ECLI:CZ:US:2000:2.US.467.97
sp. zn. II. ÚS 467/97
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě v právní věci ústavní stížnosti A. P., jako účastníka, zastoupeného JUDr. L. Ch., advokátem, proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 11.11.1997, č.j. 10 Ca 306/97, za účasti Okresního úřadu Prachatice, okresního pozemkového úřadu, města Prachatice a Pozemkového fondu ČR, územní pracoviště Prachatice, jako vedlejších účastníků, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne
11.11.1997, č.j. 10 Ca 306/97-31, a rozhodnutí Okresního úřadu
v Prachaticích, okresního pozemkového úřadu, ze dne 1.7.1997, čj.
PÚ-205/654/92/Kř./0/671/97, se zrušují.
Odůvodnění:
Stěžovatel podal v zákonné lhůtě ústavní stížnost proti
rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne
11.11.1997, č.j. 10 Ca 306/97-31, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí
Okresního úřadu v Prachaticích, okresního pozemkového úřadu (dále
jen "pozemkový úřad"), ze dne 1.7.1997, čj.
PÚ-205/654/92/Kř./0/671/97. Tímto rozhodnutím, vydaným podle
zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku (dále jen "zákon o půdě"), ve znění
pozdějších změn a doplnění, správní orgán jednak určil, že
oprávněná osoba je vlastníkem pozemků o výměře 318 m a 379
m v k.ú. P. a jednak určil, že není vlastníkem budovy stojící na
v P. Pozemkový úřad tak rozhodl po zjištění, že majetek přešel do
vlastnictví státu podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945
Sb. Navrhovatel je oprávněnou osobou podle §2 odst. 2 písm. c)
zákona o půdě. Předcházející rozhodnutí pozemkového úřadu bylo
zrušeno rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích, neboť
nebylo spolehlivě doloženo, jaký je charakter domu v P. Po
rozhodnutí Ministerstva zemědělství - Ústředního pozemkového
úřadu, ze dne 28.8.1996, č.j. 1406/96-3152, že nemovitosti zapsané
v knihovní vložce 150 pozemkové knihy pro k.ú. Prachatice, tedy
i dům č.p. 150, jsou nemovitostmi, na které se vztahuje zákon
o půdě, pozemkový úřad posuzoval, zda vydání nemovitosti nebrání
některá z překážek podle §11 zákona o půdě. Pozemkový úřad učinil
ze znaleckého posudku závěr, že přestavbou ztratila budova č.p.
150 svůj původní stavebně-technický charakter, neboť stropy byly
vyměněny z 54,64 % a krov je celý nový. Dále se pozemkový úřad
opřel o stanovisko odboru stavebně správního, architektury
a životního prostředí Městského úřadu v P. ze dne 3.2. 1993, ve
kterém je uvedeno, že objekt nelze považovat za zemědělskou
usedlost, ale za obytný dům. Pozemkový úřad z toho dospěl
k závěru, že budova ztratila zásadní přestavbou svůj
stavebně-technický charakter tak, že již nesouvisí s předmětem
zemědělské výroby, neboť slouží jako nájemní dům pouze k bydlení,
a ve smyslu §11 odst. 4 zákona o půdě ji nelze vydat.
V opravném prostředku, podaném proti rozhodnutí pozemkového
úřadu, stěžovatel zejména zdůraznil, že ve vztahu k předmětné
budově nedošlo k její rekolaudaci, a v napadeném rozhodnutí je
zaměňována budova od počátku své existence představující
samostatnou obytnou budovu náležející k zemědělské usedlosti,
s hospodářským celkem zemědělské usedlosti. Rekonstrukce domu
v roce 1962 byla z převážné části vyvolána nedostatečnou údržbou
a hrubým zanedbáním ochrany majetku. Daný případ měl být posuzován
jako nárok povinné osoby za zhodnocení obytné budovy. V doplnění
opravného prostředku pak stěžovatel poukazuje na přiloženou
technickou zprávu k projektu adaptace domu ze dne 25.10.1962.
Z výčtu v ní uvedených prací vyplývá, že jimi nebylo nijak
zasahováno do stávajícího stavebního určení domu jako obytného
domu (nebytové prostory v přízemí a dvě bytové jednotky), šlo
pouze o modernizaci bytových prostor, resp. vznik dalšího bytu
z původní půdy. Rozsah oprav domu byl omezen požadavky Krajského
památkového střediska České Budějovice, podle něhož nesměl být
měněn vzhled a rozsah domu, stavební prvky musely být v původním
provedení. Po odkrytí střechy byly na čas pozastaveny stavební
práce, v důsledku čehož spadla část komína a byl poškozen strop,
což vyvolalo zbytečné opravy. Rekolaudace ani změna účelu užívání
nebyly provedeny, dům zůstal v podstatě nezměněn. V tomto směru se
stěžovatel dovolával nálezu Ústavního soudu ze dne 18.9.1996,
sp.zn. II. ÚS 186/95.
Krajský soud v Českých Budějovicích rozsudkem ze dne
11.11.1997, č.j. 10 Ca 306/97-31, napadené rozhodnutí správního
orgánu potvrdil, a žádnému z účastníků nepřiznal právo na náhradu
nákladů řízení. Krajský soud shledal závěry pozemkového úřadu jako
věcně správné a mající oporu ve spise. K věci konstatoval, že ze
znaleckého posudku z oboru stavebnictví, odvětví stavby obytné
a zemědělské, Ing. J. K. ze dne 27.10.1995 vyplynulo, že se jedná
o dům obytný, který byl rekonstruován a přestavěn v roce 1962.
Z vyhodnocení a vyčíslení rozsahu změn vyplývá, že došlo k výměně
prvků dlouhodobé životnosti, a to schodišť z prvního podlaží do
druhého a z druhého na půdu při zachování původního schodiště ze
sklepa do přízemí a z přízemí do prvého podlaží. Stropy byly
vyměněny v rozsahu 54,64 % z celkové výměry a krov byl proveden
zcela nový. Krajský soud považuje za správné zjištění pozemkového
úřadu, které učinil na základě znaleckého posudku, že došlo
k zásadní přestavbě domu. Krajský soud pak vyslovil stanovisko, že
za stavu, kdy jeden z prvků dlouhodobé životnosti je v plném
rozsahu nahrazen, další je nahrazen v rozsahu představujícím
nadpoloviční objem daného prvku a obdobná situace je u prvku
dalšího, přičemž v půdním prostoru byla vystavěna zcela nová
bytová jednotka, jedná se o zásadní přestavbu domu a nejde
o hraniční případ, jak bylo namítáno navrhovatelem. K další
podstatné otázce, tedy zda zásadní přestavbou došlo i ke změně
stavebně technického charakteru tak, že již nesouvisí s předmětem
zemědělské výroby, krajský soud konstatuje, že dům zásadní
přestavbou ztratil svůj stavebně technický charakter tak, že již
nesouvisí s předmětem zemědělské výroby.
Stěžovatel v ústavní stížnosti a v jejím dodatečně podaném
doplnění namítá, že rozsudek krajského soudu vybočil z mezí
ústavnosti, a to extrémním výkladem a aplikací ustanovení §11
odst. 4 zákona o půdě, porušil základní principy provádění
a hodnocení důkazů ve smyslu §132 o.s.ř., nerespektoval
relevantní právní závěry v již uveřejněných nálezech Ústavního
soudu ČR, na které stěžovatel v průběhu řízení výslovně odkazoval,
a tím nebyla stěžovateli poskytnuta dostatečná ochrana v tom
smyslu, že nebylo respektováno jeho právo na spravedlivý proces,
jak je zakotveno v čl. 36 odst. odst. 1 Listiny základních práv
a svobod a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod, jakož i v čl. 90 Ústavy ČR. Stěžovatel rovněž
namítá porušení svého práva vlastnit majetek ve smyslu čl. 11
Listiny základních práv a svobod a čl. 1 Dodatkového protokolu
k Úmluvě, jež podle názoru stěžovatele zahrnuje i právo na jeho
navrácení. Pochybení na straně pozemkového úřadu spatřuje
stěžovatel rovněž ve vyloučení oprávněné osoby z účasti na místním
ohledání nemovitosti za účelem vypracování znaleckého posudku, jež
byl rozhodujícím důkazem pro výsledek řízení a v akceptaci tohoto
důkazního prostředku pozemkovým úřadem a krajským soudem.
Stěžovatel zpochybňuje rovněž způsob zjišťování údajů pro
vypracování znaleckého posudku a metodiku jeho provedení, které
mají způsobovat jeho obsahovou nevěrohodnost.
Stěžovatel zpochybňuje skutkové zjištění konstatované
krajským soudem, že celý dům je užíván jako obytný, což je zcela
v rozporu s provedenými důkazy, neboť celé přízemí domu je po
celou dobu užíváno jako nebytové prostory ke skladování věcí
povinné osoby. Obecně potom stěžovatel uvádí, že krajský soud
zcela pominul důkazy, které vyvrací správnost skutkových zjištění
jím učiněných, jako čestné prohlášení V. N. ze dne 14.10.1997,
důkazy svědčící, že kolaudační rozhodnutí na rekonstrukci domu
nebylo vůbec vydáno.
Stěžovatel vytýká rozsudku krajského soudu, že v něm je činěn
rozdíl mezi obytným domem a obytnou budovou patřící k původní
zemědělské usedlosti, aniž by krajský soud svůj názor jakkoliv
právně zdůvodnil, když způsob využití domu byl a je naprosto
stejný, t.j. zajištění bydlení. V daném případě budova patřící
k původní zemědělské usedlosti sloužila k bydlení členů rodiny,
případně zaměstnanců vlastníka usedlosti s tím, že sklepy,
nebytové prostory v přízemí a zbývající část půdy lze bez
jakýchkoliv stavebních úprav užít zcela ve prospěch zemědělské
výroby. V tomto ohledu krajský soud pochybil v tom, že zcela
pominul rozhodnutí Ministerstva zemědělství - Ústředního
pozemkového úřadu, ze dne 28.8.1996, v jehož odůvodnění se správně
poukazuje na to, že za zemědělskou usedlost se považuje soubor
zemědělských pozemků, provozních budov a obytné stavby, jako
hospodářský celek, když na druhé straně opřel své rozhodnutí
o zjevně nesprávné a nezavazující stanovisko odboru stavebně
správního, architektury a životního prostředí, podle něhož lze za
zemědělskou usedlost považovat pouze ty objekty, ve kterých je
dominantní funkcí provozování zemědělské činnosti a ne bydlení.
Uvedené stanovisko zaměňuje obytnou budovu patřící k původní
zemědělské usedlosti a zemědělskou usedlost jako celek, včetně
pozemků, stájí, stodol, jež v daném případě byly umístěny mimo
obytnou budovu.
Krajský soud v Českých Budějovicích, zastoupený JUDr. V. B.,
předsedkyní senátu, jako účastník řízení, se ve svém vyjádření
k ústavní stížnosti zabývá nejprve námitkami stěžovatele,
směřujícími k vypracovanému znaleckému posudku a způsobu jeho
použití ve správním řízení. Krajský soud uvádí, že námitky tohoto
druhu nejsou důvodné, neboť soudu nebyl předložen důkaz, který by
závěry znalce řádně ustanoveného podle §36 správního řádu
zpochybnil. Důkaz, provedený znaleckým posudkem, byl proveden
předepsaným procesním způsobem, a navrhovatel s ním byl seznámen.
Závěry znalce představují pro soud hodnocení skutkové otázky
odborné povahy, kterou soud sám pro nedostatek odbornosti v oboru
stavebnictví přezkoumat nemůže. Z obsahového hlediska považoval
soud posudek za srozumitelný a přesvědčivý. Pokud pak stěžovatel
spatřuje porušení ustanovení čl. 90 Ústavy ve svém vyloučení
z účasti na místním ohledání, pak zaměňuje důkazní prostředek
ohledání ve smyslu §38 odst. 3 správního řádu se znaleckým
posudkem podle §36 správního řádu. Znalec nemá povinnost
uvědomovat všechny účastníky řízení o tom, kdy bude provádět svá
zjištění o stavebně technickém stavu stavby. K hodnocení důkazu
znaleckým posudkem pak soud poukazuje především na skutečnost, že
přezkumné řízení se řídí částí pátou o.s.ř. a na soudu je pouze
přezkoumat, zda hodnocení správním úřadem odpovídá §34 odst. 5
správního řádu, má oporu ve skutkových zjištěních a není v rozporu
s pravidly logického vyvozování. Z přítomnosti zástupce města
Prachatice jako současného vlastníka domu a jeho správce Bytservis
a nájemníků bytů při prohlídce nemovitosti znalcem nelze dovozovat
nerovné postavení stěžovatele jako účastníka řízení, s ostatními
účastníky, když v daném případě nešlo o provedení ohledání
správním orgánem. Uvedené osoby byly přítomny k výzvě znalce
proto, aby znalci nemovitost zpřístupnili, a on mohl provádět
potřebná zjištění pro vypracování posudku. Jiný význam přítomnost
vlastníka domu neměla, a nájemníci bytů účastníky řízení nejsou.
Dále se krajský soud vyjadřoval k otázce správnosti aplikace
§11 odst. 4 zákona o půdě. Soud při ní nevycházel pouze z výpočtů
uvedených ve znaleckém posudku, ale též z dalších skutkových
podkladů a komplexně hodnotil naplnění záměru zákonodárce, který
nevydání nemovitosti váže na podmínku ztráty původního stavebně
technického charakteru tak, že již stavba nesouvisí s předmětem
zemědělské výroby. O zásadní přestavbu jde podle názoru soudu jen
tam, kde přestavba popírá možnost zajištění zemědělské výroby ve
vlastním i souvisejícím slova smyslu, což bylo v daném případě
prokázáno. Původní obytná část zemědělské usedlosti byla
přestavěna i vzhledem ke své lokalizaci na obytný nájemní dům,
který k tomuto účelu slouží od roku 1962. Pro vyslovení závěru ve
smyslu §11 odst. 4 zákona o půdě je rozhodující současný stav
nemovitosti, nikoliv alternativy nabízené stěžovatelem,
realizovatelné v objektu do budoucna. Při rozhodování soud
vycházel i ze zprávy stavebního úřadu, která představuje pro soud
posouzení otázky odborného charakteru. Stejně tak bylo soudem
respektováno rozhodnutí Ministerstva zemědělství, že jde
o nemovitost, na niž se vztahuje zákon o půdě. Citovaným
rozhodnutím však nebyl vysloven závazný právní názor podle §11
odst. 4 zákona o půdě a uvedený ústřední orgán nemá pravomoc
rozhodnout o vyloučení možnosti vydat věc pro uvedenou překážku,
ani nejde o posouzení stavebního charakteru budovy. Účelem
rozhodování podle §17 odst. 6 zákona o půdě je určení, zda se na
danou nemovitost vztahuje režim zákona o půdě vzhledem k jejímu
původnímu určení, nikoliv pro stav věci v době rozhodování
pozemkového úřadu. Krajský soud navrhuje ústavní stížnost
zamítnout.
K věci se jako vedlejší účastník vyjádřil Okresní úřad
v Prachaticích, okresní pozemkový úřad, který uvedl, že na místě
šetření soudního znalce není přítomnost účastníka řízení nutná.
Pozemkový úřad neměl důvod znalecký posudek zpochybňovat.
Nezvratnou a nezpochybnitelnou skutečností podle názoru
pozemkového úřadu zůstává, že dřívější obytná část zemědělské
usedlosti je v současnosti obytným domem. Stěžovatel ničím
nedokázal, že nebyla splněna podmínka stanovená zákonem a že dům
souvisí s předmětem zemědělské výroby. Pozemkový úřad předpokládá,
že ústavní stížnosti nebude vyhověno.
Vedlejší účastník - město Prachatice - ve svém vyjádření
odmítá tvrzení stěžovatele, rozhodnutí krajského soudu považuje za
správné, stejně jako znalecký posudek soudního znalce. Krajský
soud správně posoudil dům po stránce stavebně právní.
Pozemkový fond ČR se vzdal postavení vedlejšího účastníka
řízení o ústavní stížnosti.
Ústavní soud při projednávání ústavní stížnosti
respektoval, že není součástí soustavy obecných soudů a nemůže
tudíž vykonávat přezkumné pravomoci v tom smyslu, že by byl třetí
instancí v systému obecného soudnictví, resp. druhou instancí
v řízení dle části páté o.s.ř. Proto také Ústavnímu soudu
nepřísluší, jak již mnohokrát ve svých nálezech uvedl,
přezkoumávat celkovou zákonnost rozhodování obecných soudů
a správních orgánů, a nahrazovat dokazování a hodnocení
provedených důkazů. Přísluší mu však posoudit, zda v předchozím
řízení nebyla porušena základní ústavně zaručená práva, mezi nimi
právo na soudní a jinou právní ochranu a právo na spravedlivý
proces.
Po seznámení se spisovým materiálem a po zhodnocení
podstatných okolností případu dospěl Ústavní soud k závěru, že
ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud jako orgán ochrany ústavnosti se v návaznosti na
shora uvedená skutková zjištění a jejich právní posouzení obecným
soudem zaměřil na podstatu ústavní stížnosti, v níž navrhovatel
namítal, že mu nebyla vydána část majetku, konkrétně dům v P., dle
zákona o půdě, s poukazem na údajné naplnění důvodu pro nevydání
ve smyslu §11 odst. 4 cit. zákona, a která se takto koncentruje
na otázku interpretace použitého ustanovení zákona o půdě obecným
soudem.
Ustanovení §11 odst. 4 zákona o půdě stanoví, že obytnou
budovu, hospodářskou budovu a jinou stavbu, patřící k původní
zemědělské usedlosti, nelze vydat v případě, že zásadní přestavbou
stavba ztratila svůj původní stavebně-technický charakter tak, že
již nesouvisí s předmětem zemědělské výroby. Pro účely výkladu
a aplikace citovaného ustanovení Ústavní soud, jak to již vyjádřil
ve věci II. ÚS 186/95, publikované pod č. 83 ve Sbírce nálezů
a usnesení Ústavního soudu č. 6, má za to, že při zkoumání
předpokladů pro nevydání nemovitosti, zde konkrétně domu v P., je
třeba mít především na zřeteli, že jde o restituční předpis, jehož
hlavním účelem je zmírnění křivd. Proto tedy, vykoná-li oprávněná
osoba, i když je stavba do určité míry zhodnocena, dle §14 odst.
2 zákona o půdě, právo volby na vydání, je sice toto její právo
modifikováno společenským zájmem, ale pouze v tom směru, že musí
být zajištěna zemědělská výroba, což zákon v §11 odst. 4
vyjadřuje mimo jiné pomocí stavebně technických parametrů, když
hovoří o stavebně technickém charakteru. Tyto parametry však nelze
bez dalšího a navíc mechanicky aplikovat, jednak pro samotnou
spornost a nerovnocennost jednotlivých prvků stavby dlouhodobé
životnosti a dále proto, že tyto nemusí nic vypovídat o tom, zda
je či není zajištěna zemědělská výroba.
Nelze proto akceptovat postup pozemkového úřadu, který se ve
svém rozhodnutí v tomto směru opřel zcela o znalecký posudek,
podle nějž ztratila obytná budova svůj původní stavebně-technický
charakter, neboť stropy byly vyměněny z 54,64 % a krov je celý
nový, a dále o stanovisko odboru stavebně správního, architektury
a životního prostředí Městského úřadu v Prachaticích ze dne 3.2.
1993, ve kterém je uvedeno, že objekt nelze považovat za
zemědělskou usedlost, ale za obytný dům. Tento postup pozemkového
úřadu byl potvrzen rozhodnutím krajského soudu, který takto:
jednostrannou argumentaci shledal správnou a vyslovil stanovisko,
že za stavu, kdy jeden z prvků dlouhodobé životnosti je v plném
rozsahu nahrazen, další je nahrazen v rozsahu představujícím
nadpoloviční objem daného prvku a obdobná situace je u prvku
dalšího, přičemž v půdním prostoru byla vystavěna zcela nová
bytová jednotka, jedná se o zásadní přestavbu domu a nejde
o hraniční případ, jak bylo namítáno navrhovatelem. K další
podstatné otázce, tedy zda zásadní přestavbou došlo i ke změně
stavebně technického charakteru tak, že již nesouvisí s předmětem
zemědělské výroby, krajský soud dospěl k závěru, že uvedené
podmínky byly naplněny.
Ústavní soud považuje shora uvedený výklad ustanovení §11
odst. 4 zákona o půdě a jeho následnou aplikaci za extrémně
vybočující z mezí ústavních zásad spravedlivého procesu, a to
zvláště za situace, kdy stranou zůstaly a v rozhodnutí pozemkového
úřadu a krajského soudu nebyly zohledněny další podstatné
okolnosti případu, opakovaně uplatňované stěžovatelem. Jde zejména
o údaj, že dům zůstal zachován s nezměněným účelem užívání, tedy
byl obytným domem a zůstal obytným domem, důsledkem stavební
činnosti nebyla zásadní přestavba spojená se změnou účelu užívání
stavby, a dům jako obytná část náležející k původní zemědělské
usedlosti, jež sloužila k bydlení členů rodiny, případně
zaměstnanců vlastníka usedlosti, slouží jako dříve k bydlení,
přičemž přízemí, které dříve sloužilo k hospodářským účelům,
zůstalo stavebně nedotčeno a slouží jako sklady různého materiálu
povinné osoby, a účel využití objektu zůstal nezměněn. Dále jde
o údaj uplatňovaný stěžovatelem, že v současné době má záměr
zemědělsky hospodařit (pěstovat zeleninu) na 40 arech pozemků,
které mu byly vydány a další pozemky si míní pronajmout.
K posouzení otázky souvislosti požadovaného domu se
zemědělskou výrobou rovněž nemělo zůstat mimo rámec hodnocení
důkazů rozhodnutí Ministerstva zemědělství - Ústředního
pozemkového úřadu, ze dne 28.8.1996, v jehož odůvodnění se
poukazuje na to, že za zemědělskou usedlost se považuje soubor
zemědělských pozemků, provozních budov a obytné stavby, jako
hospodářský celek. Takový výklad odpovídá rovněž dikci ustanovení
§11 odst. 4 zákona o půdě, který výslovně stanoví konkrétní
podmínky pro nevydání obytných budov patřících k původní
zemědělské usedlosti, z čehož jednak plyne, že zákonodárce
předpokládal existenci takových budov jako samostatných věcí,
které mohou být předmětem vydání, a dále je nutno argumentem
a contrario dovodit, že pokud nejsou splněny zákonné podmínky pro
nevydání takových budov, mají být vydány. Zákon přitom nikde
nestanoví nezbytnou definiční vlastnost zemědělské usedlosti jako
určitého hospodářského celku v tom směru, že by všechny její části
musely na sebe místně, stavebně nebo provozně bezprostředně
navazovat, a už vůbec nelze ve vztahu k vymezení a posouzení
povahy jednotlivých částí zemědělské usedlosti argumentovat tím,
že se nacházejí v městské nebo venkovské zástavbě, nebo mimo tuto
zástavbu, a vyvozovat z toho konkrétní právní závěry, neboť taková
argumentace nemá oporu v zákoně o půdě a odporuje i shora
popsanému účelu tohoto zákona, jakož i skutečné situaci, jak ve
vztahu k zemědělské výrobě, resp. zemědělské činnosti na našem
území historicky existovala, resp. se v průběhu let vyvinula.
Ústavní soud proto nemůže přisvědčit názoru vyslovenému ve
vyjádření krajského soudu, vztahujícímu se k lokalitě, v níž se
dům nachází.
Ve vztahu ke shora uvedené otázce souvislosti požadovaného
domu se zemědělskou výrobou se názor Ústavního soudu shoduje se
stanoviskem Nejvyššího soudu vysloveném v jeho rozsudku, sp.zn.
28 Cdo 290/98, že zákon o půdě považuje budovy bývalých
zemědělských usedlostí za budovy související se zemědělskou
výrobou bez ohledu na to, zda současný vlastník je zemědělsky
činný, či nikoliv, když z charakteru zemědělství jako zvláštního
výrobního odvětví vyplývá nutnost, aby osoby, které zemědělskou
činnost zajišťují, byly ubytovány v místě této činnosti. Proto se
zákon o půdě výslovně vztahuje i na obytné budovy bývalých
zemědělských usedlostí (§1 odst. 1 písm. b). Jestliže tedy bývalá
obytná část zemědělské usedlosti je nadále používána k bydlení, je
dána souvislost se zemědělskou výrobou podle příslušných
ustanovení zákona o půdě.
Pozemkový úřad a krajský soud ve své argumentaci týkající se
posouzení otázky, zda zásadní přestavbou stavba ztratila svůj
původní stavebně-technický charakter tak, že již nesouvisí
s předmětem zemědělské výroby, vycházely výlučně z vymezení stavby
z hlediska veřejného stavebního práva. K těmto otázkám Ústavní
soud judikoval v již citované věci, sp. zn. II. ÚS 186/95, že
aplikace ustanovení §11 odst. 4 nestojí a nepadá se stavebně
technickými parametry, ale musí vycházet jednak ze skutečnosti, že
jde o zmírnění křivd na jedné straně a zajištění zemědělské výroby
na druhé straně, přitom korelátem je rozsah zásahu (zásadní
přestavba), který je individuální, přestože zákonodárce v tomto
směru počítá i s kritérii stavebně technickými. O zásadní
přestavbu půjde jen tam, kde přestavba popře možnost zajištění
zemědělské výroby ve vlastním i souvisejícím smyslu slova. Kdy
tomu tak bude, je třeba vykládat restriktivně nejen proto, že jde
o zmírnění majetkových křivd a princip kontinuity s původním
vlastníkem, ale především proto, že samotná vázanost na
zemědělskou výrobu je zásahem do práv restituenta, který by, nebýt
křivdy, mohl dnes ve svém majetku provozovat v zásadě jakoukoliv,
tedy i nezemědělskou činnost. S ohledem na uvedené skutečnosti je
pak nucen Ústavní soud konstatovat, že ve vztahu k ustanovení §11 odst. 4 zákona o půdě je "veřejnoprávní" výklad jako výklad
výlučný přímo vyloučen a zcela nedostačující.
Ústavní soud je ve vztahu k rozhodování krajského soudu při
posuzování naplnění podmínek §11 odst. 4 zákona o půdě nucen,
a to nad rámec námitek obsažených v ústavní stížnosti,
konstatovat, jak tomu učinil např. ve věci III. ÚS 187/98, že ty
případy, kdy obecný soud neposkytne účastníkům ochranu v jejich
základních právech a svobodách, ač již tato ve skutkově obdobných
případech byla Ústavním soudem přiznána, je nutno považovat za
porušení principu rovnosti v právech. K takovému pochybení ze
strany obecného soudu v přezkoumávané věci došlo, když v době jeho
rozhodování zde byl publikovaný nález Ústavního soudu ve věci II.
ÚS 186/95 (porušení práva na spravedlivý proces podle čl. 36 odst.
1 Listiny), kterého se stěžovatel ve svém opravném prostředku
oprávněně dovolával, avšak krajský soud toto ponechal bez
povšimnutí.
Na druhé straně nemůže Ústavní soud přisvědčit námitkám
stěžovatele, směřujícím ke způsobu pořízení a také posuzování
důkazní hodnoty znaleckého posudku. V tomto ohledu Ústavní soud
přisvědčuje argumentaci podané k této otázce krajským soudem.
Ústavní soud pak, jako již mnohokrát, k současně namítanému
porušení práva podle čl. 11 Listiny základních práv a svobod je
nucen konstatovat, že ústavní ochrana se vztahuje k vlastnickému
právu již konstituovanému, nikoliv k uplatněnému restitučnímu
nároku. V tomto směru nemohl Ústavní soud ústavní stížnosti
přisvědčit.
Ústavní soud, aniž by předjímal konkrétní výsledek řízení,
pokud jde o uplatněný restituční nárok na vydání obytné budovy
v P., je nucen konstatovat, že uvedeným postupem Krajského soudu
v Českých Budějovicích došlo k porušení práva stěžovatele na
spravedlivý proces podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod a čl. 6 odst.1 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod a k odepření ochrany jeho právům zákonem
stanoveným způsobem podle čl.90 Ústavy České republiky.
Vzhledem k výše uvedeným důvodům Ústavní soud rozsudek
krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 11.11.1997, č.j. 10
Ca 306/97-31, zrušil. Jelikož důvody zrušení rozsudku Krajského
soudu v Českých Budějovicích byly v převážné míře založeny již
postupem správního orgánu, jakož i z důvodů procesní ekonomie,
Ústavní soud rozhodl také o zrušení rozhodnutí Okresního úřadu
v Prachaticích, okresního pozemkového úřadu, ze dne 1.7.1997,
č.j. PÚ-205/654/92/Kř./0/671/97 (§82 odst. 3 písm. a/ zákona č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 3. srpna 2000