vždy
dospěl ke shodnému závěru, totiž že "je třeba mít neustále na
zřeteli samotný smyslem restitučních předpisů, jenž spočívá ve
zmírnění následků některých majetkových a jiných křivd. V tomto
duchu je také nutno restituční předpisy vykládat; to znamená, že
je třeba volit takový způsob interpretace, který bude orientován
na snahu o navrácení věcí původním vlastníkům (oprávněným osobám)
ve všech případech, kdy by tím nevznikly křivdy nové" (např. nález
sp. zn. Pl. ÚS 15/98 - Sbírka rozhodnutí, svazek 13, nález č. 48,
vyhlášen pod č. 83/1999 Sb.). Rovněž v nálezu publikovaném pod č.
24/1997 Sb., o nějž se opírá stěžovatelova argumentace,
konstatoval mimo jiné Ústavní soud, že "Pokud jde o právní úpravu
restitucí, vycházely zákonodárné sbory ze zásadní koncepce, že
sledování veřejných hodnot je vedeno myšlenkou, že cílem restitucí
je zmírnění následků některých majetkových křivd způsobených v
letech 1948 až 1989. Výslovně je tato koncepce vyjádřena v
preambulích zákonů č.87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, a
č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku. V posuzovaném případě jsou oprávněnými
osobami, na rozdíl od jiných restitučních zákonů, osoby právnické.
Okruh povinných osob zákonodárce vymezil způsobem, který vyjadřuje
jeho legitimní politickou vůli na základě výše zmíněného principu,
že cílem zákona je zmírnění následků některých křivd."
Ústavní soud je shodného názoru jako Nejvyšší soud, že jiný
než výše nastíněný výklad tohoto pojmu není možný, a to především
se zřetelem k přirozenému požadavku na ochranu třetích osob a práv
jimi nabytých v dobré víře. Zákony č. 173/1990 Sb. a č. 232/1991
Sb. totiž nemají ustanovení obdobná ustanovením §11 zákona
č.87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, či §6 odst. 6
zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Neplatí zde
tedy zásada, že vydá-li věc jiná osoba než stát, vznikne jí nárok
na vrácení kupní ceny, kterou zaplatila při koupi věci. Absence
této zásady nevadí toliko v případě, že povinný subjekt k
navrácení majetkových práv je odvozován od organizace uvedené v
§2 zákona č. 68/1956 Sb. a jejího zániku. V daném případě je spor
veden o pozemek a na něm stojící budovu bývalé Orlovny, nyní
hostince, která je ve vlastnictví Jednoty, spotřební družstvo O.,
která za ni zaplatila kupní cenu ve výši 73 300 Kčs. V případě
vydání této nemovitosti by bezesporu došlo k další křivdě, když
toto družstvo by nemělo ze zákona nárok na finanční náhradu za
vydanou věc ani za její zhodnocení, k němuž v mezidobí, kdy je
jejím vlastníkem, bezpochyby došlo. Ústavní soud jako vrcholný
orgán ochrany ústavnosti musí při rozhodování o konkrétních
ústavních stížnostech vždy zvažovat, aby jeho rozhodnutí, jež mají
obecnější význam, byla v souladu s principy materiálního právního
státu. V dané věci si je vědom, že zákony č.173/1990 Sb. a č.
232/1991 Sb., kterými stát upravil podmínky pro restituci
majetku dobrovolných organizací, umožňují vícero výkladů
jednotlivých svých ustanovení, a že především opomenuly způsob
řešení finančních náhrad ať již za navrácený majetek nebo za
majetek, který vydat nelze, jako je tomu u jiných restitučních
předpisů. Proto bylo úkolem Ústavního soudu zvažovat, ke kterému z
výkladů ustanovení §2 zákona č. 173/1990 Sb. a §2 zákona č.
232/1991 Sb. se přiklonit. Z již výše naznačených důvodů se
nakonec Ústavní soud, maje na zřeteli zásadu, že ve jménu
odstranění některých majetkových křivd spáchaných za minulého
režimu nelze činit křivdy nové, přiklonil k právnímu názoru
Nejvyššího soudu.
Z výše uvedených důvodů tedy přisvědčil Ústavní soud obecným
soudům a neshledal, že by jejich rozhodnutími bylo porušeno
stěžovatelovo právo na soudní ochranu, zaručenou čl. 90 Ústavy a
čl. 36 a 38 Listiny. Ústavní soud rovněž zjistil, že ani odklonem
od judikátu R 9/96 se Nejvyšší soud nedostal do rozporu s
judikaturou Ústavního soudu. Nemohlo být porušeno ani právo
vlastnit majetek (čl. 11 Listiny), neboť podle ustálené judikatury
Ústavního soudu je chráněno vlastnické právo již konstituované,
tedy existující. Pouhý spor o vlastnictví, ve kterém má být
existence takového práva teprve zjištěna a konstituována, ústavně
chráněn není a ani být nemůže.
Proto Ústavní soud ústavní stížnost jako nedůvodnou podle
§82 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, zcela
zamítl.